گفته می‌شود که...

عده‌ای حسین جان می‌گویند که امام حسین نگویند دولت روحانی ولخرج‌ترین دولت ایران وزیر اقتصاد: امیدواریم سال آینده شاهد خاتمه فشارها باشیم اختراع جدید یک ایرانی؛ تشخیص سرطان با اشک چشم سناتور آمریکایی: آمریکا متحد قابل‌اعتمادی در جهان نیست

ترس آمریکا، بعد از ترور سردار سلیمانی

وال‌استریت ژورنال فاش کرد که ایالات‌متحده بلافاصله پس از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی در اوایل سال ۲۰۲۰، به دلیل ترس از انتقام، تدابیر امنیتی خود را در اطراف ساختمان‌های فدرال تشدید کرده بود. این روزنامه به نقل از مقامات سابق و فعلی آمریکا نوشت که وضعیت آماده‌باش امنیتی در آمریکا پس از ترور شهید سلیمانی مخفی نگه داشته شده و نام آن را «عملیات انعطاف‌پذیر» گذاشته بودند. به گفته مقامات آمریکایی، این عملیات شامل آماده‌سازی برای دفع حملات سایبری و هشدار به نیروهای گارد ساحلی و گارد مرزی برای مقابله با هرگونه تهدید تلافی‌جویانه بود. به نوشته این روزنامه، این عملیات نشان می‌دهد که ترس از واکنش ایران تنها به ترور مقامات آمریکایی محدود نمی‌شود، بلکه شامل ضربه زدن به منافع دولت آمریکا هم می‌شود.

ارسال پستی برگه مالیات خانه و خودرو‌های لوکس

سازمان امور مالیاتی در نامه ای به ادارات کل امور مالیاتی اعلام کرد، با هدف تکریم مؤدیان مالیاتی، برگه مالیاتی خانه ها و خودروهای لوکس به در منازل (مالکان) آن ها پست شود.

عده‌ای حسین جان می‌گویند که امام حسین نگویند

رحیم‌پور ازغدی استاد حوزه و دانشگاه در برنامه زنده تلویزیونی با مخاطب قرار دادن مردم نسبت به خط و مسیر امام حسین (ع)، عزاداری بر ایشان را تنها خلاصه شده در روزه و سینه‌زنی ندانسته و مهم‌ترین تکلیف را جاری ساختن خط حسینی در زندگی فردی و اجتماعی برشمرد و گفت: «عده‌ای حسین جان می‌گویند که امام حسین نگویند؛ می‌گویند که ما حسینی را قبول داریم که اینجا سالی دو سه روز به یادش باشیم و در آخرت هم ما را شفاعت کند و از در پشتی به بهشت ببرد ولی حسینی را که برای ما دردسر ایجاد کند و بگوید که بیایید کربلا، نه این حسین را قبول نداریم... کوفه انقلابی‌ترین شهر بود که این‌گونه امام را تنها گذاشتند.

تدابیر آلمانی ها برای جبران کمبود گاز

مقامات دولت آلمان اعلام کردند با توجه به کاهش شدید عرضه گاز روسیه به اروپا، اقدامات جدیدی برای کاهش 20 درصدی مصرف گاز در این کشور اتخاذ شده که نیازمند کاهش مصرف توسط بخش خصوصی و عمومی است. طبق این اقدامات جدید، حداکثر گرمایش 19 درجه‌ای برای ساختمان‌های عمومی در نظر گرفته شده است، سالن‌های بزرگ به‌جز در بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها نیازی به گرم شدن ندارند، استخرهای خصوصی نباید گرم شوند و نورپردازی ساختمان‌ها و بناهای یادبود باید خاموش شود تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود. نورپردازی تبلیغات هم از 10 شب تا 6 صبح خاموش خواهد بود. بر اساس آمارها، حدود نیمی از خانواده‌های آلمانی برای گرمایش خود وابسته به گاز هستند و گاز یک‌سوم انرژی صنعت را در این کشور تامین می‌کند. نیمی از این گاز نیز در سال‌های اخیر از روسیه وارد شده است.

