گفته می‌شود که...

مهار کرونا، بیمه همگانی و اجرای طرح دارویار بخشی از اقدامات وزارت بهداشت روزهای خوش محیط‌ زیست در کشور فرا خواهد رسید حال و هوای تالاب‌ها در کشور خوب نیست هجمه و برنامه خاصی برای جذب پزشکان ایرانی وجود دارد مردم پیشگیری از بیماری را از پزشکان و دولت مطالبه کنند ایجاد ۲۵ هزار شغل در شرکت‌های دانش‌بنیان در یک سال گذشته بازار کتاب؛ چشم‌انتظار واکنش حقوقی نویسندگان و ناشران بهبود اقتصادی نباید وابسته به رفع تحریم‌ها باشد ۲۵ درصد کل بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط به ایران است دولت آماده احیای وزارت بازرگانی است واکسن نورا محافظت خوبی در برابر امیکرون دارد گسترش معامله با روبل و ریال به حوزه‌های دیگر تبادلات روسیه و ایران درآمد صداوسیما از فوتبال چقدر است؟ اعتراف صهیونیست‌ها به اشتباه آمریکا هزینه ی کرونا در ایران چقدر بود؟ توانایی تولید نفت به پیش از تحریم‌ها بازگشت سوالات کنکور پزشکی امسال تا یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شد جانتان را بردارید و فرار کنید علت تغییر مدیر موساد چه بود؟ آمار وحشتناک جنایات سعودی‌ها در یمن

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

مهار کرونا، بیمه همگانی و اجرای طرح دارویار بخشی از اقدامات وزارت بهداشت است

بهرام عین اللهی در تشریح اقدامات وزارت بهداشت در یک سال گذشته گفت: مهار کرونا، بیمه همگانی شش میلیون نفر، اجرای طرح دارویار، اضافه شدن ده هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی به ظرفیت موجود و اجرایی شدن تعرفه پرستاری از اقدامات این وزارتخانه است.

بهرام عین اللهی درباره اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در یک سال گذشته گفت: همه فعالیت‌های اقتصادی به دلیل کرونا کاهش شدید پیدا کرده بود و مردم دائما در قرنطینه بودند اما دولت موفق شد کرونا را کنترل کند و این موضوع سبب راه افتادن دیگر امور شد.

وی افزود: دومین کار مهم دولت و وزارت بهداشت، بیمه همگانی بود که انجام شد. در این راستا ۶ میلیون نفر بیمه شدند. سومین کار مهم نیز در رابطه با دارو و اجرای طرح دارویار بود که دارو با قیمت سال گذشته و یا کمتر از آن به دست مردم برسد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دیگر اقدامات وزارت خانه متبوع خود در یک سال گذشته اشاره و اظهار کرد: یکی از نکات مهم موضوع تعرفه پرستاری بود که بعد از ۱۵ سال اجرایی شد.

وی از بهره برداری و یا برنامه ریزی برای اجرایی سازی پروژه‌های وزرات بهداشت گفت و بیان کرد: نزدیک به ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت به تخت‌های بیمارستانی اضافه شد. پروژه رسیدگی به مناطق محروم و اعزام پزشکان متخصص به این مناطق و همچنین فرستادن دستیاران و دانشجویان به این مناطق از دیگر کارهای مهم وزارت بهداشت است.

=============================

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست:

روزهای خوش محیط‌ زیست در کشور فرا خواهد رسید

سلاجقه بیان کرد: رویکرد سازمان حفاظت محیط‌ زیست و دولت رو به‌ جلو است و در این راستا دیپلماسی بین‌المللی نیز در نظر گرفته شده است. درون کشور تمام پروژه‌ها از طریق رویکردهای علمی و مبتنی بر واقعیت و قانون در حال انجام هستند.

علی سلاجقه بیان کرد: رویکرد سازمان حفاظت محیط‌ زیست و دولت رو به‌ جلو است و در این راستا دیپلماسی بین‌المللی نیز در نظر گرفته شده است. درون کشور تمام پروژه‌ها از طریق رویکردهای علمی و مبتنی بر واقعیت و قانون در حال انجام هستند و مطمئناً روزهای خوش فرا خواهد رسید.

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در خصوص رویکرد این سازمان در یک‌سالگی عمر دولت سیزدهم توضیح داد و گفت: رویکرد دولت حل معضلات به‌صورت کامل است. رئیس‌جمهور تأکید دارند در حوزه محیط‌زیستی نباید ذهنیت برای مردم ایجاد شود و به همین جهت شفافیت ضروری است.

وی با تأکید بر اینکه نباید در رفع معضلات و چالش‌های محیط‌زیست بازه زمانی چندساله را مدنظر قرار دهیم، ابراز کرد: متأسفانه خیلی از پروژه‌های کشور در حوزه محیط‌زیست تبدیل به استخوان‌لای‌زخم محیط‌زیست شده‌اند. پروژه‌هایی در کشور در سال‌های قبل آغاز شده‌اند که کاملاً سردرگم هستند زیرا ارزیابی‌های محیط‌زیستی خیلی شفاف در آن‌ها اعلام نشده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در عین ‌حال از حل معضلات و مشکلات به‌صورت گام ‌به‌گام گفت و بیان کرد: این پروژه‌ها بر اساس مصالح کشور و محیط‌زیست است و ریاست‌ جمهوری نیز از این سازمان اجرای قانون را می‌خواهد.

*انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد کارن سیب به دریاچه ارومیه

وی درباره دریاچه ارومیه اظهار کرد: پروژه تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، پروژه کلانی است که مصوباتی در این باره وجود دارد و در این راستا اعتباراتی از کشور برای این دریاچه هزینه شده است. پروژه تونل انتقال آب با مشکل مواجه شده است و در حال ترمیم آن هستیم. با انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال از طریق این تونل قطعاً دریاچه شرایط بهتری خواهد داشت. سد کارن سیب ظرفیت این انتقال آب را دارد.

سلاجقه با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب در حوزه ارومیه گفت: فاز دوم کار در حوزه احیای دریاچه ارومیه فاز نرم ‌افزاری است که در این حوزه وظایف جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید انجام شود. وزارت نیرو خوشبختانه امسال نسبت به سال‌های قبل، حق آبه دریاچه ارومیه را تا حدودی تأمین کرده است.

