گفته می‌شود که...

صرفه‌جویی 3 میلیارد دلاری در یک صنعت/چین: تحریم‌های آمریکا علیه ایران باید فوراً لغو شود/جزئیات بازدید وکلای ملت از سایت‌های هسته‌ای کشور/پیش‌بینی بهبود رشد اقتصادی در سال جاری/سفرهای نوروزی و صف مرغ کار خودش را کرد/چرا بازگشت سامسونگ و ال‌جی به کشور ممنوع است؟ و ...

توکلی: ۶۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر هستند

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت، می‌گوید که «۶۰ درصد» جمعیت ایران زیر خط «فقر فرضی» قرار دارند.این نماینده پیشین مجلس در یک نشست انجمن‌ اسلامی دانشجویی گفته که «گرسنگی و فقر در ایران معنادار» شده است.او افزود: «وقتی مجلس تصمیم گرفت یارانه بدهد اعلام کرد به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد که این میزان حدود ۷۲ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، یعنی ما می‌پذیریم ۷۳ درصد مردم ایران مستحق اعانه هستند.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان این‌که «وضعیت مردم آن‌قدر خراب است»، افزوده که این شرایط، حکومت را «ملزم» می‌کند «حتی احکام اولیه و اصول اساسی را زیر پا بگذارد و به مردم کمک کند.» توکلی بدون اشاره به جزئیات، تاکید کرده که «اگر حکومت این کار را نکند ممکن است آن اتفاقی رقم بخورد که نباید شود
تنها گزینه ایران در مذاکرات برجامی

«غریب‌آبادی»، عضو هیئت مذاکره‌کننده ایران با طرف‌های برجامی گفت: «تحریم‌هایی که باید به‌صورت کامل برداشته شود، اولاً تمام تحریم‌های داخل برجام که آمریکا مجدداً آن را اعمال کرد؛ ثانیاً تحریم‌های دولت ترامپ؛ ثالثاً تحریم‌هایی که به بهانه‌های غیرهسته‌ای وضع‌شده می‌باشد. راستی‌آزمایی یعنی قراردادهای نفتی ایران منعقد و نفت صادر شود و درآمد از طریق کانال‌های بانکی به داخل منتقل شود و یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد و تراکنش‌ها از کانال‌های مالی مختلف انجام شود. الآن در گفت‌وگوها این موضوع هم در حال بررسی است که «اگر آمریکا بعد از بازگشت به برجام خلف وعده کند، چه اقداماتی در تعهدات فنی ایران انجام شود» تا این‌گونه نباشد که فقط ایران از قبل به تعهداتش عمل کرده باشد. موضوع گام‌به‌گام به‌هیچ‌وجه در گفت‌وگوها مطرح هم نشده است؛ تنها گزینه روی میز ایران، لغو عملی همه تحریم‌ها و راستی آزمایی است».

سقوط در تله باروری

«صالح قاسمی» دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت با ابراز اینکه «در سال 1398 نرخ رشد جمعیت کشور ما حدود 0.95 درصد بود»، اظهار کرد: «در سال 1399 به نرخ رشد جمعیت 0.6 درصد سقوط کردیم و این کم‌ترین مقدار نرخ رشدی در تاریخ کشور است. در سال 1399 همچنین شاهد بودیم که نرخ باروری کشورمان به کمتر از 1.6 فرزند به ازای هر زن رسید که کم‌ترین میزان در طول تاریخ کشور است. ما نگرانیم که نرخ باروری در تله باروری گرفتار شود، به‌طوری‌که دیگر امکان جبران آن را از دست بدهیم
مذاکرات غیرشعاری

«فریدون عباسی»، رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مذاکرات کشورمان با 5+1 در دوره ریاستش بر سازمان انرژی اتمی، با اشاره به اینکه مذاکرات زمان ما، مذاکرات شعاری نبود، گفت: «ما قبول کردیم تنها یک زنجیره غنی‌سازی ۲۰ درصد که به آن نیازی نداشتیم خاموش شود تا در مقابل، تحریم بانک مرکزی برداشته شود نه اینکه کل غنی‌سازی ۲۰ درصد را تعطیل کنیم».
آمادگی برای پذیرش شکست

