گفته می‌شود که...

علمانی اهل سنت: حاکمان سعودی دست از اشاعه منکرات بردارند!/آیت‌الله خاتمی: مردم از گرانی‌های افسارگسیخته در رنج‌اند/هدف ایران از آغاز مجدد مذاکرات/تهدید قابل پیش‌بینی در سال 1420 برای ایران/مجری سی‌ان‌ان: آمریکا دیگر متحدی قابل اعتماد نیست/کارشناسان صهیونیست: دیگر چیزی ایران را نمی‌ترساند و ...

علمانی اهل سنت: حاکمان سعودی دست از اشاعه منکرات بردارند!

تعدادی از علمای اهل سنت از کشورهای مختلف و عضو «انجمن علماء» در بیانیه‌‌ای به فساد اخلاقی و جشن‌های فسادآلود و ضد دین در سرزمین وحی از سوی دولت عربستان سعودی به‌شدت اعتراض کردند. جشن‌هایی که تحت عناوین مختلف ازجمله «موسم ریاض»، «موسم جده»، «موسم الشرقیه» و ... برگزار و در آن تمامی ارزش‌های اسلامی زیرپا گذاشته می‌شود. در این بیانیه آمده است که حاکمان سعودی به‌صورت سازمان‌یافته اقدام به ترویج فساد اخلاقی و ارزش‌ها و هنجارهای ضد دین کرده و پسران و دختران را به فساد کشانده و سعی در نابودی جامعه عربستان دارند. اقدامات دولت عربستان سعودی «تبعیت کورکورانه» از دیگر ملت‌ها به‌خصوص کشورهای غربی و کاملاً در تضاد با دین اسلام و ارزش‌ها و عرف شناخته‌شده جوامع مسلمین است. در بخش پایانی این بیانیه از مسلمانان و ساکنان عربستان خواسته‌شده تا با ابزارهای مشروع برای احقاق حق الهی قیام کرده و مقابل این «هجمه مخرب» بایستند. این‌گونه جشن‌ها که با عنایت خاص «محمد بن سلمان» و در راستای اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ برگزار می‌شود، با رقص و پایکوبی و به‌صورت مختلط و پوشش‌های نامتعارف و همچنین مصرف مشروبات الکلی و برگزاری مسابقات قمار همراه است.
آیت‌الله خاتمی: مردم از گرانی‌های افسارگسیخته در رنج‌اند

امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «از حضور میدانی مسئولان و سفر هفتگی رئیس‌جمهور در استان‌ها، سفر رئیس قوه قضائیه و رسیدگی به امور زندانیان و اقدام مجلس در تصویب قانون جوانی جمعیت، صمیمانه تشکر می‌کنم، اما مردم از این گرانی‌های افسارگسیخته در رنج‌اند. به داد مردم برسید. مشکلات چندساله را نمی‌شود یک شبه حل کرد، اما سرعت حرکت را بیشتر کنید تا مردم بیش از این در رنج نباشند».
نگرانی رسانه سعودی از همراهی مجلس با فرزندخواهی خانواده ایرانی

شبکۀ سعودی ایران اینترنشنال به دنبال استناد رئیس مجلس به یافته‌های پژوهش‌های مرکز ملی ایران در خصوص تعداد فرزندان دلخواه مادران ایران، در تلاشی مذبوحانه خواسته است تا صحت این یافته‌ها را متزلزل سازد. شبکه سعودی از آشکار شدن میل بالای مادران به آوردن فرزند شدیداً نگران است چراکه این شاخص‌ها ثابت می‌کند که حمایت از خانواده‌ها برای آوردن فرزند بیشتر، درواقع خواستۀ خود زنان و مادران ایرانی است و حاکمیت به دنبال تحمیل آن به خانواده‌ها نیست. در پیمایش ملی خانواده در سال ۱۳۹۷ که توسط جهاد دانشگاهی انجام شده است، میل فرزندخواهی زوجین ایرانی بین 2.8 تا ۳ فرزند برآورد شده است. سایر یافته‌های علمی و پژوهشی در کشور نیز مؤید علاقه‌مندی بالای خانواده‌های ایرانی به داشتن چندین فرزند است. همچنین در این پژوهش‌ها، جامعه هدف، حمایت دولت از خانواده‌ها در افزایش فرزندآوری را مؤثر عنوان کرده‌اند. مجلس یازدهم برای پر کردن شکاف میان فرزندخواهی و فرزند آوری و تأمین خواسته خانواده‌ها، قانون حمایت از خانواده‌ها و جوانی جمعیت را بر اساس همین مطالعات به تصویب رسانده است.

