گفته می‌شود که...

صدرنشین کالاهای وارداتی به کشور در 1400/قیمت مسکن در تهران طی ۳۰ سال ۶۳۸ برابر شد/پایتخت عربستان بمباران شد!/شش سیلی سپاه به آمریکا که رسانه‌ای نشد/اوراق تسهیلات مسکن ۸۰ هزار تومانی شد/لاستیک کامیون داخلی ۲۵ درصد گران شد و ...

صدرنشین کالاهای وارداتی به کشور در 1400

از میان کالاهای وارداتی، بیشترین ارزش واردات طی نیمه نخست ۱۴۰۰ مربوط به گوشی تلفن همراه، ذرت دامی و دانه سویا بوده که ارزش واردات از این اقلام، به ترتیب حدود 1.8 میلیارد دلار (7.8 درصد از ارزش کل واردات)، 1.5 میلیارد دلار (6.4 درصد از ارزش کل واردات) و ۹۸۵ میلیون دلار (4.3 درصد از ارزش کل واردات) بوده است.
قیمت مسکن در تهران طی
۳۰ سال ۶۳۸ برابر شد

بررسی آمار‌های مسکن شهر تهران از سال ۱۳۷۰ تا هفت ماه نخست امسال نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در این شهر با رشد ۶۳۸ برابری از ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۱۳۷۰ به بیش از ۳۰ میلیون تومان در هفت ماه نخست امسال رسیده است.
فروش دو برابری اوراق برای تأمین بودجه دولت تدبیر

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: «سال گذشته با فروش ۱۷۱ هزار میلیارد تومان انواع اوراق خزانه اسلامی تقریباً ۲ برابر میزان مصوب بودجه و با واگذاری شرکت‌های دولتی به میزان ۳ برابر میزان مصوب سال ۱۳۹۹ بخش قابل‌توجهی از بودجه تأمین شد».
پایتخت عربستان بمباران شد!

سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر داد که در جریان عملیات «موازنه بازدارندگی هشتم»، مناطق مهم و حیاتی عربستان سعودی را هدف قرار داده‌اند. در این عملیات که در پاسخ به افزایش حملات و تداوم جنایات و محاصره ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی است، پایگاه ملک خالد در ریاض با چهار پهپاد «صماد-۳» هدف قرار گرفت و اهداف نظامی فرودگاه ملک عبدالله در جده و پالایشگاه آرامکو در این شهر، با چهار پهپاد «صماد-۲» بمباران شد. سریع خطاب به ائتلاف متجاوز گفت که نیروهای یمنی، تنش را با تنش پاسخ خواهند داد تا محاصره ملت یمن پایان یابد و حملات این ائتلاف نیز متوقف شود.

مأموریت جدید رهبر معظم انقلاب به نخبگان!

رهبر انقلاب در دیدار نخبگان و دانشجویان برتر مأموریت جدیدی به نخبگان کشور در حوزه خاصی از دانش دادند. ایشان خطاب به نخبگان کشور فرمودند: «باید کاری کنیم که در هوش مصنوعی حداقل به ده کشور اول دنیا برسیم». هوش مصنوعی تقلید ماشین (کامپیوتر) از رفتارهای هوشمندانه انسان است. یک مثال ساده از هوش مصنوعی، نرم‌افزارهای تبدیل گفتار به نوشتار است و نمونه پیشرفته‌اش خودروهای بدون راننده است. هوش مصنوعی در علوم مختلف ازجمله، پزشکی، اقتصاد، صنعت، حمل‌ونقل، کشاورزی، تسلیحات نظامی و امنیت سایبری هم کاربرد دارد. اهمیت این فناوری این‌قدر بالاست که یکی از عوامل اصلی نگرانی آمریکا درباره چین، پیشرفت این کشور در زمینه هوش مصنوعی است! طبق گزارش مرکز بین‌المللی تحقیقات و توسعه در سال ۲۰۲۰، ایران در فهرست آمادگی هوش مصنوعی دولت‌ها، رتبه ۷۵ جهان را دارد. برنامه‌ریزی پراکنده و نبود زیرساخت مناسب از دلایل عدم پیشرفت ایران در این فناوری بوده است!
در مذاکرات حرف اول و آخر را زدیم؛ باید بدون پیش‌شرط تحریم‌ها را یکجا بردارند

