گفته می‌شود که...

مدیریت خانوادگی شهرداری تهران/وزیر بهداشت: حضرت‌عباسی سفر نروید/بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران/دام سعودی برای ترکیه!/چرا آمریکا نگران حملات یمنی‎هاست؟/همکاری روسیه و چین در فضا و...

مدیریت خانوادگی شهرداری تهران

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای شهر تهران خبر داد: «بعضاً مدیران شهرداری مشخصاً به‌عنوان مدیرکل، اقوام سببی و نسبی خود را یا همسرشان را جذب سیستم شهرداری می‌کنند. جذب اقوام سببی و نسبی کاملاً خلاف مقررات است».
وزیر بهداشت: حضرت‌عباسی سفر نروید

وزیر بهداشت گفت: «در سفر، فرد ناقل، ویروس جهش‌یافته را به سایر نقاط منتقل می‌کند و التماس کردیم که سفر نباشد. وزیر بهداشت باید دست ببوسد، پا ببوسد و التماس کند که به درخواستش عمل شود. انتظار ما این است که به عرایض دلسوزانه وزیر بهداشت توجه شود. امروز دریافت دعوت برای سفر دریافت ویزای مرگ است. همه جای دنیا وقتی وزیر بهداشت دستور می‌دهد یعنی تمام؛ اما اینجا کار ما فقط خواهش کردن است؛ حضرت‌عباسی سفر نروید!».
بدهی
۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران

«سایمون مک‌دونالد» معاون سابق وزیر امور خارجه انگلیس اعتراف کرد: «دولت لندن ۴۰۰ میلیون پوند بابت طلب ایران در پرونده تانک‌های چیفتن بدهکار است». قرارداد این تانک‌ها در زمان محمدرضا شاه پهلوی بسته شده بود ولی بعد از وقوع انقلاب اسلامی، دولت انگلیس از دادن آن‌ها سر باز زد.
دام سعودی برای ترکیه
!

تفاهماتی میان ریاض و آنکارا برای ورود محدود ترکیه برای حمایت از ائتلاف سعودی جهت ممانعت از آزادی مأرب به‌وجود آمده و به نظر می‌رسد ترکیه به‌زودی به جمع نیروهای اجیر شده سعودی در خاک یمن بپیوندد. در همین زمینه وزارت خارجه ترکیه در اولین مداخله رسمی خود در امور یمن، اعلام کرد: «ما نسبت به حملات اخیر به عربستان به‌ویژه حمله به بندر رأس تنوره و تأسیسات آرامکو در الدمام واقع در عربستان در هفتم مارس ۲۰۲۱ نگرانی خود را ابراز می‌داریم». به گزارش روسیا الیوم، وزارت خارجه ترکیه تأکید کرد: «ما خواهان توقف هرچه سریع‌تر این حملات بوده و بهترین آرزوهای خود را برای کشور برادر عربستان و ملت آن ابراز می‌داریم».
خرید نفت ایران توسط مشتریان سابق

خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایران در ماه‌های اخیر به میزان بی‌سابقه‌ای نفت خام به مشتری اصلی‌اش چین صادر کرده و پالایشگاه‌های دولتی هند نیز با فرض کاهش تحریم‌های آمریکا، نفت ایران را به برنامه واردات سال ۲۰۲۱ اضافه کرده‌اند. شرکت ملی نفت ایران در ماه‌های اخیر و برای بررسی تقاضای احتمالی نفت خام با مشتریان آسیایی خود تماس گرفته است. از سرگیری واردات نفت خام ایران می‌تواند نیاز هند (سومین واردکننده نفت خام جهان) را به محموله‌های تسویه نقدی که پس از کاهش تولید نفت عراق و کاهش مدت برخی از قراردادهای کویت افزایش یافته، کاهش دهد. یکی از مقام‌های هندی به رویترز گفته است که این کشور که از افزایش اخیر قیمت جهانی نفت خام آسیب دیده، انتظار دارد که ظرف ۴-۳ ماه آینده نفت خام ایران وارد بازار شود. برخلاف هند، چین هرگز واردات نفت ایران را متوقف نکرد و ظرف ۱۴ ماه گذشته ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن نفت خام (۳۰۶ هزار بشکه در روز) از ایران وارد کرد که این واردات در ماه‌های ژانویه و فوریه به سطوح بی‌سابقه‌ای رسید.

