گفته می‌شود که...

طالبان 200 مقام مسئول از قدرت را اخراج کرد/۹۷۰ هزار دانش‌آموز ترک تحصیل کردند/سکوت سلبریتی‌ها، در مقابل حماسه بازداشت دزدان دریایی آمریکایی /اندیشکده آمریکایی: ایران قدرت اول در خلیج‌فارس است/دولت سیزدهم تهدیدزدایی را جایگزین تنش‌زدایی کرد/دفاع نماینده روسیه از مواضع هسته‌ای ایران در برابر توئیت یک خبرنگار و ...

کارشناس مسائل هسته‌ای در آمریکا : دور زدن تحریم‌ها برای ایران مثل آب خوردن است

«بیل مگ» کارشناس مسائل هسته‌ای در آمریکا می‌گوید: «اگر هزاران تحریم هم علیه ایران اعمال شود، اثربخشی ندارد؛ زیرا دور زدن تحریم‌ها توسط ایران مثل آب خوردن است. در صورت گزینه نظامی، ایران قادر خواهد بود در کمتر از ۲۴ ساعت تمام منافع آمریکا در منطقه را با قدرت موشکی و پهپاد انتخابی با خاک یکسان کند و این یعنی پایان آمریکا و متحدانش در منطقه. بایدن به‌خوبی می‌فهمد که قدرت رویارویی با ایران را نخواهد داشت حتی ترامپ نیز معترف به این کار بود؛ زیرا ایران قدرتمندترین کشور منطقه با تجهیزات جنگی تولید بومی است».
طالبان
200 مقام مسئول از قدرت را اخراج کرد

طالبان کمیسیونی را برای حذف افراد فاسد و نالایق از صفوف خود ایجاد کرده است. این کمیسیون همه کسانی را که از طریق روابط خانوادگی به منصب برسند، جنایتکاران، افراد دارای گذشته مشکوک یا مقاماتی که مورد نفرت مردم محلی قرار گرفته‌اند، از سمت خود برکنار می‌کند. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داده است، ۲۰۰ نفر که از قدرت خود سوءاستفاده کرده و از نام طالبان برای منافع شخصی خود استفاده نموده‌اند توسط این کمیسیون، از سمت‌های خود اخراج شدند و این روند همچنان ادامه دارد.
۹۷۰ هزار دانش‌آموز ترک تحصیل کردند

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۱۰ هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه، ترک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم».

سکوت سلبریتی‌ها، در مقابل حماسه بازداشت دزدان دریایی آمریکایی

اغلب سلبریتی‌ها، موفقیت نیروهای دفاعی کشورمان در بازداشت دزدان دریایی آمریکایی را نادیده گرفتند. این گروه که معمولا به بزرگنمایی برخی از ناکامی‌ها و اشتباهات می‌پردازند، این بار در مقابل حماسه بازداشت دزدان دریایی آمریکایی در دریای عمان به وسیله نیروهای دفاعی ایران سکوت کردند. این در حالی است که از چهره‌های مشهور هنری انتظار می‌رود که به‌ جای هزینه کردن خودشان برای جناح‌های سیاسی و دخالت در اموری که صلاحیت و تخصصی درباره آنها ندارند پرهیز کنند و در مقابل، به بزرگداشت حماسه‌ها و افتخارات ملی بپردازند؛ اما عموم سلبریتی‌ها، رفتاری معکوس را در پیش گرفته‌اند.

عرضه تولید داخلی با برند کره‌ای

درحالی‌که سیاست نظام بر حمایت از تولید و ترویج مصرف محصولات داخلی استوار است، یک تولیدکننده لوازم‌خانگی که باید در صف اول تبلیغ برند ایرانی باشد، روی محصول تولید داخلی، برند ساخته شده «دوو» کره‌ نصب می‌کند. این شرکت همچنین هزینه سنگینی برای تبلیغ این برند، بخصوص در بیلبوردهای پایتخت کرده است. بااین‌وجود هیچ مقام مسئولی در برابر این تخلف آشکار واکنشی نشان نداده است!


تقی‌زاده‌ها و میرزا ملکم خان‌های دوره ما
!

