گفته می‌شود که...

مشکل مرغ با افزایش قیمت حل شد/ویروس تناقض در جان ستاد ملی مقابله با کرونا/آمریکا: تحریم‌ها را تسهیل می‌کنیم، برنمی‌داریم/ریاض: برنامه موشکی ایران در مذاکرات اضافه می‌شود/پرواز به استانبول با ۷۰۰ هزار تومان!/چرا صادرات گاز 60 درصد کاهش یافت؟ و ...

مشکل مرغ با افزایش قیمت حل شد

با گذشت دو روز از گرانی مرغ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران اعلام کرد: «خوشبختانه با عرضه گسترده مرغ، بازار به شرایط عادی بازگشته و دیگر هیچ صفی برای خرید مرغ وجود ندارد. امروز به دلیل وفور مرغ کل محدودیت‌ها برداشته شد و هر واحد صنفی به هر میزان که مرغ بخواهد می‌تواند در میدان بهمن تحویل بگیرد. پیش‌بینی شده در صورت مازاد، مرغ توسط دولت خریداری شود و منجمد شود». وزیر کشاورزی نیز گفت: «در بازدیدهایی که انجام دادم، مردم به دلیل آرام گرفتن بازار مرغ بسیار خوشحال بودند».

اهدای خون ۲۸۸ هزار تهرانی در ایام کرونا

مدیر انتقال خون تهران خبر داد: «در سال ۹۹، ۳۵۵ هزار و ۶۵۵ نفر برای اهدای خون مراجعه کرده‌اند که از این میزان مراجعه، ۲۸۸ هزار و ۵۶۲ نفر موفق به اهدای خون شدند».


ویروس تناقض در جان ستاد ملی مقابله با کرونا

درحالی‌که رئیس‌جمهور در هفتم فروردین اعلام کرد که «پیک کرونا تمام شده است!»، روز گذشته با یک تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای، اظهار داشت: «در دو استان، موج چهارم آغاز شده و در برخی از استان‌های دیگر نیز اگر مراعات نکنیم ممکن است وارد موج جدید بیماری کرونا شویم!». این در حالی است که افزایش ناگهانی تعداد شهرهای قرمز از ۹ شهر به ۴۷ شهر، ماحصل تصمیمات عجیب و بدون پشتوانه علمی ستاد مقابله با کرونا درباره سفرهای نوروزی و سفرهای توریستی به خارج از کشور است. به نظر می‌رسد عادی‌انگاری کرونا به مسئولان ستاد مقابله با کرونا نیز سرایت کرده است! وزیر بهداشت قبل از تعطیلات نوروزی، عواقب کوتاه‌اندیشی و ساده‌انگاری در مهار کرونا را گوشزد کرده بود. در ادامه همین گلایه‌ها و نگرانی‌ها، دیروز وزیر بهداشت گفت: «گفتیم نگذارید افسار کرونا از دستمان در برود اما امروز دررفت. معلوم نیست کِی دوباره بتوانیم فوتیها را دورقمی کنیم».

سهم 3 درصدی ایران از تجارت کشورهای منطقه با چین

حجم تجارت 8 کشور همسایه؛ روسیه، عربستان، امارات، عراق، ترکیه، قزاقستان، عمان و پاکستان با چین از رابطه تهران- پکن در سال 2020 بیشتر بوده است. کل ارزش تجارت چین و ایران در پایان سال 2020 در حدود 14 میلیارد دلار بوده که در رتبه‌بندی شراکت با چین در مقایسه با 15 کشور همسایه در جایگاه نهم قرار دارد. به‌عبارت‌دیگر از مجموع تجارت 386 میلیارد دلاری چینی‌ها با 15 کشور همسایه و ایران، سهم تجارت ایران تنها 3.5 درصد بوده است. چین با بیش از 220 کشور جهان تجارت می‌کند و آمریکا، ژاپن، کره شمالی، هنگ‌هنگ، تایوان، ویتنام، آلمان، آفریقا، استرالیا، مالزی، برزیل، روسیه، تایلند، انگلیس و هلند 15 شریک بزرگ تجاری چین هستند. در دورانی که تحریم‌های آمریکا و اروپا بر ایران اعمال می‌شد، چین مهم‌ترین شریک تجاری ایران بود، اما در مقابل، ایران در رتبه 47 شرکای تجاری این کشور قرار دارد.
حیدر مصلحی کاندیدای انتخابات خبرگان شد

