گفته می‌شود که...

سود وام مسکن کاهش یافت/گوشه‌ای از جنایت‌های وحشیانه منافقین/پهپادهای دروغ‌سنج ایرانی/عزم ایران برای عضویت دائمی در اوراسیا/با یک اشاره فرمانده، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود/انهدام باند قاچاق انسان در سیستان و بلوچستان/اصلاح قانون انتخابات به 1400 نمی رسد و ...

سود وام مسکن کاهش یافت

مدیرعامل بانک مسکن خبر داد: «بر اساس مصوبه جدید هیئت‌مدیره بانک، نرخ سود تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای دوره بازپرداخت حداکثر ۵ ساله، از ۹ درصد به ۶ درصد کاهش پیدا کرد».

بده و بستان‌ها را از نیمه تعریف نکنید!

محمدرضا عارف در جلسه‌ای با اعضای جبهه اصلاح طلبان ایران در بخشی از سخنانش ضمن دفاع از عملکرد مجلس و لیست امید، گفته: «متأسفانه عرصه سیاسی گرفتار عده‌ای نه به عنوان رجال سیاسی، بلکه گرفتار فرصت طلبان سیاسی و شکارچیان پست و مقام شده است». او سپس در توضیح این سخنان به عده‌ای اشاره کرده که «با عنوان و حمایت لیست امید به مجلس رفتند، اما در عمل نه تنها به دنبال منافع فردی و شخصی بوده، بلکه به سمت فضا دیگر چرخ خوردند.» این سخن عارف را اصلاح‌طلبان دیگر هم بار‌ها هنگام پاسخ به انتقادات از مجلس دهم بیان و سعی کرده‌اند ناکارآمدی مجلس دهم (با اکثریت اصلاح‌طلب) و فراکسیون امید را تقصیر دیگران بیندازند. خیلی اوقات هم اشاره‌شان به امثال کاظم جلالی و بهروز نعمتی، نیرو‌های نزدیک به علی لاریجانی در مجلس است. اما نمی‌گویند که هنگام بستن لیست، چقدر از ائتلاف با علی لاریجانی و اینکه می‌توانیم پیروزی افراد نزدیک به لاریجانی را به اسم اصلاح‌طلبان تمام کنیم، خوشحال و بلکه ذوق‌زده بودیم. نمی‌گویند که همین کاظم جلالی را محمد جواد ظریف، وزیری که ما همواره حامی‌اش بودیم و اکنون هم بسیاری از ما پی کاندیداتوری‌اش برای ۱۴۰۰ هستیم، سفیر ایران در روسیه کرد. نمی‌شود بده و بستان‌های سیاسی را از میانه و بریده بریده و با سانسور تعریف کرد.
گوشه‌ای از جنایت‌های وحشیانه منافقین

جلسه اول دادگاه رسیدگی به شکایت ۴۲ نفر از اعضای سابق گروهک تروریستی منافقین علیه مریم و مسعود رجوی برگزار شد. چند نفر از این افراد در دادگاه، شکنجه‌های منافقین را روایت کردند. اردشیر درویشی، یکی از جداشدگان از منافقین گفت: «حدود 1.5 سال بعد از پیوستن به منافقین تازه متوجه شوم که اشتباه کرده‌ام. در سال ۷۳ چون دیگر نمیخواستم با آنها باشم به مدت ۴ ماه در یک سلول یک‌ونیم متری زندانی بودم. آنجا با انبردست و کابل شکنجه شدم و من را از پا آویزان می‌کردند. در آن مدت انگار در غار زندگی می‌کردم». علی مرادی، جدا شده دیگر از این گروهک گفت: «زمانی که در کمپ اشرف بودیم، سازمان نامه خانواده‌های ما را دست‌کاری می‌کرد و در نمونه‌ای از آن‌که به دست من رسیده بود، گفتند که همسر من را گرفتند و اعدام کردند. سران فرقه به دنبال متلاشی کردن خانواده بودند تا جایی که شخص سرکرده فرقه در تابلویی نوشته بود خانواده مساوی فساد است. مریم رجوی میگفت زنان شما بر شما حرام و به مسعود رجوی حلال است. بزرگ‌ترین آرزوی ما استفاده از سرویس بهداشتی، غذای خوب و استحمام بود». صمد اسکندری، یکی دیگر از توابین افزود: «یک روز خواب مادرم را دیدم. وقتی اعضای فرقه متوجه شدند، جلسه بزرگی را تشکیل دادند و از من خواستند که در آن جلسه اقرار کنم که چرا خواب مادرم را دیده‌ام!».

