گفته می‌شود که...

ملکه الیزابت، بایدن و ترامپ نماد قهقرای تمدن غرب پیشنهاد حمام گروهی برای صرفه‌جویی انرژی در سوئیس خاشقچی مانع حضور محمدبن‌سلمان در تشییع ملکه اصلاح طلبان موافق گشت ارشاد چگونه امروز مخالف آن شدند؟ دولت بنزین را گران نمی‌کند سیاسی بازی آژانس ادامه دارد؟ نامه فیفا به فدراسیون فوتبال ایران؛ چرا پول ویلموتس را پرداخت نکرده‌اید؟ رسانه های سعودی: بخاطر مرگ مهسا تحریم های ایران را بیشتر کنید وزارت اقتصاد: رشد خلق پول توسط بانک‌ها ۵۷ درصد کاهش یافت مسکن نصف هزینه‌های تهرانی‌ها واکنش بانک مرکزی به خبر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان جزئیات قرارداد گازی ایران و روسیه

ملکه الیزابت، بایدن و ترامپ نماد قهقرای تمدن غرب

محمد ایمانی در کانالش نوشت تصور کنید فردی به نام ملکه الیزابت، به جای بریتانیا، در ایران، چین و یا روسیه به مدت هفتاد سال سلطنت می‌کرد. امپراتوری رسانه‌ای غرب، چه قشرقی بر پا می‌کرد و چه آبرویی از آن کشور می‌برد که در قرن بیست‌ویک، همچنان سلطنت را با همه خرافاتش حفظ کرده است. یا اینکه مردم آن کشور وسط بحران اقتصادی دست و پا می‌زنند، اما نظام سلطنتی برای دفن ملکه و تاج‌گذاری شاه جدید، شش میلیارد پوند هزینه می‌کند. یا مثلا تصورش را بکنید فرد گیج و منگی به نام بایدن، به جای آمریکا، رئیس‌جمهور ایران، روسیه، چین و یا کشور شرقی دیگری بود: با افراد خیالی دست می‌داد، یادش می‌رفت کجاست، چگونه باید از پشت تریبون پایین بیاید و به کجا برود؟ پروپاگاندای غربی چگونه از او تصویر تمام‌نمای دلقک را می‌ساخت. ملکه الیزابت، موجودی روان پریشی به نام چارلز سوم، و پدیده‌هایی مثل بایدن و ترامپ، نماد قهقرای تمدن غرب هستند.

پیشنهاد حمام گروهی برای صرفه‌جویی انرژی در سوئیس

وزیر انرژی سوئیس پیشنهاد‌ی عجیب برای صرفه‌جویی انرژی در سوئیس اعلام کرد.

این سیاستمدار اروپایی معتقد است که راه‌های مشارکت شهروندان در کاهش مصرف انرژی شامل خاموش کردن رایانه در مواقعی که به آن نیاز ندارند، خاموش کردن چراغ‌ها و حمام کردن گروهی است!

این پیشنهاد تمسخر فعالان در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت.

خاشقچی مانع حضور محمدبن‌سلمان در تشییع ملکه

رسانه‌های خبری گزارش دادند که محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی از حضور در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس صرف نظر کرده و به جای خود عضو شورای وزیران سعودی را به این مراسم فرستاده است.

روزنامه گاردین در این باره نوشته است که محمدبن‌سلمان دیگر نمی‌تواند در مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت شرکت کند و به نظر می‌رسد که موضع غرب در قبال وی تغییر نکرده است و روابط میان حکومت سعودی و سران غرب پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی در سال ۲۰۱۸، به طور کامل بهبود نیافته است. روزنامه انگلیسی تلگراف نیز در این باره گزارش داد که محمدبن‌سلمان در مراسم تشییع جنازه ملکه انگلیس شرکت نخواهد کرد و این تصمیم پس از انتقادهای مطرح شده در پی قرار گرفتن نام وی در لیست مهمانان خارجی اتخاذ شده است.

انبوه‌سازان: شهرداری‌ها پای کار نیستند

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این‌که مسکن مهر با همه کم و کاستی‌ها، خروجی‌هایی داشت و منجر به خانه‌دار شدن مردم شد، اظهار کرد: یکی از الزامات دیگر نهضت ملی مسکن همکاری دستگاه‌های اجرایی است. این دستگاه‌ها باید زمین‌های خود را در اختیار وزارت راه قرار دهند. از سوی دیگر، شهرداری‌ها نیز باید پای کار باشند به‌خصوص در بحث صدور پروانه‌ها. متاسفانه شهرداری‌ها پای کار نهضت ملی مسکن نیستند.

