گفته می‌شود که...

صادرات بیش از یک میلیارد دلاری ایران به ترکیه/برنامه دولت برای حمایت از مستأجران/بازخوانی یک خاطره درباره محل سکونت رهبر انقلاب/به صدا در آمدن آژیرها در سرزمین‌های اشغالی از خوف حمله احتمالی ایران/عبدی: اصلاح‌طلبان نیازمند پوست‌اندازی دردآور هستند/سکه‌های گلدکوئست کجا رفت؟ و ...

تقوی، نماینده تهران: آزادترین کشور جهان هستیم

حجت‌الاسلام سید رضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: دشمن با ما جنگ رسانه‌ای دارد، می‌خواهد ذهن مردم را درگیر کند، آنان را نسبت به نظام بدبین کند و روبه روی نظام قرار دهد. متأسفانه عده‌ای هم در داخل کشور بلندگوی آنان هستند، افکار و خواسته‌های دشمنان انقلاب را نشر می‌دهند و به دنبال ناامیدی مردم هستند. تقوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آزادترین کشور جهان است و بیشترین انتخابات در کشور ما انجام شده است، اظهار داشت: همه مسائل مهم در جمهوری اسلامی ایران به آرای عمومی گذاشته شده است و مردم همه مسئولان را مستقیم و غیرمستقیم انتخاب می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران به رأی مردم اهمیت زیادی می‌دهد.
قیمت لوازم خانگی از اول تیر افزایش می‌یابد

سخنگوی وزارت صمت گفت: براساس تایید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت لوازم خانگی از ابتدای تیر امسال افزایش می یابد. امید قالیباف اظهار کرد: بر اساس تایید سازمان حمایت قیمت تلویزیون 15 درصد و قیمت یخچال و فریزر، ماشین لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی 10 درصد افزایش می‌یابد.

افزایش ۱۵ تا ۶۷ میلیونی قیمت محصولات چری

مدیران‌خودرو قیمت جدید محصولات خود را که در پی افزایش هزینه‌های گمرک، به‌روز رسانی شده منتشر کرده است. طبق این اطلاعیه محصولات این شرکت بین ۱۵.۶ تا ۶۷.۳ میلیون تومان مشمول افزایش قیمت شده است. براین اساس قیمت محصولات خانواده MVM ها در کانال ۲۰ میلیون تومان و آریزوها و تیگوها در کانال ۵۰ میلیون تومان افزایش داشته است.

صادرات بیش از یک میلیارد دلاری ایران به ترکیه
صادرات ایران به ترکیه در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۶۰ درصدی به یک میلیارد و ۲۳۱ میلیون دلار رسید. آمار‌های منتشره توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی رشد ۳۸ درصدی داشته است. مبادلات تجاری ایران و ترکیه در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی ۲ میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار اعلام شده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل یک میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار بوده است.
برنامه دولت برای حمایت از مستأجران

علی بهادری جهرمی در برنامه «جهان‌آرا» شبکه افق درباره مسأله افزایش بی‌رویه اجاره‌بها تأکید کرد: دولت طرف مستأجران است و به نفع دهک‌های پایین ورود کرده البته برخی کارهای دیگر، در حوزه اختیارات دولت نیست ولی در دستور کار شورای سران قوا قرار گرفته است. وی افزود: در دوران شیوع کرونا، برخی سیاست‌ها موجب ثابت نگه داشتن نسبی قیمت اجاره بها شد ولی حالا این فنر فشرده، رها شده است به خاطر همین دولت با ابزارهایی در صدد کنترل وضعیت است.
شهردار کرج عزل شد
مصطفی سعیدی سیرایی شهردار کرج روز یکشنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر کرج با ۱۱ رای از مجموع ۱۳ رای اعضای این شورا از مسوولیت خود عزل شد. اعضای شورای اسلامی شهر کرج، سرانجام پس از چند ماه نشست علنی و غیر علنی به گمانه زنی‌ها در خصوص استیضاح شهردار پایان دادند و با ۱۱ رای موافق از مجموع ۱۳ رای، ادامه مسئولیت مدیریت شهری را از سعیدی سیرایی سلب کردند. در این نشست ۲ عضو شورای شهر کرج در مخالفت با استیضاح شهردار به ماندن وی در مسئولیش رای دادند. موافقان استیضاح شهردار کرج در این نشست، ناتوانی وی در اجرای پروژه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی و انتصاب مدیران ناکارآمد را علت مخالفت خود با ادامه کار شهردار دانستند. شهردار کرج در این نشست به دفاع از عملکرد خود در مدت مسئولیتش پرداخت. مصطفی سعیدی سیرایی هفتم شهریورماه سال گذشته با کسب هشت رای از مجموع ۱۳ رای اعضای شورای اسلامی شهر کرج، به عنوان شهردار کرج انتخاب شد.

