گفته می‌شود که...

طرح فوری برای حل مشکلات کم آبی ۴ استان/پاکستان بازار خرما را از ایران گرفت!/۴+۱ به خواسته ایران تن داد!/کدام استانها کمترین واکسن را زدند؟/کدام شخصیت‌ها از فیلم «منصور» حذف شدند؟/سند همکاری ۲۵ ساله در دولت پیگیری می‌شود و ...

طرح فوری برای حل مشکلات کم آبی ۴ استان

وزیر نیرو دیروز خبر داد: «طرح ضربتی کوتاه‌مدت برای حل مشکلات آب اصفهان، چهارمحال، یزد و خوزستان به تصویب رسید. این طرحبخش قابل‌توجهی از نگرانی مردم را برطرف می‌کند؛ اما برای تأمین آب کافی و اصلاح وضعیت موجود باید شاهد اجرای طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت باشیم. باید صنایع آببری که در مناطق کویری قرار دارند با استفاده از پساب و آب دریا، آب موردنیاز خود را تأمین کنند تا از آب موردنیاز کشاورزی و شرب استفاده نشود. صنایع این محدوده مکلف‌اند طی دو تا سه سال آب موردنیاز خود را از طریق آب‌های غیرمتعارف تأمین کنند».
پاکستان بازار خرما را از ایران گرفت
!

صادرکنندگان خرمای ایرانی می‌گویند تاجران پاکستانی با حضور در ایران و خرید خرمای داخلی و بسته بندی جدید، این محصولات را به بازار جهانی صادر می‌کنند. به گفته زرگرزاده، یکی از صادرکنندگان خرمای ایران، فعالیت تجار پاکستانی برای خرید خرمای استعمران ایران طی سال‌های اخیر تشدید شده و تجار این کشور با رفت‌وآمد به خوزستان، خرمای استعمران این منطقه از ایران را خریداری و صادرات مجدد می‌کنند.

۴+۱ به خواسته ایران تن داد!

معاون سیاسی وزیر خارجه در پایان اولین روز از دور جدید مذکرات وین اعلام کرد: «ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد. تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست. همه کشورهای ۱+۴ به مطالبه به‌حق ایران تن دادند و تأکید کردند که باید ابتدا وضعیت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا روشن شود». نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز گفت‌وگوها را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و افزود: «شرکت‌کنندگان در هفتمین دور مذاکرات که بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شد درباره برداشتن گام‌های فوری بیشتر توافق کردند». انریکه مورا، معاون مسئول سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این دور از مذاکرات، به لغو تحریم‌های امریکا علیه ایران بینجامد، روز نخست مذاکرات وین را مثبت ارزیابی کرد.
همسر محافظ سردار سلیمانی: جرأت نمی کنیم بیرون از خانه بگوییم خانواده‌ شهید مدافع حرم هستیم

