گفته می‌شود که...

مخالفت سردار سلیمانی با شهادت «بابا پنجعلی» در پایتخت ۵/ بازی با دلار در فضای مجازی!/ نظر چهره اصلاح‌طلب درباره آینده روحانی/ رشد ۵۲ درصدی تجارت با کشور‌های همسایه/ آغاز مذاکرات برجامی از چهار روز دیگر/ نظر وزیر ورزش رئیسی درباره مجوز حضور زنان در ورزشگاه و.....

مخالفت سردار سلیمانی با شهادت «بابا پنجعلی» در پایتخت ۵

احسان محمدحسنی، مسئول سازمان هنری رسانه اوج در مورد نقش باباپنجعلی در سریال پایتخت ۵ گفت: قرار بود باباپنجعلی در پایتخت ۵ شهید و پیکرش در مشهد یا کربلا دفن شود.حاج قاسم سلیمانی با این تصمیم مخالفت کرد و گفت، این خانواده باید سالم برگردند؛ مگر ما مرده ایم که عضوی از این خانواده کم شود؟
رمز ارز بومی راه‌اندازی می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی از راه‌اندازی رمز ارز ملی به‌صورت آزمایشی در آینده نزدیک خبر داد. صالح‌آبادی گفت: «در آینده رمز ارز ملی را به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهیم کرد که در حال حاضر بانک مرکزی بررسی‌های خود را روی آن انجام می‌دهد. امیدواریم ضوابط آن در شورای پول و اعتبار نهایی شود و این اتفاق که به‌صورت محدود در کشورهای دنبال شده، در ایران نیز راه‌اندازی شود».

ورشکسته‌ها چقدر تسهیلات گرفته اند؟

گزارش مقدماتی تفریغ بودجه سال گذشته نشان می‌دهد که در سال ۹۹ بانک‌ها و موسسات اعتباری به اشخاصی تسهیلات داده اند که به دلایل مختلف حکم ورشکستگی از دادگاه دریافت کرده اند. طبق این گزارش، در مجموع مبلغ هشت هزار و ۸۶۷ میلیارد تومان اصل تسهیلات و ۲۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مانده مطالبات مذکور (شامل اصل، سود و جریمه) است که به ورشکسته‌ها پرداخت شده است.
بازی با دلار در فضای مجازی
!

در پی انتشار جدولی در شبکه‌های اجتماعی که گفته شده است زمان تهیه آن به دولت قبل (دوازدهم) برمی‌گردد، سازمان برنامه‌وبودجه تأکید کرد، این جدول حاوی پیش‌بینی‌های فردی است و به‌هیچ‌عنوان نظر رسمی سازمان برنامه‌وبودجه نیست. در همین زمینه رئیس‌جمهور نیز با اشاره به نقش دلالان در فضای مجازی برای بی‌ثبات کردن بازار ارز، از بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوط خواست تا از فضاسازی‌های کاذب در قیمت ارز و کالا، با جدیت جلوگیری کنند. رئیسی افزود: «بانک مرکزی و وزارت اقتصاد موظف است مدیریت تراز بانک‌ها و تمرکز بر مهار و هدایت نقدینگی به سمت تولید را در اولویت قرار دهند».
سوالات بی پاسخ درخصوص کشف
۸۲ ماینر از بورس

شگفتی خبر کشف ۸۲ ماینر در زیرزمین ساختمان شرکت بورس تهران، وقتی به اوج خود رسید که رئیس کمیته بازار سرمایه مجلس گفت سه بیت‌کوین هم ماین شده است. ارزش چهار، پنج میلیاردی بیت‌کوین‌ها، اما خیلی عدد عجیبی نیست. موضوع این جاست که استخراج سه بیت کوین با دستگاه‌های رایج در ایران یعنی S۹ بالای یک سال زمان نیاز دارد. ۸۲ دستگاه S۹ به اندازه‌۸۲ جاروبرقی قدیمی صدا تولید می‌کند و با توجه به مصرف برقشان باید قبض‌های چند ده میلیونی برای زیرزمین ساختمان بورس ارسال می‌شده. چرا هیچ یک از این نشانه‌ها یک سال سر و صدایی نکرد؟ آیا از دستگاه‌های پیشرفته‌تری استفاده شده است؟