نتیجه حملات سایبری و تحریم‌ها؛ افزایش عزم و همدلی ایران

یک روزنامه‌نگار یهودی اعلام کرد: «مقامات امنیتی اسرائیل اخیراً بر روی جامعه ایرانی یا دستکم طبقه متوسط شهری تحصیل‌کرده آن متمرکز شده‌اند. آن‌ها معتقدند که این گروه، آسیب به کیفیت زندگی خود را برنمی‌تابند و امیدوارند که با سخت شدن اوضاع، این ایرانی‌ها فشاری قابل‌توجه به حکومت وارد کنند. هرکس که امید داشته باشد بتواند میان مردم ایران و رهبران این کشور شکاف ایجاد کند در اشتباه بوده و چنین چیزی برای بار اول اتفاق نمی‌افتد. این رژیم چالش‌های بسیار بدتری را پشت سر گذاشته است. حملات سایبری علیه ایران فقط عزم این کشور را تقویت می‌کند و اگر آمریکا و متحدان خواستار محدودیت در برنامه اتمی ایران هستند باید تحریم‌ها را بردارند».
تخریب‌کنندگان رئیسی از بهشت دولت روحانی می‌گویند
!

اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و به‌طورکلی حامیان دولت سابق و شکست‌خورده‌های انتخابات اخیر به تخریب دولت رئیسی اهتمام ویژه‌ای دارند. روزانه هم بر حجم و میزان تخریب افزوده می‌شود تا جایی که گویی دولت سیزدهم، بهشتی را از روحانی تحویل گرفته و امروز در روزهای آخر مسئولیت اوضاع را خراب کرده است. آن چیز که مشهود است اجرای پروژه ناامیدسازی مردم در مقابل امید شکل گرفته مردم به تحول‌آفرینی دولت رئیسی است. در تازه‌ترین مورد از این اظهارات ناامیدساز، علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات گفته است: «دولت آقای روحانی در 100 روز نخست کاملاً موفق‌تر از دولت آقای رئیسی بود چون دولت آقای روحانی با آمادگی کامل سر کار آمد. گرچه در دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی نیز مملکت به‌تدریج رها شد ولی الآن به کل رها شده است!». محمدرضا خباز، اصلاح طلب و مسئول در دولت‌های روحانی نیز به جمع تخریب‌گران رئیسی پیوسته و مدعی شده است: «دولت هیچ برنامه‌ای برای اصلاح اقتصاد کشور ندارد. از دولت آقای رئیسی برنامه ندیدیم، آنچه دیدیم شعار، آمال و آرزو بوده است. درواقع نوعی گفتاردرمانی است». هرچند تحمل شکست در سه دوره رقابت انتخاباتی و از دست دادن کرسی‌های قدرت برای جریان اصلاحات سنگین است، اما عقل حکم می‌کند تا این جریان برای جلب مجدد نظر مردم، در چارچوب منافع کشور قدم بردارد نه این‌که اندک امید شکل‌گرفته در جامعه را نیز با خبرپراکنی‌های مسموم به یأس مبدل کند.
فرار مالیاتی
۴ میلیارد دلاری

«رحمانی» عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: «در حال حاضر به اندازه بودجه ۱۵ استان کشور فرار مالیاتی داریم و اگر این ۴ میلیارد دلار به بخش محرومیت‌زدایی ما تزریق شود، می‌توانیم امکانات اولیه رفاهی را در کلیه روستاهای کشور ایجاد کنیم. باوجود اینکه قرار بود آمار به‌روز‌ شده خانه‌های خالی تا نیمه مرداد امسال در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد، اما هنوز تکلیف این آمار در بسیاری از استان‌ها مشخص نشده است».

