گفته می‌شود که...

فتوای رهبر انقلاب درباره «خمس سهام عدالت»/تظاهرات در عربستان در اعتراض به فقر و بیکاری/گام مهم ایران در دانش پیشرفته فضایی/همتی: نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان برمی‌گردد/هر شاخه گل برای روز مادر چند؟/پشت پرده چین هراسی در کشور و ...

فتوای رهبر انقلاب درباره «خمس سهام عدالت»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به استفتایی در خصوص «خمس سهام عدالت» پاسخ دادند.رهبر معظم انقلاب به استفتایی در مورد «خمس سهام عدالت» پاسخ هایی دادند که متن این استفتاء و پاسخ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در ادامه می‌خوانید:
سوالات:
۱- با توجه به اینکه واگذاری سهام عدالت به صورت اقساط (از محل سودِ حاصل از سهام) بوده است آیا این سهام، متعلَق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟
۲- دولت برای برخی از اقشار ضعیف، قیمت سهام را با تخفیف محاسبه کرده و تفاوت قیمت را از محل منابع خود تأمین کرده است. آیا به مقداری که دولت تخفیف داده نیز خمس تعلق می‌گیرد؟
۳- حکم خمسِ سودهایی که قبل از آزادسازی (پس از سال ۹۵) حاصل شده و به افراد پرداخت شده یا نشده است، چیست؟

پاسخ‌ها:
۱- پس از آزادشدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین سال خمسی، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود.
۲- در این صورت نصف سهام، متعلَق خمس است و نصف دیگر در حکم هبه است و خمس ندارد.
در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی‌دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست.
۳- سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم درآمد بین سال را دارد.


تظاهرات در عربستان در اعتراض به فقر و بیکاری

شهر بریده‌، در منطقه القصیم عربستان شاهد تظاهرات هزاران نفری مردم در اعتراض به فقر و بیکاری بود که به درگیری با نیروهای امنیتی سعودی منجر شد.

سفرهای نوروزی برقرار میشود

وزیر گردشگری کشورمان گفت: «در ستاد کرونا مقرر شده که برای سفرهایی با رعایت کامل پروتکل بهداشتی در عید برنامهریزی کنیم. سفرها مدیریت شده انجام میشود تا مردم، شادی و نشاط داشته باشند اما همه اینها مشروط بر این است که موج چهارم کرونا را نداشته باشیم».

هدیه آمریکایی به یمنی‌ها

«علی صفره» مسئول مرکز مین‌روبی یمن خبر داد: «بر اساس آمارهای دقیق به دست آمده هشت نوع بمب و تعداد ۳۱۷۹ بمب خوشه‌ای که ساخت آمریکا، انگلیس و برزیل بوده علیه یمن استفاده شده است. شمار قربانیان بمب‌های خوشه‌ای در یمن بیش از یک هزار نفر است که اکثر آن‌ها زنان و کودکانی هستند که در مناطق زراعی و مراتع کشته شدند».


گام مهم ایران در دانش پیشرفته فضایی

عصر دیروز پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر ترکیبی «ذوالجناح» با موفقیت انجام گرفت. سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع گفت: «این گام مهم علمی با هدف آزمایش زیرمداری و دستیابی به فن‌آوری قدرتمندترین موتور سوخت جامد در کشور انجام شده است». مهندس حسینی افزود: «این ماهواره‌بر سه مرحله‌ای از نظر ویژگی‌های فنی قابل‌رقابت با ماهواره‌برهای روز دنیاست. توانایی حمل ماهواره تا وزن ۲۲۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری ازجمله ویژگی‌های این ماهواره‌بر پیشرفته است». از مهم‌ترین دستاوردهای این آزمایش فضایی، دستیابی به قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور و آزمایش موفق سایر فن‌آوری‌های جدید به کار رفته در این محصول علمی است. این ماهواره‌بر پس از تست‌های تحقیقاتی و تثبیت فن‌آوری، آمادگی قرار دادن ماهواره‌های عملیاتی را در مدار خواهد داشت. با این گام مهم، امکان قرار دادن ماهواره در مدارهای موسوم به «خورشید آهنگ» برای کشورمان فراهم می‌شود.
همتی: نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان برمی‌گردد

رئیس‌کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی تأکید کرد: «علت نوسان ارز بیشتر روانی است مسئولان باید در اظهارنظرهایشان دقت کنند. به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم، اما انتظارات تعدیل خواهد شد و نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد».
هر شاخه گل برای روز مادر چند؟

رییس اتحادیه فروشندگان گل وگیاه استان تهران: گل نسبت به سال گذشته با افزایش قیمتی همراه نبوده است.هر شاخه گل رز در سه رنج قیمتی ۲۵ هزار تومان، ۳۰هزار تومان و ۳۵هزار تومان، مریم ۲۰ هزار تومان، آلسترومریا ۱۵ هزارتومان و آنتوریوم با قیمت ۲۵ تا ۳۰هزارتومان عرضه خواهد شد.