وی افزود: در حال حاضر باتوجه‌به اینکه تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز در حال افتتاح هستند، حجم مناسبی از حق آبه توسط دریاچه ارومیه دریافت خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست به ریزگردها اشاره و اظهار کرد: در این زمینه اجلاس بین‌المللی را برگزار کردیم و از ۱۱ کشور همسایه دعوت کردیم و درباره ریزگردها تصمیم‌های مهمی گرفتیم که ایجاد صندوق منطقه‌ای محیط ‌زیست، ایجاد دبیرخانه منطقه‌ای محیط‌زیست و تأسیس سازمان منطقه‌ای از جمله آنها است. با اقداماتی کارشناسی در صدد تثبیت منشأ ریزگردها هستیم.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه محیط ‌زیست باید تبدیل به مسئله درجه یک شود، تصریح کرد: این موضوع در دولت سیزدهم در حال رخ‌دادن است. خود رئیس‌جمهور اعلام کردند توسعه فرع بر محیط‌زیست است و وزرا در این راستا بیان کردند هیچ پروژه‌ای بدون مجوز محیط‌زیست کلنگ نخواهد خورد.

سلاجقه افزود: رویکرد سازمان محیط‌زیست و دولت رو به‌ جلو است و در این راستا دیپلماسی بین‌المللی نیز در نظر گرفته شده است. درون کشور تمام پروژه‌ها از طریق رویکردهای علمی و مبتنی بر واقعیت و قانون در حال انجام هستند و مطمئناً روزهای خوش فرا خواهد رسید؛ هرچند بسیاری از این پروژه‌ها استخوان‌لای‌زخم هستند.

==================================

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس:

حال و هوای تالاب‌ها در کشور خوب نیست

رفیعی با اشاره به وظایف سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از تالاب‌ها تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه روند رو به بهبودی را شاهد نیستیم و با توجه به عدم انجام وظایف توسط همه دستگاه‌ها، حال و هوای تالاب‌ها در کشور خوب نیست.

سمیه رفیعی با بیان اینکه تعدادی از تالاب‌های ایران ثبت کنوانسیون رامسر هستند گفت: تالاب‌هایی که ثبت کنوانسیون رامسر می‌شوند از ویژگی‌های بارزتری برخوردار هستند. البته به طور کلی تالاب یک اکوسیستم کاملا ارزشمند محسوب می‌شود زیرا زیست بوم و معیشت‌های متفاوتی در کنار تالاب‌ها شکل می‌گیرد.

وی حفظ تالاب را به شدت مورد اهمیت دانست و اظهار کرد: تالاب انزلی یکی از تالاب‌های ثبت کنوانسیون رامسر است که درجه اهمیت و اولویت آن بسیار بیشتر و بالاتر است. وظیفه حفاظت از تالاب به صورت مشخص مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست است و برای این کار دفتر و بودجه مشخصی دارد هر چند که اعتبارات داخلی آن زیاد نیست. البته برای بعضی از تالاب‌ها، بودجه‌های بین المللی دریافت می‌شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اذعان به این موضوع که شرایط تالاب‌ها در کشور رو به بهبود نیست بیان کرد: کارهایی در این حوزه انجام شده است اما حال و هوای تالاب‌ها خیلی خوب نیست. هفته گذشته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه معاونت دریایی و تالاب‌ها به فراکسیون مراجعه کردند و درباره عملکردشان توضیحات خواسته شد و نقدهایی که در این زمینه وجود دارد به آنها منتقل شد.

رفیعی از وظایف دستگاه‌های دیگر به جز سازمان حفاظت محیط زیست برای نگهداری از تالاب‌ها گفت و ابراز کرد: وزارت نیرو در مسئله تامین حق آبه مسئولیت دارد اما در این زمینه شاهد قصور این وزارت خانه و یا دیگر وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های دیگر هستیم.

===================================

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

هجمه و برنامه خاصی برای جذب پزشکان ایرانی وجود دارد

محسنی بندپی ضمن این هشدار به مسئولان که هجمه خاص و برنامه مدونی برای جذب نخبگان و پزشکان ایرانی وجود دارد گفت: وزارتخانه‌های مرتبط باید نسبت به نگهداشت پزشکان اقدام کنند.

دکتر محمدعلی محسنی بندپی پزشک و عضو کمیسیون بهداشت و درمان اظهار کرد: یکی از مهم ترین نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران وجود پزشکان متخصص و متبحر است.

وی افزود: نه تنها کشورهای منطقه بلکه از طرف کشورهای توسعه یافته نیز تقاضای زیادی نسبت به جذب پزشکان ایرانی وجود دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن این هشدار به مسئولان که هجمه خاص و برنامه مدونی برای جذب نخبگان و پزشکان ایرانی وجود دارد گفت: بر همه وزارتخانه‌های مرتبط از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش و فرهنگستان علوم پزشکی واجب است که نسبت به نگهداشت پزشکان اقدام کنند.

محسنی بندپی تأکید کرد: ما نباید اجازه دهیم که پزشکان نسبت به این کار ارزشمند خود بی انگیزه شوند؛ خیلی پزشکان در زمان دفاع مقدس و کرونا جان خود را از دست دادند و بنابراین باید قدر این نیروها را بدانیم و با انگیزه بیشتری از وجود آن‌ها برای خدمت به مردم استفاده کنیم و اجازه ندهیم که ژن نخبگی را از دست بدهیم.

این نماینده مجلس تأمین امکانات و تجهیزات کافی و پوشش بیمه‌ای کافی برای اثربخشی بهتر خدمات پزشکان را به عنوان یکی از راه‌های نگهداشت پزشکان در کشور عنوان کرد و گفت: مجلس اخیراً طرح «پزشک خانواده» که از مصوبات بر زمین مانده‌ی برنامه پنجم توسعه بود را در دستور کار قرار داده است.

محسنی بندپی یادآور شد: کمیسیون با استفاده از طرح «دارویار» به کاهش فشار به بیماران از نظر هزینه داروها کمک می‌کند و در حال گسترده تر کردن خدمات بیمه‌ای به بیماران عادی و صعب العلاج و افراد معلول و سالمند است.

===================================

علیرضا مرندی:

مردم پیشگیری از بیماری را از پزشکان و دولت مطالبه کنند

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه اصالت با پیشگیری از بیمار شدن است گفت: ما نباید فقط به سلامت کنونی خودمان اکتفا کنیم بلکه باید راه‌های پیشگیری را یاد گرفته و آن را از پزشکان و دولت مطالبه کنیم.

دکتر علیرضا مرندی با اشاره به اینکه اسلام و همه مجامع علمی تأکید ویژه‌ای بر حفظ نعمت سلامتی و خودمراقبتی دارند گفت: اهمیت موضوع سلامتی در اسلام به اندازه‌ای است که اگر کسی به سلامت خدشه وارد کند باید دیه و قصاص دهد.

مرندی با بیان اینکه اصالت با پیشگیری از بیمارشدن است اظهارکرد: ما باید تلاش کنیم که در حدأکثر و اوج سلامت باشیم و حتی فقط به سلامت کنونی خودمان هم اکتفا نکنیم و راه‌های پیشگیری را یاد بگیریم و آن را از پزشکان و دولت مطالبه کنیم.

