گفته می‌شود که...

ماجرای صادر نشدن کارت پرواز برای آرمیتا رضایی نژاد چه بود؟/چه کسانی بر انتخاب مردم نظارت می‌کنند؟/توئیت مطیعی در آخرین روز قرنطینه/وزیر صمت: نصف خودروها احتکار می‌شود/پاسخ انصارالله برای توقف جنگ در یمن/عکس روی حجله انصاریان و ...

سانسور دستور رسیدگی به پرونده فساد دانه‌درشت‌ها

اغلب روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی، خبر مهم سفر رئیس قوه قضائیه به استان گیلان و دستور رسیدگی ویژه به پرونده مفاسد ناشی از واگذاری رانتی شرکت‌های رشت الکتریک و ایران پوشش را به تیغ سانسور سپردند! روزنامه‌های سازندگی، شرق، ایران، اطلاعات، جمهوری اسلامی، همشهری، آفتاب یزد و آرمان، ترجیح دادند دستور مهم قضایی در این زمینه را اصلاً در صفحه اول خود منعکس نکنند و اغلب آنها حتی اصل خبر را هم در صفحات داخلی منتشر نکردند. روزنامه اعتماد تنها روزنامه نزدیک به اصلاح‌طلبان بود که یکی از تیترهای خود را به این موضوع اختصاص داد.تنها در یک قلم زد و بند عجیب در سال ۸۲، کارخانه رشت الکتریک با ۱۲ هکتار زمین و انبوهی از امکانات، به همسر آقایان کرباسچی، قبه و عبداله نوری، به قیمت ۲ میلیارد تومان و در ۱۲ قسطفروخته شده است!
ماجرای صادر نشدن کارت پرواز برای آرمیتا رضایی نژاد چه بود؟

همسر شهید رضایی نژاد از شهدای هسته‌ای اخیر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از برخورد متفاوت پرسنل صدور کارت پرواز شرکت هواپیمایی کاسپین در خصوص تقاضای ارائه حضانت نامه برای فرزندش آرمیتا رضایی نژاد خبر داده است. به گفته همسر شهید رضایی نژاد، پرسنل این شرکت، علت تقاضای خود را ابلاغیه جدید سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر لزوم احراز هویت در هنگام صدور کارت پرواز عنوان کرده اند.محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری:امروز با همسر شهید رضایی نژاد در این خصوص گفت وگو و عذرخواهی کرده ایم. خانواده شهید رضایی نژاد در هنگام دریافت کارت پرواز و مراجعه به کانتر کاسپین، شناسنامه آرمیتا رضایی نژاد را ارائه می‌دهند اما شناسنامه آرمیتا فاقد عکس بوده است. متصدی کانتر می‌گوید باید احراز هویت شوید و مسافر را به حراست کاسپین معرفی می‌کنند. اقدام پرسنل شرکت هواپیمایی کاسپین که درخواست حضانت نامه از مسافر کرده اند، خلاف و غیر قانونی است

روایتی از بغض رئیسی

رئیس دستگاه قضا در جریان سفر اخیر خود به استان گیلان، هنگامی که به مسائل و مشکلات این استان اشاره می‌کرد، وقتی می‌خواست یادی کند از بچه‌های جبهه و جنگ و گفت: «ما در محضر مبارک...» نتوانست جمله‌اش را ادامه دهد؛ ۸ ثانیه بغض و سکوت کرد و بعد جمله‌اش را چنین ادامه داد: «بچه‌هایی هستیم که روزهای خوش را بر خود حرام کردند و به جبهه رفتند و جنگیدند. مادران‌شان به آنها خوشامد گفتند و جنازه‌های آنها برگشت. حالا ما باید گرفتار سیاسی‌کاری‌ها و بگومگوها شویم.»

