گفته می‌شود که...

سلبریتی‌ها مشمول مالیات می‌شوند/بدترین عملکرد در مقابله با کرونا/ادعای جدید درباره بیرانوند/ آقای وزیر! لطفاً منصف باشید/سردار سلیمانی با کدام بمب آمریکایی به شهادت رسید؟/سنگ اندازی جدید بانک ها برای«تولید» و ...

دور زدن تحریم‌ها با صادرات فرآورده‌های نفتی

خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داد: «ایران صادرات محصولات نفتی خود را که مانند نفت خام به خاطر تحریم‌های آمریکا کاهش یافته بود، طی سال‌های اخیر شدیداً افزایش داده است. برخلاف نفت خام که خریداران نهایی آن پالایشگاه‌ها هستند، سایر محصولات نفتی می‌توانند راه خود را به هزاران صنعت کوچک باز کنند و ردیابی آن‌ها بسیار سخت است».

حذف معافیت‌ مالیاتی موسسات کنکور
نمایندگان مجلس در نشست علنی دیروز پارلمان یا بند الحاقی ۱۲ تبصره (۶) لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند. بر این اساس، معافیت‌های مالیاتی موسسات کنکور دانشگاه‌ها حذف می‌شود. بر اساس بند الحاقی ۱۳ این تبصره، رده‌های بسیج (پایگاه‌ها و حوزه‌ها) از پرداخت حق انشعاب آب، برق، گاز و عوارض شهرداری معاف هستند. طبق بند الحاقی ۱۴ این تبصره، سود ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مشترک ایران – ونزوئلا در سال ۱۴۰۰ مشمول مالیات به نرخ صفر است.
علت مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس

«محمدرضا باهنر» چهره فعال اصولگرا و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «دلایل متعددی برای پایین آمدن میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم وجود دارد؛ ازجمله، نارضایتی عمومی از عملکرد دولت و مجلس [که مدیریت هر دو قوه در اختیار جریان اصلاح‌طلب قرار داشت] و یا اینکه مردم احساس کردند مسئولین به فکر دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها نیستند و بعضاً دعواهای سیاسی خیلی افراطی شده است. ما در آستانه ورود به انتخابات‌ها ۸۰ درصد توانمان را برای وحدت صرف می‌کنیم و تنها ۲۰ درصد از توانمان برای رقابت با رقبای سیاسی باقی می‌ماند. البته این مشکلی نیست که تنها ما درگیر آن باشیم و اصلاح‌طلبان نیز گرفتار این مسئله هستند؛ ما کسی را برای انتخابات در نظر نداریم. البته اگر آقای رئیسی به هر دلیلی برای حضور در رقابت‌ها قانع شود، در این صورت فکر می‌کنم خیلی از این اختلافات جمع می‌شود چراکه ایشان هم در پیمایش‌های میدانی و نظرسنجی‌ها از دیگر کاندیدای احتمالی جلوتر است. امیدواری بنده این است که وحدت حداکثری شورای وحدت و شورای ائتلاف را فراهم کنیم و مطرح کردن اسامی و به‌تبع آن نسخه پیچیدن برای دیگران یک نوع فرافکنی است».

سلبریتی‌ها مشمول مالیات می‌شوند
نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٠ در بخش درآمدی بند الحاقی ۳ تبصره ۶ ماده واحده را به تصویب رساندند که براساس آن، معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری موضوع بند(ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفا تا سقف دو میلیارد (۰۰۰/ ۰۰۰/ ۰۰۰/ ٢) ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ ماده (۱۰۵) یا ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شود.

بدترین عملکرد در مقابله با کرونا

«آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا بعد از گذشت تعداد قربانیان کرونای این کشور از مرز ۵۰۰ هزار نفر در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» گفت: «اگر به گذشته نگاه کنید، ما تقریباً از هر کشور دیگری بدتر عمل کرده‌ایم». درحالی‌که ایالات‌متحده حدود ۴ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده، اما ۲۰ درصد از تلفات جهانی ویروس کووید ۱۹ در این کشور رخ داده است.

ادعای جدید درباره بیرانوند
علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ملی‌پوش کشورمان و عضو باشگاه آنتورپ دو روز پیش برای بار دوم در طول یک هفته گذشته مصدوم شد و با برانکارد زمین بازی را ترک کرد. فرارو نوشت؛ هنوز جزئیات مصدومیت دروازه‌بان ایرانی از سوی باشگاه بلژیکی اعلام نشده است. اما سایت «البوابه» عراق در ادعایی عجیب عنوان کرد: علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی عراق بعد از مصدومیت به همراه آنتورپ بلژیک برای مدت ۶ ماه از میادین دور خواهد بود.