وی با بیان اینکه ترویج سواد و فرهنگ سلامت جامعه با درمان و احداث بیمارستان و درمانگاه محقق نمی‌شود گفت: واقعیت این است که درمان، شاخص‌های سلامت و بهداشت را بهبود نمی‌بخشد چراکه مهم تر از درمان، پیشگیری از بیماری به هر شکل ممکن است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اینکه سلامت در سه بخش روانی و جسمی و معنوی اهمیت زیادی دارد گفت: ما باید سعی کنیم که ارتباطات خود را با همسر، فرزندان، خانواده و همسایگان و دوستان تقویت کنیم و برای ارتقای سلامت معنوی خود هم تلاش کنیم.

====================================

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد:

ایجاد ۲۵ هزار شغل در شرکت‌های دانش‌بنیان در یک سال گذشته

محمدعلی زلفی گل با اعلام اینکه در مدت یک سال بیش از ۲۵ هزار شغل در شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است، گفت: با تفاهم‌نامه‌هایی که با وزارت‌خانه‌های مختلفی پهنه‌های فناوری مختلفی شکل‌گرفته است.

محمدعلی زلفی گل با بیان اینکه وزارت علوم درباره قانون بومی گزینی، مجری قوانین مراجع ذی‌صلاح است درعین‌حال تصریح کرد: بر اساس تجربه، حضور دانشجویان از اقصی‌نقاط ایران در دانشگاه‌های مختلف غیربومی محاسن زیادی دارد زیرا باعث تعامل فرهنگی شده و منشأ وحدت ملی می‌شود. البته درهرصورت وزارت علوم نمی‌تواند تصمیم‌گیرنده باشد و فقط مجری است.

وی به کارنامه یک‌ساله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره و بیان کرد: با روحیه جهادی دولت مردمی در همه وزارت‌خانه‌ها اتفاقات مبارکی افتاده است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله آن‌ها است. بر اساس برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم، اولویت‌هایی را برای این وزارت‌خانه در نظر گرفتیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از پنج اولویت این وزارت‌خانه گفت و اظهار کرد: مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری اولویت نخست است. اولویت دوم آموزش، پژوهش و برون‌داد هدفمند، اولویت سوم نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، اولویت چهارم شاگرد، فناوری و نوآور پروری و اولویت پنجم تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش هستند که اولویت‌ها را به احترام پنج‌تن آل عبا استفاده کردیم.

وی درباره اولویت فناوری و نوآوری ابراز کرد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت فناوری و نوآوری نداشتیم و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ذیل حوزه پژوهشی قرار گرفته بودند. باتوجه‌به حجم گسترده حوزه پژوهشی وزارت‌خانه، عملاً پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد خیلی موردتوجه نبودند.

زلفی گل با اعلام اینکه در مدت یک سال بیش از ۲۵ هزار شغل در شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است، گفت: با تفاهم‌نامه‌هایی که با وزارت‌خانه‌های مختلفی پهنه‌های فناوری مختلفی شکل‌گرفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه طی یک آسیب‌شناسی متوجه شده بودیم در این وزارت‌خانه توجه به تحقیقات بنیادین می‌شود، اظهار کرد: این توجه یک اقدام خیلی خوب محسوب می‌شود زیرا تحقیقات بنیادین باعث شده است در مرجعیت علمی و رتبه جهانی تولید علم وضعیت مناسبی داشته باشیم. بر اساس داده‌های جهانی ایران رتبه ۱۵ علمی جهان و رتبه نخست را در منطقه با اختلاف زیاد دارد.

وی درعین‌حال با اذعان به این موضوع که تحقیقات علمی در راستای نیازهای کشور نیست، بیان کرد: در این یک سال سامانه نظام ایده‌ها و نیازها را تأسیس کردیم که مخفف آن «نان» نام دارد. با سامانه نان شرایطی را ایجاد کردیم که تمام نیازهای خصوصی و دولتی در این سامانه ثبت و ضبط و بر اساس رشته‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه در قانون بودجه سال جاری همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند اگر بخواهند از یک درصد بودجه پژوهشی استفاده کنند نیازهای خودشان را در این سامانه باید ثبت کنند. این سامانه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ثبت شده است و از اردیبهشت‌ماه کار خود را آغاز کرده است.

زلفی گل درباره اولویت نوآوری فرهنگ و فرهنگ نوآوری اظهار کرد: خوشبختانه معاونت فرهنگی با مشکل اعتبارات روبرو نیست. ۸۵ ساعت از وقت دانشجویان را اوقات فراغت تشکیل می‌دهد که باید برای آن‌ها برنامه داشته باشیم و در این راستا کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی فعالیت می‌کنند.

===============================

بازار کتاب؛ چشم‌انتظار واکنش حقوقی نویسندگان و ناشران

معاون فرهنگی وزیر ارشاد لزوم توجه مردم به تخفیف‌های بالای کتاب و هوشیاری ناشران و نویسندگان در جلوگیری از پدیده شوم کتاب سازی را تذکر داد.

یاسر احمدوند رفع مشکلات حوزه نشر را سخت دانست که باید با همراهی بدنه دولت حل و فصل شود.

وی افزود: در قدم اول وظایف و ماموریت‌های قانونی را احصا کردیم و انتظارات بدنه نشر را گردآوری نمودیم و با توجه به نیروی انسانی و ساختار مالی، شروع به برنامه ریزی کردیم.

احمدوند با اذعان به انبوه مسائل و مشکلات موجود در معاونت‌های مختلف فرهنگی در وزارت ارشاد، گفت: رویکرد اصلی ناظر بر این بود که اجرائیات با کیفیت صورت گیرد. همچنین مرجعیت معاون فرهنگی در حوزه کتاب و نشر باید به این نهاد باز گردد و برای تولید و مصرف فرهنگی قصد اجرایی شدن ایده‌ها را داریم.

وی در پاسخ به چرایی تغییرات نمایشگاه کتاب تهران گفت: این رویداد در سطح منطقه و ملی بزرگ است که با وقفه دو ساله رو به رو شد و راه اندازی مجدد آن با رویکرد جدید سخت بود.

احمدوند از فروش ۲۵۰ میلیارد تومانی فروش کتاب در نمایشگاه اخیر یاد کرد و گفت: برای نخستین بار همه مردم ایران توانستند به نمایشگاه دسترسی داشته و کتاب را به صورت رایگان دریافت کنند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برپایی جلسات آسیب شناسی در دو ماه اخیر خبر داد و افزود: رئیس نمایشگاه سال آتی منصوب شد و مسئولیت اجرای آن نیز به خانه کتاب واگذار شد.

