گفته می‌شود که...

مدل وین مذاکرات ادامه نخواهد یافت/احراز 14 تخلف برقی دولت در مجلس/اثربخشی «کوو ایران برکت» در برابر کرونای هندی/تحلیل نشریه آمریکایی از جدال سعودی و امارات/درخواست آمریکا که از سوی کشورهای آسیای مرکزی پذیرفته نشد/اسرائیل در حال بررسی اقدام علیه تأسیسات هسته‌ای ایران است و ...

وضعیت نامشخص برگزاری اربعین ۱۴۰۰ برای ایرانی‌ها

رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین گفت: «با توجه به شیوع کرونا و روند جهش‌یافته آن، نمی‌توان به‌صورت قطعی برپا شدن یا نشدن اربعین با حضور زوار ایرانی را اعلام کرد». به گزارش منابع عراقی، تعداد مبتلایان به کرونا در هفته‌های اخیر در این کشور افزایش یافته است. همچنین امام‌جمعه نجف اشرف در نماز جمعه این هفته از نبود بهداشت مناسب در عراق گلایه کرده است. با توجه به نامشخص بودن سازمان و نهاد صدور ویزای عراق، معاون عتبات سازمان حج و زیارت به عراق سفر کرده است و حتی ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در عراق، با وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

مدل وین مذاکرات ادامه نخواهد یافت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: مدل وین تکرار بدتر برجام بود و از چاله درآمدن و در چاه افتادن بود. برگشت آمریکا به برجام برای این کشور آورده‌ای دارد که باید هزینه آن را بپردازد اما آمریکا حاضر نیست هزینه‌های بازگشت به برجام را بپردازد. ذوالنوری گفت: بایدن نمی‌خواهد به برجام بازگردد و همین محتوای تاریخ گذشته، برجام را قبول ندارد و تلاش دارد مدلی را اجرا کند که ۵۱۷ تحریم باقی بماند و مکانیزم ماشه نیز اجرایی شود. در این صورت شرایط تحریم‌ها سخت‌تر خواهد شد.مذاکرات برجام در صورتی ادامه خواهد یافت که حقوق ملت ایران تامین شود


احراز 14 تخلف برقی دولت در مجلس

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، دیروز در خصوص گزارش این کمیسیون از دلایل قطعی‌های برق امسال گفت: «۱۴ تخلف در صنعت برق محرز شده که دستگاه‌های مختلف مانند وزارت نیرو، بانک مرکزی، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور و همچنین سازمان محیط‌زیست مرتکب شده‌اند. نتیجه عملکرد این دستگاه‌ها به وضعیت فعلی منجر شده است؛ هم صنایع آسیب دیدند و هم شهروندان آرامش‌ خود را از دست دادند. اعضای کمیسیون گزارش تخلفات وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها را به جلسه علنی فرستاده تا با رأی نمایندگان، برای بررسی بیشتر به قوه قضائیه ارسال شود».
منتظر تورمی باشید که تاکنون آن را تجربه نکرده‌اید

مسعود خوانساری نایب رییس اتاق ایران و فعال اقتصادی در مطلبی هشدارآمیز نوشته است: طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش دوبرابر شده. اگرچه طی ماه‌های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی براقتصاد و تورم هشدار داده شده، اما دریغ. با این روند در ماه‌های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچ گاه در کشور تجربه نشده است.

اثربخشی «کوو ایران برکت» در برابر کرونای هندی

دکتر صالحی، ناظر کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت اعلام کرد: «اثربخشی واکسن برکت روی واریانت‌ ویروس دلتا کرونا مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد، سرم افرادی که در فاز یک و دو واکسن کوو ایران برکت شرکت و واکسن دریافت کرده بودند، دارای آنتی‌بادی به میزان مؤثری در برابر کرونای دلتاست. پیش‌ازاین هم اثر خنثی‌سازی این واکسن روی واریانت‌ انگلیسی و واریانت آفریقای جنوبی ثابت شده بود».
نماینده مجلس: مدیران پُرحاشیه وزارت نفت به ماموریت‌های خارجی اعزام می‌شوند

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که نورچشمی‌ها در ماه‌های پایانی دولت به سفارت برگزیده می‌شوند، برخی مدیران وزارت نفت هم خود را برای اعزام به ماموریت‌های خارجی آماده کرده‌اند.مجتبی توانگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتی در صفحه شخصی خود نسبت به خروج نورچشمی‌ها از کشور انتقاد کرد و نوشت: همانطور که نورچشمی‌ها در ماه‌های پایانی دولت به سفارت برگزیده می‌شوند، چند مدیر وزارت نفت هم برای اعزام به ماموریت‌های خارجی در کشورهای انگلستان، هلند، سوئیس، اتریش، چین، سنگاپور و …خود را آماده کرده‌اند.وی تصریح کرد: وزارت نفت با این احکام ماموریت‌ها قصد خارج کردن تعدادی از مدیران پرحاشیه از کشور را دارد.

