گفته می‌شود که...

قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح می‌شود/اخبار بورسی مورد علاقه ضدانقلاب/شوک به پرسپولیس و خبر خوش برای استقلال/بازگشت عادل فردوسی‌پور به دنیای فوتبال/ وضعیت پدافندی کشور چگونه است؟/راه فرار محتکران مسکن بسته شد؟ و ...

امید به پیروزی در دقیقه 90

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» درباره امید اصلاح‌طلبان به انتخابات 1400 ریاست‌جمهوری گفته است: «کم نیستند اصلاح‌طلبانی که به دقیقه نود انتخابات امیدوارند؛ زیرا در انتخابات ریاست‌جمهوری این تجربه جامعه‌شناختی را داریم که معمولاً در هفته آخر یا یکی دو روز پایانی یا حتی ساعات آخر موجی اجتماعی شکل می‌گیرد که نتیجه پیش‌بینی شده را تغییر می‌دهد؛ آخرین این موج را در سال 96 دیدیم که اصلاح‌طلبان هنوز امید دارند که موج سال 76، 92 و 96 دوباره شکل بگیرد. او در ادامه تصریح کرد: «اما من واقعاً خوش‌بین نیستم که چنین موجی ایجاد شود. آقای روحانی با عملکردش بلایی سر صندوق انتخابات آورد که بسیاری از مردم از رأی دادن سرخورده شده‌اند؛ بنابراین از همین حالا باید دور آن 24 میلیون رأیی که آقای روحانی را روی کار آورد خط قرمز بکشیم.» اصلاح‌طلبان با اذعان به جلب آرای عمومی از طریق موج‌سواری در انتخابات‌ها، همچنان با براعت جویی از دولتی که خود بر سر کار آورده‌اند و عدم مسئولیت‌پذیری در قبال آن، امیدوارند در انتخابات 1400، مجدداً با سر دادن شعار مجذوب‌کننده دیگر، آرای مردم را به سمت خود جلب کنند.

عارف انگیزه ندارد

«محمود صادقی»، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به دو رویکرد در جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «یک رویکرد معتقد به چانه‌زنی، جلب نظر مراجع ذی‌ربط برای تأیید صلاحیت‌هاست و رویکرد دیگر معتقد است که اصلاح‌طلبان نباید اصراری برای حضور در قدرت داشته باشند. شورای سیاست‌گذاری غیرفعال شده و فعالیت‌هایش به تعلیق درآمده است. جمع قابل‌توجهی از اصلاح‌طلبان معتقدند که باید گزارشی از عملکرد شورای عالی، ارائه و استعفاهای اخیر بررسی و تعیین تکلیف شده و درباره ادامه کار این شورا تصمیم‌گیری شود؛ اما با توجه به اینکه عارف خیلی انگیزه ندارد و جلسات به دلیل کرونا برگزار نمی‌شود، خوش‌بین نیستم که این اتفاقات رقم بخورد
قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح می‌شود

«قاضی‌زاده هاشمی»، نایب‌رئیس اول مجلس خبر داد؛ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با کمک مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان تهیه شده است و الآن به‌صورت طرح در کمیسیون شوراها در حال بررسی است. این طرح برای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، معیارهایی همچون سن، مدرک تحصیلی، سابقه مدیریتی و جنسیت در نظر گرفته است. بر اساس این طرح، هر کسی نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کند و باید جزء مقامات سیاسی باشد. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری، پس از رفع ایرادات احتمالی شورای نگهبان تا آذرماه تصویب شده و برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد.

اخبار بورسی مورد علاقه ضدانقلاب

بررسی عملکرد رسانه‌های معاندی همچون بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و ... در قبال تحولات بازار بورس تهران نشان می‌دهد که آن‌ها کاری به روند تحولات بازار سرمایه ندارند و تنها اخباری که مورد علاقه‌شان است را منتشر می‌کنند. این رسانه‌ها در روزهایی که بازار سرمایه شیب نزولی داشت، اخبار منفی را به‌طور ویژه پوشش می‌دادند؛ اما زمانی که بازار روند صعودی گرفت، اخبار مثبت بازار را منعکس نکردند.

شوک به پرسپولیس و خبر خوش برای استقلال


هافبک تیم فوتبال پرسپولیس قرارداد خود را با این باشگاه فسخ کرد. مهدی ترابی ظهر امروز (دوشنبه) با حضور در باشگاه پرسپولیس بعد از مذاکره با مدیران این باشگاه براساس بندی که در قراردادش بود توانست قرارداد خود را با پرسپولیس‌ها فسخ کند. در قرارداد مهدی ترابی آمده بود که اگر پیشنهاد خارجی داشت می‌تواند یکطرفه قراردادش را فسخ کند و جدا شود. همچنین از باشگاه استقلال خبر می‌رسد پول وینفرد شفر، سرمربی سابق استقلال پایان هفته به حساب وی واریز می‌شود.


