گفته می‌شود که...

مراسم مذهبی ماه رمضان چگونه برگزار می‌شود/نگرانی نماینده مجلس از وعده ی 100 روزه روحانی!/جایگزینی برای نژاد خارجی مرغ/سفر محرمانه رئیس «سیا» به افغانستان/کنایه به تاج به خاطر پاداش جنجالی فوتسال بانوان/سند راهبردی ایران و چین اروپایی‌ها را هم به تکاپو انداخت و ...

مراسم مذهبی ماه رمضان چگونه برگزار می‌شود

«رئیسی» سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص نحوه اجرای مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر، گفت: «مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌ها برگزار شود و در شهرهای قرمز و نارنجی این مراسم در فضای باز باید برگزار شود. مدت‌زمان این مراسم حداکثر دو ساعت باید باشد و نمازهای یومیه هم نیم ساعت است».
نگرانی نماینده مجلس از وعده ی 100 روزه روحانی
!

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با طعنه به وعده روحانی درباره 100 روز پایانی دولت، اظهار داشت: «همان رونق اقتصادی که در 100 روز اول ایجاد شد، آن‌قدر وضع مردم را خوب کرده که آن‌ها نمی‌دانند با پول این سرمایه‌های کلانی که به دست آوردند چه کنند، لذا از آقای روحانی خواهش داریم که شوک دیگری در 100 روز آخر دولت به مردم وارد نکند. در 100 روز اول آن‌چنان رونق اقتصادی ایجاد شد که مردم به‌جای اینکه یارانه بگیرند به دولت یارانه دادند. حالا در این 100 روز آخر نگران هستیم که دولت بخواهد یک کار خارق‌العاده دیگری انجام دهد و مردم آن‌چنان وضعشان خوب شود که دیگر تحملش غیرممکن شود». وی درباره سرانجام وعده‌های روحانی در زمان انتخابات، گفت: «ایشان می‌گوید در 100 روز اول تمام قول‌هایی که دادیم عملی شد، مگر مردم وعده‌های ایشان را فراموش کردند، کدام وعده آقای روحانی عملی شده. آیا رونقی در تولید و اقتصاد کشور ایجاد شد که اعلام می‌کنند به همه وعده‌ها عمل شد. در تمام عمر این دولت، یا از دولت قبلی انتقاد شد یا نگاهشان به بیرون کشور بود تا ببینند برجام چه می‌شود و گلابی برجام به دست بیاید».
در تهران سردخانه‌های سیار راه اندازی می‌شود؟

محسن هاشمی گفت: اگر نیاز به ایجاد زیرساخت جدیدی باشد، سازمان بهشت زهرا و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، اقدامات لازم را انجام می‌دهند و در این مقطع گزارشی در این باره به شورا ارسال نشده است. مشکل اصلی در شرایط فعلی کمبود سردخانه نیست، بلکه محدودیت‌های ضعیف در سطح شهر ونقض آن در کنار عدم تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی تهران دو معضل اصلی تهران در برابر کرونا است

جایگزینی برای نژاد خارجی مرغ

«محمدحسین بنابازی» معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مؤسسه تحقیقات علوم دامی گفت: «تا پایان سال ۹۹ بین ۴۰ تا ۴۵ درصد مرغ اجداد و ۲۵ تا ۳۰ درصد مرغ مادر ایرانی جایگزین سویه‌های (گونه‌های) خارجی شد». مرغ نژاد ایرانی دارای دوره پرورش کوتاه، پایین بودن هزینه‌ خوراک، ضریب تبدیل بالا، چربی کم، کاهش باقیمانده دارویی و دریافت نوبت‌های واکسیناسیون کمتر و طعم و مزه بهتر است. به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تا دو سال آینده تمام مرغ گوشتی تولیدشده در کشور از مرغ با نژاد ایرانی خواهد بود.

علی مطهری: حجاب در اندازه برداشتن روسری اشکالی ندارد!

علی مطهری نماینده سابق مجلس درباره حجاب اجباری و اختیاری در ایران گفته: «حجاب اجباری آن چیزی است که طالبان انجام می‌داد و حجاب در ایران تقریبا اختیاری است و حالا اگر یکی هم روسری‌اش را برداشت، اشکالی ندارد.»/


تصمیم در وین، تصویب در مجلس

«سلیمی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «کل تصمیماتی که در وین گرفته می‌شود، باید بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی در مجلس تصویب شود. تصمیمات هیئت مذاکره‌کننده بدون تصویب در مجلس جنبه قانونی ندارد. بحث‌هایی که در وین مطرح است که برخی از تحریم‌ها برداشته شود و برخی نیز برداشته نشود، این موارد خلاف قانون است». در همین زمینه کمیسیون امنیت ملی مجلس امروز با حضور عراقچی، مسئول تیم مذاکره‌کننده کشورمان، جلسه ویژه‌ای برای بررسی پیشرفت مذاکرات وین برگزار می‌کند.