مناطق آزاد از حیاط‌خلوتی مدیران مأمور خلاص شد

دیوان عدالت اداری با ابطال تصویب‌نامه هیئت‌وزیران، عملاً راه را به روی برخی مدیران دولتی که با انگیزه دریافت حقوق و مزایای بیشتر به مناطق آزاد مأمور می‌شدند، بست. ازاین‌پس مناطق آزاد نمی‌توانند به مأموران اعزامی از دستگاه‌های دولتی حقوق و مزایای مطابق با قوانین داخلی خود پرداخت کنند و ملاک عمل آنان بر اساس آخرین حکم کارگزینی در دستگاه مبدأ خواهد بود.
چه کسانی بر انتخاب مردم نظارت می‌کنند؟

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توییتی نوشت: در جلسه چهارشنبه هفته گذشته اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به شرح زیر انتخاب شده و مراتب به وزارت کشور اعلام گردید: آقایان احمد جنتی، احمد خاتمی، سیامک ره پیک، محمدحسن صادقی مقدم، غلامحسین محسنی اژه ای، عباس کعبی و عباسعلی کدخدایی

برنامه راهبردی بایدن درباره ایران

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی با عنوان «اولویت‌های سایبری جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا» آورده است: «جو بایدن در مقابله با ایران، از یک سیاست فشار حداکثریِ تهاجمی خشونت‌آمیز به رهبری افراطیونی مانند جان بولتون و برایان هوک به یک روند تدریجی نفوذ بر بستر علاقه‌های فرهنگی و ارتباطات ورزشی و فناورانه با حضور ایرانی- آمریکایی روی می‌آورد. پروژه مشروعیت‌سازی بین‌المللی برای فشار حداکثری و اتکا بر تنش‌های اجتماعی و شکاف‌های اقتصادی به‌منظور دوقطبی‌سازی‌های هوشمند ملت-دولت با هدف تولید نارضایتی از وضع زندگی در ایران برنامه احتمالی آمریکایی‌ها در این حوزه خواهد بود. شاید بتوان راهبرد جدید را "نفوذ تحریم‌محور" نامید».

دستگیری «ماساژور اینستاگرامی»

رئیس پلیس فتای خراسان‌جنوبی گفت: کارشناسان پلیس فتا طی رصد و بررسی فضای مجازی صفحه‌ اینستاگرام، پسر جوانی را مشاهده کردند که اقدام به تبلیغ ماساژ با عنوان «ماساژ برای خانم‌ها» کرده است. سرهنگ علی محمدپور افزود: پس از بررسی مشخص شده، متهم با ارائه اطلاعات دروغین در حوزه ماساژ در پی رسیدن به اهداف غیراخلاقی خود بوده است. پس از شناسایی و دستگیری متهم به جرم خود اعتراف و عنوان کرده این صفحه را برای سوء استفاده و رسیدن به مقاصد خلاف عفت و اخلاق ایجاد کرده و هیچ مدرکی برای ماساژ ندارد.
رؤیای بایدن؛ بازگشت به برجام، بدون لغو تحریم
های کلیدی

بلومبرگ به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد: «احتمالاً بایدن با امضای یک فرمان اجرایی، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را لغو میکند؛ اما لغو تحریم‌های کلیدی مانند فروش نفت در دستور کار قرار ندارد».


قرارداد 25 ساله با چین را چه کسی پیگیری می‌کند؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این سؤال که موضوع عقد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین در چه مرحله‌ای است؟ گفت: «ما تا امروز قرارداد ۲۵ ساله با چین منعقد نکردیم. موضوع این است که می‌خواهیم سندی تدوین کنیم و بر مبنای آن با طرف چینی تفاهم کنیم تا روشن شود در ۲۵ سال آینده در چه حوزه‌هایی و به چه میزانی می‌توانیم روابط اقتصادی داشته باشیم. زمانی که بر اساس این سند با طرف چینی به توافق نهایی برسیم؛ قاعدتاً به سمتی می‌رویم که در هر بخش از اقتصاد، پروژه‌هایی تعریف کنیم و پس‌ازآن برای انجام پروژه‌های مختلف در طول ۲۵ سال آینده قراردادهایی بسته خواهد شد». وی ادامه داد: «این کار مهم در حال پیگیری است و سروصدایی که بر سر آن برپا شد به نظر من اصلاً از داخل ایران نبود. من معتقدم کشورهایی که با نزدیک شدن رابطه اقتصادی ایران و چین مشکل دارند، چنین اخبار منفی‌ای را منتشر کردند». مجیدرضا حریری در جواب این پرسش که چرا توضیحاتی دقیق پیش از این دست انتقادات در ایران مطرح نشد؟ گفت: «از ابتدا مقرر شده تا زمانی که تفاهم نهایی حاصل نشده، روی این مسئله مانور خبری داده نشود زیرا دو کشور قرار است نسبت به یک نقشه راه ۲۵ ساله به توافق برسند و طبیعی است چنین مباحثی، مباحثی بسیار تخصصی است و باید از منظر کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد. در ایران کار مطالعاتی این سند به‌صورت متمرکز و همان‌گونه که اطلاع‌رسانی شد توسط شخص آقای لاریجانی به‌عنوان نماینده نظام نه نماینده دولت، در حال پیگیری است و کمیته‌های کارشناسی در حال انجام کار بر روی آنچه که مورد نظر ما و منفعت ملی است، هستند تا در تفاهم‌نامه نهایی بر اساس روابط متقابل و برد–برد؛ بیشترین ظرفیت را از این سند برای منافع ملی احصاء کنیم».
توئیت مطیعی در آخرین روز قرنطینه

