گفته می‌شود که...

میزان تمایل مردم به شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر است؟/ پرچم سپاه در دست انگلیسی‌ها/ گرانی بالای ۷۰ درصد ۶ گروه خوراکی/ قطعی برق باعث شکست شطرنج‌بازان ایرانی شد/ خدمات «حاج قاسم سلیمانی» برای غزه و آرمان فلسطین/ شکر دیگر نرخ مصوب ندارد و...

میزان تمایل مردم به شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر است؟

نظرسنجی ایسپا: ۴۳.۷ درصد کل پاسخگویان گفته اند قطعاً در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد، ۹.۳ درصد گفته اند به احتمال زیاد شرکت خواهند کرد. در برآورد میزان واقعی مشارکت در انتخابات متغیرهای متعددی از جمله محافظه‌کاری برخی از پاسخگویان در نظرسنجی تلفنی، تعداد پاسخگویانی که با پرسشگران همکاری نمی‌کنند و نسبت تقریبی مشارکت کسانی که گفته‌اند احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد مؤثر است. ایسپا با در نظر گرفتن تمامی این متغیرها در هر مقطع زمانی برآوردی از میزان مشارکت ارائه می‌کند. بر این اساس برآورد ایسپا از میزان مشارکت در انتخابات در پایان اردیبهشت‌ماه ۴۳ درصد است.
خدمات «حاج قاسم سلیمانی» برای غزه و آرمان فلسطین

وبگاه «الخبر الیمنی» نوشت، موشک‌های ضدتانک کورنت، در جنگ ١٢ روزه نقش مهمی در ممانعت از حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه داشت؛ اما این موشک‌ها چگونه به دست مقاومت فلسطین رسیده است؟ پاسخ این سؤال را سید حسن نصرالله در مصاحبه‌ای در هفتم آذرماه ۱۳۹۹ به شبکه المیادین گفت. دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید: «وزارت دفاع سوریه این موشک‌ها را با پول خود از روسیه خرید بود. شهید سلیمانی ازجمله کسانی بود که خواستار تحویل این موشک‌ها به گروه‌های مقاومت در غزه بود. پس از کسب نظر بشار اسد، حاج قاسم و نیروهای سپاه قدس و حزب‌الله، موشک‌ها را به غزه منتقل کردندم. احمد عبدالهادی، نماینده حماس در لبنان نیز اخیراً از خدمت دیگر شهید سلیمانی برای آرمان فلسطین خبر داد و گفت: «حاج قاسم سلیمانی از طراحان تونل‌های غزه بود. او بارها به غزه رفت‌وآمد داشت!». تونل‌های مخفی غزه، رگه‌های حیاتی این باریکه در دوران تحریم بوده و پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی در برابر گروه‌های مقاومت است.

پرچم سپاه در دست انگلیسی‌ها

شرکت‌کنندگان در تظاهرات گسترده ضد اسراییلی در پایتخت انگلیس، پرچم‌های محور مقاومت و سپاه پاسداران را به اهتزاز درآوردند.

قطعی برق باعث شکست شطرنج‌بازان ایرانی شد

در مسابقات آنلاین انفرادی شطرنج قهرمانی آسیا، پرهام مقصودلو نفر اول شطرنج ایران، روز گذشته با قطع ناگهانی برق در تهران، از حریف مغولستانی شکست خورد. سه شطرنج‌باز دیگر ایران نیز روز گذشته شکست خوردند. شادی پریدر به‌عنوان برگزارکننده این رقابت‌ها دراین‌باره نوشت: «وزیر نیرو، امروز اسطوره‌های شطرنج در مهم‌ترین مسابقه سال، قهرمانی بزرگ‌سالان آسیا که سهمیه جهانی را باید کسب کنند، حضور دارند که مسابقات آنلاین برگزار می‌شود اما به‌دلیل قطعی برق رقابت‌های خود را از دست دادند و شکست خوردند. آن‌ها با چشمان گریان بدون هیچ اعتراضی به محل هتل خود رفتند. به‌خاطر آبروی کشور در این مسابقات، لطفاً در این ۱۰ روز برق فدراسیون شطرنج را قطع نکنید!».
گرانی بالای
۷۰ درصد ۶ گروه خوراکی

