گفته می‌شود که...

عربستان بمب هسته‌ای می‌خواهد/روش جدید برای سرکیسه کردن مردم/اقتصاد در مسیر ریل‌گذاری علمی و هوشمندانه/مهر تأیید بر حاکمیت دائمی فلسطین/نگرانی از داعش در افغانستان بالا گرفت/گزارش اکونومیست از توان پهپادهای ایرانی و ...

عربستان بمب هسته‌ای می‌خواهد

پس از افشاگری‌ منابع خبری در خصوص تلاش‌های پنهانی ریاض برای تهیه کیک زرد، ترکی‌الفیصل رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان گفت: «باید هرچه لازم است حتی توسعه یک بمب هسته‌ای را انجام دهیم تا از خودمان در برابر احتمال ایران هسته‌ای دفاع کنیم».

مهم‌ترین مشکل مشاهده‌شده در سفرهای استانی!

رئیس‌جمهور در نشست تخصصی با نخبگان و فعالان محیط‌زیست گفت: «در جریان سفرهای استانی، مهم‌ترین مشکلی که مردم آن را مطالبه می‌کنند، تأمین آب است و در این زمینه معتقدم باید به مدیریت آب در کشور توجه جدی شود و با استفاده بهینه و توجه به ظرفیت‌های اقلیمی می‌توان بخش زیادی از مشکلات موجود را کاهش داد. برای صیانت از محیط‌زیست باید ارتباط دانشگاه به‌عنوان اتاق فکر و جایگاه اندیشه ورزی با دستگاه‌های اجرایی تقویت شود».
روش جدید برای سرکیسه کردن مردم

مدیر عامل گروه صنعتی انتخاب در تأیید خبرهایی مبنی بر درج برند خارجی بر روی تولیدات داخلی لوازم‌خانگی، از اجاره برند دوو توسط این گروه تولیدی در کشور خبر داد؛ یعنی خبری از استفاده از فنّاوری کره‌ای در محصولات این گروه صنعتی نیست و این تولیدکننده بر روی محصولی که تا ۷۵ درصد داخلی شده، برند کره‌ای درج می‌کند. مسئولان وزارت صمت و ارگان‌های نظارتی باید بر این مسئله ورود پیدا کنند که چرا یک محصول تولید داخلی با برند و مارک شناخته‌شده خارجی آن‌هم گران‌تر در بازار عرضه می‌شود!

تمرد زنگنه از حضور در دادگاه پس از چند بار احضار

مشرق گفت از سال ۹۱، پرونده آقای زنگنه در موضوع کرسنت با صدور کیفرخواستی به جریان افتاده و او چندین بار هم تاکنون احضار شده، اما همواره از حضور در دادگاه خودداری کرده است. این سایت خبری ادامه داد که آخرین احضار زنگنه، در تاریخ ۱۵ آبان سال‌جاری بوده که باز هم استنکاف کرده است. وی ضمن استنکاف از مراجعه به دادگاه، خواستار حضور در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما و همچنین برنامه جهان آرا برای دفاع از خود شده است.

نماینده مجلس: نخبگان خارج از کشور در حال برگشت به کشور هستند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: موج ورود نخبگان به کشور در حال افزایش و امیدوار کننده است. محمد وحیدی با اشاره به فرایند‌هایی که باید برای تسهیل ورود نخبگان به کشور به‌ کار گرفته شود، اظهار داشت: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش برای سودآوری اقتصادی این شرکت‌ها در کنار حمایت مسئولان از تولیدات آن‌ها، می‌تواند زمینه را برای ورود نخبگان به کشور فراهم سازد. وی افزود: نخبگانی که در خارج کشور هستند، با توجه به شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان، در حال برگشت به کشور هستند و واردات نخبگانی از خارج کشور قابل توجه است و امیدهای زیادی ایجاد شده است.

رئیسی در زنجان!

