گفته می‌شود که...

طلب ۷ میلیارد دلاری ایران از عراق/ شاخ‌وشانه کشیدن دو رئیس‌جمهور/ طرح ملی مسکن؛ قسطی شدن تسهیلات و ثبت‌نام 25 ساله‌ها/ حذف یک قانون رانتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی/ علت هم‌سویی چین و روسیه با ایران در مذاکرات وین/ جایگاه ۱۷ جهان در اقتصاد باوجود شدیدترین تحریم‌ها و...

طلب ۷ میلیارد دلاری ایران از عراق

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اعلام کرد: «بخش خصوصی ایران در موضوع وصول مطالبات از عراق، مشکلی ندارد و وصول مطالبات این بخش با روش‌های مختلف انجام می‌شود. ما با عراق به‌طور مستمر یک حساب جاری داریم، یعنی به‌صورت مداوم انرژی ازجمله گاز به عراق صادر می‌کنیم و به‌صورت مستمر پول خود را به اشکال مختلف دریافت می‌کنیم و به‌طور متوسط مطالبات ما از عراق ۵ تا ۷ میلیارد دلار است».
مهاجرت از شهرستان ها به تهران در
۵ سال گذشته

براساس داده‌های رسمی سازمان تامین اجتماعی، شاغلان زیادی در فاصله میان سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ شهر محل کار خود را درون کشور تغییر داده‌اند.بنا به گزارش فوق، کوچ شاغلان بیش از همه در دو استان مهم بوشهر و خوزستان، رخ داده است. پس از آن لرستان و کرمانشاه شاهد خروج چند هزار نفری نیروی کار از استان خود بوده‌اند. مطابق انتظار، تهران مقصد نخست این کوچ شغلی بوده است.(بیش از سه‌چهارم آن‌ها به تهران رفته‌اند) پس از تهران، استان‌های البرز، گیلان و یزد پذیرای این جابه‌جایی شاغلان بوده است.
کرونا؛ ابتلای روزانه
۲۰۰ هزار نفر و مرگ‌ومیر بالای هزار نفر!

با شیوع اُمیکرون در آمریکا، دانشگاه «جانز هاپکینز» گزارش کرد ابتلای روزانه در این کشور به حدود ۲۰۰ هزار نفر رسیده و در شبانه‌روز گذشته هزار و ۴۰۸ نفر نیز جان خود را از دست دادند. این آمار رسمی در حالی رقم می‌خورد که دولت آمریکا مدعی تزریق دو دوز واکسن به تمامی شهروندان این کشور است. آمار موجود حکایت از دو موضوع می‌دهد، یا واکسن‌های آمریکایی اثر قابل‌توجه در پیشگیری از کرونا ندارند و یا ادعای واکسینه کردن شهروندان آمریکایی بلوفی بیش نیست. به نظر شما اگر چنین آمار وحشتناکی در ایران ثبت می‌شد، رسانه‌های غربی چه واکنشی نشان می‌دادند؟ در پیک‌های اخیر کرونایی در کشور، مهم‌ترین خط رسانه‌های غربی بر این موضوع متمرکز بود؛ «رهبر ایران به دلیل حمایت از تولید داخلی، مانع واردات واکسن می‌شود!!!».
حمله تند سحر زکریا به مهران مدیری و گوهر خیراندیش

سحر زکریا در مصاحبه‌ای تصویری که به تازگی انجام داده است از مهران مدیری و حرف‌های گوهر خیراندیش انتقاد کرد و گفت:حافظه تاریخی مردم بسیار کوتاه است. خیلی از هنرمندان کارهایی انجام می‌دهند که پس مدتی سریع فراموش می‌شود و این برای یک جامعه بسیار بد است.ما نردبانی برای رشد مهران مدیری بودیم و اگر بخواهم دهانم را باز کنم خیلی نتایج بدی حاصل می‌شود. عده‌ای می‌گویند تو رد داده‌ای، بله رد داده‌ام.یک خانمی (گوهر خیراندیش) در جشن حافظ تریبون پیدا می‌کند و می‌گوید سریال زیر خاکی را خواباندند، نمی‌دانستم در عروسی دخترم هم نباید می‌رقصیدم. خانم بازیگر ما بسیار خوشحالیم که شما رقصیدید، ما نمی‌گوییم شما نرقصید. اما اینکه می‌گویند آمپول هوا می‌خواستند به ایشان تزریق کنند و تئوری‌های توطئه را یکی یکی ردیف می‌کنند یک بحث دیگر است.
نحوه مذاکره با غرب از زبان آیت‌الله جوادی آملی

مرجع تقلید شیعیان در دیدار با رئیس‌جمهور گفت: «ما هرگز در را به روی خود نمی‌بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می‌کنیم. آن‌ها نیز باید مؤدب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند، اما ما پس از دست دادن با آن‌ها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است».