پهپادهای دروغ‌سنج ایرانی

شبکه المیادین تصاویری از کشتی باری رژیم صهیونیستی در خلیج‌فارس منتشر کرد که هشتم آبان پیش دچار سانحه شد و آتش گرفت. این تصاویر توسط پهپادهای ایرانی ثبت شده و نشان می‌دهد کشتی از درون منفجر شده و چیزی از خارج به آن اصابت نکرده است. درحالی‌که ایران قویاً هرگونه دست داشتن در انفجار این کشتی را رد کرده است، اما نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده است که تهران در پشت این ماجرا قرار دارد!
مبارزه مشترک چین و روسیه با «ویروس سیاسی

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وزیر خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود گفت: «روسیه و چین در شرایط مقابله با اپیدمی قرن در کنار هم می‌ایستند و همکاری می‌کنند. ما به‌صورت مشترک با کرونا مبارزه می‌کنیم و با «ویروس سیاسی» نیز مقابله می‌کنیم». وی افزود: «روسیه و چین همچنان پشتیبان ثابت صلح و ثبات در تمام جهان هستند».

عزم ایران برای عضویت دائمی در اوراسیا

وزیر نیروی کشورمان گفت: «اتحادیه اقتصادی اوراسیا هر سال یک رویداد بزرگ تجاری برگزار می‌کند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده نخستین نمایشگاه اوراسیا در تاریخ ۲۸ الی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در تهران برگزار می‌شود». رضا اردکانیان با اعلام این خبر، افزود: «برگزاری این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی را برای تجار و تولیدکنندگان ایرانی و کشورهای همسایه و به‌ویژه اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم می‌کند. وی تصریح کرد: «ما درصدد هستیم که ارتباط اتاق‌های بازرگانی در استان‌های مختلف ایران را با شرکای خود در کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم کرده و توسعه دهیم». وی افزود: «قطعاً برگزاری این رویدادها عزم ایران برای استفاده از توافقنامه تجاری ترجیحی ایران با اوراسیا را جزم می‌کند. دولت مصمم است که این عضویت را به شکل دائمی درآورد و بتوانیم در یک ارتباط پردامنه اقتصادی با کشورهای عضو اوراسیا قرار بگیریم». اردکانیان بیان کرد: «پس از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تماس‌های منظمی بین بانک‌های مرکزی دو کشور برای استفاده از سایر ارزها به‌غیراز دلار برقرار شده و این تحول به معنای کاهش وابستگی دلار در تجارت بین دو کشور است».

گزینه نظامی برای انتخابات 1400

«محمدرضا باهنر» فعال سیاسی اصولگرا درباره طرح گزینه نظامی برای ریاست جمهوری 1400 از سوی برخی رسانه‌ها، گفت: «از نظر قانون، نظامی می‌تواند کاندیدا شود، از نظر فضا من خودم شخصاً معتقدم ما انتخابات ریاست جمهوری را صنفی نکنیم، چه مثبت و چه منفی؛ یعنی اینکه می‌گوییم رئیس‌جمهوری ما نباید نظامی باشد. نه، من اصلاً اعتقادی ندارم. از آن طرف می‌گوییم باید نظامی باشد، اصلاً اعتقادی ندارم. رئیس‌جمهوری ما نباید سمنانی باشد، چون ما دو تا رئیس‌جمهوری سمنانی داشتیم، سومی هم سمنانی باشد، خب باشد. حتی این سؤال هم بعضی‌ها می‌پرسند که رئیس‌جمهور ما آخوند باشد یا نباشد؟ من می‌خواهم بگویم ما اصلاً نباید صنفی‌اش کنیم. یک نظامی ممکن باشد، همین الآن هم ممکن است یک نفر نظامی باشد و مملکت را هم خوب بتواند ببرد جلو. یک موقعی هم یک نظامی باشد بی‌عُرضه باشد و دوباره اوضاع را خراب‌تر کند».

اولیانوف: راستی‌آزمایی در تهران ابزار چانه‌زنی نیست

نماینده روسیه در وین، دیروز یکشنبه در پیامی از لزوم برداشته شدن تحریم‌های ضدایرانی سخن گفت. وی دراین‌باره نوشت: «راستی آزمایی قابل‌اعتماد در ایران ابزار چانه‌زنی نخواهد بود. این موضوع بخشی از بازیابی اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌ها بوده که باید شامل برداشته شدن تحریم‌ها نیز باشد». «میخائیل اولیانوف» در توییت دیگری اضافه کرد: «روسیه آماده تعامل با شما (آمریکا) و دیگر شرکای برجام در راستای بازیابی کامل تعهدات در توافق هسته‌ای در اسرع زمان ممکن است». موضع‌گیری صریح اولیانوف در پاسخ به توییت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در وین پیرامون راستی آزمایی در برنامه هسته‌ای ایران روی داده است. نمایندگی آمریکا دراین‌باره ادعا کرده بود: «آمریکا با راستی آزمایی قابل‌اعتماد در ایران به‌عنوان ابزاری برای چانه‌زنی برخورد نخواهد کرد؛ در عوض، چنین راستی آزمایی ادامه‌دهنده امکان دستیابی به نتیجه‌ای است که اکنون بسیاری از ما به دنبال آن با ایران هستیم!».
با یک اشاره فرمانده، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود