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات از حوزه انتخابیه تهران کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان شد.حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات امروز(یکشنبه) در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کرد.گفتنی است، 28 خرداد امسال در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس علاوه بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز برگزار خواهد شد.
آمریکا: تحریم‌ها را تسهیل می‌کنیم، برنمی‌داریم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان داشت: «واشنگتن لغو هیچ تحریم خاصی را پیش‌بینی نمی‌کند و در طول جلسه روز سه‌شنبه در وین فقط گام‌های تسهیل تحریم‌ها موردبررسی قرار خواهد گرفت». این سخن یادآور تعهد برداشتن بالمره تحریم‌ها در متن برجام و عدم پایبندی به آن در عمل، از سوی آمریکا است!

رویکرد امنیتی روحانی به مسائل داخلی

«صادق خرازی» دبیر کل حزب ندای ایرانیان گفت: «چرا ما باید عدم مشارکت مردم را فقط به جریان اقتدارگرا نسبت دهیم؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم عملکرد دولت دوازدهم و مجلس دهم به پای اصلاح‌طلبان نوشته شده است. روحانی فرقی نکرده است. رویکرد آقای روحانی یک رویکرد امنیتی محض بود و به مسائل داخلی امنیتی نگاه می‌کرد».

ریاض: برنامه موشکی ایران در مذاکرات اضافه می‌شود

وزیر خارجه سعودی گفت: «به ریاض اطمینان داده شده است که برنامه موشکی و رفتارهای منطقه‌ای ایران در توافق جدید با تهران گنجانده خواهد شد. هیچ کانال غیرمستقیمی بین ریاض و تهران وجود ندارد اما عربستان سعودی آماده است در صورت تغییر رفتارهای ایران وارد مذاکره شود».
نماینده مجلس: ضرورتی در ایجاد رفراندوم در کشور نداریم

نماینده مردم ساوجبلاغ ‌در مجلس یازدهم گفت: رفراندوم ضرورتی ندارد، مردم به دنبال صداقت هستند‌.«علی حدادی»، نماینده مردم ساوجبلاغ ‌در مجلس یازدهم، ‌در گفت و گو با برنا در رابطه با برگزاری رفراندوم در کشور و نظر مجلس در این باره گفت: در گذشته هم آقای رییس جمهور این بحث را مطرح کرده بودند؛ اولین کشور و مقتدرترین کشوری هستیم که پایه و اساس انقلاب آن‌ تا به امروز در همه مراحل مختلف از طریق مراجعه به مردم و رای، اثبات شده است. استقرار نظام، قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها نمونه هایی از آن است. اگر تفکر و اندیشه امام راحل و رهبری را داشته باشیم و با یک نگاه واقع بینانه بنگریم، شاهدیم که یکی از پایه های اصلی که امام هم معتقد بودند و امروز رهبری هم این تفکر را دارند‌، مردم باوری‌ است که‌ در کل در جهان نظام جمهوری اسلامی با رای مردم استحکام داشته است

