گفته می‌شود که...

مهم‌ترین مشکل کشور از منظر مردم چیست؟/چهره جنجالی حمله به کنگره: فریب ترامپ را خوردم/برجام پلاس؛ مسیر جدید آمریکا برای ایران/لفاظی دوباره وزیر خارجه فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران/اولین چماق بایدن برای کشورمان/برنامه‌ریزی بقایای داعش برای حمله به نجف و کربلا و ...

مهم‌ترین مشکل کشور از منظر مردم چیست؟

بر اساس یک نظرسنجی مردمی صورت گرفته درباره مهم‌ترین مشکل کشور،70.8 درصد مردم مشکلات اقتصادی نظیر گرانی و بیکاری، 8.2 درصد مفاسد اقتصادی و اداری در دستگاه‌های دولتی، 2 درصد تحریم و فشارهای خارجی، 2 درصد تبعیض و بی‌عدالتی، 0.3 درصد کافی نبودن آزادی‌ها و عدم رعایت حقوق شهروندی را مهم‌ترین مشکل کشور دانسته‌اند. در این نظرسنجی 14.9 درصد سایر موارد را مطرح کرده‌اند و 1.8 درصد نیز جوابی نداده‌اند.

چهره جنجالی حمله به کنگره: فریب ترامپ را خوردم

«آنتونی چنسلی» از چهره‌های جنجالی حمله اخیر به کنگره آمریکا گفته است، فریب «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور را خورده بود.وکیل جنسلی به نقل از این عامل حمله به کنگره گفت: «او بسیار بسیار پشیمان است، نه فقط به این دلیل که فریب رئیس جمهور را خورد بلکه به این دلیل که چنین فریبی او را در موقعیتی قرار داد که تصمیمی گرفت که نباید آن را اتخاذ می‌کرد

برجام پلاس؛ مسیر جدید آمریکا برای ایران

«محمد مرندی» تحلیلگر و کارشناس مطالعات آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، بازگشت ایالات‌متحده آمریکا به بسیاری از تعهدات بین‌المللی، به‌خصوص معاهده برجام را از اصلی‌ترین محوریت‌های اصلی سیاست خارجی آمریکا دانست و افزود: «در برهه زمانی 4 ساله، ترامپ با خروج آمریکا از تفاهم‌نامه‌ها و معاهدات، وجهه آمریکا در نظام بین‌الملل دچار خدشه شد و بایدن به دنبال ترمیم آبروی آمریکا در نظام بین‌الملل است». این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: «آمریکایی‌ها به دنبال برجام پلاس هستند و دنبال زیاده‌خواهی و باج‌خواهی طی مذاکرات آتی هستند و متأسفانه در داخل نیز عده‌ای مواضع آنان را دنبال کرده و باعث جسورتر شدن طرف آمریکایی می‌شوند».
واکنش محسن رضایی به سیلی زدن یک نماینده: سرباز باشیم نه سربار

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار توییتی نسبت به سیلی خوردن سرباز راهور توسط نماینده مجلس واکنش نشان داد.محسن رضایی در توییتر نوشت:سرباز، قلب میهن است. سرباز راهور یاسرباز مرزبانی که از راننده یک مقام‌ مملکت، کارت شناسایی یا مجوز تردد بخواهد، نه تنها کار بدی نکرده بلکه به وظیفه خود عمل نموده و شایسته تقدیر است. سرباز باشیم نهسربار.

دولت مخالفت نکند، رانت باید متوقف شود

«سید محسن دهنوی» در برنامه پرونده ویژه بودجه ۱۴۰۰ به بیان دلایل مخالفت مجلس با لایحه بودجه دولت پرداخت و گفت: «در سال ۹۷ دلار جهانگیری اختراع شد. از آن زمان تا امروز بیش از ۵۸ میلیارد دلار ارز جهانگیری توزیع شد که بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در پی داشت. با توزیع این دلار، طبقه‌ای جدید به نام جهانگیری شکل گرفت و آن‌ها صاحب ثروت‌های بادآورده شدند. ما در مجلس می‌گوییم این رانت باید متوقف شود». دهنوی با بیان اینکه عده‌ای دلار ۴۲۰۰ را گرفتند و بدون واردات، آن را در بازار آزاد فروختند، افزود: «یکی از نتایج این اقدامات برهم خوردن بازار ارز بود». وی با بیان اینکه ارزهای دولتی بی‌ضابطه پرداخت شد، تصریح کرد: «گزارشی اعلام شد که ۲۸ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در امارات فروخته شده است. در یکی از مواردی که پیگیری شد، متوجه شدیم کسی که با نام او دلار دولتی دریافت کرده بودند، گچ‌کار بوده و به اسم او کارت بازرگانی دریافت شده بود. بحث ما جلوگیری از توزیع رانت سنگینی است که پول مردم است». دهنوی با بیان اینکه اهداف اختصاص ارز دولتی محقق نشد، گفت: «باوجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ با دلار ۱۶ هزارتومانی به دست مردم می‌رسد». وی با اشاره به عصبانیت‌ها از انجام اصلاحات بودجه، اظهار داشت: «حالا که می‌خواهیم این رانت را حذف کنیم، صدا از جایی که انتظار نداریم درمی‌آید».
لفاظی دوباره وزیر خارجه فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران

وزیر خارجه فرانسه یکشنبه بعد از ظهر به وقت تهران با تکرار ادعاهای واهی، برنامه هسته‌ای ایران را «خطرناک» توصیف کرد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «این یک وضعیت بسیار خطرناک است. دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای عواقب قابل توجه ژئو استراتژیک دارد. ما در وضعیت مخالف آنچه که ترامپ می‌خواست قرار داریم
فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.
دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.


آخرین خبرها از فاز 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر

«هادی‌بیگی‌نژاد»، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: «قرارداد فاز دوم و سوم ساخت نیروگاه بوشهر با روس‌ها با مدت ۱۰ ساله و ۸ ساله منعقد شده است. ستون‌های فاز دوم این نیروگاه در حال بالا آمدن است و کار‌های تسطیح فاز ۳ هم آغاز شده است.

اولین چماق بایدن برای کشورمان

سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: «تهدید‌های ایران را نمی‌پذیریم و رفتار‌های این کشور را به‌شدت محکوم می‌کنیم. وی افزود، با دوستان و شرکای خود برای مقابله با آنچه نفوذ مخرب ایران می‌خواند، همکاری خواهیم کرد.

سوژه جدید برای تسویه‌حساب سیاسی!

انتشار ویدیویی از یک مأمور راهنمایی و رانندگی که گفته بابت انجام‌وظیفه در جلوگیری از تردد خودروی یک نماینده مجلس از مسیر خط ویژه، از آن نماینده سیلی خورده، به بمب خبری دیروز تبدیل شد و حواشی و واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت؛ اما نکته جالب آن است که جریان اصلاح‌طلب خود را مدعی و حامی این سرباز معرفی می‌کنند. این در حالی است که هنوز تصاویر برهنه سازی و ضرب و شتم مأموران ناجا در فتنه ۸۸ در سایت‌های اینترنتی موجود است، صحنه‌های محاصره، خلع سلاح و برهنه‌سازی و ضرب‌وشتم به‌قصد کشت مأموران جان‌برکف نیروی انتظامی در حوالی پل کالج که روی دوربین‌های موبایل فتنه‌گران ثبت شد، شاید زشت‌ترین و غمناک‌ترین یادگاری آن روز تلخ بود که عمق وطن‌فروشی طراحان، رهبران و مجریان فتنه را در ایجاد شکاف و وحدت‌شکنی در ملت ایران نشان می‌داد. آن روزها فتنه گران در خیابان انقلاب نیز مأموران پلیس را محاصره و ضمن خلع سلاح، آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. تمامی آن مأموران نیز در حال انجام‌وظیفه کتک خوردند، اما در کمال تأسف آن زمان از حلقوم هیچ چهره جریان اصلاحات برای محکوم کردن این اتفاقات صدایی شنیده نشد. برای همین این سؤال مطرح است که آیا تلاش امروزشان برای حمایت از سرباز وظیفه‌شناس است یا ایجاد سوژه جدید برای تسویه‌حساب با جریان رقیب؟!
برنامه‌ریزی بقایای داعش برای حمله به نجف و کربلا

سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نجبا در گفتگویی تلویزیونی با شبکه «الاتجاه» عراق گفت: «این جنبش اطلاعاتی در دست دارد که ثابت می‌کند گروه تروریستی داعش در حال بازیابی خود برای هدف قرار دادن نجف، کربلا و پایتخت است. یکی از دو عامل انتحاری عملیات اخیر، از مرز سوریه و درست از نقطه‌ای به خاک ما نفوذ کرد که در اقدامی شبه‌عمد، یگان‌های عراقی از آن نقطه جابجا شده بودند!».