رهبر انقلاب سال‌ها پیش به‌خوبی پاسخ به صهیونیست‌ها دادند و فرمودند رژیم صهیونیستی در حدی نیست که با جمهوری اسلامی دشمنی کند. آن‌ها بدانند اگر غلطی از آن‌ها سر بزند، جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کند. این امر فرماندهی معظم کل قوا به‌دقت اجرا شده است و این امر تبدیل به طرح شده و با یک اشاره فرماندهی اجرا می‌شود.

زاکانی: FATF آسیب‌پذیرمان می‌کند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است: «FATF کمکی به رفع تحریم‌ها و انتقال پول به کشور نمی‌کند، بلکه بندی به پای اقتصاد کشور است و آسیب‌پذیری ما را چند برابر می‌کند. درواقع با پذیرش آن و به‌اصطلاح شفاف‌سازی، دست‌های خود را در اقتصاد و دور زدن تحریم‌ها برای دشمن رو می‌کنیم و هیچ عقل سلیمی این را نمی‌پذیرد».

انهدام باند قاچاق انسان در سیستان و بلوچستان

دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر اعلام کرد: «این شبکه به‌صورت سازمان‌یافته به قاچاق انسان از مبادی ورودی به داخل کشور و بعضاً به سایر کشورهای همسایه اقدام داشته است. حجم ورودی اتباع توسط این باند در شبانه‌روز تا یک هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسید و این باند با رصد اداره اطلاعات ایرانشهر در روستای «تمپ ریگان» شناسایی و منهدم شده است».

اصلاح قانون انتخابات به 1400 نمی رسد

محمد حسن آصفری، سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری که با ۵ ایراد از سوی شورای نگهبان مواجه شد و جهت رسیدگی مجدد به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بازگشت، گفت: ایرادات وارده به این طرح را در کمیسیون با حضور حقوقدانان شورای نگهبان بررسی کردیم و در نهایت اصلاحات لازم صورت گرفت. اکنون نیز این طرح به هیأت رئیسه مجلس ارسال شده تا در نوبت رسیدگی در صحن مجلس قرار گیرد. به گزارش ایسنا، او در ادامه گفت: بعید می دانم که این طرح به این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برسد و به احتمال زیاد برای دوره های بعدی انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود.

دوباره اشک پیاز در آمد!

سال گذشته همین ایام هر کیلو پیاز بالای 15 هزار تومان بود. امسال افت شدید قیمت پیاز به جایی رسیده که کشاورزان پیازکار در هشتبندی هرمزگان در خطر از دست دادن سرمایه و دسترنجشان هستند. هزاران تن پیاز در حال از بین رفتن است و دلالان محصول این کشاورزان را 600 تومان می‌خرند! علت این نوع نوسانات که هرساله در محصولات مشابهی مثل سیب‌زمینی و گوجه نیز مشاهده می‌شود، از یک‌سو نبود سیستم یکپارچه مدیریت اراضی کشاورزی بر اساس مصرف داخلی و میزان صادرات و همچنین نبود سیاست‌های مستمر و ثابت در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و باغی است که موجب می‌شود یک سال محصول تولیدکننده دستش بماند و فاسد شود و سالی دیگر همان محصول به‌اندازه‌ای کمیاب شود که حکم طلا را پیدا کند.
واکنش ننه علی به شایعه نامزدی پسرش

چندی پیش آسیه اسدزاده بازیگر تئاتر و تلویزیون در صفحه اینستاگرامش مدعی شد که با مرحوم علی انصاریان نامزد بوده است و متنی احساسی در این خصوص منتشر کرد. اما این رفتار خانم بازیگر واکنش تند خانواده علی انصاریان را به دنبال داشت و آنها این موضوع را قویا تکذیب کردند. حال مادر علی انصاریان در واکنش به این حاشیه که برای فرزند مرحومش به وجود آمده واکنش نشان داده است. ننه علی در این خصوص گفت: چرا آخه این حرف‌ها رو می‌زنن؟ مگه اینا از خدا ترس ندارن؟ مگه پدر و مادر بالای سرشون نبوده؟! علی همه چیز زندگیش رو برای من تعریف می‌کرد. هرچی اتفاق می‌افتاد بهم می‌گفت. این بازیگر نیز در پیامی رسانه‌ها منتشرکننده خبر را تهدید به شکایت و پیگیری قضایی کرد و این خبر را تکذیب کرد.

