گفته می‌شود که...

عاملان وضع موجود، مدعی دلسوزی برای مردم

شخصیت ها و رسانه ای اصلاح طلب در روزهای اخیر همچنان روند تخریب دولت و تمجید بی چون و چرای برجام را دنبال کردند.
شخصیت ها و رسانه ای اصلاح طلب در روزهای اخیر همچنان روند تخریب دولت و تمجید بی چون و چرای برجام را دنبال کردند.

محمدعلی سبحانی در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:" چرا ما نباید بتوانیم به صورت مستقیم و بدون هیچ‌گونه واسطه و میانجیگری با طرف اصلی مناقشه یعنی آمریکایی‌ها گفت‌وگو کنیم؟ ما در جایی که منافع ملی ایجاب می‌کند باید با هر طرفی بتوانیم مذاکره کنیم."

فعالین و رسانه های اصلاح طلب، در حالی مدعی می شوند که یکی از دلایل احیا نشدن برجام عدم مذاکره مستقیم ایران و آمریکاست که
ایران در 8 سال دولت روحانی مذاکرات را به صورت مستقیم با آمریکا انجام داد و حاصل آن روابط نزدیک مسئولان دو کشور بود به گونه ای که ظریف و جان کری به پیاده روی 15 دقیقه ای رفتند. همچنین در دولت روحانی در اقدامی بی سابقه،روسای جمهور دو کشور با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند. اما هیچ کدام از این رفتارها باعث لغو تحریم ها نشد بلکه، 800 تحریم به لیست تحریم های ضدایرانی اضافه شد. این یک واقعیت است که هدف آمریکا از برجام، نه لغو تحریم ها بلکه دستیابی به ابزاری برای فشل کردن صنعت هسته ای ایران و تعمیم آن به حوزه های دیگر از جمله موشکی و قدرت منطقه ای است و دیپلماسی انفعالی مورد حمایت جریان اصلاح طلب دقیقا همان چیزیست که آمریکا و اسرائیل به دنبال آن هستند
********************

محمدجواد حق شناس در یادداشتی در روزنامه اعتماد به موضوع حجاب اجباری پرداخته و می نویسد:" بررسی محتوایی کلام بزرگان انقلاب بیانگر آن است که هیچ‌کدام به روش‌های سلبی و خشن برای مجبور ساختن مردم به استفاده از حجاب اعتقادی نداشتند...زمانی که اخبار برخوردهای خشن در خصوص حجاب به آیت‌الله طالقانی رسید، ایشان با صراحت اعلام کردند، ”حجاب اجباری در کار نخواهد بود."
با نزدیک شدن به 21 تیرماه، سالروز قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد در اعتراض به قانون کشف حجاب توسط رضاخان و روز «حجاب و عفاف»، جریانات ضدانقلاب و برخی از سرسپردگان آنان در داخل کشور در تدارک هجمه‌ای همه‌جانبه علیه این روز هستند. سخنان آقای حق شناس هم در راستای همین جریان است اولا باید گفت که سخن آیت الله طالقانی تحریف شده و اصل صحبت ایشان به این شرح است:" حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت، ساخته من و فقیه و این‌ها هم نیست، نص صریح قرآن است... اسلام، قرآن و مراجع دینی می‌خواهند زنان ما شخصیت‌شان حفظ بشود. اصل مساله این است که هیچ اجباری هم در کار نیست و مساله چادر هم نیست."

اما آیا آقای طالقانی این جمله را مطرح کرده بود؟! با بررسی گزارش روزنامه های آن تاریخ و مطالعه متن کامل گزارش، به این نتیجه می رسیم که متاسفانه در آن مقطع دست به تحریف اظهارات آقای طالقانی زده شده است.

آیت‌الله طالقانی در یک گفت و گوی رادیو تلویزیونی این مطلب را که حجاب بهانه‌ای است تا زنان را از ادارات برانند، مردود اعلام کرده و گفته بود: «حجاب اسلامی یعنی حجاب وقار، حجاب شخصیت، ساخته من و فقیه و این‌ها هم نیست، نص صریح قرآن است. آیه حجاب برای شخصیت دادن به زنان است، شخصیت انسانی و ملی اش در کشور ما… اسلام، قرآن و مراجع دینی می‌خواهند زنان ما شخصیت‌شان حفظ بشود. اصل مساله این است که هیچ اجباری هم در کار نیست و مساله چادر هم نیست.»

وی در ادامه گفته بود: «مسلماً نظر امام هم به مصلحت زنان ما و خواهران و دختران ماست و هم مطابق با موازین و اصول دین مبین اسلام است. هم ایشان و هم ما در این حرکت انقلابی همیشه نسبت به این سهم بزرگی که زنان ما در جریان انقلاب داشته‌اند، قدردانی کرده‌ایم و واقعاً هم سهم بزرگی دارند و در این حرکت تاریخی مثل اوایل مشروطیت در تاریخ ما ضبط و ثبت باید بشود.»