مصباحی مقدم: حذف دلار
۴۲۰۰ تومانی ضروری بود
مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی شاید زمانی معنا و فایده داشت و اثربخش بود، اما مدت‌هاست فایده و اثربخشی خود را از دست داده است، افزود: در آن دوره باید ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی اختصاص پیدا می‌کرد و فرض بر این است که این کالا‌ها باید با همین قیمت به دست مردم برسد، اما متأسفانه این‌گونه نبود و نیست و مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومان و قیمت آزاد ارز به جیب واسطه‌ها می‌رود و ازاین‌جهت حذف آن ضروری است. یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند کمک خوبی به مبارزه با فساد ناشی از دو نرخی بودن ارز باشد، اما باید توجه داشت که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید مشابه اتفاقی که پیش از این در مورد ۲۰ قلم کالا رخ‌ داده، نسبت به این هفت قلم باقی‌مانده رخ بدهد.
بازخوانی یک خاطره درباره محل سکونت رهبر انقلاب

در روزهای اخیر مهمان برنامه‌ای در شبکه افق گفته است: «رهبر انقلاب چند سال اول رهبری را در کانکس زندگی می‌کردند». هاشمی رئیس اسبق صداوسیما در واکنش به این موضوع گفته یادم نیست رهبری در کانکس زندگی کرده باشند. فرزند آیت‌الله خوشوقت در خاطراتش از مراسم ازدواج خواهرش و فرزند رهبر معظم انقلاب می‌گوید: «در مراسم بله‌بران همشیره که در منزل رهبری برگزار شد، حضور داشتم. بستگان دو طرف هم حضور داشتند. آقای حجازی و چند نفر دیگر هم بودند. این مراسم در یک خانه پیش‌ساخته ساده برگزار شد! منزل رهبر انقلاب در همین کانکس بود! غرب منطقه ریاست جمهوری در خیابان آذربایجان، یک فضای خالی بود که در آنجا با کانکس ساختمان یک طبقه‌ای درست کرده بودند. محل کار رهبر انقلاب هم در همین سازه بود. داخل کانکس نشسته بودیم؛ ناگهان یک صدای تکان‌دهنده به گوشمان رسید که جا خوردیم. یک میوه کاج روی سقف فلزی کانکس افتاده بود. پیش خود گفتم، این سازه، در عین سادگی بیش‌ازحد، ناایمن هست. نکند خدای ناخواسته، اتفاقی برای رهبری و خانواده‌شان بیفتد!». عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه همشهری نیز در صفحه توییترش این موضوع را تأیید کرده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی: بردن پرونده هسته‌ای ایران به شورای حکام، تست آخر دشمنان بود
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بردن پرونده هسته‌ای ایران به شورای حکام تست آخر دشمنان بود، گفت: به صورت کاملا "حقوقی و قانونی" پاسخ آن‌ها را دادیم. محمد اسلامی با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی نباید از قدرت خود سوءاستفاده کنند، اظهار داشت: آنچه مهم بوده آن است که دنیا بداند ایران سه درصد از ظرفیت هسته‌ای دنیا را دارد، اما بیش از ۲۵ درصد از بازرسی‌ها از ایران انجام شده است. وی با بیان اینکه باید بررسی کرد، کشور‌هایی که هیاهو و جنجال علیه ایران راه‌اندازی می‌کنند چه میزان بازدید از مراکز هسته‌ای آنان صورت می‌پذیرد، به تسنیم گفت: همین معاهده اخیر که بین فرانسه و استرالیا امضا شده در آن فرآوری پلوتونیوم صورت می‌گیرد و در زمینه بازفرآوری سوخت بوده و همان مسیر نظامی است؛ آیا نسبت به این کشور‌ها حساس نیستند؟ رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این اقدامات در راستای سیاست فشار روانی، سیاسی و فشار حداکثری علیه ملت ایران است، ابراز داشت: دشمنان در واپسین نفس‌های خود، تست آخر خود را انجام دادند و پرونده ایران را به شورای حکام بردند که کاملا "حقوقی و قانونی" پاسخ آن‌ها را دادیم و اگر می‌خواهند به معاهده پایبند باشند، هر آنچه در آنجا توا‌فق شده عین همان "نه کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر" می‌تواند اجرا شود.
به صدا در آمدن آژیرها در سرزمین‌های اشغالی از خوف حمله احتمالی ایران

