گفته می‌شود که...

مجوز مصرف اضطراری برای اولین واکسن ایرانی صادر شد/بانک مرکزی مانع‌تراشی می‌کرد/افزایش تولید نفت ایران ادامه دارد/گاف سخنگوی دولت در کپی از خبر غلط در یک ابلاغیه رسمی!/پوپولیسم اصلاح‌طلبانه و کارگزارانه!/ظریف: قهر با صندوق رأی راه‌حل نیست و ...

مجوز مصرف اضطراری برای اولین واکسن ایرانی صادر شد

«وهاب‌زاده» مشاور وزیر بهداشت اعلام کرد: «واکسن کووایران برکت، محصول ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به‌عنوان نخستین واکسن ۱۰۰ درصد ایرانی، مجوز اضطراری مصرف عمومی را از وزارت بهداشت دریافت کرد».
بانک مرکزی مانع‌تراشی می‌کرد

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص پرونده بدهکاران بزرگ بانکی گفت: «اقدامات انجام‌ شده در پرونده بدهکاران عمده بانکی صرفاً بر اساس تدابیر قوه قضاییه و تلاش ضابطین بوده نه بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور. بانک مرکزی در مورد پرونده‌های رسیدگی شده مکاتبه‌ای با قوه قضائیه نداشته است. در یک پرونده درخواست بررسی و اظهارنظر کردیم که پاسخ دادند به لحاظ محدودیت منابع انسانی انجام خواسته مقدور نیست!».

توان موشکی ایران در بیان رهبر معظم انقلاب

مستند غیررسمی در بردارنده جلسات و دیدارهای گرم و صمیمی رهبر معظم انقلاب با فعالین علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری و ... است. دیروز سومین قسمت از این مستند که بخشی از دیدارهای پنج‌شنبه‌ای فعالان حوزه‌ی علم و فناوری با رهبر انقلاب بود، به نمایش گذاشته شد. رهبر معظم انقلاب در بخشی از این دیدار، برای نخستین بار از موشک‌های نقطه زن دوربرد سخن می‌گویند و می‌افزایند: «میخواستند برد موشکها را تا ۵۰۰۰ کیلومتر برسانند، اما من مانع شدم. این موضوع علتی دارد. برای این محدودیت از من شکایت دارند و گلهمندند و میگویند فلانی نمیگذارد».

جبهه سرگردان اصلاحات

کانال باشگاه روزنامه‌نگاران ایران که کانالی در حوزه روزنامه نگاری و اصلاح طلب است، در مطلبی، صفحه اول دو روزنامه سازندگی و اعتماد را که هر دو اصلاح‌طلب هستند، با هم مقایسه کرده است. صفحه یک سازندگی به تیم همفکر عبدالناصر همتی پرداخته، ولی روزنامه اعتماد لیست ۲۱ نفره اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورا‌ها را عکس اول خود کرده است. این کانال تلگرامی نوشته: «این دو روزنامه، تفریق در جبهه اصلاحات را به خوبی به تصویر کشیده‌اند. روزنامه سازندگی، تمام قد در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری حاضر شده است و روزنامه اعتماد تاکنون نسبت به آن بی تفاوت نشان داده است.از آن سو روزنامه اعتماد در تلاش است در عین بی‌تفاوتی به انتخابات ریاست جمهوری، در انتخابات شورای شهر شرکت کند! و حتی لیست عجیب و غریب شورای شهر را منتشر کرده است. این درحالی است که روزنامه سازندگی خود را به این لیست و انتخابات شورای شهر بی‌تفاوت نشان داده است.پیشاپیش معلوم است که چه رخ می‌دهد. این انشقاق در اصلاح‌طلبی است. جبهه اصلاحات بدون ارائه دلیل روشن و متقن، حاضر است در انتخابات شورای شهر با یک لیست بسیار ضعیف شرکت کند، اما حاضر نیست در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و از نامزدی که احتمال رأی او از تک تک آن افراد بیشتر است حمایت کند.»

