گفته می‌شود که...

ماجرای دوربین‌های برجامی/ثبت رکورد جهانی پزشکی برای ایران/هشتگ «خاندان فراری» داغ‌ترین کلیدواژه توئیتر فارسی شد/پیشروی خیره‌کننده یمنی‌ها در مأرب/سراب مسکن و زندگی لاکچری در آن سوی مرزها/افزایش صادرات نفت باوجود تحریم‌ها و ...

ماجرای دوربین‌های برجامی

رئیس سازمان انرژی اتمی پنجشنبه گذشته از مجتمع هسته‌ای خنداب اراک بازدید کرد و ضمن تأکید بر بازطراحی و بهره‌برداری از راکتور آب‌سنگین اراک، گفت: «هدف‌گذاری‌های مهمی که در دستور کار ماست، این است که در برنامه فوری سقف برق نیروگاه‌های هسته‌ای را به هشت هزار مگاوات برسانیم که با این کار مردم آثار برنامه هسته‌ای را در کشور مشاهده می‌کنند». وی در خصوص کاهش تعهدات برجامی این سازمان نیز افزود: «تعدادی دوربین متأثر از برجام نصب شده بود، اما طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند؛ ازاین‌رو دیگر ضرورت نداشت آن دوربین‌ها وجود داشته باشد».
ثبت رکورد جهانی پزشکی برای ایران

وزیر بهداشت با اعلام این‌که میزان تزریق هفتگی در کشور مرز ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دز را رد کرد، افزود: «این رقم بیشتر از دز اولیه واکسیناسیون جهانی که متعلق به کشور آلمان با ۶ میلیون دز است، می‌باشد».

افزایش صادرات نفت باوجود تحریم‌ها

پایگاه خبری اویل پرایس گزارش داد: «ایران باوجود تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت خود را افزایش داده و در ماه جاری نیز با صادرات نفت به لبنان توانسته مشتری نفتی جدیدی برای خود پیدا کند. علاوه بر لبنان و سوریه، افغانستان هم تحت حاکمیت طالبان وابسته به واردات نفت از ایران برای تأمین نیاز خود به انرژی است. ایران صادرات سوخت به افغانستان را در اواخر ماه اوت آغاز کرده است».

آفتاب یزد: دولت رئیسی شایسته‌سالار است نه جناحی

روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله‌ای با عنوان «رئیسی را فراجناحی می‌بینم»، نوشت: آقای رئیسی در تبلیغات انتخاباتی خود هم اسمی از یک جناح خاص نبرده و همیشه گفته بود که فراجناحی عمل خواهد کرد؛ بنابراین در چنین شرایطی اصلا پای جناح‌های سیاسی نباید در میان باشد و هر کس که توانایی بهتری دارد باید بر مسند امور گمارده شود. با توجه به وعده‌هایی که آقای رئیسی در زمان انتخابات داده بود من فکر نمی‌کنم که زیر بار این فشار‌ها برود و این اعتراضات بتواند خللی در کار ایشان ایجاد نماید.
در اصل نمی‌توان آقای رئیسی را اصولگرا دانست، چون خیلی از طرفداران ایشان اصولگرا نیستند بلکه نسبت به شعار‌هایی که آقای رئیسی داده بودند، امیدوار بودند و به همین جهت نیز از ایشان استقبال کردند، تاکنون هم بیشتر تاکید آقای رئیسی و معاونانشان بر شایسته‌سالاری بوده است، حالا فرق نمی‌کند که فرد شایسته اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا مهم این است که آقای رئیسی بتواند از این افراد شایسته در بحث مدیریتی کشور استفاده نماید تا معضلات فعلی برطرف شود.
اقدامات جدید ایران برای حفاظت از تأسیسات هسته ای

اخیراً رسانه‌های خارجی مدعی تشدید اقدامات امنیتی در خصوص بازرسان آژانس در ایران شده بودند. نماینده ایران در وین در این مورد گفته: «اقدامات امنیتی در تأسیسات هسته‌ای، به‌طور منطقی تشدید و محکم شدند و بازرسان آژانس هم به‌تدریج خود را با مقررات جدید وفق داده‌اند».

FATF چیست؟

سخنگوی ستاد ملی کرونا درخصوص FATF به‌عنوان یکی از موانع ورود واکسن به کشور در دولت روحانی، گفت: «نمی‌دانم FATF چیست؛ اما الآن واکسن به دلایل مختلف به دست ما می‌رسد. همه قراردادهای واکسن که قبلاً بدعهدی شده بود، هم‌اکنون در حال عملیاتی شدن است. بانک مرکزی و وزارت خارجه پایه ثابت جلسات ما هستند. تا دهه فجر، گروه‌های هدف حتماً واکسینه خواهند شد».
ایران بازهم معادله آمریکا را بر هم زد
!