چرا آمریکا نگران حملات یمنیهاست؟

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: «از تعدد حملات حوثی‌ها به عربستان نگرانیم. می‌دانیم که سعودیها با تهدیدهای امنیتی از یمن مواجه هستند. به دنبال راهی برای افزایش حمایت از عربستان در برابر حملات یمن هستیم». دکتر سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل، دلیل وحشت آمریکا از وضعیت امروز جنگ یمن را در هم‌افزایی ایران و ملت‌های مظلوم منطقه می‌داند. «به هم پیوستن جغرافیاهای مقاومت، موجب وحشت آمریکایی‌ها شده و آن‌ها می‌خواهند هر طور شده جمهوری اسلامی را از معادلات منطقه خارج کنند».
همتی: نرخ‌های فعلی ارز ماندنی نیست

«عبدالناصر همتی» در نشست پایان سال با مدیران بانک مرکزی، با بیان این‌که دو سال و نیم گذشته جزو سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین شرایط کشور از نظر فشارهای اقتصادی و حتی سیاسی بوده است، گفت: «علی‌رغم تمام فشارها و محدودیت‌ها، بانک مرکزی وظیفه خود را در حوزه ارزی علی‌رغم همه مشکلات به‌خوبی و درستی انجام داده است. نرخ‌های کنونی ارز در بازار نیز ناشی از عدم اطمینان و انتظارات است و چنین نخواهد ماند». همتی با اشاره به این‌که زمانی متوسط درآمد نفتی کشور بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بود، گفت: «اما درآمد نفتی مجموع دو سال گذشته کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بوده و مخارج ارزی کشور با آن اداره شده است». رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: «نرخ ارز در شهریور ۹۷ به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده بود و اکنون و پس از دو سال و نیم و علی‌رغم تداوم تحریم و کاهش درآمدهای ارزی، تمام فشارهای تورمی و جنگ روانی دشمن، افزایش زیادی در نرخ ارز نداشته‌ایم و در حال حاضر نیز اگر منابع ارزی خود بانک در دسترس باشد، توان کاهش قیمت و ثبات بیشتر بازار ارز را داریم».

افتتاح بزرگ‌ترین بیمارستان سیار کشور

بزرگ‌ترین بیمارستان سیار کشور که دیروز با حضور محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام افتتاح شد، دارای ۹۹ تخت بستری، دو اتاق عمل و جراحی، اتاق زایمان، دستگاه سونوگرافی، ماموگرافی، اورژانس، داروخانه و همه تجهیزات یک بیمارستان تخصصی است. این بیمارستان تا ۴ روز بدون احتیاج به برق و شارژ مجدد، خدمات ارائه می‌کند و قابلیت جمع‌شوندگی و استقرار طی ۳ روز را دارد و با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومانی ستاد اجرایی ساخته شده است
شایعات درباره ایرادات بودجه 1400

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: «بر اساس پیگیری‌های انجام شده، شورای نگهبان ایرادات وسیعی به بودجه سال ۱۴۰۰ گرفته است». وی افزود: «در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 کل کشور، شورای نگهبان تا تبصره 4 لایحه، 60 مورد ایراد اساسی گرفته است و پیش‌بینی می‌شود بر اساس این ایرادات بالای 200 ایراد گرفته خواهد شد». جبار کوچکی‌نژاد در ادامه عنوان کرد: «برای اولین بار است که شورای نگهبان چنین ایرادات وسیعی به لایحه بودجه وارد کرده است». عباسعلی کدخدایی در واکنش به انتشار این دست اخبار در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی با موضوع ایرادات فراوان این شورا به بودجه ۱۴۰۰، بیان داشت: «این ایرادها مانند همیشه و همه‌ساله و مشابه است».