کمپین «مردم میدان

این روزها که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، بخشی از فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی به بحث و تبادل‌نظر در مورد نامزدهای انتخابات و برنامه‌های آن‌ها و بخشی دیگر به موضوع مشارکت در انتخابات اختصاص دارد. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با هشتگ #مردم_میدان، با تأکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، برای حل مشکلات و بهبود وضع موجود، دعوت به مشارکت حداکثری می‌کنند.
افزایش تولید نفت ایران ادامه دارد

اوپک در گزارشی آورد: «تولید نفت ایران در خردادماه ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۴۵۵ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۴۲ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. با این میزان تولید، ایران در رتبه چهارم کشورهای عضو اوپک قرار دارد. متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران نیز با ۳ دلار و ۷۲ سنت افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۷۷.۷۲ دلار رسید».

وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری در 24 ساعت گذشته

رئیسی: مبارزه با فساد خواست جدی حکومت و مردم است و نباید اجازه داد اصلاً فسادی شکل بگیرد که لازم باشد با آن مبارزه کنیم. مبادا کسی به خاطر برخوردی نامناسب تحقیر شود که مجبور بشود با پول و رشوه و پارتی‌بازی حق خود را بگیرد. رضایی: مبارزه با فساد را از کلهگندهها باید شروع کرد. بسیاری از مفاسد بهصورت قانونی انجام میشود اما ماهیت جرم دارد. مردم بدانند که رئیسجمهور ترکیه در ۳ سال گذشته شخصاً با ۲۰ کارآفرین ایرانی تلفنی صحبت کرده و آن‌ها را به سرمایهگذاری در ترکیه تشویق کرده است. باید گریه کرد برای این مملکت که دولت ما رفته در پاستور درها را بسته و فقط می‌خواهد با اوباما و بایدن جلسه بگذارد! جلیلی: بیش از ۹۰ درصد جامعه کارگری قرارداد‌های چندماهه با کارفرمایان دارند. دولت آینده باید ایجاد شغل، رضایت شغلی و امنیت شغلی را با هم در نظر بگیرد و طبق قانون اساسی به آن عمل کند. زاکانی: به دنبال این هستیم که هیچ مسئولی در جامعه گردن‌کشی نکند. با رقبای داخلی که مدعی هستند دستمان خالی است اختلاف داریم. درب بانکی که سوداگری می‌کند را باید بست، دولت رقیب تولید است. در تحقیقی که سال ۹۲ انجام شد، معلوم شد که ۵۷ درصدِ مانع رشد اقتصادی بانکها هستند. بانک به‌جای هزینه درست پول مردم، با هزینه غلط پایههای تولید را سست میکند. ما به دنبال اینترنت امن هستیم. همتی در مناظره‌ها پرسید اینترنت امن یعنی چه؟ اینترنت امن یعنی فرزندان ما در اینترنت امنیت داشته باشند و شما (همتی) حداقل به‌اندازه اوباما که برای زن و بچه‌اش در فضای مجازی نگران بوده، غیرت داشته باشید. قاضیزاده: برای حفظ ارزش پول ملی باید یک مرکز فرماندهی شبیه وزارت خزانه‌داری تشکیل شود. قطعاً باعث باخت جبهه انقلاب نخواهم شد و از هیچ اقدامی برای عمل به حجت شرعی دریغ نخواهم کرد. همتی: سهم تحریم‌ها در مشکلات کشور، بالای ۵۰ درصد است. تحریم عامل اصلی همه مشکلات است؛ تحریم‌ها را برمی‌دارم. ارز را که همتی افزایش نداد، همتی تلاش کرد بیشتر از این افزایش نیابد. مهرعلیزاده: باید به‌جای چندین ستاد، یک واحد متشکل در یک وزارتخانه برای نظارت بر توزیع و تولید تشکیل شود و چندنرخی بودن مواد اولیه را از بین ببریم. الآن دولت به‌جای نظارت، دنبال دخالت در بازار است.

گاف سخنگوی دولت در کپی از خبر غلط در یک ابلاغیه رسمی!