رعایت مصالح نظام با گفتگوهای غیررسمی؟

«ربیعی» سخنگوی دولت اذعان داشت: «پیشنهاد طرف اروپایی برای برگزاری نشستی غیررسمی به‌منظور گفتگو و نه مذاکره بین ایران و ۴+۱ با آمریکا به‌عنوان میهمان مورد بررسی ما است. هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و تصمیم نهایی بستگی به متقاعد شدن ما نسبت به این مسئله دارد که شکل‌گیری این گفتگو می‌تواند به آمریکا برای انجام کامل تعهداتش کمک کند یا نه؟! دولت همواره مصالح نظام را نیز در نظر داشته و از همگان بخصوص نخبگان دارای تریبون انتظار دارد از رفتار و بیان جملات هیجان‌زده اجتناب کنند!». این‌که دولت مایل به مذاکره، حتی به‌صورت غیررسمی با آمریکا و طرف‌های بدعهد غربی است، از فهوای سخن دکتر ربیعی قابل‌برداشت است، اما آیا توقع سخنگوی دولت این است که همچون توافق برجام، منتقدین ساکت باشند (و یا با الفاظی همچون تازه به دوران رسیده‌ها، بروید بمیرید، بی شناسنامه‌ها و امثالهم سرکوب شوند) و جامعه منتظر ثمر دادن سیب و گلابی‌های مذاکره با آمریکا در 7، 8 سال آینده باشند؟!
خداحافظی نوه ملکه انگلیس!
یکی دیگر از نوه‌های ملکه انگلیس، عنوان سلطنتی دریافت نخواهد کرد. کارشناسانی که سال‌ها درگیر اخبار و حوادث مربوط سلطنت بریتانیا هستند، این ادعا را مطرح کرده‌اند که بسیاری از افراد درون خانواده سلطنتی یا به صورت خودکار عناوین سلطنتی را دریافت نمی‌کنند، یا بعضی از آنها از دریافت عنوان سلطنتی برای فرزندانشان سر باز می‌زنند. تابناک نوشت؛ این ادعا از سوی امید اسکوبی (نویسنده‌ای که کتاب Finding Freedom را در مورد پرنس هری و مگان نوشته است) مطرح شده است.
دولت‌های حاشیه پاسخگو باشند

سرلشکر باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دیروز در همایش مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس که با حضور مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد، گفت: «ترور سردار سلیمانی یک جنایت آشکار و تروریسم قطعی دولتی است که باید مورد محاکمه و مجازات قرار بگیرد. بمبی که با آن سردار سلیمانی را زدند برای انهدام تجهیزات زرهی بود و تا ۳۰ سانتیمتر در فولاد فرو می‌رفت. کشورهای عربستان، امارات، قطر، اردن، کویت و بحرین به خاطر کمک اطلاعاتی به امریکا برای به شهادت رساندن سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی باید پاسخگو باشند».
بورل: گفت‌وگوها با ایران باید محدود به برجام باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با درک موضع جمهوری اسلامی در کوتاه نیامدن در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب و لزوم عمل به تعهدات توسط طرف‌های غربی برای بازگشت دوباره ایران به تعهدات خویش، در بیانی که نشان از نگرانی وی از کاهش تعهدات کشورمان داشت، اعلام کرد که گفتگو با ایران در حال حاضر باید محدود به برجام باشد و کشورهای غربی نباید همه خواسته‌های خود از ایران را هم‌زمان مطرح کنند».
سردار سلیمانی با کدام بمب آمریکایی به شهادت رسید؟

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به عملیات ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در عراق توسط نیروهای تروریست آمریکایی گفت: یک مهمان خارجی در عراق حضور پیدا کرده است، او حامل پیامی بوده در پاسخ به پیغام و پیام عربستان سعودی به دعوت نخست وزیر عراق، با هواپیمای غیرنظامی مسافربری و یک سفر علنی مشخص داشته. او را مورد اصابت قرار دادند نه با بمب معمولی، با بمبی که تجهیزات زرهی را با آن می زنند، این بمبی که به خودرو سردار سلیمانی زدند،‌ تا ۳۰ سانتی‌متر در فولاد فرو می‌رود؛ این بمب را زدند تا بدن آنها را تکه تکه کنند، چنین جنایتی آنها کردند.