احمدوند به رادیو گفت‌وگو گفت: متاسفانه میراث دار وضع نامطلوبِ کتاب سازی هستیم و بخشی از کارها به معاونت فرهنگی مرتبط است.

وی افزود: هماهنگی‌هایی با شهرداری تهران صورت گرفته تا نمایشگاه‌ها با مجوزهای لازم صورت گیرد و تخفیف‌های ۸۰ درصدی از سطح شهر جمع آوری گردد. با نیروی انتظامی نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا تخلفاتِ این چنینی به سمت صفر شدن پیش رود.

احمدوند لزوم هوشمند سازی نرم افزار فروش کتاب را متذکر شد؛ به گونه‌ای که به محتوای کتاب‌های کپی شده دسترسی داشته باشد. این مسئله تا امروز وجود نداشت و بدین منظور برای سه شرکت فراخوان داده شده است.

وی اضافه کرد: ناشران و نویسندگانی که کتب‌شان به سرقت رفته و کپی می‌شود، باید شکایت کنند و هیئت رسیدگی به تخلفات نشر در حال فعال شدن و منتظر دریافت شکایت‌هایی در این زمینه هستند.

احمدوند از دیگر سو تاکید کرد که مردم باید از طریق آگاهی بخشی‌های رسانه‌ای هوشیار باشند که خرید کتاب با تخفیف‌های بالا، به معنای وجود اشکال در محصول است چون کتاب را نمی‌توان با تخفیف ۷۰درصدی به فروش رساند.

وی همچنین قانون حمایت از مولفان و مصنفان را موجب به رسمیت شناختن حقوق معنوی آثار دانست و اشکال را متوجه اجرای نادرست قانون عنوان و تاکید کرد: معاونت فرهنگی این مهم را دنبال می‌کند تا تقلب و سرقت در فضای مجازی پر هزینه باشد و به حداقل برسد.

=================================

وزیر اقتصاد:

بهبود اقتصادی نباید وابسته به رفع تحریم‌ها باشد

خاندوزی بیان کرد: هرآنچه باعث شوک روانی و شرطی کردن جامعه نسبت به رفع تحریم‌ها شود خارج از دستورات و سیاست‌های دولت است. در حقیقت باید تلاش کنیم سیاست‌های داخلی کشور باعث ثبات اقتصادی شود.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در خصوص سیاست ارزی گفت: همچنان سیاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کمک‌کردن به ثبات اقتصاد کلان و آرامش بازار ارز است تا از نوسانات و تلاطم‌ها جلوگیری شود و فعالین اقتصادی بتوانند برنامه‌ریزی کنند تا در سه الی شش ماه آینده جریان صادرات، واردات و تولید کالا توأم با ابهام نباشد.

وی از ابزارهای تحقق این هدف گفت و بیان کرد: مهارکردن بخشی از تقاضای غیرضروری ارز و هم کمک‌کردن به افزایش عرضه ارزی در کشور دو ابزار مهم محسوب می‌شوند. با این اقدامات صادرکنندگان می‌توانند ارزآوری بیشتری داشته باشند و ارزها را در بازارهای رسمی عرضه کنند. این کار جلوی خروج سرمایه در حوزه ارزی را تا حد ممکن گرفته می‌شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بیش اظهاری و کم اظهاری گمرک که باعث خارج‌شدن ارز از کشور می‌شود کنترل شده، اظهار کرد: کنترل کردن بخشی که بابت تراکنش‌های بانکی باید درج شود اهمیت زیادی دارد زیرا اگر ارز از کشور خارج شود از این طریق قابلیت شناسایی پیدا می‌کند که این رصد توسط بانک مرکزی در شبکه بانکی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه شرایط داخلی و خارجی اقتصاد به جهت اثرات واقعی و انتظاراتی بر اقتصاد کشور مؤثر هستند، تأکید کرد: باید تلاش کنیم اقداماتی که در حوزه اقتصادی انجام می‌دهیم دارای اثرات بلندمدت و پایداری باشد. هرآنچه باعث شوک روانی و شرطی کردن جامعه نسبت به رفع تحریم‌ها شود خارج از دستورات و سیاست‌های دولت است. در حقیقت باید تلاش کنیم سیاست‌های داخلی کشور باعث ثبات اقتصادی شود.

=====================================

رئیس سازمان انرژی اتمی:

۲۵ درصد کل بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط به ایران است

اسلامی با اشاره به اینکه از نظر حجمی و عددی ایران دو درصد ظرفیت دنیا را در اختیار دارد در عین حال اعلام کرد: ۲۵ درصد بازرسی‌هایی که آژانس انرژی اتمی در تمام جهان انجام می‌دهد برای ایران است.

رئیس سازمان انرژی اتمی از اشاعه دروغ و اتهامات به ایران در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان گفت و تصریح کرد: آن‌ها یک ظرفیت سازی هنگفت رسانه‌ای با عملیات روانی در کنار استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین الملل برای برقراری تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی را انجام دادند.

وی افزود: دشمنان همچنین در قالب فعالیت‌های تروریستی با هدایت رژیم صهیونیستی اقداماتی را انجام دادند که در این راستا ترور دانشمندان و تخریب بخشی از سازه‌های هسته‌ای را در دستور کار قرار داده بودند. آن‌ها این اقدامات را در جهت مقابله با پیشرفت صنعت هسته‌ای انجام داده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه عرصه هسته‌ای در کشورمان شامل مباحث فنی، حقوقی، عملیات روانی و اقدامات تروریستی است، اظهار کرد: در چنین شرایطی پیشبرد برنامه توسعه هسته‌ای نیاز به ممارست خاص دارد و اساسا فعالیت در این عرصه متفاوت از هر حوزه روتین علمی، فناوری و تحقیقاتی است.

وی تلاش موثر برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه و محدودیت را از اهداف نظام عنوان و بیان کرد: برای رسیدن به این هدف باید ظرفیت هسته‌ای را بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تقویت کنیم و گسترش دهیم. در این راستا در یک سال گذشته در تولید ماشین‌های پیشرفته نسل شش، در تکمیل زیرساخت‌های غنی سازی، در تولید مواد اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد و به ویژه ۶۰ درصد ظرفیت سازی قابل ملاحظه‌ای انجام داده‌ایم تا دشمن را به منصرف شدن از تهدیدات و تحریم‌ها وادار کنیم.