اتفاقات متوالی چند هفته اخیر در سرزمین‌های اشغالی و آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای گسترده در این سرزمین، مقامات و ساکنان سرزمین‌های اشغالی را با این توهم مواجه کرده است که احتمال حملاتی از سوی ایران وجود دارد. دیشب ساعاتی پس از به صدا در آمدن آژیر خطر در برخی مناطق شهر اورشلیم (قدس اشغالی) در سرزمین‌های اشغالی، در ادامه آژیر خطر در شهرهای ایلات و هولون به صدا در آمد. آژیر خطر در قدس اشغالی حدود ۵۰ دقیقه ادامه داشت! ساکنان ایلات و هولون نیز همچون اورشلیم با توهم حمله موشکی به پناهگاه‌ها فرار کردند. این مسئله مقامات صهیونیستی و ساکنان را با سردرگمی مواجه کرده است. آن‌ها دچار این تردید هستند که کدام آژیر خطر واقعی است و در چه وضعیتی باید به پناهگاه‌ها بروند.

عبدی: اصلاح‌طلبان نیازمند پوست‌اندازی دردآور هستند

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم به نقد وضعیت موجود جریان مطبوع خویش پرداخت و از لزوم فاصله‌گذاری این جریان مابین اقدام سیاسی و اقدام براندازانه سخن گفت. عبدی گفته است: «معتقدم که خاتمی می‌تواند کلاً سکوت کند و کنار بکشد و بگذارد اصلاح‌طلبان هر کاری که می‌خواهند انجام بدهند. اصلاً بی‌معناست که اصلاح‌طلبان با براندازان مرز نداشته باشند. در برنامه کوی دانشگاه تهران در سال 78 قطعاً اصلاح‌طلب‌ها اشتباه کردند. چراکه وظیفه اصلاح‌طلب‌ها بود که آن ماجرا را با قدرت مردمی خودشان جمع می‌کردند و بعد رسیدگی هم می‌کردند. با تمام آن کسانی که ماجرا را ادامه دادند، برخورد می‌کردند؛ برخورد در چارچوب موجود و از نوع قدرت و اعتبار سیاسی و مردمی خودشان و نه برخورد فیزیکی؛ اما این‌ها یا نتوانستند برخورد کنند یا نخواستند، نتیجه‌اش تداوم آن وضعیت شد و آن به نفع جامعه نبود».
۵۷۰ هزار خانه خالی روی میز مالیات
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: ما اطلاعات ۱.۳ میلیون واحد مسکونی مشکوک به خالی را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کردیم که البته این اطلاعات کامل نبود، چون کدپستی یا آدرس یا کدملی افراد تطابق نداشت. طبق تبصره ۷ برای اینکه این اطلاعات قابل استفاده برای سازمان امور مالیاتی باشد و مالیات بر خانه‌های خالی را حساب کنند، باید مالکان خانه‌های خالی را پیدا کنند، در نتیجه ما اطلاعات را پالایش کردیم و ۵۷۰ هزار رکورد اطلاعاتی کاهش یافت. وی گفت: سازمان امور مالیاتی این فهرست ۵۷۰ هزار خانه خالی را منتشر کرد و آن‌ها را مشمول مالیات بر خانه‌های خالی دانست. بعد از آن تعدادی از مردم اطلاعات خود را تصحیح کردند و برای بار دوم ۵۷۰ هزار اطلاعات از خانه‌های خالی را فرستادیم که از این تعداد ۴۷۰ هزار اطلاعات خانه‌های خالی تکمیل شده بود. ۱۰۴ هزار رکورد هنوز دچار مشکل بود.
روشنفکر ملی‌گرا و استکبار‌ستیز

دیروز سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی از مبارزین انقلابی و از روشنفکران غرب‌شناس و استکبارستیز بود. هرچند درباره اندیشه این استاد دانشگاه نظرات موافق و مخالف وجود دارد؛ اما این را نمی‌توان انکار کرد که شریعتی چهره‌ای ملی و مخالف وابستگی کشور به غرب بود. او درباره آمریکا معتقد بود که، «دردوره پهلوی دوم حکومت ایران زیر سلطه فرهنگی و سیاسی آمریکا بود». شریعتی درباره آمریکا گفته است: «آمریکا! آمریکا! این بلاهت عظیم و توحش متمدن و بدویت مدرن و خشونت با اتیکت و غارت قانونمند و خوشبختی زشت و آزادی لَش و دموکراسی احمق و اندیویدوآلیسم [فردگرایی] قالب‌ریزی‌شده و استانداردیزه و بالأخره همان جاهلیت غرب».
سخنگوی وزارت صمت: استعفای فاطمی امین صحت ندارد
سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: استعفای آقای فاطمی امین کذب بوده و حتی ایشان امروز در یک برنامه تلویزیونی حضور خواهند داشت. امید قالیباف در مورد خبر منتشر شده مبنی بر استعفای فاطمی امین در فضای مجازی اظهار داشت: استعفای آقای فاطمی امین کذب بوده و حتی ایشان امروز در یک برنامه تلویزیونی حضور خواهند داشت. وی افزود: اما بحث استیضاح وزیر مطرح شده و البته احتمال اینکه از حد نصاب بیفتد هم وجود دارد
ماجرای لو رفتن 76 قاچاقچی با انتشار یک فیلم عروسی

