گفته می‌شود که...

قرارداد تحمیلی دیگر در فوتبال!/۵۰۰۰ تن ذرت در دولت روحانی فاسد شد/پول‌های بلوکه ایران به تدریج در حال آزادسازی است/۷۵۰ هزار خانوار از موتور و دوچرخه پیاده شدند/کشورهای خریدار خودروی ایرانی/بازگشت بیش از یک میلیون مهاجر افغانستانی از ایران/تنها ۲۰ درصد احکام بودجه ۱۴۰۰ اجرایی شد و ...

قرارداد تحمیلی دیگر در فوتبال!

جلسه رسیدگی به پرونده شکایت استراماچونی از استقلال به دلیل عدم پرداخت مطالباتش از سوی دادگاه CAS‌ به‌صورت آنلاین برگزار شد. در این قرارداد، بندی وجود دارد که استقلال باید در صورت تأخیر در پرداخت مطالبات استراماچونی، سود تأخیر و خسارت دیرکرد را بپردازد، نکته عجیب بند دیگر این قرارداد است، جایی که اعلام می‌کند «باشگاه استقلال تمام جرائم و غرامت‌ها را می‌پذیرد و حق شکایت به مراجع قانونی را از خود سلب می‌کند». مشخص نیست که چرا مدیران وقت استقلال حقی برای باشگاه استقلال قائل نشده‌اند؟ به نظر می‌رسد به‌منظور اطلاع‌رسانی شایسته به مردم در خصوص قراردادهای فوتبالی، بخصوص در خصوص قراردادها با مربیان خارجی، مجلس می‌بایست ورود کرده و از بسته شدن قراردادهای یک‌طرفه در آینده جلوگیری کند.

۵۰۰۰ تن ذرت در دولت روحانی فاسد شد

گمرک تایید کرد که ۵ هزار تن ذرت در فاصله زمانی ۹۲ تا ۹۹ در بنادر جنوب کشور مانده و فاسد شده است. همچنین گزارش اعلام شده گمرک ایران به وزارت اقتصاد، مبنی بر تائید آلودگی این ذرت‌ها، نشان می‌دهد که از حداقل یکسال پیش این آلودگی رسما از سوی سازمان ملی استاندارد تائید شده است. این حجم به معنی از دست رفتن یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی از بیت المال است!
پول‌های بلوکه ایران به تدریج در حال آزادسازی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ۵/۳ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه ایران در خارج از کشور آزاد و وارد چرخه اقتصادی شده است و اینکه این پول‌ها مربوط به دارایی‌های بلوکه ایران در کدام یک از کشورهاست و آیا وزارت امور خارجه این مسائل را تأیید می‌کند، گفت: عموما درباره این مسائل اطلاعات ریزی از سوی وزارت امور خارجه داده نمی‌شود و بانک مرکزی اگر مصلحت بداند در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کند و مسائل را در میان می‌گذارد. وی ادامه داد: همان‌طور که پیش از این گفته‌ام ما منابع متعددی در خارج از کشور داریم که در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم و اگر امروز کالا‌های اساسی وارد کشور می‌شوند به این معنی است که این پول‌ها به صورت تدریجی در حال آزاد شدن هستند و آن‌ها از یک منبع نبوده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادامه مذاکرات وین، گفت: تمرکز ما در وین رفع همه تحریم‌هایی است که به صورت غیرقانونی توسط آمریکا علیه کشورمان اعمال شده است. آنچه برای ما مهم است رفع تحریم‌هاست. خطیب‌زاده درباره مذاکرات ایران و عربستان و اظهارات وزیر خارجه این کشور نیز تصریح کرد: تحول جدیدی شکل نگرفته است و ما منتظر هستیم جدیت را در طرف مقابل ببینیم.
۷۵۰ هزار خانوار از موتور و دوچرخه پیاده شدند

طی سال گذشته حدود ۷۵۰ هزار خانوار شهری و روستایی مالکیت موتورسیکلت و دوچرخه را از دست داده‌اند که ممکن است فروخته باشند یا حتی به سرقت رفته باشد. براساس آمار‌های مرکز آمار ایران در مناطق شهری کشور مالکیت موتورسیکلت از ۱۴.۱ درصد در سال ۹۸ به ۱۲.۷ درصد در سال ۹۹ رسیده است. در مناطق روستایی نیز این میزان از ۲۷.۲ درصد به ۲۴.۷ درصد کاهش یافته است. با احتساب ۲۲ میلیون و ۲۲۸ هزار خانوار شهری و ۷ میلیون و ۴۴۵ هزار خانوار روستایی، در سال گذشته ۴۹۷ هزار و ۳۱۷ خانوار در مناطق شهری و روستایی کشور مالکیت موتورسیکلت را از دست داده‌اند.

