گفته می‌شود که...

فتوای رهبر معظم انقلاب درباره حجاب شخصیت‌های کارتونی/روش اعتراضی مردم سی‌سخت در دیدار با رئیسی/بدون راستی‌آزمایی، بازگشت به برجام بی‌اعتبار است/خط کشتیرانی تجاری ایران- آفریقا- آمریکای لاتین/۳ کشور اروپایی، توزیع‌کننده ۵۰ درصد مواد مخدر/دولت بدون مصوبه مجلس در حال اجرای توافق پاریس است و ...


سفرهای توریستی «آری»؛‌ سفرهای زیارتی «خیر

افکار عمومی این سؤال جدی را دارد که آیا خطر ابتلا به کرونا در سفرهای سیاحتی و توریستی وجود ندارد و صرفاً در سفرهای زیارتی امکان ابتلا وجود دارد؟! چرا امکان سفر به عتبات عالیات عراق ممنوع است اما سفر به کشورها آلوده به کرونا برای گردش و تفریح برقرار است؟ اگر در سفرهای سیاحتی و توریستی می‌توان پروتکل‌ها را رعایت کرد و با اعمال محدودیت این سفرها را انجام داد چرا درباره عتبات عالیات نمی‌شود؟! این سؤال مبنایی است که مسئولان مربوطه به‌ویژه ستاد ملی مقابله با کرونا باید پاسخگوی آن باشند.
فتوای رهبر معظم انقلاب درباره حجاب شخصیت‌های کارتونی

کانال فقه و احکام رهبر معظّم انقلاب اسلامی جدیدترین استفتائات از معظم‌له و جواب ایشان را دربارۀ ۲ موضوع منتشر کرده است.
پسؤال: اگر پولی برای اطعام عزاداران جمع شده باشد، اما به جهتی نتوان آن را در ایام عزاداری مصرف کرد، تکلیف این پول چیست؟
جواب: برای اطعام در عزاداری سال بعد استفاده کنند و یا با اجازه صاحبان وجوه، در موارد دیگر مصرف کنند.
سؤال: آیا رعایت حجاب برای شخصیت‌های فیلم‌های پویانمایی (نقاشی سه بعدی ساخته ذهن هنرمند) لازم است؟
جواب: در فرض سؤال اگرچه حفظ حجاب فی نفسه لازم نیست، اما به لحاظ تبعات ترک آن، رعایت حجاب در پویانمایی هم لازم است.

روش اعتراضی مردم سی‌سخت در دیدار با رئیسی

کمبود چادر جهت اسکان موقت، یکی از گلایههای مردم در روزهای اخیر بوده و اهالی نسبت به آمار تعداد خانههای تخریبی اعلام شده توسط دستگاههای اجرایی معترض هستند، به‌نحوی‌که در مقابل آمار ۴۰۰ خانه اعلامشده از سوی این مراجع، اهالی سیسخت معتقد به تخریب ۳۰۰۰ واحد مسکونی هستند. دلخوری از مسئولان محلی به نحوی بود که امروز و در کنار استقبال گرم مردم از آیتالله رئیسی، مردم سیسخت اجازه صحبت به مدیران استانی را ندادند.

اتمام رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی

خبر دیگر اینکه، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور از پایان رسیدگی به پرونده سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی خبر داد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی در حاشیه بازدید از دادسرای نظامی شهرستان شاهرود گفت: با اتمام رسیدگی به پرونده حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی، این پرونده هم اکنون در مرحله تدوین کیفرخواست است و مراحل محاکمه پس از طی فرایند مقدماتی با حضور متهمان و اولیا دم در دادگاه آغاز می‌شود.