شهید رضا خرمی محافظ سردار شهید قاسم سلیمانی بود.همسر او در گفت‌وگو با کیهان ناگفته هایی را بیان می کند:یک‌بار برای انجام کاری به دفترخانه رفتم و کارمند آن‌جا متوجه شد که همسر شهید مدافع حرم هستم. او گفت چرا گذاشتید همسرتان به سوریه برود، سوریه به ما چه ربطی دارد و از این دست جملات. همین موضوع و چند مورد مشابه باعث شد که دیگر ما جرأت نکنیم بیرون از خانه بگوییم خانواده‌ شهید مدافع حرم هستیم. اگر کسی متوجه شود که همسر شهید هستم، ترجیح میدهم بگویم که همسرم نظامی بود و در مرز شهید شد. همسرم بیمه عمر داشت و پس از شهادت همسرم، بیمه به ما مبلغی را داد و در حال حاضر هم ماهیانه حقوق همسرم به حساب‌مان واریز می‌شود. حقوق واریزی زیاد نیست و تقریباً با حقوق کارگر یکی است. شاید باورتان نشود همسران شهدایی داریم که همسرشان به عنوان بسیجی رفته‌اند و یا درجه بالایی نداشتند و الان از حقوق کمی برخوردارند. آنها مدام شرمنده فرزندان‌شان می‌شوند. متأسفانه میان عوام گفته شده که به مدافعان حرم پول زیاد می‌دهند!
کدام استانها کمترین واکسن را زدند؟
روزنامه خراسان نوشت: «در استان قم، هنوز حدود ۳۴۲ هزار نفر (۳۱ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال)، واکسن نزده‌اند و قمی‌ها، واکسن‌نزن‌ترین استان کشور هستند. رتبه‌های بعدی واکسن‌نزن‌ها هم به ترتیب مربوط به کردستان (۲۷ درصد واکسن‌نزده)، سیستان و بلوچستان (۲۴ درصد)، البرز (۲۴ درصد)، بوشهر (۲۳ درصد)، خوزستان (۲۲ درصد) و کرمان (۲۱ درصد) است».
کدام شخصیت‌ها از فیلم «منصور» حذف شدند؟

تهیه‌کننده فیلم منصور در گفتگو با خبرگزاری فارس پیرامون حذف برخی کاراکتر‌های شخصیت‌های سیاسی این فیلم گفت: در فیلم منصور بعضی از شخصیت‌هایی که در فیلم تقابل‌هایی با شهید ستاری دارند، مانند «مهندس لقمان» و «مهندس حشمت زاده» که به مهندس ترکان و مهندس نعمت زاده اشاره دارد، برگرفته از اتفاقات و شخصیت‌های واقعی هستند. ولی چون حدس می‌زدیم که این سکانس‌ها هم به سرنوشت سکانس‌های حذف شده دیگرمان دچار شود، تصمیم گرفتیم این شخصیت‌ها با اسم و گریم دیگری در فیلم حضور داشته باشند.

مسئولان از زغال‌سنگ غفلت کردند

دبیر انجمن زغال‌سنگ کشور گفت: «در حال حاضر ۶۲ درصد برق دنیا با زغال‌سنگ تولید می‌شود، ۹۰ درصد فولاد دنیا با زغال‌سنگ است و همین امر نشان می‌دهد دنیا به اهمیت زغال‌سنگ پی برده و به‌صورت یک انرژی ارزان‌قیمت، تمام استفاده خود را از آن می‌برد. متأسفانه در ایران تأمین منابع مالی برای تجهیز، نوسازی معادن و سرمایه در گردش ازجمله چالش‌های اساسی معدنکاران زغال‌سنگ است. قیمت زغال‌سنگ ایران نصف قیمت جهانی است؛ اما یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن زغال‌سنگ وارد می‌کنیم!».
رکوردشکنی کمترین تولید نفت
۳۰ ساله ایران در سال ۹۹

مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری به بررسی وضعیت تولید، مصرف و تجارت انرژی در کشور پرداخت. بر اساس این گزارش، پس از سال ۲۰۱۷ که تولید نفت ایران به بالاترین سطح خود، یعنی ۴.۸ میلیون بشکه در روز رسید، روند تولید سیر کاهشی به خود گرفته که مشخصاً دلیل آن خروج آمریکا از برجام بوده است. به دلیل کاهش مصرف و قیمت نفت خام در سال ۲۰۲۰ متوسط تولید نفت خام ایران در این سال برابر با ۳ میلیون بشکه نفت و سایر میعانات نفتی در روز بوده که این میزان از متوسط ۳۰ سال اخیر کشور کمتر بوده است.

