گفته می‌شود که...

مقایسه تولید خودرو با تولید ماسک در کشور/عرض‌اندام انگلیس مقابل ایران با ناو جنگی فرسوده!/زمزمه انتخابات زودهنگام در عراق/چرا اکبر طبری به اعدام محکوم نشد/تغییر نگاه ایران به شرق/کت و شلوار ۱۷ میلیونی مدیرعامل پرسپولیس و ...

اکارآمدی مدیران یا ناکارآمدی نگرش مدیریتی!

رسانه‌های اصلاح‌طلب زبان به اعتراف در مورد ناکارآمدی مدیران دولت روحانی گشوده‌اند؛ روزنامه اعتماد به نقل از نظرسنجی ایسپا، نوشت: «69 درصد پاسخگویان معتقدند که وضع زندگی امروز آنان نسبت به 5 سال پیش (قبل از برجام) بدتر شده و فقط 12 درصد اعلام کرده‌اند، بهتر شده است. طبق همین نظرسنجی، 53 درصد مردم، علت اصلی مشکلات را ناکارآمدی برخی مدیران برشمرده‌اند. 76 درصد افراد با تحصیلات دانشگاهی نیز ریشه اصلی را ناکارآمدی مدیران دانسته‌اند». سردبیر روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد نیز با انتقاد از گرانی‌های اخیر نوشت: «به لطف مدیران لایق(!) و باسواد(!) اقتصاد کشور به ثبات عجیب‌وغریبی رسیده است؛ البته در استمرار تورم! رئیس‌جمهور در تبلیغات ریاست جمهوری سال 96 ورزشگاه شهر مشهد، وعده رفع تمامی تحریم‌ها را می‌داد و می‌گفت حتی تحریم‌های اولیه را نیز از بین می‌برد. روزنامه شرق نیز می‌نویسد: «دولت آن‌قدر در معرض انتقاد قرار گرفت که حتی دبیرکل حزب کارگزاران که اصلی‌ترین متحد حزبی‌اش قلمداد می‌شد هم در سال ۹۷ زبان به انتقاد از روحانی گشود و گفت: این‌که رئیس‌جمهور سخنانی را مطرح کنند که عملیاتی کردن آن‌ها در توانشان نیست، فکر نمی‌کنم قابل دفاع باشد». ناکارآمدی مدیران دولت روحانی که عمدتاً چهره‌های سرشناس جریان اصلاحات هستند، نتیجه شیفتگی به غرب است که به‌جای تکیه بر ظرفیت‌های درونی، به دنبال باز کردن گره‌های کشور با دست کشورهای غربی بوده و هستند!

گران‌فروشی کمتر شده، احتکار بیشتر

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اتاق اصناف ایران در پنج‌ماهه نخست امسال، بیشترین میزان احتکار مربوط به لاستیک، روغن، برنج و شکر بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل تخلفات گران‌فروشی ۱۹ درصد، درج نکردن قیمت ۱۹ درصد، صادر نکردن صورتحساب ۲۲ درصد و تقلب ۱۸ درصد کاهش و احتکار چهار درصد افزایش یافته است

مقایسه تولید خودرو با تولید ماسک در کشور

حجت‌الله عبدالملکی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با نقد ضمنی عملکرد چند دهه دو شرکت خودروسازی (ایران‌خودرو و سایپا) و ضرورت رقابتی شدن صنعت خودرو با تأسیس شرکت‌های جدید خودرویی، نوشت: «اگر تولید همین ماسک هم (که با قیمت اندک در بازار به‌وفور وجود دارد) صرفاً به دو تولیدکننده سپرده شده بود، تا الآن پنجاه درصد از مردم از کرونا مرده بودند! بازماندگان هم هر ماسک را به قیمت چند ده هزار تومان از مافیا خریداری می‌کردند!
۷۰ درصد درآمد کشور در اختیار ۱۰ استان

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، بیش از ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۹۸ در ۱۰ استان متمرکز بوده و ۳۰ درصد مابقی مربوط به ۲۲ استان است. دراین‌بین سهم استان‌های تهران و خوزستان و بوشهر دارای برجستگی بیشتری است؛ به طوری که مجموع تولید ناخالص داخلی در ۱۸ استان مرکزی، گیلان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، سیستان‌وبلوچستان، کردستان، همدان، چهارمحال‌و‌بختیاری، لرستان، ایلام، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، زنجان، سمنان، اردبیل، قم، گلستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی به اندازه کل استان تهران است. همچنین بر همین اساس میانگین درآمد سرانه ۱۳ استان کمتر از یک‌چهارم درآمد سرانه استان‌های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه است.

