گفته می‌شود که...

فومنی: متن‎های همتی و مهرعلیزاده را تیم روحانی می‌نویسد!/ نقش برخی کشورهای عربی در ترور حاج قاسم/ برکناری تاجگردون بعد از افشای فیش نجومی اش/ دفاع فرمانده سابق ارتش اسرائیل از برجام/ رکورد رشد نقدینگی ۴۳ سال گذشته شکسته شد و....


فومنی: متنهای همتی و مهرعلیزاده را تیم روحانی می‌نویسد!

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با کنایه به وضع مدیریتی دو کاندیدای جریان خوی، نوشت: «همتی سلطان تورم است. تمام بریزوبپاش‌های بانک مرکزی به گردن او بوده و مسبب چنین وضعیتی است. تیم روحانی در ستاد همتی فعالیت میکند و آنها تمام نوشته‌های همتی و مهرعلیزاده را مینویسند. بلایی که مهرعلیزاده بر سر ورزش ایران آورد، در تاریخ ماندگار است. در تربیت‌بدنی، ۹۰ درصد هدایا نخست به حساب آقای مهرعلیزاده وارد میشد و آخر هم به ورزشکاران نمیرسید. مهرعلیزاده چندین کاخ و ویلا در تهران و غیره دارد و باید بگوید پول اینها را از کجا آورده است».
برکناری تاجگردون بعد از افشای فیش نجومی اش

«غلامرضا تاجگردون» نماینده ردصلاحیت شده مجلس کنونی و مدیرعامل بیمه سرمد، دو روز پیش به دلیل انتشار فیش حقوق نجومی 73 و 85 میلیون تومانی، از سوی هیئت‌مدیره این بیمه از سمت خود برکنار شد. سؤال این است که آیا هیئت‌مدیره از میزان مبالغ دریافتی تاجگردون بی‌اطلاع بوده‌اند؟ بعید به نظر می‌رسد؛ اما اگر تاجگردون به شکل قانونی این مبالغ را دریافت کرده است، چرا باید از سمتش برکنار شود؟! فقط برای تنویر افکار عمومی؟!

نقش برخی کشورهای عربی در ترور حاج قاسم

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظرش پرده از خیانت دیگری از سوی دولت‌های عرب منطقه علیه شهید سلیمانی برداشت و اعلام کرد که ترور حاج قاسم سلیمانی ارتباط عمیقی با توافق‌های صلح برخی کشورهای سازشگر عربی با اسرائیل موسوم به «صلح ابراهیم» داشته است.
رکورد رشد نقدینگی
۴۳ سال گذشته شکسته شد

بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی بانک مرکزی، در سال ۹۹ حجم نقدینگی ۴40.6 درصد رشد کرده که این میزان از سال ۱۳۵۷ تاکنون بی‌سابقه است و یک رکورد محسوب می‌شود. حجم نقدینگی در سال ۹۸ معادل ۲۴۷۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که با ۱۰۰۴ هزار میلیارد تومان رشد به ۳۴۷۶ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است.
دفاع فرمانده سابق ارتش اسرائیل از برجام

فرمانده سابق ارتش اسرائیل گفت: توافق هسته‌ای (برجام) به ما اجازه تمرکز روی دیگر جبهه‌ها را می‌دهد.
گادی آیزنکوت رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، طی سخنرانی در کالج نتانیا ضمن حمایت از احیای توافق برجام گفت: وجود این توافق باعث می‌شود که ارتش اسرائیل بتواند منابع خود را به دیگر مشکلات امنیتی ضروری اختصاص دهد. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، وی مدعی شد: «اسرائیل همواره باید نگران ابعاد ایران اتمی باشد و لازم است به صرف کردن انرژی گزاف برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم ادامه دهد
براساس این گزارش، آیزنکوت که در زمان حضور خود در ستاد کل ارتش این رژیم، یکی از حامیان توافق هسته‌ای ایران بود، گفت: «آن (توافق) به ما اجازه داد که میزان زیادی از منابع خود را به دیگر چیز‌ها اختصاص دهیم؛ تهدید‌های میدانی، توسعه چشمگیر روابط با متحدان، شروع کارزار علیه استقرار نظامی ایران. توافق به ما اجازه داد منابع اصلی را برای حل پاره‌ای از مشکلات امنیتی در مرز‌های اسرائیل اختصاص دهیم.