بدون راستی‌آزمایی، بازگشت به برجام بی‌اعتبار است

«تخت‌روانچی» نماینده کشورمان در سازمان ملل با اشاره به موضوع بازگشت آمریکا به برجام گفت: «سه نوع تحریم علیه ما اعمال کرده‌اند، اگر هرکدام از این‌ها لغو نشود، بازگشت آمریکا معنی ندارد. صرف اینکه بگوید من آماده‌ام به برجام برگردم یا برگشتم، ولی در عمل این تحریم‌ها لغو نشود و از بین نرود، هیچ ارزشی ندارد. ما نمی‌توانیم فقط به امضای یک نامه رضایت بدهیم، اگر امضا همراه با فرآیندی برای راستی‌آزمایی اقدامات نباشد، معنی ندارد. اگر اعلام شود که تحریم نفت ایران لغو شد، باید در کنارش تضمین‌هایی هم وجود داشته باشد که مشکلی برای فروش نفت پیش نیاید و خریدار باید بتواند از طریق سیستم بانکی جهانی پولش را به‌راحتی به ایران منتقل کند. اروپایی‌ها به ما گفتند که شما صبر کنید و ما جبران می‌کنیم، اما نه‌تنها جبران نکردند، بلکه به تعهدات خودشان هم عمل نکردند».

بلینکن: سیاست «فشار حداکثری» شکست خورد

وزیر خارجه آمریکا اذعان کرد: «ما طی سال‌های اخیر سیاست فشار حداکثری علیه ایران را اجرا کرده‌ایم، اما نه‌تنها بی‌نتیجه بود، بلکه بر مشکلات افزوده است. ایران اکنون به تولید سوخت کافی و تولید مواد شکافت‌پذیر نزدیک‌ترشده است. آمریکا و اروپا در مورد ایران مواضع همسو دارند؛ واشنگتن با سایر کشورها همکاری خواهد کرد تا مانع نفوذ منطقه‌ای ایران شود و جلوی برنامه موشک‌های بالستیک این کشور را بگیرد».

خط کشتیرانی تجاری ایران- آفریقا- آمریکای لاتین

رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق تعاون خبر داد: «قرار است خط مستقیم کشتیرانی ایران به آفریقای جنوبی و سپس آمریکای لاتین راهاندازی شود». وی افزود: «طراحی ایجاد خط مذکور با حرکت از بنادر جنوبی ایران با توقف در بنادر آفریقای جنوبی و عزیمت به سمت کشورهای آمریکای لاتین به طور مشخص کشور برزیل، در دستور کار قرار گرفته است». بابک افقهی اظهار داشت: «با حمایت کشتیرانی جمهوری اسلامی از برقراری خط مذکور، با وجود ظرفیت بارهای صادراتی کشور ایران به مقاصد ذکر شده، مراتب به اتاق‌های تعاون و بازرگانی سراسر کشور، سازمان توسعه تجارت ایران و سایر بنگاه‌های صادراتی فعال در حوزه صادرات کالا به این کشورها، اطلاع‌رسانی شده است. ثبت درخواست‌های فعالان اقتصادی متقاضی حمل مستقیم کالا از ایران به مقاصد مذکور و بهره‌مندی از این خط مستقیم و برنامه‌ریزی عملیاتی با شرکت کشتیرانی، توسط اتاق تعاون در حال انجام است».
ثبات اقتصاد ایران از زبان وزیر

«رزم حسینی» وزیر صمت گفت: «امروز ما صادر‌کننده فولاد و پتروشیمی هستیم و خیلی از محصولات صنعتی ما بازارهای جهانی خود را پیدا کرده است. مجوزهایی که برای تأسیس کارخانجات در کشور داده شده در ۱۰ ماه گذشته نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد افزایش یافته؛ این موضوع نشان‌دهنده ثبات سیاسی و اقتصادی کشور است».

شیفتگی و ذوق‌زدگی غیرحرفه‌ای!