اولین تانکرهای سوخت ایرانی فروخته شده به تجار لبنانی، دو روز پیش به این کشور رسید. وزیر حمل‌ونقل لبنان در این زمینه گفت: «تصمیم واردات مازوت از ایران یک تصمیم حاکمیتی است و مبتنی بر قاعده حمایت از شهروندان و حفاظت از کشور انجام شده است. با واردات سوخت از ایران توسط حزب‌الله، محاصره اقتصادی آمریکا علیه لبنان را درهم‌شکسته و ما اکنون از این محاصره عبور کرده‌ایم». سخنگوی مقاومت اسلامی جنبش نُجَباء عراق هم گفته ایران با ارسال سوخت به لبنان بازهم ثابت کرد که متحدی صادق و نیرومند است؛ اما کمک ایران در برهه حساس لبنان و نیاز شدید این کشور به سوخت در حالی است که به اذعان نخست‌وزیر جدید لبنان، سایر کشورهای عربی حتی از تماس تلفنی با مقامات این کشور نیز دریغ کرده‌اند. بااین‌وجود روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز بر پیروزی حزب‌الله در این صحنه حساس تاریخی پرداخت و نوشت: «حزب‌الله توانسته با خرید نفت از ایران، در نقش یک منجی ملی ظاهرشده و به میدانی گام بگذارد که دولت لبنان و حامیان غربی‌اش در آن شکست خورده بودند. بحران سوخت، این تقابل را میان حزب‌الله و متحدانش در برابر آمریکا به نمایش گذاشت که چه کسی می‌تواند سریع‌تر رنج‌های مردم لبنان را تسکین دهد». «نیر دفوری» تحلیلگر شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در فضای مجازی نوشت: «درحالی‌که نفت‌کش ایرانی در بندر بانیاس سوریه پهلو گرفته و صدها تانکر حامل سوخت مازوت را از سوریه به لبنان منتقل می‌کنند، اما اسرائیل جرئت حمله به این نفت‌کش یا نفتکش‌های بعدی را ندارد. ازاین‌رو تصمیم فعلی (در تل‌آویو) آن است که هیچ گزندی به محموله‌های نفت ایران وارد نشود».
هشتگ «خاندان فراری» داغ‌ترین کلیدواژه توئیتر فارسی شد

کاربران شبکه‌های اجتماعی در روز‌های گذشته در سالروز اشغال ایران توسط ارتش متفقین و فرار ذلیلانه رضاخان با شرکت در پویشی مردمی با هشتگ «خاندان فراری» به بررسی اقدامات و عملکرد خائنانه خاندان پهلوی در تاریخ کشورمان پرداختند. این هشتگ با استقبال گسترده کاربران همراه شد و ساعاتی نیز تبدیل به یکی از ترند‌های توئیتر فارسی شد. جدایی بحرین از ایران، غارت منابع ملی و مصادره شخصی روستاها، پشت پا زدن به استقلال ملی و وابستگی کشور به منافع آمریکا، جنایات ساواک و سرکوب مبارزان انقلابی، رسوایی‌های اخلاقی و... از جمله مسائلی بود که در توئیت‌های کاربران مورد اشاره قرار گرفت.
وکیلی: خاتمی هم می
آمد ما رأی نمیآوردیم

مدیرمسئول روزنامه اصلاحطلبِ ابتکار گفت: «در انتخابات ۱۴۰۰ اصلاحات شانس پیروزی نداشت. نه‌فقط عارف، بلکه اگر خاتمی هم میآمد شانس قطعی نداشتیم. مردم از تمامیتخواهیها خسته شدند و گفتند تا کِی باید کشور را دستِ یک جریان بدهیم و آنها بعد از ۸ سال بگویند نشد و نگذاشتند!». وکیلی در خصوص دولت رئیسی نیز گفت: «امتیاز دولت کنونی این است که کابینه را از احزاب سیاسی نچیده است. اخلاقی نیست که بنشینیم و منتظر زمین خوردن رقیب باشیم. در پسا جمهوری اسلامی هیچ بهشتی وجود ندارد که آلترناتیو آن، حجاریان یا احمدی‌نژاد باشند؛ جهنمی خواهد بود که افغانستانِ امروز در مقایسه با آن بهشت است».
پیشروی خیره‌کننده یمنی‌ها در مأرب

سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: «با حمله چندجانبه، نیروهای ما مرحله جدیدی از آزادسازی خاک یمن از دست متهاجمان و اشغالگران را آغاز کرده‌اند. توانستیم حدود ۱۶۰۰ کیلومترمربع را در جریان عملیات «البأس الشدید» آزاد کنیم. یگان پهپادی و موشکی ده‌ها عملیات نظامی موفقیت‌آمیز انجام داده که ۱۲۸ مورد آن در داخل خاک یمن و ۳۳ عملیات دیگر در عمق خاک عربستان انجام شده است».
پیش‌بینی پایان امریکا توسط ترامپ

