گفته می‌شود که...

شش بیمار مشکوک به آبله میمون در ایران/ گردش مالی در بازار رمزارز بیش از ۷ هزار میلیارد تومان است/ حباب سکه این روزها چقدر است؟/ کم‌فروشی؛ شگرد جاافتاده برای افزایش قیمت‌!/ توصیه ضرغامی درباره سرود «سلام فرمانده»: بگذاریم مردمی بماند!/ ۱۵۰ هزار تن نهاده دامی در بنادر کپک زد و از بین رفت/ قطب صنعت پهپادهای نظامی جهان و...

شش بیمار مشکوک به آبله میمون در ایران

قادری، رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی شش بیمار مشکوک به آبله میمون در کشور: ۵ نفر از این افراد مشمول نمونه گیری شدند که نتیجه آزمایش سه نفر منفی شده است. با توجه به اینکه گزارشی از بیماری در داخل کشور نداریم، در نتیجه بیماریابی خودمان را از مرزها آغاز کرده ایم.افرادی که با مواردی مثل تب و بثورات پوستی مشاهده شوند، نسبت به قرنطینه و نمونه گیری از آنها اقدام می‌شود
گردش مالی در بازار رمزارز بیش از
۷ هزار میلیارد تومان است
علی زنجانی علی زنجانی گفت: به دلیل فعالیت‌های غیر رسمی و عدم قانون‌گذاری در بازار رمز ارز، آمار دقیقی از میزان معاملات در این بازار وجود ندارد. گردش مالی بیش از ۷ هزار میلیارد تومان در بستر‌های تبادلی وجود دارد. به گفته مدیر خانه بلاکچین ایران، پیش بینی می‌شود بیش از ۱۲ و نیم میلیون نفر با بازار رمز ارز‌ها سروکار داشته باشند.
رمزگشایی از عبارت «تصمیم سخت اقتصادی
»

رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در نشست شورای اداری استان تهران در خصوص منظورش از عبارت «تصمیم سخت اقتصادی» که در جلسه اخیرش با بخش خصوصی بر زبان آورده بود، توضیح داد و گفت: «در جلسه خصوصی‌سازی گفتم تصمیمات سخت، دوستان عنایت نکردند، رسانه‌های خارجی شیطنت کردند و داخلی‌ها اصل مطلب را متوجه نشدند. تصمیمات سخت دولت چند موضوع است؛ نخست رشد اقتصادی، در کشور حتمی است؛ چطور حاصل می‌شود با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، دوم افزایش بهره‌وری، یکی از مشکلات کشور بهره‌وری است. اگر کسی در جایگاهی حضور دارد که این موضوعات برایش اهمیت ندارد، باید از چرخه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری خارج شود؛ البته نمی‌گوییم از چرخه اداری کشور خارج شود». طی روزهای اخیر رسانه‌های مختلف خارجی و حتی برخی رسانه‌های داخلی، عبارت «تصمیم سخت اقتصادی» را تعبیر به کوتاه آمدن دولت رئیسی در مذاکرات احیای برجام و آمادگی ایران به دادن امتیازهای بیشتر به آمریکا تفسیر کردند.
نظر نوباوه درباره سرود «سلام فرمانده»

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، با بیان اینکه سرود «سلام فرمانده» می‌تواند یک مطلع خوب برای تولیدات هنری فاخر دیگر باشد، گفت: تجربه این سرود نشان داد که اگر کار فرهنگی و هنری فاخر و متعالی عرضه شود، مردم استقبال می‌کنند.بیژن نوباوه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، به تحلیل و بررسی استقبال اقشار مختلف مردم از سرود «سلام فرمانده» پرداخت و اظهار داشت:‌ این سرود مانند دیگر آثار هنری به خودی خود موضوع بررسی نیست، بلکه محتوای آن و تأثیری که بر آحاد جامعه گذاشته، مهم است.وی افزود: قطعاً این سرود یک زمینه معنوی داشته و منجر به این شده است که ذات پاک مردم و علاقه آنها به مسائل معنوی و الهی و مشخصاً مسأله مهدویت و امام زمان (عج) را نشان دهد.نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این کار فرهنگی و هنری همچنین دلبستگی مردم به تربیت معنوی نسل جدید را نشان می‌دهد و می‌توان گفت استقبال مردم از این اثر، تبلور این خواسته درونی مردم برای تربیت معنوی فرزندانشان است.
حباب سکه این روزها چقدر است؟

بذرافشانعضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با تغییرات قیمت انواع قطعات سکه و طلا نسبت به ابتدای هفته و آخرین نرخ‌های معامله شده در بازار گفت: هر قطعه سکه تمام با افزایش ۱۴۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. سکه‌های طرح قدیم نیز با افزایش ۱۲۰ هزار تومانی در آخرین معاملات پایانی هفته به ۱۳ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسیده‌اند. نیم سکه و ربع سکه نیز در یک هفته اخیر به ترتیب افزایش ۹۰ هزار تومانی و ۸۰ هزار تومانی داشته‌اند؛ در پایان هفته نیم سکه هشت میلیون تومان و ربع سکه پنج میلیون تومان معامله شده‌اند. سکه‌های گرمی بانک مرکزی نیز با افزایش ۳۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته در پایان هفته دو میلیون و ۸۱۰ هزار تومان تعیین قیمت شده‌اند. حباب سکه نیز در حال حاضر در محدوده ۸۵۰ هزار تومان قرار دارد.
کم‌فروشی؛ شگرد جاافتاده برای افزایش قیمت‌
!

شاید بارها شنیده و یا دیده باشید که شرکت‌های لبنی برای به کرسی نشاندن قیمت‌های مدنظرشان، به کم‌فروشی روی آورده و با کاهش وزن محصولات لبنی، عملاً محصولاتشان را افزایش قیمت داده‌اند و یا نانوایی‌ها که از چانه می‌دزدند تا نان را گران‌تر بفروشند. پیگیری وضعیت محصولات شوینده نیز نشان می‌دهد که این شرکت‌ها هم به صف ابتکار کم‌فروشی (!!!) پیوسته‌اند. ماجرا از آنجا آغاز شد که انجمن صنایع شوینده و آرایشی کشور ابتدای خردادماه اعلام کرد که درخواست افزایش قیمت محصولات شوینده توسط ستاد حمایت پذیرفته شده است؛ اما با مخالفت ستاد تنظیم بازار در افزایش قیمت محصولات شوینده، گویا واحدهای تولیدی به کم‌فروشی روی آورده‌اند تا از آن طریق بتوانند به‌نوعی افزایش قیمت‌ها را در محصولات خود اجرا کنند. مشاهدات بازار نشان می‌دهد، علاوه بر کم‌فروشی محصولات شوینده، کمبود عرضه در بازار نیز به وجود آمده است. به نظر می‌رسد حلقه مفقوده بروز چنین تخلفات آشکاری که در بخش‌های مختلف اقتصادی روی می‌دهد، نظارت مستمر و مؤثر است و برای کنترل و مدیریت بازار که مهم‌ترین وظیفه دولت است، اقدام عاجل لازم است.

توصیه ضرغامی درباره سرود «سلام فرمانده»: بگذاریم مردمی بماند!

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخصوص سرود سلام فرمانده نوشت: آفت این اثر هنری، حکومتی کردن آن و تلاش‌ها و گزارش‌های مکرر دستگاه‌ها، برای ترویج آن است. بگذاریم مردمی بماند!متن توییت عزت الله ضرغامی به شرح زیر است:سرود "سلام فرمانده” به دلیل اخلاص سازندگان آن پُر برکت شده است. شخصاً مدل ترکی آن را بیشتر می‌پسندم. آفت این اثر هنری، حکومتی کردن آن و تلاش‌ها و گزارش‌های مکرر دستگاه‌ها، برای ترویج آن است. بگذاریم مردمی بماند!
تاریخ انقضای یک رژیم جعلی
!/