خبرهای خوش از پیگیری‌ها برای حل مشکل خوزستان

دو روز پیش رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد: «برای تأمین آب شرب ۲۰۰ میلیارد تومان، برای مهار کانون‌های ریزگرد ۷۰ میلیارد تومان، ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آب کشاورزی و ۵۰ میلیارد تومان برای مشکل آب دام‌ها اختصاص یافت». همچنین دیروز اعلام شد که با ورود سریع بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، مشکل آب شرب ۴۷۱ روستا در ۱۲ شهرستان خوزستان به‌زودی حل خواهد شد. بر اساس تفاهم‌نامه بنیاد با دولت، ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مدت کوتاهی در بخش تأمین آب شرب استان خوزستان انجام خواهد گرفت. البته سپاه پاسداران نیز در حوزه انتقال آب به مناطقی از خوزستان به‌صورت تانکری و یا با ایجاد خطوط لوله، حضور فعال میدانی دارد. در پی کشته شدن مرموز دو هم‌وطن خوزستانی به دست افرادی ناشناس که گفته می‌شود از عوامل جنبش تروریستی الحوازیه بوده‌اند، آیت‌الله کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان در پیامی به هم‌وطنان این استان، گفت: «در ماجرای کمآبی ما تماشاچی نیستیم. از طریق مجاری قانونی و مسئولان ملی در حال پیگیری معضل کمآبی هستم. فرصت فتنه‌انگیزی در مطالبات مشروع خود را به دشمنان ندهید». پلیس نیز در پاسخ به موج‌سواری رسانه‌های ضد‌انقلاب در موضوع اعتراضات خوزستان، تأکید کرد، در حال شناسایی و برخورد با تروریست‌ها است و دلیلی ندارد به اعتراض برحق مردم تیراندازی کند.

اسرائیل در حال بررسی اقدام علیه تأسیسات هسته‌ای ایران است

یک روزنامه صهیونیستی مدعی شد این رژیم در حال بررسی و برنامه‌ریزی برای اقدام احتمالی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران است. به گزارش ایسنا، روزنامه رای‌الیوم به نقل از یدیعوت آحارانوت می‌نویسد نهاد‌های نظامی رژیم صهیونیستی اخیرا امکان حمله تل‌آویو به سایت‌های هسته‌ای ایران در آینده نزدیک را مورد بحث قرار داده‌اند.
این روزنامه صهیونیستی نوشت: این رایزنی‌ها و مناقشات تنها در حد حرف نیست، بلکه آمادگی‌های اولیه برای اجرای برخی برنامه‌ریزی‌های حمله انجام شده است. این روزنامه همچنین نوشت که این آمادگی‌ها به رهبری بنی‌گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و برخی مسؤولان برجسته وزارت خارجه و وزیر دارایی آن است. این روزنامه مدعی شد: بنی‌گانتس و لیبرمن در حال بررسی افزایش زیاد بودجه نظامی در ۵ سال آینده هستند و هدف از این کار حمایت از زیرساخت‌ها و آمادگی برای یک اقدام هجومی به ایران است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: 4 خطر مهم جریان انقلاب را تهدید می‌کند