آقای وزیر! لطفاً منصف باشید

زنگنه در حالی در اظهارات اخیر خود شیوه مدیریت پیشین وزارت نفت در پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را «اغتشاش مدیریتی» خواند که به اذعان خود وی تا نیمه سال 92 حدود 70 درصد پیشرفت داشته است. وی البته هیچ اشاره دقیقی به مصادیق اغتشاش مدیریتی نکرد و نگفت این چگونه اغتشاش مدیریتی بود که طی ۶ سال، پیشرفت این پروژه را به 70 درصد رساند و اما در دوره مدیریت وی، تکمیل 30 درصد باقیمانده این پالایشگاه ۶ سال به درازا کشید. وی همچنین در اظهارات دو روز پیش خود، بارها از دستاوردهایی گفت که عموماً نتیجه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است؛ پالایشگاهی که وی تنها در تکمیل حدود 30 درصد باقیمانده آن نقش داشت. رشد بیش از ۲ برابری تولید بنزین دستاوردی است که بخش اعظم آن مربوط به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است. ارتقای کیفیت بنزین و گازوئیل هم البته دیگر دستاوردی است که بخش عظیمی از آن نتیجه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است. البته بخش دیگری از ارتقای کیفیت سوخت تولیدی در کشور، نتیجه بهسازی پالایشگاه‌های کشور است که دراین‌باره هم دولت قبل نقش ویژه‌ای داشته است؛ نقشی که زنگنه بازهم به آن اشاره‌ای نکرد. زنگنه میراث‌دار مجموعه‌ای بی‌نظیر از پروژه‌هایی بود که عموماً با پیشرفت‌های بیش از 50 درصد تحویل دولت یازدهم شده بود. بااین‌حال وی همچنان در تلاش است با انکار حقیقت، خود را قهرمان این حوزه معرفی کند.
«
شهردار سابق تهران» گزینه «حزب اعتماد ملی» برای انتخابات ۱۴۰۰ شد

سخنگوی حزب اعتماد ملی از کاندیداتوری محمدعلی افشانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خبر داد.اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفتگو با مهر، محمدعلی افشانی را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ معرفی کرد و گفت: محمدعلی افشانی از سوی برخی از اعضای شورای مرکزی برای نامزد شدن در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده است.گرامی‌مقدم افزود: افشانی سوابق درخشانی دارد و از نیروهای پاک دست کارگزاران نظام است که در سمت‌های معاونت وزیر، استانداری و شهرداری تهران مشغول به خدمت بوده است. لذا افشانی هم به عنوان یکی از نامزدهای حزب اعتماد ملی مطرح است.وی در مورد عدم حضور الیاس حضرتی در میان نامزدهای انتخابات گفت: الیاس حضرتی رسماً اعلام کرده است که این برای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدا نخواهد شد.گرامی‌مقدم در پایان خاطرنشان کرد: شورای مرکزی حزب اعتماد ملی حضور افشانی را با اجماع‌ساز مطرح کرده است. محمدعلی افشانی هم فعالیت خود را آغاز کرده است؛ اما نتیجه نهایی بعد از اعلام نامزدهای احزاب دیگر و سایر شخصیت‌های اصلاحات مشخص خواهد شد. نهاد اجماع‌ساز قطعاً بعد از ثبت‌نام و مشخص شدن اینکه چند تن از اصلاحات توسط شورای نگهبان تأیید شده، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

بوروکراسی؛ بلای تبلت های مناطق محروم

در حالی که پس از شیوع کرونا و تعطیلی مدارس تعدادی از ایرانیان مقیم خارج از کشور با همکاری برخی مراکز خیریه ایرانی، برای جمع آوری پول و خرید صدها دستگاه تبلت به منظور توزیع در مناطق محروم و نیازمند در ماه های گذشته اقدام کرده اند، گزارش یک مقام دولتی نشان می دهد مجوز واردات بدون سود بازرگانی این تجهیزات رایانه ای، همچنان منتظر ارسال به دستگاه های مربوط است.
تجمع هواداران استقلال
شماری از هواداران تیم فوتبال استقلال به دلیل اعتراض به شرایط تیم‌شان مقابل مجلس تجمع کردند. باشگاه استقلال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هرگونه تجمع از سوی هواداران غیرقانونی است، اما صبح سه‌شنبه شماری از هواداران مقابل مجلس تجمع کردند. این تعداد که به شرایط تیم‌شان و عدم‌رسیدگی به آن معترض هستند، علیه مدیران باشگاه و وزارت ورزش و جوانان شعار دادند.