جدعون لیوی» روزنامه‌نگار صهیونیست نوشت: «اسرائیلی‌ها معتقدند نمی‌توان درباره آینده اسرائیل در درازمدت صحبت کرد؛ زیرا نمی‌دانند که آینده آن‌ها چه خواهد شد و به همین دلیل همه اسرائیلی‌ها به دنبال پاسپورت دوم هستند. اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند که پاسپورت‌های آن‌ها نوعی مجوز موقت است که تاریخ انقضای آن نزدیک شده و دیگر نمی‌توان به آن اعتماد کرد. هیچ‌کس نمی‌تواند روند خودباختگی و فروپاشی اسرائیل از درون را متوقف کند و بیماری سرطان اسرائیل به آخرین مراحل خود رسیده و راهی برای درمان آن وجود ندارد».
۱۵۰ هزار تن نهاده دامی در بنادر کپک زد و از بین رفت
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد تغییر سیاست ارز ترجیحی دولت گفت: با اختصاص ارز ترجیحی ۱۵۰ هزار تن نهاده دامی در بنادر کپک زد و از بین رفت. ذبیح الله اعظمی ساردوئی در مورد تغییر سیاست ارز ترجیحی و ساماندهی یارانه‌ها گفت: دولت تغییر سیاست ارز ترجیحی را به خاطر فساد و رانت در دستور کار قرار داده است در گذشته افرادی با امضاهای طلایی تمام نهاده‌های دامی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌کردند و در بازار با قیمت بالاتری به دست مردم می رسید. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با اختصاص ارز ترجیحی ۱۵۰ هزار تن نهاده دامی در بنادر کپک زد و از بین رفت اگر این نهادها با نرخ آزاد خریداری می شد قطعا این اتفاق نمی افتاد و این گونه سرمایه های کشور از بین نمی رفت.
مراکز حوزوی در قم که علیه نظام و انقلاب فعال‌اند

«حسین جلالی» دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس دفتر مرحوم علامه مصباح یزدی، در برنامه تلویزیونی «دستخط» گفت: «به‌رغم تائیدات رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های ما هنوز با حوزه‌های علمیه مورد نظر فقه جعفری فاصله‌ها دارند! شخصاً ۲۰ مرکز را در قم می‌شناسم که علیه مبانی نظام و انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند! مسئولان حوزه آدم‌های دلسوزی هستند اما آن‌قدر اشکالات شکلی و فیزیکی در حوزه هست که از توجه به محتوا غافل مانده‌اند! متأسفانه شایعات درباره بودجه‌های تخصیص‌یافته به حوزه‌های علمیه صحت ندارد و متأسفانه آقایان مسئول روشنگری نمی‌کنند».
خبری از انفجار تورم نیست

ایرنا در گزارشی نوشت: با اصلاح قیمت‌ها و جایگزین شدن پرداخت یارانه مستقیم به جای تخصیص ارز ترجیحی، برخلاف برخی ادعاهای مدافعان تداوم سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، خبری از افسارگسیختگی تورم و جهش شاخص‌های قیمت نبوده و تغییرات شاخص‌ها مطابق پیش‌بینی‌های دولت و کارشناسان بوده است. با توجه به طی شدن بخش عظیمی از مسیر اصلاح یارانه ارز ترجیحی، به نظر می‌رسد عمده بار تورمی این طرح در اردیبهشت‌ماه تخلیه‌شده و خردادماه آخرین ماه خودنمایی آثار تورمی این طرح باشد. از همین روی، انتظار می‌رود با توجه به فراتر رفتن تورم نقطه به نقطه از تورم سالانه، شاخص تورم سالانه کشور در خردادماه استثنائا افزایشی شده ولی پس از آن با اتمام آثار تورمی طرح، به مسیر نزولی خود بازگردد.
محمدرضا عارف: رئیسی، دردآشنا و متعهد است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگویی به بیان نکاتی پیرامون دولت‌های روحانی و رئیسی و نگاه برخی تندروهای جریان مطبوع خویش در خصوص کنار گذاشتن صندوق رأی پرداخته است. عارف می‌گوید: «رئیسی را شخصیت برجسته، دردآشنا، متعهد و پرتلاش می‌دانم. روحانی هیچ‌وقت اصلاح‌طلب نبوده و خودش هم ادعایی نداشته است. اجماع بر روی روحانی یکی از اشتباهات اصلاحات بود. هیچ راهی غیر از صندوق رأی نداریم. اعتقاد شخصی‌ام این است که یک جریان سیاسی نمی‌تواند با صندوق رأی قهر کند. قهر با صندوق رأی به ضرر خود جریان و مردم است».
عبدالملکی:
۴۸۰۰ میلیارد تومان می‌دادیم تا خارجی‌ها ماکارونی ارزان بخرند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بخشی از یارانه آرد ایران از طریق قاچاق و صادرات رسمی بر سر سفره خارجی‌ها می‌رفت. در بخش صادرات، ماکارونی با آرد یارانه‌ای مردم ایران، 4 هزار و 800 میلیارد تومان می‌گرفت تا خارجی‌ها ماکارونی ارزان تری بخورند. وی همچنین با بیان این که ۹۰ درصد مردم مستحق دریافت یارانه هستند، گفت: از ۷.۵ میلیون نفری که یارانه دریافت نمی‌کردند، ۴ تا ۵ میلیون نفر بعد از ثبت نام، یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

