گفته می‌شود که...

ملیت مصری فرح پهلوی! ته زورشان شد ۴۰۰ هزار امضا تجزیه ایران به نفع رژیم های مرتجع است! نرخ سود بین بانکی به بالاترین میزان از مرداد‌ امسال رسید چند می‌گیری توهین کنی؟ رشد اقتصادی کشور به بالای ۵ درصد رسید وحیدی: انگیزه عامل حمله به سفارت باکو شخصی بود بحران دپو در بندر امام‌ نیازمند اقدام اساسی جزئیات نحوه تعیین قیمت پایه خودروهای وارداتی در بورس برای واردات خودرو به بازار ارز فشاری وارد نمی‌شود

ملیت مصری فرح پهلوی!

انتشار ویزای همسر شاه معدوم ایران از سوی گروه هکری «عدل علی» واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. این گروه هکری که پیش از این تصاویر دیگری نیز از واقعیت زندگی پهلوی‌ها منتشر کرده بود، در توضیح تصویر افشاگرانه خود نوشت که خانواده شاه که شعار «ما آریایی هستیم، عرب نمی‌پرستیم» سر می‌دادند، اکنون تابعیت مصری یا امریکایی دارا هستند. در تصویر منتشر شده توسط این گروه هکری، ملیت فرح دیبا تحت عنوان دولت مصر ثبت شده است. برخی از کاربران فضای مجازی با انتشار اسنادی تاریخی از روابط تنگاتنگ رژیم شاه با رژیم‌های مرتجع عرب در منطقه از جمله اعلام عزای عمومی هفت روزه پس از مرگ پادشاه عربستان، به این خبر واکنش نشان دادند. گفتنی است، رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به آل‌سعود در جریان‌ آشوب‌های اخیر عمده حمایت خود را بر گروه‌های تجزیه‌طلب قرار دادند که همین امر موجب نارضایتی طیف نزدیک به خانواده پهلوی شده است.

ته زورشان شد ۴۰۰ هزار امضا

کانال مکتوبات نوشت: دو کارزار اینترنتی اخراج سفرا (حامد اسماعلیلیون‌ـ کاوه شهروز) و وکالت می‌دهم (رضا پهلوی) با آن همه ربات و امضا تقلبی و تبلیغ ۲۴ ساعته تلویزیون‌ها شکست مفتضحانه خورد. قرار بود یک خوان گوایدو ایرانی ساخته شود اما مشخص شد اینها نماینده کاربران مجازی هم نیستند چه برسد به مملکت ۸۵ میلیونی. رضا پهلوی می‌خواهد به پشتوانه همین ۴۰۰ هزار امضایی که معلوم نیست چقدرش شهروندان واقعی هستند با دولت‌های خارجی دیدار کند. در واقعیت اما چیزی تغییر نکرده. او اعتبارش را صرفا از دولت‌های خارجی می‌گیرد.

تجزیه ایران به نفع رژیم های مرتجع است!

تغییر رویکرد رسانه‌های ضدایرانی به شکل محسوسی مورد توجه ناظران سیاسی قرار گرفته است. توجه بیشتر به سازمان منافقین و سایر گروه‌های تجزیه‌طلب از جمله گروهک کومله و فاصله‌گذاری با جریان‌های دیگر تصویر واضح‌تری از هدف نهایی آشوب‌های اخیر -یعنی تجزیه ایران- به نمایش گذاشت.

در آخرین این تحولات، شبکه عربی «الشرق» با عبدالله مهتدی دبیرکل گروهک تروریستی کومله در گفت‌وگویی با شبکه سعودی «الشرق» عنوان کرد که «ما به روابط‌‌مان با امریکا افتخار می‌کنیم و نیازمند یاری بین‌المللی هستیم.» این سرکرده گروهک مسلح و تجزیه‌طلب کردزبان که پیش از این از تریبون‌های فارسی‌زبان وابسته به رژیم آل‌سعود معرفی می‌شد، اظهار داشت که تغییر رژیم در ایران به نفع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.

گفتنی است نقش رسانه‌های وابسته به رژیم سعودی در ضریب دادن به گروه‌های تجزیه‌طلب کرد مخالف ایران، از جمله اقداماتی است که دولت عربستان در روند اختلاف‌افکنی میان کشورهای منطقه به کار بسته است.