آیت‌الله رئیسی در سفر یک روزه به استان زنجان، از سهم کم ایران در اقتصاد منطقه گفت و افزود: «به‌راحتی می‌توانیم ۲۰ میلیارد دلار تجارت منطقه‌ای را چند برابر کنیم. پروژه‌های ناقص مانده مردم را رنج می‌دهد، اولویت دولت سیزدهم اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است». رئیس‌جمهور در دیدار فرهیختگان زنجانی نیز گفت: «مردم را در تصمیمات اقتصادی دولت سهیم می‌کنیم نه غافلگیر. اگر اراده کنیم از مشکلات عبور خواهیم کرد، ما نباید تحریم را مانع جدی فرض کنیم. دشمنان نمی‌خواهند کشور ما رشد کند، اما اتفاقاً آنجایی که تحریم و تهدید داشتیم مانند صنایع دفاعی بیشتر رشد کردیم. معلوم می‌شود اگر بخواهیم می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم». رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان زنجان نیز از ضرورت تحول در روند سیستم اداری سخن گفت و اضافه کرد: «تشریفات نشست‌های شورای اداری که در دولت‌های قبل وجود داشته را حذف کردیم. بازسازی اعتماد مردم منوط به کار و تلاش برای آن‌ها است، باید آثار اجرای مصوبات سفر‌ها در زندگی مردم احساس شود».
نیکزاد: دولت سیزدهم پارتی ِ بی‌پارتی‌هاست

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "باید اصل پارتی برداشته شود" گفت: دولت سیزدهم خود را پارتیِ بی‌پارتی‌ها می‌داند.علی نیکزاد اظهار داشت: روند ما این است که برای اجرای کارها و پروژه‌ها مراحل آن را به ترتیب بررسی کنیم و از مسئولان مربوطه در مجلس دعوت و پیگیری می‌کنیم تا مصوبات به سرانجام برسد.وی با بیان اینکه امنیت امروز ما مدیون شهدا، حاج قاسم‌ها هستیم گفت: نائب رئیس اول مجلس نماینده کل کشور است و باید کارهای سطح کشور را پیگیری کند و تأمین رفاه، معیشت و فرهنگ دغدغه اصلی همه مسئولان است. نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی از مسئولان استان یزد خواست، نیمی از روزهای هفته را برای مردم و ملاقات‌های مردمی اختصاص دهند.نیکزاد با بیان اینکه کشور باید با مالیات، فروش نفت و دارایی اداره می‌شود گفت: رئیس جمهور در شرایط سخت، به خوبی مدیریت موضوعات کشور را برعهده‌ گرفته است؛ در حالی که هیچ ذخیره گندم و کالای اساسی موجود نبود و برای پرداخت حقوق نیز پولی نبود که به دولت داده شود.
اقتصاد در مسیر ریل‌گذاری علمی و هوشمندانه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آینده اقتصاد کشور را روشن خواند و گفت: «برای نظام سلطه احراز شده که تحریم برای براندازی نظام جمهوری اسلامی جواب نمی‌دهد هرچند هزینه‌هایی را برای ما ایجاد می‌کنند». پورابراهیمی افزود: «دسترسی به 3.5 میلیارد دلار از منابع کشور در خارج صورت گرفته است و برای تهاتر نفت توافقاتی را انجام داده‌ایم و برای مذاکرات در این زمینه به خارج از کشور می‌رویم. مسیر حرکت برای اتفاقات مثبت رقم می‌خورد و باید با رویکرد علمی و هوشمندانه حرکت کنیم و ارتباط با بیرون را هم برقرار کنیم».
توئیت فریدون عباسی درخصوصمذاکرات رفع تحریم

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در مذاکرات، قدرت نرم کشور که سرمایه اجتماعی بوده باید پشتوانه قدرت سخت باشد.فریدون عباسی دوانی نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:« درمذاکرات رفع تحریم، قدرت نرم کشور که سرمایه اجتماعی است باید پشتوانه قدرت سخت باشد.کاربرد پرتوها در زندگی مردم باید مد نظر باشد و در لایحه بودجه برای آن ردیف مشخص و عدد متناسب با موضوع گذاشته شود.»قرار است در هشتم آذرماه تیم مذاکره کننده ایران به جهت آغاز مذاکره با نمایندگان کشورهای ۱+۴ به منظور رفع تحریم ها راهی وین شود.مقام های ایران و کشورهای طرف برجام تاکنون شش دوره مذاکرات با هدف ازسرگیری اجرای توافق هسته ای برگزار کردند که دور ششم مذاکرات به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور متوقف شد.
مهر تأیید بر حاکمیت دائمی فلسطین

سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه «حاکمیت دائمی فلسطین بر اراضی اشغالی فلسطینی ازجمله بیت‌المقدس شرقی و حاکمیت شهروندان عرب بر منابع طبیعی جولان اشغالی سوری» را تصویب کرد. ۱۵۷ کشور به این پیش‌نویس رأی مثبت داده و در مقابل آمریکا، رژیم صهیونیستی، کانادا، نایرو، میکرونزیا، جزایر مارشال و پائولا با آن مخالفت کرده و ۱۴ کشور رأی ندادند.
حقوقدان اصلاح‌طلب: روحانی عامل اصلی اغتشاشات 98 است!