میثم مطیعی با انتشار توئیتی از بهبودی خود و گذراندن آخرین روز قرنطینه خبر داد و نوشت: به لطف خدا مدتی است بهبودی برای من حاصل شده.‌ ان‌شاءا... در محل کارم حاضر می‌شوم. از همه شما متواضعانه ممنونم که دعا کردید و جویای احوالم بودید.‌ خدا همه مبتلایان به این ویروس در سراسر عالم را شفا دهد، جز ظالمان.‌ اگر سوال تعدادی از دوستان نبود، این چند خط هم قابل ذکر نبود.‌
وزیر صمت: نصف خودروها احتکار می‌شود

«رزم حسینی» گفت: «علی‌رغم اجرای طرح‌های مختلف همچون قرعه‌کشی برای عرضه خودرو، باز در همین شرایط نیز حدود ۵۰ درصد خودروهای فروش رفته صرفاً در برخی انبارها نگهداری می‌شوند تا با افزایش کاذب قیمت‌ها به حفظ سرمایه عده‌ای کمک کند!». مشخص نیست باوجود اعتراف رسمی این مقام، چرا با عوامل برهم زننده بازار خودرو برخورد مؤثری انجام نمی‌گیرد؟!

پاسخ انصارالله برای توقف جنگ در یمن

محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران برجسته جنبش انصارالله در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین با اشاره به اظهارات مقامات دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توقف مشارکت واشنگتن در جنگ یمن اظهار کرد: «بایدن در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش توقف جنگ علیه یمن را مطرح کرد و او می‌خواهد سیاست آمریکا را پس از دوره دونالد ترامپ را ترمیم کند. بایدن اگر وعده توقف جنگ را نقض کند، اعتماد رأی‌دهنده آمریکایی را نقض کرده و او این را نمی‌خواهد». وی همچنین خواستار توقف تجاوز و محاصره تحمیلی علیه یمن شد و گفت: «کشورهای متجاوز مانند غرامتی که کویت از عراق دریافت کرد؛ به ملت یمن غرامت پرداخت کنند». وی درباره موضع کشورهای دیگر در قبال جنگ یمن نیز گفت: «فروش سلاح به ائتلاف متجاوز عربی جنایت است و انگلیسی‌ها می‌دانند که ملت یمن چه کسانی هستند؛ چراکه آن‌ها در گذشته خاک کشورشان را از استعمار انگلیس آزاد کردند و ارتش یمن اکنون نیز می‌تواند به آن‌ها دست یابد و ما سلاح‌های پیشرفته‌ای در اختیار داریم».
عکس روی حجله انصاریان

علی ضیا، مجری تلویزیون در توییتی نوشت: ‏رفیق دو سال پیش که اومده بودی سر برنامه، محمد پیرزاده این عکسو ازت گرفت، چقدر اون روز خندیدیم از دستت، هیچ وقت فکرشو نمی‌کردم بشه عکس‌رو حجله‌ات.
مراسم اهدای صدو‌هزارمین سند غصبی رضاخان به مردم

رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم اهدای یکصد و هزارمین سند از املاک غصب شده توسط خاندان پهلوی به مالکان اصلی‌اش گفت: «هیچ دیکتاتوری مثل پهلوی برای غصب املاک جنایت نکرد و ان‌شاءالله تا پایان سال آینده تمام املاک غصب شده توسط پهلوی به مردم بازگردانده می‌شود. نباید اجازه دهیم این جنایت‌های خاندان پهلوی فراموش شود و برخی به بهانه مشکلات اقتصادی این روزها، پهلوی را تطهیر کنند. ارزش املاک غصب شده توسط پهلوی که تا امروز به مالکانش بازگردانده شده، بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان است».