اعلام توبه یک مهره علمی از فرقه یمانی

«سیدحسن سیدپورآذر»، قدیمی‌ترین عضو فرقه مدعی یمانی و رئیس دانشکده این فرقه در ایران، ضمن اعتراف به وجود اشکالات و تناقضات اساسی در این جریان، رسماً انحرافی بودن دعوت احمدالحسن را در سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) اعلام کرد. وی که سال‌ها برای ترویج این فرقه در کشور فعالیت داشته است، در خصوص اشکالات علمی واردشده به آن گفت، این اشکالات را به بزرگان فرقه منعکس کردم ولی جوابی درخور و متقن دریافت نکردم؛ یا جوابی داده نمی‌شد و یا جواب‌ها کاملاً سطحی و متعصبانه بود.
رشد
۵۲ درصدی تجارت با کشور‌های همسایه

سخنگوی گمرک گفت:در نیمه نخست امسال بیش از۴۷ میلیون تن کالا به ارزش۲۲میلیارد و ۵۸۸میلیون دلار بین ایران و ۱۵کشور همسایه تبادل شد که این میزان تجارت (مجموع صادرات و واردات) با کشور‌های همسایه در مقایسه با نیمه نخست سال قبل ۳۷ درصد در وزن و ۵۲ درصد در ارزش کالا‌های معامله شده افزایش داشته است.

در جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر امور خارجه چه گذشت؟

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیرعلنی دیروز (یکشنبه 25مهرماه) مجلس که حسینامیرعبداللهیان در آن حضور داشت، اظهار داشت: «وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای به‌صراحت اعلام کرد که سیاست جمهوری اسلامی اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل است و آمریکایی‌ها باید حسن نیت و صداقت خود را نشان دهند و ایالات‌متحده حتماً بایستی اقدام جدی قبل از مذاکره را انجام دهند، ضمن اینکه بنای تهران آن است که مذاکره را از زمانی کهترامپاز برجام خارج شد، دنبال کنند نه موارد دیگر را». وی خاطرنشان کرد: «وزیر امور خارجه در این نشست اعلام کرد که جمهوری اسلامی مسیر مذاکرات هسته‌ای را از مسیر اقتصاد کشور جدا خواهد کرد و به‌هیچ‌وجه اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد. همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی از مجلس یازدهم برای تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تشکر کرد و گفت که این قانون دست مذاکره‌کنندگان را باز کرده و برای طرف مقابل بسیار قابل‌فهم است».
نظر چهره اصلاح‌طلب درباره آینده روحانی

ناصر قوامی گفت: روحانی را نه با رفسنجانی می‌توان مقایسه کرد و نه با خاتمی و احمدی‌نژاد که گاهی حرف‌های تندی هم می‌زند. به نظر من او کاملا محافظه‌کارانه و محتاطانه عمل می‌کند تا بعد از هشت سال امکان بازگشت و تایید گرفتن داشته باشد.
اعتراض به بذل و بخشش از جیب بیت‌المال

جمعی از کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اعتراض به نحوه مدیریت رئیس کنونی سازمان تجمع کردند و به رئیس‌جمهور نامه نوشتند. در بخشی از نامه آمده که: «عدم شفافیت در قراردادهای منعقدشده سازمان باعث ناپدید شدن ۲۴ میلیارد درآمد اوراق امحایی، دعوت زنان اصلاح‌طلب همچون فائزه هاشمی، معصومه ابتکار، شهین‌دخت ملاوردی و … به سازمان و اعطای بی‌دلیل هدایای نفیس به آنان از محل بودجه و درآمدهای سازمان و صرف هزینه جهت تبلیغات انتخاباتی برای همتی شده است».
آغاز مذاکرات برجامی از چهار روز دیگر

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس، امروز (یکشنبه ۱۷ اکتبر‌۲۵ مهر) پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفت ایران قرار است مذاکراتی را با قدرت‌های جهانی در خصوص برنامه اتمی ایران، از چهار روز دیگر (۲۹ مهرماه) از سر بگیرد. به گفته احمد علیرضابیگی این مذاکرات با اتحادیه اروپاست و قرار نیست آمریکا در آن شرکت کند. همزمان گزارش شده است که نمایندگان روسیه و چین نیز در این مذاکرات حضور دارند. امروز حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران در جلسه غیرعلنی مجلس ایران حاضر شد تا در خصوص ادامه مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۴ برای بازگشت به برجام به نمایندگان گزارش دهد.

