گفته می‌شود که...

ماهواره‌بر ایرانی که صدای آمریکا را درآورد/ حساسیت مجلس روی فوتبال و تغییر سر مربی تیم ملی/ پای وزارت اطلاعات به استیضاح باز شد/ حامیان اوکراین چه شدند؟!/ دور پایانی مذاکرات در راه است/ حذف قرعه‌کشی خودرو به کجا رسید؟ و ...

حساسیت مجلس روی فوتبال و تغییر سر مربی تیم ملی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حمایت از تیم ملی اولویت ماست، گفت: در راهرو‌های مجلس از اعضای فراکسیون ورزش می‌شنوم که دنبال تغییر سرمربی تیم ملی و انتخاب گزینه داخلی هستند. نیکزاد تصریح کرد: همچنین در مجلس فراکسیون‌هایی در مجلس داریم که همواره در زمینه‌های تخصصی بحث می‌کنند. فراکسیون ورزش در مجلس با حضور عمده ورزشکاران و جوانان تشکیل جلسه می‌دهد. صحبت‌هایی که از آن‌ها در راهرو‌های مجلس شنیده می‌شود، بیانگر این هست که از سرمربی تیم ملی ایران راضی نیستند و بیشتر دنبال این هستند که سرمربی داخلی انتخاب کند. بنده لازم می‌دانم باز هم تاکید کنم که این صحبت‌ها در راهرو‌ها است نه در صحن رسمی و علنی مجلس. وی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس به شدت روی فوتبال در بازه زمانی باقی مانده تا جام جهانی ۲۰۲۲ حساس است. من به وزیر ورزش توصیه می‌کنم هرچه زودتر با اعضای کمیسیون فرهنگی جلسه بگذارند و درباره ادامه روند سرمربیگری تیم ملی با نظر فدراسیون فوتبال تصمیم‌گیری کنند تا با یک ثبات مشخص در این زمینه گام برداشته شود.
ماهواره‌بر ایرانی که صدای آمریکا را درآورد

دومین پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح به‌منظور دست‌یابی به اهداف تحقیقاتی از پیش تعیین‌شده، انجام شد. سید احمد حسینی سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع درباره این خبر گفت: «این ماهواره‌بر سه مرحله‌ای ازنظر ویژگی‌های فنی، قابل‌رقابت با ماهواره‌برهای روز دنیا است که دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است». وی بابیان اینکه پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح با هدف زیرمداری انجام گرفته است، تصریح کرد: «به حول قوه الهی مرحله سوم توسعه این ماهواره‌برِ ترکیبی با بهره‌گیری از اطلاعات حاصل از این پرتاب آغاز گردیده است». گفتنی است ماهواره‌بر ذوالجناح در بهمن‌ماه سال 99 برای نخستین بار با هدف دستیابی به فن‌آوری قدرتمندترین موتور سوخت جامد در کشور مورد تست و ارزیابی قرار گرفت. سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح مدعی شد که این اقدام «غیرمفید و بی‌ثبات‌کننده» است. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که متعهد به استفاده از تحریم‌ها و سایر اقدامات برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه موشکی ایران است.

پای وزارت اطلاعات به استیضاح باز شد
جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به قالیباف خواستار بررسی صحت و سقم اعمال فشار خارج از قانون دو نماینده مجلس به وزیر صمت درباره انتصاب برخی افراد در شرکتی خاص و ارتباط احتمالی این موضوع به مساله پیگیری استیضاح فاطمی‌امین شدند. وزیر صمت صبح امروز در جلسه کمیسیون اصل نود مجلس با تایید خبر فارس مبنی بر اعمال فشار‌ها و درخواست‌های برخی نمایندگان تاکید کرده که زیر بار فشار‌ها برای انتصاب نامعقول نمی‌رود. سید جواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: پس از بررسی و صحت ادعای وزیر مبنی بر دریافت پیامک تهدیدآمیز از سوی نمایندگان مجلس، این موضوع به شورای نگهبان و نیرو‌های اطلاعاتی منتقل می‌شود و دستگاه‌های نظارتی به آن ورود خواهد کرد. اگر ادعای وزیر صمت اشتباه بوده و نمایندگان چنین کاری انجام نداده باشند، باید درباره علت این ادعا پاسخ دهد؛ آقای فاطمی امین باید با ارسال نامه به وزارت اطلاعات، اسامی نمایندگان تهدیدکننده را اعلام کند.
بسته‌بندی؛ مشکل بزرگ چهارمین کشور تولیدکننده عسل

