گفته می‌شود که...

قیمت روغن خوراکی 10 تا 15 درصد کاهش یافت/سبک جدید ایران در رزم‌های هوایی/نرخ تعرفه واردات خودروهای اقتصادی چند درصد شد؟/ایران‌خودرو سهام شرکت‌های استانی خود را واگذار می‌کند/اوپک پلاس تولید نفت را کاهش داد/افزایش نرخ سود در بعضی از بانک‌ها/تورم در ترکیه به ۸۱ درصد رسید/کاهش ۷۰ درصدی هزینه سوخت با استفاده از سی.ان.جی و ...

قیمت روغن خوراکی 10 تا 15 درصد کاهش یافت

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت:‌ قیمت روغن خوراکی بیش از 10 تا 15 درصد در بازار کاهش یافته است. قاسمعلی حسنی در پاسخ به دلیل کاهش قیمت گفت: قیمت جهانی روغن خام پس از توافق روسیه و اوکراین برای صادرات، کاهش 30 درصدی داشته و همین عاملی برای کاهش قیمت در داخل نیز شده است.
سبک جدید ایران در رزم‌های هوایی

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز ادعا کرده که تهران فروش فناوری‌های پهپادی به کشورهایی در خارج از منطقه خاورمیانه را افزایش داده است. به اعتقاد نویسنده این گزارش، تحریم‌ها باعث شد تا ایران مدل جنگ‌های کلاسیک را تغییر داده و به‌جای اتکا به ناوگان جنگنده‌های گران‌قیمت باقدرت عملیاتی پایین، سبک جدیدی در رزم‌های هوایی را پدید آورد. این قدرت ایران را صاحب آسمان در منطقه کرده است.
نرخ تعرفه واردات خودروهای اقتصادی چند درصد شد؟

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نرخ تعرفه در آیین‌نامه واردات خودرو، طبق آیین نامه‌های قبلی همچنان پلکانی است؛ اما برای خودرو‌های اقتصادی (خودرو‌های کمتر از ۱۰ هزار دلار و حدود ۶ تا ۸ هزار دلار) این تعرفه کاهش یافته و بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است. براساس گزارش ارائه شده خودرو‌های اقتصادی استاندارد‌های ۸۵ گانه را پاس می‌کنند و از متوسط خودرو‌های اقتصادی داخلی بهتر هستند.
ایران‌خودرو سهام شرکت‌های استانی خود را واگذار می‌کند

بر اساس اطلاعیه‌ای که گروه ایران‌ خودرو منتشر کرده، این گروه قصد دارد سهام شرکت‌های ایران‌ خودرو فارس، خراسان، خزر، تبریز و کرمانشاه را واگذار کند. هنوز از جزئیات این واگذاری خبری منتشر نشده است.
اوپک پلاس تولید نفت را کاهش داد

اسپوتنیک روسیه نوشت: «گروه اوپک پلاس در ژوئن (۱۰ تیر تا ۹ مرداد)، ۳ میلیون بشکه در روز کمتر از سهمیه‌های مورد انتظار خود تولید کرد». این در حالی است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرده بود اوپک بتواند تولید خود را افزایش دهد تا اختلالات عرضه روسیه را جبران کند و افزایش هزینه سوخت و تورم گسترده را کاهش دهد. در جریان سفر بایدن به خاورمیانه، کاخ سفید اعلام کرده بود انتظار دارد به‌زودی تولید نفت اوپک پلاس افزایش یابد. چراکه افزایش تولید نفت در بازار، تفاوت آشکاری در قیمت سوخت و رهاندن کشورهای اروپایی از نگرانی‌های انرژی و کنترل تورم بی‌سابقه در این کشورها ایجاد خواهد کرد.
افزایش نرخ سود در بعضی از بانک‌ها

در حالی که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی باید ۱۸درصد باشد، به‌تازگی برخی بانک‌ها از جمله تعدادی از بانک‌های دولتی، اقدام به افزایش این نرخ و پرداخت سود ۲۰درصدی به سپرده‌های بانکی کرده‌اند.
تورم در ترکیه به ۸۱ درصد رسید

هزینه بالای انرژی و کالا در جهان و کاهش ارزش لیر، تورم در ترکیه را به ۸۱ درصد رسانده و پیش‌بینی می‌شود در پایان سال 2022 تنها تا ۷۰ درصد پایین بیاید. به‌ گزارش رویترز، انتظار می‌رود تورم در ترکیه در ماه جاری میلادی حدود 81 درصد باشد و در پایان سال 2022 تنها تا 70 درصد پایین بیاید. هزینه بالای انرژی و کالا در جهان و کاهش ارزش لیر همچنان قیمت‌ها را در ترکیه بالاتر می‌برد.