سایت رویداد ۲۴، ۳۰ اردیبهشت در مطلبی به موضوع کارنامه رئیسی درباره فیلترینگ پرداخت. درحالی‌که رئیسی روز ۱۵ اسفند ۹۷ به‌عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شده بود، در این گزارش به‌اشتباه ادعا شده است، فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت ۹۷ با دستور رئیسی بوده است؛ اما نکته قابل‌تأمل این است که علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نامه‌ای خطاب به استانداران و اعضای دولت خواستار حمله به مواضع آیت‌الله رئیسی در حوزه فیلترینگ شده است و با کپی از گزارش اشتباه یک ماه قبل سایت رویداد ۲4، فیلترینگ تلگرام را به او منتصب کرده است. ربیعی دیروز در خصوص این اشتباه فاحش، گفت: «متأسفانه در مورد فیلترینگ تلگرام دقت لازم صورت نگرفته و در زمان ریاست جناب آقای رئیسی نبوده است. به‌محض اطلاع از این عدم دقت، در نامه‌ای اصلاحیه لازم به گیرندگان ارسال شد».

پوپولیسم اصلاح‌طلبانه و کارگزارانه!

عادل فردوسی‌پور، گزارشگر فوتبال در یک موضع‌گیری کوتاه گفته «همانطور که قبلاً هم گفته بودم از هیچ یک از نامزد‌های محترم ریاست جمهوری حمایت نکرده و نمی‌کنم و هیچ وعده و پستی را هم نمی‌پذیرم.» او از جمله کسانی بود که عبدالناصر همتی، کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری، نام او را در سومین مناظره انتخاباتی برد و گفت: «همه می‌توانند در کنار من باشند؛ از تاج‌زاده و جنیدی تا صفایی‌فراهانی، از فردوسی‌پور و دایی تا آذری‌جهرمی، از طیب‌نیا تا پزشکیان، از کرباسچی تا فرجی‌دانا، از مسجدجامعی تا ظفرقندی و محمدجواد ظریف همه می‌توانند کنار من باشند.» چینش جمله همتی به گونه‌ای است که گویی دایره وسیعی از جریانات و عقاید مختلف را شامل می‌شود، اما در واقع امر، او فقط افراد اصلاح‌طلب و نزدیک به اصلاح طلبی را نام برده است. آیا کار کردن همتی با افراد اصلاح‌طلب نشانه آن است که «همه» در کنار او هستند؟روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران سازندگی که حامی همتی در انتخابات پیش رو است،تصاویر این افراد را در صفحه اول خود و با عکس همتی با تیتر «ائتلاف بزرگ جمهور» منتشر کرده و آنان را «ترکیبی از نیرو‌های اجتماعی و سیاسی همفکر» همتی نامیده است. در واقع سازندگی هم تأیید کرده که «همه»‌ای در کار نیست؛ همتی فقط از نیرو‌هایی که فکر کرده همفکرش هستند، نام برده است. این روشی عوام فریبانه (پوپولیستی) است که او در پیش گرفت تا خود را فردی نشان دهد که می‌تواند با همه کار کند. اما همان همه توهمی هم که نام برد، اعتنایی به او نکردند و عادل فردوسی‌پور هم که واکنش نشان داد، واکنشی منفی بود و حمایتش از هر کاندیدایی را رد کرد.اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های مختلف تلاش کرده‌اند روی موج شهرت سلبریتی‌های فرهنگی و ورزشی سوار شوند و رأی جمع کنند. این بار، اما کسی حاضر نشده مسئولیت حمایت از کاندیدای اصلاح‌طلب را بر عهده بگیرد

نهاد اجماع
ساز اصلاحطلبان: در انتخابات شرکت کنید

«بهزاد نبوی» رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان خطاب به مردم، گفت: «خواهش من این است که برای نجات ایران و برای اینکه کشور دچار سرنوشتی نشود که راه برگشت نداشته باشیم، در انتخابات شرکت کنید. در هر انتخاباتی که مردم حضور پیدا نکرده‌اند، قبلاً هم شکست‌خورده‌ایم و الآن هم اگر مردم حضور پیدا نکنند، شکست خواهیم خورد. اگر مردم درصحنه آمدند، هم در انتخابات شورا برنده‌ایم و هم در انتخابات ریاست‌جمهوری».
ظریف: قهر با صندوق رأی راه‌حل نیست

وزیر امور خارجه با دعوت از مردم برای مشارکت در انتخابات گفت: «جمعه روزی است که از طریق صندوق‌ رأی می‌توانیم دریچه‌های روشنایی و امید را برای آینده خود و فرزندانمان باز نگهداریم. کمبودها، کاستی‌ها و اشتباهات کم‌ نبوده و نیستند و من به سهم خود شرمنده سختی‌ها هستم که کام مردم را تلخ کرده است؛ اما قهر با صندوق رأی قطعاً راه‌حل نیست و اگر به مشکلات نیفزاید از آن‌ها نخواهد کاست».