پشت پرده چین هراسی در کشور

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می‌گوید: «گردش به شرق در سیاست ایران اتفاق تازه‌ای نیست اما حال حساسیت افکار عمومی در خصوص روابط ایران و دوست شرقی‌اش چین با افزایش قابل‌توجهی روبرو شده است. افکار عمومی اخبار مرتبط با چین را با حساسیت بالایی دنبال می‌کند و در هر اتفاق پای یک چینی در میان است. از صید ماهی در خلیج‌فارس و دریای عمان تا استخراج رمز ارز و بیت‌کوین. سروصدای به پا شده علیه چین در زمان اعلام مفادی مبهم و کلی از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین از منظر سیاسی امری بسیار قابل‌بررسی است». مجیدرضا حریری معتقد است نوعی غرض‌ورزی در انتشار اخبار مرتبط با چین وجود دارد. وی تأکید می‌کند، در همین دوران سخت، ایران پولی بلوکه شده در چین ندارد. مجیدرضا حریری با اشاره به اینکه رقبای منطقه‌ای از مراودات ایران و چین نگران هستند، معتقد است: «پشت مسئله چین‌ستیزی و مانور خبری بر این مسئله، امیال سیاسی و هم رقابت‌های اقتصادی منطقه‌ای و جهانی وجود دارد. قطعاً چین‌ستیزی نزد مردم ما هرچه بیشتر نمود یابد و به آن دامن زده شود، منافع ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قاعدتاً کسانی که از رابطه خوب تجاری میان ایران و چین نگران هستند و منافع منطقه‌ای و جهانی خود را در خطر از دست رفتن می‌بینند، این‌گونه مسائل و تبلیغات را در ایران دامن می‌زنند و باید گفت به حتم منفعت ملی ما در این مسئله نیست. در منطقه کشورهایی که بیشتر در اردوگاه غرب هستند مانند عربستان سعودی و امارات نسبت به ما رابطه بیشتر تجاری با چین دارند».
هراس ادامه‌دار صهیونیست‌ها از انتقام ایران

«آوی ملامد» نویسنده و تحلیلگر صهیونیستی می‌گوید: «ایران در حال آماده‌سازی شرایط عملیات انتقام در بلندمدت است و باید این موضوع را جدی بگیریم. مرزهای ژئواستراتژیک ایران آن چیزی نیست که در نقشه مشاهده می‌کنید؛ مرزهای ما از راست به ایران و از جنوب به یمن منتهی می‌گردد. حمله سایبری ایران خسارات اساسی و قابل‌توجهی به بار خواهد آورد».
اظهارات کرونایی بازیگر زن و دخترش

اولیویا نیوتن جان طی مصاحبه‌ای که دخترش همراه او بود، گفت: با این وجود که در کالیفرنیا واجد شرایط دریافت واکسن هستم، اما برنامه‌ای برای استفاده از آن ندارم. بازیگر فیلم سینمایی «گریس» به خاطر دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان و از آنجا که بالای ۶۵ سال دارد، می‌تواند واکسن دریافت کند. نیوتن جان دلیل این تصمیم خود را اعلام نمی‌کند؛ اما دخترش کلویی لاتانزی ۳۵ ساله می‌گوید تحقیقاتی که خودش انجام داده به او ثابت کرده که واکسن‌ها بی‌خطر نیستند.

تعیین سقف 5 سکه برای مهریه در مجلس!