تحلیلی بر طرح احتمالی ظریف

«دیاکو حسینی» در مورد طرحی که ظریف اخیراً از آن برای ارائه به ۱+۴ سخن گفته، اظهار داشت: «من فکر می‌کنم که آقای ظریف در این پیشنهاد با حفظ اصولی که مدنظر جمهوری اسلامی ایران بود، یک سری مواردی را مثل لغو تحریم‌ها را شاید مطرح کرده که باید قبل از هر اقدامی از جانب طرفین برجام، این اتفاق رخ بدهد. مسئله بعدی احتمالاً می‌تواند موضوع نحوه برگزاری دیدار و نشست جهت هموار شدن مواضع طرفین برای اجرای تعهدات خودشان در قبال برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و درنهایت چگونگی احیای برجام باشد. من تصور می‌کنم که با توجه به آنکه پیشتر آمریکایی‌ها با درخواست ایران برای لغو تحریم‌ها مخالفت کردند و ایران نیز پیشنهاد جلسه غیررسمی را نپذیرفته بود، این طرح پیشنهادی آقای ظریف شانس بالایی برای پذیرش و موافقت را دارد. برای ایران بازگشت [آمریکا] به قطعنامه ۲۲۳۱ یعنی لغو تحریم‌ها بسیار مهم‌تر از اجرا و احیای برجام است و احتمالاً ایران در این بسته پیشنهادی به دنبال آن بوده که راه‌های بهانه‌گیری از جانب آمریکا را برای لغو تحریم منتفی کند. پذیرش و اجرای پیشنهاد ایران بستگی به آن دارد که آمریکا چقدر در سخن و عزم و اراده برای احیای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ جدی است».
افزایش مدیرمسئولان بازداشتی به اتهام فساد اداری

دادستان کرمان خبر داد: «مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمان به اتهام فساد اداری بازداشت شده و پرونده وی در حال تحقیقات تکمیلی است». از ابتدای سال جاری برای حدود ۵۰ مدیر و معاون، بخشدار و فرماندار تشکیل پرونده شده که از این تعداد حدود ۲۰ نفر آن‌ها مدیرمسئول بودند که بازداشت شدند و حدود ۵۹ میلیارد تومان به بیت‌المال برگشت داده شده است.
ماجرای قرارداد همسر واعظی با فولاد مبارکه اصفهان

«موسوی لارگانی»، عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «رئیس دفتر رئیس‌جمهور به اصفهان آمده و می‌گوید نباید فولاد مبارکه سیاسی شود؛ سیاسی نشدن فولاد یعنی همسر آقای واعظی با این مجتمع قرارداد پژوهشی ببندد و از طرف دیگر بگوید که مدیر فاسد این مجموعه باید تا انتخابات بماند، چون تنها جایی که الآن پول فراوان برای هزینه‌های انتخاباتی دارد، فولاد مبارکه است. وزیر صمت نمی‌تواند یک مدیر جزء را جابجا کند؛ باید حتماً از واعظی اجازه بگیرد و شخص رئیس‌جمهور این اجازه را بدهد. وقتی قرار بود در دوره قبل تحقیق و تفحص از فولاد صورت بگیرد، برخی آمدند در مجلس هزینه کردند که اجازه ندهید این تحقیق و تفحص انجام شود. از هفته آینده هیئت تحقیق و تفحص در این مجتمع مستقر خواهد شد».
راه قانونی را باز بگذاریم

رئیس دستگاه قضا در بازدید دیروزشان از محیط‌زیست شهرستان دماوند، تأکید کرد: «نمی‌توانیم بگوییم هیچ‌کس در دماوند ساخت‌وساز نکند. نمی‌توانیم بگوییم روستایی خانه‌اش را درست نکند؛ اما باید راه قانونی را باز بگذاریم و هر کس راه غیرقانونی رفت با او برخورد کنیم. فردی به ما گزارش داد چون اینجا تخلف زیاد است، نمی‌شود کاری کرد. این منطقی است که چون تخلف زیاد است، نمی‌شود برخورد کرد؟ باید برخورد جدی صورت گیرد. باید ابتدا با تخلفات بزرگ برخورد شود. جسارت انجام تخلف را باید از بین برد».
سرعت یافتن توسعه فناوری هسته‌ای در ایران

خبرگزاری رویترز دیشب با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران سومین آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m را در تأسیسات زیرزمینی سایت نطنز فعال کرده است. بر اساس این گزارش، ایران چهارمین آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m را نیز در تأسیسات نطنز نصب کرده، اما هنوز گازدهی به آن را آغاز نکرده است. رویترز همچنین به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که پنجمین آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m نیز در حال نصب در تأسیسات نطنز است و ایران قصد دارد آبشار ششم را نیز در نطنز نصب کند.