روزنامه الاخبار گزارش داد که ائتلاف متجاوز سعوی-اماراتی اواسط هفته گذشته به عناصر خود دستور داد که باقیمانده سلاح سنگین موجود در جبهه‌های عملیاتی اطراف مأرب را خارج کنند که ازجمله این سلاح‌ها می‌توان به خودروهای زرهی آمریکایی «اوشکوش» اشاره کرد. رویکرد جدید ریاض در خارج کردن خودروهای زرهی نشان می‌دهد که وجود این خودروها نتوانسته است باعث کاهش تلفات انسانی در میان مزدوران وابسته به ریاض و ابوظبی در جنگ علیه ملت یمن شود.

هنگامه ایفای نقش ملی، تاریخی و تمدنی ایرانیان!

دبیرکل حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا تأکید برخی رؤسای جمهور بر عدم اختیارشان، تأثیری در کاهش مشارکت مردم در انتخابات خواهد داشت، گفت: «چطور می‌شود در ابتدای هر انتخاباتی همه می‌آیند با قدرت و تمرکز، انواع و اقسام شعارها را می‌دهند و می‌گویند ما این کار را می‌کنیم و آن کار را می‌کنیم ولی وقتی دوره‌شان رو به اتمام می‌رسد، می‌گویند ما اختیار نداریم... می‌خواهند مشکل را به گردن کسی دیگر بیندازند و به دنبال سوژه‌هایی هستند تا بگویند او نگذاشت ما کارمان را انجام بدهیم!». صادق خرازی افزود: «متأسفانه کسانی در داخل کشور برای منافع شخصی، جناحی و باندی خود به دنبال دلسرد کردن و کاهش مشارکت مردم هستند و کسانی هم در خارج کشور، دل در گروی بیگانگان نهاده و مردم را دوری از انتخابات فرامی‌خوانند! این‌ها خادم کشور و ملت نیستند. نتیجه انتخابات برای آینده کشور اهمیت حیاتی دارد. باید کسانی وارد عرصه شوند که قدرت درک مسائل و حل مشکلات جامعه را داشته باشند. برنامه داشته باشند، به خرد جمعی به نخبگان و به مردم نجیب کشور ایمان داشته باشند. باید نشان دهیم که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ضامن امنیت، رفاه و زندگی مردم است. قهر جواب نمی‌دهد، هرکس که دغدغه آینده این سرزمین را دارد، هرکس اندیشناک آینده فرزندان و مردم، خرد و بزرگ از هر قوم، منطقه و نژاد و دین و مذهب است، اکنون هنگامه آن است که نقش ملی و تاریخی و تمدنی خود را ایفا کند».
صرفه‌جویی 3 میلیارد دلاری در یک صنعت

مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صمت در برنامه گفتگوی شبکه خبر اعلام کرد: «سال گذشته ۱۵ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور تولید شد که رکورد جدیدی در این بخش است». او ادامه داد: «هدف‌گذاری برای تولید لوازم‌خانگی در سال ۹۹ میزان ۱۲ میلیون دستگاه بود که حدود ۳ میلیون فراتر از این هدف‌گذاری، تولید داشتیم و این امر نشان‌دهنده روند روبه رشد این صنعت در کشور است. با خودکفایی در تولید لوازم‌خانگی، بیش از ۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی شد».
چین: تحریم‌های آمریکا علیه ایران باید فوراً لغو شود

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: دولت قبلی آمریکا از برجام خارج شد و فشار حداکثری را بر ایران اعمال کرد و این سیاست ریشه تنش‌های پایدار کنونی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است. آمریکا باید بدون قید و شرط به این توافق بازگردد و همه تحریم‌های مربوطه ازجمله تحریم‌های فراسرزمینی علیه طرف‌های ثالث را بردارد. در این صورت، ایران نیز باید متقابلاً پایبندی به برجام را از سرگیرد».

