گفته می‌شود که...

میزان سپرده‌های بانکی مردم /راه‌اندازی مسیر ریلی از تهران تا کربلا/آقازاده ها باید تحت نظر و رصد نهادهای مسئول باشند /اندیشکده صهیونیستی: بایدن هشدارهای توخالی به ایران می‌دهد/قیمت های نجومی برای فروش جایگاه های سوخت/مرندی: به مطلوب ایران در برجام نزدیک‌تر شده‌ایم/وزیر ارتباطات: برنامه داریم مردم را از فیلترشکن‌ها بی‌نیاز کنیم /سخنگوی دولت: ۴ میلیارد دلار از صادرات گاز وصول درآمد داشتیم و...

میزان سپرده‌های بانکی مردم

بر اساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان خردادماه سال جاری، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۵۸۴۱.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۳۵.۴ و ۵.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین، بالاترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۳۱۶۴ هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۵.۸ هزار میلیارد تومان است.

راه‌اندازی مسیر ریلی از تهران تا کربلا

«صالحی» مدیرعامل راه‌آهن کشور گفت: «قطار ترکیبی تهران -کربلا در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی خواهد شد و به‌صورت آزمایشی در یک بازه زمانی سه‌ماهه هر هفته یک قطار از تهران به سمت کربلا حرکت می‌کند.

بالغ‌بر ۳۲ کیلومتر این مسیر فاقد ریل است که مسافران به‌طور موقت و به‌صورت ترکیبی، ابتدا با قطار از تهران به شلمچه می‌روند، از شلمچه با اتوبوس راهی بصره شده و سپس از ایستگاه راه‌آهن بصره به کربلا منتقل می‌شوند. سعی شده حداکثر تخفیفات را از کشور عراق بگیریم و درباره ایجاد خط راه‌آهن ایمن و هزینه‌ها توافق کرده‌ایم.

آقازاده ها باید تحت نظر و رصد نهادهای مسئول باشند

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: آقازاده ها باید تحت رصد و مراقبت باشند؛ البته نه طوری که مانع زندگی آنها شوند. فقط باید توسط نهادهای ذیربط روی اینها مقداری بررسی شود تا اگر خدای ناکرده مواردی پیش آمد، خیلی محرمانه تذکر داده شود، به نحوی که فرد بتواند زندگی عادی خود را داشته باشد.

اندیشکده صهیونیستی: بایدن هشدارهای توخالی به ایران می‌دهد

یک اندیشکده صهیونیستی به گردآوری ۱۷ اظهارنظر از سوی مقام‌های آمریکایی در یک سال گذشته پرداخته که غربی‌ها هشدار داده‌اند زمان مذاکرات با ایران رو به اتمام است و «تنها چند هفته» تا توافق باقی است. اندیشکده یهودی امنیت ملی آمریکا (جینسا) در مطلبی با عنوان «زمان مذاکرات با ایران (همچنان) هرگز به پایان نمی‌رسد!»، نوشت: «دولت بایدن به دلیل نداشتن گزینه‌های جایگزین، کماکان به طرح این هشدارهای تکراری و تهی ادامه می‌دهد.

قیمت های نجومی برای فروش جایگاه های سوخت

جدا از برج ها و ویلاهای لاکچری، گاه با آگهی هایی برخورد می کنیم که قیمت های عجیب و غریبی دارند. یکی از این آگهی ها، فروش جایگاه های سوخت است که قیمت آنها تا ۸۰ میلیارد تومان هم می رسد. قیمت ها بر اساس معیارهای مختلفی از جمله تعداد جایگاه، موقعیت مکانی، درآمد روزانه و امکانات رفاهی تعیین می شود. جایگاه سوخت سه منظوره در تهرانسر با ۸۰۰۰ متر وسعت چهارسکوی بنزین، دو سکوی گازوئیل و پنج واحد تجاری ۸۵ میلیارد تومان قیمت دارد. یک جایگاه سوخت دیگر ۱۰ هزار متری دارای سه سکوی فعال ۱۵ میلیارد تومان قیمت دارد. جالب است بدانید که درآمد این جایگاه ها تا ماهانه ۱۲۰ میلیون تومان اعلام شده است. برخی از فروشندگان تمایلی به فروش ریالی جایگاه خود ندارد و فقط تقاضای ارز یا رمزارز دارند.