هدف ایران از آغاز مجدد مذاکرات

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان از تماس تلفنی با مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا و توافق بر سر آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی در روز ۸ آذرماه در وین خبر داد؛ رئیس‌جمهور کشورمان نیز گفت: «مذاکره مدنظر ما، یک مذاکره نتیجه محور است. میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم اما در مقابل زیاده‌خواهی‌ها هم که دنبال تضییع منافع ملت ما هستند ایستادگی می‌کنیم. هم رفع تحریم را دنبال می‌کنیم، هم خنثی‌سازی تحریم‌ها را».
عضو حزب منحله همچنان مدیر دولت؟

سعید شیرکوند از سوی اسحاق جهانگیری در دولت روحانی به‌عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور منصوب شد، اما با گذشت سه ماه از شروع به‌کار دولت انقلابی، وی هنوز در این منصب مشغول به کار است!شیرکوند در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ در کمپین حامیان حسن روحانی بود و علیه نامزد‌های انقلابی فضاسازی می‌کرد. وی در سال ۱۳۸۸ به علت مشارکت در فتنه و اغتشاشات پس از انتخابات، دستگیر شد، و سال ۹۰ از حامیان تحریم انتخابات مجلس نهم بود، اما در سال ۱۳۹۲ جزو کمپین حامیان روحانی بود. وی در سال‌های اخیر در جلسات اصلاح‌طلبان تندرو با خاتمی حضور داشته است. یادآوری می‌شود با وجود سپری شدن دو ماه و نیم از تشکیل دولت جدید، بسیاری از مهره‌های تندرو وابسته به ائتلاف اشرافی مدعی اصلاحات و اعتدال، همچنان در جایگاه‌های مدیریتی حضور دارند و این در حالی است که در طول هشت سال گذشته، چند هزار مدیر ارشد از معاونان وزرا و مدیران کل و مدیران صد‌ها شرکت بزرگ، تا مدیران پایین‌تر و فرماندار و بخشدار و... آن تغییر کردند.

تهدید قابل پیش‌بینی در سال 1420 برای ایران

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: «جمعیت ما در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده به سمت پیر شدن پیش می‌رود و موالید نیز کاهش زیادی داشته است و نیروی مولد ما با پیر شدن جمعیت کاهش پیدا خواهد کرد بنابراین از سال ۱۴۲۰ به بعد یک تهدید جمعیتی خواهیم داشت. بنا بر آمار، تعداد موالید در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۱۶ نفر کاهش پیدا کرده است».

مجری سی‌ان‌ان: آمریکا دیگر متحدی قابل اعتماد نیست

مجری شبکه سی‌ان‌ان تصریح کرد؛ آمریکا، دیگر متحدی قابل اعتماد برای شرکای خود نیست.جیم شیتو مجری شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در توییتر نوشت: «پیام ثابتی که از دیپلمات‌های خارجی دریافت می‌کنم این است: تعهدات آمریکا در مورد آب و هوا، توافق ایران، ناتو و... در صورتی که رئیس‌جمهور آینده آمریکا از آن خارج شود چه معنایی دارد؟ ما شاهد تغییراتی در سال‌های گذشته بوده‌ایم. نکته مهم برای شرکا این است که آمریکا دیگر متحدی قابل اعتماد نیست
تحلیل مبتنی بر خبر مجری سی‌ان‌ان در حالی منتشر می‌شود که چند هفته قبل و در پی ماجرای قرارداد دزدی آمریکا از فرانسه (قرارداد ۵ میلیارد یورویی فروش زیردریایی به استرالیا)، مقامات ارشد فرانسه تصریح کردند دولت آمریکا دروغگو و غیرقابل اعتماد است و از پشت به فرانسه خنجر زده است.

کارشناسان صهیونیست: دیگر چیزی ایران را نمی‌ترساند

موضوع ایران در ارزیابی‌های تحلیلگران صهیونیست در دو روز گذشته بهشدت به چشم می‌خورد، چراکه به این پی بردهاند که صحبت‌های فراوان مقامات رژیم اشغالگر، تغییر چندانی در موضع ایران ایجاد نکرده است. یادلین، رئیس پیشین اطلاعات ارتش رژیمصهیونیستی در این مورد گفته: «جنگ مخفیانه بین اسرائیل و ایران در همه ابعاد در حال وقوع است. اسرائیلی‌ها مایل‌اند که صحبت‌های واشنگتن در مورد گزینه‌های دیگر علیه ایران، به معنای گزینه‌های تهاجمی باشد، اما واقعیت این است که منظور واشنگتن از گزینههای دیگر، گزینه‌های دیپلماتیک است». هرئیل، تحلیلگر روزنامه هاآرتص هم گفته: «تهدیدهای اسرائیل علیه ایران، تغییر چندانی در موضع ایرانیها ایجاد نکرده است، حتی بمب‌افکن آمریکایی هم ترسی در دل تهران وارد نکرد».

