گفته می‌شود که...

طرح دوباره «تقلب در انتخابات» از سوی یک اصلاح‌طلب/ نتیجه رفاقت «جهانگیری» و «تاج»/ رتبه دوم ایران در ساخت واکسن آنفولانزا/ انتصاب یک نجومی‌بگیر در شرکت مهم نفتی/ راه اندازی کمپین «دست از حجابم بردار»/ عطش عجیب ایرانی‎ها برای خرید ملک در ترکیه و....

طرح دوباره «تقلب در انتخابات» از سوی یک اصلاح‌طلب

«اشرف بروجردی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس کتابخانه ملی در مصاحبه با روزنامه آرمان، تلویحاً شائبه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرد و گفت: «به نظر من با توجه به چند نشستی که در حوزه بحث انتخابات در کلاب هاوس وجود داشت و خیلی پرطرفدار بود و افراد بسیاری حاضر شدند و در بحث مشارکت کردند، نشان می‌دهد که مردم بی‌تفاوت نیستند. اگر احیاناً دلسرد هستند ازاین‌رو است که فکر می‌کنند شاید آرایشان مثمر ثمر نباشد یا خدای ناکرده صندوق‌های رأی دچار خدشه شود».
رتبه دوم ایران در ساخت واکسن آنفولانزا

با دستیابی به روش تولید واکسن آنفولانزا فصلی نوترکیب، ایران دومین کشور سازنده این دارو پس از فرانسه شد. شرکت تولیدکننده این واکسن در استان البرز قادر است سالانه 5 میلیون دوز از این محصول را تولید کند و مانع از خارج شدن سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور شود.
عطش عجیب ایرانی
ها برای خرید ملک در ترکیه/ خریداران ۱۰ برابر شدند

زهرا‌ علی‌اکبری در خبرآنلاین نوشت: در حالی ایرانی‌ها در سال گذشته میلادی ۷ هزار و ۱۸۹ ملک در ترکیه خریداری کردند که طبق آمارای ارائه شده در سال ۲۰۱۷ حجم خرید ملک در محدوده ۷۰۰ واحد بوده است.رضا کامی، دبیر و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تبریز معتقد است ایرانی‌ها با هدف داشتن خانه ای در ترکیه دست به خرید نزده‌اند بلکه هدف اصلی‌شان از این اقدام، دریافت پاسپورت ترکیه و حق شهروندی در این کشور است.عضو و دبیر هیات رییسه اتاق بازرگانی تبریز معتقد است که رشد بیش از حد قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و خصوصا تهران انگیزه را برای برخی مالکان جهت سوق سرمایه‌هایشان به بازار ملک ترکیه افزایش داده است.
پرده‌برداری روزنامه لبنانی از ائتلاف ضدایرانی به رهبری عربستان

روزنامه «الاخبار» لبنان، دیروز (شنبه)، در گزارشی بلند، جزئیاتی مهم از یک سند محرمانه درباره تشکیل ائتلافی ضدایرانی در منطقه را فاش کرد. در این گزارش آمده است که این گام درست در بحبوحه سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران برداشته شد و هم‌زمان با آن، اعلام نیت برای تشکیل ائتلاف مذکور با این اقدام همراه شد تا عامل هراس‌افکنی چندبُعدی به موج این سیاست اضافه شود. الاخبار می‌افزاید که عربستان سعودی در آن زمان برای چنین طرحی بسیار هیجان داشت. بر اساس این گزارش، امارات و بحرین نیز در این مسیر، سعودی را همراهی می‌کردند و بحث تشکیل ناتوی عربی با هماهنگی این کشورها با آمریکا مطرح شد. بر اساس این گزارش،‌ در دیگر طرف خلیج‌فارس، موضع عمان و کویت بیشتر شبیه به همگامی بود تا ورود جدی به این ائتلاف. الاخبار در ادامه در ارتباط با قطر می‌نویسد که این کشور، مثل همیشه، بر مخالفت با عربستان سعودی پافشاری داشت. مشارکت مصر [نیز] در نشست‌های اولیه بسیار دوام نیاورد و به‌سرعت به خروج قاهره از آن انجامید، آن‌هم پس‌ازآنکه مصر خواهان «تمرکز بیشتر بر بُعد سیاسی» شد و موضع اردن- برخلاف موضوع سعودی- تأکید بر بخش اقتصادی بود. این روزنامه اضافه می‌کند که بعد از روی کار آمدن جو بایدن، هدف‌گذاری برای تشکیل این ائتلاف متوقف نشده است و در حال شکل‌گیری بر اساس سیاست جدید دولت آمریکا است.