وزیر اقتصاد: امیدواریم سال آینده شاهد خاتمه فشارها باشیم

«سید احسان خاندوزی» بیشترین زمان ستاد اقتصادی دولت را پیگیری برنامه بلندمدت برنامه‌های اصلاحی مربوط به ارز 4200 تومانی که در اردیبهشت و خردادماه سال جاری اجرایی شد، برشمرده و گفته است: «از این به بعد باید به فکر پایین آوردن نرخ تورم و کاهش فشار اقتصادی به مردم باشیم. امیدواریم به نحوی عمل کنیم که در سال آینده شاهد خاتمه فشارها باشیم. در کنار مدیریت مسئله کنترل نوسان و فشارهای تورمی، توجه به مسئله رونق درآمد خانواده‌ها که مسیر گنگی را طی می‌کند، پیگیری خواهد شد.

رایزنی عراق با ایران برای افزایش واردات گاز

احمد العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که این کشور درخصوص افزایش واردات گاز از ایران برای روشن کردن نیروگاه‌های برق با طرف ایرانی رایزنی می‌کند. به گزارش ایسنا، وی همچنین گفت: پس از پرداخت بدهی‌های گازی به ایران میزان واردات گاز به ۴۵ میلیون متر مکعب رسید اما نیاز فعلی ما به گاز ۵۰ تا ۵۵ میلیون متر مکعب است.

مصوبه حق مسکن کارگران در انتظار ابلاغ دولت

ابوی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار درباره حق مسکن 650 هزار تومانی کارگران گفت: این مصوبه طبق مصوبه شورای عالی کار باید از فروردین اجرا شود. دولت به‌زودی باید مصوبه جدید را ابلاغ کند. هر زمان این مصوبه ابلاغ شود مابه‌التفاوت آن (نسبت به 550 هزار تومان) باید از فروردین به کارگران پرداخت شود.

بومی‌سازی ECU خودرو ظرف ۶ ماه

امیر رستگاری مدیرعامل صنایع الکترونیک ایران (صاایران) گفت: «در بخش صنعت خودروسازی از سال ۱۳۹۷ با تحریم‌های همه جانبه‌ای که دولت سابق آمریکا برای کشور ایجاد کرد خیلی از شرکت‌های فناور مانند زیمنس، بوش، پژو و رنو از کشورمان رفتند و صنعت خودروسازی ما دچار یک توقف شد. یکی از قطعات گلوگاهی قطعه‌ی ای سی یو (ECU) است که این قطعه به‌عنوان مغز خودرو هدایت خودرو را در دست دارد. ظرف شش ماه این قطعه را بومی‌سازی و تا به امروز قریب به ۳۰۰ هزار قطعه ای سی یو برای موتور ۴ سیلندر، ۷۰ ای سی یو با استاندارد یورو ۵ و ۳۰ هزار قطعه ای سی یو دوگانه‌سوز تولید کردیم. در حال حاضر از چندین کشور در مجموعه ما حضور دارند، برای اینکه این قطعات را از ما خریداری کنند؛ به دلیل اینکه هم ازلحاظ هزینه و هم ازلحاظ کیفیت قابل‌رقابت با محصولات خارجی است

روابط حماس با ایران هیچ زمانی قطع نشد

خالد مشعل رئیس جنبش فلسطینی حماس در بخشی از گفت‌وگو با الجزیره به دلایل خروج حماس از سوریه همزمان با شروع ناآرامی‌ها پرداخت و گفت، این تصمیم توسط رهبری حماس و در رأس آن شخص وی گرفته شد زیرا وضعیت امنیتی در دمشق دیگر به صورتی نبود که حماس بتواند مسئولیت‌هایش را انجام دهد. مشعل ضمن اذعان به اینکه تصمیم مذکور بر روابط حماس با ایران تأثیر گذاشت، افزود: اما روابط با ایرانی‌ها هیچ زمانی قطع نشد و هنوز ادامه دارد.