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند به دستاوردی در مذاکرات برسند، اما ما در این مذاکرات حرف اول و آخر را زدیم که باید تحریم‌ها را یکجا بردارند و به تعهداتی که عمل نکرده‌اند، عمل کنند. حجت‌الاسلام حسین جلالی در رفسنجان اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم رویکرد سیاست خارجی ما نسبت به مذاکرات تغییر پیدا کرده و طبیعی‌ است این قاب از مسئولانی که در برابر دولت آمریکا قرار گرفته‌اند، برای آنها ایجاد نگرانی کرده است. نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با بیان اینکه آمریکا رصد می‌کند، می‌بیند در برابر کسانی قرار گرفته که هرگز از حقوق ملت ایران کوتاه نخواهند آمد، افزود: آنها به‌ شدت نگران مذاکرات و برجام هستند. وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم برای برجام سر میز مذاکره حاضر شویم نباید ضعف و انفعالی وجود داشته باشد بلکه باید با دست پر بوده و تولید قدرت کرده باشیم، ادامه داد: در هسته‌ای، مقاومت و... کسی می‌تواند دست برتر در مذاکرات داشته باشد که بتواند خلق قدرت کند
شش سیلی سپاه به آمریکا که رسانه‌ای نشد

«سردار علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران عصر روز شنبه (29 آبان ماه) در هفتمین اجلاسیه کنگره ملی همفکری بسیج دانش‌آموزی گفت: «اهمیت خلیج‌فارس را جوانان باید بدانند. این اهمیت موجب شده تا طی یک سال و نیم درگیری که با آمریکایی‌ها داریم و بسیاری از آن‌ها هم تاکنون رسانه‌ای نشده است، شش سیلی به آمریکایی‌ها بزنیم».
عمویی: «توافق موقت» جدی نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه توافق موقت فعلا موضوع جدی نیست، گفت: پیشنهادهایی که انتفاع اقتصادی ایران در آن در نظر گرفته نشود، مورد توجه مذاکره کنندگان قرار نخواهد گرفت.ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر، در مورد امکان توافق موقت ایران و ۱+۴ اظهار داشت: آنچه در رسانه‌های آمریکایی به عنوان توافق موقت منتشر شده، هنوز جدی از سوی مقامات ۱+۴ اعلام نشده است. ما با آمریکایی‌ها مذاکره‌ای نداریم و طرف مذاکره ما ۱+۴ است.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مذاکرات ایران با ۱+۴ هشتم آذر ماه در وین انجام می‌شود و موضوع مذاکرات لغو تحریم‌ها علیه ایران است. بدون لغو تحریم‌ها امکان اینکه ایران به توافق برجام برگردد و اجرای پاراگراف ۲۶ و ۳۶ را کنار بگذارد، وجود ندارد.عمویی با بیان اینکه ایران تعهدات خود در برجام را اجرا کرده است، گفت: گام‌های کاهش تعهدات از سوی ایران بر اساس توافق‌نامه برجام برداشته شده است. توافق موقت فعلاً موضوع جدی نیست.
عزم سوریه برای پاک‌سازی وطن از اشغالگر

«بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بر عزم جدی دولت و ارتش برای پاک‌سازی مناطقی که همچنان در اشغال گروه‌های تروریستی است و بازگرداندن این مناطق به آغوش سوریه تأکید کرد. نجار، استاندار دیرالزور نیز از خروج آمریکایی‌ها در آینده خبر داد و گفت: «آمریکایی‌ها با صلح یا جنگ از سوریه خارج خواهند شد. خروجی ننگین، تحقیرآمیز و ذلیلانه در اثر مقاومت ملی سوریه ضد اشغالگری آمریکا که روزبه‌روز به شکل علنی و غیرعلنی افزایش می‌یابد و مردم اشغالگری آمریکا و تجاوزات شبه‌نظامیان وابسته به این کشور را رد می‌کنند».
رئیس کمیسیون قضایی مجلس: عده‌ای از نمایندگان می‌خواهند دولت را تضعیف کنند