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس تأکید کرد: «هیچ ماده‌ای در زمینه مهریه شامل تعیین ۵ سکه به جای ۱۱۰ سکه و... تصویب و تأیید نشده و این‌ها همگی پیشنهادات صورت ‌گرفته برخی نمایندگان است». فاطمه قاسم‌پور گفت: «با توجه به در دستور کار بودن تدوین اصلاحیه قانون حمایت خانواده، فراکسیون قصد داشت موضوع مهریه را نیز در همان اصلاحیه مورد بررسی قرار دهد و در صورت لزوم، تغییرات و اصلاحاتی را اعمال کند. مطالبه برخی مردان که در نوسانات اقتصادی مسائلی از باب پرداخت مهریه برایشان ایجاد شده بود، برخی آقایان نماینده مجلس را بر آن داشت تا طرح‌هایی را در زمینه اصلاح قانون مهریه ارائه دهند. فراکسیون کلیه طرح‌های ارائه‌شده را مورد بررسی قرار داد، این طرح‌ها اگرچه رافع مسائل مردان بود، اما مشکلات زیادی را برای زنان در پی داشت. به همین منظور فراکسیون زنان و خانواده مجلس طی جلساتی با ارائه‌دهندگان طرح‌ها و جامعه کارشناسی، به بررسی طرح‌های مذکور پرداخت. یکی از طرح‌ها که در کمیسیون قضایی در دست بررسی قرار دارد، چندی پیش در جلسه کارشناسی با دعوت فراکسیون از حضور پژوهشگران حقوقی و قضایی و در محل این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و توضیحات مدافعین طرح نتوانست جامعه کارشناسی را قانع سازد». وی تأکید کرد: «ما در فراکسیون زنان و خانواده مجلس ضامن برقراری موازنه حقوقی میان زنان و مردان هستیم و اصلاحیه مربوط به مهریه نیز از این قاعده مستثنا نبوده و باید به گونه‌ای باشد که هم مسائل مردان را مرتفع سازد و هم در راستای تأمین حقوق زنان باشد».
قالیباف: مشکل امروز به خاطر فاصله از راه امام است

رئیس مجلس گفت: «اگر امروز در زندگی مردم کم‌وکاستی‌هایی وجود دارد و مردم آن‌ها را تحمل می‌کنند به این جهت است که از راه امام فاصله گرفته‌ایم. اگر کسانی بخواهند فقط با چند جمله و عبارت و عکس و موزه امام را خلاصه کنند، ظلم به امام و راه امام کرده‌اند».
کار بزرگ کاشانیها

محققان کاشانی موفق شدهاند با نانو ژنراتور توسعهیافته پیزوالکتریک، حرکات قلب را به انرژی الکتریکی موردنیاز دستگاه ضربانساز قلب تبدیل کنند. با این ابتکار، دیگر نیازی به باتری قلب و تعویض آن نیست.
خودکشی یک کودک کار

پایگاه خبری عصرجنوب با انتشار ویدئویی از خودکشی یک کودک ۱۴ ساله در ماهشهر به نام «‌محمد» خبر داده و علت خودکشی او را «‌فقر و تنگدستی» اعلام کرده است. محمد که از علاقه‌مندان تیم شهرداری ماهشهر بود به دلیل مشکلات مالی مجبور به ترک تحصیل شده بود.
داماد ترامپ نامزد جایزه صلح نوبل

جرد کوشنر مشاور ارشد پیشین کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور سابق) به همراه معاونش، آوی برکوویتز، برای نقش‌شان در عادی‌سازی روابط اسرائیل با چند کشور عربی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شدند. امارات، سودان و بحرین سه کشوری هستند که در اواخر سال گذشته میلادی با میانجگیری واشنگتن با اسرائیل در مورد عادی‌سازی روابط به توافق رسیدند. این توافق با عنوان «پیمان آبراهام» نیز شناخته می‌شود

قطر به دنبال کسب وجهه بین‌المللی

تارنمای نشریه اقتصادی فوربس با اشاره به سهم قطر از ذخایر عظیم انرژی منطقه در گزارشی مدعی شد که دولت دوحه با اتکا به این ثروت، به دنبال میانجیگری میان ایران و آمریکا و کسب تکریم و تمجید کشورهای دیگر است. این نشریه با اشاره به روابط دوستانه قطر و آمریکا نوشت: «می‌توان گفت که قطر برنده مناقشه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بود ولی هیچ‌کدام از طرفین تمایلی به تأکید بر این موضوع نداشته و با ابتکار کویت و آمریکا بی‌سروصدا عادی‌سازی روابط را در پیش گرفته‌اند. شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه اخیر با شبکه اقتصادی بلومبرگ خواهان گفت‌وگوی شورای خلیج‌فارس با ایران شده و اعلام کرده که برخی از کشورهای عضو شورا در خلوت از این ایده حمایت می‌کنند. امیر قطر و وزیرانش فارغ از دغدغه مالی به دنبال کشاندن ایران و آمریکا به پای میز مذاکره و کسب احترام میان اعضای شورا و تمجید جهانی هستند». البته قطر به‌عنوان اولین کشوری نیست که به دنبال ایفای نقش واسط در روابط ایران و آمریکا برای کسب وجهه بین‌المللی است. پیش‌ازاین نیز برخی کشورها، ازجمله؛ ترکیه و عمان نیز این بختشان را آزموده‌اند.