کشور ایران با دارا بودن 98 هزار زنبورستان و 110 میلیون و 600 هزار کلونی، رتبه چهارم تعداد کلونی و تولید عسل جهان را در اختیار دارد؛ اما بسته‌بندی‌ فله‌ای باعث شده تا سود سرشار تولید عسل ایرانی را کشورهای همسایه ازجمله ترکیه به جیب بزنند؛ همچون زعفران که به دلیل نبود بسته‌بندی‌های متنوع داخلی، سود و برند آن را اسپانیا ربوده است.
سیستم اطلاعاتی کشور یکپارچه می‌شود؟
سردار اسماعیل کوثری نماینده تهران در پاسخ به این که با توجه به تغییراتی که در سازمان اطلاعات سپاه افتاده و سردار محمد کاظمی جانشین حجت‌الاسلام طائب شده آیا با این تغییرات احتمال دارد در آینده یکپارچه شدن سیستم اطلاعاتی کشور را شهد باشیم و این سازمان زیر نظر یک نهاد یا وزارتخانه فعالیت داشته باشد، گفت: مجموعه نیرو‌های مسلح، ضوابط خاص خود را دارند
. این از اختیارات فرمانده کل سپاه یا ارتش است که معاونان خود را بعد از دوره مسئولیت جابجا کند. آن‌ها مبتنی بر مدت مسئولیت و تحولاتی که باید در یک مجموعه به وجود بیاید، تشخیص می‌دهند که باید این تغییرات صورت بگیرد. وی افزود: بنابراین تنفیذ سمت آقای طائب به آقای کاظمی طبیعی بوده و اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتاده است. بالاخره این سمت برای آقای طائب مدت زمانی داشت و بر این اساس تصمیماتی گرفته می‌شود؛ لذا هیچ مورد خاصی به وجود نیامده است. سازمان‌ها بر اساس نظم تشکیلاتی خود که از ستاد کل نیرو‌های مسلح ابلاغ شده کار خود را دنبال می‌کنند.
حامیان اوکراین چه شدند؟
!

این روزها طولانی شدن جنگ در اوکراین و تأثیرات منفی آن بر اقتصاد اروپا و حتی آمریکا موجب شده است که کشورهای غربی یکی پس از دیگری به شکست خود در این جنگ اعتراف کنند. جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که پیش‌ازاین همواره نسبت به خطر خستگی ناشی از طولانی شدن جنگ در اوکراین هشدار می‌داد، به‌تازگی در اظهاراتی، به شکست احتمالی این جنگ اعتراف کرد و با دادن امید واهی به هم‌پیمانان غربی گفت: «بسیار مهم است که نشان دهیم برای مدت طولانی با آن‌ها (اوکراینی‌ها) هستیم». امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز روز ۲۵ خرداد و یک روز پیش از سفر خود به کی‌یف، همراه با صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر ایتالیا، گفته بود که اوکراین باید درباره موضوعاتی با روسیه مذاکره کند تا جنگ پایان یابد. رئیس‌جمهوری آمریکا هم ۱۳ خردادماه در پاسخ به این سؤال که آیا اوکراین برای دستیابی به صلح و پایان دادن به حملات روسیه نیاز به واگذاری بخشی از خاک خود دارد یا خیر؟ تأکید کرد، تصمیم‌گیری در مورد واگذاری بخشی از خاک اوکراین به روسیه، به کی‌یف بستگی دارد. آمریکا و اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که اعمال تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل حوادث اوکراین نمی‌تواند بدون عواقب برای بازار انرژی آن‌ها- با توجه به نزدیک شدن غرب به فصل سرما تا چند ماه آینده- باشد. جو بایدن اخیراً اعتراف کرده، تحریم‌های ضد روسیه به آمریکا هم آسیب می‌زند.
دور پایانی مذاکرات در راه است