یکی از پدیده‌های مضر این روزهای سیاست خارجی کشورمان، ذوق‌زدگی برخی مسئولین به اعلام احتمال ورود به برجام از سوی دولت بایدن است. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با نقد چنین شیفتگی غیرعزتمندانه می‌گوید: «این رفتار و ذوق‌زدگی در تأمین حقوق برجامی مانع ایجاد کرد چون طرف مقابل وقتی اشتیاق بازگشت در ما ببیند هزینه را بالا می‌برد و در رفع تحریم‌ها و انجام وظایف برجامی خود امتناع می‌کند. هر سیاستمدار و هر کسی که الفبای مسائل سیاسی را بداند قطعاً این را می‌فهمد و متوجه می‌شود». در آخرین مورد از این ذوق‌زدگی‌های غیرحرفه‌ای، ربیعی، سخنگوی دولت در روزنامه ایران نوشت: «با اطمینان می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که به‌رغم کش‌وقوس‌های دیپلماتیک که مقدمه طبیعی در بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات و ازجمله لغو تمامی تحریم‌ها در آینده نزدیک است. ابتکارهای دیپلماتیک به‌خوبی و تا رسیدن به نتیجه مطلوب عمل خواهند کرد». به دنبال این موضع دولتی‌ها، سخنگوی کاخ سفید دیروز (شنبه 2 بهمن) اعلام کرد، دولت متبوعش قصد ندارد قبل از گفت‌وگوهای دیپلماتیک با متحدان اروپایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های خود علیه ایران را بردارد.

تصویب کمیسیونی طرح تحقیق و تفحص مجلس از بورس

«لارگانی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد: «جهت روشن شدن وقایع رخ‌داده در بورس، بررسی رانت‌ها و مفاسد رخ‌داده و حمایت از حقوق سهامداران، طرحتحقیق و تفحص از بورس با امضای ۵۰ نماینده تدوین و در کمیسیون اقتصادی تصویب و به‌زودی در صحن علنی مطرح می‌شود. رشد حبابی شاخص، علت تشویقروحانی به حضور مردم در بورس بدون آموزش، گران‌فروشی سهام، فروش سهام کاغذی، سرنوشت پول‌ها و رانت حاصله از محورهای مهم طرح است». طراح طرح تفحص از سازمان بورس اعلام کرد که در حال حاضر دستکم ۱۵۰۰ تریلیون ریال معادل ۶۵ تا ۷۰ میلیارد دلار از سرمایه مردم ذوب شده است. فقط یک شرکت کاغذی با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی طی سه ماه تمام فرآیند پذیرش در بورس را انجام داده و با رقم ۳۲۰۰ میلیارد تومان به مردم فروخته شده است، درحالی‌که این شرکت حتی دفتر مرکزی هم ندارد و اکنون سهام فروخته‌شده‌اش کاغذی بیش نیست».
۳ کشور اروپایی، توزیع‌کننده ۵۰ درصد مواد مخدر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اکنون در دنیا ۳۰۰ میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر مستمر وجود دارد، گفت: «۳ کشور اروپایی به‌تنهایی ۵۰ درصد توزیع مواد مخدر را بر عهده دارند».

صدسالگی تأسیس اولین دولت «اجنبی‌ساخته» در ایران

«آیرونساید» ژنرال انگلیسی و عامل اصلی کودتای ۱۲۹۹، در ایران کسی را نمی‌شناخت که بتواند عملیات کودتا را برنامه‌ریزی کند، لذا به معاونش سرهنگ اسمایس و اردشیر ریپورتر نماینده اینتلیجنس سرویس متوسل شد تا یک رهبر نظامی برای کودتایی در ایران انتخاب کنند. او پیش از وقوع کودتا در جلسه‌ای طولانی با احمدشاه در تهران درباره رضاخان گفت که «حیف است اعلیحضرت از افسری چنین لایق که وجودش در قزوین عاطل و باطل افتاده استفاده بهتری نکند!». سیدضیاءالدین طباطبایی رهبر سیاسی و رضاخان رهبر نظامی کودتا بود. دولت بریتانیا از تلاش رضاخان در انجام کودتا راضی بود و تلاش‌های وی را که تأمین‌کننده منافع بریتانیا بود، می‌ستود. چنانچه ترجیح بسیاری از سیاستمداران انگلیسی به‌ویژه وزیرمختار بریتانیا در ایران این بود که رضاخان در هیئت یک پادشاه بر تخت حکومت ایران تکیه زند.
انتقاد ذوالنوری از ظریف و روحانی بخاطر لغو نشدن تحریم‌ها
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از ظریف و روحانی بخاطر لغو نشدن تحریم‌ها، گفت: وعده‌های ظریف و روحانی برای بازگشت به برجام پشتوانه قانونی ندارد و خلاف قانون است.حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ظهار داشت: پروتکل الحاقی را ما براساس برجام، داوطلبانه اجرا کردیم. وی افزود: پروتکل الحاقی به دو شکل اجرا می‌شود، یکی اینکه دولت‌ها در مجالس خود آن را تصویب می‌کنند و برای اجرای آن الزام برای خود ایجاد می‌کنند. دوم اینکه دولتی بدون اینکه پروتکل را رسما به گردن خود بیندازد و بپذیرد و الزام و اجبار برای خود ایجاد کند، داوطلبانه می‌پذیرد که پروتکل را اجرا کند. ذوالنوری در ادامه عنوان کرد: ما طبق برجام گفتیم پروتکل را داوطلبانه اجرا می‌کنیم، اما اجرای پروتکل هم عین هر یک از تعهدات ما یا تعهدات کشورهای ما از آن پنج کشور است یعنی 4+ 1.وی در همین راستا بیان کرد:‌ زمانی که آمریکا از
5+1 به کلی بیرون رفته و هیچ یک از تعهدات خود را انجام نداده، اروپا متعهد شد 11 تعهد را با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 97 انجام دهد و خلع وجود آمریکا در برجام را جبران کنند که به هیچ‌کدام از آنها عمل نکردند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: تنها طرفی که به تعهدات خود عمل کرده جمهوری اسلامی بوده است، بنابراین وقتی طرف مقابل هیچ‌گونه اقدامی نکرده، دلیلی ندارد که ما به اجرای تعهداتمان ادامه دهیم.