این سخنان به خوبی نشان می‌دهد که اولاً آیت الله طالقانی نیز در مورد حجاب همانند امام فکر می‌کرده‌اند و دوم اینکه ایشان قائل بوده‌اند حجاب نص صریح قرآن و ضروری دین است و ساخته فقها نیست و از سوی دیگر به عنوان نکته سوم حجاب را منحصر در چادر نمی‌دانستند و قائل بودند به سر کردن چادر برای زنان به عنوان تنها شکل حجاب اجباری نیست.
**************************.

اسماعیل گرامی مقدم با انتقاد از شرایط اقتصادی کشور در روزنامه ی اعتماد می نویسد: با دولت و اقتصادی طرف هستیم که بالاترین نرخ تورم را در همه سال‌های پس از انقلاب ثبت کرده است. آزادسازی قیمت‌ها باعث افزایش فقر مطلق، گسترش بیکاری، افزایش دامنه‌های مهاجرت به خارج، کاهش کیفیت خدمات درمانی و در کل کاهش رفاه عمومی و افزایش مشکلات معیشتی شده است.
این سخنان در حالی مطرح می شود که جریان اصلاح طلب
کوچکترین اشاره‌ای به ضربات جبران‌ناپذیری که دولت‌شان از سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به اقتصاد و امنیت و سیاست کشور وارد کرد نمی زنند گویی مشکلات اقتصادی امروز یک‌شبه و صرفاً با دستورات مستقیم شخص رئیس‌جمهور کنونی پدید آمده است. این جریان در 8 سال وضعیت اقتصادی کشور را به برجام گره زد و به خانه نساختن برای مردم افتخار می کرد و توان و استعداد جوانان ایرانی را در حد درست کردن آبگوشت بزباش و قرمه سبزی می دید این طیف در ماجرای تضییع حقوق کارگران هفت تپه و تضییع حقوق معلمان در فساد صندوق ذخیره فرهنگیان و ماجرای حقوق های نجومی و... سکوت کرده و یا صریحا از افراد مذکور حمایت کرد. حال چه شده که امروز به یاد معیشت مردم افتاده و نگران آن شده اند؟
**************************.

محمود میرلوحی در مطلبی در روزنامه ی آرمان می نویسد: واکسن را حل و فصل شده، نفت را می‌فروشیم، مسکن را داریم می‌سازیم، کمبود برق را به سرعت حل کرده و ۶ هزار مگاوات ظرف یکسال به تولید برق افزودیم، تورم را مهار می‌کنیم و... گزارش‌هایی است که در رسانه ها زیاد منتشر می شود ما از نظر کف جامعه، مشکلات معیشتی سر جای خودش هست.

این سخنان در حالی مطرح می شود که در دولت سیزدهم آمار فوتی های کرونا در ایران از ۷۰۰ نفر به 5 نفر کاهش یافته، صادرات نفت با وجود تحریمها افزایش و تزار تجاری کشور مثبت شده است ، تجارت غیر نفتی کشور با ۱۵ کشور همسایه رشد چشمگیر داشته ، کالاهای اساسی و میزان استاندارد آن در انبارهای کشور تأمین شده و... موضوعاتی که البته برای جریان اصلاح طلب چندان اهمیتی ندارد چرا که آنها چشم خود را به روی حقایق بسته و تنها تلاش می‌کنند همه آنچه به عنوان ناتوانی و ناکارآمدی دولت قبل است، به دولت رئیسی نسبت دهند تا با این تطهیر بتوانند در انتخابات آتی نقش‌آفرینی کنند و بار دیگر به اریکه قدرت در عرصه قانونگذاری و اجرایی کشور تکیه بزنند.

**************************.

روزنامه سازندگی در مطلبی به ادعای کاهش محبوبیت رئیسی در بین مردم پرداخته و می نویسد:"اگر چه سید ابراهیم رئیسی با شعار عدالتخواهی پا به عرصه انتخابات گذاشت و به نام سید محرومان لقب گرفت اما از یکسو اصلاحات اقتصادی که از جانب دولت وی انجام گرفت و از دیگر سو عدم احیای برجام، وضعیت محبوبیت او را خصوصا برای طبقه ای که به وی امید بسته بود و از دل آن برآمده بود دستخوش تغییرات کرد"

این سخنان در حالی مطرح می شود که به اعتراف بزرگان جریان اصلاح طلب ارز 4200 تومانی استخوانی در گلوی دولت سیزدهم است و دولت ناگزیر به اصلاح این رویه غلط بوده است. اما وقتی دولت دست به اصلاح این تصمیم غلط و غیرکارشناسی می زند جریان اصلاح طلب با سوء استفاده از وضعیت موجود(که این جریان خود عامل اصلی به وجود آمدن آن است) به تخریب و سرزنش دولت می پردازد .

