گفته می‌شود که...

عصبانیت شارلی ابدو از دستی که تصویر حاج قاسم را در سازمان ملل بالا برد دولت از مسائل رو و پشت پرده به مردم بگوید توقعات اقتصادی از مناطق آزاد هنوز برآورده نشده است آژانس بر خلاف تعهدات خود، گامی برای عادی‌سازی پرونده ایران برنداشته است

عصبانیت شارلی ابدو از دستی که تصویر حاج قاسم را در سازمان ملل بالا برد

هفته‌نامه فرانسوی شارلی ابدو که به انتشار کاریکاتورهای ضد اسلامی و توهین آمیز به ادیان الهی شهره است، در اقدام موهن جدیدی کاریکاتوری را علیه آیت‌الله رییسی منتشر کرده است.

این کاریکاتور تصویری از آیت‌الله رییسی مشابه صحنه‌ای که عکس سردار سلیمانی را در صحن مجمع عمومی سازمان ملل بالا برد نشان میدهد و این دست را به خون آغشته کرده است.

کاریکاتور مورد اشاره در برخی رسانه‌های غربی ضدایرانی بازتاب داشته و نشان می دهد دشمنان ایران از اقدام شجاعانه آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در هفتاد و هفتمین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شدت عصبانی هستند و نمی‌خواهند آن صحنه به عنوان یک نماد ماندگار شود.

کشورهای غربی طی سالهای گذشته به ویژه پس از شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی تلاش کردند تصویر این سردار جهان اسلام را به ویژه در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام سانسور کنند که این بار با توجه به پخش زنده تصاویر سخنرانی رئیس جمهور ایران از رسانه های دنیا ناکام ماندند.

دولت از مسائل رو و پشت پرده به مردم بگوید

یک کارشناس سیاست خارجی تأکید کرد که دولت باید در شرایط کنونی از ماجراهای پشت و روی پرده با مردم به‌صورت کاملاً شفاف صحبت کند.

حمیدرضا آصفی در خصوص آینده احیای برجام با این تصور که امریکایی‌ها در فرصت یک ماه پیش رو امکان اتخاذ تصمیمی واقع‌بینانه را ندارند، گفت: امریکا در تاریخ ۱۹ آبان انتخابات را پیش رو دارد و بایدن نیز فاقد شرایط مناسب است. بر اساس نظرسنجی‌ها در امریکا، اعضای حزب دموکرات اعلام کردند بهتر است بایدن در انتخابات آتی شرکت نکند و لذا شرایط او در حزب دموکرات لغزنده است.

وی با بیان این که انتخابات در سرزمین‌های اشتغالی نیز در پیش است که امریکا را از واقع‌بینی درباره برجام دور می‌سازد، گفت: سردمداران صهیونیست مایل هستند خود را سدی در برابر برجام تعریف کنند. ضمن این که در پیام امریکا به عمان تأکید شده که خواستار نتیجه‌بخش بودن مذاکره هستند؛ ولی توپ را در زمین ایران انداختند؛ یعنی جمهوری اسلامی باید از مواضع فرا برجامی دست بردارد.

به گفته آصفی عملکرد و ادعای بایدن نیز همخوانی ندارد و لذا تعدادی تحریم علیه ایران وضع شده که نشان می‌دهد در همچنان روی پاشنه ترامپ می‌چرخد.

وی با بیان این که امریکا در گفتگوهای درون تیمی خود این‌گونه برداشت می‌کند که ایران مواضعی به حق اعلام می‌دارد؛ ولی اعضای تیم بایدن امکان جسارت و تصمیم‌گیری در کوتاه‌مدت را ندارند، گفت: هرچه در داخل ایران آرامش و وحدت بیشتر باشد، برای تیم مذاکره‌کننده بهتر بوده و نقطه قوتی برای آن‌هاست و طبیعتاً امریکا برای ایجاد دوقطبی در کشور سنگ تمام می‌گذارد.

این تحلیلگر سیاسی معتقد است امریکا به‌صورت جدی در صدد ایجاد دوقطبی در کشور است و لشکر رسانه‌ای آن‌ها نیز پا به میدان گذاشت و لذا مسئولان ما باید سریع‌تر اقدام کرده و مواضع را ریشه‌یابی نماید.