به‌وقت رأی دادن

«صادقی مقدم» عضو حقوقدان شورای نگهبان خبر داد: «ایده ستاد کرونا با موافقت شورای نگهبان همراه شد که باید البته از ۷ صبح تا ۱۲ شب صندوق‌ها برای رأی‌گیری فعال باشند و البته اگر کسی پس‌ازاین ساعت نیز حضور داشت رأی دادن او بلامانع است. همین امر موجب می‌شود که پایان تبلیغات نیز هفت صبح باشد».
لغو برخی تحریم‌های ایران ارتباطی با برجام و مذاکرات وین ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، لغو تحریم‌ها علیه چند مقام سابق و شرکت ایرانی روندی متداول در دولت آمریکا بوده و به برجام و مذاکرات وین ارتباطی ندارد. به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، «ند پرایس» در پاسخ به سوالی درباره علت رفع تحریم‌ها علیه برخی مقامات سابق و شرکت‌های ایرانی که سال ۲۰۱۳ مورد تحریم قرار گرفته بودند، مدعی شد: «ما به استفاده از تمام ابزار‌های قابل دسترسی برای محدود کردن حمایت ایران از گروه‌های نیابتی، گروه‌های تروریستی و عاملان مخرب در منطقه و به طور بالقوه فراتر از آن، ادامه خواهیم داد. این اقدامات همچنین ارجاع به خروج [افراد و نهادها]از لیست [تحریمی]را شامل می‌شود. این خروج از لیست تحریمی در نتیجه تایید تغییر در رفتار یا وضعیت طرف‌های مورد تحریم انجام شده است». او در ادامه گفت: «خارج کردن افراد و نهاد‌ها از لیست تحریم‌ها امری متداول است و اقدامی در مطابقت با رویه‌های دولت است و جهت شفاف‌سازی اعلام می‌کنم برداشتن این تحریم‌ها، با برجام یا مذاکراتی در وین در جریان است هیچ ارتباطی ندارد».

نگرانی آمریکا از همکاری ماهواره‌ای ایران و روسیه

برخی از مقامات دولت آمریکا درباره افزایش توانمندی ماهواره‌ای ایران و همکاری این کشور با روسیه در این زمینه ابراز نگرانی کردند. در همین زمینه واشنگتن‌پست می‌نویسد: «روسیه تصمیم دارد تا یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته به ایران تحویل دهد تا امکان ردگیری اهداف احتمالی نظامی توسط ایران فراهم شود». پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با رد این خبر، گفت: «برنامه‌هایی با ایران در رابطه با همکاری نظامی و تکنولوژی داریم، اما این‌گونه خبرها صحت ندارد».

برنامه‌های روی میز کاندیداهای ریاست جمهوری

رئیسی: اگر کیفیت خودروهای داخلی به حدی برسد که بتواند با دیگر خودروها رقابت کند، دیگر نباید نگران ورود خودروی خارجی بود. توصیه کردن خوب است، اما کار مدیر اجرایی مدیریت، حساب‌کشی و احقاق حق است. ائتلاف ما با کشاورزان، کارگران، فرهنگیان، بازنشستگان، بانوان و همه مردم خواهد بود، علیه فساد، ناکارآمدی، زد و بند و سیاسی‌کاری. ائتلاف همه مردم ایران علیه نابرابری. بیکاری یک جوان و ناله یک بی‌نوا، مشکل یک بانوی سرپرست خانواده، مسئله یک کارگر دغدغه من است. چرا باید شاهد کوله‌بری در آذربایجان غربی باشیم؛ درحالی‌که می‌توان با راه‌اندازی بازارچه مرزی مراودات تجاری قانونی صورت گیرد. جلیلی: با شعار دادن مشکلات زنان حل نمیشود. کسانی که درباره خانم‌ها شعار می‌دهند بگویند در این ۸ سال برای آنان چکار کردند؟ بانک‌ها به نادرست روزی ۲۰۰۰ میلیارد تومان خلق پول می‌کنند. ۸ سال پیش گفتیم ما باید از یک مسیر برویم اما دوستان از مسیر دیگر رفتند. بیکاری، گرانی و مسکن دغدغه اصلی مردم است. قاضیزاده: باید محتوای بیدلیلی را که در مدرسه به بچهها یاد میدهیم دور بریزیم. سواد معمول عادی امروز، مهارت کار کردن با اپلیکیشن، کامپیوتر و بلد بودن دو زبان خارجی است. محتوای آموزشی باید ارتباط مؤثر با جامعه داشته باشد تا افراد را جامعهپذیر کند نه جامعهگریز. همتی: مشکل معیشت با تداوم انزوا و تحریم حل نمی‌شود. تعامل با کشورهای غربی، چین، همسایگان و آمریکای لاتین و افریقا در برنامه‌های بنده قرار دارد. اروپا در مقابل آمریکا اختیاری از خودش ندارد. برجام مبنای خوبی برای تعامل است. خوشبین هستم در دولت فعلی تحریم لغو شود اما اگر نشد این موضوع جزو اولویتهای اصلی من خواهد بود. رضایی: بلایی که بانک‌ها بر سر ملت ایران آوردند، بعثی‌های عراقی نیاوردند. آن موقعی که توزیع یارانه ۴۵ هزارتومانی آغاز شد، ارزشش ۲۰ دلار بود، الآن شده ۲ دلار. ما وظیفه‌داریم یارانه را به ارزش اولیه برگردانیم. زاکانی: خیانت بزرگ جریان رقیب ما این است که موضوعات فرهنگی را تبدیل به مسائل سیاسی و سپس آنها را تبدیل به موضوع امنیتی می‌کند و این شامل مسائل حوزه زنان، آزادی، فضای مجازی و از این قبیل می‌شود. کشور دارای منابع فراوانی است، اما غارتگرانی وجود دارند که تحت حمایت برخی مسئولان فعالیت دارند.
جایزه آمریکا به عراقی‌ها