«علیرضا زاکانی» در جمع هیئت‌های مذهبی قم، وزن تهدیدات خارجی بر مسائل کشور را ناچیز دانسته و گفت: «از خارج از کشور می‌توانند برای ما بلوف بزنند، اما تهدید مؤثری نمی‌توانند داشته باشند. برای جهان مهم است که رئیس‌جمهوری ایران چه کسی باشد، چون در معادله‌های منطقه‌ای و جهانی خیلی تأثیر می‌گذارد». کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، تهدید‌های داخلی را شامل چهار دسته می‌داند و نخستین تهدید را حزب‌اللهی‌های بی‌تحرک، خوش‌بین و سهم‌خواه برشمرده و می‌گوید: «من که نقش حزب‌اللهی دارم، اگر فکر کنم بعد از پیروزی در انتخابات کار تمام است، این بزرگ‌ترین تهدید است. اینکه یک حزب‌اللهی خود را شریک بداند و احساس کند که سفره‌ای پهن شده است بزرگ‌ترین تهدید است». وی دومین تهدید داخلی را این‌گونه توصیف کرد که: «دولت و مجلس و دستگاه‌های حاکمیتی باید متوجه شوند که یک تیم هستند و هرگونه شکاف و ناهماهنگی بین آن‌ها، به ‌این پرچمی که بلند شده آسیب می‌رساند». زاکانی، روزمرگی را آفت دولت منتخب توصیف کرد و پیشنهاد داد: «هیئت‌ها نگذارند که این تیمی که کشور را به‌دست گرفته از شعار‌های خود خارج و قله‌هایی که وعده فتح آن‌ها را داده نیز فراموش کند و درگیر روزمرگی شود». نکته آخر در صحبت‌های زاکانی، ضرورت توجه به مردم بود. وی خطاب به دولت منتخب و مجلس گفت: «کار‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت بکنند و نتایج کار‌های بلندمدت هم در چهار ساله این دولت و سه ساله این مجلس دیده شود. امروز بیش از آنکه از نقطه‌ای کشور تهدید شود، تهدید از منِ مسئول است که دچار غفلت و خواب‌آلودگی و یا دچار دعوا شویم».

تحلیل نشریه آمریکایی از جدال سعودی و امارات

نشریه فوربس در تحلیلی نوشت: «روابط عربستان سعودی و امارات متحده عربی همواره افت‌وخیزهایی را شاهد بوده است. اول بر سر یمن، بعد سر سوریه و اسراییل و سپس سهمیه اوپک و اکنون تجارت مرزی. سیر اختلافات میان عربستان و امارات به اوج تازه‌ای رسیده است». این مجله اقتصادی روابط شکننده سعودی – امارات را نه یک رویداد تازه‌، بلکه بازگشت به شرایط متداول پیش از سال 2015 تحلیل کرده، اما در خصوص نتایج این مناقشه‌ها اضافه می‌کند: «در کنار جدال بی‌سابقه پیرامون تولید نفت، منازعه سعودی – امارات به محور ضد ایران در خلیج‌فارس پایان داده است. هر دو پادشاهی تنش‌هایشان با تهران را که در گذشته‌ای نه‌چندان دور خواهان نابودی‌اش بودند، کاهش داده‌‌اند و با دست کشیدن از خواسته‌های سابقشان، با پذیرفتن دوباره واقعیت ایران، هرکدام به‌نوعی با طرف ایرانی وارد گفت‌وگو و مذاکره برای حل اختلافاتشان شده‌اند. به‌این‌ترتیب بازگشت فضا به شرایط مساعدتری را شاهد هستیم. با زوال محور امارات – سعودی، سیاست افراط‌گرایی علیه ایران هم فروکش کرده است. امتناع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده که هم عربستان سعودی و هم امارات متحده عربی در تشدید خصومت علیه ایران روی او بسیار حساب کرده بودند، از هرگونه پاسخ کشورش به این حملات نیز بیدارباشی به شرکای آمریکا در خلیج‌فارس بود که به پاسخی کوبنده از سوی واشنگتن دل‌بسته بودند».

درخواست آمریکا که از سوی کشورهای آسیای مرکزی پذیرفته نشد

وزیر خارجه روسیه گفت: «در دیدار با وزیران خارجه پنج کشور آسیای مرکزی به‌علاوه روسیه درباره عدم میزبانی آسیایی‌ها از آمریکا صحبت شد و هیچ‌کدام از متحدان ما قصد ندارند سرزمین و مردمان خود را در برابر چنین خطری قرار دهند». گفتنی است؛ با شروع خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از خاک افغانستان، این کشور به دنبال جانمایی نیروهای خود در سرزمینی در نزدیک افغانستان است تا در صورت لزوم آن‌ها را مجدداً به خاک افغانستان بازگرداند. برای همین، آمریکا به سراغ برخی کشورهای آسیای مرکزی رفت تا در خاک این کشورها پایگاه نظامی ایجاد کند ولی با عدم موافقت آن‌ها، مجبور است نیروهایش را در پایگاه‌های نظامی خود در برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مستقر کند.

