گفته می‌شود که...

غرب منافع ایران را نادیده می‌گیرد/چرا واردات سیاه‌دانه ممنوع شد؟/مصرف لبنیات 20 درصد کاهش یافت/ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی چقدر شد؟/راهکار چین برای عبور از سلطه آمریکا/ آخرین وضعیت بازگشایی نماد سرخابی‌ها/تورم 95 درصدی عضو ناتو/مرغ از قیمت مصوب عبور کرد و...

غرب منافع ایران را نادیده می‌گیرد

وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اینکه غرب تنها به منافع خود اهمیت می‌دهد، گفت که کشورهای غربی منافع کشورهای دیگر مانند چین، ایران و هند را نادیده می‌گیرند. «سرگئی لاوروف» با انتقاد از عملکرد ناتو ادامه داد: جمله «ناتو یک ائتلاف دفاعی است»، مزخرف و مضحک است، حتی شرم‌آور است که چنین چرندیاتی را مطرح کنیم.

زن یک ابزار دکور صحنه در آمریکا

«رحیم‌پور ازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید: «سینمای غرب بر مبنای ایدئولوژی است. عروسک باربی توسط پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) ساخته شد تا دختر خوشگل و چشم‌سبز آمریکایی را الگوی دختران جهان کند. جهان به دنبال زنان حرکت می‌کند، اگر مادر و همسر به فساد کشیده شوند، این جامعه و جهان است که به فساد کشیده می‌شود. آمریکا با عنوان مدرنیته، جنایاتی در حق زنان می‌کند که در تاریخ بشر سابقه ندارد. بیشترین افسردگی، تجاوز به زنان و کودکان و... در اروپا انجام می‌شود».

چرا واردات سیاه‌دانه ممنوع شد؟
مجری طرح گیاهان دارویی از ممنوعیت واردات گیاه سیاه‌دانه به کشور خبر داد و گفت: با تولید ۳۰ هزار تن سیاه‌دانه از واردات این محصول بی‌نیاز شده‌ایم. این گیاه مصرف زیادی در صنعت غذایی و دارویی کشور دارد و در طب سنتی نیز برای انواع دارو‌ها استفاده می‌شود.
ایران از آمریکا چه خواسته ای دارد؟!

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام اظهار کرد: «ایران به دیپلماسی چندجانبه متعهد است که نتیجه آن باید تضمین‌کننده لغو همه تحریم‌ها باشد». مجید تخت روانچی گفت: «ایران ضمانت‌های قابل راستی‌آزمایی و عینی از آمریکا درخواست کرده، اینکه آمریکا بار دیگر تعهدات خود را نقض نخواهد کرد. تحریم‌ها به بهانه‌ها یا عناوین دیگر- همان‌طور که در دولت قبلی آمریکا اتفاق افتاد- اعمال نخواهد شد و سازوکارهای برجام مورد سوءاستفاده قرار نخواهد گرفت. درواقع این‌ها حداقل مقتضیات برای اطمینان نسبی از ثبات در برجام به شمار می‌روند». وی افزود: «من ناگزیر هستم که مجدداً دلایل وضعیت فعلی را مرور کنم. متأسفانه برخی از اعضای شورای امنیت که تعهدات خود در قبال برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نادیده گرفته، همچنان از عوامل زمینه‌ساز وضعیت کنونی چشم‌پوشی می‌کنند و با ارائه روایتی جعلی و نادرست از چرایی حضور ما در این وضعیت، ایران را مقصر می‌دانند و برخی دروغ‌ها و اتهامات ساختگی را به کشور من نسبت می‌دهند. تعهدات طرفین طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به دقت بیان و توضیح داده شده و صریح و بدون ابهام است. درحالی‌که تعهدات هسته‌ای ایران با لغو مؤثر همه تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران مرتبط است، واقعیت این است که تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند و ایران از منافع اقتصادی آن‌طور که در توافق وعده داده شده بود، بهره نمی‌برد».
مصرف لبنیات 20 درصد کاهش یافت

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت:‌ برآوردهای اولیه این است که پس از اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها و افزایش قیمت، مصرف لبنیات 20 درصد کاهش یافته است که می توان با اختصاص کالابرگ الکترونیکی لبنی آن را افزایش داد.