کشورهای خریدار خودروی ایرانی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این که در حال حاضر واردات کننده خودروهای ایرانی، بلاروس، ونزوئلا، آذربایجان و عراق هستند، اضافه کرد: «با تبادل کالا با ارز کشور سوریه می‌توان مشکل صادرات خودرو ایرانی به سوریه را حل کرد».

ژنرال اسرائیلی: ضعیف‌تر از آنیم که نشان می‌دهیم

«اسحاق بریک» افسر عالی‌رتبه سابق رژیم صهیونیستی می‌گوید: «ارتش اسرائیل ضعیف‌تر از آنی است که نشان داده می‌شود و در جنگ‌های آینده ضعف‌های این ارتش آشکار خواهد شد. جنگ آتی شاهد سقوط هزاران موشک و صدها هواپیمای بدون سرنشین علیه جبهه داخلی اسرائیل خواهد بود که تلفات شدیدی را هم به همراه خواهد آورد. در جنگ بعدی مهاجران اسرائیلی شرایطی را تجربه خواهند کرد که تاکنون در هیچ جنگی قبلاً به چشم ندیده‌اند».
اولین توئیت بهادری جهرمی پس از انتخاب به عنوان سخنگوی دولت

بهادری جهرمی پس از انتخاب به عنوان سخنگوی دولت توئیت زد. علی بهادری جهرمی در توئیتر نوشت: رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَهً مِّن لِّسَانِی یفْقَهُواْ قَوْلِی

گفتنی است؛ در نشست دیروز هیات دولت، علی بهادری جهرمی سخنگو و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت شد. وی پیش از این ریاست مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه را برعهده داشته است.

ایران و ترکیه به دنبال افزایش همکاری‌های مشترک

دیروز شاهد سفر وزیر امور خارجه ترکیه به تهران و دیدار با رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان بودیم. چاووش اوغلو در این دیدارها بر افزایش هرچه بیشتر همکاری‌ها با تهران تأکید کرد و افزود: «ترکیه دولت جدید ایران را دولتی نتیجه‌گرا می‌داند. برای افزایش ثبات و مناسبات تجاری در قفقاز جنوبی به دنبال ایجاد و تقویت همکاری‌های مشترک با ایران هستیم. تحریم‌ها علیه ایران صادقانه نیست و کسانی که از برجام خارج شدند باید به چارچوب آن برگردند و تحریم‌های یک‌جانبه را بردارند». رئیس‌جمهور نیز در این دیدار، علاوه بر مسائل دوجانبه، بر رابطه ایران و ترکیه در مسائل منطقه‌ای نیز تأکید کرد و خاطرنشان کرد: «باید در زمینه‌های اقتصادی به‌ویژه در چارچوب تجارت بین دو کشور فعالیت بیشتری انجام دهیم. همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور باید به همکاری در عرصه بین‌المللی تبدیل شود و این نوع تعاملات با توجه به جایگاه مهم دو کشور می‌تواند در معادلات جهانی مؤثر باشد. ایران با جمهوری آذربایجان و ترکیه فراتر از رابطه همسایگی، پیوند عمیق و دیرینه اعتقادی و فرهنگی دارد و نباید اجازه دهیم برخی تحرکات بیگانه خدشه‌ای در روابط ایجاد کند». امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترک خود، از سفر اردوغان در آینده نزدیک به ایران خبر داد.
بازگشت بیش از یک میلیون مهاجر افغانستانی از ایران

بر اساس اعلام سازمان بین المللی مهاجرت، یک میلیون و ۳۱ هزار و ۷۵۷ پناهجوی افغان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به کشورشان بازگشته‌اند. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد ۲۸ هزار تن از این افراد، تنها در هفته اخیر ماه اکتبر به افغانستان بازگشته‌اند. بر اساس این بیانیه، تنها در هفته پایانی ماه اکتبر، ۲۸ هزار مهاجر افغان از ایران بازگشته‌اند. در همین حال، شماری از خانواده‌هایی که در روز‌های اخیر به افغانستان بازگشته‌اند، از دشواری‌های مهاجرت غیرقانونی و چالش‌های اقتصادی شکایت دارند. این در حالی است که طالبان از جامعه جهانی می‌خواهد تا برای جلوگیری از افزایش مهاجرت‌های غیرقانونی، افغانستان را در بخش اقتصادی همکاری کند. از سوی دیگر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای ۵ هزار خانواده آواره جنگ و خشکسالی در حوزه غرب افغانستان کمک کرده است.
تنها
۲۰ درصد احکام بودجه ۱۴۰۰ اجرایی شد