آمار حملات به مواضع آمریکایی در عراق، از پایگاه‌های نظامی گرفته تا کاروان‌های نظامی، سفارتخانه و ...، روزبه‌روز در حال افزایش است. وزارت خارجه آمریکا با استیصال کامل از کنترل و متوقف ساختن این حملات، اعلام کرد: «برای هرگونه اطلاعات درباره حمله به آمریکایی‌ها در عراق تا ۳ میلیون دلار جایزه پرداخت می‌کنیم».

توصیه ضدایرانی رئیس سابق موساد به آمریکا

رئیس سابق موساد با توصیه به آمریکا برای خارج نکردن نظامیانش از عراق، مدعی شد: «اگر آمریکا، عراق را ترک کند، آن [کشور] توسط ایران تصرف می‌شود. بخش اعظمی از راکت‌هایی که حین عملیات اخیر (جنگ ۱۲ روزه غزه) از شمال به سمت ما شلیک شد، تحت مدیریت ایران بود». یوسی کوهن با ادعای اینکه ایران در حال کمک به گروه‌های مقاومت در لبنان و نوار غزه برای دستیابی به تسلیحات پیشرفته و نقطه‌زن است، گفت این مسئله باعث شده سطح تهدید علیه رژیم صهیونیستی به میزان بی‌سابقه‌ای بالا برود؛ زیرا گروه‌های مقاومت تاکنون چنین سلاح‌های پیشرفته‌ای در اختیار نداشته‌اند. وی پیش‌ازاین نیز با درخواست برای افزایش تحرکات نظامی علیه ایران، ادعا کرده بود: «مبارزه با این کشور ادامه دهد تا زمانی که ایرانی‌ها متوجه شوند هر اشتباهی از جانب آن‌ها با پاسخ دردناکی مواجه خواهد شد».

احتمال تغییر در شیوه برگزاری مناظره سوم

«احسان قاضی‌زاده» نماینده شورای نظارت بر صداوسیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات گفت: «مناظرات ۴۰ درصد مخاطب داشته است؛ این میزان مخاطب با حد انتظارمان فاصله دارد. ما در مناظره اول یک پیک مشارکت زدیم؛ برای ما راضی‌کننده بود، اما روی مناظره دوم برآوردمان این است که نتوانسته آن‌قدر تأثیرگذار باشد. برای اینکه در مناظره سوم تغییری پیش بیاید، جلسه خواهیم داشت. مناظره سوم درباره مشکلات مردم خواهد بود». لازم به ذکر است، آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری، امروز عصر ساعت 17 برگزار خواهد شد و طبق خبرها، احتمالاً شیوه برگزاری مناظره آخر تغییر خواهد کرد و سؤالات یکسان در مدت‌زمان بیشتر از کاندیداها پرسیده خواهد شد.
سبد اجتماعی ازدست‌رفته

روزنامه شرق در گزارشی، آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان درانتخابات 1400را بررسی کرده و نوشته است: «اصلاح‌طلبان می‌دانند که شرایط این‌ روزهایشان ازنظر سرمایه اجتماعی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد. اگر همتی یا مهرعلیزاده می‌توانستند با تکیه بر ویژگی‌های فردی موجی اجتماعی به نفع خود ایجاد کنند، ممکن بود جبهه اصلاحات از آن‌ها حمایت کند؛ اما در پی دو مناظره به نظر می‌رسد سبد رأی آن‌ها به‌طور چشمگیر افزایش نیافته است».
تازه‌ترین برآورد ایسپا: میزان مشارکت در انتخابات تاکنون
۴۱ درصد است