‌اخبار روزانه:
*
وزیر امور اقتصادی ارمنستان گفت: کشورش به همراه ایران «آزادسازی دوجانبه ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای» را بررسی می‌کند. وی تصریح کرد: ایروان به دنبال کاهش عوارض گمرکی برای کامیون‌های ایرانی است که وارد خاک ارمنستان می‌شوند. بر این اساس، خودرو‌های ارمنی خواهند توانست وارد خاک ایران شوند و از بندر عباس در خلیج فارس محموله‌هایشان را عبور دهند. در عوض، ارمنستان نیز عوارض گمرکی را برای خودرو‌های ایرانی کاهش خواهد داد. به گفته وی، درخصوص این یادداشت تفاهمی حاصل شده است.
* قیمت‌ها در بازار خودرو در یک هفته گذشته روند صعودی را ثبت کرد به طوری که پراید
۱۳۱ از ۱۴۰ به ۱۴۱ میلیون، پراید ۱۳۲ از ۱۳۳ به ۱۳۴ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۴۸ به ۲۵۳ میلیون و سمند ال ایکس از ۲۴۵ به ۲۴۸ میلیون تومان رسید.
* استان گوانگ دونگ که پرجمعیت‌ترین استان چین به شمار می‌رود، دیروز اعلام کرد، قصد دارد در دو شهر بزرگ خود به نام‌های گوانگ‌ژو و شن‌ژن
۱۰ درصد زمین‌های موجود را برای ساخت مسکن با اجاره ارزان اختصاص دهد. این استان می‌خواهد از این طریق مسکن با اجاره ارزان فراهم کند چرا که تقاضا برای مسکن به خصوص در میان جوانان به شدت افزایش یافته است.
* سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی تحت تاثیر افزایش قیمت غلات و روغن‌های گیاهی، در اکتبر برای سومین ماه متوالی به رکورد بالای جدیدی در
۱۰ سال اخیر صعود کرد. قیمت کالا‌های کشاورزی سال گذشته تحت تاثیر برداشت کمتر و تقاضای قوی به میزان چشمگیری افزایش یافت.
* همزمان با اعلام وزیر نفت مبنی بر تخصیص
۱۰ لیتر سهمیه ویژه سوخت جبرانی به مالکان خودرو‌ها و موتورسیکلت ها، افرادی با ارسال پیامک و اخبار جعلی، مردم را به سایت‌ها و لینک‌های جعلی برای ثبت نام «سهمیه سوخت جبرانی» هدایت می‌کنند و از این طریق اطلاعات محرمانه بانکی و شخصی افراد را به سرقت می‌برند.

* قونیه در پارلمان ترکیه با انتقاد از سیاست‌های منطقه‌ای رئیس‌جمهور کشورش، گفت: «اردوغان رهبر مشترک طرح تجزیه کشورهای خاورمیانه است. برای امنیت اسرائیل، کشورها را کوچک می‌کنند تا بتوانند آن‌ها را به‌راحتی کنترل کنند. اردوغان ترکیه را به بزرگراه تروریست‌ها تبدیل کرده است!».

*روزنامه العرب که از سوی سازمان اطلاعات امارات تأمین مالی شده و در لندن چاپ می‌شود در گزارشی به آزادسازی قریب‌الوقوع استان مأرب به دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اذعان و اعلام کرد حکومت رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن در مقابل چشم جهانیان سقوط خواهد کرد. این روزنامه افزود: «آمریکا هیچ اقدام عملی در خصوص یمن انجام نمی‌دهد بلکه فقط تظاهر می‌کند».

https://shoma-weekly.ir/5z2NVM