عملیات تروریستی در پایتخت معنوی طالبان

«سعدالله زارعی» کارشناس مسائل منطقهدرباره انفجارهای خونین اخیر در مساجد شیعیان افغانستان، اظهار داشت: «حادثه علیه شیعیان در شهر قندهار ازاین‌جهت اهمیت دارد که این شهر به‌واسطه حضور رهبر طالبان، پایتخت معنوی و عقیدتی طالبان به‌حساب می‌آید و طبیعتاً در اینجا مراقبت بیشتری صورت می‌گیرد و نیروهای امنیتی بیشتری در این منطقه حضور دارند و به مسائل امنیتی آن توجه خاصی می‌شود. در شهر قندوز و قندهار اکثریت جمعیت را اهل سنت تشکیل می‌دهند و اقلیت با شیعیان است، اما تاکنون آن‌چنان اتفاق سهمگینی علیه شیعیان در این شهرها رخ نداده بود. شهر قندهار به‌نوعی در مرکزیت افغانستان قرارگرفته و با توجه به اینکه طالبان سال‌هاست بر این منطقه تسلط دارد و ادعا می‌کند که توانمندی بالایی در تأمین امنیت دارد، این سؤال مطرح است که چطور نتوانسته مانع این حوادث علیه شیعیان در پایتخت معنوی خود شود. این کافی نیست که طالبان بیانیه دهد و محکوم کند و قول پیگیری دهد. پس از گذشت 10 روز از حادثه قندوز هنوز عوامل جنایت دستگیر و شناسایی نشدند. به نظر می‌رسد طالبان در این زمینه کوتاهی کرده است. طالبانی که به تشکیل دولت فراگیر تن نمی‌دهد باید خودش توانایی ایجاد امنیت را داشته باشد. وقتی امنیت برقرار نمی‌شود یا طالبان نمی‌خواهد یا به دلیل اینکه اجازه تشکیل دولت فراگیر را نمی‌دهد، مسئول این جنایات است». زارعی درباره مسئولیت آمریکا در حوادث اخیر افغانستان، تشریح کرد: «قطعاً مسئول این فجایع و جنایات آمریکا است نه به‌واسطه اینکه در حال حاضر حضور ندارد و کاری انجام نمی‌دهد، بلکه به علت اینکه این تروریست‌ها(داعش) توسط آن‌ها تقویت‌شده و نیروهای نیابتی هستند که با برنامه آن‌ها در افغانستان فعالیت می‌کنند».
نظر وزیر ورزش رئیسی درباره مجوز حضور زنان در ورزشگاه

حمید سجادی با اشاره به جمعیت قابل توجه بانوان علاقه مند به رشته‌های ورزشی در کشورمان، بحث صدور مجوز برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را از جمله موضوعاتی دانست که نیازمند تصمیم دقیق از سوی مسئولان است. وزیر ورزش و جوانان این نکته را هم متذکر شد که ورزش بانوان برای رشد و توسعه نیازمند استقلال، خودکفایی و بی‌نیازی از ورزش آقایان است.
مدیر سالم و ارزشمند روحانی

دو روز پیش سخنگوی قوه قضائیه رأی پرونده سیف، احمد عراقچی و سالار آقاخانی، رئیس، معاون و عامل بانک مرکزی دولت روحانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور را اعلام کرد و «سیف» به ۱۰، «عراقچی»، ۸ و «آقاخانی» به ۱۳ سال حبس محکوم شدند. سوم مرداد سال 97 و در جلسه تودیع سیف و معارفه همتی به‌عنوان رئیس بانک مرکزی، روحانی با تشکر از ولی‌الله سیف، وی را مدیری«بسیار سالم و ارزشمند»دانست که«با جدیت تمام، سیاست‌های دولت را اجرا می‌کرد!».
روایت نادران از پوست خربزه دولت روحانی زیر پای دولت رئیسی

الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه این لایحه پوست خربزه ای است که دولت قبل زیر پای نظام گذاشته است، گفت:‌ ما باید تصمیم جامع گرفته و ابعاد اجتماعی، مالی و آثار تورمی آن را در نظر بگیریم؛ بنابراین، دولت لایحه خود را پس گیرد و نسبت به همه آنچه بار مالی دارد و ضرورت کشور هم است و محدوده آن باید روشن شود، مشترکا تصمیم بگیریم. این عجله باعث تصمیم گیری غیرعملیاتی می شود، همچنین موجب ایجاد مطالبه ای خواهد شد و چندین میلیون تن از عزیزان و خانواده های فرهنگیان را در مقابل نظام قرار می دهیم و با یک تصمیم موجب خواهیم شد که نظام اقتصادی کشور آسیب ببیند.
نشانه ارتباط آمریکا با داعش و القاعده در یمن

