گفته می‌شود که...

شکایت از عملکرد وزارت کشور در برگزاری انتخابات/رئیسی: دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد تشکیل می‌دهم/هزینه رسیدن به وام مسکن ۳۰ میلیون تومان شد/تلاش آمریکا برای بستن توافق با دولت روحانی/صادرات شیرینی و شکلات با کمتر از یک سوم ظرفیت!/اجحاف بزرگ به تیم ملی در مقدماتی جام جهانی و ...

شکایت از عملکرد وزارت کشور در برگزاری انتخابات

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گزارشی اعلام کرد: «حدود ۱۰۰۰ شکایت درباره طرز کار وزارت کشور در برگزاری انتخابات سراسری ۲۸ خردادماه به کمیسیون اصل ۹۰ واصل شده است. تشابه ظاهری تعرفه‌های اخذ رأی در حوزه‌هایی که قرار بود یک کاندیدا برای سه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری از سوی مردم انتخاب شوند مشکلاتی را ایجاد کرده بود. یکی از دلایل میزان بالای آرای باطله و مخدوش در این دوره نسبت به ادوار گذشته انتخابات، وجود همین مشکل در روند برگزاری بوده است. کمیسیون طی نامه‌ای خطاب به وزیر کشور خواستار پاسخگویی به این بی‌تدبیری شد و در این رابطه تشکیل پرونده داد».
تحمیل واردات
۵ تا ۷ میلیون تن گندم به دولت بعدی

ضعف مدیریتی و کاهش بارندگی سبب کاهش تولید ۳۵ درصدی گندم شده است که پیش‌بینی می‌شود ۵ تا ۷ میلیون تن گندم برای تامین نیاز کشور وارد شود.
گزارش‌ها تاکنون از خرید تضمینی گندم حکایت از کاهش ۲۱ درصدی خرید دولتی دارد که کارشناسان پیش بینی می‌کنند، تولید این محصول استراتژیک امسال ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد با این اوصاف امسال برای تامین نیاز داخل حداقل باید ۵ میلیون تن گندم وارد شود.

رئیسی: دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد تشکیل می‌دهم

رئیس‌جمهور منتخب ملت، پس از پیروزی در انتخابات، با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «منتخب این انتخابات بر اساس قاعده مردم‌سالاری دینی، منتخب همه ملت و خادم همه جمهور است؛ چه آنانی که بنده را برگزیدند و چه عزیزانی که به نامزدهای دیگر رأی دادند و چه آنانی که به هر دلیلی در پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند. آن‌چنان که در این انتخابات مستقل وارد شدم، به پشتوانه آراء بالا و اعتماد کم‌نظیر شما، دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد را تشکیل می‌دهم و به‌سوی بسط عدالت، به‌عنوان مأموریت محوری انقلاب اسلامی حرکت خواهیم کرد. لازم می‌دانم از همه نامزدهای محترم، چه آنانی که به هر دلیلی تا انتهای رقابت باقی نماندند و چه کاندیداهایی که تا روز آخر با حضورشان گرمی‌بخش انتخابات بودند قدردانی نمایم و ان‌شاء‌الله از دیدگاه‌هایشان برای تدبیر امور استفاده خواهم کرد». رئیسی همچنین در دیدار با رئیس‌جمهور فعلی گفت: «حتماً با مجلس، نخبگان و صاحب‌نظران، برای شکل دادن دولت جدید به‌منظور باز کردن گره‌های کشور تلاش خواهیم کرد، به‌گونه‌ای که امیدی که در مردم عزیزمان نسبت به آینده ایجادشده است، افزون شود. در دولت جدید همه تلاش خود را برای باز کردن گره‌های کشور به‌ویژه در زمینه مشکلات معیشتی مردم به کار خواهیم بست».
قالیباف: امیدوارم بتوانیم به حمایت مردم پاسخ دهیم

رئیس مجلس در دیدار با رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب مردم گفت: «مردم نشان دادند که به کشور و نظامشان علاقه دارند. با تشکیل دولت جدید، ضمن حفظ اصل استقلال قوا و با رعایت قوانین، امیدوارم بتوانیم در اوج همدلی و همکاری با تلاش جهادی به حمایت مردم پاسخ دهیم».
هزینه رسیدن به وام مسکن
۳۰ میلیون تومان شد