اختلاف الجزیره با رویترز بر سر خبری درباره ایران

شبکه خبری الجزیره ادعای رویترز درباره اینکه این شبکه اظهارات وزیر خارجه قطر درباره توافق هسته‌ای را غلط منعکس کرده رد کرد.شبکه خبری «الجزیره» از رسانه انگلیسی رویترز خواست اشتباهاتش در نقل قول اظهارات «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر درباره توافق هسته‌ای ایران را اصلاح کند. الجزیره نوشته است: «رویترز اصرار دارد خبر اصلی را به الجزیره نسبت بدهد و ادعا کرده که کانال الجزیره، مرتکب اشتباه ترجمه‌ای شده است که این موضوع به هیچ عنوان واقعیت ندارد.»شبکه خبری رویترز روز شنبه اظهارات وزیر خارجه قطر را اینطور منعکس کرده بود: «ایران مایل به مصالحه در مذاکرات با ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای حاصل‌شده در سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی است.»این در حالی است که وزیر خارجه قطر گفته بود که ایران گفته است احیای توافق هسته‌ای «در دست بررسی است.»وبگاه شبکه خبری الجزیره نوشته که نخستین اشتباه در منعکس کردن اظهارات وزیر خارجه قطر در روزنامه آلمانی «هاندلسبلات»، یعنی همان روزنامه‌ای که آل ثانی با آن مصاحبه کرده بود صورت گرفت. الجزیره و سایر رسانه‌های خبری بعداً به نقل این اظهارات پرداختند.
قطب صنعت پهپادهای نظامی جهان

«سث فرانتزمن» نویسنده صهیونیستی آمریکایی در کتاب جنگ‌های پهپادی می‌نویسد: «پیش‌بینی می‌شود که در دهه پیش رو بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد دلار صرف ساخت و توسعه پهپادهای نظامی شود. به‌زودی بودجه اختصاص‌یافته به پهپادها از هزینه تانک‌ها پیشی می‌گیرد. اسرائیل مبدع پهپاد است و آمریکا این صنعت را گسترش داد، برنامه «فشار حداکثری» دولت ترامپ نه‌تنها موفق به انزوای ایران نشد، بلکه با چند اشتباه دیگر منجر به گسترش قدرت ایران در منطقه شد. ایران با سرعت زیادی فنّاوری را از آمریکا و دیگر کشورهای جهان گرفت و اکنون به‌عنوان قطب صنعت پهپادهای نظامی محسوب می‌شود».

موضع‌گیری اژه‌ای در فاجعه متروپل

رئیس قوه قضائیه گفت: تمام کسانی که در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان مسئولیتی داشتند تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جریان حضور سرزده به شهرستان پیشوا در جمع خبرنگاران با تسلیت حادثه متروپل آبادان که منجر به جان باختن تعدادی از هموطنان شد، اظهار داشت: ابعاد مختلف این حادثه باید بررسی شود و کارشناسان هم به لحاظ فنی در این خصوص نظر دهند اگر هر یک از دستگاه‌ها که مسئولیتی داشته‌اند و مسئولیت خود را انجام نداده باید تحت پیگیری قرار گیرند.وی افزود: در جریان این حادثه هر فردی یا هر تشکیلاتی، حتی اگر از خود قوه قضاییه باشد اگر وظایفی داشته و آن را انجام نداده‌اند باید مورد پیگیرد قرار گیرند تا چنین حوادثی دیگر تکرار نشود.
مدیر شبکه نسیم: به دنبال ترویج خنده حلال در جامعه هستیم