نرخ سود بین بانکی به بالاترین میزان از مرداد‌ امسال رسید

هفته جاری نرخ بهره بین بانکی با یک صدم درصد رشد نسبت به هفته قبل به 21,05 درصد رسید. بانک مرکزی این هفته هم نرخ بهره بازار بین بانکی را افزایش داد. در هفته جاری نرخ بهره بین بانکی با یک صدم درصد رشد نسبت به هفته قبل به 21,05 درصد رسید. این دومین هفته متوالی است که نرخ سود بین بانکی افزایش می‌یابد.

در واقع نرخی که برای هفته جاری اعلام شده، از اواسط مرداد سال جاری تا‌کنون بی‌سابقه بوده و بالاترین نرخ محسوب می‌شود. در سال جاری بیشترین نرخی که برای سود سپرده بین بانکی در نظر گرفته شد 21,31 درصد و کمترین آن 20,29 درصد بود. گفتنی است نرخ بازار بین بانکی طی 6 هفته اخیر به طور پیاپی بالاتر از 21 درصد باقی مانده و پیش از آن نیز برای هفته‌های زیادی نزدیک به 21 درصد حفظ شده بود.

چند می‌گیری توهین کنی؟

مریم معمارصادقی رئیس سایت ضدانقلاب توانا که ابزار رسانه‌ای سازمان سیا محسوب می‌گردد، در توئیتی در انتقاد از اپوزیسیون، با توهین به مردم ایران نوشت: تعبیر انگلیسی «گداها نمی‌توانند انتخاب‌کننده باشند» برای ایرانیان مناسب است. امیدوارم کسی بهش برنخوره. ملتی هستیم گرفتار هر بحرانی که می‌توان تصور کرد و با این حال نیروهای اپوزیسیون طوری رفتار می‌کنند انگار زمان زیادی برای انتخاب از میان بسیاری از غذاهای لوکس و لذیذ دارند.» او پیش از این در یک سخنرانی گفته بود، «در برخی شرایط، بدون جنگ این امکان وجود ندارد که به کرامت انسانی رسید!» معمارصادقی سال ۱۳۹۷ در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌‌سی فارسی اعتراف کرد که پول مؤسسه توانا که آموزش نیرو برای رسانه‌های ضدایران را بر عهده دارد را مستقیما از آمریکا و چند کشور دیگر تأمین می‌‌کند. در اغتشاشات اخیر خبرهایی مبنی بر خرید برخی اکانت سلبریتی‌ها مانند مهناز افشار توسط بنیاد توانا و مریم معمار صادقی برای کمک به اغتشاشات منتشر گردید.

رشد اقتصادی کشور به بالای ۵ درصد رسید

سخنگوی دولت اعلام کرد که با وجود مشکلات متعدد و اجرای سیاست مردمی‌سازی توزیع یارانه‌ها و ارز ترجیحی، رشد اقتصادی کشور به بالای پنج درصد رسیده‌است.

وحیدی: انگیزه عامل حمله به سفارت باکو شخصی بود

احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه دومین شورای معاونان، مدیران ستادی استانداری و فرمانداران و بخشداران استان تهران گفت: بر اساس گزارش‌هایی که تاکنون از ماجرای حادثه حمله به سفارت باکو به دست ما رسیده و اعترافات فرد ضارب، این اتفاق کاملا یک حادثه شخصی بوده و باید در این ردیف نیز رسیدگی شود.

روسیه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در ایران

براساس آمارهای موجود در یک سال گذشته روسیه با 7/2 میلیارد دلار بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در ایران بوده که در دو طرح نفتی سرمایه‌گذاری کرده است.