گزارش های رسمی نشان می دهد که در ماه گذشته شش گروه خوراکی افزایش هزینه بیش از ۷۰ درصدی را به خانوار تحمیل کردند. شش گروه کالایی بالای ۷۰ درصد گران شده است؛ به طوری که «روغن‌ها و چربی‌ها» مانند ماه‌های قبل همچنان بیشترین افزایش هزینه را برای خانوارها داشته و ۱۰۸.۸ درصد گران شده است، در حالی که اخیر هم وزارت صمت افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت روغن را اعلام کرده است.در سایر اقلام نیز گروه «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه» ۷۸.۴، «شیر، پنیر و تخم مرغ» ۷۵.۳، «ماهی و صدف داران» ۷۳.۱، «گوشت قرمز و ماکیان»۷۲.۹ و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن» نیز ۷۲.۹ درصد گران شده است
کدام وزرا این هفته به مجلس می روند

کمیسیون‌های تخصصی مجلس این هفته میهمان تعدادی از وزرای دولت خواهند بود. وزرای امور اقتصادی، نفت، اطلاعات و نیرو و آموزش‌وپرورش میهمان مجلسی‌ها خواهند بود و به سؤالات آنان پاسخ خواهند داد.
رکورد تراکنش‌ها شکست

بانک مرکزی اعلام کرد: افزایش تراکنش‌ها در سال گذشته بسیار بی سابقه بود، از یکم اسفند ۹۹ به بعد روند افزایش تراکنش‌ها صعودی بود؛ هر روز به جز جمعه‌ها بالای ۲۲۰ میلیون تراکنش شاپرک در شبکه به انجام رسید. روز ۲۰ اسفند ۲۳۱ میلیون تراکنش ثبت شد و حتی پنج شنبه ۲۱ اسفند که تعطیلی عید مبعث بود ۲۱۶ میلیون تراکنش شاپرک انجام شد.

تأکید بر مذاکرات وین؛ از خوش‌خیالی تا واقعیت!

رئیس‌جمهور در سخنان اخیر خود اظهار داشت که طرف‌های مذاکره‌کننده در وین، «به‌صراحت آمادگی خود را برای رفع تحریم‌ها وفق برجام اعلام کرده‌اند و ما به مذاکرات تا توافق نهایی ادامه خواهیم داد». بعد از نزدیک به 6 سال بدعهدی طرف‌های غربی، بخصوص آمریکا در عمل به تعهدات برجامی، این میزان خوش‌خیالی دکتر روحانی جای تأمل دارد! علی‌رغم این موضع رئیس‌جمهور، طرف آمریکایی همچنان بر موضع ثابتی حرکت می‌کند و از لزوم بازگشت کشورمان به تعهدات برجامی و زمینه‌سازی برای برجام پلاس سخن می‌گوید؛ وزیر خارجه آمریکا در آخرین اعلام نظر خود می‌گوید: «واشنگتن باید برنامه هسته‌ای ایران را در چارچوبی مشخص قرار دهد و سپس از آن به‌عنوان یک سکو برای توافق در خصوص موضوعات دیگر استفاده کند. آمریکا هنوز اقدامی از ایران مبنی بر آماده بودن و تمایل برای انجام اقدامات لازم به‌منظور بازگشت به تعهدات برجامی مشاهده نکرده است». وضعیت عینی مذاکرات وین نیز چیزی خلاف گفته دکتر روحانی مبنی بر «آمادگی برای برداشتن تحریم‌ها وفق برجام» حکایت دارد؛ عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز دیروز گفت: «عراقچی در مجلس گفت که طرفهای غربی پذیرفتهاند بخش زیادی از تحریمها رفع شود، اما کماکان بخش مهمی از تحریمها باقی‌مانده که محل مناقشه است و آمریکاییها آنها را به موضوعات منطقهای و حقوق بشری گره زدهاند». با این توصیف، باید مراقب بود که دیگربار خروجی چنین مذاکراتی، مشابه برداشته شدن بالمره همه تحریم‌ها که رئیس‌جمهوری قول آن را در ماجرای امضای برجام به مردم داده بود، نشود.
بی اعتنایی بازار به قیمت‌های جدید خودروسازان

قیمت‌های جدید برخی از خودرو‌ها روز گذشته در حالی اعلام شد که بازار خودرو‌های پرطرفدار بی اعتنا به قیمت‌های جدید و بدون تغییر در بازار عرضه شدند. به گفته فعالان بازار خودرو، انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات وین از یک سو و ریز نوسان‌های نرخ دلار از سوی دیگر سایر عوامل را تحت تاثیر قرار داده و موجب شده اند تا بازار در روز‌های انتظار به سر ببرد.