رئیس کمیسیون قضایی مجلس مطرح کرد: طبق سیاست دولت سیزدهم، رشد توسعه اقتصادی خود را نباید به خارج گره بزنیم، فعالیت های درونی کشور ظرفیت های بالایی دارد، باید این ظرفیت ها و نیز سرمایه گذاران خودمان را تقویت کنیم و تسهیلات در اختیار آنها قرار بدهیم. اگر اشتغال و تولید را رونق بدهیم خیلی از مشکلات حل می شود. وعده ها و شعارهای دولت قابل تحقق است.او در خصوص انتقاد برخی از نمایندگان در مورد عملکرد دولت گفت: مجلس به دولت بدبین نیست. مجلس با برخی از تذکرات دولت را کمک می کند، بنای ما تعامل با دولت است. برخی از نمایندگان مجلس نگاه سیاسی به دولت دارند و می خواهند دولت را تضعیف کنند که تعدادشان هم اندک است.غضنفرآبادی در پایان افزود: این را احتمال می دهم که این موضوع در مجلس کلید خورده باشد؛ اما کلیت مجلس از دولت حمایت می کند و کلیت مجلس می داند که در آغاز یک کار دشوار و سخت انتظارات بیش از اندازه از دولت، عقلایی نیست.

حمایت از تجاوزگر!

«لوید آستین» رئیس پنتاگون در سفر به بحرین، بدون اشاره به اینکه ائتلاف سعودی آغازگر جنگ یمن بوده و در این جنگ هفت‌ساله هزاران یمنی را کشته یا مجروح کرده، مدعی شد: «حوثی‌ها باید به جنگ یمن و حملات به سعودی پایان دهند». آستین ادامه داد: «با متحدان در راستای تقویت پدافند هوایی سعودی برای مقابله با چالش‌ها کار می‌کنیم و به سعودی در مقابله با حملات حوثی‌ها از یمن کمک خواهیم کرد و این حمایت تا جایی که ریاض قادر به ایستادگی در برابر تمام حملات حوثی‌ها باشد، ادامه خواهد داشت». محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و عضو ارشد انصارالله در واکنش به این اظهارات یک‌جانبه وزیر دفاع آمریکا گفت، اظهارات آمریکایی سرپوش گذاشتن بر جنایات، تجاوز و محاصره مستمر یمن است. سخنان وزیر دفاع آمریکا نتیجه شراکت عملی در میدان است و آمریکا با همین اظهارات، حمایت علنی از متجاوز و سلاح‌های مرگبار که زنان و کودکان یمن را می‌کشد در ثبات و صلح یمن سنگ‌اندازی می‌کند. ملت یمن در تظاهرات روز دوشنبه حرف خود را به آمریکا خواهند زد.
نماینده مجلس: نگهداری حیوانات خانگی برای برخی تبدیل به کلاس شده؛ جلوی آن را می‌گیریم

حجت الاسلام نقد علی نماینده مجلس یازدهم و امضاکننده طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر» گفت: اخیراً باب شده است که در آپارتمان‌ها سوسمار، شیر، پلنگ، مار و لاک‌پشت‌های خطرناک به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود. در برخی مواقع حتی این حیوان‌ها در سطح آپارتمان رها می‌شوند و موجب آزار و اذیت و آسیب‌های جدی جانی برای اشخاص می‌شود. به دلیل این‌که قانون خاصی هم در این زمینه وجود ندارد، متاسفانه این روند هر روز در حال گسترش است تا آن‌جا که این کار برای برخی تبدیل به «کلاس» شده است! جلوی این کارها را می گیریم.
اوراق تسهیلات مسکن
۸۰ هزار تومانی شد

هر برگه تسهیلات مسکن با عبور از مرز ۸۰ هزار تومان، به گرانی هزینه دریافت وام خرید مسکن دامن زد. برخی کارشناسان اقتصادی علت افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن را افزایش تقاضای خرید این اوراق با توجه به افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از ابتدای مهر امسال و افزایش تحرکات در بازار مسکن می‌دانند. هم اکنون متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن ویژه زوجین تهرانی تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان باید ۹۶۰ برگه ۵۰۰ هزار تومانی خریداری کنند که با احتساب میانگین قیمت هر برگه ۸۲ هزار تومان، ۷۸ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان هزینه دریافت این تسهیلات خواهد شد.

باران گوجه فرنگی را گران کرد

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی علت افزایش قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی را بارش‌های اخیر دانست و گفت که این بارش‌ها منجر شد تا بخشی از محصولات آسیب ببینند و ورود آن‌ها به بازار با کندی انجام شود.