اقتدار حق‌طلبانه دستگاه قضایی

یک عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی دستور رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف خصوصی‌سازی‌های مسئله‌دار و خلاف ضوابط مانند شرکت‌های هفت‌تپه و پالایشگاه کرمانشاه را مایه امیدواری کارگران و ارتقای تولید دانست. «سید نظام‌الدین موسوی» نوشت: «آیت‌الله رئیسی دستور داد ضمن تسریع در رسیدگی به پرونده رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بازرسی برخی خصوصی‌سازی‌های مسئله‌دار و خلاف ضوابط مانند شرکت‌های هفت‌تپه و پالایشگاه کرمانشاه را تعیین تکلیف کند. ‏اقتدار حق‌طلبانه دستگاه قضایی مایه امیدواری کارگران و ارتقای تولید است
بازگشت عادل فردوسی‌پور به دنیای فوتبال


عادل فردوسی‌پور مجری و گزارشگر فوتبال قرار است با برنامه‌ای جدید به دنیای فوتبال برگردد. عادل فردوسی پور قصد دارد با شروع لیگ بیستم دوباره برنامه‌ای مشابه
۹۰ را تولید و پخش کند. برنامه جدید عادل از تلویزیون‌های اینترنتی پخش خواهد شد. جالب این که زمان پخش برنامه مثل برنامه سابق او دوشنبه‌های هر هفته است. لابد می‌دانید که دوشنبه شب‌ها برنامه «فوتبال برتر» از شبکه سه و با اجرای محمد حسین میثاقی پخش می‌شود و این رویه حتما برای لیگ بیستم هم ادامه خواهد داشت. حالا باید هر دوشنبه منتظر رقابت این دو برنامه باشیم. برنامه جدید عادل «نود نو» نام دارد و از تلویزیون‌های اینترنتی پخش خواهد شد.

وضعیت پدافندی کشور چگونه است؟

«امیر صباحی» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر پدافند هوایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: «در این سال‌ها باوجود تحریم‌، فشار و تهدید، پدافند هوایی بیش از ۱۰۰ درصد شکوفایی و نوآوری و پیشرفت داشته است. امروز سامانه‌های راداری و کشف و شناسایی قادر هستند علاوه بر پایش آسمان ایران، دشمنان و تحرکات آن‌ها در منطقه و آن‌سوی مرزهای کشور را رصد کنند. این رادارها با همکاری و کار مشترک و جهادی نیروی پدافند هوایی، وزارت دفاع و مراکز علمی تخصصی صورت گرفته است. ما امروز بر لبه فناوری و تجهیزات دنیا در حال حرکت هستیم و در حوزه درگیری نیز نسبت به گذشته بیش از ۱۶۰ درصد افزایش فناوری داشته‌ایم.» وی افزود: «ما در حوزه ارتفاع پست و متوسط، سامانه‌های مرصاد، تلاش و ۱۵ خرداد، و در ارتفاعات بلند، سامانه باور ۳۷۳ داریم که از آن‌ها استفاده می‌کنیم. این‌ها در داخل کشور ساخته شده است و با تجهیزات به‌روز دنیا برابری می‌کند و در برخی موارد حتی از آن‌ها پیشرفته‌تر هستند.» وی ادامه داد: «هواپیماهای دشمن چندین بار قصد تجاوز به آسمان ایران را داشتند که با سد محکم پدافند هوایی روبرو شدند، در توقیف هواپیمای ایساف که ما آن را به‌درستی نشاندیم، وقتی فرمانده منطقه پدافند ما وارد هواپیما شد، با صد جوان آمریکایی پوتین‌پوش روبرو شد یا در دستگیری تفنگداران آمریکایی، ما چندین ساعت کار طاقت‌فرسا با هواپیماهای آمریکایی داشتیم و آن‌ها نیت درگیری داشتند؛ اما وقتی قدرت پدافند هوایی ایران را دیدند مجبور به ترک منطقه شدند
اعترافات «ک. الف» متهم تجاوز به دختران دانشجو: هیچ تنفری از زنان ندارم