دولت روحانی ولخرج‌ترین دولت ایران

بررسی آمار منتشرشده توسط صندوق بین‌المللی پول از میزان هزینه کرد دولت‌های ایران طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ نشان می‌دهد دولت قبل به لحاظ ریالی ولخرج‌ترین دولت ایران طی این سال‌ها بوده و هزینه کرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ با شیب تندی افزایش‌یافته است. در حالی هزینه‌های دولت ایران در سال پیش از آغاز فعالیت دولت یازدهم ۱۴۱ هزار میلیارد تومان بوده است این رقم در سال پایانی فعالیت دولت دوازدهم به ۷۶۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

کاهش قیمت برخی‌ خودرو‌های داخلی با افزایش عرضه در بازار

سعید موتمنی درباره آخرین وضعیت قیمت خودرو‌ها در بازار، اظهار داشت: طی ۸۰ روز گذشته، قیمت خودرو در بازار تقریبا از ثبات برخوردار بوده است، اما طی چند هفته اخیر قیمت برخی از خودرو‌های دو خودروساز بزرگ کشور در بازار کاهش داشته است. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: قیمت کوئیک در بازار بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان کاهش یافته و به حدود ۲۰۲ میلیون تومان در بازار رسیده است، همچنین قیمت ۲۰۷ MC اتومات سقف قرمز که در تیرماه امسال حدود ۵۷۰ میلیون تومان بود به ۵۰۸ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودرو‌هایی مانند ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس، سمند و پژو ۴۰۵ نیز اختلاف قیمتی نسبت به دو ماه پیش نداشته و قیمت این خودرو در بازار تقریبا ثابت بوده است. وی در مورد دلایل کاهش قیمت برخی از خودرو‌ها گفت: هر خودرویی که توسط خودروسازان بیشتر به بازار عرضه شده در بازار کاهش قیمت داشته است. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به افزایش عرضه برخی از خودرو‌ها از سوی خودروسازان گفت: همین موضوع L, F کاهش قیمت برخی از خودرو‌ها شده، در مجموعه قیمت‌ها تابع عرضه و تقاضاست و هر کالایی در بازار بیشتر عرضه شود، واسطه‌گری کم و در نتیجه قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

میوه ۴۰ درصد ارزان شد

رئیس اتحادیه بارفروشان (تهران) گفت: با توجه به گرمای هوا و کاهش تقاضا در ایام محرم، میوه ۴۰ درصد ارزان شده است.

دارایی نژاد افزود: با توجه به گرمای هوا و ایام‌ محرم، تقاضا برای خرید میوه ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به قبل کاهش یافته است.

اختراع جدید یک ایرانی؛ تشخیص سرطان با اشک چشم

پژوهشگران موسسه تراساکی آمریکا در مطالعه اخیرشان که با کمک پروفسور علی خادم حسینی، دانشمند ایرانی انجام شد، لنزهای تماسی هوشمندی ساخته‌اند که می‌تواند سرطان را با بررسی مواد شیمیایی موجود در چشم کاربر تشخیص دهد. ین لنزها با شناسایی مواد خاصی که در مراحل اولیه بیماری در اشک یافت می‌شوند، تومورها را تشخیص می‌دهند. این پیشرفت می‌تواند راه را برای توسعه یک برنامه غربالگری ارزان‌قیمت و مناسب برای همه هموار کند.

رکوردشکنی‌ در صنعت نیروگاهی ایران

به دنبال رکوردزنی ساخت 6000 مگاوات نیروگاه در کشور در یک سال، برای اولین‌ بار ساخت یک نیروگاه توسط سازنده داخلی در کمتر از شش ماه به سرانجام رسید و حدنصاب بین‌المللی جدیدی در این زمینه ثبت شد.