اخبار روزانه:
*
امام جمعه قم واکسن ایرانی کرونا را نشان از همت بلند و توانایی جوانان ایران دانست و گفت: این دستاورد حاصل نشده مگر با توصیه‌ها و هدایت‌های رهبری که همیشه تاکید و تکیه بر توان داخلی داشتند و این قدرتمندی در عرصه‌های مختلف قابل مشاهده است. وی گفت: ویروس شرور و منحوس کرونا آسیب‌هایی برما تحمیل کرد و خیلی‌ها را غریبانه از بین ما برد اما در کنار این آسیب‌ها، خسارت‌ها و زحمت‌های کادر درمان، ظرفیت های خوبی را برای ما آشکار کرد و ما با کارهایی که در این ایام انجام دادیم ضعف‌ها، کمبودها، تحریم‌ها و تهدیدهایی که بر ملت ما تحمیل گردید را کنار زدیم و به لطف خداوند پدیده‌های شگرفی از اختراعات، اکتشافات و توانایی ها را از خود نشان دادیم. امام جمعه قم ادامه داد: بارزترین توانایی‌ها که اخیرا اتفاق افتاده تولید واکسن ایرانی کرونا است چراکه دشمن فکر آن را هم نمی‌کرد که این همت بلند و توانایی در میان جوانان و پژوهشگران ما باشد.


* اگر انتقاد شدید از افراد و مسئولان کشوری منجر به بدبینی مردم نسبت به نظام و حاکمیت شود از لحاظ شرعی اشکالی دارد؟ پاسخ: تضعیف نظام اسلامی جایز نیست، باید نقد و انتقاد از افراد به نحوی باشد که موجب زیر سؤال رفتن نظام اسلامی نشود.
*دادگاه جنایی بحرین
۸ نفر را با ادعای «تشکیل باند تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران» به حبس ابد محکوم کرد. به گزارش ایسنا، این دادگاه محکومین را به «تلاش برای انجام عملیات تروریستی در بحرین در راستای منافع ایران» متهم کرد. دادگاه جنایی بحرین ۱۸ نفر را به دست داشتن در این قضیه متهم کرده است که برخی از این افراد فراری هستند. دادگاه‌های بحرینی پیش از این نیز در راستای سرکوب صدای مخالفان رژیم آل‌خلیفه، برخی افراد را به همکاری با ایران و تشکیل باندهای تروریستی و ایجاد ناامنی در این کشور متهم کرده است.
*یک نهاد مسئول اقتصادی در نامه روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از مدیران دولتی، از آن ها خواسته است با توجه به تاکیدات سال گذشته حجت الاسلام
روحانی رئیس جمهور برای اشراف جدی تر نهادهای دولتی روی زنجیره کالاهای اساسی، مراقبت کنند کلیه فروش های این نوع کالاها اعم از برنج خارجی، شکر، روغن و گوشت به کلیه نهادها و حتی سازمان های حمایتی و خیریه ها، به صورت کامل ثبت و تراکنش های خرید و فروش نیز به صورت دقیق در گزارش های مربوط درج شود.
*با توجه به این که در ماه های اخیر دستورات جدیدی برای توسعه دولت الکترونیک به وزارتخانه ها و سازمان های دولتی ابلاغ شده، یک مقام اجرایی با ارسال نامه ای خطاب به همه اعضای کابینه از آن ها خواسته است ضمن توجه به اهمیت سرعت در توسعه این موضوع، به گونه ای اقدام کنند تا صرفا از نرم افزارهای تلفن همراه یا دیگر اپلیکیشن های کاربردی استفاده شود که تاییدیه و گواهی های امنیتی و اجرایی لازم را دریافت کرده اند چرا که رعایت نکردن چنین زیرساخت هایی، نهادهای مذکور را از هدف اصلی یعنی ارتقای سلامت اداری دور خواهد کرد
.

https://shoma-weekly.ir/PYSqyG