گفته می‌شود که...

متهمان حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع)در آستانه محاکمه دلتنگی حزب تروریستی کومله برای واکنش سخت ایران وعده انگلیس برای حمایت از گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب قدردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری موفق جشنواره فجر شناسایی ۹۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد: رونمایی از فناوری با قابلیت فرآوری اورانیوم بالن بلای جان رئیس هواشناسی سرمایه‌گذاری در سراب افزایش ظرفیت بنادر کشور از ۱۹ به ۲۷۰ میلیون تن بهره‌برداری از بزرگ‌ترین معدن اورانیوم ایران سوناک در نقطه‌ زیر صفر بازداشت فروشنده سوال‌های جعلی کنکور در فضای مجازی افزایش ۲۰ درصدی عوارض طرح ترافیک در سال آینده

متهمان حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع)در آستانه محاکمه

با صدور کیفرخواست و ارسال پرونده به دادگاه انقلاب اسلامی شیراز ۵ متهم پرونده حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) بزودی پای میز محاکمه حاضر خواهند شد.

به گزارش میزان، حجت‌الاسلام‌ سیدکاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه در کیفرخواست صادر شده اتهام این افراد محاربه، افساد فی الارض، بغی و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است، اظهار داشت: متهمان با رصد اطلاعاتی و همکاری مشترک نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در شهرهای مختلف کشور دستگیر شدند و همگی تبعه یکی از کشورهای همسایه هستند.

وی با اشاره به اینکه آخرین متهم پرونده حمله تروریستی به زائران و خادمان حرم مطهر شاهچراغ(ع) در اواخر آذر ماه دستگیر شد، گفت: رسیدگی به بخشی از این پرونده در صلاحیت محاکم انقلاب اسلامی تهران است.

گفتنی است در حمله تروریستی چهارم آبان ماه ۱۴۰۱ به حرم مطهر شاهچراغ(ع) ۱۳ نفر از خادمان و زائران به شهادت رسیدند. در شب حادثه مهاجم مسلح در درگیری با مأموران کشته شد و در ادامه تعداد دیگری از متهمان مرتبط با این اقدام تروریستی شناسایی و دستگیر شدند.

دلتنگی حزب تروریستی کومله برای واکنش سخت ایران

«عبدالله آزربار» عضو دفتر سیاسی حزب تروریستی کومله به گفت‌و‌گو با شبکه سعودی العربیه نشست. وی در پاسخ به سؤالی در خصوص خواسته ایران و دولت عراق در خصوص دور شدن تروریست‌ها از مرزهای ایران و خلع سلاح آنها گفته است: «هرگز تسلیم تصمیمی که خواهان خلع سلاح و زندگی اجتماعی ما در پایگاه‌های سازمان ملل است، نخواهیم شد؛ ما مستقیماً با دولت اقلیم کردستان در ارتباط هستیم نه دولت مرکزی عراق!» وی در حالی با وقاحت از عدم حرف شنوی از دولت عراق و ایران سخن گفته است که پیش از این مقامات کشورمان از ادامه عملیات‌های نظامی علیه تروریست‌ها در صورت عدم تمکین به شروط ایران سخن گفته بودند. همچنین دولت عراق نیز اعلام کرده بود با اقلیم کردستان به توافقی در این خصوص دست یافته و نیروهای دولت عراق برای تأمین امنیت مرزها گسیل یافته‌اند. به نظر می‌رسد در صورت عدم توجه کامل به خواسته‌های ایران پاسخ‌های سختی در انتظار تروریست‌های حاضر در اقلیم وجود داشته باشد.

وعده انگلیس برای حمایت از گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب

«رزی کیو» دیپلمات ارشد و سرکنسول جدید انگلیس در اربیل در مصاحبه با شبکه «کوردستان۲۴» وعده‌ حمایت از آنچه در این گزارش کردستان عراق خوانده شده، در برابر حملات پهپادی و موشکی را داد. طبق این گزارش، این دیپلمات ارشد انگلیسی در این مصاحبه اظهار داشته که کشورش برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای انتحاری که کردستان عراق را هدف قرار می‌دهند، «مشاوره» خواهد داد و از آنچه در این گزارش کردستان عراق خوانده شده، «حمایت» خواهد کرد.

رزی کیو در این باره گفت: «بریتانیا مشاوره‌دهی و حمایت برای مقابله با این حملات را ادامه خواهد داد». با این حال، شبکه کوردستان ۲۴ در ادامه اشاره کرد که سرکنسول انگلیس اشاره نکرده که انگلیس چگونه برای مقابله با این حملات کمک خواهد کرد. این شبکه کردی در پایان گزارش خود مستقیما به عملیات ایران علیه گروهک‌های کرد تجزیه‌طلب در منطقه کردستان عراق اشاره کرد.

قدردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری موفق جشنواره فجر

آیت‌الله رئیسی در جلسه هیأت دولت با اشاره به برخی تلاش‌های صورت گرفته برای کمرنگ و کم‌رونق شدن جشنواره‌های فرهنگی و هنری ایام دهه مبارک فجر، از اهتمام مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری موفق این رویدادها قدردانی کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه جوسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها نباید مسئولان را از کار و تلاش بازدارد، گفت: جریان انقلابی فعال در عرصه‌های فرهنگی و هنری، با همت و قوت تلاش کرده‌اند جلوه‌ای از هنر انقلابی را به نمایش بگذارند که این تلاش‌ها ارزشمند و ستودنی است

.

شناسایی ۹۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: در اظهارنامه برآوردی که برای سال‌های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ تولید کردیم مشخص شد که حدود ۳ میلیون واحد صنفی و ۳۰۰ هزار شرکت اقتصادی در ۳ سال گذشته ۹۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتند.

امیر صباحی‌فرد: با کسانی که ایران را تهدید کنند مماشات نمی‌کنیم

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با حضور در منطقه پدافند هوایی غرب، از سایت میلاجرد، سایت سوم موشکی و گروه پدافند هوایی شهید جهان‌تاش خنداب بازدید کرد و توان عملیاتی سامانه‌های پدافندی این منطقه پدافندی را مورد ارزیابی قرار داد.

امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد در جمع کارکنان پایور و وظیفه منطقه پدافند هوایی غرب گفت: هیچ افتخاری بالاتر از شهادت و ایثار جان خود برای وطن نیستY به روحیه شهادت‌طلبی خود افتخار می‌کنیم. مردم ولایتمدار ایران اسلامی بدانند که سربازان آنان در جبهه های مختلف مشغول فعالیت مستمر و شبانه‌روزی هستند و چشمان همیشه بیدار پدافند با تلاش مداوم و بی‌وقفه خود از حریم آسمان میهن دفاع می‌کند. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ادامه داد: نیروهای مسلح ما با کسانی که ایران را تهدید کنند، مماشات ندارد و همان‌طور که 44 سال مقاوم در برابر دشمنان ایستاده‌ایم، بر عهد و پیمان خود هستیم و استوارتر از قبل به پیش خواهیم رفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی خبر دا: رونمایی از فناوری با قابلیت فرآوری اورانیوم

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان سفر به استان یزد و همزمان با ایام مبارک دهه فجر از پروژه‌های مجتمع پرتوفرایند ایران مرکزی (یزد) رونمایی کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه متخصصان این سازمان ‌به فناوری سولفورزدایی از محصولات نفت و گاز دست یافتند، گفت که این فرآیند موجب ایجاد ارزش افزوده خواهد شد.

به گزارش تسنیم، اسلامی درباره ساخت دستگاه عصاره‌گیر مایکروویو پارس اسانس هم توضیح داد: این فناوری در حوزه بهداشتی و نیز بخش‌های دارو و درمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تولید و بهره‌برداری از پودر بندآورنده خون توضیح داد: این پودر در عمل‌های جراحی، مجروحان جنگ و حوادث و بلایا به‌شدت کاربرد دارد و جزو مواردی است که به‌دلیل تحریم‌ها قادر به واردات آن نبودیم و با توجه به نتایج ناشی از انجام فرایند و آزمایش‌های بالینی امیدواریم پروانه تولید آن پس از گذراندن مراحل قانونی، از سوی سازمان غذا و دارو صادر شود و این محصول در اختیار افراد جامعه قرار گیرد. معاون رئیس‌جمهور عنوان کرد: یکی دیگر از پروژه‌هایی که مورد بهره‌برداری قرار گرفت، پودر سوپرجاذب است که در صنایع بهداشتی و تولید پوشک و... کاربرد دارد؛ به‌دلیل تحریم‌ها، مواد سوپرجاذب به کارخانه‌ها و تولیدکننده‌های ایرانی فروخته نمی‌شود و بسیاری از کارخانه‌ها در زمینه تأمین این مواد دچار مشکل شده‌اند که پس از اطلاع از این شرایط، تحقیقات در زمینه تولید مواد سوپرجاذب در اولویت سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اکنون شاهد به نتیجه رسیدن تحقیقات و تولید این مواد با تکیه بر دانش و توان داخلی هستیم و از این پس مواد سوپرجاذب به‌صورت انبوه در داخل کشور تولید خواهد شد.