بحران دپو در بندر امام‌

براساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، تا ۲۵ آذرماه سال جاری ۳ میلیون و ۵۰۷ هزار تن کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) دپو شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت از رشد ۳۳ درصدی داشته است. از رقم مذکور، حدود ۲ میلیون و ۷۵۱ هزار تن معادل ۷۸ درصد کالاهای دپویی مربوط به نهادهای دامی (جو، ذرت، کنجاله سویا و دانه‌های روغنی) بوده است. البته ارقام مذکور فقط موجودی انبارها بوده چنانکه ارقام لنگرگاه و پای اسکله هم به آنها اضافه شود، مجموع نهادهای دامی دپو شده در انبارها، لنگرگاه و پای اسکله این بندر به ۴ میلیون و ۶۴۵ هزار تن می‌رسد. گفته می‌شود دپوی چندماهه نهادها منجر به کاهش کیفیت و افزایش برخی از سموم نظیر آفلاتوکسین در آنها نیز می‌شود. همچنین رسوب چندین میلیون تن نهادها در این بندر تولیدکنندگان دام و طیور را نیز در مضیقه جدی قرار داده است.

امیدواریم بزودی نشستی میان ایران و عربستان برگزار شود

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگویی اظهار کرد: «ما تمایل جدی ایران و عربستان سعودی برای ادامه نقش عراق به منظور نزدیک‌سازی دیدگاه‌های این ۲ کشور را احساس کردیم. ما مصمم به اجرای این نقش هستیم و بر این باوریم این نقش طبیعی عراق است؛ نقش پیشگامی در نزدیک‌سازی ‌نظرات مخالف».

وی خبر داد: «تماس‌های ما ادامه دارد و امیدواریم بزودی دیداری داشته باشیم و این مباحثات و گفت‌و‌گوها را در بغداد با میانجیگری عراق از سر بگیریم».

نیازمند اقدام اساسی

این روزها مولدسازی دارایی دولت یکی از مباحث مهم بودجه 1402 است. بررسی عملکرد مولدسازی در قوانین بودجه سالانه نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ در مجموع نزدیک به ۱۳۲ هزار میلیارد تومان منابع از این حوزه در نظر گرفته شده که تنها ۸/۸ درصد از آن محقق شده است. همین عدم تحقق ۹۱ درصدی مولدسازی نشان می‌دهد موانع زیادی بر سر راه این منبع درآمدی وجود دارد. اما نکته قابل تأمل اینکه در لایحه بودجه سال آینده دولت ۱۰۸ هزار میلیارد تومان منابع در حوزه مولدسازی پیش‌بینی کرده که با رویه‌های قبلی، عدم تحقق آن منجر به کسری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خواهد بود. اما دولت در هفته‌های اخیر مصوبه‌ای از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته که اختیاراتی به یک هیئت ۷ نفره برای تسریع در مولدسازی دارایی‌ها داده است. دولت برای تحقق این موضوع نیاز به تحرک و اقدام اساسی دارد.

جزئیات نحوه تعیین قیمت پایه خودروهای وارداتی در بورس

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در رابطه با نحوه تعیین سود بازرگانی خودروهای وارداتی و قیمت پایه عرضه این خودروها در بورس کالا، گفت: صورت جلسه الحاقی کارگروه اقتصادی واردات خودرو ناظر به تعیین سود علی‌الحساب بازرگانی برای تعیین قیمت پایه خودروهای وارداتی در بورس کالاست‌؛ نکته مهم این است که فرایند عرضه خودروی وارداتی در بورس به این صورت است که ابتدا قیمت پایه عرضه در بورس بر اساس سود بازرگانی علی‌الحساب تعیین می‌شود که این مهم بر اساس موازین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌گردد؛ بنابراین، قیمت پایه عرضه در بورس شامل قیمت ارزی خودرو، سود بازرگانی علی‌الحساب، حقوق گمرکی، هزینه‌‌‌‌‌های حمل و سایر هزینه‌های قابل قبول واردکننده و سود منصفانه تعیین شده است.

توکلی لاهیجانی افزود: پس از آن خودرو بر اساس قیمت پایه تعیین شده در بورس کالا عرضه می‌شود و سپس مابه‌التفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه تعیین‌شده به عنوان سود قطعی بازرگانی در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین نمی‌توان سود علی‌الحساب تعیین‌شده در این جدول را با شرایط پیشین مقایسه کرد، زیرا این جدول تنها تعیین‌کننده سود علی‌الحساب بازرگانی به منظور تعیین قیمت پایه عرضه در بورس است. حال آنکه سود قطعی بازرگانی پس از فروش خودرو در بورس و اخذ مابه‌التفاوت قیمت فروش و قیمت پایه تعیین‌شده اخذ می‌شود.