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای جدید گفت که این کشور در چنان سراشیبی‌ای قرار گرفته که هرگز سابقه نداشته و افزود: «تا سه سال دیگر برای ما کشوری باقی نخواهد بود. نگویید که نگفتم».
هر عدد تخم مرغ،
۱۷۰۰ تومان

در طول ۱۵ روز اخیر روند افزایش قیمت تخم مرغ با سرعت بیشتری انجام شده و تخم مرغ از ۱۳۵۰ به ۱۷۰۰ تومان رسیده است. هم اکنون هر کارتن تخم مرغ از ۲۸۵ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. البته فعالان بازار معتقدند هنوز کارخانجات دلایل این افزایش قیمت‌ها را مطرح نکرده اند، اما در طول ۱۵ روز اخیر روند افزایش قیمت تخم مرغ با سرعت بیشتری انجام شده است.

سراب مسکن و زندگی لاکچری در آن سوی مرزها

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه وعده اقامت با خرید آپارتمان در ترکیه و دوبی، سرابی است که بعضی هم‌وطنان عزیز گرفتارش می‌شوند گفت: به دلیل مشکلات زندگی، نبود شغل و فشارهای اقتصادی در ترکیه، دوبی یا قبرس بسیاری از هم‌وطنان مجبور به ترک این کشورها با باقی گذاشتن سرمایه‌شان شده‌اند. مصطفی‌قلی خسروی گفت: «آدم دلش می‌سوزد که سرمایه‌های ایرانیان عزیز به خرید آپارتمان و ملک در ترکیه اختصاص پیدا می‌کند و بسیاری از آن‌ها مالباخته می‌شوند». خسروی تأکید کرد: «کشورهای منطقه بازی‌های اقتصادی را بلدند و از ناآگاهی شهروندان دیگر کشورها درباره اوضاع کشور مقصد سوءاستفاده می‌کنند». او در خصوص خرید خانه در ترکیه توسط شهروندان افزود: «درست است که ترکیه کشور همسایه و دوست ماست ولی معمولاً قوانین و مقررات آن با تغییر رؤسا عوض می‌شود. هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت بعدی، املاک ایرانیان مقیم ترکیه را مصادره نکند. ممکن است به‌قدری مالیات برای خانه وضع کنند که رقمش از ارزش ملک بالاتر باشد». رئیس اتحادیه مشاوران املاک با توصیه به هم‌وطنان برای خرید مسکن در ایران گفت: «خرید مسکن، امن‌ترین سرمایه‌گذاری در ایران است و همواره سرمایه را در مقابل تورم مصون نگه می‌دارد. از قدیم می‌گفتند ملک را بخر پنج سال نگه‌دار بعد از پنج سال، ملک تو را نگه می‌دارد. چرا هم‌وطنان عزیز باید به کشورهای اطراف بروند و سرمایه خود را از دست بدهند؟».
FATF حل نشد، پس واکسن چطوری آمد؟

«علی مطهری» ازجمله چهره‌های اصلاح‌طلبی بود که پیش‌ازاین، علت وارد نشدن واکسن به کشور را عدم تصویب FATF ذکر کرده بود. او اکنون در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او پرسید: آقای مطهری شما گفته بودید به خاطر قرار داشتن در لیست سیاه FATF نمی‌توانیم واکسن وارد کنیم! الآن چجوری وارد می‌کنیم پس؟! پاسخ می‌دهد: مفصله! تو یک دقیقه نمی‌تونم بگم! نیم ساعت طول می‌کشه! خبرنگار که اعلام آمادگی می‌کند تا صحبت‌های مفصل مطهری را بشنود ولی او جواب می‌دهد که: «من وقت ندارم!». واقعیت آن است که کم نبودند موضوعاتی که در دولت گذشته، موانع حل آن‌ها به موضوعاتی همچون، FATF، تحریم‌ها، مذاکره، موشک‌های سپاه، حمایت از جبهه مقاومت در منطقه و امثالهم معرفی می‌شد؛ این نوع مدیریت دولتی در هشت سال اخیر، مثل فردی را می‌ماند که نمی‌توانست راه برود، مدام زمین را متهم می‌کرد که صاف نیست و کج است!

آمریکا- عربستان؛ روابطی که تیره‌تر می‌شود!