اسلامی پایداری ظرفیت غنی سازی از نظر کمی، کیفی و توسعه زیرساخت در کل چرخه سوخت هسته‌ای را مهمترین دستاورد یک سال گذشته دانست و اشاره کرد: تمام فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی طبق ضوابط و رویه‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت نظارت قرار دارد. هم دوربین‌ها طبق پادمان نصب است و هم نظارت‌ها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه از نظر حجمی و عددی ایران دو درصد ظرفیت دنیا را در اختیار دارد در عین حال اعلام کرد: ۲۵ درصد بازرسی‌هایی که آژانس انرژی اتمی در تمام جهان انجام می‌دهد برای ایران است. با هدایت و تفکر رژیم صهیونیستی از ظرفیت آژانس برای فشار حداکثری به ایران استفاده می‌شود که البته به اذعان خودشان این فشار حداکثری شکست خورده است. این شکست باعث شده غربی‌ها به سمت مذاکره برای بازگشت به توافق و اجرای تعهدات بازگردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تصریح بر اینکه اظهارات مدیرکل آژانس زمانی مسموع است که در چارچوب پادمان باشد، گفت: اتهامات غربی‌ها در مورد موضوع هسته‌ای ایران در طول ۲۰ سال گذشته دائما تکرار شده و هر روز دائما به یک نقطه از کشور اشاره کرده‌اند که بگویند ایران در حال ساخت بمب اتمی است.

وی با اشاره به ۲۰ سال مذاکره برای رفع اتهامات هسته‌ای به ایران و دفع شر بیان کرد: حاصل این مذاکرات سند برجام شده است. در برجام غربی‌ها پذیرفتند که این اتهامات از ایران برداشته شود و ایران نیز پذیرفت ظرفیت خود را محدود کند. در ازای این اقدامات ایران، غربی‌ها باید تحریم‌ها را لغو می‌کردند.

اسلامی با بیان اینکه دوربین‌هایی که برای نظارت بر توافق هسته‌ای بود را به دست خود آژانس بین المللی اتمی جمع کردیم، اظهار کرد: این اقدام از نظر حقوقی کاملا درست است. آژانس بین المللی اتمی ایران را به جهت اجرای سند توافق برجام پایش می‌کرد اما وقتی غرب به تعهدات خود برای رفع تحریم عمل نکرد، ایران نیز اقدام به جمع آوری دوربین‌ها کرد.

=========================================

معاون پارلمانی رئیس جمهور:

دولت آماده احیای وزارت بازرگانی است

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد که هر زمان مجلس موضوع تفکیک وزارت صمت را وارد صحن علنی و شورای نگهبان نیز تأیید کند، دولت برای احیای وزارت بازرگانی آمادگی دارد.

سید محمد حسینی با اشاره به آغاز به کار فعالیت دولت سیزدهم در سال دوم، ضمن گرامیداشت شهدا رجایی و باهنر که هدفی جز خدمت و رضای خداوند نداشتند، اظهار کرد: دولت سیزدهم در شرایطی سخت اداره کشور را بر عهده گرفت و بی‌وقفه کار خود را شروع کرد.

وی در خصوص سفر دولت به‌تمامی استان‌ها در یک سال اولیه فعالیت خود، گفت: مصوباتی را شاهد بودیم و کمبودهایی نیز وجود داشت و غالباً نگاه ناظر بر اتمام طرح‌های نیمه‌تمام بود.

حسینی با اشاره به وقفه پروژه‌های عمرانی و صرف بودجه برای امور جاری کشور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ اعتباری از سوی سازمان برنامه‌وبودجه تخصیص یافت و سال جاری نیز وضع به همین منوال خواهد بود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان این که دولت مصمم است اعتبارات تصویب شده، تخصیص پیدا کند، ادامه داد: شخصاً از نزدیک شاهد شتاب امور عمرانی در دو استان بودم. همچنین برخی مراکز دولتی نیمه‌تعطیل بودند که جمعاً هزار واحد تولیدی و کارخانه حمایت و راه‌اندازی شدند که انشا الله موجب اشتغال‌زایی و صادرات خواهد شد.

حسینی سیاست ارتباطات همسایگی را نیز مفید و مؤثر خواند و تصریح کرد: انشا الله وضعیت مرزنشینان بهبودیافته و بازارچه‌های مرزی راه‌اندازی می‌شود. به گفته معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری صادرات ایران با برخی همسایگان ظرف یک سال گذشته چندبرابر شده و در فروش نفت نیز اقدامات خوبی صورت‌گرفته است.

وی از دیگر سو از تعیین تکلیف بدهی‌های داخلی خبر داد و افزود: بدهی‌ها یکی پس از دیگری تسویه می‌شود و هر ماه ۱۰ الی ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌گردد.

حسینی مسائل کارگران، بازنشسته‌ها و رتبه‌بندی معلمان را نیز از دیگر اقدامات موردنظر دولت خواند و اضافه کرد: دولت سعی کرد حین سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های عمرانی، نیاز اقشار مختلف جامعه را لحاظ کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: بسیاری شوراهای عالی، تعطیل شده بود و کار جدی در این زمینه صورت نمی‌گرفت ولی امروز وزرا در آن شرکت می‌کنند و جلسات با جدیت دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حوادث غیرمترقبه نیز پیش‌آمده است و دولت تلاش دارد در این زمینه با جدیت عمل کند و قطعاً کاستی‌هایی وجود دارد.

حسینی ابراز امیدواری کرد به‌زودی تحولی نیز در مسکن مردم شکل گیرد و ملت ایران احساس کنند که دولت سیزدهم در خدمت آن‌هاست.

وی در خصوص رابطه دولت و مجلس هم گفت: نماینده‌ها تحت‌فشار مطالبات مردم هستند چون مطالبات به‌صورت انباشته وجود دارد و به دولت نیز منتقل می‌شود و دولت با جدیت کار را دنبال می‌کند.

حسینی این مجلس را فعال خواند و گفت: از سوی نماینده‌ها تذکر داده می‌شود و گاه بحث استیضاح را مطرح می‌نمایند که با توضیحاتی که داده می‌شود، مسئله دیگر به صحن کشیده نمی‌شود. در کنار این، مجلس حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد و این امر موجب شده در حوزه جمعیت، رتبه‌بندی و... به مصوبات خوبی دست‌یابیم.

وی همچنین دررابطه‌با تفکیک وزارت صمت، نظر برخی نمایندگان را که می‌گویند دولت دراین‌خصوص پیگیری نکرده را فرافکنی دانست و افزود: اعضای کمیسیون اجتماعی مدت‌ها درباره طرح وزارت بازرگانی بحث می‌کردند چون مباحث رفاه و کارگری را در دستور کار دارند.

اعضای کمیسیون در صدد بودند موافقت دولت را جلب کنند ولی شورای نگهبان دو سه ایراد گرفته بود که در صورت حمایت دولت، ایرادات نیز بر طرف می‌شد.