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی نتایج سفر هماهنگ‌کننده برجام به ایران و در پاسخ به این که با توجه به توافق تهران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر ازسرگیری مذاکرات برای احیای برجام تا چه میزان امیدواری برای موفقیت مذاکرات وجود دارد، گفت: معتقدم حتی پیش از سفر وزیر امور خارجه روسیه به ایران کاملا روشن بود که اراده‌ای برای ازسرگیری گفتگو‌ها وجود دارد؛ چراکه به رغم گذشت زمان و توقفی که ایجاد شده بود، به نظر نمی‌رسید کسی فکر کند راه‌حل بهتری جز بازگشت به میز مذاکره نه برای ایران و نه برای طرفین دیگر وجود دارد؛ بنابراین تقریبا این اطمینان وجود داشت که چنین تصمیمی گرفته خواهد شد. وی افزود: اخیرا نیز سفر آقای لاوروف و گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای چینی و همچنین رفت‌وآمد‌های طرف عمانی همه حکایت از ازسرگیری مذاکرات داشت و همه طرف‌ها منافع زیادی را در این تصمیم دارند؛ بنابراین، من تصور می‌کنم که این دور، دور پایانی مذاکرات است؛ چراکه همه پیشنهاد‌ها مطرح شده و در نهایت دو طرف ایران و آمریکا هستند که باید تصمیم سیاسی بگیرند. معتقدم این محتمل‌ترین سناریویی است که ما در روز‌های آینده شاهد هستیم.
رژیمی جعلی که از درون می‌پوسد

«نفتالی بنت» که چند روز بعد از یک‌سالگی کابینه‌اش مجبور به اعلام فروپاشی ائتلافش شد، پرده از نگرانی‌‌ها برای آینده رژیم صهیونیستی برداشت و گفت: «بزرگ‌ترین دغدغه و نگرانی من آن است که ما اسرائیل را از دست بدهیم، ما در چنین خطری قرار داریم». به گفته بنت، جامعه اسرائیل در یک نگرانی حیاتی قرار دارد، چیزی که واقعاً شبیه به جنگ است. شبکه 11 تلویزیون اسرائیل (کان) در گزارشی از این مصاحبه که در وبگاهش منتشر شد، می‌آورد، بزرگ‌ترین نگرانی بنت در این گفتگو، جنگ داخلی است که منجر به فروپاشی کامل رژیم صهیونیستی می‌شود.
خبر خوش رستم قاسمی برای جاماندگان از نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: بعد از ۱۵ تیرماه سامانه طرح‌های حمایتی مسکن برای متقاضیان جدید به مدت ۱۵ روز باز می‌شود تا همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان پالایش شده، امکان ثبت‌نام از افراد جدید نیز فراهم باشد.
توطئه ترکیه برای تخریب جایگاه گروه‌های مقاومت در عراق

«علی الفتلاوی» عضو ائتلاف پارلمانی الفتح عراق شامگاه دیروز یکشنبه از نقش منفی مزدوران وابسته به ترکیه علیه گروه‌های مقاومت انتقاد کرد. الفتلاوی به پایگاه خبری المعلومه گفت: «گروه‌های مقاومت، خون‌های پاکی برای عراق دادند. مزدوران ترکیه به گروه‌های مقاومت اتهام می‌زنند که میادین نفتی استان سلیمانیه را بمباران کرده‌اند، تا از این طریق، وضعیت را بر هم بزنند». این مسئول الفتح با تأکید بر اینکه گروه‌های مقاومت نمی‌خواهند باعث قطعی روابط منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق شوند، خاطرنشان کرد، روشن شده است که آمریکا، داعش و ترکیه، دشمنان ملت عراق هستند».

حذف قرعه‌کشی خودرو به کجا رسید؟
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای حذف قرعه‌کشی خودرو، باید شکاف بین عرضه و تقاضا کاهش یابد، امسال ۱.۵ برابر سال گذشته تولید خواهیم داشت و آیین‌نامه واردات خودرو هم در حال نهایی شدن است که این دو جریان سبب کاهش قرعه‌کشی تا پایان سال خواهد شد.