سخنگوی انصارالله گفت: «درخواست آمریکا برای ایجاد گذرگاه‌های امن برای جنگجویان، سند محکومیت آمریکا و دال بر ارتباط محکم آن با عناصر القاعده و داعش است که در «العبدیه» مأرب شکست خوردند. با نزدیک شدن نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به آخرین لانه این عناصر در مأرب، فریاد آمریکایی‌ها با ادعای صلح بلند شده، درحالی‌که آن‌ها دشمنان صلح در یمن و تمام جهان هستند».
ضرغامی: دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیستیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با اولویت پاسارگاد در دولت، اعتبار مصوب شده و در صدد حفره چاه در کنار مقبره کوروش نیستیم. سیدعزت‌الله ضرغامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوری‌های نرم، صنایع‌فرهنگی و خلاق، پیرامون حواشی اخیر در جمع خبرنگاران، گفت: ممکن است از یک سخنرانی کارشناسی دقیق، کسی استنباطی کند و تیتری بزند و بعضی آگاهانه و بعضی ناآگاهانه به آن بپردازند. آنچه برای ما مهم است، حفظ میراث‌فرهنگی است؛ با همه قوت. ضرغامی تأکید کرد: حل مشکلات مردم وظیفه ماست. مردم پاسارگاد ۲۵۰۰ سال است که از پاسارگاد و از مقبره کوروش حفاظت کردند. این مردم با ارزش‌اند. مساله اصلی مردم هستند. اگر به پاسارگاد به‌خاطر مدنیتی که شکل گرفته و جزو هویت ایرانیان محسوب می‌شود، بی اعتنا باشیم کار درستی انجام نداده‌ایم. او ادامه داد: در بازدیدی که از پاسارگاد داشتم، شاهد اعتراضات مردم بودم که بسیاری از امور جاری‌شان دچار اختلال شده بود. ما باید مشکل مردم را حل کنیم. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تدبیر مشکلات مردم را حل می‌کند.

چامسکی: آمریکا ضدتروریسمِ تروریست‌پرور است

پروفسور نوام چامسکی نظریه‌پرداز و تحلیلگر مشهور آمریکایی در خصوص سیاست گذشته و حال آمریکا در افغانستان می‌گوید: «آمریکا در واکنش به حادثه ۱۱ سپتامبر به افغانستان حمله کرد. همه در مورد هزینه‌هایی که آمریکا در این جنگ متحمل شده است، سخن می‌گویند و کسی از هزینه‌ای که متوجه مردم افغانستان شده سخن نمی‌گوید. در خصوص حمله آمریکا به افغانستان با عنوان مبارزه با تروریسم باید توجه داشت که اساساً هیچ دلیل منطقی برای جنگ وجود نداشت و صرفاً به اشغال افغانستان و اهداف کلان خود می‌اندیشید. استدلال حمله آمریکا به افغانستان این بود که آن‌ها تروریست‌ها را در خود جای داده‌اند؛ اما این کار را آمریکا هم انجام می‌دهد. حتی برخی تروریست‌ها در آمریکا مورد حفاظت نیز قرار می‌گیرند و زندگی شاد و مرفهی دارند. پس مشکل آمریکا مبارزه واقعی با تروریسم نیست. تعریف آمریکا از تروریسم، تعریفی مختص خود است. اگر همین تروریست‌هایی که آمریکا از آن‌ها حفاظت می‌کند در سایر کشورها باشند، تروریست هستند اما اگر در راستای منافع آمریکا اقدامی تروریستی انجام دهند کاملاً موجه است. آمریکا بر همین اساس از گروه‌های تروریستی افراطی ازجمله بسیاری از اعضای القاعده و داعش حمایت می‌کند».