سهم شوراهای شهر و روستا از تخلفات

رئیس شورای عالی استان‌‌ها گزارش داد: «شوراهای شهر و روستا حدود ۱۲۶ هزار نفر در سراسر کشور هستند که از این تعداد افرادی هم تخلفاتی داشتند. در سه‌ساله گذشته ۴۳۳ نفر از اعضای شورای شهر و روستا، شهرداران و کارمندان شهرداری توسط دستگاه‌های امنیتی بازداشت شده‌اند».

خروجی نظرسنجی خبرگزاری دولتی؛ رئیسی اول است

نظرسنجی خبرگزاری دولتی (ایرنا) نشان می‌دهد در میان ۱۳ نامزد محتمل انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی بیشترین رأی را دارد. 53.7 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی تلفنی این خبرگزاری، اعلام کرده‌اند مهم‌ترین منبعشان برای کسب خبرهای انتخاباتی، رسانه ملی (صداوسیما) است. 30.3 درصد هم از طریق شبکه‌های اجتماعی، اخبار انتخاباتی را پیگیری می‌کنند. در این نظرسنجی، دیدگاه پاسخگویان درباره «مهم‌ترین ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده»، به ترتیب مؤلفه‌های مردمی بودن، داشتن سابقه اجرایی قوی، داشتن برنامه و داشتن روحیه ضدفساد بوده است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد از میان ۱۳ گزینه محتمل برای کاندیداتوری (و ازجمله آذری جهرمی، ‌احمدی‌نژاد، جهانگیری، جلیلی، دهقان، رئیسی، رضایی، ظریف، قالیباف، لاریجانی، سعید محمد و محسن هاشمی) سید ابراهیم رئیسی بیشترین رأی را حائز است. از سوی دیگر نتایج نشان داد، رأی منفی پاسخگویان به «احمدی‌نژاد» و «جهانگیری» از همه گزینه‌ها بالاتر است و به ترتیب 12.8 درصد و 12.2 درصد افراد تأکید کرده‌اند که قطعاً به این دو رأی نمی‌دهند.
انگلیس بازهم کوچک‌تر می‌شود

در انتخابات پارلمانی اسکاتلند، احزاب استقلالطلب توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورند. این احزاب وعده داده بودند که در صورت پیروزی، برای استقلال از لندن دوباره همهپرسی برگزار میکنند تا پادشاهی متحده بریتانیا متلاشی شود.

تصویب افزایش «مناطق آزاد» برای آزادی واردات!

بر اساس مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، علاوه بر مناطق آزاد و ویژه فعلی، هفت منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی در کشور ایجاد خواهد شد. در این میان این سؤال مطرح می‌شود که با تأسیس مناطق آزاد قرار است در این مناطق چه تحولاتی رخ دهد و منفعت آن برای مردم این مناطق چیست. بررسی اسناد بالادستی ایجاد مناطق آزاد در کشورمان و همچنین تجربیات جهانی نشان می‌دهد، این مناطق با هدف تقویت تولید، توسعه صادرات، ایجاد اشتغال و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و... تأسیس می‌شوند. حال که مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد ۷ منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی را به تصویب رسانده، این سؤال قابل‌طرح است که آیا اهداف مربوط به تأسیس مناطق قبلی نظیر رشد و توسعه اقتصادی، رشد صادرات، سرمایه‌گذاری، حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و جهانی، اشتغال جوانان و... تاکنون محقق شده‌اند که سیاست‌گذاران در پی تأسیس مناطق جدید هستند؟ بررسی‌های آماری نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ درمجموع ۱۲ میلیارد و ۹۷۹ میلیون دلار کالا برای تولید کالا و مصارف، وارد این مناطق شده است. نگاهی به آمارهای تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد در همین مدت کل کالای وارداتی به کشور ۳۹۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

کمپین «دست از حجابم بردار
»
مصوبه سنای فرانسه در ممنوعیت استفاده دختران مسلمان زیر ۱۸ سال و مادران آن‌ها از حجاب در مکان‌هایی مانند مدرسه با اعتراض زنان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. زنان مسلمان در فرانسه با راه اندازی کمپینی در شبکه‌های اجتماعی به ممنوعیت حجاب در این کشور اعتراض کردند. مجلس سنای فرانسه لایحه‌ای را به تصویب رسانده است که بر اساس آن دختران زیر ۱۸ سال و مادران مسلمان را موظف می‌کند که حجاب خود را در مکان‌هایی مانند مدارس بردارند.