شکست طرح اختلاف‌افکن عربستان بین شیعه و سنی

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل غرب آسیا درباره جنگ دوازده‌روزه رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطین، اظهار داشت: «شکست رژیم صهیونیستی هم ازنظر نظامی و هم ازنظر سیاسی در این جنگ اخیر کاملاً مشخص است. آن‌ها قصد داشتند با حملات خود به مناطق فلسطین نشین و از بین‌ بردن زیرساخت‌های این مناطق، فلسطینیان را وادار به ترک سرزمین خود کنند ولی با توجه به کاهش قدرت بازدارندگی صهیونیست‌ها در برابر رزمندگان مقاومت و حملات موشکی و پهپادی مقاومت، این رژیم در فشار سختی قرار گرفت و مجبور به پذیرش آتش‌بس شد». وی گفت: «ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که می‌خواهد به‌صورت زمینی وارد غزه شود ولی نتوانست که به این منطقه حمله کند. آشکار شدن ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی در برابر رزمندگان مقاومت باعث تغییر نگاه صهیونیست‌های مهاجر ساکن سرزمین‌های اشغالی به این رژیم و افزایش انتقادها نسبت به نخست‌وزیر این رژیم یعنی بنیامین نتانیاهو شد». قنادباشی با اشاره به نامه‌های اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب درباره حوادث قدس اشغالی، گفت: «آل سعود و جریان وهابی از جانب انگلستان مأمور هستند و پیوسته در حال اختلاف‌افکنی در جهان اسلام می‌باشند. این‌همه هزینه شد برای اینکه وحدت شیعه و سنی در عراق، سوریه و لبنان از بین برود که در این زمینه هم موفق نبودند».
احتمال تمدید توافق دولت با آژانس

به نقل از خبرگزاری‌های داخلی، یک مقام مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفته است: «با توجه به پایان یافتن ضرب‌الاجل سه‌ماهه ایران به آژانس، احتمال تمدید مشروط توافق قبلی برای یک ماه وجود دارد». در صورت قطعی شدن این احتمال، انتظار می‌رود طرف‌های مذاکره‌کننده از حسن نیت ایران و این فرصت مجدد، استفاده و با پذیرش مطالبات قانونی ایران، روند دستیابی به توافق را تسهیل کنند.
شکر دیگر نرخ مصوب ندارد

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان با تاکید بر این که افزایش قیمت نان قبل از اعلام نرخ جدید غیرقانونی است، علت افزایش قیمت شکر را رو به اتمام بودن ذخایر شکر وارد شده با ارز دولتی دانست و گفت: با توجه به این که شکر هم اکنون با ارز نیمایی وارد می‌شود دیگر مشمول نرخ گذاری تثبیتی نیست.

نیکزاد: دیدگاه ما به روابط خارجی، قطع ارتباط با دنیا نیست

«علی نیکزاد» نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، در همایش ستاد انتخابات ائتلاف جوانان انقلابی گفت: «انتخاب غلط دلیل شرایط فعلی جامعه است. انتخاب غلط یعنی اینکه کل اقتصاد کشور را در وزارت امور خارجه و موضوعی به نام مذاکره و برجام محدود کنید. ریشه تمام مشکلات کشور تحریم نیست و این حرف که تحریم هیچ مشکلی هم ایجاد نکرده باز غلط است؛ اما وابسته کردن همه موضوعات به تحریم اشتباه بزرگ است. مشکلی مانند مسکن در کلان‌شهرها که برای جوانان به آرزو تبدیل شده است، ربطی به تحریم‌ها ندارد، صفر تا صد مسکن به مسائل داخلی ربط دارد و وابسته به عزم مسئولان دارد». نیکزاد تصریح کرد: «دیدگاه ما به روابط خارجی قطع ارتباط با دنیا نیست، بلکه معتقدیم که با همه کشورهای دنیا به‌غیراز یک رژیم غاصب باید روابط فعال داشت، روابطی که بر اساس عزت، اقتدار و قدرت باشد». نائب رئیس مجلس با تأکید بر اینکه می‌شود کشور را با تکیه بر جوانان انقلابی و مدیریت جهادی اداره کرد، گفت: «کسی که گرین کارت دارد نباید در جمهوری اسلامی مسئول شود، کسی که فرزندانش در آمریکا ساکن شوند و شهروند آمریکا باشد نباید در جمهوری اسلامی مسئولیت داشته باشد».