آخرین وضعیت استیضاح وزیر کشاورزی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس آخرین وضعیت درخواست استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را تشریح کرد. جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و طراح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی درباره ارجاع این استیضاح به هیات رئیسه مجلس، گفت: استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به علت عدم مدیریت صحیح در حوزه‌های مختلف ماموریتی این وزارتخانه مطرح شده است و آن را دنبال می‌کنیم، اما تاکنون این درخواست به هیات رئیسه مجلس ارجاع نشده است. وی درخصوص تعداد امضاهای استیضاح و ارجاع آن به هیات رئیسه عنوان کرد: از نظر تعداد امضا، حدنصاب مورد نیاز برای درخواست استیضاح کسب شده، اما همچنان روی سامانه نمایندگان در دسترس است و منتظریم تا زمانی که تعداد امضا‌ها به عدد قابل قبولی برسد، آن را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کنیم.
تخلف 555 میلیاردی در ‌اصفهان

نیرو‌های سازمان اطلاعات سپاه و بازرسان جهاد کشاورزی ۵۰ هزار تن گندم دولتی احتکار شده را در یکی از کارخانه‌های تولید آرد حومه اصفهان کشف و ضبط کردند. صاحب این کارخانه مدعی شده گندم‌ها را از بازار آزاد تهیه کرده، اما هیچ سندی در این زمینه ارائه نداده است. میزان تخلف در این پرونده ۵۵۵ میلیارد تومان اعلام شده است.
ناتوی درماندگان
!

یک خبرگزاری روسی در یادداشتی نوشت؛ زمزمه‌ها درباره تشکیل «ناتوی خاورمیانه» در حالی شروع شده که چنین اتحادی فاقد هدف یا حتی دشمن مشترک است. خبرگزاری «اسپوتنیک» در یادداشتی به قلم «ایکاترینا بلینووا» نوشت، با شنیده شدن زمزمه‌های تشکیل یک ائتلاف نظامی در غرب آسیا، این سؤال مطرح است که چه هدف یا دشمن مشترکی این کشورها را گرد هم خواهد آورد. کشورهای عضو ناتوی عربی در جنگ سوریه، یمن و عراق متحد عمل کردند و هیچ موفقیتی نداشتند. اکنون ادعای مقابله با ایران را دارند، ایده‌ای که نه‌تنها آن‌ها را موفق نمی‌کند، بلکه بیشتر سردرگم می‌شوند.

اخبار روزانه:
*
ابراهیم طاهری، دادستان عمومی و انقلاب میناب گفت: ۴ خواننده زن در عروسی‌ها در میناب بازداشت شدند و در صورت تکرار هم خواننده و هم صاحب عروسی بازداشت خواهند شد. پرونده این ۴ نفر در دست بررسی است. دادستان عمومی و انقلاب میناب تأکید کرد: برای رسیدگی به تمامی انواع پرونده‌ها، شعب مختلف در میناب موجود است و دادگستری میناب در حقیقت نقش کلیدی در شرق هرمزگان را داراست. طاهری همچنین عنوان کرد: ۳۰ تن از سرکردگان قاچاق سوخت در شرق استان دستگیر و پرونده آن‌ها در دست بررسی است. وی گفت: حتی یک روز نیز مرخصی به سارقان نداده‌ایم تا با آزادی نتوانند دوباره زندگی مردم را ناامن کنند.
* داده‌های رسمی نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده ژاپن در ماه می دوباره
۲.۱ درصد افزایش یافت که دومین جهش ماهانه متوالی از سطحی بود که در هفت سال گذشته مشاهده نشده است.
* سلطانی زاده دبیر کل کانون صرافان کشور گفت: امروز شاهد کاهش نرخ دلار در بازار غیررسمی به
۳۱۰۰۰ تومان بودیم. این در حالی است که نرخ دلار توافقی در محدوده ۲۹۰۰۰ در صرافی‌ها خریداری شد و در مقابل در محدوده ۲۹۲۹۰ تا ۳۰۱۴۰ به فروش رسید. به گفته این فعال بازار ارز، امروز فروشندگان ارز بیشتر از خریداران شده اند. به بیان دیگر، بازار آزاد خود را به بازار با نرخ رسمی نزدیک می‌کند. برای اولین بار نرخ رسمی تعیین کننده جهت بازار شده است. اتفاقی که به دلیل عمق زیاد و قدرت در تبادل سراسری در کل صرافی های کشور است.

https://shoma-weekly.ir/TgndfP