«نعمت احمدی» در خصوص اتفاقات آبان 98 معتقد است: «آبان ۹۸ محصول اقدامات نسنجیده برخی مسئولین وقت است. به نظرم در کنار دولت روحانی؛ مجلس دهم نیز نقش جدی در بروز آن داشته است. البته تغییر قیمت سوخت غیرقابل‌اجتناب بود، اما مسئولان وقت در اجرای آن بد عمل کردند. مردم ما صبور هستند؛ مشکلات کشور و تحریم‌ها را درک می‌کنند؛ اما وقتی فردی در قامت رئیس‌جمهور مردم را ناآگاه فرض کرده و می‌گوید من هم مانند شما در صبح جمعه متوجه شدم که قیمت بنزین عوض‌شده است، این طرز سخن گفتن باعث عصبانیت می‌شود. ایشان به مردم ایران توهین کرد و با سخنان نسنجیده بر خرمن نگرانی‌های دهک‌های پایین جامعه آتش نهاد؛ به تعبیری او عامل اصلی این اغتشاشات است».

سورپرایزهای داماد شاه در کهن‌سالی

«اردشیر زاهدی» وزیر خارجه دوران پهلوی و آخرین سفیر رژیم شاهنشاهی در آمریکا، در سن ۹۳ سالگی پس از یک دوره بیماری در سوئیس درگذشت. زاهدی از افراد بسیار نزدیک به محمدرضا شاه پهلوی و داماد سابق او بود. از اردشیر زاهدی در سال‌های پایانی عمرش، دو رفتار یا گفتار سر زد که تصویر دیگری از او ترسیم کرد؛ یکی یادداشتی بود در روزنامۀ آمریکایی نیویورک‌تایمز در تقبیح فشار حداکثری ترامپ و تحریم و تهدید ایران به جنگ: «‌مردم نجیب و شریف ایران در معرض تهدیدات خارجی همیشه در کنار هم باقی می‌مانند و از وطن خود دفاع می‌کنند. تاریخ به متجاوزان خارجی درس داده خیالِ خامِ خرد کردن ایران را رها کنند. هیچ‌کس نمی‌تواند ایران را در هم بشکند و خُرد کند». دومین موضع زاهدی که صدای براندازان خارجی را بیشتر درآورد در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی بیان شد: «من به سردار سلیمانی افتخار کرده و خواهم کرد؛ او خون خود را برای مملکتش داد. غلط می‌کنند کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانند. آمریکا و شرکایش مانند اسرائیل و سعودی در برابر ایران به‌زانو درآمدند. ایرانی‌هایی که در خارج می‌گویند بروید آنجا بمب بیندازید، به نظرم آن‌ها دیگر ایرانی نیستند و شرافتشان را فروختند و از خارج پول بگیرند. در دوران پهلوی چندین میلیارد پول برای خرید طیاره (هواپیما) و ... دادیم اما امروز ایران خودش هواپیما و زیردریایی می‌سازد، من به آن‌ها افتخار می‌کنم».
نگرانی از داعش در افغانستان بالا گرفت

نماینده سازمان ملل در امور افغانستان گفته است: «حملات گروه داعش در این کشور در سال جاری میلادی نسبت به گذشته افزایش فزاینده یافته است. عامل افزایش فعالیت داعش، ناتوانی طالبان در جلوگیری از گسترش فعالیت این گروه است. داعش زمانی به چند ولایت و کابل محدود می‌شد؛ اما اکنون تقریباً در همه ولایات حضور دارد و به‌طور فزاینده‌ای فعال است».

هدف مشارکت ایران در مذاکرات هسته‌ای لغو تحریم‌هاست

وزیر امور خارجه هدف مشارکت فعال ایران در مذاکرات آینده هسته‌ای را لغو تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران دانست. «زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر کردند.
امیرعبداللهیان با اشاره به وضعیت بحران انسانی در یمن و پشتیبانی ایران از برقراری صلح بیان کرد: بحران یمن راه حل نظامی ندارد و محاصره انسانی یمن باید برداشته شود و جنگ خاتمه یابد.
وی با خوب توصیف کردن برخی حوزه‌های همکاری بویژه فرهنگی و علمی و دیپلماسی پارلمانی، به ناکافی بودن سطح روابط بازرگانی و اقتصادی ۲ کشور اشاره کرد و بر همکاری هر چه بیشتر بخش خصوصی ۲ کشور تاکید کرد.
وزیر امور خارجه هدف مشارکت فعال ایران در مذاکرات آینده هسته‌ای را لغو تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران دانست و تصریح کرد: تمام طرف‌ها به این درک مشترک رسیده‌اند که آمریکا مقصر اصلی و مسؤول وضعیت فعلی است.