نقش نفوذی رژیم صهیونیستی و عربستان در امور اردن

منابع خبری روز گذشته از دستگیری دست‌کم ۲۰ تن از مقام‌های ارشد اردن ازجمله برادر پادشاه این کشور به اتهام کودتا خبر دادند. برخی گمانه‌زنی‌ها از طراحی کودتا یا توطئه علیه عبدالله دوم پادشاه اردن با حمایت محمد بن سلمان و محمد بن زاید حکایت دارند. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از آنچه «منابع بلندپایه در اردن» خوانده، اعلام کرد که عربستان و یکی از رهبران امارت‌های امارات در تلاش برای انجام کودتا در اردن دست داشته‌اند. روزنامه عبری زبان «یسرائیل هیوم» نیز فاش کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از رخدادهای اخیر اردن که در پس پرده و مخفیانه در حال انجام بود، مطلع بوده است. در همین زمینه، دیروز سخنگوی وزارت خارجه با اعلام این‌که «هرگونه تنش و بی‌ثباتی داخلی در منطقه غرب آسیا به نفع رژیم صهیونیستی است»، تأکید کرد: «ایران با هرگونه بی‌ثباتی داخلی و دخالت خارجی مخالف است و اعتقاد دارد همه امور داخلی کشورها باید در چارچوب قانون پیگیری شود». سفیر سابق کشورمان در اردن نیز در تحلیل اتفاقات اردن می‌گوید: «عوض الله رئیس دیوان پادشاهی اردن روابط نزدیکی با ولیعهد عربستان داشت؛ چند سناریو در اینجا مطرح است که اولین آن نقش‌آفرینی عربستان در این ماجراست چراکه عوض الله در شمار افراد دستگیرشده توسط نیروهای امنیتی اردن قرار دارد».
پرواز به استانبول با
۷۰۰ هزار تومان!
به رغم اینکه ترکیه در بحرانی‌ترین شرایط در رابطه با شیوع ویروس جهش یافته قرار دارد اما نه تنها پروازها به این کشور متوقف نشده بلکه با ارزان‌ترین قیمت انجام می‌شود. به عنوان مثال برای پرواز از تهران به استانبول نرخ بلیت هواپیما در تاریخ امروز تنها ۷۱۹ هزار تومان است این رقم با اختلاف ۲۰ هزار تومان فردا به ۷۴۰ هزار تومان خواهد رسید. مسافران این مقصد کرونایی بنا به آنچه که دولت ترکیه اعلام کرد، تنها لازم است تست منفی کرونا به همراه داشته باشند!

چرا صادرات گاز 60 درصد کاهش یافت؟

بر اساس آمارهای رسمی گمرک در 12 ماهه سال 99، بالغ‌بر 2 میلیارد و 651 میلیون دلار گاز طبیعی صادر شد. طبق این آمار، صادرات گاز مایع شده به نسبت دوازده‌ماهه سال 98، با افت 60 درصدی روبرو شده است. سال 98 بیش از 6.6 میلیارد دلار گاز صادر شده بود. گاز ایران به دو کشور عراق و ترکیه صادرات می‌شود که به دلیل انفجار بخشی از خط لوله صادراتی گاز ایران در خاک ترکیه در تاریخ 12 فروردین‌ماه و تعلل مسئولان دولتی در پیگیری این موضوع، صادرات ایران به ترکیه تا 10 تیرماه قطع شده بود و همین امر نقش مهمی در کاهش حجم و ارزش صادرات گاز ایران در سال 99 داشت.
قالیباف: از سند همکاری ایران و چین استقبال می‌کنیم

رئیس مجلس گفت: «از سند همکاری ایران و چین استقبال می‌کنیم. امضای این سند اگر به معنای اعلام باور به این امر باشد که جهان در غرب خلاصه نمی‌شود و قرن آینده قرن آسیاست، یک گام راهبردی محسوب خواهد شد. این سند می‌توانست بسیار زودتر امضا شود و زمان مهمی را برای شکل دادن به همکاری‌های واقعی اقتصادی از دست دادیم. آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند توافق‌نامه‌ای را به‌طور یک‌جانبه به سایر کشورها تحمیل کند. آمریکا بداند، ایران راهبرد اصلی خود را بر بی‌اثر کردن تحریم‌ها قرار داده است».
ماجرای واگذاری
۳ دانگ پرسپولیس؟
ساختمان باشگاه پرسپولیس سال گذشته برای مدتی با حکم شستا توقیف شده بود، اما آن مشکل برطرف شد و اکنون شایعه‌ای درباره واگذاری سه دانگ از این ساختمان به شرکت شستا مطرح شده است که پیگیری‌ها نشان می‌دهد این موضوع تاکنون قطعی نشده است. با مطرح شدن این موضوع، تیم حقوقی باشگاه پرسپولیس با دستور جعفر سمیعی در حال بررسی ماجراست و باید دید در نهایت این ماجرا به کجا خواهد انجامید. پرسپولیسی‌ها معتقدند بدهی فدراسیون فوتبال به شستا ارتباطی به ساختمان سرخپوشان ندارد و مسئولان فدراسیون باید این مشکل را برطرف کنند.