بنا بر اعلام مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، شهریور ۱۳۹۹ تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در مجموع ۱۰ موج نظرسنجی انتخاباتی با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور اجرا شد (هشت موج به شیوه مصاحبه تلفنی با اندازه نمونه تقریبی ۱۵۰۰ نفر و دو موج به شیوه مصاحبه حضوری در میادین و معابر با اندازه نمونه ۵۱۲۰ نفر). بنا بر آخرین برآورد ایسپا از مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری بعد از برگزاری دومین مناظره ۴۱ درصد محاسبه شده است. از کل پاسخگویان پرسیده شد: «روز سه شنبه دومین مناظره بین نامزدهای ریاست جمهوری برگزار شد. آیا شما این مناظره را دیدید؟» نتایج نشان می‌دهد ۳۷ درصد از پاسخگویان مناظره دوم را تماشا کردند و در مقابل ۶۳ درصد به این سوال پاسخ منفی داده‌اند.

تعیین تکلیف ناپخته وزیر برای دولت آینده!

«تولید نفت ایران «باید» به‌روزی 6.5 میلیون بشکه برسد، دولت آینده باید این هدف را محقق کند»؛ این بخشی از باید‌هایی است که وزیر فعلی نفت برای دولت آینده فاکتور کرده است، بدون آنکه پاسخ دهد طی هشت سال اخیر برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران چه کرده است؟! روزی که زنگنه در سال ۹۲ وزارت نفت را تحویل گرفت، ظرفیت تولید نفت ایران بین 4.1 میلیون تا 4.2 میلیون بشکه در روز بود؛ در آن دوره، به دلیل تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل شده بود، میزان تولید نفت زیر ۳ میلیون بشکه در روز بود و وزیر نفت و مدیرانش قول دادند با رفع تحریم‌ها، میزان تولید را به 4.2 میلیون بشکه در روز می‌رسانند. او حتی به مجلس رفت و گفت میزان تولید نفت و میعانات گازی را تا سال ۹۶ به رقم 5.7 میلیون بشکه می‌رساند، حتی باوجود تحریم؛ اما او در این هشت سال نتوانست ۲۰۰ هزار بشکه روی ظرفیت تولید بگذارد، ولی امروز از دولت بعدی می‌خواهد میزان تولید را به 6.5 میلیون بشکه برساند و برای آن از قید «باید» نیز استفاده می‌کند.

اخبار روزانه:
*
خبر‌های منتشر شده در روز‌های اخیر حاکی از افزایش قیمت تخم مرغ است. افزایش قیمتی که رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران علت آن را صادرات و بالا رفتن تقاضای مصرف کنندگان می‌داند. «مهدی یوسف خانی» گفت: قبلاً قیمت تخم مرغ کمتر از نرخ مصوب هم شده بود و هر کیلو از آن ۱۲تا ۱۳ هزار تومان و هر شانه حدود ۲۷ هزار تومان خریداری می‌شد، اما هم اکنون قیمت هر شانه تخم مرغ به مرز ۳۸هزار تومان رسیده است.
*
وزارت دفاع آمریکا در گزارشی آورد: «خروج نظامی آمریکا از افغانستان بیش از ۵۰ درصد انجام‌شده و انتظار می‌رود تا ۱۱ سپتامبر به‌طور کامل انجام شود. آمریکا معادل ۵۰۰ هواپیمای باری از نوع سی-۱۷ مملو از تجهیزات از افغانستان خارج کرده است».
*
«شیخ عمران حسین» مفتی اعظم حنفی‌ها در آمریکای لاتین و نویسنده معروف جهان اسلام در سخنانی به تعریف و تمجید رهبر ایران پرداخت و گفت: «ایران به دلیل داشتن چنین رهبری به‌درستی در برابر ظالمین جهان به سرکردگی آمریکا ایستاده است».
*رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار گفت: با توجه به فراوانی بار و ازدیاد عرضه در هفته آینده پیش بینی می‌شود که قیمت مجدد کاهش یابد. «دارایی نژاد» گفت: قیمت کنونی برخی اقلام همچون گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، گیلاس و زردآلو نسبت به هفته گذشته در میدان مرکزی کاهش داشته است
.
*وزارت کار آمریکا اعلام کرد: قیمت مصرف کننده در این کشور
۵ درصد در ماه مه نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یافته و بیشترین سرعت افزایش را طی ۱۳ سال گذشته ثبت کرده است.
*بخش اندکی از گروه مصرفی در بازار مسکن مجاب به ورود شده اند و گزارش‌های میدانی از افزایش نسبی تحرک این افراد نسبت به اردیبهشت ماه حکایت دارد
. این دسته از متقاضیان که عمدتا به دنبال تبدیل واحد خود هستند با این گمانه که بعد از انتخابات، بازار مقداری تکان می‌خورد اقدام به خرید می‌کنند.

https://shoma-weekly.ir/cQuvsK