جزئیات بازدید وکلای ملت از سایت‌های هسته‌ای کشور

«ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حضور ۱۲ نماینده مجلس در چهار سایت هسته‌ای اصفهان، نطنز، خنداب و فردو خبر داد و گفت: «این بازدید روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در راستای نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی و روند اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها رخ داد که عمده نمایندگان حاضر از کمیسیون‌های امنیت ملی و انرژی بودند». وی ادامه داد: «نمایندگان مجلس در سایت اصفهان از واحدهای تولیدی و صفحه‌های سوخت بازدید داشتند. همچنین در سایت مذکور، روند رو به تکمیل کارخانه آلومینیوم فلزی مشاهده شد. بر اساس ماده چهارم قانون اقدام راهبردی برای تکمیل این کارخانه ۵ ماه زمان در نظر گرفته شده است». سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره بازدید نمایندگان از مجتمع شهید احمدی روشن نطنز توضیح داد: «بر مبنای ماده ۳ قانون اقدام راهبردی، اخیراً هزار سانتریفیوژ IR2m و همچنین یک زنجیره ۱۶۴ تایی از سانتریفوژهای نسل ۶ در مهلت ۳ ماهه قانونی، در این سایت نصب شده است». عمویی تصریح کرد: «کارشناسان پرتلاش سازمان انرژی اتمی کشورمان در سایت نطنز، برای افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده موردنیاز کشور، ۲ زنجیره از سانتریفیوژهای IR4 را در تولید اورانیوم غنی‌شده بهره‌برداری کرده‌اند». وی درباره بازدید از سایت فردو گفت: «روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد، طبق ماده ۱ قانون در ۶ زنجیره سانتریفیوژهای نسل اول IR1 با دقت جریان دارد». عمومی گفت: «نمایندگان از روند بهینه‌سازی راکتور خنداب اراک بازدید داشتند؛ تکمیل بهینه‌سازی این رآکتور خواسته نمایندگان پارلمان بر اساس ماده ۵ قانون اقدام راهبردی است که با سرعت خوبی پیش می‌رود».
پیش‌بینی بهبود رشد اقتصادی در سال جاری

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود ، اعلام کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی با یک درصد رشد نسبت به سال قبل، به 2.5 درصد می‌رسد. مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اظهار کرد: «مطابق پیش‌بینی بانک مرکزی، درصورتی‌که اتفاق خاصی رخ ندهد، در سال جاری حداکثر 20 درصد تورم خواهیم داشت. این در حالی است که این رقم در سال 99 حدود 43 درصد بود.
سفرهای نوروزی و صف مرغ کار خودش را کرد

وزیر بهداشت طی نامه‌ای به معاونین خود گفت: «همان‌گونه که در مکاتبات قبل یادآور شدم، پیش‌‌بینی از ارتفاع موج جدید، سنگین‌‌تر و حجیم‌‌تر از امواج قبلی است. آنچه همکارانم در روزهای اخیر از موارد بستری می‌‌بینند ناشی از بی‌‌توجهی‌‌های قبل از سفرها به‌خصوص بازارهای شلوغ، صف‌‌های طولانی و درهم‌فشرده مرغ و غیره است و افزایش تصاعدی موارد سرپایی حاکی از اثرات سفرهای نوروزی است. از روزهای آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم».
ثبث نام جانشین مصباح یزدی در موسسه امام خمینی در انتخابات خبرگان

حجت الاسلام محمود رجبی برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه قم ثبت‌نام کرد. آیت الله محمد یزدی، نماینده سابق مردم قم در مجلس خبرگان رهبری سال گذشته دار فانی را وداع گفت. رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور است که پس از ارتحال آیت الله مصباح یزدی، با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به ریاست موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) منصوب شد.

چرا بازگشت سامسونگ و ال‌جی به کشور ممنوع است؟

معاون قضایی دادستان کل کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص برگشت شرکت ال‌جی و سامسونگ به بازار لوازم‌خانگی ایران با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: «این دو شرکت در شرایط سخت مردم را تنها گذاشتند و در حوزه قضایی ما اجازه نمی‌دهیم این نوع شرکت‌ها بخواهند به کشور بیایند و به‌طور حتم امکان فعالیت برای این دو برند در کشور ما وجود نخواهد داشت». وی افزود: «البته خروج آن‌ها اقدام خوبی بود زیرا در صورت ادامه حضور و فعالیت آن‌ها در ایران، هیچ‌گاه شاهد پیشرفت فعلی کارخانه‌های ایرانی نبودیم». سعید عمرانی با بیان اینکه تولیدکنندگان ایرانی با طراحی، مهندسی، ساخت، قالب‌زنی، قطعه‌سازی در حوزه لوازم‌خانگی به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌اند، گفت: «اگر برند محصولات ایرانی را با یک برند معروف خارجی تغییر دهند، قطعاً باورمان می‌شود که این محصول خارجی است».