برای واردات خودرو به بازار ارز فشاری وارد نمی‌شود

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره انتشار خبرهایی مبنی بر پیش‌بینی دو میلیارد دلار برای واردات خودرو در بودجه سال آینده، گفت: در بودجه این عدد وجود ندارد، این مبلغ ارتباطی به بودجه ندارد.

و ی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است بصورت کلی اعتباری که برای واردات خودرو در سال آینده پیش بینی می شود، بیشتر از امسال باشد، گفت: بله؛ ارز واردات خودرو بیشتر ارزهایی است که منشا خارجی دارند؛ به این معنا که به بازار ارز کشور فشاری وارد نمی‌شود.

موج تازه اعتراضات گسترده علیه پلیس آمریکا

انتشار فیلم نحوه قتل و ضرب‌وشتمِ تایر نیکولز بار دیگر خشم و احساسات مردم را برانگیخته و موجب تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای مختلف آمریکا شده است. مردم در اعتراض به رفتار وحشیانه پلیس آمریکا در شهرهای نیویورک، آتلانتا، جورجیا، ممفیس، تنسی، واشنگتن دی‌سی دست به تجمع زدند و در برخی از شهرها، پلیس و معترضان درگیر شدند. به نوشته سی‌ان‌ان، پنج نیروی پلیس شهر ممفیس ۷ ژانویه (۱۷ دی) با رفتاری خشن، تایر نیکولز سیاه‌پوست را به اتهام «بد راندن خودرو» متوقف کردند و با مشت و لگد کتک زدند؛ نیکولز سه روز بعد، ۱۰ ژانویه بر اثر شدت جراحات در بیمارستان فوت کرد.

ربایش که جنایت است

داریوش سجادی فعال سیاسی ساکن آمریکا در واکنش به بحث این روزها پیرامون تاج محمدرضا پهلوی نوشت: «رُبایش یا عدم رُبایش تاج‌های سلطنتی توسط فرح دیبا و همسرش، پاک کردن صورت مسئله است! جُرم اصلی این خانواده رُبایش هویت ملی و ترویج اباحه‌سالاری و گداصفتی در پیشگاه هویت و تمدن غربی است. رُبایشی که سرقت نیست. جنایت است!»

گفت وگوی رؤسای جمهور ایران و آذربایجان

در گفت و گوی تلفنی شامگاه شنبه آیت‌الله رئیسی و «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان مراتب تسلیت دولت و ملت ایران بابت حادثه سفارت آذربایجان در تهران به وی ابلاغ شد. رئیس جمهور با اشاره به مأموریت دستگاه‌های ذی‌ربط برای پیگیری ابعاد این واقعه، با ملت و دولت آذربایجان ابراز همدردی کرد.

دکتر رئیسی همچنین با بیان اینکه روابط دوستانه و برادرانه دو ملت ایران و آذربایجان بر پیوند‌های فرهنگی و تاریخی ناگسستنی بنیان نهاده شده است، اظهار داشت: دولت‌های ایران و آذربایجان، اجازه نمی‌دهند روابط فیمابین تحت تأثیر القائات بدخواهان دو ملت قرار گیرد.

الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این گفت و گوی تلفنی با تشکر از ابراز همدردی و تسلیت آیت‌الله رئیسی به دولت و مردم کشورش تصریح کرد: این یک جنایت غیرمنتظره بود ولی همکاری دو کشور در این زمینه باید چنان باشد که کسی به بهانه چنین حوادثی فرصت اخلال در روابط دوستانه دو کشور را پیدا نکند.

۴۰۰ هزار خودروی لوکس برای اخذ مالیات شناسایی شد

منظور رئیس امور مالیاتی کل کشور با بیان اینکه خودروهای گران‌قیمت به واسطه سامانه پلیس راهور شناسایی و اطلاعات آنها استخراج شد، گفت: در حال حاضر اطلاعات ۴۰۰ هزار خودروی گران قیمت شناسایی شده و همکاران ما در سازمان امور مالیاتی مشغول محاسبه مالیات آنها هستند؛ لذا سعی می‌کنیم تا مدت زمان یک تا ده روز آینده این مالیات ها را بر روی درگاه سازمان به اطلاع مالک این خودروها برسانیم و به نوعی مطالبه مالیات کنیم.