سناتور آمریکایی: آمریکا متحد قابل‌اعتمادی در جهان نیست

«جیم ریش» سناتور آمریکایی در آستانه سالگرد سقوط کابل با توجه به عدم مسئولیت‌پذیری دولت «جو بایدن» در خروج آشفته از افغانستان در بیانیه‌ای گفت؛ آمریکا دیگر به‌عنوان یک متحد قابل‌اعتماد در جهان دیده نمی‌شود.

شهریه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران چقدر است؟

دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد، در دو رشته دندان‌پزشکی و داروسازی از طریق کنکور ۱۴۰۱ دانشجو شهریه‌پرداز می‌پذیرد. این دانشگاه اعلام کرد: امکان انتخاب پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران برای پذیرفته شدگان کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ ممکن است. به نوشته مهر، شهریه از تصویب هیات امنا، از طریق سایت رسمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اطلاع‌رسانی می‌شود. تخمین زده می‌شود که شهریه پرداختی برای هر نیمسال تحصیلی کمتر از پانصد میلیون ریال (۵۰ میلیون تومان) نخواهد بود.

صهیونیستها امنیت روانی ندارند

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی‌الیوم با اشاره به این‌که، «در جنگ اخیر غزه، یک و نیم میلیون اسرائیلی راهی پناهگاه شدند و سفرهای زمینی و هوایی تعطیل شد و امنیت روانی آن‌ها از بین رفت». در خصوص وضعیت فعلی امنیت روانی حاکم بر یهودیان مهاجر در سرزمین‌های اشغالی گفت: «یهودیانی که از نیویورک، آلمان، انگلیس و فرانسه به اسرائیل آورده‌اند در وحشت هستند و اگر امنیت آن‌ها ضربه بخورد همه فرار خواهند کرد! روزنامه هاآرتص اعتراف کرد اسرائیل به هیچ‌یک از اهداف خود نرسیده است و همچنان در وحشت به سر می‌برد!».

اخبار روزانه:

* روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت:موسوی اکنون جریانی را در کشور نمایندگی می‌کند که مردم ایران در زیارت عاشورا همه‌ روزه صد‌ها بار بر آنان لعن و نفرین می‌کنند. موسوی به‌عنوان یکی از کسانی که جام زهر را به امام نوشاند و با استعفای رازآلودش در زمان امام (ره) یک دوره سکوت کرد و پس‌ازآن و بعد کارنامه فتنه ۸۸ صفحات خیانت باری به آن افزود. او در ۸۱ سالگی و ایامی که باید امور سفر آخرت را سامان دهد، مشغول جمع‌ کردن هیزم برای زیست در جهنم توهمات است. بیانیه بیستم وی، یک قلم هیزم درشت از دروغ، تهمت و افترا به نظام و مردم است. فقط خداست که می‌تواند او را از این جهنم بره اند.

* رئیس سازمان توسعه تجارت: آیین نامه واردات خودرو باید ابلاغ و بعد از آن سازوکار واردات خودرو مشخص خواهد شد؛ اما فعلا در این رابطه با رمزارزها موضوعی مطرح نشده است.

* دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا و کشف واقعی قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضا، صف طولانی خریداران قلابی خودرو که ماه هاست برای دریافت رانت از این صف خارج نمی شوند، جمع خواهد شد.

* احمد وحیدی وزیر کشور: یکی از القائات غلط به کشور ما این است که می‌گویند ایرانی‌ها بلد نیستند کار تیمی انجام دهند؛ این مورد قبول نیست، بسیاری کار‌های بزرگ در کشور با کمک تیمی انجام شده است. وحیدی عنوان کرد: یکی دیگر از القائات این است که می‌گویند جامعه ما دچار افسردگی است که این حرف غلط و بی ربطی است

https://shoma-weekly.ir/gpl55I