قیمت هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن با رسیدن به قیمت ۶۳ هزار تومان، رکورد قیمتی این ابزار نوین بازار سرمایه را در یک ماه اخیر شکست. در بیشتر نماد‌های معاملاتی زیرمجموعه اوراق تسهیلات مسکن، میانگین قیمت معاملات دیروز شنبه ۲۹ خرداد در بازه ۶۱ تا ۶۴ هزار تومان به ثبت رسید. به گفته برخی کارشناسان بازار مسکن، افزایش قیمت اوراق تسهیلات در روز‌های اخیر هم می‌تواند به احتمال رونق بازار مسکن پس از انتخابات ریاست جمهوری مرتبط باشد و هم می‌تواند در پی افزایش نسبی تعداد معاملات مسکن در روز‌های اخیر که قیمت‌ها کمی نزولی شده بود، رخ داده باشد؛ از آن جایی که با کاهش قیمت‌ها، معمولاً تقاضا برای خرید مسکن و همچنین دریافت وام خرید افزایش می‌یابد، بنابراین قیمت اوراق تسهیلات نیز روند رو به رشدی در پیش می‌گیرد.

تلاش آمریکا برای بستن توافق با دولت روحانی

پایگاه خبری اکسیوس روز جمعه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد تا شش هفته دیگر که رئیس‌جمهور جدیدی در ایران به روی کار خواهد آمد، توافق هسته‌ای را احیا کند. به نوشته این پایگاه، دولت بایدن نگران است که نهایی کردن مذاکرات بر سری احیای توافق هسته‌ای با ایران تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید در تهران سخت‌تر شود. دیروز وزیر امور خارجه کشورمان نیز با تأیید تلویحی روند توافق هسته‌ای پیش از روی کار آمدن دولت منتخب، اعلام کرد: «احتمال خوبی وجود دارد تا قبل از پایان دوران تصدی ما، توافق حاصل شود. ما اواسط مرداد کنار می‌رویم و فکر می‌کنم به‌احتمال‌زیاد خیلی قبل از این تاریخ بتوانیم به توافق برسیم. مسئله‌ای که باقی‌مانده، این است که چطور ما اجرای تعهدات ایالات‌متحده را راستی‌آزمایی کنیم. طرفی که باید به ما اطمینان دهد، ایالات‌متحده است و این یک مانع در مسیر مذاکرات است و در حال حاضر بر روی این موضوع کار می‌شود. دولت بایدن به این درک رسیده که سیاست‌های دولت ترامپ شکست خورده اما بازهم تلاش دارد از آن به‌عنوان اهرم استفاده کند و به همین دلیل است که مشکل ادراکی به وجود می‌آید. آمریکا باید بداند که به‌طور کامل منزوی شده است».
پیام تبریک شخصیت‌های داخلی و خارجی به رئیس جمهور منتخب ملت

دکتر روحانی، جهانگیری، ظریف، تولیت آستان قدس رضوی، ولایتی، فتاح، شمخانی، صالحی، جلیلی، رضایی، حداد عادل، مولوی عبدالحمید و تعداد زیادی از چهره‌های مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی و ورزشی پیروزی سید ابراهیم رئیسی در جلب آرای مردم را تبریک گفتند. نخست‌وزیر پاکستان، رئیس پارلمان لبنان، سید حسن نصرالله، سید عمار حکیم، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، دبیرکل جنبش نجباء عراق، اردوغان رئیس جمهور ترکیه، پوتین رئیس جمهور روسیه، مادورو رئیس جمهور ونزوئلا، حماس، سلطان عمان، حاکم امارات، بشار اسد رئیس جمهور سوریه و برخی چهره‌های سیاسی خارجی نیز پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست‌ جمهوری را تبریک گفتند.
صادرات شیرینی و شکلات با کمتر از یک سوم ظرفیت
!
جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران از کاهش تقاضا و افزایش "سرسام آور" قیمت مواد اولیه خبر داد و گفت: در صورت رفع مشکلات، امکان صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری شیرینی و شکلات به کشور‌های همسایه وجود دارد، اما سال گذشته این رقم ۴۷۵ میلیون دلار بود.