اخبار روزانه:

*رییس‌جمهور در دیدار وزیر امور خارجه ایرلند گفت: شورای امنیت می‌بایست در برابر دولت قبلی آمریکا بدلیل نقض قطعنامه برخورد مناسب انجام می‌داد. ایران متعهد به برجام و حفظ آن بوده و تنها طرفی است که برای آن هزینه پرداخته است اما این وضع نمی‌تواند به همین شکل تداوم یابد. برای حفظ و احیاء برجام اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی همه اعضای برجام ضروری است.

*مسعود پزشکیان از نمایندگان باسابقه مجلس محسوب می‌شود .او گزینه اصلی فراکسیون اقلیت برای نایب‌رییس مجلس است.با شروع به کار مجلس دهم به عنوان عضوی از فراکسیون امید و با حمایت این فراکسیون به نایب رییسی نخست مجلس رسید. پزشکیان اما اگرچه پشت پرده همکاری‌های تشکیلاتی خود را با میانه‌روهای دوره یازدهم آغاز کرده اما بیرون مجلس خبری از همکاری و همراهی تشکیلاتی او به ‌خصوص با «جبهه اصلاحات ایران» نیست. شاید به این دلیل که قصد دارد فعلا به‌ دور از تحرکات انتخاباتی و جدا از اصلاح‌طلبان فعالیت کند و به قول مطهری مستقل بماند./اعتماد

*فاطمه هاشمی به بحث‌های شکل‌گرفته بین محسن رفسنجانی و فائزه هاشمی نسبت به انتخابات ایالات‌متحده آمریکا و دونالد ترامپ واکنش نشان داد و گفت: «اصلا دعوا و تنشی میان فائزه و محسن به وجود نیامد، بالاخره افراد برای بیان نظراتشان آزادند و همانطور که یاسر گفت این‌گونه اظهارنظرهاست که به آزادی بیان معنا می‌بخشد. بعضی افراد اصلا انعطاف‌پذیر نیستند نه فقط نسبت به نظر فائزه، بلکه هرکسی که صحبت می‌کند موضع‌گیری می‌کنند؛ هنوز عادت نکردیم که حرف مخالفمان را اگر خوب هم نباشد حداقل بشنویم. هنوز یاد نگرفتیم اگر جوابی هم داریم لااقل منطقی و محترمانه آن را بیان کنیم
*روزنامه اعتماد نوشت:پیگیری‌های «اعتماد» از نزدیکان علی لاریجانی از این حکایت دارد که او اگرچه هنوز به تصمیم قطعی درباره انتخابات نرسیده اما ظاهرا در جمعی گفته که «در صورت کاندیداتوری آقای اسحاق جهانگیری، وارد رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شود

*محمد غرضی، فعال سیاسی گفت: مطالبه عمومی تغییر رویه شورای نگهبان است. مجموعه قدرت سیاسی به دلیل گرفتاری‌هایی که پیش آمده است باید نگران نحوه حضور مردم در انتخابات باشد. اگر شورای نگهبان واقعاً دنبال حضور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ است، باید راه را درازتر و وسیع‌تر ببیند. گروه‌های سیاسی به قدری بد عمل کرده‌اند که مردم به سیاسیون پشت کرده‌اند. احزاب باید اقرار کنند که روش‌هایشان با جمهوریت و اسلامیت‌خواهی تناقضی آشکار داشت. اصلی‌ترین مشکل ما سوءمدیریت و سوءاستفاده است/ اعتمادآنلاین

*گزارش هفته های گذشته یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران اقتصادی در دولت نشان می دهد به رغم پیگیری ها و تلاش های صورت گرفته، حدود 2 سال است جلسات یکی از نهادهای تصمیم گیر اقتصادی که ارتباط مستقیمی با فعالیت و سامان دهی اصناف و تشکل های بخش خصوصی دارد، برگزار نشده که این موضوع علاوه بر انباشته شدن مشکلات در این بخش، باعث دلسردی فعالان اقتصادی در بخش خصوصی نیز شده است.

*بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه، مقرر شده با توجه به اختیارات ناشی از قانون محاسبات عمومی کشور، مبلغ 40 میلیارد تومان از محل اعتبارات ردیف 510000 قانون بودجه سال 1399 با عنوان "هزینه های پیش بینی نشده" به عنوان کمک در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار بگیرد تا صرف ایفای تعهدات این نهاد شود.

https://shoma-weekly.ir/ub7ZOm