واکنش ها به توافق گازی با ترکمنستان چه بود؟

«مجید شاکری»، اقتصاددان در خصوص قرارداد سواپ گازی گفته است: «انصافاً منطق قرارداد سواپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان خیلی دقیق تنظیم شده. موضوع صرفاً تأمین یا عدم تأمین گاز پنج استان شمالی نیست. ایران دریچه‌ای ایجابی برای همکارى با محور لاجورد پیدا کرده. چیزی که تا همین دو ماه قبل خیلی بعید به نظر می‌رسید. این خبر واقعاً امیدوارکننده است. خدا قوت». مسعود براتی، ‌‌‏کارشناس تحریم و سیاست خارجی نیز گفت: «این توافق گازی با ترکمنستان را بگذارید در کنار عضویت در سازمان شانگهای و خرید واکسن که اثبات می‌کند همه‌چیز معطل تحریم و برجام و مذاکرات وین و FATF نیست. کمی عقلانیت می‌خواهد و همت برای تأمین منافع ملی که اگر باشد خیلی اتفاق‌ها می‌افتد». مهدی پناهی، دبیر اقتصاد روزنامه قدس هم نوشت: « دل زنگنه وزیر نفت دولت روحانی به توتال فرانسوی و تکمیل پارس جنوبی خوش بود، برای همین یک دعوای حقوقی با ترکمن‌ها راه انداخت تا آن‌ها هم به ایران گاز ندهند اما نه توتال ماند و نه پارس جنوبی تکمیل شد، ایران ماند و نیاز به گاز ترکمنستان و دلخوری این کشور! حتی در صورت بی‌نیازی ایران از گاز ترکمنستان، تهران می‌توانست در چارچوب برنامه جامع تبدیل‌شدن به هاب گازی منطقه واردات گاز از ترکمنستان را ادامه دهد. کاری که روحانی و زنگنه لجبازانه از آن استنکاف کردند، امروز دولت رئیسی انجام داد. پیوند اقتصادی با همسایگان
هشدار سلیمی به مسئولان کره‌ ای درباره آزادسازی منابع ارزی ایران

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: مسدود شدن منابع ارزی ایران در کره جنوبی، خلاف حقوق تجارت بین‌الملل است.یون کانگ هیان سفیر کره جنوبی در تهران امروز (دوشنبه 8 آذرماه) با حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. سلیمی در ابتدای این دیدار سیاست جمهوری اسلامی ایران را توسعه ارتباطات با همه کشورها بر اساس تعامل و حفظ منافع متقابل خواند و گفت: با توجه به پیشینه ارتباطات تاریخی میان ایران و کره جنوبی، همواره روابط خوبی از گذشته برقرار بوده، متأسفانه به دلیل سیاست اشتباه چند سال اخیر دولت کره جنوبی، جایگاه این کشور در افکار عمومی ایران به شدت خدشه‌دار شده است.

امیرعبدالهیان: درخواست‌های فرابرجامی نکنید!

وزیر امور خارجه کشورمان درباره آغاز دور جدید مذاکرات در وین نوشت: «هرگز نباید فراموش کرد که آمریکا عامل اصلی ایجاد وضعیت فعلی است. بازگشت احتمالی آمریکا به برجام موردتوجه ما نخواهد بود مگر این‌که تضمین‌هایی ارائه گردد که تجربه تلخ گذشته تکرار نخواهد شد و شرکای اقتصادی ایران بتوانند با اطمینان خاطر وارد تعاملات اقتصادی پایدار و بدون نگرانی با ایران شوند. آنچه در مذاکرات آتی مشخص می‌باشد این است که ایران با حسن نیت وارد مذاکرات می‌شود تا به یک توافق خوب برسد؛ اما درخواست‌های فرابرجامی را نخواهد پذیرفت و جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوعات فراتر از برجام وارد مذاکره نخواهد شد. مایلم مجدداً تأکید کنم که این فرصت، پنجره‌ای نیست که تا ابد باز بماند و آمریکا و سه کشور اروپایی می‌بایست به‌خوبی این را درک کنند».
فرماندار اصفهان : اعتراضات تقصیر دولت سابق است
!