گزارش اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در بازه زمانی شش‌ماهه نخست، به مجلس ارائه شد. از مجموع ۴۱۰ حکم مندرج در قانون بودجه سال جاری، ۸۲ حکم یعنی تنها ۲۰ درصد آن به‌صورت کامل اجرا شده است، ۲۳۸ حکم معادل ۵۸ درصد دارای عملکرد ناقص بوده و ۹۰ حکم معادل ۲۲ درصد نیز فاقد عملکرد بوده‌اند.
سوریه واردات خودرو ایرانی را ممنوع کرد

سایت اتاق بازرگانی تهران نوشت: دولت سوریه مجوز واردات خودرو ایرانی را لغو کرده‌ است. این تصمیم در حالی از سوی دولت سوریه اتخاذ شده که از سال‌های گذشته، ایران‌خودرو کارخانه‌ای با سه سالن مجهز در این کشور احداث کرد و در حالی افزایش صادرات خودرو یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صمت در دولت سیزدهم اعلام شده‌ که سوریه به عنوان یکی از کشورهای همسو با دولت ایران، واردات خودرو ایرانی را ممنوع کرده‌ است. بررسی‌های روابط عمومی اتاق تهران نشان می‌دهد که مجوز واردات خودرو ساخت ایران از سوی دولت سوریه، طی دست‌کم یک‌سال‌ونیم اخیر لغو شده‌ است و هیچ خودرو تولید داخل به این کشور اجازه ورود به این کشور را ندارد.

کم کاری دولت روحانی در توسعه میادین گازی!

در پی انتشار خبر افزایش ۱۲ درصدی میزان مصرف گاز نسبت به مدت مشابه سال قبل، نگرانی‌ها پیرامون افت فشار و قطعی برق در زمستان امسال افزایش یافته است. کارشناسان، سال گذشته نسبت به استفاده بیش‌ازحد از نیروگاه‌های گازی تولید برق و عدم توسعه بخش‌های تولیدی گاز هشدار داده بودند. تحمیل این شرایط بر دولت رئیسی در حالی است که در دوران مدیریت زنگنه بر وزارت نفت، بخش قابل‌توجهی از ظرفیت تولید نفت و گاز کشور از دست ‌رفت و میدان‌های مشترک از برنامه‌های توسعه عقب ‌افتادند که از مهم‌ترین آنها عدم اجرای فاز توسعه میدان آزادگان جنوبی و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بود که کتباً ملغی شد.

ایران می‌تواند هزینه‌های سنگینی بر آمریکا تحمیل کند

نشریه «نشنال اینترست» نوشت: «به نظر می‌رسد که تهران توانسته است با به کارگیری نیروهای دریایی سبک با هزینه کم، آمریکا، ابرقدرت پیش روی جهان را در در عرصه‌ای که مایل به تقابل نیست، به مخمصه بیندازد. جای تردید نیست که تهران می‌تواند هزینه‌های سنگینی را بر آمریکا تحمیل کند و در حال حاضر این کار را انجام می دهد».
دولت سیزدهم فرصت اشتباه ندارد

محمد خوش‌چهره با اشاره به تجربه مهم صدا و سیما در دوره اصلاحات گفت: در این دوره صدا و سیما نشست‌هایی ترتیب می‌داد و مناظره‌های مهمی برگزار می‌شد. شخصا رو در روی وزرا می‌نشستیم و بحث کارشناسی می‌کردیم. حتی یادم هست در دوره‌ای که وزیر آقای خاتمی در بحث مغلوب شده بود، رییس جمهوری وقت در جلسه اشاره کرده بودند که طرح فلانی درست و قابل بررسی است. می‌بینید نظام تصمیم‌گیری در این شرایط چقدر امکان سالم‌سازی دارد اما از دولت نهم به بعد وزرا به تنهایی برای دفاع از عملکردشان حاضر می‌شوند و من امیدوارم سازمان صدا و سیما این برنامه‌ها را مجددا راه‌اندازی کند. وی گفت: من همان‌قدر که خوش‌بین هستم، احساس نگرانی می کنم و معتقدم که دولت سیزدهم فرصت اشتباه ندارد. لازم است دولت به سرعت در انتصابات خود بازنگری و حساسیت افکار عمومی را در این حوزه برطرف کند. فرمانده گروهان هر قدر هم خوب عمل کند، نمی‌تواند فرمانده لشکر شود و این نکته را نمایندگان مجلس در خصوص وزیر آموزش و پرورش درست تشخیص دادند اما برای حل بحران و حرکت رو به جلو، لازم است که دولت در حوزه انتصابات خود بازنگری لازم را به عمل بیاورد.
ثبت نام در نهضت ملی مسکن تا
۱۵ آذر تمدید شد

مهر - معاون وزارت راه و شهرسازی از تمدید ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن تا نیمه آذر امسال خبر داد. محمودزاده افزود: در پی افزایش تقاضای تمدید مهلت ثبت‌نام در سامانه نهضت ملی مسکن، نام‌نویسی در این طرح که تا پیش از این ۲۸ آبان به اتمام می‌رسید، تا ۱۵ آذر تمدید شده است. وی ادامه داد: متقاضیان می‌توانند ثبت‌نام در مرحله اول نهضت ملی مسکن را در سامانه مربوط به نشانی saman.mrud.ir انجام دهند.