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به واکنش تعدادی از اصلاح‌طلبان به جلوگیری سپاه از دزدی دریایی آمریکایی‌ها و در حمایتشان از آمریکایی‌ها در این ماجرا، گفت: «ما در کشور هر ضربه‌ای که خوردیم از وادادگی برخی‌ها بوده که دائماً به دنبال جلب رضایت غرب بوده‌اند. این آقایان در طول 8 سال دولت آقای روحانی نهایت همکاری و همراهی را با غرب داشتند؛ سؤال اینجاست که نتیجه این‌همه همراهی، کرنش و همکاری با غرب در این 8 سال جز گرانی، تورم و مشکلات مختلف به‌ویژه در حوزه معیشتی چه نتیجه‌ای برای ما داشته است». محمدصالح جوکار افزود: «ما در دوره قاجار سید حسن تقی‌زاده و میرزاملکم خان را داشتیم که همواره به دنبال جلب رضایت غرب بودند و امروز هم بعضی از آقایانی که نام اصلاح‌طلب بر خود نهاده‌اند این مسیر را دنبال می‌کنند. این آقایان باید بدانند همان‌طور که تجربه سال‌های قبل نشان داده دشمنان ما و در رأس آن‌ها آمریکا تنها زبان زور را می‌فهمند و باید با آن‌ها با اقتدار رفتار کرد نه از سر ضعف و ناتوانی».
اندیشکده آمریکایی: ایران قدرت اول در خلیج‌فارس است

اندیشکده میدل ایست در گزارش جدید خود، از قدرت نظامی برتر ایران در تنگه هرمز سخن گفته است. در بخشی از این گزارش مفصل با اشاره به تنگه هرمز و نام بردن آن به‌عنوان یکی از تنگه‌های مهم و حیاتی جهان و با اشاره به توانایی ایران در تنگه هرمز، آمده است: «ایران ابزارهای خود را خصوصاً از طریق نیروهای دریایی سپاه پاسداران ازجمله مین‌های دریایی، قایق‌های تندروی مسلح و زیردریایی‌های کوچک در اختیار دارد و ایرانی‌ها قدرت نظامی برتر خود در خلیج‌فارس و تنگه هرمز را به‌عنوان تضمین‌کننده امنیت انرژی جهان نشان می‌دهند». این اندیشکده در چارچوب سیاست ایران هراسی، به ناتوانی عملی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی اذعان داشته و آورده است: «رویدادهای ۳ سال گذشته نشان می‌دهد که ایران می‌تواند بدون افزایش خطر رویارویی نظامی با غرب، مشکلاتی را در این تنگه ایجاد کند. بستن تنگه هرمز برای چندین سال تنها به ۳۰۰ مین نیاز دارد و نیروی دریایی آمریکا برای مقابله با این تهدید تا میان‌مدت کاملاً ناتوان است».
انتقاد یک اندیشکده از رقم نجومی محاسبه شده برای یارانه پنهان

اندیشکده اقتصاد مقاومتی در نامه‌ای به میرکاظمی، ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور، به نقد گزاره‌های مطرح شده در گزارش اخیر این سازمان با عنوان «یارانه‌ها در اقتصاد ایران» پرداخت. بر اساس گزارش مذکور که شهریور امسال منتشر شد، میزان یارانه اعطایی در بخش انرژی کشور در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در این نامه رقم محاسبه شده یارانه حامل‌های انرژی که با واژه «یارانه پنهان» مطرح شده، از جهت وابستگی به قیمت‌های جهانی و نرخ ارز و همچنین مسیری برای کاهش کسری بودجه مورد نقد قرار گرفته و تاکید شده است که این قبیل ارقام نجومی برای یارانه‌های انرژی می‌تواند منجر به خطا در سیاست گذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور شود. با وجود این تاکید شده است که شرایط فعلی قیمت گذاری حامل‌های انرژی از جهات «توزیع عادلانه یارانه‌های انرژی»، «عرضه انرژی با کمترین هزینه برای دولت» و «کنترل مصارف غیرضرور و مشترکین پرمصرف و بدمصرف» مطلوب نیست و لازم است با شناسایی درست وضع موجود تصمیمات متناسب اخذ شود.