دعوت هنرمندان از مردم برای مشارکت در انتخابات

«پروانه معصومی»بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون اظهار داشت: «باوجود تمام مشکلات به خاطر کشور، انقلاب، شهدا و رهبرم در انتخابات شرکت می‌کنم». وی در پاسخ به این سؤال که چقدر تبلیغات رسانه‌های بیگانه در کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری تأثیر دارد، گفت: «من که خودم نه رسانه‌های بیگانه را گوش می‌دهم نه می‌بینم». داریوش ارجمند، دیگر بازیگر پیشکسوت کشورمان نیز در واکنش به مداخله رسانه‌های ضدایرانی برای کاهش مشارکت مردمی در انتخابات، گفته است: «ما توجهی به این هجمه‌ها و تبلیغات این رسانه‌های ضد ایرانی نمی‌کنیم. خود من هم قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنم».

اخبار روزانه:

*رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب: پای فهرست منتشر شده می‌ایستیم و حق کاندیدا‌هایی که در فرآیند قرار گرفتند را رعایت می‌کنیم. این عین عدالت است که اجازه ندهیم در شب آخر تغییرات در فهرست اعمال شود؛ به همین منظور مصوبه تعهد به لیست را نیز امضا کردیم و طبق آن عمل می‌کنیم.فهرست ائتلاف همان لیست ۲۱ نفری است که منتشر شده و تغییری نخواهد کرد، فهرست‌های مختلف به صورت فیک منتشر می‌شود. کسی که خارج از فرآیند بخواهد عمل و بی قاعده رفتار کند کوتاه نمی‌آییم، چون حق سایر افراد را ضایع خواهد کرد.
*سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تاکید کرد، بر خلاف آنچه در فضای مجازی و رسانه ای بیان می شود، قصدی برای تصدی سمت شهرداری تهران ندارد.سعید محمد گفت: با اینکه توییت کردم در انتخابات شورای شهر از هیچ لیستی حمایت نمی کنم برخی گروه ها با ذکر نام من به عنوان شهردار آینده تهران دنبال سوءاستفاده هستند.سعیدمحمد افزود: رفتار برخی گروه های سیاسی در مورد اینکه مرا شهردار آتی تهران معرفی می کنند بی تقوایی سیاسی است
.

*رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر جدید اسرائیل در اولین گفت‌وگوی خود بر سر همکاری نزدیک در مسائل امنیتی منطقه، به‌ویژه پرونده ایران توافق کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن یکشنبه پس از اعطای رأی اعتماد به کابینه جدید اسرائیل ازسوی کنست، با نفتالی بنت تماس گرفت و تصدی پست نخست‌وزیری را به او تبریک گفت. بایدن همچنین پیش از این تماس در بیانیه‌ای که توسط کاخ سفید منتشر شد، گفت: «من به نفتالی بنت، نخست‌وزیر، یائیر لاپید، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه و همچنین همه اعضای کابینه جدید اسرائیل به نمایندگی از مردم آمریکا تبریک می‌گویم. من مشتاقانه منتظر همکاری مشترک با نخست‌وزیر بنت در تقویت همه جنبه‌های این رابطه هستم». بایدن افزود: «هیچ دوستی بهتر از آمریکا برای اسرائیل وجود ندارد. روابطی که مردم ما را متحد می‌کند گواه ارزش‌های مشترک ما و دهه‌ها همکاری نزدیک است. همچنان به تقویت مشارکت خود ادامه می‌دهیم و ایالات متحده در حمایت از امنیت اسرائیل ثابت‌قدم است».

https://shoma-weekly.ir/mgmd7Q