نتیجه رفاقت «جهانگیری» و «تاج»

طبق اظهارات رئیس وقت فدراسیون و شرکت شستا، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس ستاد مقابله با تحریم، دستور پرداخت پول از سوی این شرکت به فدراسیون فوتبال را صادر و وزیر ورزش نیز پای آن را امضا کرده است. می‌توان به‌راحتی به این موضوع پی برد که رابطه دوستانه بیش از هر چیز دیگری در گرفتن مجوز برای دریافت پول از شستا - نهادی که باید به‌جای این کارها پول کارگران و بازنشستگان را سر موعد بدهد- تأثیرگذار بوده است؛ بنابراین «زوج جهانگیری - تاج» در مشکلات امروز فوتبال ایران و از دست رفتن ساختمان فدراسیون و بخشی از ساختمان باشگاه پرسپولیس نقشی بسزا دارند. تمام افرادی که در ماجرای قرارداد ویلموتس و قرض گرفتن پول از شستا و گرفته شدن ساختمان فدراسیون و سه‌دانگ از باشگاه پرسپولیس نقش دارند، باید جوابگو باشند.
سلامی: دشمن را به گورستان تاریخ می‌فرستیم

«سردار سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با شبکه استانی مازندران به مناسبت سالگرد شهادت مدافعان حرم در خان طومان سوریه، با بیان اینکه دشمنان ما افسرده، عاجز، ناتوان و ناکام هستند، گفت: «تا آخر پرچم را برافراشته نگه می‌داریم و اجازه نمی‌دهیم دستاوردهای باشکوه شهیدان آسیب ببیند»، وی افزود: «به مقاومت ادامه می‌دهیم و ان‌شاءالله دشمن را با شکست‌های خفت‌بار به گورستان تاریخ روانه می‌کنیم».
افزایش تحرکات انتخاباتی جهانگیری در نهاد ریاست‌جمهوری

جهانگیری در هفته‌های گذشته فعالیت‌های پیش از انتخابات خود را در نهاد ریاست‌جمهوری و به‌خصوص در معاونت هماهنگی و نظارت فرهنگی اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول شروع کرده است که ریاست آن به‌ عهده مهدی علیخانی است.اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور محتمل‌ترین کاندیدای جریان اصلاحات است که در صورت حضور در انتخابات ریاست جمهوری باید او را مهمترین کاندیدای جریان امتداد دولت روحانی نیز به حساب آورد.کاندیداتوری جهانگیری و حمایت اصلاح‌طلبان از وی خصوصاً پس از جدی‌تر شدن عدم حضور محمدجواد ظریف، بیش از گذشته قوت گرفته است.

انتصاب یک نجومی‌بگیر در شرکت مهم نفتی

«میرزایی» عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داد: «شرکت‌های دولتی در اختیار وزرا قرار دارد و بعضاً به حیاط‌خلوت جریانات و احزاب حاکم بر دولت تبدیل شده است! یکی از اعضای هیئت‌مدیره فولاد که اسناد مختلفی از حقوق نجومی آن به ما واصل‌شده، به‌تازگی توسط زیرمجموعه آقای شریعتمداری به‌عنوان مدیرعامل یک شرکت مهم نفتی متعلق به بازنشستگان منصوب شده است، درحالی‌که رزومه‌اش در حوزه خودرو و فولاد است. شرکت تأمین اجتماعی و شستا مرتباً شعارهای انقلابی می‌دهد، ولی آنجا به حیاط‌خلوت عده‌ای تبدیل شده است و در عمل مشخص است حراست لازم از اموال بازنشستگان وجود ندارد».
حق قانونی شورای نگهبان است که حتی بعد از تایید صلاحیت نامزدها، در صلاحیت آنها تجدیدنظر کند

سیاک ره پیک: قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: اگر شورای نگهبان احراز کرد که حتی بعد از اعلام صلاحیت یک اتفاقی قبل از انتخابات افتاده که این از اسباب رد صلاحیت است، این حق قانونی شورای نگهبان است که در صلاحیت آن فرد تجدیدنظر کند لذا این فرقی هم نمی‌کند و ممکن است کسی در دوره قبل بعد از تائید صلاحیت و آن هم در مناظره و غیر مناظره و همچنین در زمان تبلیغات کار‌هایی را انجام داده که الان در این دوره - وقتی پرونده اش بررسی می‌شود - ببیند آن امور، اموری بوده که فاقد شرایط بوده، چه مربوط به گذشته و یا چه مربوط به این دوره باشد این حق نظارتی شورای نگهبان است که می‌تواند به بررسی مجدد صلاحیت آن فرد ورود کند.

اخبار روزانه:
*
شرق نوشت:در میان نامزدهای اصلاح‌طلب، اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی، محسن هاشمی و محمدرضا عارف، شرایط مطلوب‌تری نسبت به بقیه دارند.جهانگیری و عارف در سِمت‌های معاون‌اولی و کارهای اجرائی نقش‌آفرینی کرده‌اند و عباس آخوندی با سابقه وزارت از برنامه و روشی تئوریک برخوردار است. محسن هاشمی در کنار مسئولیت‌های اجرائی از هم‌نشینی با آیت‌الله، تجربه‌های فراوانی آموخته که برای دیگران دور از دسترس است.