احمدی اذعان کرد: کشاورزان در شرق و غرب اصفهان به شدت مشکل معیشتی دارند و بسیاری از درختان و باغ‌های آن‌ها بر اثر بی آبی خشک شده و در حال از بین رفتن است. وی ابراز کرد: سیاست‌ها و بدرفتاری‌های برخی مسئولین منجر به بی توجهی به حق این کشاورزان شده و تشدید اعتراضات مردم را دنبال داشته است. فرماندار اصفهان افزود: از طرف دیگر درخواست کشاورزان این است که اگر آب نیست و به ما قرار است خسارت بدهید، باید خسارت عدم کشت و کشاورزی را پرداخت شود، نه خسارت حق‌آبه و پول آب فقط داده شود.وی بیان کرد: از جمله حرف‌های کشاورزان اصفهانی این است که اگر آب نیست برای همه نباشد و اگر هم آب کم است برای همه کم باشد، نه آنکه برداشت‌های بالادست رودخانه زیاد و انتقال آب به دیگر استان‌ها انجام شود، ولی حقابه به کشاورزان اصفهانی داده نشود.احمدی تصریح کرد: در این باره جهاد کشاورزی هم هیچ کار موثری را در جهت اصلاح الگوی کشت انجام نداده و طی سال‌های گذشته این روند الگوی کشت تغییری نکرده است.وی اضافه کرد: بی‌توجهی دولت گذشته نسبت به مطالبات مردم باعث نارضایتی‌ها در شهرها و روستاها شده است و امروز مواجه هستیم با صندوق‌ها و سدهای خالی، همچنین با توجه به اعتراضات انباشته شده کشاورزان و خلف وعده مسئولین، دیگر اعتماد آن‌ها از بین رفته است.

سند همکاری ۲۵ ساله در دولت پیگیری می‌شود

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین از سوی دولت دنبال می‌شود و وقفه‌ای در آن ایجاد نخواهد شد. سیدمحمد حسینی در گفتگو با مهر، با اشاره به سرنوشت سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، اظهار داشت: جلسات اقتصادی دولت به طور منظم برگزار می‌شود و محمد مخبر که رئیس قرارگاه اقتصادی دولت است، فرصت مناسبی را برای این کار در نظر می‌گیرد. وی با اشاره به عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های گفت: بر اساس عضویت ایران در سازمان شانگ‌های شرایط بهتری ایجاد شده که ما با کشور‌های مختلف از جمله روسیه قرارداد و کار‌های بزرگی را انجام دهیم. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تصریح کرد: تبادل تجاری ایران و چین جزو سیاست‌های دیپلماتیک دولت است بنابراین سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین از سوی دولت دنبال می‌شود و وقفه‌ای در آن ایجاد نخواهد شد.

‌اخبار روزانه:
*
"میخائیل باگدانوف"، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزارت امورخارجه فدراسیون روسیه، به ایران سفر کرد. باگدانوف در سفر به تهران با تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه، از جمله حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی خواهد کرد. به نظر می‌رسد بررسی آخرین تحولات دوجانبه و همچنین تحولات میدانی سوریه، از مهم‌ترین محورهای رایزنی این دیپلمات ارشد روس با مقامات تهران باشد.
*روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان البرز در اطلاعیه‌ای از بازداشت یک عضو شورای شهر کرج خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: یکی از اعضای شورای شهر کرج به همراه شخص دیگری که خارج از مجموعه شهرداری بوده به اتهام
«تحصیل مال از طریق نامشروع» و «ادعای اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی» با دستور مقام قضایی از سوی اداره کل اطلاعات استان البرز بازداشت شدند. این اطلاعیه تصریح کرده است که پرونده در جریان تحقیقات مقدماتی قرار دارد و متهمان نیز با صدور قرار تأمین کیفری جهت تکمیل تحقیقات بازداشت هستند.
*با اعلام دادگستری کل استان تهران، شرکت تولی پرس که با نماد «شتولی» در بازار پایه نارنجی فرابورس فعالیت می‌کرد، منحل شد. علت انحلال «شتولی
» تشکیل نشدن مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام جهت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت و همچنین شکایت از هیئت مدیره این شرکت است. فعالیت این شرکت قدیمی فعال در عرصه شوینده و بهداشتی در سال‌های اخیر عملا به حالت توقف درآمده بود.

*رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان پس از دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان در جمع خبرنگاران بر عزم دو کشور برای گسترش روابط در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد.به گزارش خبرگزاری ترند، الهام علی‌اف رییس‌جمهور جمهوری آذربایجان پس از دیدار با ابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: ما به عنوان دوست و برادر، درباره روابط ایران-آذربایجان تبادل نظر کردیم. تصمیم‌ گرفته‌ایم از حالا به بعد، روابط ایران-آذربایجان در تمامی عرصه‌ها توسعه بیابد.علی‌اف ادامه داد: ملت‌های ما دوست و برادرند، کشورهای ما کشورهای دوست و برادرند و مسائلی که امروز درباره‌شان صحبت کردیم، نشان می‌دهد روابط ایران-آذربایجان در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

*حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با پذیرش استعفای آیت‌الله جنتی و تقدیر از زحمات ایشان؛ طی حکمی حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمدحسین موسی‌پور را به سمت ریاست سازمان تبلیغات اسلامی منصوب کردند.

*علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با خانواده شهید والامقام سیدمصطفی بدرالدین ملقب به «سید ذوالفقار» فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله لبنان دیدار و گفتگو کرد. ولایتی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به خانواده شهید بدرالدین به مقام شامخ این شهید بزرگوار و فرمانده شجاع جبهه مقاومت ادای احترام کرد و گفت: شهید سیدمصطفی بدرالدین و شهید حاج‌قاسم سلیمانی و تمام شهدای مقاومت الگوی ایثار و ایستادگی هستند و راه شهیدان جبهه مقاومت ادامه دارد. دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در این دیدار به رسم یادبود یک جلد قرآن کریم را به خانواده شهید بدرالدین اهدا کرد. در ادامه همسر شهید بدرالدین ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: سیدمصطفی بدرالدین همواره بر پیروی از خط امام (ره)، انقلاب و رهبری تاکید داشت و همین ایستادگی‌ها و دیدگاه‌ها باعث شد جامعه لبنان نیز به تحول برسد.

*رئیس قوه قضائیه گفت: «باید در گذشته پیش‌بینی‌های لازم برای مدیریت آب صورت می‌گرفت. در حوزه مدیریت آب‌های سطحی و ژرف، اصلاح الگوی مصرف، مدیریت مصرف آب شهری و تخصیص آب برای صنعت، کشاورزی و شرب باید اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی شود تا مصرف آب سامان یابد. مطالبات مردمی در این زمینه، به‌حق و درست است». حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای همچنین گوشزد کرد: «مردم متدین و موقعیت‌شناس باید مراقب تحرکات دشمن باشند و در پیگیری مطالبات صنفی و به‌حق خود اجازه ندهند بدخواهان در صفوف آن‌ها رخنه کنند».

*مهدی بختیاری» کارشناس دفاعی در برنامه زنده شبکه افق در خصوص ظرفیت‌های صنعت ماهواره‌ای کشور گفت: «نسل جدید ماهواره‌های ایرانی، آماده پرتاب به فضا هستند، نباید از شکست در پرتاب‌ها ترسید. کشورهای ابرقدرت نیز شکست‌های زیادی در آزمایش‌های مختلف فضایی داشته‌اند». وی با ابراز خرسندی از سیاست حمایتی دولت رئیسی به بخش فضایی، ابراز امیدواری کرد در دوره جدید، ۱۰ سال رکود در صنعت فضایی برطرف شود.

https://shoma-weekly.ir/bdtocC