دلال‌های آمریکایی در ایران

آمریکا در پی آن است تا با ترفند تعلیق تحریم‌ها به صورت موقت در قالب احیای برجام، بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته و سپس تحریم‌ها و به‌خصوص تحریم‌های مالی و نفتی را بر ایران از سر بگیرد. در این میان، برخی رسانه‌ها و فعالین غرب‌گرای داخلی بدون سنجیدن جوانب مسئله و با بزک چهره کریه آمریکا، برای نجات دادن کاخ سفید از مخمصه، خود را به آب‌وآتش می‌زنند. در حال حاضر اقتصاد آمریکا و اروپا، رکوردهای تورمی بی‌سابقه را تجربه می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود تدریجاً وارد رکود سنگین شوند. پیش‌ازاین رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفته بود: «برای جبران کمبود گاز روسیه، باید به دوران استفاده از زغال‌سنگ برگردیم». در این شرایط ویژه، آمریکا و اروپا نیازمند فوری "بازگشت نفت ایران به بازار" هستند»؛ اما سابقه عهدشکنی این دولت‌ها در کنار خوی سلطه گری و غارتگری آن‌ها، این هشدار را می‌دهد که باید با دقت و هوشیاری واکنش نشان داد.


ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی چقدر شد؟
مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی در حال حاضر ۸۷۰.۵۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۰۸ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۲.۵۶ درصد کل بازار ارز‌های دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۱۱ درصد کاهش داشته است. حجم کل بازار ارز‌های دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۷۴.۷۱ میلیارد دلار است که ۲۱.۴۶ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۷.۱۱ میلیارد دلار است که۹.۵۲ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارز‌های دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۶.۸۸ میلیارد دلار است که ۸۹.۵۲ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارز‌های دیجیتال است.
راهکار چین برای عبور از سلطه آمریکا

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: «سیاست‌گذاران چینی به‌طور فزاینده‌ای متقاعد شده‌اند که آمریکا مصمم به اجرای راهبرد تمام‌عیار مهار در قبال چین است. سیستم پرداخت بین‌بانکی چین، خدمات پیام‌رسانی مالی و کارکردهای تسویه‌ای را در یک پلتفرم واحد جمع کرده است. این سیستم به‌منزله جایگزین چین برای سوئیفت + اتاق تسویه پرداخت‌های بین‌بانکی است که دلار را در میان مؤسسات مختلف در سطح دنیا جابجا می‌کند».
آخرین وضعیت بازگشایی نماد سرخابی‌ها

رئیس سازمان خصوصی سازی در ادامه درمورد بازگشایی نماد دو باشگاه توضیح داد: درخصوص بازگشایی نماد باشگاه استقلال همه کار‌ها انجام شده و صرفا متوقف بر اعلام نظر حسابرس درباره صورت‌های مالی شش ماهه اصلاحی است که امیدوارم این هفته بازگشایی صورت پذیرد. پرسپولیس کمی عقب‌تر از این مراحل است و برای مستندسازی تلاش می‌کنند. اخبار منتشره مبنی بر انتخاب یا انتصاب دو عضو هیات مدیره، از آنجائی که هنوز تشریفات مجمع انجام نشده رسمیت ندارد. تا قبل از بورسی شدن، چون شرکت صددرصد دولتی بود انتخاب هیات مدیره به پیشنهاد وزارت ورزش و تایید دو عضو دیگر مجمع یعنی وزیر اقتصاد و دادگستری صورت میگرفت، اما بعد از بورسی شدن، از آنجایی که این دو باشگاه سهامدار غیردولت دارند باید تشریفات برگزاری مجمع بورسی رعایت و اطلاعیه ۱۰ روز پیش از برگزاری مجمع منتشر شود و در دستور کار انتخاب اعضای هیات مدیره قرار گیرد که این اتفاق هنوز رخ نداده است.

تورم 95 درصدی عضو ناتو

ترکیه کشوری به‌زعم خویش اروپایی است که یکی از اعضای ناتو است. دولتمردان این کشور مدعی اولی در منطقه غرب آسیا هستند. هرچند این کشور نه با تحریم اقتصادی غرب و آمریکا مواجه است و نه موانع رشد و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی دارد، بلکه درهم‌آمیختگی بالایی نیز با فرهنگ سرمایه‌داری و جهان غرب دارد، در مقطع فعلی با تورم 95 درصدی مواجه است.
مرغ از قیمت مصوب عبور کرد

در حالی که تولیدکنندگان عنوان می‌کنند قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد قیمت مرغ زنده را ۴۹ هزار تومان اعلام کرده و براین اساس قیمت مرغ گرم باید اصلاح شود، نرخ مرغ در بازار رو به افزایش است. بررسی‌های میدانی مهرنشان می‌دهد قیمت مرغ که تا سه هفته قبل حدود ۴۲ هزار تومان بود همچنان روند افزایشی خود را طی می‌کند و در حال حاضر در برخی نقاط شهر قیمت این کالا به بیش از ۶۰ هزار تومان رسیده است. براین اساس در برخی از مناطق تهران قیمت مرغ حتی تا ۶۵ هزار تومان نیز افزایش یافته است.