نفوذ «قاتل» و «وحشی» به جریان فرهنگی کشور

در روزهای گذشته‌ حمایت برخی سلبریتی‌ها، چهره‌های مشهور و برخی جریانات رسانه‌ای در فضای مجازی در حمایت فیلم قاتل و وحشی منتشر شد و در بسیاری از متون منتشرشده توأم با تشویق و تهدید هیئت‌داوران فجر، اصرار بر برجسته شدن «قاتل و وحشی» دارد. بر اساس اطلاعات دریافتی، فیلم قاتل وحشی اثری است که در ادامه سیاست توسعه خشونت در آثار نمایشی ساخته شده است و نخستین اثر سینمایی تاریخ سینماست که به صورتی آشکار به موضوع بردگی جنسی می‌پردازد؛ اما توسعه خشونت از دریچه‌های سینما نیاز به‌مرور آثار پیشین و حمایت‌های وزارت‌ ارشاد از این آثار دارد. قاتل و وحشی که این روزها توسط جریانی مجازی و آلوده تبلیغ می‌شود و حلقه‌ای خاص قصد دارد بر روند انتخاب این فیلم تأثیر بگذارند، فیلمی است که بر اساس عدم اجرای سیاست‌های نظارتی وزارت ارشاد ساخته شده و ترویج خشونت فراوان به همراه خط القاء اشاعه بردگی جنسی روی پرده سینما در این فیلم دنبال می‌شود.

اخبار روزانه:

* سردار غلامرضا سلیمانی در جلسه قرارگاه امام رضا (ع) با حضور فرمانده کل سپاه، اظهار کرد: «تاکنون در قالب طرح مقابله با کرونا موسوم به طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ۶۱ میلیون نفر از جمعیت کشور غربالگری شده‌اند و در این چارچوب بیش از ۲۶۰ هزار بسیجی به‌کار گرفته شده‌اند که هنوز با توجه به ظرفیت موجود ۵۰۰ هزارنفری بسیجیان در این طرح، ظرفیت‌های بیشتری برای به‌کارگیری داریم». سردار سلامی نیز با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی توانسته است در مدتی کوتاه اعجازگونه عمل کند، از بسیجیان سراسر کشور که در اجرای این طرح ایفای نقش کرده‌اند، تشکر کرد.
*با توجه به گزارش یک مقام اجرایی به تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری مبنی بر وجود مشکلات اداری و مالی برای اقامه دعوی و پیگرد تخلفات افراد مرتبط با موضوعات زمین خواری و تعرض به اراضی بیت المال، یک مسئول مهم دولتی از تعدادی از اعضای کابینه خواسته است موضوع معافیت نهادهایی چون سازمان جنگل ها، سازمان امور اراضی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارتخانه های راه و نیرو از پرداخت هزینه های دادرسی در دعاوی مربوط به موضوعات فوق را به سرعت پیگیری و نهایی کنند
.

*یک نهاد مسئول با ارسال بخشنامه ای خطاب به تعدادی از ادارات دولتی و تشکل های صنفی، از آن ها خواسته با توجه به صدور دستوراتی مبنی بر ضرورت کاهش آثار و مدیریت تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا در بخش خصوصی، موضوع عدم پرداخت به موقع بدهی شرکت ها و نهادهای دولتی به تولیدکنندگان و پیمانکاران غیردولتی را در دستور کار قرار دهند و به منظور پیشگیری از بروز اختلال در روند تولید و اشتغال در واحدهای مشمول، فهرستی از این بدهی ها و نهاد پرداخت کننده را در هفته های آینده تهیه و ارسال کنند تا امکان تسویه سریع تر این ارقام فراهم شود.

* شرکت در اعتراضات و تجمعات قانونی مردمی علیه مسئولان یا وضع قانونی جدید، از لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر قانونی باشد، مانعی ندارد، مگر این‌که موجب تضعیف نظام اسلامی شود که در این صورت جایز نیست.
*
گارد ساحلی اندونزی از توقیف یک نفتکش ایرانی در آب های ساحلی این کشور خبر داد. به گزارش فارس به نقل از سی ان ان، گارد ساحلی اندونزی دیروز (یکشنبه) از توقیف یک‌ نفتکش ایرانی (MT Horse) و یک‌ نفتکش پانامایی (MT Frea) در آب های ساحلی «پونتیاناک» اندونزی به دلیل ایجاد آلودگی نفتی ناشی از انتقال محموله نفتی روی دریا (کشتی به کشتی) و خاموشی ردیاب، خبر داده است. مقامات اندونزی این انتقال محموله را «غیر قانونی» خوانده‌اند. گشت آژانس امنیت دریانوردی اندونزی اعلام کرده است که سامانه های ناوبری و راداری این دو نفتکش خاموش بوده و به طور اتفاقی آنها را ردیابی کرده است. گفته شده نفتکش ایرانی از ونزوئلا بارگیری کرده بود اما مبدأ خود را بندر«فجیره» امارات متحده عربی ثبت کرده است.

https://shoma-weekly.ir/XEg8Bz