بالن بلای جان رئیس هواشناسی

بعد از جنجال‌آفرینی آمریکایی‌ها به‌ دلیل ورود یک بالن چینی به حریم هوایی ایالات متحده، رئیس سازمان هواشناسی چین برکنار شد. تحلیل‌گران می‌گویند چین این کار را انجام داده تا بگوید این بالن ماهیت غیرنظامی و اهداف هواشناسی داشته است.

واکنش چمران به طرح جدید «اخذ عوارض از قبر‌ها در تهران»: عوارض نیست؛ بهای خدمات است

شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آنچه در خصوص بهشت زهرا (س) مطرح شده عوارض نیست و بهای خدمات است، یادآور شد: وزارت کشور این بها را برای کل کشور اعلام کرده و بهشت زهرا (س) یکی از مواردی است که بهای خدمات دریافت می‌کند و موقع دفن افراد این بها دریافت می‌شود. وی تاکید کرد: این مبلغ عوارض نیست و مربوط به پیش از دفن است و پس از آن به این بستگی دارد که خدمات بخواهند یا خیر؟

سرمایه‌گذاری در سراب

طی سال‌های اخیر به‌ رغم هشدارهای کارشناسان، سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه به‌ طور قابل ‌توجهی افزایش یافته است. به اعتقاد کارشناسان، دولتمردان ترکیه افت ارزش لیر را با جذب سرمایه‌گذاری خارجی جبران می‌کنند اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران دلار را به لیر تبدیل کرده‌اند، تورم ۸۰ درصدی ترکیه بخش عمده سرمایه‌های آنان را می‌بلعد. اما مشکل سرمایه‌گذاران خارجی فقط تورم نیست، آمارها نشان می‌دهد ترکیه یکی از بدترین کشورهای اروپایی در امنیت است؛ چرا که طی سال ۲۰۲۱ ترکیه در بین ۴۱ کشور اروپایی، بیشترین تعداد زندانیان را داشته است. براساس این آمارها، در حالی در کل اروپا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۱۳ زندانی وجود دارد که در ترکیه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۳۲۵ در زندان هستند. یعنی سرانه زندانی در ترکیه ۳ برابر میانگین آن در اروپاست. قابل ذکر است طبق آمارهای وزارت دادگستری ترکیه تعداد پرونده‌های قضای این کشور (تجمیعی سال‌های قبل و سال ۲۰۲۱) به بیش از 8/9 میلیون پرونده در سال ۲۰۲۱ رسیده که حدود 5/3 میلیون پرونده بیشتر از سال ۲۰۱۲ است. همچنین طبق آمارها، یکی از شکایات اصلی خارجی‌های سرمایه‌گذار در ترکیه، کلاهبرداری، سرقت و ایجاد مزاحمت بوده است.

افزایش ظرفیت بنادر کشور از ۱۹ به ۲۷۰ میلیون تن

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به عملکرد ۴۴ ساله انقلاب اسلامی در حوزه دریایی، گفت: طی این سال‌ها ظرفیت عملکرد بنادر کشور از ۱۹ میلیون تن به ۲۷۰ میلیون تن رسیده است. بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا و حمل‌ونقل دریایی انجام می‌شود و این نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از ارزش تجارت خارجی به دریا وابسته است

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین معدن اورانیوم ایران

روز گذشته از بزرگ‌ترین معدن اورانیوم ایران بهره‌برداری شد. معدن ناریگان در استان یزد و ۳۵ کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد و به عنوان بزرگ‌ترین معدن اورانیومـ مولیبدن کشور می‌توان از آن نام برد. معدن ناریگان یکی از معادن بزرگ و پراستعداد کشور برای استحصال و استخراج اورانیوم محسوب می‌شود.