عرض‌اندام انگلیس مقابل ایران با ناو جنگی فرسوده!

هم‌زمان با عادی‌سازی روابط رژیم‌های امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، سفر دوره‌ای وزیر دفاع انگلیس به کشورهای عربی آغاز شده که در چارچوب تلاش‌های انگلیس برای تقویت حضور نظامی‌اش در منطقه ارزیابی می‌شود. «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در جریان سفر منطقه‌ای خود، از فرصت گفت‌وگو با تلویزیون «الجزیره» برای حمله علیه ایران استفاده و همچنین تلاش کرد به افکار عمومی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس این‌گونه وانمود کند که لندن قادر است از امنیت خلیج‌فارس، حتی در صورت اقدام آمریکا به کاهش حضور نظامی‌اش در این منطقه، دفاع کند. والاس در تأیید اظهاراتش به ناو جنگی «مونتروز» اشاره کرد و مدعی شد که این ناو در تنگه هرمز به‌منظور مقابله با آنچه آن را «مداخله سپاه پاسداران» خواند، می‌ماند. موضوع خنده‌دار این است که ناو انگلیسی مونتروز، که بن والاس به آن افتخار می‌کند، تجربه تلخی را با نیروی دریایی سپاه پاسداران در تابستان سال گذاشته داشت. در آن زمان نیروی دریایی سپاه نفت‌کش انگلیسی «استینا ایمپرو» تحت اسکورت این ناو جنگی را که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز بود را توقیف کرد. عملیات ایران برای توقیف این نفت‌کش انگلیسی با موفقیت انجام شد و ناو انگلیسی که آن را اسکورت می‌کرد، هیچ اقدامی نتوانست بکند؛ چرا؟ انگلیسی‌ها در آن زمان فهمیدند که ایران شوخی نمی‌کند و واقعیت را درباره قدرت جمهوری اسلامی می‌دانستند. آن‌ها همچنین می‌دانستند که اگر ایران بخواهد کاری انجام دهد، این کار را می‌کند؛ بنابراین بهتر بود دفاع انگلیس برای شاخ‌وشانه کشیدن به ایران، به قایق «مونتروز» استناد نکند که نتوانست از خودش دفاع کند و مانند ناو «فرسوده» مقابل نیروی دریایی ایران متوقف شد.
تبدیل مدارس به پادگان نیروهای امریکا

ده‌ها مدرسه در شهرها و روستاهای استان «الحسکه» در شمال شرق سوریه توسط شبه‌نظامیان عضو گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت حمایت آمریکا هستند، به زندان‌ها، مقرهای نظامی و پایگاه‌های غیرقانونی نظامیان اشغالگر آمریکایی تبدیل شده‌ و هزاران دانش‌آموز را از تحصیل محروم کرده است؛ درحالی‌که نهادهای بین‌المللی نسبت به این مسئله سکوت کرده‌اند. بر اساس آمار اداره کل آموزش‌وپرورش استان الحسکه، شبه‌نظامیان کُرد، ۲۲۸۵ مدرسه از مقاطع مختلف تحصیلی را با زور سلاح به تصرف خود درآوردند و تنها ۱۷۹ مدرسه در اختیار این اداره باقی مانده است.

زمزمه انتخابات زودهنگام در عراق

«آیت‌الله سیستانی» روز یکشنبه در دیدار «هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق، با ایشان درباره ضرورت اصلاحات، برگزاری انتخابات زودهنگام، مبارزه با فساد، جمع‌آوری سلاح غیرمجاز، حفاظت از حاکمیت ملی و مجازات عاملان حمله به تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز، گفت‌وگو کرد. دفتر آیت‌الله سیستانی در پایان این دیدار با صدور بیانیه‌ای به تشریح دیدگاه‌های مرجعیت عالی دینی عراق درباره موارد ذکر شده در بالا پرداخت. پس از حمایت نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و گروه‌ها و احزاب مختلف عراق از بیانیه روز یکشنبه دفتر آیت‌الله سیستانی درباره تحولات اخیر این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، کمیسیون عالی انتخابات عراق نیز امروز در بیانیه‌ای، حمایت خود را از بیانیه مرجعیت عالی این کشور در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی اعلام کرد. در این بیانیه آمده است، ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق، آن را منوط به اقدام پارلمان برای تکمیل فوری قانون انتخابات و انتشار آن در روزنامه‌های رسمی و نیز تکمیل قانون دادگاه فدرال به‌عنوان تنها نهاد قانونی تصویب نتایج انتخابات می‌داند.
سرمایه‌گذاری در بورس به‌جای سپرده‌گذاری در بانک