آمار شاغلان خودروسازی‌های ایران، کره و ژاپن

بر اساس آمارها، در سال گذشته ۵۵ هزار و ۵۷۷ نفر در گروه ایران‌خودرو و ۴۳ هزار و ۵۱۶ نفر نیز در گروه سایپا مشغول به فعالیت بوده‌اند. در اغلب شرکت‌های خودروسازی جهان، کاهش تولید با کاهش نیروی انسانی نیز همراه است، اما در سال‌های اخیر باوجود کاهش ۴۰ درصدی تولیدات خودروسازان داخلی، نه‌تنها یک نفر هم از کارکنان این شرکت‌ها کم نشد، بلکه شاغلان آن افزایش نیز یافته است! برای مثال در حالی شاغلان ایران‌خودرو و سایپا سالانه افزایش می‌یابد که دو شرکت جیلی و گریت‌وال موتورز در دو سال اخیر تعداد شاغلان خود را با کاهش تقاضای جهانی خودرو و همچنین همه‌گیری کرونا، به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده‌اند. بر همین اساس، تعداد شاغلان جیلی (GEELY) از ۴۳ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ به ۳۸ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ رسیده و تعداد کارکنان شرکت گریت‌وال موتورز نیز از ۷۱ هزار و ۶۱۷ نفر در سال ۲۰۱۶ به ۵۹ هزار و ۷۶۰ نفر در سال ۲۰۲۰ رسیده است.
شاخ‌وشانه کشیدن دو رئیس‌جمهور

در تماس تلفنی دو رئیس‌جمهور آمریکا و روسیه، «بایدن»، روسیه را به تحریم‌های گسترده‌ای در خصوص اقدامات مرزی با اوکراین تهدید کرد. پوتین نیز در هشدار به بایدن، گفت: «اعمال تحریم علیه روسیه ممکن است به فروپاشی کامل روابط میان واشنگتن و مسکو منجر شود. روسیه در صورت مستقر شدن تسلیحات تهاجمی در نزدیکی مرزهایش، مانند آمریکا رفتار خواهد کرد». پوتین در این گفتگو، تعهد کتبی نپیوستن اوکراین به ناتو و استقرار نیافتن تجهیزات نظامی ناتو در کشورهای شوروی سابق را خواستار شد.

لیلاز: بایدن امکان نظارت بر اقتصاد ایران را ندارد

«سعید لیلاز» چهره معروف اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای با نشریه آمریکایی «فایننشال تایمز» گفت: «با توجه به ماهیت زیرزمینی بخش عمده‌ای از اقتصاد ایران، دولت آمریکا دیگر توانی بیش از این برای فشار اقتصادی به ایران از طرق تحریم‌ها نخواهد داشت». این اقتصاددان ایرانی در این رابطه می‌گوید: «تا زمانی که بایدن در هر 50 متری امتداد مرزهای گسترده ایران سربازی قرار ندهد، نمی‌توان بر اقتصاد ایران نظارت کرد... اقتصاد زیرزمینی ایران بین 30 تا 50 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. این رقم بزرگی است».
طرح ملی مسکن؛ قسطی شدن تسهیلات و ثبت‌نام 25 ساله‌ها

وزیر راه و شهرسازی گفت: «در حال توافق با سازمان مدیریت و بانک مرکزی هستیم تا اقساط ‌طرح ملی مسکن به‌صورت پلکانی تعیین شود. زمین‌ها به شکل اجاره ۹۹ ساله در اختیار مردم قرار می‌گیرد. زمان بازپرداخت اقساط ۲۰ ساله است». معاون مسکن و ساختمان وزیر راه نیز اعلام کرد: «حدود ۵۰۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن پالایش شده‌اند. بیش از ۱۲ میلیون جوان کشور در آستانه ازدواج بوده و نیاز به مسکن دارند. در این راستا از ۱۵ دی امکان ثبت‌نام افراد مجرد بالای ۲۵ سال (آقایان) در نهضت ملی مسکن فراهم می‌شود».
حذف یک قانون رانتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

«عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه‌ای با اشاره به مصوبه این شورا در خصوص سپردن اختیار تصمیم‌گیری در این خصوص به وزارت بهداشت و وزارت علوم گفت: «این مصوبه سال گذشته لغو شد و این سهمیه متوقف شده است. از آغاز این اقدام به‌عنوان یک سهمیه نبود بلکه یک امکان مازادی بود که موجب جابجایی فرزندان اساتید از دانشگاه مبدأ به دانشگاه محل تدریس پدر یا مادر عضو هیئت‌علمی می‌شد و امکان تغییر رشته هم در آن پیش بینی شده بود؛ که اکنون هر دو امکان لغو شده است

علت هم‌سویی چین و روسیه با ایران در مذاکرات وین

«نورنیوز» رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: ‏«چین و روسیه قبلاً احساس می‌کردند که دولتایران آن‌ها را ابزاری برای بهبود روابط با غرب می‌داند، حال اما با رفع نگرانی‌هایشان درباره برنامه هسته‌ای ایران و باور به رویکرد واقعی دولت سیزدهم در همکاری با شرق، با ایفای نقش مثبت درمذاکرات وین، به دنبال اثبات شکست تحریم‌های آمریکا هستند».
وقتی ادبیات دنیا با ایران تغییر کرد
!

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های فضایی کشورمان و نگاه کشورهای دیگر به ایران در حوزه گفت: «وقتی کار را شروع کردیم و برنامه را پیش بردیم، طبیعی بود که هیچ کشوری با ما همکاری نکند و همکاری نمی‌کردند. زمانی که ما در سال ۱۳۸۸ موفق شدیم ماهواره امید را در فضا قرار دهیم، به صورتی باورنکردنی ادبیات دنیا با ما تغییر کرد. برای ورود به باشگاه فضایی به ما خوش‌آمد گفتند و حیرت‌زده بودند. زمانی که این اتفاق افتاد، من معاون وزیر دفاع بودم و در سفری که به یکی از کشورهای شرق آسیا داشتم، یکی از مقامات عالی‌رتبه این کشور گفت: "ما واقعاً متحیریم. شما در تحریم و این‌همه مزاحمتی که برایتان وجود دارد، الآن در فضا هستید و ماهواره‌تان را به فضا فرستادید؛ اما ما با چند صد میلیون دلار و پشتوانه آمریکا هنوز نتوانستیم به این مرحله برسیم". متأسفانه اگر برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، نوسانات و بی‌مهری‌هایی نسبت به فناوری‌های سطح بالا و فضایی در کشور انجام نمی‌شد و برخی افراد با نادانی به این حوزه‌ها ضربه نمی‌زدند، امروز در علوم و فناوری فضایی خیلی جلوتر بودیم و پیشرفت بیشتری کرده بودیم».
جای خالی مدیران قوی دولت روحانی در تیم رئیسی

«غلامعلی رجایی» مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی در جدیدترین گفتگوی خود، مدعی شده است که در دولت آیت‌الله رئیسی وزرای با تجربه اجرایی قوی مثلزنگنهوظریفوجود ندارد! البته آقای رجایی این را نگفته که شاهکار حذف کارت سوخت و بازگشت پرهزینه آن و همچنین برجام که کراراً توسط مسئولین ارشد دولت سابق بر خسارت‌بار بودن آن تأکید شد، جزو رزومه همین مدیران قوی بوده است
تیرک دروازه دلیل حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا؟