اعطای جایزه «بدترین جانی ضدبشر» به سگ شماره یک واشنگتن!

اندیشکده «ایکلسیا» (Ekklesia) مستقر در لندن و فعال در حوزه حقوق بشر، در یک مراسم نمادین جایزه «ارتکاب شنیع‌ترین جرائم حقوق بشری» و «جرائم ضد کودکان» را به «محمد بن سلمان» داد و ولیعهد سعودی را در رتبه اول ناقضان حقوق بشر دانست. در وب‌سایت اطلاع‌رسانی این مؤسسه آمده است که در مراسم «دشمنان صلح در جنگ یمن» این جایزه برای کسانی که بیشترین سهم را در طولانی شدن جنگ دارند و مانع تحقق صلح شده و عامل کشتار و مصیبت‌های مردم یمن هستند، اعطا شده است. جیمز الدر، سخنگوی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در ماه اکتبر در نشست خبری سازمان ملل در ژنو گفته بود: «جنگ یمن به‌تازگی به مرحله‌ای شرم‌آور رسیده است. ما اکنون ۱۰ هزار کودک داریم که از مارس ۲۰۱۵ کشته یا معلول شده‌اند. به عبارتی هرروز، چهار کودک کشته و یا زخمی می‌شوند». هرچند آمریکای بایدنی خود را مخالف جنگ یمن نشان می‌دهد؛ اما در سایه بی‌عملی و چراغ سبز این کشور، سیاست‌های ضدبشری عربستان در یمن همچنان ادامه دارد. خبرگزاری کثیرالانتشار بلومبرگ آمریکا نیز با اشاره به وجهه منفور بن سلمان در کاخ سفید، می‌آورد: «او همچنان سگ شماره یک آمریکا در ریاض است». بلومبرگ اضافه می‌کند: «تحقیر دولت آمریکا نسبت به محمد بن سلمان در دوران بایدن، علیرغم تلاش‌های مذبوحانه او برای نزدیک شدن به کاخ سفید، در حال افزایش است. تلاش‌های بن سلمان برای جلب رضایت بایدن تاکنون شامل تسریع روند عادی‌سازی عمومی با رژیم صهیونیستی و تلاش برای شرکت در نشست اخیر تغییرات اقلیمی و افزایش تولید نفت و قیمت‌ آن در کنار ادامه گفت‌وگو با ایران می‌شود».
دولت سیزدهم تهدیدزدایی را جایگزین تنش‌زدایی کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان شاخص‌های نظریه مقاومت را دنبال می‌کند، گفت: با آنکه دولت سیزدهم تهدیدزدایی را جایگزین تنش‌زدایی کرده، ولی باید بدانیم «شیطان بزرگ» مقابل ایران است، نه «کدخدا». فریدون عباسی در گفتگو با فارس اظهار داشت: در دولت و مجلس فعلی نظریه مقاومت شکل گرفته است که مشخصات خاصی دارد؛ آیا این نظریه به تنش‌زدایی معتقد است یا به تهدید‌زدایی؟ تنش‌زدایی از آن نظریه غربگرا است و دولتی که متمایل به لیبرالیسم بود و در آن دولت اینگونه بود که دستاورد‌ها را بر زمین بگذاریم و با آن‌ها سازش کنیم. نظریه تهدید‌زدایی معتقد است باید تهدید را برطرف کنیم که این موضوع از نظریه مقاومت شکل می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: در نظریه مقاومت منش بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد که این نظریه برگرفته از آیات قرآن کریم است که شیطان را در دنیا می‌بیند و به موضوع شیطان بزرگ اشاره می‌کند، در حالی که در نظریه غربگرا اعتقادی به شیطان ندارند.