در طرح سنجش نگرش مردم ایران پیرامون وضعیت اقتصادی کشور با جامعه آماری شهروندان بالای ۱۸ سال کل کشور و تعداد نمونه ۱۵۹۰ که به شیوه مصاحبه تلفنی اجرا شد (۲۹ تیر تا ۵ مرداد ۹۹)؛ در سؤالی از مردم پرسیده شده است «ترجیح می‌دهید پس‌انداز خود را چگونه مدیریت کنید؟» ۱۷ درصد گفته‌اند در بازار زمین و مسکن؛ ۱۶.۵ درصد؛ در زمینه اشتغال‌زایی و کارآفرینی؛ ۹.۲ درصد گفته‌اند در بورس؛ ۸.۱ درصد پس‌انداز خود را در بانک و ۵.۸ درصد گفته‌اند طلا و سکه و ۱.۶ درصد نیز دلار و ارز خریداری می‌کنند. نکته قابل‌توجه در مقایسه مدیریت پس‌انداز کل جمعیت در مرداد ۱۳۹۹ با خرداد ۱۳۹۸، کاهش قابل‌توجه میزان تمایل به پس‌انداز در بانک و افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار بورس است. در خرداد ۹۸، ۲۴.۸ درصد مردم گفته بودند ترجیح می‌دهند پس‌اندازشان را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، این میزان در مرداد ۱۳۹۹ به ۸.۱ درصد رسیده است. در مقابل، سرمایه‌گذاری مردم در بورس رشد داشته و از ۱.۵ درصد در خرداد ۹۸ به ۹.۲ درصد در مرداد ۹۹ رسیده است. افراد بالای ۵۰ سال (۱۲ درصد) بیش از سایر گروه‌های سنی پس‌اندازشان را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند. جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال (۲۱.۲ درصد) بیش از سایر گروه‌های سنی تمایل به اشتغال‌زایی و کارآفرینی دارند؛ همچنین میزان تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس بین جوانان (۱۲.۹ درصد) بیش از سایر گروه‌های سنی است.
عرب‌ها از طالبان یاد بگیرند

«عبدالباری عطوان» سردبیر رأی الیوم نوشت: «اینکه پمپئو این‌چنین خوار و ذلیل کنار هیئت مذاکره‌کننده طالبان می‌ایستد و بخشش و گذشت آن‌ها را خواستار است و عقب‌نشینی امن نیروهای خود را از افغانستان گدایی می‌کند، درس عبرتی برای عرب‌ها به‌ویژه فلسطینیان است. به‌خوبی طالبان را می‌شناسم، فرماندهان طالبان هواپیماهای ویژه ندارند، لباس‌هایی از جنس ابریشم بر تن نمی‌کنند و دروغ نمی‌گویند، ازاین‌رو پیروز شدند و شروط خود را تحمیل کردند

فناوری حداکثری یا فناوری حداقلی؟

با نگاه به رویکرد مقام معظم رهبری در موضوع فضای مجازی، درمی‌یابیم که ایشان معتقد به فناوری حداکثری در مورد فضای مجازی هستند و به دلیل شناخت عمیق معظم له از این فضا و ابعاد مرتبط با آن، تنها به حوزه کاربری و مصرف‌کننده بودن راضی نبوده و بیش از عرصه کاربری به عرصه حاکمیتی و مدیریتی فضای مجازی توجه خاصی دارند. ازاین‌رو نمی‌توانیم قبول کنیم که زمین بازی و مدیریت در اختیار بیگانگان باشد و آن‌ها به مردم و امورات کشور جهت دهند. از همین رو باید در تراز کشورهای پیشرفته حوزه ICT و صاحب فناوری باشیم و به یک ابرقدرت در این حوزه تبدیل شویم؛ اما در کنار این دیدگاه، غرب‌گرایان و برخی مسئولین دولتی، به فناوری حداقلی و کاربری و مصرف‌کننده بودن در فضای مجازی رضایت داده‌اند و به جای آستین بالا زدن و زحمت کشیدن برای هم‌سطح شدن با کشورهایی نظیر چین و آمریکا، با تولید ادبیات و بکارگیری واژگانی نظیر فیلترینگ، مسدودسازی، محدودیت، سواد رسانه‌ای و کلی‌گویی‌های دیگری مثل آن، خود را در این عرصه قهرمان نشان می‌دهند و با طرح‌هایی که موجب قدرتمند شدن کشور در فضای مجازی می‌شود، به مخالفت برمی‌خیزند. جای تعجب است که چرا این عده، با توجه به گرایش شدید به آمریکا و غرب، در این موضوع آمریکایی عمل نمی‌کنند و نمی‌خواهند کشور در این موضوع مثل آمریکا صاحب فناوری شود؟! وزیر ارتباطات کشورمان در مصاحبه اخیر تلویزیونی خود بارها از کلیدواژه فیلترینگ استفاده کرده تا کم‌کاری‌ها و ضعف‌های مدیریتی این وزارتخانه را در موضوعاتی مثل شبکه ملی اطلاعات، در پوشش مبارزه با فیلترینگ جبران کند. این نوع اظهارنظرها تعبیری جز آدرس غلط دادن به مخاطب و گرایش به شعارهای پوپولیستی برای جلب رضایت مردم ندارد.
چرا اکبر طبری به اعدام محکوم نشد