بحث حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا باعث افشا شدن ایرادات AFC از فوتبال ایران شده است.مشکل بزرگ استقلال و پرسپولیس که در نامه‌های اخیر AFC به آن اشاره شده، شامل مالکیت مشترک، بدهی‌های کلان مالیاتی، پرونده‌های بدهی و دولتی بودن این باشگاه‌هاست. در کنار این ایرادات می‌توان به صدها مشکل ریز و درشت دیگری از فوتبال ایران و امکانات و زیر ساختها اشاره کرد که به نظر می‌رسد با استانداردهای کسب مجوز حرفه‌ای فاصله دارد. گفته می شود در نامه‌ای که به فدراسیون فوتبال ارسال شده ۴۷۱ صفحه ایراد به باشگاه پرسپولیس و ۴۲۰ صفحه ایراد از باشگاه استقلال گرفته شده است.امروز حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان هم به یکی دیگر از ایرادات AFC اشاره کرد و گفت: در استادیوم آزادی یکی از مواردی که اشکال گرفته بودند، این بود که تیر دروازه‌های رزرو ورزشگاه کجا هستند؛ در حالی که ما اصلاً تیر دروازه رزرو نداشتیم!
جایگاه ۱۷ جهان در اقتصاد باوجود شدیدترین تحریم‌ها

بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران با تولید ناخالص ملی(GDP) ۱۰۸۰ میلیارد دلار، بالاتر از همه کشورهای منطقه ازجمله ترکیه و عربستان و ۳۹ کشور (از ۴۴ کشور) در اروپا قرار دارد.!
عقب‌نشینی از تهدیدهای توخالی
!

نشریه صهیونیستی دبکافایل نوشت: «تهدید نظامی اسرائیل برای از بین بردن برنامه اتمی ایران توخالی است. تومر بار، فرمانده جدید نیروی هوایی گفت که اسرائیل فردا می‌تواند با موفقیت به برنامه اتمی ایران ضربه بزند، اما باید گفت که از بین بردن کل برنامه اتمی ایران فراتر از توان نظامی اسرائیل است و بدون حضور آمریکایی‌ها، خسارت وارده محدود خواهد بود. مذاکرات اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نتوانست شکاف‌های بین واشنگتن و تلاویو را در مورد نحوه رسیدگی به وظیفه جلوگیری از یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای پر کند. نفتالی بنت و بنی گانتز بعداً پیامی خوش‌بینانه منتشر کردند و مدعی شدند که شکاف‌ها با دولت بایدن برطرف شده است؛ اما آن پیام به دور از واقعیت بود. پیام‌های متناقضی که از سوی سیاسیون و نظامیان اسرائیل می‌آید نشان می‌دهد که آن‌ها همچنان برای پذیرش این واقعیت مشکل دارند که اگر اسرائیل تصمیم به عملیات علیه ایران بگیرد، خود را به‌تنهایی در حال جنگ خواهد دید». ارتش رژیم صهیونیستی نیز در گزارش اخیر خود آورد: «عواقب اقدام نظامی علیه ایران دشوار است. در صورت حمله، دوری از حملات حزب‌الله لبنان یا حماس علیه اسراییل آغاز می‌شود. ایرانی‌ها زرادخانه موشک‌های دوربرد خود را به‌طور چشمگیری تقویت کرده‌اند و می‌توانند به‌راحتی هر هدفی را در اسراییل بزنند». یکی از وزرای پیشین رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: «وقتی می‌دانیم تحمل دریافت روزانه ۱۰۰۰ موشک را نداریم، بهتر است در رابطه با ایران سرمان به کار خودمان باشد».

اخبار روزانه:
*سازمان سینمایی با نمایش گسترده مستند «قاسم» هم‌زمان با دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در سینماهای کشور (
۱۱۰ سینما) به این شهید بزرگوار ادای احترام می‌کند. قرار است این فیلم مستند روز دوشنبه ۱۳ دی در سینماهای سراسر ایران به‌صورت رایگان نمایش داده می‌شود.
*عضو شوراى عالى امنیت ملى در مراسم ٩ دى:مدام اعلام می‌کنند که زمان برای توافق در حال از دست رفتن است؛ سوال این است که وقتی سه سال پیش یکطرفه از آن توافق خارج شدند و سه کشور اروپایی نیز بدون محکوم کردن این اتفاق با امریکا همراهی کردند، چرا آن موقع به فکر این نبودند که زمان در حال از دست رفتن است؟تعیین این ضرب‌الاجل‌ها بدان معناست که عقربه فشار اقتصادی از سوی دشمن، کند و بلکه متوقف شده است؛ چرا که تابحال هرچه می‌توانستند علیه ملت ایران بکار بستند و سیاست فشار حداکثری نتوانست اهداف نامشروع‌شان را تامین کند.دشمن می‌بیند که وقتی در سال جاری، صادرات کشور ما نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، ضرب‌الاجل تعیین می‌کند تا ایران را تحت فشار برای دادن امتیاز قرار دهد؛ اینجاست که وقتی به پشت خیمه دشمن می‌رسید، باید مراقب تزویر او باشید
*عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تفاوت دولت سیزدهم با دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این است که دولت کنونی خادم واقعی مردم است اما دولت قبل می گفت ما زبان دنیا را می‌فهیم و مطالبی را بلد هستیم که شما نمی‌دانید
.