چندی قبل هشتگی در فضای مجازی به راه افتاد که در آن دختران و زنانی را که مورد تعرض و آزار جنسی قرار گرفته بودند تشویق کرد تا پرده از این ماجرا بردارند. به نوشته ایران، به دنبال این هشتگ بود که سریال آزار و اذیت‌های مردی به نام «ک الف» از سوی قربانیان یکی یکی برملا شد و هر دختر با انتشار ماجرایی، راز آزار‌های خود از سوی این جوان را فاش کرد. آن‌ها مدعی شدند پس از آشنایی با این پسر و رفتن به خانه وی با خوردن مشروبات الکلی بیهوش شده و قربانی جنایت سیاه او شده‌اند. بدین ترتیب پرونده‌ای در شعبه سوم دادسرای امنیت اخلاقی تشکیل شد و به دستور بازپرس روح الله رضاپور گتابی، متهم دستگیر شد. این متهم ۳۳ ساله لیسانس باستان‌شناسی دارد و در مغازه کتابفروشی دوستش مشغول به کار بود. وی همچنین علاوه بر باستان‌شناسی علاقه زیادی به بومگردی دارد و تور‌های گردشگری نیز برگزار می‌کرد. متهم در بازجویی‌ها مدعی شده که با قربانیانش در فضای مجازی آشنا شده و آن‌ها با پای خود به خانه‌اش آمده‌اند و فقط به خاطر هیجان این کار‌ها را انجام داده است و هیچ تنفری از زنان نداشته است. متهم گفت در تمام موارد سعی داشته که به سوژه‌هایش علاقه‌مند نشود. او تنها دل به یک دختر بسته بود که با گذشت یک سال از رابطه‌شان به دلیل اختلافات معمولی این رابطه پایان یافته بود. بازپرس پرونده متهم را برای بررسی روانی به پزشکی قانونی معرفی کرده و تحقیقات برای شناسایی سایر شاکی‌ها و اتهامات وی ادامه دارد.
واکنش فدراسیون فوتبال به نامه فیفا و
AFC

فدراسیون فوتبال ایران با تأیید دریافت نامه مشترک فیفا و AFC، تأکید کرد همچون گذشته و همیشه ضمن احترام به قوانین فیفا و AFC، خود را مقید و ملتزم به رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می‌داند. در این نامه درباره برخورد قوه قضاییه ایران با متهمان پرونده مارک ویلموتس و احضار مدیران ارشد فدراسیون فوتبال ایران اخطار داده شده در صورت برخورد قضایی با اتهام اهمال‌کاری، خطراتی از جمله تعلیق، فوتبال ایران را تهدید خواهد کرد.


آخرین وضعیت پرونده محمدعلی نجفی
وکیل محمد علی نجفی گفت: پرونده موکلم در انتظار برگزاری جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور است.حمیدرضا گودرزی، وکیل محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده موکلش در دیوان عالی کشور اظهار کرد: هنوز هیأت عمومی دیوان عالی کشور برای بررسی پرونده نجفی تشکیل نشده است.وکیل محمدعلی نجفی با اشاره به زمان برگزاری هیأت عمومی بیان کرد: به دلیل آن که پرونده‌های دیگری در صف انتظار هیأت عمومی هستند، هنوز جلسه رسیدگی به پرونده موکل بنده برگزار نشده است.وی گفت: از آنجایی که پرونده نجفی زندانی دارد و او در زندان است، نوبتش متفاوت است و احتمالا ظرف چند هفته آینده جلسه هیأت دیوان عالی کشور تشکیل و نظر پرونده اعلام شود.

پکن خواهان حفظ برجام شد
وزیر خارجه چین در سخنرانی‌ بار دیگر بر لزوم حفظ برجام تاکید کرد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه در سخنرانی‌ در موسسه فرانسوی روابط بین‌الملل بر لزوم حفظ برنامه جامع مشترک تاکید کرد.وی در این خصوص گفت: ما باید مشترکا برجام را حفظ و برای دست‌یابی به جهانی امن‌تر و باثبات‌تر بیشتر تلاش کنیم.

راه فرار محتکران مسکن بسته شد؟

پروانه اصلانی در توضیح سیاست دریافت مالیات خانه‌های خالی، اعلام کرد: سامانه املاک و اسکان در حال حاضر اجرایی شده و روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان بیش از یک واحد ارسال می‌کنیم. به گفته او، این افراد دو هفته فرصت دارند که با خوداظهاری، وضعیت خالی بودن یا دارای سکنه بودن واحد خود را مشخص کنند و دولت این اطلاعات را چک خواهد کرد. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر کسی صاحب دو واحد مسکونی یا بیشتر باشد و بعد از دریافت پیامک خود اظهاری نکند، ملاک را بر این قرار می‌دهیم که خانه‌های او خالی است.