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در خصوص علت خروج سامانه‌های پاتریوت آمریکایی از عربستان می‌نویسد: «آنچه مسلم است این است که روابط بین عربستان و متحد تاریخی آن آمریکا از بد به سمت بدتر می‌رود و در دو هفته گذشته وارد مرحله بی‌سابقه‌ای از تنش شده است که ممکن است در روزها و ماه‌های آینده به انتقام‌جویی سیاسی و اقتصادی تبدیل شود. باید یادآور شویم که آمریکایی که به‌دروغ اعلام کرد عراق سلاح کشتارجمعی دارد، در جعل اسناد دست داشتن خانواده سلطنتی عربستان در این حملات هم ابایی ندارد. بخصوص که شاهدان دروغین زیادی از عربستان در اختیار دارد که آماده شهادت هستند. دولت بایدن نقش عربستان در افغانستان را به حاشیه برد و قطر را به اصلی‌ترین پایگاه سیاسی، نظامی و دیپلماتیک خود در منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه تبدیل کرد و این به‌نوعی خنجر سمی آمریکا بر پشت عربستان و پایان دادن به روابط ائتلافی استراتژیک است که نزدیک به ۸۰ سال قدمت دارد. آمریکا قابل‌اعتماد نیست و به‌راحتی متحدان خود را رها می‌کند و آخرین آن‌ها اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان است که به امارات گریخت.

‌اخبار روزانه:
*
قیمت هر کیلوگرم برنج در بورس به صورت سورت نشده و دارای شکستگی ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش شد که بعد از سورت قیمت آن حدود ۴۵ هزار تومان خواهد بود. بر اساس اعلام بورس کالا، همه افراد دارای کد سهامداری می‌توانند از این نماد اقدام به خرید برنج کنند. برنجی که در بورس عرضه می‌شود رقم طارم و در کیسه‌های ۷۰ تا ۸۰ کیلویی در انبار‌های معرفی شده توسط بورس کالا تحویل می‌شود. معاملات به صورت کیلوگرم است و هر فردی می‌تواند حداقل یک کیلوگرم برنج را خریداری کند، اما اگر کسی بخواهد برنج را از انبار تحویل بگیرد باید حداقل ۱۰۰ کیلوگرم برنج را خریداری کرده باشد تا بتواند درخواست ترخیص کالا را اعلام و برنج خود را دریافت کند
*آمار‌های رسمی چین نشان می‌دهد، این کشور واردات نفت خام خود را کاهش می‌دهد و واردات گاز طبیعی را جایگزین می‌کند. از آغاز سال
۲۰۲۱ واردات نفت خام چین ۵.۷ درصد کاهش یافته، اما واردات گاز طبیعی بیش از ۲۰ درصد رشد کرده است.
*رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از برخی ابعاد رسوب کالا در گمرک پرده برداشت و این موضوع را یکی از شگرد‌های قاچاقچیان برای واردات بی‌رویه دانست
. محمدرضا پورابراهیمی در برنامه‌ای تلویزیونی با موضوع بررسی پرونده واردات لوازم خانگی خارجی و لزوم حمایت از تولید داخلی گفت: متأسفانه یکی از شگرد‌های متخلفان برای واردات کالا‌های مختلف به ویژه کالا‌های ممنوعه، واردات کالا و نگه داشتن آن در گمرک است. بعد از طریق ایجاد جو روانی که برای این کالا‌ها هزینه پرداخت شده و باید در هر صورت وارد کشور شود و مورد استفاده قرار گیرد بعضاً متوسل به برخی دستگاه‌ها و مسئولان می‌شوند که برای این کالاها، سرمایه کشور صرف شده و، چون وارد شده است و امکان مرجوع کردن آن هم نیست، پس باید ترخیص شود.
*رئیس‌جمهور بعد از ظهر جمعه در ادامه برنامه‌های سفر به تاجیکستان در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه ملی این کشور حضور یافت.سیدابراهیم رئیسی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه ملی تاجیکستان اظهار کرد: منطقه ما مهد علم، فرهنگ و تمدن است. هر تحولی که متکی بر دانش نباشد اعمال سلیقه محسوب شده و ماندگار نیست.او همچنین گفت: شاهد هجوم گسترده غرب به حقوق انسان‌ها و هویت فرهنگی جوامع دیگر هستیم. دانشگاه مرکز رصد فرهنگ و هویت جامعه و مقابله با هجوم به این فرهنگ و هویت است.وی ادامه داد: باید روابط دانشگاه‌های ایران و تاجیکستان بیش از پیش تقویت شود.رئیسی گفت: از اعطای دکترای افتخار تشکر می‌کنم اما عنوان طلبگی را ترجیح می‌دهم
.

*دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی گفت: «پس از رفتن برندهای خارجی صنعت لوازم‌خانگی در یک سال ۷۸ درصد رشد داشته است. ۴۰ سال است واردات پوست ما را کنده است».

https://shoma-weekly.ir/NtAPjD