مرندی: به مطلوب ایران در برجام نزدیک‌تر شده‌ایم

«سید محمد مرندی» تحلیلگر مسائل سیاسی و عضو ارشد رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در خصوص تأثیر روند تعامل ایران با کشورهای دوست و همسایه بر اصلاح رویکرد طرف‌های غربی در مذاکرات برجامی، گفت: «درست بعد از اجلاس آستانه در تهران دیدیم که رئیس‌جمهور فرانسه دو ساعت با رئیس‌جمهور ایران صحبت کرد. از طرف دیگر، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران پیام می‌دهند؛ یعنی دولت‌های برخی کشورهای اتحادیه اروپا علی‌رغم تحریم‌ها، خواستار ارسال گاز و نفت از ایران شده‌اند. ایران تضمین می‌خواهد که دولت بایدن به تعهداتش عمل کند و برجام به‌درستی اجرا شود. این تضمینی که ایران می‌خواهد نه تضمینی فرابرجامی است و نه تضمین برای دوره‌ بعد از بایدن. آن‌ها در وین یک‌سری تغییرات را پذیرفتند، بعد از وین هم باز تغییرات دیگری را پذیرفتند. به‌هرحال الآن به آنچه برای ایران قابل‌قبول است، نزدیک‌تر شده‌اند. آن‌ها امروز در شرایطی نیستند که بتوانند زمان بخرند، چون به نفت و گاز ما نیاز دارند. آمریکایی‌ها و غرب به‌دروغ می‌گویند مسئله‌ مذاکرات با ایران، تروریستی بودن سپاه است، درحالی‌که بحث اصلی، تضمین‌ها و تحریم‌هاست.

وزیر ارتباطات: برنامه داریم مردم را از فیلترشکن‌ها بی‌نیاز کنیم

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بسیاری از گوشی‌ها به بدافزار آلوده هستند و راه ورود این بدافزار‌ها هم ابزار‌های دور زدن فیلترینگ و وی‌پی‌ان است، بنابراین ما در وزارت ارتباطات برنامه داریم سرویس‌های مورد نیاز مردم راه‌اندازی شود تا استفاده از فیلترشکن به حداقل برسد.

بیش از یک‌سوم املاکی‌های کشور غیرقانونی هستند

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه گفت: «بر اساس اطلاعات غیررسمی ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار مشاور املاک در کشور فعالیت می‌کنند که حدود ۱۲۰ هزار مشاور دارای مجوز رسمی هستند. اتصال سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به سازمان امور مالیاتی، اقدامی برای اصلاح نهادی است که سال‌ها آن را دنبال کردیم.

سخنگوی دولت: ۴ میلیارد دلار از صادرات گاز وصول درآمد داشتیم

علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏ارزش صادرات غیرنفتی در چهارماهه ابتدایی امسال به ۱۷ میلیارد و ۲۴۰میلیون دلار رسید که نسبت به چهارماه نخست سال قبل، ۲۲ درصد رشد داشته است. از ابتدای امسال حدود ۴میلیارد دلار هم از صادرات گاز وصول درآمد داشته‌ایم که معادل کل وصول درآمد گاز در ۱۴۰۰ است.»

دیوان محاسبات: سازمان هواشناسی ترک فعل کرده است

«مهرداد بذرپاش» رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور گفت: «علیرغم گذشت ۵ سال از تصویب قانون هوای پاک، مطابق ماده ۲۶ قانون، سازمان هواشناسی مکلف بود ظرف دو سال شبکه ملی هشدار و پیش‌آگاهی رخدادهای سیل، طوفان و گردوغبار را تکمیل نماید که این مهم انجام نشده است. ترک فعل صورت گرفته به‌زودی در دستور کار دیوان محاسبات قرار خواهد گرفت.