مرتضوی با اشاره به این‌که اولویت شهرداری‌ها، کسب درآمد است و توجهی به توسعه مسکن ندارند، افزود: تا زمانی که دستگاه‌های دولتی از جمله دستگاه‌های خدمات رسان با نهضت ملی مسکن همراه نباشند، پیشرفت این طرح کند و نامحسوس خواهد بود.

اصلاح طلبان موافق گشت ارشاد چگونه امروز مخالف آن شدند؟

یک فعال رسانه‌ای طی توئیتی نوشت: مسعود پزشکیان و علی مطهری که این روزها در مقام مخالفت با گشت ارشاد روی جان مهسا امینی موج‌سواری می‌کنند، سال 1390 طرح سؤال از رئیس‌جمهور وقت (احمدی‌نژاد) را به خاطر مخالفت با گشت ارشاد و عدم برخورد با بدحجابان امضا کردند. آیا اینها آلزایمر دارند یا خود را به فراموشی زده‌اند؟!

دولت بنزین را گران نمی‌کند

وزارت نفت اعلام کرد: با وجود تکذیب چند باره گرانی بنزین، همچنان برخی منتقدان، از این موضوع به عنوان دستاویزی برای حمله به دولت سیزدهم استفاده می‌کنند، در حالی که دولت در طول مدت مسئولیت خود نشان داده در ارتباط با افکار عمومی شفاف بوده و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

سیاسی بازی آزانس ادامه دارد؟

رئیس ‌سازمان انرژی اتمی ‌اعلام کرد: «اتهامات علیه ایران را رژیم صهیونیستی مطرح کرد و اکنون این رژیم تبدیل به مرجع برای آژانس بین‌اللملی انرژی اتمی‌ شده است. در ایران یک مورد فعالیت هسته‌ای وجود ندارد که به آژانس اعلام نشده باشد یا آژانس از آن بی‌اطلاع باشد. امروز در حدود ۲ درصد از ظرفیت هسته‌ای دنیا مربوط به ایران است، اما حدود ۲۵ درصد از بازرسی‌ها از ایران انجام می‌شود! پیغام‌ها و پیام‌های که از طرف آژانس آمده؛ نشان می‌دهد که قصد بستن این پرونده را دارند. امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند که با چنین موردی بتوانند فشار حداکثری خود را اعمال کنند.» حال باید دید آژانس طبق رویه سابق به بازی سیاسی روی‌ خواهد آورد یا براساس مسائل فنی به بسته شدن پرونده ایران حکم ‌خواهد داد؟

نامه فیفا به فدراسیون فوتبال ایران؛ چرا پول ویلموتس را پرداخت نکرده‌اید؟

فدراسیون جهانی فوتبال در نامه‌ای به فدراسیون کشورمان خواهان توضیحات درباره عدم پرداخت پول مارک ویلموتس شده است. روز ۵ مرداد دادگاه حکمیت ورزش (CAS) رأی پرونده شکایت مارک ویلموتس از ایران را صادر و فدراسیون ایران را به مبلغ سه میلیون و ۳۲۵ هزار یورو که به آن ۵ درصد سود سالیانه اضافه می‌شود، محکوم کرد. مدتی بعد دستیاران این مربی بلژیکی نیز حکم ۳۵۴هزار یورویی علیه فدراسیون ایران گرفتند. این در شرایطی است که پیش از این ویلموتس و دستیارانش ۲ میلیون یورو دریافت کرده بودند. /تسنیم

رسانه های سعودی: بخاطر مرگ مهسا تحریم های ایران را بیشتر کنید

مزدوران سعودی شبکه اینترنشنال به بهانه مرگ غم‌انگیز «مهسا امینی» از سیاستمداران غربی خواستند ایران را بیش از پیش تحریم کنید! تلاش مزدوران شبکه سعودی اینترنشنال برای تحریم بیشتر ایرانیان و مداخله دیگر کشورها به بهانه ماجرای ناگوار «مهسا امینی» در حالی است که روزانه کودکان ایرانی به دلیل تحریم‌های ظالمانه دارویی و پزشکی پر پر می‌شوند، اما خوب نه آنها از مرگ «مهسا» سوگوارند و نه دل‌شان برای ایرانیان می‌تپد؛ چرا که حقوق‌شان به دلار سعودی حساب می‌شود. پیش از این روزنامه انگلیسی گاردین در دومین مقاله به صورت مستند اثبات کرد که بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری این شبکه از طرف محمدبن‌سلمان به واسطه سعود القحطانی تأمین شده است.

وزارت اقتصاد: رشد خلق پول توسط بانک‌ها ۵۷ درصد کاهش یافت

وزارت اقتصاد اعلام کرد: کاهش رشد خلق پول توسط بانک‌ها، یکی از آثار اعمال سیاست‌های بانک مرکزی برای مهار نقدینگی است که رشد مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها از ۱۹ درصد در ۵ ماه نخست سال گذشته به ۸٫۲ درصد در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۱ کاهش یافت که افت ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.