* دستگاه قضایی در دوره تحول با دستور ویژه حجت الاسلام والمسلمین رییسی با قاطعیت به بحث برخی کژکارکردها در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری‌های بی‌ضابطه و شائبه‌دار ورود کرده و در این زمینه احکامی صادر کرده و اقداماتی صورت گرفته است. پس از ابطال واگذاری‌های شائبه دار و فسادآمیز بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی نظیر«هپکو»، «ایران ترانسفو»، «ماشین سازی تبریز»،«شرکت تولید نیروی برق شاهرود»، «شرکت آب و خاک پارس»، «شرکت کشت و صنعت دامپروری مغان»، «سیلوی سنقر»، «شرکت تراورس البرز» ، «شرکت فولاد میبد» و …حالا با ورود دستگاه قضایی، شرکت هفت تپه نیز از واگذاری معیوب رهایی یافت و به بیت المال بازگشت. سال گذشته بود که تصمیم گیری پیرامون واگذاری شائبه‌دار شرکت هفت‌تپه توسط سازمان خصوصی‌سازی به هیات داوری محول شد.

* عضو هیات رئیسه مجلس گفت: تحقیق و تفحص از اسپانسرهای انتخاباتی رئیس جمهور و اینکه این حامیان مالی چه کسانی بوده‌اند و چه مقدار برای این کار هزینه کرده‌اند در مجلس کلید خورد.حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی گفت: تحقیق و تفحص از اسپانسرهای انتخاباتی رئیس جمهور در مجلس کلید خورد.وی افزود: درخواست کنندگان این تحقیق و تفحص به دنبال این هستند که این حامیان مالی چه کسانی بوده‌اند و چه مقدار پول برای این کار هزینه کرده‌اند و این که آیا در دولت سمتی دارند یا خیر و اگر در دولت سمت گرفته‌اند و اگر این گونه بوده است، کدام یک از این افراد بوده‌اند.عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین تحقیق و تفحص از منبع مالی سکه‌هایی که به تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ماجرای برجام داده شده نیز در مجلس کلید خورد.سلیمی خاطرنشان کرد: در این تحقیق و تفحص نمایندگان به دنبال این هستند که این سکه‌ها از چه منبع مالی تأمین شده و با چه مجوزی این کار انجام شده، چون تهیه این سکه‌ها نه مصوبه مجلس را داشته و نه در بودجه آمده است.

* گزارش هفته های اخیر یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری نشان می دهد برخی دستگاه ها و مدیران اجرایی در ماه های پایانی فعالیت دولت فعلی، در تلاش هستند راجع به ارائه پیشنهاد و تصویب هم ترازی پست سازمانی برخی مدیران خود با مقامات مهم وزارتخانه ها همچون معاون وزیر، اقدام کنند یا فوق العاده و افزایش حقوق جدیدی را برای کارکنان زیرمجموعه خود فراهم کنند تا خاطره خوشی از خود به یادگار بگذارند.

* سارا فلاحی سخنگوی فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با ایسنا گفت که این فراکسیون نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه نوشته و در آن خواستار شده که در درخواست از مقام معظم رهبری، نسبت به عفو زندانیان زن و به‌طور ویژه زندانیان زن سرپرست خانوار و یا زنان دارای فرزند بذل توجه ویژه صورت گیرد.
*
در حالی که یک نهاد مهم اقتصادی در دولت با ارسال نامه ای در اواخر سال گذشته، از دریافت کارمزد غیرقانونی از حساب های دولتی توسط یکی از بانک های مهم متعلق به دولت انتقاد کرده و خواستار توقف فوری آن شده بود، برخی مدیران این بانک با ارسال پاسخ به نهادهای مربوط، بروز این اشکال را ناشی از بی دقتی بانک مرکزی در ابلاغ شفاف این موضوع به سیستم بانکی دانسته و تاکید کرده اند حاضر به توقف دریافتِ این کارمزد تا ابلاغ نهادهای مربوط در دولت نیستند.

* ۲ نفر از نیروهای پایگاه مقاومت بسیج روستای هیچان نیکشهر در درگیری با اشرار مسلح به شهادت رسیدند. علی اکبر صفوی افزود: این درگیری در محدوده روستای «هیچان» از توابع شهرستان نیکشهر در جنوب استان سیستان و بلوچستان رخ داد. وی افزود: در این درگیری «خدابخش غریب» فرمانده پایگاه مقاومت بسیج هیچان و «مسلم درزاده» از بسیجیان این پایگاه به شهادت رسیدند.

https://shoma-weekly.ir/v7uTpM