حسینی گفت: ما نیز موافقت خود را اعلام کردیم؛ مگر این که نماینده‌ها دوباره نظری دیگر داشته باشند. نمی‌توان گفت این مسئله ناشی از کم‌کاری نماینده‌ها بوده ولی هر لحظه که این موضوع وارد صحن شود و شورای نگهبان تأیید نهایی را صورت دهد، بلافاصله وزارت بازرگانی را احیا می‌کنیم.

===================================

واکسن نورا محافظت خوبی در برابر امیکرون دارد

مسئول پروژه واکسن تمام ایرانی نورا اظهارکرد: واکسن نورا عارضه‌ای نداشته و محافظت خوبی هم در برابر امیکرون دارد.

دکتر حسن ابوالقاسمی مسئول پروژه واکسن تمام ایرانی نورا و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: فاز سوم تحقیقات بالینی واکسن نورا زمستان سال گذشته انجام شد و جالب این است که نورا تنها واکسنی بود که فاز سوم را به عنوان یادآور انجام داد.

وی افزود: مطالعات ما درمورد نورا به عنوان واکسن یادآور انجام شد و قرار بود نورا تنها واکسنی باشد که مردم به عنوان یادآور استفاده کنند.

مسئول پروژه واکسن تمام ایرانی نورا خاطرنشان کرد: خوشبختانه فروردین ماه امسال سه میلیون دز تحویل وزارت بهداشت شد و در حال حاضر هم بیش از صد هزار نفر از کسانی که عازم سفر اربعین هستند این واکسن را تزریق کردند.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه نورا عارضه‌ای ندارد و حتی عارضه کمی که در بقیه واکسن‌ها وجود دارد هم در این واکسن نیست گفت: این واکسن به دلیل اثر بخشی بسیار بالایی که دارد با استقبال هموطنان روبرو شده ضمن اینکه سطح آنتی بادی بدن افراد را هم بسیار بالا می‌برد و این نشان می‌دهد که محافظت خوبی در برابر امیکرون دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) تأکید کرد: توصیه ما این است که برای دز یادآور، واکسن‌های پروتئینی ارجح است لذا کسانی که دزهای اول و دوم را از یک واکسن زدند باید دز سوم و چهارم را از واکسن دیگری بزنند و نورا هم جزو واکسن‌هایی است که به عنوان دز چهارم و پنجم هم قابل استفاده می‌باشد.

ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که واکسن نورا در مجامع بین المللی و برای سفر به کشورهای دنیا قابل قبول هست یا خیر گفت: باید قابل قبول باشد چراکه ما استانداردهای سازمان غذا و دارو را رعایت و این واکسن را ثبت کردیم.

================================

صالح‌آبادی:

معامله با روبل و ریال به حوزه‌های دیگر تبادلات روسیه و ایران گسترش پیدا می‌کند

رئیس بانک مرکزی با اشاره به آخرین روند معاملات و مبادلات مالی بین ایران و روسیه با استفاده از پول ملی این دو کشور گفت: معامله با روبل و ریال به حوزه‌های دیگر تبادلات تهران و مسکو گسترش پیدا خواهد کرد.

علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس در مورد آخرین وضعیت روند انجام معاملات و مبادلات مالی بین ایران و روسیه با استفاده از پول ملی این دو کشور اظهار داشت: استفاده از پول‌های ملی دو کشور ایران و روسیه جزو اولویت‌های دولت سیزدهم بود که مقدمه آن را با روبل و ریال شروع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه مبادلات با پول‌های ملی این دو کشور عملیاتی شده است، گفت: هم اکنون در بازارهای توافقیِ بین این دو کشور، روبل و ریال معامله می‌شود، البته این موضوع به حوزه های دیگر هم گسترش پیدا می کند.

به گزارش فارس، تهران و مسکو علیرغم تحریم‌های آمریکا مدت‌هاست در صدد ایجاد مکانیزمی جهت استفاده از پول‌های ملی دو کشور در راستای دلار زدایی هستند.

در همین زمینه مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ایران به خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گفته بود: «دو کشور ایران و روسیه برای آن که مبادلاتشان را دلار زدایی کنند باید سیستمی مانند سوئیفت داشته باشند.

درآمد صداوسیما از فوتبال چقدر است؟

فرهیختگان نوشت: طبق تعرفه رسمی صدا و سیما تنها برای پخش زنده ۶۰ بازی سرخابی‌ها در فصل جاری تلویزیون بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد دارد. حالا فرض کنید تلویزیون برای جذب آگهی بیشتر، چوب حراج به آنتن خودش بزند، فرضا ۹۰ درصد یعنی تنها ۱۰ درصد از درآمد ممکن را کسب کند؛ رقم ناقابل ۳ هزار میلیارد تومان.

نیویورک تایمز مدعی پیام خصوصی «بایدن» به ایران شد

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از منابع آگاه ادعا کرد که دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا طی پیامی به ایران اعلام کرده که به دنبال تشدید درگیری‌ها در منطقه نیست و تنها به دنبال محافظت از منافع امریکاست.

به گزارش ایسنا، این خبر پس از آن منتشر شده است که هفته گذشته ارتش امریکا از زخمی شدن چند نظامی امریکایی در حمله راکتی به پایگاه‌های این کشور در میادین نفتی «کونیکو» و «العمر» واقع در «دیرالزور» سوریه خبر داد. ساعاتی پس از این حمله، هواپیماهای نظامی امریکا اهدافی در اطراف شهرهای «المیادین» و «القوریه» در شرق سوریه را هدف قرار دادند.

رئیس جمهور امریکا پس از این حمله در بیانیه‌ای مدعی شد در حالی دستور حمله به تأسیساتی در شرق سوریه را صادر کرده است که به ادعای او این تأسیسات توسط گروه‌های وابسته به ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ادعایی که از سوی مقام‌های کشورمان رد شد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این حمله، ادعای امریکا در مبارزه با تروریسم را صرفاً بهانه‌ای برای ادامه اشغالگری دانست و یادآور شد که اعتراف مقامات امریکایی مبنی بر ایجاد داعش توسط امریکا هنوز از افکارعمومی مردم منطقه پاک نشده است.

تمدید گذرنامه‌های فاقد اعتبار

رئیس پلیس گذرنامه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «در تهران ۵ مرکز «ستارخان، پلیس گذرنامه در خیابان کوه‌نور، شهرری، ورامین و شهریار» و در مراکز استان‌های سراسر کشور به‌طور همزمان گذرنامه‌های فاقد اعتبار برای سفر به اربعین تمدید می‌شود. تمدید گذرنامه یک ماهه فقط در ادارات گذرنامه و پلیس‌های امنیت عمومی شهرستان‌ها انجام می‌گیرد.

اعتراف صهیونیست‌ها به اشتباه آمریکا

بنی گانتز، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در توئیتی نوشت: «خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در نتیجه آن، اسرائیل را در چالش راهبردی قرار داده است. نظر شخصی من این است که خروج از توافق هسته‌ای اشتباه بود.»

