گفته می‌شود که...

قرعه‌کشی برای انتخاب عامل انتحاری زنگ خطر برای سرعت رشد علمی ایران بن‌سلمان پول عربستان را در جیب آژانس ریخت ماجرای سهمیه‌بندی خرید تراکتور چیست؟ پولشویی با ۵۰۰ میلیون کارت در ایران چند ناظر شرعی در بانک‌ها مستقر می‌شوند؟ سعودی ‌اینترنشنال یا صهیونیستی ‌اینترنشنال؟ رفو گران ایرانی در ترکیه نماینده مجلس: تحقیق و تفحص از شهرداری تهران بانک‌های رکورددار در کنترل خلق پول نماینده مجلس: وضعیت خدمات اینترنت مانند خدمات ماشین هایمان است چند می‌گیری شهادت دروغ بدهی؟

قرعه‌کشی برای انتخاب عامل انتحاری

تصاویری تکان‌دهنده از مراسم قرعه‌کشی برای انتخاب عامل انتحاری داعش در فضای مجازی منتشر شده است که نیروهای تکفیری داعش در حال قرعه‌کشی برای عملیات انتحاری هستند از نکات جالب این ویدئو این است که افراد با اشتیاق بالایی پیگیر برنده شدن هستند. شخص برنده‌ پس از یک خوشحالی وصف‌ناپذیر، چند دقیقه‌ بعد خودش را منفجر می‌کند. این ویدئو اولاً نشان می‌دهد که چقدر بر روی نیروهای تکفیری کار فکری شده بود و ثانیاً اگر وجود شهیدان مدافع حرم خصوصاً سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نبود ممکن بود ما با چنین بلیه‌هایی مواجه می‌شدیم.

زنگ خطر برای سرعت رشد علمی ایران

در سال 2021، در مجموع تعداد مقالات پر ارجاع، 23353 و مقالات داغ 2252 مقاله بوده است که کشور چین، آمریکا، انگلیس و آلمان به ‌ترتیب در رتبه‌های اول و چهارم دارا بودن این مقالات هستند. نکته قابل تأمل در بحث ارجاع به مقالات، پیشی گرفتن عربستان از ایران است. در مجموع تعداد مقالات داغ و پر ‌ارجاع ایران رتبه 16 و عربستان به رتبه 15 رسیده است.

بن‌سلمان پول عربستان را در جیب آژانس ریخت

طبق اعلام منابع خبری عربستان سعودی 3/5 میلیون دلار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌کمک کرد. دولت عربستان سعودی اعلام کرد دو کمک مالی 2/5 میلیون دلاری و یک میلیون دلاری برای پیش‌برد طرح‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌ارائه کرده است. بسته کمک 2/5 میلیون دلاری به نوسازی آزمایشگاه‌های «سایبرسدورف» و طرح «رینول۲» اختصاص دارد که به تقویت قابلیت‌های نظارتی در زمینه‌های هسته‌ای و رادیولوژیکی کمک می‌کند. کمک یک میلیون دلاری هم به طرح آژانس جهت مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام اختصاص شده داده است.

ماجرای سهمیه‌بندی خرید تراکتور چیست؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: سهمیه‌بندی خرید تراکتور باعث ایجاد صف‌های طولانی و امضا‌های طلایی شده است. حمیدرضا نامی در گفت‌وگو با صدا و سیما، درباره علت طولانی شدن صف‌های دریافت تراکتور گفت: سیستم توزیع تراکتور در کشور تغییری نکرده است که صف خرید تراکتور از بین برود. وی افزود: خرید تراکتور بر اساس معرفی مرکز توسعه مکانیزاسیون انجام می‌شود و از سویی دیگر تسهیلات بانک کشاورزی بنا به دلایل مختلف محدود و یا متوقف شده است که مجموع این دلایل موجب شده روال دریافت تراکتور سخت‌تر شود و همچنان کشاورزان با مشکل مواجه باشند. نامی با بیان اینکه امضای طلایی در چارچوب توزیع دولتی وجود دارد، گفت: با توجه به تولید انبوه تراکتورسازی که تقریبا سه برابر میزان درج شده در برنامه ۱۲ ساله مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، تراکتور تولید می‌کند، در دو_سه سال اخیر کمبود تولید نداریم و به نظر می‌رسد در صورت حذف سهمیه‌بندی، سیستم به تعادل برسد، ولی فضای فعلی بیانگر یک قحطی مصنوعی است.

پولشویی با ۵۰۰ میلیون کارت در ایران

امروزه هر ایرانی به صورت میانگین 7 کارت بانکی دارد که این تعدد موجب شده برخی افراد حساب‌های خود را به خلافکارها یا مهاجرین غیرمجاز اجاره دهند و از آنها پول دریافت کنند. حدود 500 میلیون کارت بانکی دست مردم است که هزینه آن برای کشور زیاد بوده و این امر موجب پولشویی می‌شود.