آمریکا برای حمله چین به تایوان آماده می‌شود

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه جدیدی برای سرمایه‌گذاری بر روی ساخت چیپ‌های الکترونیکی تصویب کرد که اکنون ۹۰ درصد آن‌ها در تایوان ساخته می‌شوند. اگر چین به تایوان حمله کند، آن‌ها کنترل بازار جهانی را در دست می‌گیرند. به همین دلیل این لایحه مهم است. درگیری نظامی بین تایوان و چین به بحرانی در حوزه فنّاوری منجر خواهد شد که یکی از متضررهای اصلی آن شرکت‌های غربی خواهند بود. درحالی‌که بحران در حوزه سوخت و مواد خوراکی، تظاهرات و اعتراضات گسترده‌ای را در کشورهای غربی موجب شده و مستقیماً به انحلال دولت ایتالیا منجر شده، بحران در حوزه ریزتراشه‌ها و محصولات پیشرفته نیمه‌هادی می‌تواند تیر خلاصی به شمار بیشتری از دولت‌های غربی تلقی شود.

در سال ۱۴۱۰ برای مقاوم سازی روستا‌ها جشن می‌گیریم

نیکزاد رییس بنیاد مسکن کشور عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از واحد‌های مسکونی روستایی در کشور مقاوم سازی شده است و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در روستا‌ها مقاوم سازی کنیم. افق دید ما این است که در سال ۱۴۱۰ جشن گرفته شود و حتی یک واحد مسکونی روستایی غیر مقاوم نخواهیم داشت.

بنیان‌گذار فیس‌بوک: اقتصاد آمریکا کوچک می‌شود

راشاتودی نوشت: مارک زاکربرگ، یکی از بنیان‌گذاران فیس‌بوک طی اظهاراتی تأکید کرد که اقتصاد ایالات‌متحده در حال کوچک شدن است و شرکت او باید در آینده نزدیک با برخی اقدامات ریاضتی مواجه شود. وی افزود: «به نظر می‌رسد وارد یک رکود اقتصادی شده‌ایم که تأثیر گسترده‌ای بر تجارت تبلیغات دیجیتال خواهد داشت.

خریدار اصلی نفت کشورهای تحریم شده!

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی نظم جدید بازار نفت چین بعد از وقوع جنگ اوکراین پرداخته و می‌نویسد، صادرات نفت روسیه و ایران- ونزوئلا به بازار چین افزایش یافته و در عوض از سهم عربستان، آمریکا، عراق و عمان کاسته شده است. طبق این گزارش، نفت ایران و ونزوئلا به دلیل شرایط تحریمی، به‌صورت غیرمستقیم از مالزی به چین صادر می‌شود؛ موضوعی که البته منحصر به مالزی هم نبوده و ایران راهکارهای متنوعی برای دور زدن تحریم‌ها دارد. صادرات نفت ایران و ونزوئلا به مقصد چین با رشد ۱۴۴ درصدی همراه بوده است و بیشترین جهش را نسبت به نفت سایر کشورها داشته است. صادرات نفت روسیه به چین نیز ۱۵ درصد رشد داشته است. صادرات نفت آمریکا، عمان، عراق و عربستان نیز به ترتیب با ۶۴، ۵۵، ۳۶ و ۳۱ درصد کاهش به مقصد چین صادر شده‌اند.

کاهش سود بانکی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: قرار است روند صعودی نرخ سود بین بانکی متوقف شود و این سود به زیر ۲۰.۵ درصد برسد.

تفاهمات پولی جدید در راه است

صالح آبادی از برنامه بانک مرکزی برای مذاکرات با کشور‌های مختلف در راستای برقراری تفاهمات پولی خبر داد و گفت: نماد روبل_ریال اخیرا رونمایی شد و در یک هفته که از معاملات این ابزار می‌گذرد، به طور میانگین دومیلیون روبل در روز معامله داشتیم که در روز‌های آتی افزایش می‌یابد.

دستگیری شبکه جاسوسی صهیونیستها

سازمان اطلاعات فراجا در اطلاعیه‌ای از دستگیری سرکرده و اعضای یک شبکه جاسوسی وابسته به صهیونیستها خبر داد. در اطلاعیه مذکور آمده است: اعضای این شبکه علاوه بر جمع آوری اطلاعات، اقدام به آتش سوزی، شعارنویسی و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران نموده و برای عملیات‌های مسلحانه و خرابکاری نیز آموزش‌های لازم را دیده بودند که قبل از هرگونه اقدام، تمامی اعضای ۵ نفره شبکه دستگیر شدند.

https://shoma-weekly.ir/nnazN8