وی تاکید کرد: پرداخت مالیات از خودروهای گران‌قیمت از سال گذشته تاکنون شتاب بیشتری گرفته، لذا از حدود ۲ هزار میلیارد تومان شناسایی مالیات خودروهای گران‌قیمت در سال گذشته، تاکنون بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان منابع وصول شده است و مابقی هم در حال عملیات وصول و اجراست که به زودی آنها هم وصول خواهد شد.

نمایی از جاهلیت مدرن

نشریه انگلیسی میرور با انتشار تصویری نوشت: مردی ۱۹ هزار پوند خرج کرد تا گرگ شود. این شخص معتقد است گرگ بودن قدرتی به او می‌دهد که معمولاً در زندگی روزمره احساس نمی‌کند. موارد دیگری که در وب سایت این شرکت فهرست شده‌اند شامل یک لباس به شکل توت فرنگی شکلاتی، یک سگ، پاندا و خرس نیز مشاهده می‌شود.

یک مقام بانکی: با وام مسکن نمی توان خانه خرید

سرپرست بانک مسکن با تاکید بر این که مسکن یکی از مولدترین بخش‌های اقتصادی است که زمینه‌ساز افزایش تولید و اشتغال می‌شود، افزود: پیش از این متقاضیان با ۴۰ میلیون تومان سپرده‌گذاری، ۸۰ میلیون تومان تسهیلات و با خرید اوراق رقمی معادل ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کردند؛ اما اکنون با توجه به افزایش قیمت مسکن و ساخت آن در کلان شهرها، نمی‌توانند با این میزان تسهیلات مسکن خریداری کنند.

عسکری گفت: با افزایش قیمت مسکن مراجعه‌کنندگان تسهیلات مسکن یکم کاهش یافت و حتی برخی سپرده‌ها را پس گرفتند، چراکه این عدد امروز پاسخگو نیست.

3 تجربه خوب روایت اولی

۳ تجربه خوب کار رسانه‌ای برای ساختن روایت اول در جنگ روایت‌ها مانند حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت سال ۱۴۰۰، حمله با انگیزه خانوادگی به سفارت آذربایجان و حمله پهپادی به اصفهان نشان داد می‌توان با روایتی جلوی جوسازی رسانه‌های معاند را گرفت. نکته مهم اینکه در هر ۳ حادثه روایت اول در زمان طلایی توسط ما ساخته شد و ضد انقلاب و منافقین فرصت سوار شدن روی م وج را نداشتند.

تزریق روزانه 60 تن گوشت گرم وارداتی به بازار

مدیرکل بازرسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه گوشت گرم وارداتی وارد کشور شده و در سردخانه‌هاست، گفت: گوشت‌ها پس از اعمال پروتکل‌های بهداشتی و بسته‌بندی، در یکی، دو روز آینده توزیع می‌شود.

مسعود امراللهی از ورود گوشت‌های گرم وارداتی به کشور خبر داد و اظهار کرد: این گوشت‌ها در مرحله آماده‌سازی هستند و طی یکی، دو روز آینده در بازار توزیع می‌شود.

مدیرکل بازرسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بخش کوچکی از این گوشت وارداتی روز پنجشنبه در میادین میوه و تره‌بار تهران توزیع شد و بخش دیگر هم آماده می‌شود که به مرور به بازار عرضه شود. به گفته وی، این گوشت‌ها در سردخانه‌های کشور به صورت شقه است و قرار است پروتکل‌های بهداشتی آنها بررسی شود و پس از آن به صورت بسته‌بندی‌شده وارد بازار شود. امراللهی گفت: برنامه‌ریزی شده است که واردات تداوم داشته باشد به نحوی که روزانه 50 تا 60 تن گوشت گرم وارداتی به بازار عرضه شود و این روند تا متعادل شدن قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد یافت.

پس از افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار، وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت‌ها، گوشت گرم وارد می‌کند. پیش از این اعلام شده بود این گوشت‌ها از شنبه این هفته توزیع می‌شود. علاوه بر آن برنامه دیگر وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت توزیع گسترده گوشت منجمد بود که همچنان ادامه دارد.

https://shoma-weekly.ir/fJcMu9