بزرگ‌ترین باند قاچاق مواد مخدر جنوب کشور با گردش مالی هزار میلیارد تومانی منهدم شد و 76 قاچاقچی دستگیر شدند. اعضای باند بین‌المللی قاچاق مواد مخدر که سرکردگان آن ۴ برادر بودند و در کمتر از ۲ سال بیش از ۲ هزار تن انواع مواد مخدر قاچاق کرده‌اند و گردش حساب‌هایشان بیش از هزار میلیارد تومان بود، در چند عملیات ضربتی دستگیر شدند و پرونده‌شان با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد. رسیدگی به این پرونده از چندی قبل به‌دنبال انتشار چند فیلم کوتاه از یک جشن عروسی آغاز شد. در این فیلم کوتاه افرادی شاباش‌های میلیاردی به داماد می‌دادند.
سکه‌های گلدکوئست کجا رفت؟
رئیس سازمان اموال تملیکی گفت: قوه قضائیه و دادستان کل کشور پیگیر موضوع سکه‌های گلدکوئست هستند، اما هنوز رای قطعی برای آن صادر نشده است. علت موضوع به این برمی‌گردد که مالک این سکه‌ها در داخل ایران نیست و باید شناسایی شده و در کشور حضور پیدا کند. وی یادآور شد کل سکه‌هایی که داخل خزانه سازمان اموال تملیکی بوده؛ به خزانه یکی از بانک‌ها منتقل شده است. البته او تاکید کرد که این موضوع ربطی به قضیه اخیر بانک ملی ندارد و حدود دو ماه پیش این سکه‌ها به خزانه یک بانک منتقل شده است.


اخبار روزانه:
*
رئیس کانون صرافان در پاسخ به این گفته که در حال حاضر نرخ توافقی ارز ۳۱ هزار تومانی خرید و ۳۱ هزار و ۱۰۰ فروش است، گفت: در حال حاضر ارز ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومانی مشتری ندارد، اما پایینِ ۳۱ هزار تومان مشتری زیادی دارد. حسن اجرای این نرخ توافقی بر بستر بازار متشکل این است که متقاضی متوجه می‌شود نرخ واقعی ارز چقدر است و هر چقدر جلوتر برویم حاشیه نرخ‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر و مشتری متوجه می‌شود چه نرخی واقعی‌تر است. در حال حاضر نرخ توافقی و تابلوی صرافی ملاک ما است، نرخ را بازار تعیین می‌کند و قرار نیست نرخ واحدی انجام شود و این تقاضاست که قیمت ارز را تعیین می‌کند.
*در پی انتشار رسانه‌ای نشست اضطراری یک هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین و پخش شایعه مبنی بر مربوط بودن این هواپیما به نیروی قدس سپاه، رئیس‌جمهور آرژانتین اعلام کرد: «فرود آمدن این هواپیمای باری با سرنشینان ایرانی و ونزوئلایی در آرژانتین، ارتباطی با نیروی قدس سپاه ایران نداشته است. هیچ مسئله غیرعادی در رابطه با این هواپیما وجود نداشته و تنها مشکل آن سوخت‌گیری به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا بوده است
».
*
«حسن محسنی» عضو هیئت‌علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا از «صادرات روزانه ۷۰۰ کانتینر هندوانه به ترکیه» ابراز تأسف کرد و گفت: «متأسفانه ما به کشور پرآبی چون ترکیه آب صادر می‌کنیم و از این موضوع هم خوشحالیم!».
*بر اساس آمارهای گمرک ایران، طی سال گذشته درمجموع
۲۹۱۴ تُن انواع مداد، مداد رنگی، چوب مداد (اسلت) و مدادتراش وارد کشور شده است. واردات این اقلام منجر به خروج 2.15 میلیون دلار ارز از کشور شده است.


https://shoma-weekly.ir/xpP3rs