شرق: مدیر از خارج وارد کنیم!

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «راهی جز توسعه روابط بین‌الملل نیست»، نوشت: «اینکه حال کشورمان در زمینه‌های مختلف ازجمله اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیست خوب نیست، دیگر برای همه مثل روز روشن است. کشور در دوره‌های مدیریتی متفاوت به‌جایی رسیده که حتی در تأمین حداقل‌های معیشت مردم به مشکل خورده است. توسعه، مختل شده و جامعه ایران به عقب برگشته است! ما رفاه و اقتصاد را به همه کشورهای منطقه و همه دوستان و نزدیکانی که مهاجرت کرده‌اند، باخته‌ایم. چرا؟ چون پیشرفت و توسعه کشورها بدون کمک یکدیگر ممکن نیست و گذر از بحران‌ها به‌خصوص برای ایران که با ده‌ها بحران بزرگ دست‌وپنجه نرم می‌کند، بدون کمک‌های جهان نه‌تنها دشوار بلکه غیرممکن به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ بایدها و نبایدهای زیادی وجود دارد. یکی از کارشناسان عرصه سیاست می‌گفت یکی از این بایدها می‌تواند جهانی‌شدن و استفاده از مدیران خارجی باشد». اتفاقاً در حدفاصل سال‌های 92 تا 1400 دقیقاً این طیف در دولت روی کار بود که معتقد بود باید مدیر از خارج وارد کرد. همین طیف با چنین رویکردی، قیمت ارز را ۸ برابر، قیمت طلا را ۱۰ برابر، قیمت مسکن را ۷ برابر، قیمت خودرو را ۶ برابر و قیمت بقیه کالاها را تا ۳۰۰ درصد افزایش داد.
احتمال ادامه افزایش قیمت طلا و سکه ضعیف است

بذرافشان عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: از ابتدای هفته، باتوجه به کاهش قیمت اونس جهانی طلا و نوسانات کاهشی و ثبات نرخ ارز در بازار‌های داخلی و نبود تقاضا برای خرید سکه و طلا سبب شد که روند کاهشی خوبی در بازار ایجاد شود، اما از روز چهارشنبه مسیر نزولی قیمت‌ها متوقف و مسیر افزایش قیمت‌ها آغاز شد. البته که این افزایش قیمت منجر به افزایش تقاضا در بازار نشد؛ بایستی منتظر ماند تا دید هفته پیش‌رو این روند افزایش ادامه‌دا خواهد بود یا خیر. اما بنظر می‌رسد که باتوجه به نبود تقاضا، در صورتیکه در بازار‌های جهانی نوسان خاصی ایجاد نشود، احتمال اینکه روند افزایشی ادامه‌دار باشد، کم است.

محکومیت حبس برای به کار گرفتن اتباع غیرمجاز

«سید مجید میراحمدی» معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور خبر داد: «مطابق قانون، از شنبه یازدهم تیر، کارفرمایانی که اتباع غیرمجاز را به کار بگیرند، به مدت سه تا شش ماه به حبس محکوم خواهند شد. مطابق قانون، کارفرمایانی که اتباع غیرمجاز را به کار بگیرند، تا پنج برابر حداقل حقوق روزانه این افراد جریمه می‌شوند و در قانون قاچاق انسان این حد تشدید شده است».