نگرانی عربستان از جایگاه حزب‌الله در لبنان

وزیر خارجه عربستان از طبقه سیاسی لبنان انتقاد و شرط انجام اصلاحات ریشه‌ای در این کشور را برای ادامه حمایت کشورش از بیروت مطرح کرد. بن فرحان در اظهاراتی مداخله‌جویانه و بی‌اساس مدعی شد: «وضعیت کنونی دیگر قابل ادامه یافتن نیست و عربستان معتقد است نباید از وضعیت کنونی لبنان که حزب‌الله به‌عنوان بازیگر غیردولتی، اوضاع را به دست گرفته، از حق وتو درباره وقایع این کشور برخوردار است و بر زیرساخت‌های اصلی آن تسلط یافته، حمایت کرد. درحالی‌که طبقه سیاسی، جز اندکی، برای حل چالش‌های پیش روی ملت لبنان چه در زمینه فساد یا سوء مدیریت یا مشکلات دیگر کار نمی‌کنند».

اخبار روزانه:
*
امیرعبداللهیان خطاب به بایدن گفت: اگر نگران توافق تهران-پکن هستی چرا حجم تبادل تجاری امریکا و چین بیش از 650 میلیارد دلار است؟
*
وزیر امورخارجه عربستان با تکرار موضع زیاده خواهانه خود در قبال ایران، بار دیگر خواستار حضور ریاض در مذاکرات هسته‌ای شد. به گزارش ایسنا، فیصل بن فرحان در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان بار دیگر درخواست این کشور برای مشارکت در هرگونه مذاکره درباره توافق هسته‌ای با ایران را تکرار کرد و گفت که اگر تهران خواهان آغاز گفت‌وگو با ریاض است، این اتفاق باید در چارچوب مذاکرات درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روی دهد. وی همچنین مدعی شد که شرکای اروپایی و امریکایی ریاض این خواسته را درک می‌کنند و می‌دانند که باید به نگرانی‌های کشورهای منطقه رسیدگی کنند. این در حالی است که مقامات کشورمان پیش از این با این قبیل درخواست‌ها مخالفت کرده‌اند
.
*در حالی که بر اساس مصوبه سال 1391 دولت احمدی نژاد، تصمیماتی درباره ایجاد شهرستان سرخه به مرکزیت شهر سرخه در استان سمنان تصویب و ابلاغ شده بود، یک مسئول ارشد اجرایی در نامه روزهای اخیر خود خطاب به وزیر کشور اعلام کرده به استناد ماده 13 قانون تقسیمات کشوری، این شهرستان از نظر تعداد بخش، توسعه پیدا کرده و مصوبه قبلی دولت در این خصوص، دیگر ملاک تصمیم گیری در خصوص این منطقه نخواهد بود
.
*مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیرو برگزاری جلسه‌ای پیش از آغاز سال جدید با حضور رئیس مجلس درخصوص تنظیم بازار و به‌ویژه تامین کالاهای اساسی در مجلس‌، مقرر شد پس از پایان تعطیلات نوروزی مجددا با حضور وزرای صمت و جهاد کشاورزی عملکرد دولت در حوزه تنظیم بازار در پایان سال
۹۹ و برنامه‌ها برای ماه رمضان سال جاری بررسی شود؛ اما متاسفانه وزیر صمت به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در جلسه حاضر نشد و وزیر جهاد کشاروزی هم برخلاف وعده پیشین و با وجود اعلام برگزاری این جلسه از حدود ۲۰ روز گذشته به این جلسه نیامد.
*مدتی پیش واتساپ سیاست‌های جدید حریم خصوصی را مطرح کرد که بر اساس این سیاست‌ها، احتمال دسترسی به اطلاعات کاربران افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع نیز مقدمه‌ای شد بر ریزش تعداد کاربران واتساپ و کوچ این کاربران به سمت پیام‌رسان‌های دیگری مانند سیگنال. میزان استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی: واتساپ