هویت تمامی کارمندان اطلاعاتی عربستان لو رفت

پایگاه خبری «مجهر الجزیره» اعلام کرد، به سندی محرمانه دست یافته است که هویت کامل تمامی کارمندان دستگاه اطلاعاتی عربستان را فاش می‌کند. طبق گزارش این پایگاه، این سند بسیار محرمانه شامل اسامی و مشخصات کامل افسران اطلاعاتی سعودی ازجمله، شماره تلفن، شناسایی، آدرس محل زندگی، اسامی قبایل، محل تدریس و اطلاعات دیگر آن‌ها می‌شود. مجهر الجزیره در ادامه گزارش خود اعلام کرد، ارسال یک پیام کوتاه توسط مخالفان رژیم سعودی به تلفن‌های همراه این پرسنل اطلاعاتی می‌تواند در روحیه آن‌ها بسیار تأثیرگذار بوده و یک جنگ روانی علیه آن‌ها به‌عنوان غرامت قتل‌ها و بازداشت افراد بی‌گناه باشد. مجهر الجزیره در نخستین گام در این پرونده اسامی حدود ۶۰۰ تن از این افراد را در یک نسخه pdf منتشر کرده و قرار است اسامی و اطلاعات ۲۰ هزار کارمند اطلاعاتی سعودی دیگر را نیز منتشر کند.
ریشه اعتراض‌های جدید خیابانی در لبنان

«محمد عفیف»، مسئول روابط رسانه‌ای حزب‌الله در خصوص اعتراضات خیابانی لبنانی‌ها طی روزهای اخیر می‌گوید: «آنچه در لبنان جریان دارد، آمیزه‌ای از بحران مستمر معیشتی است که از زمان سقوط ارزش پول ملی لبنان و نبود چشم‌اندازی جهت تشکیل دولت با وجود گذشت ۷ ماه از استعفای دولت، آغاز شده است.

توسعه تجهیزات نظامی استراتژیک یمن در محاصره و تحریم

با وجود محاصره همه‌جانبه یمن در ۶ سال گذشته، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با اتکا به امکانات داخلی موفق شده‌اند دستاوردهای نظامی مهمی در زمینه ساخت تجهیزات نظامی برای مقابله با تجاوزات ائتلاف سعودی - اماراتی به دست آورند. در این میان ارتش یمن بارها با این تجهیزات ساخت داخل موفق شده است شرکت آرامکو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های نفتی جهان را مورد هدف قرار دهد و صادرات نفت این شرکت را برای مدت‌های طولانی متوقف سازد. موشک‌های بالستیک با برد حدود ۱۸۰۰ کیلومتر و انواع پهپادها ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای نظامی یمنی‌ها در این مدت به شمار می‌آید.

همکاری روسیه و چین در فضا

سازمان فضایی روسیه (روسکاسموس) دیروز (19 اسفند) اعلام کرد: «دو کشور به‌طور مشترک نقشه راه ایجاد ایستگاه فضایی را تهیه می‌کنند و همچنین در طراحی، اجرا و بهره‌برداری از پروژه تعامل نزدیک خواهند داشت. روسکاسموس هدف از این پروژه را تقویت همکاری تحقیقاتی و ترویج اکتشاف و استفاده از فضای بیرونی برای اهداف صلح‌آمیز در جهت منافع همه بشریت اعلام کرده است. روسیه و چین سال‌هاست که در طرح‌های فضایی با هم همکاری دارند.چین سال‌های گذشته با بهره‌گیری از فناوری‌های روسیه توانست برای نخستین بار فضانوردی را به فضا بفرستد.

سیاست احمقانه فشار حداکثری!

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین) در پیامی توئیتری خواستار پایان یافتن سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شد. اولیانوف در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «آمریکا در حال ارسال سیگنال‌هایی از آمادگی خود برای گفتگو به‌منظور احیای برجام است. ما از این اقدام استقبال می‌کنیم. اکنون وقت آن رسیده است که سیاست احمقانه فشار حداکثری علیه ایران پایان یابد تا توافق هسته‌ای که مهم‌ترین مؤلفه رژیم منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است، به کارکرد نرمال خود بازگردد».