رئیس سازمان بورس: قیمت خودرو طی روز‌های آینده اصلاح می‌شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از اصلاح قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار در روز‌های آینده خبر داد و گفت: سیاست دولت در بلندمدت پرهیز از قیمت گذاری دستوری است. مجید عشقی درباره اصلاح قیمت خودرو گفت: با پیگیری‌های سازمان بورس و وزیر اقتصاد و در جلساتی که با حضور وزیر صمت و رئیس جمهور برگزار شد، مقرر شد اصلاح قیمت خودرو مجدد در ستاد تنظیم بازار بررسی شود که به زودی نتیجه آن اعلام می‌شود. وی تصریح کرد: بسیاری از صنایع مانند فولاد و پتروشیمی شامل قیمت گذاری دستوری نیستند، در برخی از صنایع شاهد قیمت گذاری دستوری هستیم که سیاست کلی دولت این است که قیمت گذاری دستوری برداشته شود.

‌اخبار روزانه:
*
سردار سلیمانی، ئیس سازمان بسیج مستضعفین در تشریح دیگر برنامه‌های هفته بسیج گفت: رزمایش سراسری ثامن با حضور چهار میلیون بسیجی در فضای مجازی برگزار خواهد شد. این رزمایش یک رویداد خلاقانه در فضای مجازی است که با حضور گسترده بسیجیان در فضای مجازی اجرا خواهد شد.
*حجت‌الاسلام غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی مجلس در یک برنامه تلویزیونی درباره مصوبه اخیر مجلس درباره قمار گفت: شمشیربازی و سوارکاری، استثنائات قانون مبارزه با قمار هستند. او گفت: شرط‌بندی در شمشیر بازی و سوارکاری اعم از شتر سواری و قاطر سواری مشکلی ندارد. این موضوع نص صریح فقه است و بر اساس روایات و مراجع است. غضنفرآبادی تاکید کرد: شرط‌بندی روی مسائل دفاعی یا هر چیزی که سیستم دفاعی ما را تقویت کند اشکالی ندارد
. شرط‌بندی روی موشک اشکالی ندارد. او گفت: خارج از این موارد که استثنا شده، شرط‌بندی را جرم می‌دانیم.

*معاون وزیر امور خارجه روسیه و «صدات اونال» همتای ترکیه‌ای بر اهمیت آغاز سریع ساز و کار مذاکرات ۳+۳ (ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ترکیه) برای قفقاز جنوبی تاکید کردند.

* رئیس سازمان حج و زیارت گفت: «بر اساس صورتجلسه تایید شده، موافقت شد تا سالانه ۱۰۰ هزار زائر به سوریه اعزام کنیم و دولت سوریه نیز مسؤولیت امنیت، کرامت، عزت و سلامت زوار ما را بر عهده گرفت. اعزام زائران برای سفر به سوریه از نیمه دوم آذرماه آغاز می‌شود».

*خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در توئیتی به نقل از یک منبع اعلام کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده ایران از «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس برای سفر به تهران دعوت کرده است و به نقل از این منبع افزود تاریخ سفر گروسی در حال نهایی شدن است. «لارنس نورمن» در ادامه به نقل از همین منبع افزود بخشی از تاخیر در تاریخ سفر گروسی به تهران به دلیل در قرنطینه قرار گرفتن «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در پی ابتلا به کرونا است.

*دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت:‌نخستین جلسه کمیته تحقیق مشترک پرونده ترور شهید سلیمانی سوم و چهارم آذر در کشور عراق برگزار می‌شود. کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در جریان جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به حکم دادگاه رتردام هلند درباره عضو گروهک تروریستی الاحوازیه، گفت: در کیفرخواست این فرد ۴ اتهام وجود داشت که دادگاه هر ۴ اتهام را تایید کرد. وی افزود: با توجه به دستگیری اخیر ۳ فرد از گروهک تروریستی الاحوازیه در دانمارک، صدور چنین حکمی در اروپای غربی مهم است. غریب‌آبادی همچنین از برگزاری نخستین جلسه کمیته تحقیق مشترک پرونده ترور شهید سلیمانی در روز‌های سوم و چهارم آذر در کشور عراق خبر داد.

https://shoma-weekly.ir/Yc0dkE