۶۴ درصد، اینستاگرام ۴۵ درصد، تلگرام ۳۶ درصد و سروش ۴ درصد است. این برنامه توسط ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا نیز مورد استقبال قرار گرفته و مردم اکنون بیش از هر زمان دیگری سیگنال را نصب کرده‌اند.
*محمد ناظمی‌اردکانی، وزیر تعاون دولت نهم از سوی جامعه اسلامی مدیران به عنوان داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری
۲۸ خرداد ۱۴۰۰ معرفی شد. در بیانیه این تشکل اصولگرا آمده است: در جمع‌بندی نهایی محمد ناظمی‌اردکانی به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ معرفی می‌شود. پیش از این محمد عباسی هم کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کرده بود.
*بازیکن پرسپولیس بعد از
۷۲۲ روز در این تیم نیمکت‌نشین شد. احمد نوراللهی به دلیل حضور در اردوی تیم ملی و بازی مقابل سوریه به همراه وحید امیری دیدار با پدیده را از روی نیمکت آغاز کرد و در نیمه دوم به میدان آمد. با این نیمکت‌نشینی رکورد احمد نوراللهی در پرسپولیس شکسته شد. این بازیکن پس از ۵۳ بازی که در لیگ برتر در ترکیب اصلی قرار گرفته بود، روی نیمکت نشست.
*پیرو انتشار ویدئویی از حضور شکارچیان خارجی که به مناطق حفاظت شده استان‌خراسان رضوی نسبت داده شده بود، روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد که این ویدئو، مربوط به سال
۹۵ و قرق اختصاصی منصورآباد استان یزد است. به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، ویدئویی در فضای سایبری با عنوان «اعطای مجوز شکار به گردشگران روس در استان خراسان» منتشر شده بود، به اطلاع می‌رساند که این ویدئوی مربوط به استان خراسان‌رضوی نیست و مربوط به سال ۱۳۹۵ و قرق اختصاصی منصورآباد در استان یزد است.
*دوازدهم فروردین مامورین کلانتری
۱۸ شیراز به یک دستگاه موتورسیکلت مشکوک شدند و محمدحسین دهقانی پلیس افتخاری که با مامورین گشت در حال همکاری بود مصدوم و به بیمارستان منتقل می‌شود. با تلاش ماموران راننده خودروی دستگیر و در بازرسی از منزل مشروبات و آلات و ادوات ساخت مشروب کشف و ضبط شد. گفتنی است پلیس افتخاری «محمدحسین دهقانی» که در بیمارستان بستری شده بود روز پانزدهم فروردین بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسیده و اعضای پیکر مطهرش به بیماران نیازمند اهدا شد.

*معاون اول رئیس جمهور گفت: با تلاش های دولت اقدامات خصمانه دشمنان علیه ملت کنترل شد و اجازه ندادیم در کشور قحطی به وجود آید.اسحاق جهانگیری در دیدار با نخبگان جوانان، برگزیدگان و فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان خراسان رضوی، افزود: جامعه‌ای کارآمد است که بتواند در سرنوشت خود دخالت داشته باشد، انتخاباتی مشارکت جویانه برگزار کند و از مسئولان خود مطالبه و پرسشگری داشته باشد. از دل چنین جامعه‌ای دولتی توانمند و ایرانی قدرتمند بیرون خواهد آمد.

https://shoma-weekly.ir/PLaQwP