کاهش ۷۰ درصدی هزینه سوخت با استفاده از سی.ان.جی

با توجه به اختلاف قیمت بنزین با قیمت سی.ان.جی، می‌توان با جایگزین کردن بنزین با گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها تا ۷۰ درصد صرفه‌جویی در هزینه سوخت خودروها را محقق کرد. قیمت هر مترمکعب سی.ان.جی اکنون در کشور ۴۵۳ تومان است.این در حالی است که قیمت هر لیتر بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد نیز ۳ هزار تومان است.با توجه به این اختلاف قیمت، استفاده از سی.ان.جی به جای بنزین در سبد سوخت خودروها به طور میانگین تا ۷۰ درصد هزینه سوخت خودروها را کاهش می‌دهد.

تحلیل صالحی از سیاست خارجی دولت سیزدهم

علی‌اکبر صالحی» وزیر اسبق امور خارجه با تحسین سیاست‌های منطقه‌ای دولت سیزدهم گفت:‌«گشایش‌های اقتصادی در اوراسیا و پیمان شانگهای از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم است. داشتن ۱۵ همسایه و توجه به‌ آن‌ها در دولت سیزدهم یک سرمایه است

زیست بدون توافق!

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» مدعی شد که ایران با انتقال نفت از کشتی به کشتی در آب‌های منطقه و سپس جعل اسناد برای مخفی کردن منشأ محموله، استفاده کرده و در این مسیر اشخاص و شرکت‌هایی نیز در امارات متحده عربی کمک کرده‌اند. آمریکایی‌ها برای فرار به جلو، به بازی مقصرنمایی متوسل شده‌اند و می‌خواهند عدم توانمندی در تصمیم‌گیری خود را به گردن ایران انداخته و ایران را مقصر عدم حصول نتیجه معرفی کنند؛ درحالی‌که بسیاری به ناتوانی دولت بایدن در اتخاذ تصمیم در خصوص برجام اذعان دارند. برخی تحلیلگران بر این باورند که عواملی چون فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا ازجمله دلایلی است که باعث بی‌میلی بایدن برای بازگشت به برجام شده است. برخلاف محاسبات طرف غربی، ایران نزدیک به یک سال است که به‌صورت کامل از اثرات برجام عبور کرده و به «زیست بدون توافق» رسیده است. همین مسئله باعث شده که طرف آمریکایی اعتراف کند که از نظر آن‌ها برجام مرده است و ایران زیر بار طرح بورل نخواهد رفت.

شغلی عجیب با درآمد 200 میلیون تومانی
در سال‌های اخیر، بحث استریت فود یا غذاهای خیابانی بسیار پر اهمیت شده و در هر کشور مناطقی وجود دارد که فروشندهگان غذاهای خیابانی کنار هم قرار دارند. درآمد ماهیانه این شغل برای فروشندگان محبوب به بالای ۲۰۰ میلیون در ماه می‌رسد. البته در بسیاری از رستوران های خیابانی، خبری از بهداشت نیست؛ اما با وجود این، مشتریان زیادی دارند. درآمد حاصل از فروش غذاهای خیابانی بسیار بالاست و همین امر باعث شده تا تعداد کسانی که به این کار مشغول می شوند افزایش یابد. شهروندان، ترجیح می دهند به جای استفاده از رستوران های لوکس، غذای خود را از رستوران های خیابانی تهیه کنند.
توصیه رسانه ای به «بایدن» درباره ایران و عربستان