اخبار روزانه:
*
سخنگوی شورای نگهبان گفت: نتایج احراز صلاحیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری سه‌شنبه اعلام می‌شود. عباسعلی کدخدایی پس از نشست دیروز این شورا درباره روند بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران گفت: برخی آقایان به شورای نگهبان مراجعه کردند و برخی دیگر به صورت مکتوب مطالبی را اضافه کردند. وی افزود: طبیعتا ما باید طبق قانون اگر نکته‌ای را برای خود دارای ابهام می‌بینیم یا مطلبی هست که فرد ثبت‌نام‌کننده لازم می‌بیند توضیح دهد، باید با اعضا صحبت کند. سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما در طول هفته گذشته به همراه اعضای شورای نگهبان ملاقات‌هایی داشتیم و همچنین به صورت مکتوب مطالبی را دریافت کردیم که در جلسات شورای نگهبان هم مطرح شده است. وی در ادامه با اعلام اینکه نتایج احراز صلاحیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری سه‌شنبه اعلام می‌شود، گفت: خوشبختانه این دور با توجه به توضیحی که داده شده بود، عموما کاندیدا‌ها برنامه‌های خود را ارسال کرده بودند و برنامه‌ها هم موثر بود. برنامه‌هایی که خودم دیدم یا به اعضا ارائه کردیم، آقایان بر اساس همان برنامه‌ها اعلام نظر کرده بودند.
*فرمانده سازمان تروریستی سنتکام ضمن اشاره به عقب بودن آمریکا از روش‌های مقابله با پهپاد‌های گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا، تداوم عملیات‌ها علیه نظامیان آمریکایی در عراق را «خطرناک» توصیف کرد. «کنث فرانکلین مک‌کنزی» رئیس سازمان «فرماندهی مرکزی ایالات متحده» (موسوم به سنتکام) و فرمانده نظامیان تروریست آمریکایی در غرب آسیا درباره فناوری هواپیما‌های بدون سرنشین کوچک که در اختیار ایران و گروه‌های مقاومت منطقه است، ابراز نگرانی کرد. مک‌کنزی در مصاحبه با خبرنگارانی که حین سفر به منطقه غرب آسیا او را همراهی می‌کردند، گفت پیدا کردن راه‌های مؤثر برای مقابله با حملات پهپادی مشابه هدف قرار گرفتن نظامیان آمریکایی در یکی از پایگاه‌های عراق، اولویت سازمان تروریستی سنتکام است. به نوشته خبرگزاری
«آسوشیتدپرس»، وی با اذعان به اینکه آمریکا فاصله زیادی با راهکار نهایی برای مقابله با پهپاد‌های کوچکی دارد که مورد استفاده گروه‌های مقاومت عراقی است، هشدار داد استفاده از این پهپاد‌ها توسط این گروه‌ها در سال‌های آینده بسیار بیشتر خواهد شد.

* دیروز خبر انهدام سه تیم تروریستی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) رسانه‌ای شد؛ عناصر یک تیم متلاشی‌شده، آموزش نظامی را در یک کشور خارجی دیده است. یک تیم دیگر نیز که در سیستان و بلوچستان شناسایی و منهدم شد، با هدایت یک گروهک تروریستی مستقر در اروپا، به دنبال اقدامات تروریستی در استان، برای تفرقه‌افکنی و اختلافات مذهبی بود. تیم سوم هم برای اخاذی و اقدام تروریستی مسلحانه، از منطقه کردستان عراق وارد کشور شده بود که پس از درگیری در منطقه مرزی ارومیه، دو نفر از آن‌ها کشته و یک نفر متواری شد.

*«علیرضا سلیمی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: «نمایندگان در روز پنج‌شنبه ششم خردادماه و پس از انتخابات هیئت‌رئیسه به ‌صورت ویدیو کنفرانسی با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت».

*اعضای شورای شهر تهران خیابانی را به نام اکبر ترکان که هفته گذشته از دنیا رفت نامگذاری کردند. مرحوم ترکان از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در دولت اول مرحوم هاشمی رفسنجانی بود. وی در اواخر دهه ۶۰ به عنوان رئیس فدراسیون کشتی ایران منصوب شده بود.
*دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین از حمایت حزب متبوعش از آیت‌الله رئیسی و دستور به شعب استانی برای همکاری کامل با ستادهای وی خبر داد.نشست مشترک دبیران استانی و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با حضور محمدرضا باهنر دبیرکل این حزب شنبه شب به‌صورت مجازی برگزار شد.علیرضا خجسته پور قائم مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در این خصوص از ارائه گزارشی از آخرین تصمیمات و اقدامات شورای وحدت اصولگرایان خبر داد.برپایه این خبر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ضمن ارائه تحلیلی از وضعیت رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری
۱۴۰۰، اظهار داشت: این رقابت‌ها به احتمال زیاد سه قطبی خواهد شد و آقایان رئیسی، لاریجانی و یک نفر از اصلاح طلبان (جهانگیری یا پزشکیان) رقابت کنندگان اصلی این دوره خواهند بود.

https://shoma-weekly.ir/pLxPJc