نگاه مردم به یارانه دولتی برای حل مشکلات اقتصادی

بر اساس نظرسنجی یک نهاد دولتی، 40.8 درصد شهروندان تهران میزان اثرگذاری کمک‌های معیشتی و یارانه دولت را در حل مشکلات اقتصادی مردم را «کم» ارزیابی کرده و در مقابل 27.8 درصد بر این باورند که کمک‌های معیشتی و یارانه دولت در حل مشکلات اقتصادی مردم «اصلاً» اثری نداشته است و 17 درصد به میزان «متوسط» و 14.4 درصد دیگر نقش تأثیرگذاری «زیاد» ی بر این نوع کمک‌ها از سوی دولت قائل بوده‌اند. در همین حال، اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد 30.7 درصد پاسخگویان تأثیر راه‌اندازی پویش‌های کمک داوطلبانه مردمی را در بهبود معیشت اقشار محروم «زیاد»، 27.6 درصد «متوسط» و 26.8 درصد «کم» ارزیابی کردند. 14.9 درصد از پاسخگویان با انتخاب گزینه «اصلاً»، پویش‌های کمک داوطلبانه مردمی را در بهبود معیشت اقشار محروم بی‌اثر دانستند.
رشد 5.1 درصدی اقتصاد در تابستان امسال

بر اساس آمارهای بانک مرکزی رشد اقتصادی فصل تابستان با احتساب بخش نفت معادل 5.1 درصد و رشد اقتصادی بدون احتساب نفت معادل 3.2 درصد بوده است. در زیربخش‌ها، بخش نفت 22.2 درصد، بخش کشاورزی 4.1 درصد، صنعت و معدن 11.3 درصد، بخش ساختمان 4.3 درصد و بخش خدمات 1.4 درصد رشد داشته‌اند. بیشترین افزایش رشد مربوط به بخش نفت می‌شود. رشد این بخش در فصل بهار منفی 16.8 درصد بوده که در تابستان به مثبت 22.2 درصد رسیده است.

ادعای جدید درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از سه دیپلمات که ادعا می‌کنند از نتیجه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دو سایت در ایران مطلع شده‌اند، آورده است که بازرسان آژانس به‌تازگی شواهدی به‌دست آورده‌اند که نشان دهنده وجود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران است. به‌گزارش ایسنا، این روزنامه امریکایی در گزارش ادعایی خود به‌نقل از این دیپلمات‌ها آورده است که نمونه‌های گردآوری شده در پاییز گذشته از دو سایت در ایران حاوی فلز رادیواکتیو بوده است که می‌تواند نشان دهد ایران فعالیت‌هایی در زمینه تسلیحات هسته‌ای داشته است. این منابع آگاه گفته‌اند که به‌طور دقیق از ماهیت یافته‌های جدید بازرسان آژانس مطلع نیستند.

اخبار روزانه:

* رئیس بنیاد مستضعفان گفت: با رویکرد ریاست قوه قضائیه، روند بازپس‌گیری املاک این بنیاد شتاب گرفته است و افراد و نهادهایی که بدون اجازه این اموال را در اختیار دارند باید آن را به صاحبان اصلی عودت دهند. به‌گزارش ایرنا، پرویز فتاح افزود: ۱۱ هزار پرونده برای بازپس‌گیری املاک این بنیاد از اشخاص و نهادها در مراجع قضایی تشکیل شده است.فتاح در بخش دیگری از سخنان خود گفت که اسناد به‌دست آمده نشان می‌دهد پدر و پسر پهلوی بیش از ۴۴ هزار ملک را به‌ نام خود سند زده بوده‌اند.
*
اداره گمرک و مرزبانی ایالات متحده اعلام کرد که گروهی متشکل از ۱۱ ایرانی را که اوایل هفته جاری به‌صورت غیرقانونی از مرز مکزیک به ایالت آریزونای امریکا وارد شده بودند، بازداشت کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه یورو نیوز، طبق بیانیه مطبوعاتی این سازمان، تعداد ایرانیان بازداشت‌شده در سال‌جاری، بالاترین میزان طی دو سال اخیر بوده است.در سال ۲۰۲۰ میلادی مأموران مرزبانی امریکا ۸ ایرانی را بازداشت کرده بودند، این در حالی است که شمار دستگیرشدگان ایرانی در سال ۲۰۲۱ میلادی تا کنون به ۱۴ تن رسیده است.پیش‌ از این در ماه گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهوری تازه امریکا با امضای یک فرمان اجرایی تصمیم دونالد ترامپ - رئیس‌جمهوری سابق - را در مورد مرزهای جنوبی ایالات متحده و ساخت دیوار فسخ کرد و خواهان «یک سیستم مهاجرتی جامع و انسانی مطابق با ارزش‌های امریکایی» شد.
*
یک مقام نظارتی در نامه روزهای اخیر خود به مسئولان ارشد نهاد ریاست جمهوری، با اشاره به مصوبه اواخر آذرماه هیئت دولت در خصوص تسهیل سرمایه گذاری در برخی بخش های کشاورزی، متذکر شده طبق این تصمیم جدید دولت قرار است بخشی از زمین های دولتی به صورت رایگان و بدون درج محدودیت های زمانیکه هر دو مورد تاکید و الزام قوانین قبلی است- در اختیار تعدادی از اشخاص متقاضی قرار بگیرد که این تصمیم کاملا برخلاف قوانین بوده و باید به سرعت متوقف شود.