روزنامه «واشنگتن‌پست» در یادداشتی به «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا توصیه کرده است که روی مذاکرات تهران و ریاض موج‌سواری کند. به گزارش فارس این رسانه امریکایی نوشته است: «گرچه افزایش بی‌اعتمادی عربستان سعودی به امریکا موجب تلاش آنها برای حل اختلافات با ایران شده اما واشنگتن همچنان باید از شرایط به نفع خود استفاده کند».این یادداشت با اشاره به اینکه پس از اتمام سفر منطقه‌ای بایدن به غرب آسیا دو رقیب اصلی منطقه همچنان در فکر آشتی هستند، افزوده است: «سعودی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که واشنگتن دیگر قابل اتکا نیست و اگر می‌خواهند مسائل امنیتی عمده آنها در ارتباط با ایران روی میز مذاکره قرار گیرد، باید خودشان این کار را انجام دهند. بعد از انتخابات ۲۰۲۰ امریکا، تشویق بایدن برای استفاده از دیپلماسی به‌جای زور در منطقه، این درک را منسجم‌تر کرد.»این یادداشت در نهایت به «بایدن» توصیه کرده است: «واشنگتن می‌تواند از طریق تقویت تعهدات امنیتی به عربستان سعودی، تهران را کنار بزند و در عین حال به ریاض تفهیم کند که امریکا در مقابل، افزایش همکاری در زمینه تولید انرژی و قیمت آن، دور ماندن از روسیه و چین و استقبال از هماهنگی‌های گسترده‌تر امنیتی در منطقه را از ریاض انتظار دارد

معاون رئیس‌جمهور: از سوی برخی نمایندگان تحت فشارم

«میثم لطیفی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: «بعضی نمایندگان مجلس فشار می‌آورند که فلان اداره را به اداره کل تبدیل کنید؛ این‌ها فساد است. ۵۰ فرودگاه در کشور داریم درحالی‌که تعداد فرودگاه‌های آلمان ۵ تاست. سال گذشته به‌جز یک فرودگاه، همه فرودگاه‌های ما زیان‌ده بودند. بعضی فرودگاه‌های ما در هفته یک پرواز دارند. این‌که دست کنیم در جیب مردم و برای کسب محبوبیت، حقوق‌ها را افزایش دهیم زمینه‌ساز فساد است
مسیر آب در امام زاده داود دستکاری شده بود

تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی: سیلاب در محدوده امام زاده داود همانند سیل در شیراز در سال ۹۷ بود. مسیر آب در سال های گذشته دستکاری شده، چون توپوگرافی این مسیر به گونه ای است که نباید با بارش های ۲۰ تا ۳۰ میلی متری چنین حادثه ای رخ دهد؛ بنابراین به طور قطع مسیر آب در این بخش دستکاری شده بود.