اخبار روزانه:
*
روزنامه جهان صنعت که چندی پیش توقیف شده بود از فردا منتشر می‌شود. باشگاه روزنامه‌نگاران ایران با اعلام این خبر نوشت: این روزنامه چند هفته پیش به علت گفتگو با محمدرضا محبوب‌فر که یک کارشناس بهداشتی است و ارایه آمار غلط از سوی او درباره‌ی کرونا توقیف شده بود. جهان صنعت، روزنامه‌ای با رویکرد تحلیلی است که بیشتر در حوزه اقتصاد فعالیت دارد. این روزنامه از سال ۱۳۸۳ منتشر می‌شود.
* نماینده مردم تهران در مجلس از تهیه طرحی برای ساماندهی فضای مجازی خبر داد و تاکید کرد که ما در این طرح نگاهمان فراتر از شبکه های اجتماعی است و تمرکز جامع‌تری بر فضای مجازی دارد.مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، ‌از تهیه طرحی برای ساماندهی فضای مجازی خبر داد.وی افزود: ما در این طرح نگاه‌مان فراتر از شبکه اجتماعی است تمرکز جامع‌تری بر فضای مجازی داریم.نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد که در طرح ساماندهی فضای مجازی، نگاه و نقطه نظرات نخبگان جامعه به ویژه کارشناسان و فعالان فضای مجازی را دریافت و در طرح مذکور گنجانده شده است
.

* وقتی درباره دیگران صحبت می‌کنیم، چه سخنی غیبت محسوب می­شود؟ پاسخ: غیبت آن است که در غیاب مسلمان، با قصد مذمت و ایراد نقص بر او، عیب مخفی و پوشیده او را نقل کنند. (سایت لیدر، استفتاء 31 شهریور 1398)
* نائب رییس سابق مجلس در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت تنها کسی که سال
۸۳ پیش بینی می کرد احمدی نژاد رییس جمهور می شود تنها خودش بود.باهنر نماینده سابق مجلس با حمایت از تشکیل احزاب قوی در کشور تصریح کرد در نبود حزب قوی که مسئول کادرسازی است مردم ناچار هستند بجای احزاب، آدم‌ها را تجربه کنند. اگر سه رییس جمهور اخیر را در نظر بگیرید، هر سه تقریبا چند ماه به انتخابات مانده بود اعلام حضور کردند و تنور انتخابات داغ شد.وی در ادامه گفت: تا پایان سال ۸۳ کسی فکر نمی‌کرد که احمدی نژاد رییس جمهوری شود. تنها کسی که پیش بینی می‌کرد خود او بود. می‌خواهم بگویم داوطلبان یک تا سه ماه مانده به انتخابات اعلام حضور می‌کنند بنابراین از الان نمی‌توان پیش بینی کرد که در انتخابات ۱۴۰۰ چه اتفاقی می‌افتد.
* وزارت دادگستری آمریکا دو شهروند ایرانی و دو شهروند اندونزی را به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم کرده است.یک قاضی فدرال روز جمعه دو شهروند ایران و دو شهروند اندونزی را به
۱۹ فقره نقض تحریم‌های آمریکا با صادارات قطعات هواپیمایی از آمریکا به ایران متهم کرده است.صاحبعلی مولایی ۵۶ ساله، محسن فقیهی ۵۴ ساله، آرنولد کونانگ ۲۶ ساله و آلفرت کونانگ ۵۵ ساله متهم به ارسال قطعات هواپیمایی آمریکایی به ایران بدون‌مجوز دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا شده‌اند.
* روند نزولی شاخص بورس در دو هفته اخیر روی ارزش سهام عدالت نیز تاثیر گذاشت و باعث شد ارزش این سهام نسبت به سه هفته گذشته، حدود سه میلیون تومان کاهش یابد. طبق آخرین به روز رسانی گزارش دارایی که مربوط به تاریخ چهارم شهریور است، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه
۴۹۲ هزار تومان کمی بیشتر از ۱۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. درحالی که ارزش این سهام در سیزدهم مردادماه، کمی بیش تر از ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است
* طرح برق امید با هدف مدیریت مصرف و فرهنگسازی از دوماه دیگر رسما وارد مرحله اجرا خواهد شد که با اجرای آن کم مصرف ها دیگر از پرداخت قبض برق معاف می شوند حتی برای پر مصرف ها نیز این امکان وجود دارد که با کاهش مصرف از پرداخت قبض رهایی یابند.
۳۰ میلیون نفر مشترک در طرح برق امید از تخفیف صد درصدی بهای برق بهره‌مند خواهند شد که حدود ۸ و نیم میلیون مشترک در این محدوده هستند و تا زمانی که کم مصرف بمانند، از تخفیف صد درصدی بهره‌مند خواهند شد

https://shoma-weekly.ir/QLJhZ1