جایگزینی کالا برگ الکترونیک به جای یارانه کلید خورد

احسان خاندوزی از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه در برخی از استان‌های کشور به صورت پایلوت خبر داد و گفت: با تصویب کالابرگ الکترونیک در هیات دولت تا پایان سال، شاهد اجرای آن در تمامی استان‌های کشور خواهیم بود. تدوین سیاست‌های کالابرگ الکترونیک جزو مصوبات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ ذیل بودجه است که با جدیت از طرف وزارت رفاه پیگیری می‌شود. به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، در بعد فنی نواقصی در این طرح وجود داشت به طوری که اطلاعات و داده‌های خرید باید تطبیق داده می‌شد و هنچنین ایرادات سیاستی که تمامی آن‌ها مرتفع شده است. وی افزود: در شهریور ماه وزارت رفاه پیشنهاد نهایی را که در کل کشور از سوئیچ کالابرگ الکترونیک استفاده کنیم به هیات دولت می‌آورد و با تصویب نهایی تا پایان امسال در کشور شاهد اجرای آن خواهیم بود.

هزینه ی کرونا در ایران چقدر بود؟

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: «کرونا تاکنون ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه به نظام سلامت کشور تحمیل کرده است. بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ۲۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این هزینه‌ها از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده که تاکنون بخش قابل توجهی از این اعتبار پرداخت شده است.»

آمار وحشتناک جنایات سعودی‌ها در یمن

وزارت بهداشت یمن آمار تکان‌دهنده‌ای از جنایات ائتلاف سعودی، اماراتی، آمریکایی علیه ملت این کشور طی هشت سالی که از جنگ ویرانگر و نابرابر می‌گذرد، اعلام کرده است. براساس این آمار، تا کنون بیش از ۴۷ هزار غیرنظامی شهید و یا زخمی شده‌اند که ۲۵ درصد از آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. همچنین طی سال‌های جنگ تحمیلی به ملت یمن، متجاوزان، ۱۶۲ مرکز پزشکی بهداشتی را به طور کامل ویران کرده‌‌اند، ۳۷۵ مرکز هم متحمل خسارت‌ و تعطیل شده‌ است.

توانایی تولید نفت به پیش از تحریم‌ها بازگشت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: با افتخار اعلام می‌کنیم که توانایی تولید نفت به پیش از تحریم‌ها بازگشته است.

وی افزود: ظرفیت تولید نفت خام مناطق نفت‌خیز جنوب تا پایان امسال به ۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد و طی پنج سال آینده تولید روزانه ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز محقق خواهد شد.

سوالات کنکور پزشکی امسال تا یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شد

محمدرضا احمدی سنگری عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه چگونگی برگزاری کنکور ۱۴۰۱ در مجلس با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بررسی شده است، گفت: سوالات کنکور علوم پزشکی تا یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شد.

وی با اشاره به ابزاری همچون عینک، خودکار و تجهیزات بسیار ویژه‌ای که فرستنده و گیرنده سوالات و پاسخنامه‌های آزمون سراسری بودند، اظهار داشت: تجهیزات ویژه‌ای که از داوطلبان کنکور کشف شده است، ابزاری است که از ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت دارند.

حیرت آمریکایی‌ها از توان خلبانان ایرانی

وبگاه تخصصی نظامی آمریکایی «۱۹ فورتی فایو» در مطلبی به جنگنده‌های «اف‌ـ۱۴ تامکت» نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و نوشت: برخلاف آمریکا کشور سازنده این جنگنده، ایران اولین برتری هوا به هوا را با این جنگنده‌ها کسب کرد. هیچ یک از خلبانان آمریکایی تامکت به وضعیت «تکخال» (پنج یا بیشتر پیروزی هوایی) نرسیدند، اما دست کم یک خلبان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به این وضعیت دست یافت.

علت تغییر مدیر موساد چه بود؟

در حالی موساد روی کار آمدن یک زن به‌عنوان مسئول میز ایران را به‌عنوان یک تحول اساسی بزرگ‌نمایی کرده که تحلیل‌ها و خبرها حاکی از آن است که این تغییر و تحول به خاطر این بوده که شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی در استانبول لو رفته و اعضای آن نزدیک به یک سال تحت نظر بوده‌اند. عمق ضربه به این شبکه آن‌قدر عمیق بود که عناصر آن در کرواسی و حتی شاخه سوئیسی آن نیز لو رفته و اوراق هویتی آنها شناسایی شد. جالب ‌توجه آنکه در آن زمان میت (سازمان اطلاعات ترکیه) مسئولیت ضربه به شبکه را نپذیرفت و رسانه‌های ترکی از بیان عوامل افشاکننده سرباز زدند. گویی در زدن شبکه موساد دست‌های نامرئی یک سرویس منطقه‌ای دیگر نقش اساسی را داشته است. پس از این موضوع بود که یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی بالاخره به زبان آمده و اعلام کرد که جان شهروندان صهیونیست در ترکیه به‌شدت در خطر بوده و ایران روی آنها اشراف اطلاعاتی سنگین دارد. حال باید با چنین اعترافاتی متوجه شد که چه سرویس امنیتی‌ای موجب زلزله تغییرات در موساد شده است.

افشاگری اسامی شرکت‌های متخلف بورسی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد، سازمان بورس بعد از بهبود شاخص افشای اطلاعات ناشران بورسی، به سراغ افشای آرای تخلف ناشران خواهد رفت، این اقدام مهم از چه زمانی اجرا می‌شود؟ اظهار داشت: با توجه به اینکه درحال حاضر تأخیر در افشای اطلاعات ناشران بورسی و همچنین موارد تخلف بسیار کاهش یافته، بنابراین نظارت‌های مستمر سازمان بورس تشدید شده است. یکی از موارد و اقدامات مهم برای اولین بار در بازار سرمایه که سازمان بورس به تازگی دنبال کرده، انتشار آرای تخلفات است که بر این اساس، به فعالان بازار سرمایه اعلام خواهد شد که چه ناشرانی در سازمان بورس آرای تخلف دارند. به عبارت بهتر، قرار است اسامی افراد یا ناشرانی که آرای منجر به جریمه نقدی، سلب صلاحیت و امثال این موارد دارند، در بازار سرمایه افشا شود.