دولت بدون مصوبه مجلس در حال اجرای توافق پاریس است

سخنگوی کمیسیون اصل نود گفت: شبهاتی وجود دارد که برخی در دولت بدون طی شدن مراحل قانونی در حال اجرای توافق پاریس هستند.علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون اصل نود با مسئولان محیط زیست جهت رسیدگی به شکایت واصل شده درباره اجرای غیرقانونی سند INDC مرتبط با توافق پاریس، گفت: تعهدات مد نظر ایران در این توافقنامه از آبان ۹۴ بدون الحاق رسمی جمهوری اسلامی، تحت عنوان برنامه مشارکت ملی در زمینه کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، با تصویب هیئت وزیران و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور اجرا شده که نسخه انگلیسی این مصوبه به عنوان تعهدات مد نظر ایران در توافق پاریس در دبیرخانه کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل به ثبت رسیده است.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مستندات مربوط به این شکایت در این جلسه ارائه شد و معاونان سازمان حفاظت محیط زیست نیز پاسخ‌های خود را ارائه کردند که با توجه به چندوجهی بودن این شکایت، لازم است پاسخ وزارت نیرو، نفت و سایر دستگاه‌ها به همراه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز دریافت شود.وی افزود: باید بررسی شود که آیا مصوبه دولت مرتبط با توافق پاریس بوده یا بر اساس کنوانسیون تغییرات اقلیمی است که در اواسط دهه هفتاد از سوی مجلس به تصویب رسیده و به آن پیوسته ایم.خضریان همچنین به سندی که در این جلسه ارائه شد اشاره و بیان کرد: این سند حاکی از این بود که نسخه انگلیسی برنامه مشارکت ملی در خصوص کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای که به تصویب هیئت وزیران رسیده، در سایت سازمان ملل به عنوان پیش زمینه‌ای برای توافقنامه پاریس به ثبت رسیده است، در حالی که ما به این توافقنامه نپیوسته ایم؛ لذا شبهاتی وجود دارد که برخی در دولت بدون مصوبه مجلس و طی مراحل قانونی در حال اجرای این توافقنامه هستند.


اخبار روزانه:
*
تعداد 37 نفر از نمایندگان در قالب ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس شکایتی را در مورد رئیس جمهور به خاطر به کار بردن عبارات توهین آمیز در باره منتقدان و همچنین عدم رعایت شئونات و ... در مجلس طرح کردند.در این شکایت به 53 مورد اهانت رئیس جمهور از مهر ماه سال 1392 تا فروردین ماه
1396 به منتقدان اشاره شده و از نظر شکایت کنندگان نقض اصل 121 قانون اساسی و عدم رعایت شئونات از سوی شخص رئیس جمهور تلقی می‌شود.مواردی همچون اقلیت کارشکن، دروغ پراکن، اقلیت افراطی، تفرقه افکن، بی عقل ، دلال تحریم، دروغگو فحاش، هتاک، دشمن انسانیت، منقلی و ساده لوح از مواردی است که حسن روحانی برای منتقدان خود به کار برده و در این طرح شکایت به آنها اشاره شده است.