* به پیشنهاد یک عضو کابینه که به تازگی به تایید حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور نیز رسیده، قرار است مدیران دستگاه های اجرایی که به صورت ویژه برای ایجاد ساز و کارهای مناسب و پویا برای احصا و اعلام نیازمندی های پژوهشی و فناورانه مجموعه خود اقدام کردند و به فعالیت های تحقیقاتی مجموعه های دانش بنیان، جهت مناسب می دهند مورد تقدیر قرار بگیرند و نشان ملی مخصوص دریافت کنند.

* سلسله‌نشست‌های مدیران وزارت ورزش- که از هفته گذشته به مناسبت چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد- دیروز با برگزاری نشست مهدی علی‌نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای پیگیری شد. علی‌نژاد در خصوص اینکه پول «بودیمیر» بازیکن و «اینیگو والنسیا» مربی سابق پرسپولیس و دستیار «گابریل کالدرون» چطور فراهم شده است؟ گفت: برای پرداخت بدهی دستیار کالدرون از منابع داخلی کمک گرفته شد. برای مطالبه بودیمیر هم از یک منبع قرض گرفتیم که نیمی از آن پرداخت شد و نیم دیگر را به همین شیوه پرداخت می‌کنیم!

* جانشین پلیس پیشگیری تهران بزرگ از شناسایی و دستگیری ۴ شرور که پس از تخریب و آتش‌سوزی سفره خانه‌ای در محله خانی‌آباد از محل گریخته بودند، خبر داد. سرهنگ علیرضا ناصری‌نژاد بیان داشت: با شناسایی مخفیگاه متهمان هر ۴ شرور در کمتر از ۲ ساعت طی عملیات‌های منسجم و همزمان در مخفیگاهشان دستگیر و در بررسی‌های بیشتر از مخفیگاه آنان چند قبضه سلاح سرد کشف و موتورسیکلت متهمان توقیف شد.

* دادستان دماوند از بازداشت چهارمین عضو شورای پنج نفره شهر آبسرد از توابع شهرستان دماوند ستان تهران خبر داد. محمدتقی تقی‌زاده اظهار داشت: در راستای رسیدگی به پرونده تخلفات در شهرداری آبسرد، چهارمین عضو از شورای پنج نفره شهر آبسرد نیز به دلیل تخلفات مالی بازداشت شد. وی ادامه داد: تاکنون در خصوص این پرونده مجموعا ۲۷ نفر بازداشت شدند که شامل چهار عضو شورای شهر، شهردار، پنج پیمانکار، یک دهیار و ۱۶ نفر از کارمندان شهرداری آبسرد می‌شود.

*وزیر ارشاد به اظهارات اخیر بهروز افخمی کارگردان معروف واکنش نشان داد.سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در توئیتی نوشت: جامعه هنری کشور از روزهای نخست کرونا، همراه مدافعان سلامت بوده و هست. سخنان و رفتار انگشت‌شمار را به همگان تعمیم ندهیم.اخیرا بهروز افخمی در اظهارات عجیبی گفته است: تعطیل کردن سینماها و مدارس و تحمیل ماسک کار بسیار غلطی بود. این برنامه وحشت را آمریکا ساخته و ما کاسه داغ‌تر از آش شده‌ایم!

https://shoma-weekly.ir/9jm2tn