گزارش رسانه آمریکایی از تولید قایق موشک‌انداز و رادارگریز در ایران
تارنمای یواس‌ان‌ای، با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد: ایران احتمالا در حال ساخت یک قایق موشک‌انداز رادارگریز جدید است.این قایق ناشناخته به نظر رادارگریزتر از انواع قبلی می‌آید و می‌تواند یک قایق موشک‌انداز باشد. به نوشته این رسانه که اخبار حوزه دریایی را منتشر می‌کند، این کشتی در مجموعه کشتی‌سازی شرکت تعاونی شناورسازی مدکن آلوی قشم در جزیره قشم واقع شده و در تصاویر ماهواره‌ای تجاری ایرباس که به صورت عمومی درگوگل ارث» به اشتراک گذاشته شده، قابل مشاهده است.
این تارنما همچنین افزود: این قایق جدید در کنار یک کاتاماران موشک‌انداز جدید دیگر و یک رزم‌ناو موشک‌انداز کلاس شهید سلیمانی دیده می‌شود. نوع جدید از نظر شکل کلی شباهت‌هایی به یک مدل رادارگریز دارد اما به طور قابل توجهی کوچکتر است. اندازه آن حدود ۱۶۶ فوت یا ۱۵۰ متر طولو ۴۶ فوت یا ۱۴ متر عرض است.
تورم فرانسه رکورد زد
آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که تورم فرانسه در ژوئن به بالاترین حد خود از سال ۱۹۹۱ رسیده، زیرا هزینه‌های غذا و انرژی از زمان تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافته است. آژانس ملی آمار Insee اعلام کرد که قیمت مصرف‌کننده نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵.۸ درصد با افزایش انرژی ۳۳.۱ درصد و مواد غذایی ۵.۷ درصد افزایش یافته است. رشد قیمت بر اساس شاخص هماهنگ قیمت‌های مصرف‌کننده ۶.۵ درصد بود، شاخص هماهنگ قیمت‌های مصرف‌کننده، معیار ترجیحی بانک مرکزی اروپاست که وظیفه کنترل تورم در ۱۹ کشور منطقه یورو را دارد. شارلوت دو مونپلیه، تحلیلگر ING گفت: علیرغم افزایش، این داده‌ها احتمالا بیانگر یکی از اولین نشانه‌های نزدیک شدن به اوج تورم در فرانسه است. وی افزود که رشد قیمت‌ها باید تا پایان سال ۲۰۲۲ کندتر شود، زیرا قیمت‌های انرژی تثبیت و رشد اقتصاد از بازگشت شدید کووید-۱۹ کند می‌شود. در سراسر بلوک ارزی، قیمت مصرف کننده ۸.۱ درصد در ماه مه افزایش یافت که بسیار بالاتر از هدف بانک مرکزی اروپا (ECB) برای ۲ درصد است
اخبار روزانه:
* سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج:دشمن در سالیان اخیر بی‌رحم‌ترین فشار‌ها و ناجوانمردانه‌ترین اقدامات را علیه ملت ایران به اجرا گذاشته است. ما به زودی میز‌های محاکمه‌ای را برای سران این کشور‌ها ترتیب خواهیم داد و سران این کشور‌ها را محاکمه خواهیم کرد که چرا تروریسم اقتصادی و سایر وحشی‌گری‌ها و تروریسم را علیه ملت ایران برنامه‌ریزی کردند و سران رژیم صهیونیستی محاکمه خواهند شد که علیه ملت ایران در بیش از چهار دهه توطئه کرده‌اند.
* فرمانده انتظامی شرق استان تهران از دستگیری اعضای باند
۴ نفره فروش سوالات کنکور و مدارک جعلی در شهرستان پاکدشت خبرداد. سردار کیومرث عزیزی فرمانده انتظامی شرق استان تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به برگزاری کنکور سال ۱۴۰۱ و رصد و پایش فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس فتا استان و شهرستان پاکدشت، فردی که سوالات کنکور سراسری را با مدارک جعلی در شبکه اجتماعی می‌فروخت، شناسایی شد. وی گفت: با بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد این شخص، شماره کارتی را جهت فروش سوالات به خریداران ارائه می‌کرد که طی استعلامات انجام شده صاحب کارت شناسایی و دستگیر شد. فرمانده انتظامی شرق استان تهران ادامه داد: با بررسی صورتحساب متهم و فیلم دوربین معابر و واحد‌های صنفی که متهمان برای پولشویی به آن مراجعه کرده بودند، همدست دیگر متهم و سردسته باند تیم پولشویی کلاهبرداری که فردی ۱۷ ساله بود شناسایی و در حالی که در یکی از ترمینال‌های خروجی استان تهران قصد فرار داشت دستگیر و به دنبال آن سردسته و سایر اعضای باند که ۳ نفر بودند، شناسایی و دستگیر شدند. سردار عزیزی بیان کرد: اعضای این باند با شیوه و شگرد متقلبانه ابتدا اعتماد مالباختگان را جلب و سپس اقدام به دریافت مبالغ هنگفت از هر قربانی حدود چهارصد میلیون ریال می‌کردند و از شیوه‌ای جدید برای پولشویی و پاک کردن رد پای خود استفاده کرده اند.
* آیت‌الله سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه (س)، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب نسبت به حقوق عامه گفت: امنیت روانی مردم مصداق حقوق عامه است و منظور این است که مردم در برابر شایعات و دروغ‌ها چه از طریق فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه باید در امان باشند که در این راستا دستگاه قضا وظایف خطیری بر عهده دارد.
آیت الله سعیدی افزود: همه قوای کشور در جهت صیانت از حقوق عمومی ملت وظیفه دارند و واجب است امنیت روانی مردم در برابر شایعه سازان به خصوص در جنگ نرم در فضای مجازی تأمین شود.
امام جمعه قم گفت: با توجه به تعیین سقف افزایش اجاره بها و با توجه به استفتاء رهبر معظم انقلاب در این خصوص امیدواریم شرایط برای مستأجران بهبود یابد
.


https://shoma-weekly.ir/HU0CAc