گزارش اکونومیست از توان پهپادهای ایرانی

نشریه هفتگی اکونومیست به بررسی توان رو به رشد پهپادهای ایران پرداخته و می‌نویسد: «پهپادها به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به سلاح موردعلاقه ایران برای جنگ نامتقارن هستند که دشمنان را عصبی می‌کند و تهدیدی برای تغییر موازنه قدرت در منطقه به شمار می‌رود. پهپادهایی که اخیراً در عراق مورداستفاده قرار گرفته است، ماشین‌های پیچیده‌ای مانند پرداتور یا ریپر که توسط آمریکا اداره می‌شود، نیستند. آن‌ها به پهپادهای جنگی اسرائیل و ترکیه که سال گذشته به آذربایجان اجازه دادند نیروهای ارمنی را در قره‌باغ کوهستانی شکست دهد هم شباهتی ندارند». این مجله انگلیسی در ادامه می‌آورد: «آرون استاین از مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی در فیلادلفیا توضیح می‌دهد که آن‌ها اغلب نسخه‌های بی‌سابقه‌ای هستند که با اجزای تجاری موجود ساخته شده‌اند. باید توجه داشت که ایران در حال بهبود توانایی خود در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از مهندسی معکوس هواپیماهای بدون سرنشین ضبط‌شده مانند RQ-170 آمریکا است». دولت ایران به دلیل نداشتن نیروی هوایی مدرن (جت‌های ایران به زمان شاه قبل از سرنگونی او در سال 1979 می‌رسد)، سرمایه‌گذاری زیادی روی موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین انجام داده است؛ مانند هواپیماهای بدون سرنشین کشورهای پیشرفته، هواپیماهای ایرانی هم برای نظارت و هم برای حمله به‌ویژه علیه کشتی‌ها استفاده می‌شوند.

‌اخبار روزانه:

*سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد: «با ایران بر سر تعهدات خود درباره پرداخت همه بدهی‌های مربوط به واردات گاز و برق از ایران به توافق رسیده‌ایم و آماده پرداخت بدهی‌های خود هستیم. ایران اخیراً صادرات گاز خود به عراق را از ۵۰ میلیون مترمکعب در روز به ۸ میلیون مترمکعب کاهش داده که خسارت بزرگی برای شبکه برق عراق است».

*نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تصریح کرد با مقام‌های ارشد کشور‌های عربی و اروپایی درباره ۲ راهی که ایران پیش رو دارد رایزنی کرده است. رابرت مالی در پیامی در توئیتر نوشت: «با مدیران سیاسی ۳ کشور اروپایی و مقام‌های ارشد مصر، اردن و اعضای‌GCC (شورای همکاری خلیج‌فارس) برای رایزنی درباره ۲ مسیر پیش‌روی ایران صحبت کردم؛ ادامه تنش‌زایی هسته‌ای و بحران یا بازگشت دوجانبه به برجام و ایجاد فرصت برای ارتباطات منطقه‌ای، اقتصادی و دیپلماتیک. فرصت برای انتخاب کوتاه است».

*طبق آمار گمرک، طی نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تراز تجاری ایران منفی ۳/۱ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود ۲ میلیارد دلاری را تجربه کرده است. بر اساس آمار‌های رسمی گمرک، مبادلات تجاری ایران در نیمه نخست ۱۴۰۰ حدود ۷۹ میلیون تن کالا به ارزش ۹/۴۴ میلیارد دلار بوده که حدود ۸/۲۱ میلیارد دلار (۶۰ میلیون تن) از آن مربوط به صادرات و حدود ۲۳ میلیارد دلار (حدود ۱۹ میلیون تن) آن مربوط به واردات ایران از دیگر کشور‌ها بوده است
*
رئیس‌کل سازمان مالیاتی، دلیل عدم اجرای قوانین مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خودروهای گران‌قیمت را عدم تمایل دولت روحانی به اجرای این قوانین دانست و گفت: «درحالی‌که جامعه هدف این قوانین، اقشار بسیار مرفه جامعه هستند اما دولت قبل هیچ‌گاه تمایلی به افزایش مالیات آن‌ها نداشت. آن‌هم در شرایطی که کشور با کسری بودجه عظیم مواجه است و مالیات از اقشار کارمند و کارگر گرفته می‌شود». همچنین بنا بر اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌تر از ۱۰ میلیارد تومان موظف به پرداخت مالیات شدند..

https://shoma-weekly.ir/ddA9AI