مسکن نصف هزینه‌های تهرانی‌ها

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار نسبت هزینه خالص مسکن به هزینه‌های خانوارهای شهری کل کشور در سال ۱۴۰۰ برابر ۳۷ درصد بوده است. بیشترین نسبت مربوط به خانوارهای شهری استان تهران با 49/8 درصد است و اصفهان با ۴۷ و فارس با 39/5 درصد و البرز با 38/1 درصد که بالاتر از متوسط کشوری هستند، در رده‌های ۲ تا ۴ قرار دارند. ۳ استان کهگیلویه و بویراحمد با 21/5، چهارمحال و بختیاری با 21/2 و خراسان جنوبی با 2/20 درصد ۳ استان انتهایی این لیست هستند.

واکنش بانک مرکزی به خبر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان

سخنگوی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان نداشته است.

پیرو انتشار برخی گزارش‌ها در مورد بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان، به اطلاع می‌رساند بانک مرکزی هیچ گونه بخشنامه‌ای در این زمینه نداشته است. آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص، آذر ۱۳۹۹ صادر شده و همچنان معتبر و لازم الاجراست.

جزئیات قرارداد گازی ایران و روسیه

تهران و مسکو تفاهم کردند که به‌زودی معادل ۶ میلیون متر مکعب در روز گاز از روسیه سوآپ شود تا از جنوب ایران در قالب گاز مایع شده LNG صادر شود. همچنین قرار است ایران روزانه ۹ میلیون متر مکعب گاز روسیه را از طریق آذربایجان خریداری کند. احداث خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان و عمان و تکمیل طرح‌های LNG ایران نیز از دیگر تفاهمات انجام شده با شرکت گازپروم روسیه است.

اخبار روزانه:

* در آستانه هفته دفاع مقدس، جمعی از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا، صبح چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب اسلامی ‌دیدار ‌خواهند کرد. جمع دیگری از پیشکسوتان دفاع مقدس در اقصی نقاط کشور نیز از طریق ارتباط تصویری با همه مراکز استان‌ها در این دیدار حضور‌خواهند داشت.

* سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حال حاضر گلایه‌هایی درباره کیفیت پایین لوازم یدکی مطرح می‌شود، گفت: با وجود اینکه قطعات یدکی نو هستند، به سرعت از رده خارج می‌شوند و از آنجا که برخی قطعات مصرفی هستند و شامل گارانتی نمی‌شود، موجب دغدغه و تحمیل هزینه به مشتریان می‌شود.

*رئیس بنیاد صهیونیستی حمایت از دموکراسی آمریکا در اظهاراتی گستاخانه گفت جمهوری اسلامی‌ هم باید مانند شوروی تجزیه شود. ما باید هرچه توان داریم به معترضین کمک کنیم تا فروپاشی ایران محقق شود.

* رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: به هیئت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی دادگستری استان تهران دستور داده شده که تمامی اتفاقات رخ داده برای مرحومه امینی را از زمان بدو احضار ایشان تا انتقال به مقر انتظامی و برگزاری کلاس توجیهی و همچنین انتقال به بیمارستان، با دقت بررسی کنند و گزارش بررسی‌های خود را به صورت مستند و مستدل ارائه دهند.

وی تاکید کرد: در کنار رسیدگی به اصل ماجرا به موضوع دروغ پردازی‌ها در مورد این واقعه نیز با جدیت رسیدگی می‌شود.

*رئیس جمهور در مصاحبه با «سی‌بی‌اس» آمریکا گفت اقدام دولت آمریکا و شخص ترامپ در ترور حاج قاسم سلیمانی، یک جنایت بود. مسئله ترور حاج قاسم سلیمانی را تا اجرای عدالت باید پیگیری کنیم.

* اولین جلسه رسیدگی دیوان بین المللی دادگستری به پرونده "برخی اموال ایران علیه آمریکا" در محل دیوان در کاخ صلح (لاهه هلند) برگزار شد.

وکلای ایران تحت سرپرستی توکل حبیب‌زاده رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری لایحه ایران را ارایه کردند. در پی توقیف حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار اموال ایران دعوایی از سوی جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده در سال ۱۳۹۵ در دیوان بین‌المللی دادگستری اقامه شد. جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده روز پنج‌شنبه خواهد بود.

* وبسایت تحلیلی نظامی‌ آمریکایی ۱۹۴۵ در مطلبی ضمن اذعان به قدرت نیروهای مسلح ایران نوشت: «سلاح‌های قدرتمند این کشور باید آمریکا و اسرائیل را نگران کند.»

https://shoma-weekly.ir/7eWFD9