همچنین این جریان در زمان معاهده ی برجام شعار چرخش همزمان چرخ کارخانه ها و سانتریفیوژها را سرداد و مدعی لغو کامل تحریم ها شد اما هم بسیاری از کارخانه های تولیدی بسته شد و هم تحریم ها به دوبرابر افزایش پیدا کرد و هم صنعت هسته ای کشور تعطیل شد و با افزایش ده برابری دلار اقتصاد و معیشت مردم با مشکلات بیشماری رو به رو شد. حال این جریان مدعی کاهش محبوبیت رئیس جمهوری شده است که به جای نظر سنجی از داخل خودرو در بین مردم حاضر شده و پای درددل آنها می نشیند و به جای اینکه بگوید من هم صبح جمعه از گرانی بنزین خبردار شدم و به میان رفته و مستقیم حرف دل آنها را می شنود.
دروغگویی این جریان از آنجا آشکار تر می شود که در سال
۸۸ با دروغ تقلب، مشارکت ۸۵ درصدی را به آشوب و التهاب بدل کرد، اما حالا از نظرسنجی و شنیدن رای و نظر من سخن به میان می آورد

**************************

رضا نصری طی یادداشتی در روزنامه ی اقتصاد می نویسد: "درباره موضوع «برجام» و مقوله «مذاکرات» به‌دلیل فضایی که در سال‌های گذشته در ایران حاکم بوده، نوعی صورت‌‌بندی وجود دارد که ناخودآگاه خروجی و دامنه مانور را به طرز قابل ملاحظه‌‌ای محدود می‌‌سازد. در واقع، از بدو آغاز برجام، فضای رسانه‌‌ای کشور به نحوی سامان‌‌دهی شد که گویی «برجام» یک تجربه شکست‌‌خورده‌‌ است که لازم است دولت‌ها از آن عبرت بگیرند و از بسط و تکرار آن خودداری کنند! حال، چگونه می‌‌توان تصور کرد این بستر ذهنی و روانی در بلندمدت هیچ تاثیری بر رویکرد دستگاه سیاست خارجی کشور نسبت به امر مذاکره و ابزاری که خود را مجاز به بهره‌‌برداری از آن می‌‌داند، نداشته باشد؟ "

باید از جریان اصلاح طلب به ویژه اقای نصری پرسید که وقتی 95 درصد برنامه های هسته ای کشورمان به امید لغو تحریم ها تعطیل شد و اما تحریم ها تا 2 برابر افزایش پیدا کرد، آیا برجام یک تجربه ی موفق به حساب می آید و نه شکست خورده؟ کدام توافق را سراغ دارید که در آن یکی از طرفین امتیاز نقد می گیرد و در مقابل به تعهداتش عمل نمی کند و این توافق را شکست خورده هم نمی نامند؟ در مذاکرات جدید هم آمریکا حاضر به لغو کامل تحریم ها و و ارائه تضمین و... نمی شود و اما انتظار دارد که امتیازات جدیدی را دریافت کند، با این وجود جریان اصلاح طلب توقع دارد دولت سیزدهم همچون 8 سال گذشته بگوید هر توافقی بهتر از عدم توافق است و با راهکار 8 سال گذشته امتیاز بدهد و هیچ امتیازی نگیرد و منافع ملی را در مقابل منافع شخصی سر ببرد؟
**************************

علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت روحانی و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای در دوره وزارت ظریف در مصاحبه با روزنامه شرق گفته است: "امیدواریم برجام احیا شود. اگر خدای ناکرده در این زمینه تعلل کنیم، دوباره وارد کلاف سردرگمی می‌شویم که باز کردنش با خداست و ملت باز باید سختی و مشقت بسیار تحمل کنند... در کشور ما برخلاف توصیه‌های اخلاقی و دینی، نگاه سوءظن مطلوب‌تر است و تا با یک خارجی روبه‌رو می‌شویم می‌گوییم جاسوس است..."
این اظهارات صالحی در حالی بیان می شود که برجام در دوره ی روحانی به صورت تمام و کمال به اجرا در آمد،
۹۷ درصد ذخائر اورانیوم غنی‌شده به خارج از کشور انتقال یافت و ۱۵هزار سانتریفیوژ از مجموع ۱۹هزار سانتریفیوژ از کار افتاد و در قلب رآکتور اراک بتن ریخته شد. اما با دادن همه ی این امتیازها تحریم ها از ۸۰۰ مورد به بیش از ۱۷۰۰ مورد افزایش پیدا کرد. در واقع با اجرای برجام تحریم ها افزایش و ارزش پول ملی کاهش یافت و در نتیجه سفره مردم کوچکتر شد ، اما جریان اصلاح طلب و حامیان دولت گذشته به گونه ای القا می کنند که انگار در دوره ی گذشته با اجرایی شده برجام فتح الفتوح اقتصادی در کشور رخ داده و حال اگر برجام را احیا کنیم باز هم به همان بهشت قبلی باز میگردیم...





https://shoma-weekly.ir/wBVzl1