تورم ۱۴۴ درصدی لبنان

نرخ تورم لبنان بار دیگر افزایش یافت. نرخ تورم لبنان در دوره ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر به ۱/۴۴۴ درصد رسید که این نرخ تورم در مقایسه با دوره مشابه منتهی به ماه قبل ۲/۶ درصد بیشتر شده است. لبنان که پیشتر نیز درگیر بحران ارزی شده بود پس از انفجار مرگبار بیروت با شرایط پیچیده تری مواجه شده است و بسیاری از کارشناسان گفته اند وضعیت اقتصادی این کشور در ماه‌های پیش رو بدتر خواهد شد.

لاستیک کامیون داخلی ۲۵ درصد گران شد

شرکت‌های تولیدکننده لاستیک از افزایش ۲۵ درصدی لاستیک سنگین بایاس و ۱۵ درصدی رادیال خبر داده اند. هفته گذشته کریمی، دبیر کانون سراسری کامیون داران از «روی آوردن رانندگان به خرید لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته که با کولبری از اقلیم کردستان عراق وارد کشور می‌شود» و همچنین «افزایش اقبال به خرید لاستیک دست دوم و کارکرده ناوگان نفتکش که به دلایل ایمنی مجبور به نوسازی لاستیک‌های خود با فواصل زمانی کوتاه هستند»، خبر داده بود.

‌اخبار روزانه:
*
تفنگداران دریایی ناوتیپ پارسیان یک فروند کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق را در آب‌های شهرستان پارسیان توقیف کردند. سرهنگ پاسدار احمد حاجیان، فرمانده ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار شهرستان پارسیان صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: با رصد اطلاعاتی و در عملیات منسجم، تفنگداران دریایی این ناوتیپ موفق به توقیف یک فروند کشتی خارجی با ۱۱ خدمه در آب‌های استان هرمزگان شدند. وی اظهار کرد: پس از بازرسی از این شناور بیش از ۱۵۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق کشف شد و هر ۱۱ خدمه خارجی آن برای طی مراحل قانونی به حوزه قضایی شهرستان پارسیان معرفی شدند. فرمانده ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار شهرستان پارسیان بیان کرد: ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار در حمایت از اقتصاد کشور با هرگونه قاچاق سوخت در دریا به صورت قاطعانه برخورد خواهد کرد.

*آیت‌الله احمد جنتی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور احکام جداگانه‌ای، رمضان شریف را به سمت رئیس ستاد انتفاضه و قدس، علی‌محمد نائینی را به سمت رئیس ستاد بزرگداشت یوم‌الله نهم دی و انسیه خزعلی را به سمت رئیس ستاد هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر منصوب کرد.

*وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های شرکت هواپیمایی «ماهان ایر» و ۱۲ شرکت بین‌المللی را که با این شرکت همکاری داشتند برای مدت ۶ ماه تمدید کرد. به گزارش راشاتودی، در اسناد رسمی که روز جمعه توسط دفتر امنیت و صنعت، وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده، تحریم‌های اعمال شده علیه ماهان ایر و ۱۲ شرکت برای ۶ ماه دیگر تمدید شده است. این تحریم‌ها شامل ممنوعیت فروش هرگونه تجهیزات آمریکایی مربوط به صنعت هوایی یا قطعات یدکی به این شرکت‌ها می‌شود.

* اداره اطلاع‌رسانی حشد الشعبی عراق از دفع حمله تکفیری‌ها به جنوب شهر سامرا خبر داد و بیان کرد: «گروهی از عناصر بازمانده داعش قصد حمله به ناحیه یثرب در جنوب سامرا را داشتند که نیروهای حشد‌الشعبی به مقابله با آن‌ها برخاستند و در جریان درگیری با آن‌ها، این تروریست‌ها مجبور به فرار شدند».

*کمیته دائمی بازرگانی مجلس سنای پاکستان از توافق اسلام‌آباد و تهران در مورد تجارت پایاپای خبر داد. این توافق را صالح فاروقی، معاون وزیر بازرگانی پاکستان بیان کرد. صالح فاروقی در اظهارات خود تأکید کرد: «به‌دلیل نبود کانال‌های بانکی با ایران، برخی مشکلات در تجارت با تهران وجود دارد».

* یک ژنرال نیروی فضایی آمریکا اذعان داشت: «توانمندی‌های موشکی مافوق صوت آمریکا به ‌اندازه چین یا روسیه پیشرفته نیست و آمریکا در توسعه جدیدترین و پیشرفته‌ترین تسلیحات عقب‌مانده است».

https://shoma-weekly.ir/8dhw9G