دفاع نماینده روسیه از مواضع هسته‌ای ایران در برابر توئیت یک خبرنگار

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به انتقاد یک خبرنگار از مواضع ایران در قبال ازسرگیری مذاکرات وین واکنش نشان داد. میخائیل اولیانوف در واکنش به اظهارات لارنس نورمن خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال که در پیامی توییتری از مواضع ایران درباره ازسرگیری مذاکرات انتقاد کرده و آن را متناقض با موضع ایران درباره احیای توافق به شکل اصلی آن دانسته بود، در صفحه توییترش نوشت: بیایید منصف باشیم. بله، ایران بیشتر و بیشتر از برجام [توافق هسته‌ای] فاصله می‌گیرد اما آمریکا نه تنها فشار حداکثری را حفظ کرده است، بلکه تحریم‌های بیشتری را هم اعمال می‌کند.اولیانوف افزود: تنها یک راه برای شکستن این دور باطل وجود دارد؛ آن هم مذاکرات وین است که باید بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق را فراهم سازد.خبرنگار وال استریت ژورنال در پیامی توییتری از مواضع ایران در قبال ازسرگیری مذاکرات برجامی، از جمله لزوم تضمین از سوی آمریکا برای عدم خروج دولت آتی این کشور از توافق،‌ لغو کلیه تحریم‌های غیرقانونی و جبران خسارات تحمیل شده بر ایران به واسطه تحریم‌ها،‌ انتقاد کرد. مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و با حضور هیات آمریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن [خرداد] برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد.

‌اخبار روزانه:
*
مسیح کشاورز، دبیر انجمن وارد کنندگان برنج گفت: با ورود نخستین محموله برنج به کشور، قیمت برنج خارجی تا هشت هزار تومان کاهش می‌یابد و قیمت برنج ایرانی هم به مرور افت خواهد داشت. وی با بیان این که حباب چهار ماهه برنج از بین خواهد رفت، افزود: پیش بینی این است که قیمت برنج هندی سه تا چهار هزار تومان و برنج پاکستانی شش تا هشت هزار تومان در هر کیلو افت قیمت خواهد داشت.
*دبیر کمیته اقدام ارزی گفت: تا
۱۰ آبان از ۸۰ میلیارد یورو تعهدات سررسید شده، ۶۴ میلیارد یورو به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است و ۳۸۹۱ صادرکننده به صورت صد درصدی ایفای تعهدات ارزی کرده‌اند. قمری درباره آخرین وضعیت بازگشت ارز حاصل از صادرات اظهار کرد: تا تاریخ ۱۰ آبان امسال، ۸۱ درصد تعهدات سررسید شده صادرکنندگان ایفا شده است.
*در ماجرای اختلال سامانه هوشمند سوخت، دولت به میزان
۲۴۵.۴ میلیون لیتر، بنزین آزاد بیشتری فروخت و به میزان ۲۵۸ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای بیشتری را برای مردم در نظر گرفت.
*عربستان سعودی یک روز پس از بی اعتنایی اوپک پلاس به درخواست آمریکا برای عرضه بیشتر نفت، شوک دیگری به بازار وارد کرد و قیمت فروش رسمی همه گرید‌های نفتی خود برای همه خریداران را بالا برد. به گزارش ایسنا، شرکت آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی گرید نفتی سبک عرب لایت برای مشتریان آسیایی در دسامبر را
۲ دلار و ۷۰ سنت بالاتر از قیمت پایه نفت عمان/دبی تعیین کرد که بالاتر از افزایش یک دلار و ۴۰ سنتی در نوامبر بود.

* بر اساس اعلام معاون هماهنگ‌کننده ارتش، مرحله اصلی و فاز عملیاتی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش با شرکت نیرو‌های چهارگانه از امروز آغاز می‌شود. در این رزمایش، استفاده از تجهیزات و مهمات بومی و هوشمند با تکیه‌بر توان داخلی، به‌کارگیری یگان‌های پهپادی شناسایی و رزمی در بردهای مختلف را شاهد خواهیم بود و اقتدار نظام جمهوری اسلامی در آب‌های دوردست به نمایش گذاشته خواهد شد.

* یک روزنامه انگلیسی فاش کرد که وزارت دفاع این کشور برای لاپوشانی بخشی از جنایات جنگی سربازان انگلیسی در جریان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی، میلیون‌ها پوند غرامت پرداخت کرده است.

https://shoma-weekly.ir/5xJQ0s