‌اخبار روزانه:
*
اتحادیه نانوایان سنتی تهران نرخ مصوب انواع نان را اعلام کرد، اگرچه یک منبع آگاه در استانداری تهران قطعی شدن افزایش قیمت نان را تکذیب کرد، ولی در برخی مراکز استان‌ها از جمله مشهد قیمت نان افزایش یافته و مورد تایید استانداری نیز قرار گرفته است. بر اساس ابلاغیه اتحادیه نانوایان سنتی تهران و مشهد نرخ مصوب انواع نان به گندم یارانه‌ای (نوع یک) و نیمه یارانه‌ای (گندم ۹۰۰ تومانی) در سال ۱۴۰۰ در این دو شهر بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال نان لواش با وزن چانه ۲۲۰ گرم در تهران برای نان یارانه‌ای به ۷۰۰ تومان و برای نیمه یارانه‌ای به هزار تومان رسیده است. همچنین سنگک نیمه یارانه‌ای با وزن چانه ۶۵۰ گرم به سه هزار تومان افزایش یافته است. در مشهد نیز نرخ جدید نان سنگک یارانه‌ای ۱۴۰۰، نیمه یارانه‌ای ۲۰۰۰، بربری ماشینی یارانه‌ای ۸۵۰ و نیمه یارانه‌ای ۱۱۵۰ تومان شده است. افزایش قیمت نان در شرایطی است که قیمت پایین‌تر نان در مقایسه با جو خوراک دام منجر به استفاده بخش قابل توجهی از نان توسط دام‌ها شده بود. همچنین نانوایان به ثابت ماندن قیمت نان با وجود افزایش دستمزد کارگران نانوایی اعتراض داشتند. در چند روز گذشته صف‌های طولانی نان، گلایه مردم را به دنبال داشت. حالا مسئولان وعده خلوت شدن صف را داده اند. باید منتظر ماند ودیدآیا این وعده‌ها عملی خواهد شد؟

*محمد اکبری - گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی‌های اخیر و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور دیروز در صحن علنی قرائت شد. پس از دو هفته تعطیلی صحن مجلس، نخستین جلسه علنی در امتداد قطعی‌های مکرر آب و برق در مناطق مختلف کشور برگزار شد. همچنین نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی هم با اشاره به احتمال خاموشی‌های مستمر و ناگهانی کشور گفت: با ادامه وضع موجود در زمینه تولید و مصرف برق، قطعی‌های برق با زمان طولانی‌تر در فصل زمستان تکرار می‌شود.

*وزیر خارجه چین در سفر خود به دمشق و دیدار با همتای سوری‌اش ابتکار عمل چهاربندی را درباره سوریه ارائه کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از سانا، وانگ یی، وزیر خارجه چین، در دیدار با فیصل مقداد، همتای سوری خود در دمشق اظهار کرد: کلید حل جامع مسئله سوریه اجرای اصل «رهبری و حاکمیت سوریه» است که شورای امنیت آن را وضع کرده و همه طرف‌های مسئول باید گام‌های ملموسی را برای پیشبرد مؤثر روند سازش فراگیر در مسئله سوریه بردارند.

*کنستانتین اگرت، خبرنگار بخش روسی دویچه‌وله، می‌گوید که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مقاله‌ای پنج‌هزار کلمه‌ای تحت عنوان «به مناسبت وحدت تاریخی روس‌ها و اوکراینی‌ها» نوشته است. پوتین روز بعد از آن، در ویدئویی طولانی آن را به شکل مصاحبه با یک کارمند گمنام که احتمالا از سرویس مطبوعاتی خودش بوده، بازگو کرد. چنین چیزی هرگز پیش از این دیده نشده بود.

*سخنگوی دفتر سیاسی جنبش طالبان گفت درصورتی‌که نیرو‌های ترکیه در افغانستان بمانند ما علیه آن‌ها می‌جنگیم. بعید است با توجه به ارزش‌های دینی، فرهنگی و نژادی میان مردم دو کشور، افغان‌ها درباره این نیرو‌ها سهل‌انگاری به خرج دهند.

* نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند تلاش ائتلاف متجاوز سعودی برای نفوذ به جنوب استان الحدیده را ناکام بگذارند. تجاوز نیروهای ائتلاف عربی ـ آمریکایی به سرکردگی عربستان سعودی به یمن تاکنون موجب خلل در مقاومت مردم این کشور نشده است.

*نخست‌وزیر عراق، هدف از سفرش به آمریکا را تنظیم روابط میان واشنگتن و بغداد عنوان کرد و گفت: «نیازی به نیروهای رزمی خارجی در خاک عراق نیست». الکاظمی افزود: «بغداد اجازه نخواهد داد که از خاک عراق تهدیدی علیه همسایگانش صورت گیرد».

https://shoma-weekly.ir/OubIWL