چند ناظر شرعی در بانک‌ها مستقر می‌شوند؟

دبیر و سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی گفت: از سوی برخی مطرح شد که قرار است در هر شعبه بانک یک ناظر شرعی مستقر شود که این کذب محض است و تنها حدود ۳۰ ناظر شرعی در بانک‌ها حضور خواهند داشت و در هر بانک یک نفر به‌عنوان ناظر شرعی تعیین خواهد شد.

سعودی ‌اینترنشنال یا صهیونیستی ‌اینترنشنال؟

رسانه‌های عبری رژیم صهیونیستی در خبری اعلام کردند که ارتش اسرائیل برای اولین بار در اقدامی ‌غیر معمول به یک شبکه تلویزیونی اپوزیسیون ایران، یعنی ایران ‌اینترنشنال اجازه ورود به یک پایگاه نظامی‌ را داده است! دو روز پیش هم خبرنگار و کارشناس تحلیلی ‌اینترنشنال سعودی طی اظهارنظری وقیحانه گفت: اسرائیل باید‌ ایران را تهدید هسته‌ای کند و با بمب هسته‌ای به ایران ضربه بزند! باراک راوید، خبرنگار سرشناس اسرائیلی چندی پیش افشا کرده بود که موساد از شبکه ‌اینترنشنال به عنوان بازوی جنگ اطلاعاتی خود استفاده می‌کند!

رفو گران ایرانی در ترکیه

احمد کریمی ‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در گفت‌وگو با نود اقتصادی گفت: «دولت به صادرکنندگان ایرانی اجازه نمی‌دهد که فرش دستباف را برای سرویس و تعمیر به داخل کشور بازگردانند. اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته می‌خواهد صادرات فرش ترکیه را به 1 میلیارد دلار برساند و در قدم اول بسیاری از طراحان و رفوگران ایرانی را به ترکیه برده‌اند. عایدی ترکیه از رفو و تعمیر فرش‌های ایرانی 150 میلیون دلار یعنی دو برابر کل صادرات فرش ماست!»

نماینده مجلس: تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اعلام این خبر که تحقیق و تفحص از شهرداری تهران کلید خورده است از بررسی عملکرد شهرداری تهران در دو دوره اخیر با هدف پیگیری حقوق تضییع‌شده شهروندان تهرانی به عنوان محور درخواست این طرح یاد کرد. نیک‌بین با اعلام این خبر به خبرگزاری مجلس گفت: به دلیل استمرار مشکلات متعدد عمرانی، اجتماعی و فرهنگی در شهر تهران، فقدان برنامه‌ریزی‌های جامع جهت رفع معضلات پایتخت‌نشینان و تداوم ناکارآمدی در بخش‌هایی از مدیریت شهری مرکز سیاسی کشور به ویژه در چهار سال اخیر، درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را در مجلس به جریان انداخته‌ایم. نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تعداد امضا‌های نمایندگان درخواست‌کننده این تحقیق و تفحص از سی عبور کرده و همچنان در حال افزایش است.

بانک‌های رکورددار در کنترل خلق پول

گزارش اخیر وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که همزمان با اعمال سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها در راستای کنترل تورم، خلق پول بانک‌ها در پنج ماه نخست امسال نسبت به پنج ماه نخست سال 1400 افت شدیدی داشته و از 25/8 به 7/9 درصد رسیده است. بر‌ این اساس، سه بانک ملت، اقتصاد نوین و مؤسسه اعتباری ملل، بیشترین و پاسارگاد، تجارت و دی کمترین خلق پول را داشته‌اند. در پست بانک نیز این میزان افزایشی بوده است.

نماینده مجلس: وضعیت خدمات اینترنت مانند خدمات ماشین هایمان است

احمد علیرضا بیگی با اشاره به وضعیت سرعت و کیفیت اینترنت در سطح کشور، بیان کرد: ما اینترنت را از چند مجرا وارد کشور می‌کنیم. شرکت زیرساخت عهده دار این مسئولیت است. به عبارت دیگر مجاری انتقال اینترنت از مرز‌های مختلف را شرکت زیرساخت فراهم می‌کند. ما بخشی از این اینترنت را در داخل کشور مصرف کرده و برای بخشی دیگر حق ترانزیت گرفته و از کشور ما عبور کرده و به سایر کشور‌ها می‌رود. این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس تاکید کرد: متاسفانه وضعیت خدمات اینترنت در سطح کشور نیز مانند صنعت خودرو شده و به نوعی می‌توان گفت مردم پول تویوتا کمری را پرداخت کرده، اما سمند تحویل می‌گیرند.