علی بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه در توضیح رأی دادگاه به پرونده اکبر طبری، توضیح داد: «در حال حاضر در نظام کیفری ما جرائم به چهار دسته تعزیر، حد، قصاص و دیات تقسیم می‌شوند. آنچه مشخص است جرایم ارتکابی آقای طبری از نوع تعزیر می‌باشد و خود مجازات‌های تعزیری هم به هشت درجه تقسیم می‌شود که شدیدترین آن، مجازات تعزیری درجه ۱ و میزان حبس در آن بیش از ۲۵ سال است. تعیین ۳۱ سال حبس به عنوان مجازات اشد برای وی (طبری) بیانگر صدور یک حکم سنگین علیه آقای طبری است و در واقع می‌توان گفت شدیدترین مجازات تعزیری برای وی در نظر گرفته شده است. این حکم را نباید با جرایم حدی مستوجب اعدام یا جنایات عمدی مستوجب قصاص مقایسه کرد؛ چراکه نوع اتهامات ماهیتاً متفاوت از یکدیگر است. علاوه بر این باید متذکر شد که وی تنها به مجازات حبس محکوم نشده است، بلکه برای وی جزای نقدی سنگین و مصادره اموال نیز در نظر گرفته شده است

تغییر نگاه ایران به شرق

«اکاترینا بلینوا»، تحلیلگر روسی در اسپوتنیک یادداشتی با این عنوان منتشر کرد: «چگونه مشارکت استراتژیک ایران- چین شاید آخرین میخ را بر تابوت سیاست فشار حداکثری ایالات‌متحده وارد کند؟». بلینوا آورده است: «چشم‌انداز یک همکاری بلندمدت چینی- ایرانی باعث برانگیختن واکنش‌های متنوع ناظران مسائل بین‌المللی شده است. بر همین اساس (نشریه آمریکایی) فارین پالیسی ادعا کرد که این توافق «خبر بدی برای غرب» است و پیش‌بینی یک تغییر سازماندهی مجدد ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و آسیا را کرد که بر اساس آن چین جای پای خود را در مناطق مهم استراتژیک تقویت می‌کند». به نوشته او «دوم آگوست (۱۲ مرداد) مایک پامپئو وزیر خارجه ایالات‌متحده هم به این دسته هشداردهندگان (درباره توافق ایران و چین) وارد شد و در مصاحبه با فاکس نیوز مدعی شد که ورود چین به ایران «خاورمیانه را بی‌ثبات خواهد کرد» و اسرائیل، عربستان سعودی و امارات را «در معرض خطر» قرار می‌دهد. هیچ موضوع شگفت‌آوری درباره مخالفت رسانه‌های جریان اصلی و دولت‌های غربی با توافق چین و ایران وجود ندارد؛ توافقی که نمادی از تغییر قاطعانه ایران به سمت شرق است».
کت و شلوار ۱۷ میلیونی مدیرعامل پرسپولیس