آصفی لزوم گفتگوی نظام با مردم را تذکر شد و افزود: آن‌هایی که بانک و اموال عمومی را آتش زدند تحریک‌شدگان از سوی خارج هستند؛ ولی در این شرایط مسئولیتِ دولت مردان بسیار زیاد است و باید درباره مسائل رو و پشت پرده با مردم صحبت کنند.

توقعات اقتصادی از مناطق آزاد هنوز برآورده نشده است

یک نماینده مجلس گفت: ما و مردم توقع بیشتری از مناطق آزاد کشورمان داشتیم که در این مناطق راحت‌تر مبادلات اقتصادی صورت گیرد، اما متأسفانه این توقعات هنوز برآورده نشده است.

دکتر محمدرضا دشتی اردکانی در مورد عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهارکرد: ما توقع بیشتری از مناطق آزاد کشورمان داشتیم و مردم هم توقع داشتند که در این مناطق راحت تر مبادلات اقتصادی داشته باشند که متأسفانه این توقعات هنوز برآورده نشده است.

وی افزود: علت این مسئله شاید وجود قوانین دست و پاگیر و شاید هم عدم تخصیص بودجه لازم باشد اما به طور کلی مناطق آزاد تا به حال عملکرد خوبی نداشتند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگرچه از زمان ورود دکتر سعید محمد به مناطق آزاد تلاش های شبانه روزی در این مناطق اتفاق افتاده و اقدامات خوبی انجام گرفته اما مناطق آزاد موفقیتی که باید حدأقل نسبت به کشورهای همسایه خودمان را هم ندارند.

دشتی اردکانی گفت: مردم در مناطق آزاد باید می توانستند مسائل اقتصادی خود را به راحتی مدیریت کنند اما الان مناطق آزاد و غیرآزاد تقریباً یکی شده اشت.

آژانس بر خلاف تعهدات خود، گامی برای عادی‌سازی پرونده ایران برنداشته است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایران در پروتکل‌های آژانس بین‌المللی اتمی فعالیت می‌کند؛ اما آژانس بر خلاف تعهدات خود، قدمی برای عادی‌سازی پرونده ایران برنداشته است و از این منظر حضور ایران در اجلاس سالانه آژانس اهمیت زیادی دارد.

محمود عباس‌زاده با اشاره به حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی اتمی تصریح کرد: حضور در این اجلاس که سالانه برگزار می‌شود بسیار مهم است و به طور خاص امسال این کنفرانس برای ایران اهمیت زیادی دارد؛ زیرا کشورمان از آژانس بین‌المللی اتمی طلب‌های زیادی دارد.

وی با اشاره به سفر چندباره دبیرکل آژانس به ایران اظهار کرد: ما به همه سؤالات آژانس بارها پاسخ داده‌ایم و دبیرکل اخلاقاً متعهد شده بود در راستای عادی‌سازی پرونده جمهوری اسلامی ایران تلاش کند؛ اما متأسفانه برخلاف قول‌هایی که به ایران داده است نه‌تنها قدمی در این راستا برنداشته است؛ بلکه چند بار به رژیم صهیونیستی که عضو آژانس نیست و دارای کلاهک هسته‌ای است مسافرت کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تمام فعالیت‌های ایران در حوزه هسته‌ای شفاف است، اظهار کرد: ایران در پروتکل‌های آژانس بین‌المللی اتمی فعالیت می‌کند؛ اما آژانس بر خلاف تعهدات خود، قدمی برای عادی‌سازی پرونده ایران برنداشته است و از این منظر حضور ایران در اجلاس اهمیت زیادی دارد تا با ارائه گزارشی مستدل و منطقی، مواضع ایران را به گوش جهانیان و سایر اعضای آژانس برساند.

وی درباره رویکرد هسته‌ای ایران بیان کرد: استفاده از مواهب غیرنظامی انرژی هسته‌ای، حق طبیعی ایران است؛ زیرا این فناوری پیشران توسعه هر کشوری از جمله ایران با ۸۵ میلیون جمعیت محسوب می‌شود. متأسفانه در ایران بیش از نیمی از اروپا مصرف برق داریم و به همین جهت ضرورت دارد از انرژی‌های نو و کم‌هزینه و همچنین دارای آلایندگی کمتر استفاده کنیم و چاره‌ای جز این نیست.

https://shoma-weekly.ir/VIbLgp