چند می‌گیری شهادت دروغ بدهی؟

شهادت‌فروشی مقابل دادگاه، پدیده‌ای است که مقامات قضایی بر آن اذعان دارند و این اقدام در ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری شده است. یک وکیل دادگستری: طرف مقابل در دادگاه، دو شاهد برای اثبات ادعای خود آورد و با چشم‌های خودم دیدم که از جیبش چند سکه طلا درآورد و در مشت شاهدان گذاشت. اینکه آن‌ها شاهد حرفه‌ای بودند یا دوستان وی نمی‌دانم، اما شهادت دروغ دادند و هرچند رأی نهایی علیه آن‌ها صادر شد، به هر حال شهادت‌های دروغین روند دادرسی را تحت تاثیر قرار داد. شهادت‌فروشی در مقابل دادگاه چیز پنهانی نیست و همه از این موضوع مطلع هستند، اما مشکل اساسی قانون است که نیازمند بازنگری است. طبق اصلاحیه هشتم بهمن ماه ۱۳۹۹، ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد، به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس یا به ۲۵ تا یک ۱۰۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد و مجازات مذکور در این ماده علاوه بر مجازاتی است که در باب حدود و قصاص و دیات برای شهادت دروغ ذکر شده است. /همشهری آنلاینچ

اخبار روزانه:

* فرمانده نیروی هوایی ارتش: خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ از روسیه در دستورکار نیروی هوایی ارتش قرار گرفته است.

* یک مقام آمریکایی نیز که نامش افشا نشده است، در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال در این زمینه مدعی شد: مشخص نیست آیا دوربین‌ها هنگام توقیف ضبط شده‌اند یا اینکه هنگام بیرون کشیدن شناور‌ها و رهاسازی مجدد آن‌ها به درون آب سقوط کرده باشند. این روزنامه آمریکایی نوشت که به گفته مقام‌های آمریکایی، دوربین‌ها، رادار‌ها و دیگر تجهیزات این شناور‌ها به صورت تجاری در دسترس هستند و جزو فناوری‌های طبقه بندی شده نیستند، اما دسترسی به دوربین‌ها و بازرسی شناور‌ها از نزدیک می‌تواند ایده بهتری از قابلیت‌های این شناور‌ها بدهد. ایالات متحده آمریکا روز جمعه به وقت محلی، توقیف دو شناور تجسسی نیروی دریایی خود را تایید کرد.

* زهرا صدیقی یکی از سرکرده‌های باند قاچاق و فروش هزاران دختران ایرانی به اربیل عراق که توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد محکوم به اعدام شده است. ترویج همجنس‌‌بازی، قمار، کلاهبرداری و قبح‌زدایی از روابط جنسی نامشروع و نشر آن در فضای مجازی سایر جرم‌های صدیقی است. اما سیاست کثیف رسانه‌ای ضدانقلاب با پرداختن به همجنس باز بودن او در حال تولید خبرهای منفی و سیاه علیه نظام هستند. کاربری در پاسخ به این سیاه‌‌نمایی‌ها نوشت: «نمیگن طرف از سرکرده‌های باند قاچاق و فروش هزاران دختران ایرانی به اربیل عراق بوده و باعث نابودی زندگی هزاران خانواده و فقط به تفکر کثیف همجنس‌بازیش می‌پردازن تا برای این قشر نجس مظلوم‌نمایی کنند این کثیف‌ترین سیاست رسانه‌ای است.»

*عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در یک اظهارنظر تلویزیونی با تحقیر اروپایی‌ها گفت: «امروز در اروپا حالتی از ترس و وحشت وجود دارد، مردم برای اولین بار از آمدن زمستان در هراسند؛ صدای بسیاری از مردم بابت گرانی آب و برق بلند شده است! اروپایی که می‌شناختیم به پایان رسید، اکنون اروپای جدیدی می‌بینیم؛ اروپایی فقیر و سرد، اروپایی که به شهروندانش می‌گوید به دلیل بالا رفتن قیمت گاز، برق و نفت آماده زمستانی سرد و کشنده باشید!»

*/ مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با الجزیره گفت: «زمستان در راه هست و بحران انرژی و اقتصادی پیش‌روی آن‌هاست؛ آمریکا هم شرایط خوبی نخواهد داشت؛ ‌ایران هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرد. تاریخ نشان داده ایران به تعهدات خویش پایبند است و مشکل از آمریکا و اروپاست؛ بایدن در حال ادامه سیاست ترامپ است! اگر توافق نشود اروپا بیش از همه ضرر خواهد کرد.»

*تولید ناخالص داخلی (اسمی) هند بر مبنای تعدیل شده با استفاده از نرخ مبادله دلار در آخرین روز سه ماهه مارس 70/854 میلیارد دلار در حالی که بریتانیا ۸۱۶ میلیارد دلار بود. هند با پیشی گرفتن از بریتانیا به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل و موقعیت بریتانیا توسط اقتصاد هند در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۱ واژگون شد.

*بعد از انتشار برخی اخبار جعلی مبنی بر نسبت بین قاسم مکارم و آیت‌الله مکارم‌شیرازی، دفتر ایشان در متنی اعلام کرد قاسم مکارم فرزند و یا نوه آیت‌الله مکارم نیست و نوه برادر ایشان است و ارتباط کاری با ‌آیت‌‌الله ندارد.

https://shoma-weekly.ir/HNqxO2