در دوره‌ی مدیریت محمدحسن انصاری فرد اتفاقات عجیب و غریبی در مدیریت باشگاه پرسپولیس رخ داده است، اتفاقاتی که هنوز هم اثرات ناخوشایند آن بر پیکر باشگاه نمایان است. از انعقاد قرارداد عجیب با کارگزار گرفته تا اتفاقاتی نظیر پرداخت نکردن مطالبات کالدرون که منجر به جدایی این مربی و شکایتش از پرسپولیس به فیفا شده است. در تازه‌ترین مورد نیز ایسنا به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد در روز‌هایی که پرسپولیس به شدت دچار مشکل مالی بوده و حتی توان پرداخت قبوض خدمات باشگاه را نداشته است، محمدحسن انصاری‌فرد از فروشگاه با برند‌های معتبر، اقدام به خرید کت‌وشلوار و البسه شخصی کرده است و در نهایت با دستور به ذی‌حساب، هزینه این خرید از حساب باشگاه پرداخت شده است. در یکی از این خریدها، انصاری‌فرد ۲ دست کت و شلوار، جوراب و یک عدد ژاکت می‌خرد که مجموع فاکتور آن، ۹ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان می‌شود. البته در این فاکتور تخفیف یک میلیون و ۸۳۹ و ۲۰۰ تومانی هم لحاظ شده است، اما نکته جالب‌تر ماجرا اینجاست که پول این فاکتور را رضا یلوه معاون اقتصادی باشگاه از جیبش پرداخت می‌کند، اما او در ادامه با نوشتن یک نامه رسمی در سربرگ پرسپولیس خطاب به مدیر عامل، از او تقاضا می‌کند که این پول از محل باشگاه پرسپولیس به حسابش واریز شود. او حتی در این نامه شماره حساب خود را برای واریز پول قید می‌کند. انصاری فرد نیز با پاراف نامه، از ذی‌حساب باشگاه درخواست می‌کند که اقدام لازم برای پرداخت پول به حساب معاون اقتصادی انجام شود.

اخبار روزانه:
*
دیوان محاسبات در نامه‌ای به وزارت ورزش اعلام کرد، علاوه بر قراردادهای پرحاشیه قبلی، به قراردادهای سال آتی فوتبال ورود کرده و از ابزار نظارتی خود جهت حفظ بیت‌المال استفاده خواهد کرد.
* حکم بیان مطلبی که عیب محسوب می­گردد، اما در فرد وجود ندارد، چیست؟ پاسخ
: این نوع گفتگو تهمت است و چون گناه دروغ و غیبت نیز به آن اضافه می­گردد؛ گناهش بیشتر می­شود.

* اگر چیزی گفته شود که از اسرار نباشد، اما توهین تلقی شود و موجب پایین آمدن شأن فرد غایب شود و یا اگر بشنود که پشت سرش این‌طور گفته شده، ناراحت می‌شود، حکمش چیست؟ پاسخ: جایز نیست.
* طبق نامه روزهای اخیر دولت به اعضای اقتصادی کابینه، مقرر شده به منظور تامین مسکن کارمندان فاقد خانه در دستگاه های دولتی، واگذاری تا 50 درصد از اراضی مورد تایید نهادها و ادارات و مشمول قانون سامان دهی و عرضه مسکن، به مستخدمان همان مجموعه دولتی فراهم شود و بقیه زمین ها به طرح های تامین مسکن افراد فاقد خانه اختصاص پیدا کند
.
* علی صدری‌نیا مستندساز درباره فیلم جدید حاتمی کیا در توئیتر نوشت: برخلاف ادعای مطرح شده، فیلم جدید ابراهیم حاتمی‌کیا درباره حاج قاسم نیست؛ خانم سلیمانی هم در این خصوص نه توافقی با ایشان داشته‌اند، و نه جلوی کارگردانی را گرفته‌اند. آقای حاتمی‌کیا می‌گفت اتفاقا این میدان، میدان جوانان است و باید راه را برای ادای دین آنها به حاج قاسم باز کرد.

* دو داور مسابقه تلویزیونی «میدون» به بیماری کرونا مبتلا شدند. حجت‌ا... ملکی و امیر شکوهی‌نیا دو داور فصل دوم مسابقه تلویزیونی «میدون»، پس از انجام تست کرونا و مثبت اعلام شدن این تست امکان حضور در چند قسمت پیش‌روی این رقابت کارآفرینی را نخواهند داشت. به دنبال این اتفاق، دو داور به صورت مجازی و آنلاین حضور خواهند داشت و شرایط جسمانی‌شان رو به رو بهبودی است. همچنین برنامه نیز به روال سابق به پخش خود ادامه خواهد داد. سرپرست داوران مسابقه تلویزیونی «میدون» نیز به بیماری کرونا مبتلا شده است و در قرنطینه به سر می‌برد.

https://shoma-weekly.ir/CaxrOt