جانتان را بردارید و فرار کنید

اندیشکده آمریکایی کوئینسی در گزارشی ضمن اشاره به تنش‌های اخیر در خاک سوریه و حملات موشکی و پهپادی متقابل آمریکا و شبه نظامیان عراقی و سوری به یکدیگر، به طور خاص منطق حضور نیرو‌های آمریکایی در خاک سوریه را زیر سؤال می‌برد و تأکید دارد که «نیرو‌های آمریکایی در شرایطی در خاک سوریه حضور دارند که از جانب کنگره هیچ مجوزی برای این مأموریت صادر نشده و در عین حال آنها در حال انجام یک مأموریت بین‌المللی (با حکمی بین‌المللی) نیز در سوریه نیستند.» این اندیشکده در ادامه می‌نویسد: «البته که حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه هیچ کمکی به تقویت بنیان‌های امنیت ملی آمریکا نمی‌کند و حتی می‌تواند لطماتی جدی به مذاکرات جاری با ایران جهت احیای برجام هم وارد کند.» اندیشکده کوئینسی به طور خاص به دولت بایدن توصیه می‌کند قبل از اینکه دیر شود و نیرو‌های آمریکایی در سوریه هدف حملات سنگین‌تری قرار بگیرند، هر چه سریع‌تر آنها را از این کشور خارج کند.

اخبار روزانه:

*ایسنا: معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری فشار فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه ـ طی بازی اخیر استقلال و مس کرمان ـ را تاثیرگذار ندانست و گفت که این حضور تصمیم وزارت ورزش بوده است.

* استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «یک ابرقدرت به عنوان قدرت جهانی همیشه با قدرت‌های منطقه‌ای مشکل دارد. آمریکا با ایران مشکل دارد و برای مهار این قدرت منطقه‌ای، روابط خود با عربستان را تقویت می‌کند. آمریکا باید بپذیرد که ایران همین جا باقی خواهد ماند. از کشوری صحبت می‌کنیم که از زیر فشارهای سنگینی جان سالم به در برده، در جنگ صدام علیه ایران همه جهان علیه این کشور بودند. آنها در حالی از کرونا نجات پیدا کردند که تحریم شده‌ترین کشور جهان بودند. با همه این تحریم‌ها هنوز دانشگاه‌های ایران از بهترین‌های خاورمیانه هستند.»

* تیم نیروی زمینی سپاه بر سکوی نخست مسابقات بین‌المللی تک‌تیراندازی بین‌المللی نظامی ۲۰۲۲ ایستاد. به گزارش تسنیم، نماینده نیروهای مسلح کشورمان در حالی با اختلاف 40 امتیاز نسبت به سایر تیم‌ها به جایگاه نخست این رقابت‌ها دست پیدا کردند که رقیبانی زبده، آماده و توانمند از کشورهای قدرتمند نظامی همچون چین، روسیه، ازبکستان، بلاروس، آذربایجان و زیمبابوه نیز در این مسابقات حضور داشتند. تیم منتخب کشور جمهوری خلق چین در مجموع مراحل سه‌گانه و بخش‌های بیست‌گانه این مسابقات، پس از جمهوری اسلامی ایران به مقام دوم رسید. تیم منتخب تک‌تیراندازی فدراسیون روسیه و کشور جمهوری ازبکستان نیز در مجموع امتیازات هر سه مرحله، پس از ایران و چین، مشترکاً با امتیاز برابر، در جایگاه سوم رقابت‌های تک‌تیراندازی نظامیان 2022 قرار گرفتند. تیم تک‌تیراندازان ویژه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با درخشش در بخش‌های بیست‌‌گانه این مسابقات، در مجموع هر سه مرحله انفرادی، دو نفره و تیمی، مقام قهرمانی را به خود اختصاص دادند.

*کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد در رویدادی غیرعادی، ورود یک پهپاد ناشناس به باند فرودگاه بن گوریون، موجب تغییر مسیر هواپیمایی از مبدا نیویورک شد. مقامات برج کنترل این فرودگاه توضیحی درباره این رویداد نداده‌اند.

*شرکت مدرنا از فایزر و بایون تک، شکایت کرده و مدعی شده است آنها بدون اجازه از فناوری ساخت واکسن کرونای این شرکت استفاده کرده‌اند.

*رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: ۵۵ نفر از بدهکاران بزرگ بانکی، کسانی هستند که هرکدام بیش از ۵۰ میلیون یورو و در مجموع، ۵ میلیارد یورو ارز ترجیحی گرفته‌اند و هنوز تسویه نکرده‌اند.

* مقدسی رئیس کل گمرک ایران در مورد خودرو‌های دپو شده در گمرک توضیح داد: موضوع ثبت سفارش جعلی این خودرو‌ها مطرح است که همه موارد اخیرا تعیین تکلیف شده است و به فروش خواهند رسید. در واقع مرجع قضایی در حال تعلین تکلیف آن است. معاون وزیر اقتصاد همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در مورد استفاده از خودرو‌های دپو شده در مدت جام جهانی در منطقه آزاد کیش گفت: از این موضوع اطلاع ندارم، اما ورود اکثر این خودرو‌ها به دلیل اینکه بالای ۲۵۰۰ سی سی یا ساخت کشور خاصی هستند به کشور ممنوع است. مقدسی در مورد اینکه گفته می‌شود تجهیزات برخی خودرو‌ها دزدیده شده است، عنوان کرد: با توجه به شرح وظایف گمرک، این نهاد انباردار نیست و مرجع تحویل‌گیرنده است. من دزدی را تایید نمی‌کنم و تاکنون شکایتی مبنی بر این نداشتیم. وی در مورد واردات کالا نیز اظهار کرد: گمرک آمادگی لازم برای ورود خودرو‌های خارجی را دارد. سقف آن یک میلیارد دلار است. اگر ۱۰ هزار یورو باشند ۱۰۰ هزار خودرو و اگر ۲۰ هزار یورو باشند ۵۰ هزار خودرو وارد شده و از طریق بورس کالا عرضه خواهند شد.

* مسعود تجریشی، رئیس سابق واحد برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه: اگر دریاچه خشک شود نمک آن به حلق مردم وارد می‌شود، منابع طبیعی را از بین می‌برد، بعد از مدتی به جایی می‌رسیم که اراضی کشاورزی و تمدن از بین خواهد رفت. اگر آب جدید وارد دریاچه نشود نمک سفت می‌شود، یا نمک‌ها در آب ممکن است حل نشوند و به پلایا تبدیل شوند، و با یک تبخیر کل دریاچه از دست برود.

* اطلاعات صورت مالی شرکت ملی مس ایران، این شرکت طی دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در مجموع ۲۴۴ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان فقط کمک بلاعوض پرداخت کرده است. به نظر می‌رسد مجلس باید با قانون‌گذاری، جلوی هزینه‌کرد این موارد را از طرف شرکت‌ها گرفته و اگر قرار است این مبالغ پرداخت شود، باید فرضا در حساب‌های نهادها و دستگاه‌های حمایتی تجمیع شده و به مصارف فقرزدایی و خیرخواهانه برسد.

https://shoma-weekly.ir/e3KVYq