اخبار روزانه:
*
یک نهاد نظارتی در نامه روزهای اخیر خود به همه اعضای کابینه، با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در ابتدای تشکیل مجلس یازدهم مبنی بر ضرورت اصلاح اساسی در ساختار نظام بودجه ریزی کشور، موضوع نظارت را از جمله ارکان اصلی اصلاح عملکرد نحوه اجرای بودجه در دستگاه های اجرایی دانسته و از مخاطبان خواسته است ضمن تکمیل دسترسی آنلاین نهادهای نظارتی به شفافیت و انضباط مالی دولت، موضوعات مهمی چون تشکیل به موقع مجامع شرکت های دولتی، ارائه گزارش ماهانه از تکالیف قانونی بودجه و ایجاد دسترسی به عملکرد همه واحدهای تابعه و استانی تا خرداد ۱۴۰۰ را عملیاتی کنند.

*یک مسئول مهم اجرایی با ارسال بخشنامه ای برای تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، به آن ها متذکر شده با عنایت به تصویب مقرراتی در سال های گذشته برای استخدام افراد یا تبدیل وضعیت آن ها در بخش های مختلف دولت، این مصوبات باید در موعد زمانی مقرر خود وارد مرحله اجرایی و صدور احکام مربوط شده باشند و انجام اقداماتی در خارج از آن موعد یا ایجاد هرگونه بار مالی مازاد بر مصوبه، تعهد زاید بر اعتبار محسوب می شود و مسئولیت قانونی و قضایی آن بر عهده بالاترین مقام آن دستگاه اجرایی خواهد بود.

*وزیر امور خارجه کشورمان مسیری که ایران برای پایبندی کامل به برجام مطرح کرده را بیان و آن را منطقی‌ترین مسیر احیای توافق هسته‌ای دانست. محمدجواد ظریف در پیامی توئیتری نوشت: ایران مسیری منطقی برای پایبندی کامل به برجام ارائه می‌کند: ایالات متحده که این بحران را موجب شده باید ابتدا به پایبندی کامل بازگردد؛ ایران پس از راستی‌آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد؛ تمامی تحریم‌های ترامپ، ضد برجام بودند و باید رفع شوند - بدون توجه به تمایزات و نام گذاری‌های بی‌منطق و خودسرانه تحریم‌ها.
*رئیس سازمان انرژی اتمی در برخی گمانه‌زنی‌ها درباره قصد وی برای کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد. علی اکبر صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا قصد اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارید، گفت: من قبلا هم گفتم که نه قصدی در این زمینه دارم نه برنامه‌ای. این در حالی است که طی روزهای اخیر برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی هایی درباره قصد علی‌اکبر صالحی برای کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را مطرح کردند. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری
۲۸ خرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود.

*امام‌جمعه مشهد در واکنش به انتشار فیلم کوتاهی در فضای مجازی که در آن یک روحانی به زائران امام هشتم توصیه می‌کند در حرم ماسک نزنند و امام رضا ضامن سلامتی آن‌ها خواهد بود، تأکید کرد: «امام رضا(ع) ولایت مطلقه الهی دارد اما کرامت حضرت به یک جریان غیرمعقول تعلق نمی‌گیرد. کسی بگوید در حرم اگر خودم را از ارتفاع بیندازم صدمه نمی‌بینم، اتفاقاً می‌میرد؛ امام رضا(ع) می‌تواند شما را حفظ کند اما معجزه غیرمعقول نمی‌کند. کسی که آلوده است و حرم را بوسید، آن را آلوده کرده و نفر دوم که ببوسد مبتلا می‌شود. حرف افراد خرافه‌پرور که می‌گویند در حرم ماسک نزنید را باور نکنید».

https://shoma-weekly.ir/oaWV2k