سفر محرمانه رئیس «سیا» به افغانستان

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس خبر داد: «هم‌زمان با اعلام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، ویلیام برنز به‌صورت محرمانه به این کشور سفر کرده. هدف از این سفر چگونگی سپردن مسئولیت واحدهای ویژه ضدتروریسم به افغانستان عنوان شده است». پیش‌ازاین مقامات آمریکایی نگرانی خود را از احتمال هدف قرار گرفتن مواضع و یگان‌های این کشور در زمان عقب‌نشینی و خروج از خاک افغانستان به‌وسیله طالبان را اعلام کرده بودند و به نظر می‌رسد سفر رئیس سیا به افغانستان بی‌ربط با این موضوع نباشد.
کنایه به تاج به خاطر پاداش جنجالی فوتسال بانوان

سه سال قبل بعد از قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان ایران در آسیا اعلام شد به آن‌ها ۲۲ میلیون پاداش پرداخت می‌شود. بعد از سه سال با کسر مالیات ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان به ملی پوشان پاداش داده شد که این مساله با نارضایتی بازیکنان همراه بود. امروز شهناز یاری سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان در پاسخ به این که آیا پول‌ها را به ویلموتس دادند و به شما چیزی نرسید، با کنایه گفت: نظری در این باره ندارم. مردم همه چیز را در این باره می‌دانند. شاید حرفم تکرار شود. اگر بچه‌ها گلایه‌ای دارند به خاطر چیز‌هایی بوده که دیده اند. امیدوارم در فدراسیون جدید دیگر شاهد این تبعیض‌ها نباشیم

جزئیات ناگفته از موشکی که به دیمونا اصابت کرد

یک منبع آگاه سوری فاش کرد: «موشکی که از اراضی سوریه شلیک شده است، موشکی سوری از نسل دوم از نوع «سام ۵» زمین به هوای پیشرفته است که از سوی نیروهای دفاع هوایی سوریه شلیک شده است. هدف موشک، رسیدن به جنگنده اسرائیلی که آماده حمله به اهدافی در سوریه در خارج از مرز سوریه بود. جنگنده اسرائیلی توانست از چنگ موشک بگریزد تا این موشک مسافتی حدود ۲۵۰ کیلومتر را طی کند و در نزدیکی «دیمونا» فرود آید و این یعنی همه اراضی اشغالی در تیررس موشک‌های سوری است».
سازمان راهداری: درباره پروازهای فقط یک تذکر شفاهی داده شده
!

دیروز خبری منتشر شد مبنی بر ممنوعیت پروازهای مسافری مستقیم و غیر مستقیم از کشورهای هند و پاکستان که به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونای جهش یافته در این کشورها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ شد. در این شرایط اما به نظر می‌رسد که این مصوبه هنوز برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان متولی اصلی مرزها و پایانه‌های مرزی ابلاغ نشده است، چون جواد هدایتی –مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: با هندوستان مرز زمینی نداریم اما دیروز شفاهی اعلام شد که قرار است پروتکل‌های سختگیرانه‌تری را برای پاکستان و تردد مسافر و کالا در نظر بگیریم و این موضوع را به همه مدیران منطقه‌ای اعلام کردیم.

العربی الجدید: ایران پیروز جنگ‌های منطقه است

روزنامه قطری العربی الجدید نوشت: «چندی پیش، ضاحی خلفان، معاون رئیس پلیس و امنیت عمومی دبی، با نوشتن توییت‌های جنجالی و صریح، پذیرش شکست کشورهای خلیج‌فارس در برابر ایران را خواستار شد. به گفته وی، ایران از همه جنگ‌های خود در منطقه موفقیت‌هایی به دست آورده، درحالی‌که زیان‌ها و شکست‌های دشمنان عرب این کشور، بعد از هر جنگی که ضد ایران شروع می‌کنند، بیشتر از پیش افزایش می‌یابد». این پایگاه خبری می‌آورد: «این احساس وجود دارد که تا حدی ناآرامی در منطقه سایه افکنده است. بزرگ‌تر از آن، وجود احساس ناامیدی در پایتخت‌های کشورهای عربی است که دشمنی در مقابل ایران را به راه انداخته‌اند و درواقع، جنگ‌های نیابتی را علیه ایران برافروخته‌اند. این تهران بود که میان همه جنگ‌های پرهزینه، ازجمله جنگ با آمریکا، سربلند و پیروز بیرون آمد و کشورهای عربی می‌بینند؛ که آمریکا اکنون تلاش می‌کند به مذاکرات با ایران بازگردد، ایرانی که امروز خود را در موقعیت مناسب‌تری می‌بیند و این بار ایران است که شروط خود را بر بزرگ‌ترین قدرت جهان تحمیل می‌کند».
سند راهبردی ایران و چین اروپایی‌ها را هم به تکاپو انداخت