‌اخبار روزانه:
*
آیت الله جوادی آملی در دیدار وزیر بهداشت، تاکید کرد: علمی که بر مبنای توجه به دین و خدا نباشد، در مسیر نابودی انسان به پیش می‌رود.آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید در دیدار بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به تفاوت دو علم در دانشگاه‌های غربی و اسلامی پرداخت و گفت: علم غربی علم منهای دین و خداست که انتهای آن به جنگ جهانی اول و دوم ختم می‌شود. علمی که بر مبنای توجه به دین و خدا نباشد، در مسیر نابودی انسان به پیش می‌رود.
آیت الله جوادی آملی افزود: وزارت بهداشت جامعه اسلامی، باید طبیب تربیت کند نه کاسب چرا که طبیب هم روح را معالجه می‌کند هم جسم را.این مرجع تقلید در ادامه با قدردانی از تلاش کادر درمان کشور که در خط مقدم جبهه سلامت قرار دارند و با تکریم از شهدای مدافع سلامت از مردم خواست در امر واکسیناسیون مشارکت کنند تا به زودی شاهد ریشه‌کنی کامل ویروس کرونا در کشور باشیم.
*
یک رسانه اسرائیل گزارش داد ارتش اسرائیل یک پایگاه اطلاعاتی ویژه برای جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده است. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری «والا» از اسرائیل گزارش داد: «ارتش اسرائیل یک پایگاه اطلاعاتی و تحلیلی برای جاسوسی از فعالیت‌های ایران، به‌ویژه برنامه هسته‌ای این کشور ایجاد کرده است». یک افسر ارتش اسرائیل مدعی شد این پایگاه با استفاده از ظرفیت‌های خود و امکانات هوش مصنوعی توانسته است اطلاعات زیادی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران جمع‌آوری کند و به علاوه نقشی کلیدی در شناسایی آنچه تحرکات ایران در سوریه عنوان کرده و مقابله با گروه‌های طرفدار ایران در آن منطقه ایفا می‌کند.
*سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی درباره فیلم منتشر شده از بازداشت یک خانم گفت: این موضوع توسط بازرسی پلیس در حال بررسی است و نتیجه آن فردا یا پس‌فردا به من اعلام می‌شود؛ البته باید بگویم موضوع بازداشت این خانم ربطی به حجاب نداشت و موضوع دیگری بود و حکمی برای بازداشت وی وجود داشت
.

*شرکت‌های انرژی چینی بزرگ در پی جهش قیمت‌ها و کمبود داخلی برق، در مرحله مذاکرات پیشرفته با صادرکنندگان آمریکا برای امضای قرارداد‌های بلندمدت تامین گاز طبیعی مایع (LNG) هستند. این مذاکرات می‌تواند به امضای قرارداد‌هایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار منتهی شود که واردات LNG چین از آمریکا را در سال‌های آینده افزایش می‌دهد.
*سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: طبق گفته مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با واردات گاز از ترکمنستان، نگرانی کشور برای تامین سوخت زمستانی برطرف خواهد شد
.
*
علیرضا زاکانی شهردار پایتخت به‌دلیل شرایط جسمی نامناسب، روانه بیمارستان شده است.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران این خبر را روز گذشته در جریان شانزدهمین جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد. قرار بود شهرداران جدید مناطق تهران با حضور زاکانی در شورای شهر معرفی شوند که به‌دلیل نداشتن شرایط جسمی مناسب شهردار مراسم به زمان دیگری موکول شد. زاکانی سابقه ۶۲ ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها، شرکت در ۱۵ عملیات بزرگ و جانبازی ۵۰ درصد دارد و گویا کسالت جسمی اخیر او با این سابقه جانبازی در ارتباط است.
*
۲ کارگر شرکت نیشکر هفت تپه که در جریان اعتراض به سوء‌مدیریت‌های انجام شده در این شرکت از کار اخراج شده بودند حکم بازگشت به‌کار گرفتند.

به‌گزارش انتخاب، سیدنظام‌الدین موسوی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در اینستاگرام خود نوشت: با پیگیری‌هایی که از هفته پیش داشتم امروز حکم بازگشت به کار ۲کارگر معترض این شرکت که توسط اسدبیگی اخراج شده بودند، صادر شد.

*گزارش آماری عناصر و واحدهای تقسیماتی کشور بر اساس آخرین مصوبات تقسیماتی هیات وزیران تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ منتشر شد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، زهرا احمدی مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور، جدول آخرین اطلاعات و گزارش آماری عناصر و واحدهای تقسیماتی جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعداد شهرستان، تعداد بخش، تعداد دهستان، تعداد شهر و تعداد فرمانداری ویژه هر استان را به تفکیک، اعلام کرد. بر اساس گزارش اعلامی احمدی، تا کنون، تقسیمات کشوری، در قالب ۳۱ استان کشور، ۴۶۹ شهرستان، ۱۱۵۷ بخش، ۱۴۲۴ شهر و ۲۷۱۹ دهستان، سامان یافته است.مدیرکل تقسیمات کشوری، همچنین تعداد فرمانداری های ویژه در سراسر کشور را در مجموع ۳۹ فرمانداری برشمرد.

https://shoma-weekly.ir/ebYFtW