اخبار روزانه:
*
محسن منصوری استاندار تهران در توئیتی نوشت: «دو روز گذشته، وسط معرکه و بحران، چند مجموعه‌ نظارتی، تعدادی از مدیران استان را دعوت (بخوانید احضار کرده‌اند) و دنبال مقصر می گردند. مرحبا به این زمان شناسی! بگذارید این چند روز کارمان را بکنیم. وقت برای قهرمان بازی زیاد است.» گفتنی است از ابتدای بحران سیل در منطقه امامزاده داوود، همه دستگاه‌های کشور اعم از مجموعه‌های دولتی، استانداری، هلال احمر، نیروهای جهادی، بسیج، سپاه پاسداران، شهرداری و... شبانه روز مشغول خدمتگزاری برای کاهش آلام مردم سیلزده هستند.
* داوود زرین‌پور به‌عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مصر انتخاب شد. وی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی واحد زاهدان و استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات عربی، حافظ قرآن، نویسنده و مترجم است. زرین‌پور از جمله نخبگان جامعه اهل سنت ایران است که در سالهای اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه وحدت و تقریب مذاهب به عمل آورده است. پس از این انتصاب که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت گرفته، جمعی از علما و شخصیت‌های سیاسی جامعه اهل سنت ایران ضمن تبریک به زرین‌پور، از این انتخاب استقبال کرده و آن را رویکردی خلاقانه برای تعامل بهتر با دولت مصر برشمردند
.
* به دنبال تأکید مقامات کشورمان بر لزوم پرداخت حقابه ایران، سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت طالبان اعلام کرد که این حقابه بر اساس توافقنامه میان دو کشور پرداخت خواهد شد. به گزارش رسانه‌های افغانستان، اختر محمد نصرت در این باره گفت: «مطابق با توافقنامه
۱۳۵۱ در حالت عادی ایران ۲۲ مترمکعب در یک ثانیه حقابه دارد و ما 4 مترمکعب نیز به دلیل حسن همجواری به این کشور پرداخت می‌کنیم و اگر خشکسالی باشد، به همان اندازه آب کمتری به سمت ایران جاری می‌شود.» نصرت تأکید کرد که چگونگی پرداخت آب در سال‌های غیرعادی نیز در توافقنامه میان دو کشور ذکر شده است. سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور ایران اخیراً وزرای امور خارجه و نیرو را مأمور پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند کرده و گفته بود: دولت ایران در پیگیری حقوق ملت به‌هیچ‌ عنوان کوتاه نخواهد آمد.
*
شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک، صادرات دام زنده غیرمولد را مجاز اعلام کرد. بر این اساس سقف تعداد دام زنده پرواری برای صادرات و تعداد قابل عرضه در هر مرحله توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین خواهد شد. همچنین صادرات گوشت قرمز در محدوده معادل وزنی تعداد دام زنده صادراتی مصوب بلامانع است.
*
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی از کلید خوردن استیضاح ضرغامی خبر داد. مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در فضای مجازی نوشت: آقای رئیس جمهور عزیز و پرتحرک، ما برای کمک به شما و اینکه کارنامه بهتری در میراث_فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیدا کنید استیضاح وزیر محترم را به جریان انداختیم، حالا وزیرتان بیشتر دل به کار خواهد داد و مردم اخبار بیشتری از تحرک وزیر خواهند شنید؛ این یعنی قدرت تحرک آفرینی استیضاح!
*
محمدیاری با بیان اینکه در زیر مجموعه‌های وزارتخانه از جمله، شستا، دخانیات و بهزیستی با مشکلات مواجهیم، اما کسی پاسخگو نیست، گفت: درخواست داریم شأن نظارتی مجلس حفظ شود. حسن محمدیاری، نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه در اخطاری با استناد به اصول ۱۳۵ و ۷۶ قانون اساسی بیان کرد: چند ماه است که در بحث وزارت عریض و طویل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شاهد سرپرست هستیم که درب را به روی خود بسته و پاسخگو نیست. وی افزود: متاسفانه به رغم اینکه مشکلات روزمره و مراجعات مردم عمدتاً در حوزه کار، رفاه و تامین اجتماعی است، هیچ یک از حوزه‌های این وزارتخانه پاسخگو نیستند. از آقای رئیسی انتظار داریم که سقف قانونی برای معرفی وزیر را مد نظر قرار ندهد، گرچه قانونگذار اجازه داده است که تا سه ماه وزارتخانه توسط سرپرست اداره شود.
*سرلشکر سلامی» فرمانده کل سپاه گفت: «وقتی در جنگ اقتصادی هستیم، اما هیئت و شکل یک کشور شکست‌خورده را نداریم؛ این نشانه پیروزی و بیانگر این حقیقت است که مردم باور دارند کشور در مسائل نظامی، سیاسی و پیشرفت‌های فرهنگی به سمت اقتدار، پیشرفت و برانگیختگی می‌رود. دشمن قادر به رویارویی شفاف، صریح و صادقانه در میدان مبارزه با شما نیست. نگاهی به این فضای مجازی و موهومی بیندازید، به‌گونه‌ای آن را آراسته‌اند که در آن همه‌چیز مبهم و تردیدپذیر دیده می‌شود
».

منطقه در یک نگاه

1️⃣ مدیر دفتر رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد تحصن حامیان این جریان در ساختمان پارلمان ادامه خواهد داشت.

2️⃣ سخنگوی وزارت آب و انرژی طالبان اعلام کرد حقابه ایران براساس معاهده میان دو کشور پرداخت می‌شود.

3️⃣ شورای عالی سیاسی یمن خبر داد که یک هیأت عمانی با سران این شورا، درباره تمدید آتش‌بس در یمن گفت‌وگو خواهد کرد.

4️⃣ حزب‌الله لبنان فیلمی از مختصات میدان‌ها و سکوهای گازی رژیم صهیونیستی منتشر کرد و هشدار داد این اهداف در تیررس است. نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز اعلام کرد عملیات پهپادی حزب‌الله موجب پیشرفت پرونده مناقشه مرزی شد.

5️⃣ نیروی هوایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، به دنبال اعلام نگرانی آمریکا در خصوص نقص در صندلی خروج اضطراری خلبان جنگنده‌های «اف ۳۵»، پرواز این جنگنده‌ها را به صورت موقت متوقف می‌کند.

6️⃣ وزیر بنادر و کشتیرانی هند گفت «بندر چابهار یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود.»

7️⃣ «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان و همتای آمریکایی وی «آنتونی بلینکن» در تماسی تلفنی درباره برجام و آتش‌بس موقت در یمن گفتگو کردند.

https://shoma-weekly.ir/H7lLCP