روحانی: دولت کاملاً در کنار رئیس‌جمهور منتخب است

روحانی در دیدار با هشتمین رئیس‌جمهور منتخب مردم گفت: «از ۱۲ مرداد آقای رئیسی رئیس‌جمهور همه ماست و همه به‌طور کامل از او و دولت قانونی او حمایت خواهند کرد. دولت از امروز تا ۴۵ روز دیگر که باید مسئولیت در اختیار دولت جدید قرار گیرد، کاملاً در کنار رئیس‌جمهور منتخب است و برای هرگونه همکاری، همراهی و اقدام لازم در این زمینه آمادگی کامل دارد. الحمدالله رئیس‌جمهور منتخب ما امروز شخصیتی است که در سال‌های اخیر در مناصب مهمی به‌ویژه در جایگاه ریاست قوه قضائیه حضور داشته است، ایشان کاملاً از اوضاع کشور باخبر است».

قول محسن رضایی به حامیانش در انتخابات ۱۴۰۰

محسن رضایی کاندیدای انتخابات سیزدهم پس از اعلام نتایج از اعضای ستادهای انتخاباتی خود تقدیر کرد و نوشت: از هموطنان عزیز و یکایک شیرزنان و شیرمردانی که دلسوزانه در ستادهای انتخاباتی یا بصورت هواداران مستقل، از ایده های اینجانب،حمایت جانانه کردند، صمیمانه تشکر می کنم.امیدوارم، پاسخگوی لطف شما و اندیشه زلال تان در پاسداری از ایران، انقلاب و مردم بوده و مطالبات بحق شما را دنبال کنم.

اجحاف بزرگ به تیم ملی در مقدماتی جام جهانی

به احتمال بسیار زیاد ایران تنها کشوری است که در مسابقات پیش‌روی مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا مشکل استفاده از کمک داور ویدئویی خواهد داشت.

نتانیاهو تسلیم شد

پس از جنجال‌های فراوان برای خروج «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی از اقامتگاه نخست‌وزیری، در نهایت این مقام سابق رژیم صهیونیستی موافقت کرد تا ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیرماه) از این اقامتگاه خارج شود.

اخبار روزانه:
*
وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرده است که در پی درگیری‌های مسلحانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۹ عضو طالبان کشته و ۱۶۱ نفر دیگر مجروح شدند. فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع ملی، می‌گوید جنگ در شبانه‌روز گذشته در دست‌کم ۱۳ ولایت افغانستان جریان داشته است.

*غانم بن شاهین الغانم، رئیس ستاد کل ارتش قطر و کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه درباره تقویت روابط دوجانبه بین آمریکا و قطر گفتگو کردند.

*سازمان ملل متحد و یک سازمان خیریه هشدار دادند که وضعیت خشک‌سالی در سوریه موجب شدت‌گرفتن بحران گرسنگی در این کشور می‌شود. مایل رابسون، نماینده سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (فائو) گفت که برآورد‌های این سازمان نشان می‌دهد که به علت خشک‌سالی تولید گندم در سوریه به نسبت سال گذشته بسیار کم باشد.

*نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مصاحبه با بلومبرگ گفت به حصول توافق با آمریکا که بتواند موجب ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشورش به‌ویژه در صنعت نفت آن شود، امید دارد. با‌این‌حال او گفت: فعلا هیچ سیگنال مثبتی دریافت نشده است، هیچ‌چیز.

*عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای که قرار است امروز روی آنتن برود، گفت که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سی‌آی‌ای قطعا اجازه ندارد از داخل خاک پاکستان و پس از تکمیل خروجش از افغانستان عملیاتی داشته باشد.
*
بانک صنعت و تجارت چین این امکان را فراهم کرده است تا کاربران بتوانند از عابر بانک‌های این بانک یوآن دیجیتال بخرند. بانک مرکزی چین قصد دارد تا المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن شرایط برای استفاده سراسری از یوآن دیجیتال در این کشور را فراهم کند. چین نخستین کشوری است که ارز دیجیتال ملی را راه‌اندازی کرده است.

* سخنگوی وزارت خارجه گفت: «به‌دنبال اخلال در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در برخی شهرهای انگلیس ازجمله لندن و برمینگهام که با توهین به رأی‌دهندگان و عوامل اجرایی و ضرب و شتم یکی از رأی‌دهندگان از سوی عناصر تروریست ضدانقلاب و مخالف دموکراسی همراه بود، «راب مک‌ایر» به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید به این تحرکات آشوبگرانه و تروریستی به او اعلام شد».

https://shoma-weekly.ir/dX6U2g