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی در گفتگو با فارس با اشاره به سند راهبردی ایران و چین، گفت: سند راهبردی ایران و چین به‌گونه‌ای است که ابتدا باید چین به تعهداتش عمل کند و سپس جمهوری اسلامی ایران. وی افزود: طبق توضیحات کارشناسان، پس از امضای سند راهبردی ایران و چین تعدادی از کشور‌های اروپایی خواستار امضای چنین سندی از سوی جمهوری اسلامی ایران با این کشور‌ها شده‌اند که پاسخ ما به آن‌ها این است که کشور‌های اروپایی بدون اجازه آمریکا آب نمی‌خورند و استقلالی از خود ندارند و طبیعتا نمی‌شود چنین سندی با آن‌ها امضا کرد. عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: پس از امضای سند راهبردی ایران و چین بود که کره‌جنوبی در عالی‌ترین سطح یعنی در سطح نخست‌وزیر این کشور سفری به ایران داشت. کشوری که به منظور خوش‌رقصی برا‌ی آمریکا دارایی‌های ایران را بلوکه کرده است، در سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران پس از امضای سند راهبردی ایران و چین، خواستار روابط تجاری و بازرگانی و گشایش‌هایی در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران شد. فلاحی خاطرنشان کرد: ما پیش از این به صورت جسته‌و‌گریخته همکاری‌هایی با چین داشته‌ایم، به عنوان مثال در حوزه دانش‌بنیان همکاری‌هایی وجود داشت که البته با این سند راهبردی این همکاری‌ها افزایش خواهد یافت. وی افزود: تجربه ۸ سال گذشته به ما نشان داد غرب قابل اعتماد نیست و نمی‌توان روی کشور‌های غربی حساب باز کرد.

تحریم‌ها باید یکباره برداشته شود

عباس گلرو با اشاره به برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین، گفت: اینکه گفته می‌شود نباید مذاکرات فرسایشی شود حرف بسیار درستی است، البته بنده نمی‌دانم استراتژی طرف مقابل برای فرسایشی کردن مذاکرات و کشاندن این موضوع به زمان انتخابات ایران چیست؟ وی ادامه داد: آنچه برای منافع ملی ما در مذاکرات مهم است و در سطح کلان نیز رهبر انقلاب بیان کردند، این است که مذاکرات به سمت طولانی شدن و فرسایشی شدن نباید برود. نماینده سمنان در مجلس تصریح کرد: مذاکرات فرسایشی معمولا به فضا‌های زدوبند‌های مسموم و مخالف منافع ملی کشانده می‌شود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه فرسایشی شدن یعنی امتیاز‌گیری و تیم مذاکره‌کننده ایرانی نباید اجازه بدهد فضا به این سمت برود، اظهار داشت: به هر حال وضعیت هسته‌ای ایران مشخص است و غربی‌ها نمی‌توانند گام‌به‌گام به تعهدات خود عمل کنند. گلرو اضافه کرد: باید تحریم‌ها به یکباره برداشته شود، راستی‌آزمایی واقعی درباره برداشته شدن تحریم‌ها انجام شود و در گام سوم نیز ایران تعهدات خود را در برجام عملیاتی خواهد کرد.

اخبار روزانه:
*
علی خضریان نماینده مردم تهران گفت: جمعی از نمایندگان مجلس در اعتراض به دستکاری جداول بودجه‌ای ۱۴۰۰ نامه‌ای را خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نوشتند و خواستار پیگیری موضوع شدند

*لسآنجلس تایمز» گزارش داد: «۴ عضو گارد ملی کالیفرنیا گفتهاند که هماینک جنگنده‌های اف-۱۵ سی برای انجام مأموریت داخلی در حالت آماده‌باش هستند. از این جنگنده‌ها برای ایجاد رعب و وحشت و متفرق کردن جمعیت با پرواز در ارتفاع پایین استفاده می‌شود». آیا این نوع اقدامات، آوردن ارتش به خیابان‌ها برای مهار اعتراضات نیست؟ اگر چنین روشی برای مهار اعتراض‌ها در یک کشور ضدآمریکایی اجرا می‌شد، صدای سازمان‌های حقوق بشری درنمی‌آمد و آمریکا مدام با پروپاگاندای رسانه‌ای بر ذهن‌ها نمی‌کوبید که چه نشسته‌اید که در فلان نقطه دارد دموکراسی پایمال می‌شود و حلقوم آزادی را خفه می‌کنند!