*برخی کاربران فضای مجازی در قم با انتشار گسترده عکس‌ها حضور بی‌تکلف آیت‌الله رییسی در نماز جماعت مسجد علی بن ابیطالب (ع) قم، از آن با عنوان تصاویر دیده نشده‌ از رییس‌ جمهور یاد کردند که هیچ وقت از شبکه‌های معاند چون بی بی سی، من و تو و اینترنشنال نخواهید دید.این تصاویر مربوط به حضور بی‌تکلف رییس جمهور در نماز جماعت مسجد علی بن ابیطالب (ع) شهر قائم‌ قم و گفت‌‌وگوی چهره‌ به چهره با نمازگزاران‌ این منطقه است.شهر قائم از مناطق کم برخوردار و محروم قم به حساب می‌ آید که در نزدیکی مسجد مقدس جمکران قرار دارد.برخی کاربران فضای مجازی در قم با انتشار گسترده این عکس‌ها، از آن با عنوان تصاویر دیده نشده‌ از رییس‌ جمهور یاد کردند که هیچ وقت از شبکه‌های معاند، همچون بی. بی. سی، من و تو و اینترنشنال نخواهید دید.
*
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به اظهارات یک مقام نظامی ایرانی، درباره در معرض خطر بودن رژیم صهیونیستی هشدار داد تا وانمود کند مخالفان سیاسی او متوجه خطرات داخلی و پیرامونی نیستند، بنابراین شایسته نخست‌وزیری و تشکیل کابینه هم نیستند. نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رهبر حزب راست‌گرای «لیکود» با انتشار بخشی از گزارش چهارشنبه روزنامه عبری‌زبان «معاریو»، در توئیترش نوشت: «ایران به سرعت در حال تاختن است در حالی که بنت ساکت نشسته است و جلوی آنها خم می‌شود».

*یک کارشناس بازار مسکن گفت: بعد از تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی، بانک ها و افرادی که به صورت گسترده اقدام به احتکار مسکن می‌کردند واحدها را به بازار عرضه می کنند و بعضا زیر قیمت به فروش می‌رسانند که این موضوع یکی از دلایل رشد معاملات در ماه های اخیر است.
*مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد جزئیات اجرای این طرح را تشریح کرد و گفت: فقط چهار محصول ذرت، سویا، جو و دانه های روغنی شامل کلزا و آفتابگردان تحت پوشش این طرح قرار می گیرند. این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که ما برای فعالان کشت فراسرزمینی، کشور خاصی را برای انجام کشت تعیین نمی‌کنیم اما به متقاضیان مشورت‌ها و اطلاعات لازم را می‌دهیم، افزود: به طور کلی از کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان، اوکراین و برزیل استقبال بیشتری صورت گرفته است ضمن این که در کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، ساحل عاج، غنا و ماداگاسکار نیز متقاضیانی داشته‌ایم
.
*سازمان بازرسی، هیئت مدیره دو شرکت ایران خودرو و سایپا را برای ارائه توضیحاتی درباره علت بی توجهی به کاهش خودروهای موجود در کف کارخانه آن شرکت‌ها، به رغم افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در ستاد تنظیم بازار و اجرای آن توسط خودروسازان و اقدامات انجام شده در راستای تزریق نقدینگی جدید به خودروسازان از قبیل مصوبات کمیته خودرو مبنی بر موافقت با اجرای انواع طرح های فروش ملی فراخواند
.

https://shoma-weekly.ir/kfm6Ug