اخبار روزانه:
*
«خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران، خاطرنشان کرد:‌ «گفت‌وگوهای بسیار نزدیکی با طرف‌های برجامی داشتیم و با آمریکا مذاکره‌ای نداشتیم. در داخل ایران برخی نکات در حال بررسی و تکمیل است. توئیت ظریف در همین مسیر بود. رسانه‌ها اجازه دهند این موضوع حساس در بستر خود جلو برود و زمانی قطعی شد، به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد».
*
«مجتهد»، افشاگر معروف اسرار آل سعود گفت: «ولیعهد عربستان در شرایط اضطراری کنونی ناچار است که در یمن از ترکیه کمک بگیرد و ترکیه طبق شروطی این امر را می‌پذیرد که موجب خشم امارات می‌شود. البته حضور ترکیه در این جنگ به اندازه حضور آن در لیبی سنگین نخواهد بود و آنکارا حمایت‌های لجستیک از سعودی‌ها کرده و پهپادهای خود را برای مقابله با حملات انصارالله در اختیار سعودی‌ها قرار می‌دهد».
*رئیس سازمان بازرسی، در جلسه شورای عالی قوه قضائیه گزارش داد: «در مورد وضعیت بازار مرغ از سال گذشته
۴ هشدار برای رئیسجمهور و ۲ هشدار به وزیر کشاورزی ارسال شده و به همراه آنها ۱۱ پیشنهاد اجرایی نیز داده شده است».
*فرمانده نیروی دریایی ارتش از الحاق نخستین هاورکرافت (شناور دومنظوره آبی‌خاکی
) ساخت کشور به ناوگان نیروی دریایی ارتش، توسط متخصصین جوان ایرانی در سال آینده خبر داد.
*عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از تشکیل یک کمیته عالی و تدوین گزارش نهایی در خصوص برنامه عقب‌نشینی نظامیان خارجی از این کشور و پایان دادن به مناقشات بر سر این پرونده خبر داد
*عیسی کلانتری به اتهام توهین به امام خمینی(ره) محکوم شد. به گزارش تسنیم، با اتمام رسیدگی به پرونده اتهامات عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در شعبه
۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی، نامبرده به اتهام توهین به بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به صورت بدوی به ۴ ماه حبس تعزیری و منع عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی به مدت ۲ سال محکوم شد. وی همچنین به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به پرداخت چهل میلیون ریال جزای نقدی در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری محکوم شد. کلانتری پیش از این در بخش کوتاهی از یک گفت‌وگوی مفصل عبارتی را برای امام خمینی به کار برده بود که از نظر دادگاه حاوی توهین به امام(ره) بوده است، اگر چه او خود چنین نظری نداشت و بعدتر گفت که اگر چنین برداشت‌هایی از مصاحبه وی وجود داشته عذرخواهی می‌کند.
*
یک نهاد مسئول با ارسال ابلاغیه ای خطاب به تعدادی از دستگاه های دولتی و تشکل های صنفی، به آن ها متذکر شده با توجه به تبعات و خسارت هایی که موضوع خرد شدن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری زمین ها، به برخی استان ها وارد کرده است، مقرر شده نظارت بیشتری راجع به این موضوع صورت بگیرد، لذا مخاطبان توجه داشته باشند هرگونه همکاری و مساعدت در این گونه اقدامات غیرقانونی موجب پیگرد قضایی و اداری خواهد شد.

*با توجه به دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر ممنوعیت برگزاری حراج و بساط گسترانی دست فروشان در معابر عمومی طی هفته های جاری ، یک مقام مسئول در نامه ای خطاب به تعدادی از وزارتخانه ها و سازمان های ذی ربط، از آن ها خواسته است با توجه به افزایش خریدهای نوروزی مردم از طریق بسترهای آنلاین، در صورت وصول شکایت، در کمتر از ۲۴ ساعت این موضوع را به اتحادیه ها و اصناف مربوط ارجاع دهند و پیگیری کنند تا در صورت نارضایتی شاکی، امکان ارجاع سریع پرونده تخلف به مراجع قانونی فراهم شود و اقبال مردم به خرید نکردن فیزیکی افزایش یابد.

.

https://shoma-weekly.ir/2gviJ6