*
رویترز مدعی کشف ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای ایران شد. به گزارش ایلنا، منابع ناشناس این خبرگزاری مدعی شدند: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو سایت هسته‌ای ایرانی، ذرات اورانیوم پیدا کرده است. این در حالی است که نمایندگان ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین و آژانس بین‌المللی انرژی از اظهار نظر در این خصوص خودداری کردند.

*در حالی که بر اساس مصوبه اردیبهشت ماه هیئت وزیران مقرر شده بود پرداخت‌ های قانونی و خاص که به منظور تشویق، ایجاد انگیزه و مانند آن بین کارکنان دستگاه‌های اجرایی دارای قانون پرداخت از محل اعتبارات هزینه ‌ای درآمدهای اختصاصی سال 99، فقط تا سقف عملکرد سال98 قابل تخصیص و پرداخت است، یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه روزهای اخیر خود خطاب به اعضای اقتصادی دولت اعلام کرده حسب تصمیم جدید، اعتبارات هزینه ای از محل درآمدهای برخی دستگاه های اقتصادی در دولت، از دستور اردیبهشت ماه مستثنا شده و تا سقف جدیدی، قابل هزینه کرد است.

*یک نهاد نظارتی با ارسال بخشنامه ای در روزهای اخیر خطاب به مدیران مالی ادارات و سازمان های دولتی، با اشاره به مصوبات و تصمیمات سال های اخیر دولت برای بستن حساب های بانکی غیرمجاز دستگاه های دولتی که نزد بانک مرکزی افتتاح نشده باشند، متذکر شده در صورت مشاهده حساب هایی که همچنان در بانک های غیرمجاز مفتوح هستند، موضوع به عنوان تصرف غیرقانونی در اموال دولتی تلقی می شود و پیگرد قانونی خواهد داشت.

*وزیر بهداشت گفت: کانون شیوع کرونای انگلیسی مسافران عراقی بودند. سعید نمکی وزیر بهداشت درخصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: متاسفانه شاهد شیوع شدید بیماری کرونا در استان خوزستان هستیم و کانون شیوع کرونای انگلیسی مسافران عراقی بودند به همین دلیل مرز‌های عراق بسته شده است. وی گفت: در استان خوزستان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۱۰ درصد نزول پیدا کرده بود قبلا هم گفته‌ایم که رابطه مستقیمی بین ابتلا به کرونا و میزان شیوع بیماری وجود دارد.


*
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی توئیتری به سفر خود به تهران و اهداف این سفر اشاره کرد. به گزارش تابناک، «رافائل گروسی» در صفحه توئیتر خود نوشت: «من فردا (امروز) به منظور دیدار با مقامات ارشد ایران برای یافتن راهکار قابل توافق دوجانبه و قابل تطبیق با قوانین ایران به تهران سفر می‌کنم تا سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به فعالیت‌های راستی‌آزمایی اصلی در ایران ادامه دهد. به موفقیت امید داریم و این به سود همه است.» گفته می‌شود وزرای خارجه تروئیکاری اروپا با حضور تصویری همتای امریکایی بعد از سفر گروسی نشستی را برگزار خواهند کرد.

* بنا به نیاز گاهی پیش می‌آید از وسیله نقلیه شخصی جهت انجام کار اداری استفاده می­شود، آیا جایز است برای جبران، از وسیله نقلیه سازمانی جهت کار شخصی استفاده کرد؟ پاسخ: مصرف نمودن اموال دولتى در غیر مواردى که اجازه داده شده، در حکم غصب است و موجب ضمان مى‏باشد، مگر آن‌که با اجازه قانونى مقام مسئول بالاتر صورت بگیرد (اجوبه الاستفتائات، سؤال شماره 1966) و در فرض سؤال جایز نیست.

https://shoma-weekly.ir/oueH6I