* سرهنگ اکبر محمدآبادی فرمانده انتظامی داورزن اظهار کرد: فردی که اقدام به آزار کودک هوادار تیم استقلال در شهرستان داورزن کرده بود، هم اکنون توسط پلیس فتا سبزوار دستگیر و در اسرع وقت، این متهم به مرجع قضایی شهرستان داورزن تحویل داده می شود. شب گذشته نیز رئیس دادگستری داورزن اعلام کرده بود که دستورهای قضایی لازم به نیروی انتظامی و پلیس فتا برای شناسایی افراد داده شده است و به‌ زودی با عاملان این اقدام، برخورد قضایی می‌شود. باشگاه استقلال نیز روز گذشته در واکنش به انتشار این کلیپ، ضمن اظهار تاسف از این موضوع، خواستار شناسایی و برخورد قانونی مراجع ذی‌ربط با فرد کودک آزار شد و از تقدیر ویژه از این هوادار باوفا(در اولین فرصت پس از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا) خبر داد.

* یک تارنمای اخبار علمی آمریکا نوشت دانشمندان و مهندسین ایرانی و آمریکایی در یک همکاری نادر و برای کمک به برنامه احیای دریاچه ارومیه شاخص‌های سلامت این دریاچه را تعریف کردند. در این همکاری اساتیدی از دانشگاه‌های تربیت مدرس ایران و دانشگاه ایالتی یوتا با بررسی داده‌های ۴۰ سال اخیر هشت شاخص سلامت دریاچه و اکوسیستم‌های فراوان آن را تعریف کرده‌اند. این یافته‌ها در آخرین شماره نشریه «هیدرولوژی: مطالعات منطقه‌ای» منتشر شده و جزئیات آن در دسترس عموم قرار دارد.

* قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از انهدام یک تیم تروریستی در سیستان‌وبلوچستان خبر داد. به گزارش سپاه‌نیوز، روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه اعلام کرد: رزمندگان قرارگاه قدس با انجام عملیات رصد و رهگیری اطلاعاتی دقیق، یک تیم تروریستی وابسته به استکبار جهانی را که چندی قبل برای انجام اقدامات خرابکارانه و تروریستی وارد منطقه شده بود شناسایی و سحرگاه شنبه طی یک عملیات موفق آن را در یکی از مناطق مرزی استان سیستان‌وبلوچستان در کمین خود گرفتار و منهدم کرد. بر اساس این گزارش، در این عملیات ۳ نفر از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و سلاح، مهمات و تجهیزات ارتباطی آنان نیز به دست رزمندگان اسلام افتاد.
* بر اساس ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی در روز‌های اخیر به تعدادی از اعضای کابینه، با اشاره به اهمیت ارتقای الگوی اخلاق و فرهنگ کار و رفتار صحیح اقتصادی، از آن‌ها خواسته شده است به برنامه ریزی نهاد‌ها و دستگاه‌های اقتصادی و فرهنگی برای اشاعه و تبلیغ فرهنگ توکل، قناعت و صرفه جویی، کسب حلال و توجه به بیت المال در میان آحاد جامعه اقدام و گزارش آن را به صورت سالانه ارائه کنند
.
* در حالی که بر اساس تصمیم دولت در سال
۱۳۹۴، این اجازه صادر شده بود تا شورا‌های شهر بتوانند علاوه بر نرخ‌های مصوب هیئت وزیران، تعرفه خدمات آب و فاضلاب را به پیشنهاد شرکت‌های مربوط، تصویب و برای تایید و ابلاغ به وزارت نیرو اعلام کنند، یک نهاد مسئول با ارسال نامه‌ای در روز‌های اخیر خطاب به تعدادی از اعضای اقتصادی کابینه به آن‌ها متذکر شده با توجه به لغو این بخشنامه توسط دستگاه قضایی، در اسرع وقت درباره اعلام توقف این قیمت گذاری به مسئولان مربوط اقدام و ظرف یک هفته نتیجه اقدامات صورت گرفته را گزارش کنند.

https://shoma-weekly.ir/tzwi5A