سوناک در نقطه‌ زیر صفر

بر اساس گزارشی محرمانه‌ای که به تازگی منتشر شده است، ۲ هنگ توپخانه سلطنتی انگلیس به دلیل تصمیم لندن برای ارسال اسلحه سنگین به اوکراین خالی شده‌اند. نشریه سان انگلیس در گزارشی نوشت: تمامی ۳۰ اسلحه توپخانه خودکششی ASـ۹۰ قابل استفاده انگلیس برای رئیس‌جمهور اوکراین ارسال شده است. این خبر در حالیست که صدها هزار انگلیسی در مشاغل مهم و تأثیرگذار اجتماعی به‌ دلیل عدم تحقق وعده‌های اقتصادی و رفاهی‌ ریشی سوناک دست به اعتصاب زده‌اند تا او به نماد مطلق شکست و ناکامی در حزب محافظه‌کار تبدیل شود. اتخاذ مواضع افراطی در پرونده‌های خارجی از جمله جنگ اوکراین و موضوعات غرب آسیا نیز نتوانسته منجر به انحراف اذهان شهروندان انگلیسی از داخل و بحران‌های اقتصادی این کشور شود. اتحادیه‌های کارگری معتقدند که سوناک قدرت مدیریت تحولات جاری را ندارد، لذا حداقل نیم میلیون معلم، کارمند دولتی، راهبران قطار و اساتید دانشگاه، در بزرگ‌ترین اعتصاب یک دهه اخیر، دست از کار کشیده‌اند. پیش‌بینی می‌شود با ادامه اعتصاب‌ها، سوناک نیز نتواند دوران نخست‌وزیری خود را به پایان برساند و حتی شاید طی هفته‌های آتی خبر سقوط کابینه‌اش منتشر شود.

بازداشت فروشنده سوال‌های جعلی کنکور در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای غرب استان تهران از بازداشت مدیر کانال تلگرامی با عنوان فروش سوالات کنکور که اقدام به کلاهبرداری 3 میلیارد ریالی از کاربران در ازای فروش سوالات جعلی کنکور کرده بود، خبر داد. سرهنگ موسوی در تشریح جزئیات این خبر گفت:‌ با رصد انجام شده از سوی کارشناسان پلیس فتا، مشخص شد فردی با هویت نامعلوم در بستر شبکه‌های اجتماعی اقدام به فروش سوالات تقلبی کنکور به بیش از ۱۰ نفر از داوطلبان کرده است که در همین راستا پرونده‌ای تشکیل شد و رسیدگی به موضوع به قید فوریت در دستور کار ماموران پلیس فتا قرار گرفت. وی با بیان اینکه در بررسی‌های تخصصی صورت‌گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا، محل فعالیت این فرد در شهر پرند مورد شناسایی قرار گرفت، گفت:‌ گرداننده این کانال تلگرامی در شهر پرند ساکن بود و اقدام به کلاهبرداری بیش از ۳۰۰ میلیون تومانی از داوطلبان کنکور سراسری کرده و سوالات جعلی را در اختیار آنان قرار داده بود. رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه هماهنگی با مقام قضایی برای انجام عملیات دستگیری وی انجام شد، گفت: ماموران پلیس فتا در عملیاتی این فرد را دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند که وی در جریان بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کرد و پس از تشکیل پرونده برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد.

افزایش ۲۰ درصدی عوارض طرح ترافیک در سال آینده

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش ۲۰ درصدی عوارض طرح ترافیک برای سال آینده موافقت کردند. اعضای شورای اسلامی شهر تهران در صدوبیست‌وهفتمین جلسه علنی این شورا بررسی لایحه اصلاح مصوبه عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا را در دستور کار داشتند که در همین راستا مجتبی شفیعی مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل شهرداری تهران گفت: امسال درآمد ناشی از اجرای طرح ترافیک و عوارض آن ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده که از این رقم تا امروز ۱۰۰۰ میلیارد تومان وصول شده است و امیدواریم تا پایان سال نیز مابقی این درآمد وصول شود. وی با اشاره به نرخ پایه عوارض طرح ترافیک در سال جاری تاکید کرد: این مبلغ ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود که برای سال آینده با افزایش ۲۵ درصدی به ۵۴ هزار و ۷۵۰ تومان خواهد رسید. شفیعی ادامه داد: در ارتباط با بهای عوارض طرح ترافیک برای برخی گروه‌ها از جمله جانبازان، بیماران خاص،‌ خبرنگاران و... نیز رقم برای ورود سالانه در سال جاری ۲۳۴ هزار تومان بود که با ۲۵ درصد افزایش سال آینده به ۲۹۳ هزار تومان خواهد رسید. وی به برخی اصلاحیه عوارض وانت‌بارها و کامیونت‌ها در سال آینده اشاره کرد و افزود: تغییراتی نسبت به سال جاری در این بخش نیز انجام شده است. نهایتا اعضای شورای اسلامی شهر تهران با پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی عوارض طرح ترافیک برای سال آینده با ۱۰ رأی موافق و 8 رأی مخالف موافقت کردند.

https://shoma-weekly.ir/aBZBf2