سید محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم در دیدار با حجت الاسلام سیدمحمد‌ سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه (س) و امام جمعه قم، با بیان اینکه ما در تولید محتوای مبتنی بر مبانی دینی در عرصه سرگرمی و تفریح ضعف‌هایی داریم، بیان کرد: با توجه به اهمیت حوزه سرگرمی و تفریح یکی از چالش‌های مهم این حوزه رعایت مرز میان سرگرمی و لهو و لعب است.وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که مولفه‌های انقلاب اسلامی را در قالب‌های متفاوت به مردم عرضه کنیم و در همین راستا در سالروز میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر برنامه «خندوانه» با حضور دختران برگزار می‌شود و ارزشمند بودن دختران در جامعه و نقش موثر آنان بازنمایی خواهد شد. خوشرو در پایان با بیان اینکه ما به دنبال ترویج خنده حلال در جامعه هستیم، گفت: طیف گسترده‌ای از طنزپردازان کشور را دعوت کرده‌ایم تا یک فضای جدید در زمینه خنده و تفریح در شبکه نسیم داشته باشیم و سعی ما بر این است که برنامه‌های شبکه برای همه اقشار جامعه جذاب و پرمحتوا باشد.

اخبار روزانه:

*سید احمد خاتمی روز جمعه در آیین سالروز شهادت امام صادق(ع) در مدرسه علمیه آیت الله خویی مشهد افزود: رییس جمهور گفت آبروی خود را کف دست گذاشتم تا یارانه ها مردمی شود. وی ادامه داد: کسی نیست از گرانی‌های افسارگسیخته در رنج نباشد اما خدمتگزاران را دلسوز می‌دانیم، این مردمی شدن یارانه ها سخت است اما انشاءالله این بُرهه تمام شود و با موفقیت به پایان خود برسد.
*صدیقی خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مساله حذف ارز ترجیحی، گفت: این یک امتحان الهی برای مردم و مسئولین و قوه قضائیه و نیرو‌های مسلح است که
۴۳ سال قربانی دادند و خون شهیدانشان هنوز خشک نشده است. ما برای خون‌ها با دنیا معامله نمی‌کنیم و یک تار موی این‌ها با زندگی اشرافی قابل معاوضه نیست. این امتحان بزرگی است.
*سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست با خبرنگاران در ساری افزود: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در تولید و دسترسی به پوشاک ارزان مبتنی بر شاخص های حجاب و عفاف وجود دارد، سوء استفاده هایی از طریق واردات پوشاک صورت می گیرد که سبب شد تا مقوله عفاف و حجاب به صورت افراط و تفریط در پوشش به انحراف کشیده شود. وی از ابلاغ دستورالعمل پوشاک بانوان از طراحی گرفته تا تولید، توزیع و ویترین چینی خبر داد و افزود: اکنون یک قانون مشخص و واحد وجود دارد که طبق آن مانتوهایی که قد آنها تا بالای زانو باشد ممنوع است و جلوی مانتوها باید روی هم بیاید و دکمه داشته باشد
.
*دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از مردم خواست تا با توجه به انتشار اخبار و اطلاعات کذب و شایعات متعدد طی روزهای گذشته در فضای مجازی، اخبار را از مبادی و مراجع رسمی پیگیری کنند. صادق جعفری چگنی اظهار کرد
: مراجع رسمی وظیفه اطلاع‌رسانی صحیح را به عهده دارند و این اقدام طی روزهای گذشته در حال انجام است. به نقل از دادگستری خوزستان، وی افزود: انتشار هر گونه اخبار کذب در این خصوص جرم است و با افرادی که با انتشار شایعات به دنبال بهره‌برداری در جهت مطامع خود هستند، با جدیت برخورد قانونی می‌شود.

https://shoma-weekly.ir/4r5k6E