سنگ اندازی جدید بانک ها برای«تولید»

گزارش یک نهاد مسئول به تعدادی از اعضای اقتصادی کابینه نشان می دهد همچنان تعدادی از بانک ها در زمینه حل مشکلات واحدهای تولیدی و طرح های سرمایه گذاری سنگ اندازی می کنند و در موارد مختلف و گوناگون ، با طرح این استدلال که مجوز واحدهای تولیدی یا طرح سرمایه گذاری، از طریق رده مافوق صادر یا گردش کار آن طی شده، از پذیرش و پیگیری درخواست و رفع مشکل متقاضی خودداری می کنند.

اخراج مسافر به‌خاطر ماسک نزدن
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به الزام تمامی مسافران به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هواپیما گفت: عصر دوشنبه مهمانداران پرواز قشم - تهران شرکت هواپیمایی معراج پس از حضور مسافران در هواپیما به علت برداشتن ماسک توسط یکی از مسافران تذکر داده‌اند، اما مسافر مذکور از استفاده ماسک خودداری کرد. محمدحسن ذیبخش تصریح کرد: برهمین اساس خلبان با انصراف از تیک آف به محل پارک هواپیما بازگشته و پس از پیاده کردن مسافر جهت انجام پرواز اقدام کرده است.

اخبار کوتاه

* رفتن به مراسم ختم یا فاتحه­خوانی در وقت اداری چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر از طرف سازمان ابلاغ شده باشد، ایرادی ندارد، ولی در صورت تصمیم شخصی، نیاز به اذن و اخذ مرخصی ساعتی دارد.

*وزیر امور خارجه: آنچه صالحی با آژانس توافق کرد، یک موفقیت بود. اگر دوستان مجلس مصوبه شورای امنیت ملی را دیده بودند، آن رفتار غیر لازم در مجلس انجام نمی‌شد؛ اگر ضمیمه را بخوانند هیچ چیز مشکوکی نیست. از صبح امروز قانون متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی اجرا شده است؛ ما در تاریخ ۲۷ بهمن رسما به آژانس اعلام کردیم از پنج اسفند این اقدام انجام خواهد گرفت
*
روزنامه «همشهری» از آزادسازی یک میلیارد دلار از اموال ایران توسط کره جنوبی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.این روزنامه نوشت: کره‌جنوبی در گام نخست برای شکسته‌شدن بن‌بست ایجادشده، قرار است به‌زودی یک میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی ایران را نزد بانک‌های آن کشور آزاد و به مقصد اعلام‌شده از سوی ایران منتقل کند.همشهری، آزادسازی این یک میلیارد دلار را برای «نشان‌دادن حسن نیت مقامات کره‌جنوبی» عنوان کرد و مدعی شد که «آنها می‌خواهند ثابت کنند بر عهد خود برای آزادسازی دلارهای حبس‌شده ایران وفادار می‌مانند».

*حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان در مجلس، در رابطه با «نامه برخی نمایندگان به رئیس قوه قضائیه و دعوت از او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری» گفت: تعداد امضاها از ۲۰۸ نفر عبور کرده است. قرار شده است نیکزاد به نمایندگی از اعضای مجلس نامه را خدمت او بدهد و از رئیسی دعوت به عمل آید.
*
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: براساس نتایج بررسی‌های اولیه حجم زیادی از گونه تن ماهیان (زرده و هور) سطح‌ زی سواحل عسلویه و نخل تقی این استان براثر نشت مواد نفتی و آلاینده‌های شیمیایی دچار مسمومیت و تلف شده‌اند. انتخاب نوشت؛ بهزاد حیدری افزود: نمونه‌برداری از ماهیان تلف شده انجام و برای تشخیص علل و عوامل دقیق وقوع این حادثه به مراکز آزمایشگاهی ارسال شده ‌است.
*
فرمانده انتظامی محمودآباد از دستگیری عامل تیراندازی با سلاح شکاری در شهرستان خبر داد. تابناک نوشت، سرهنگ محمود حسین‌زاده با اشاره به دستگیری عامل تیراندازی با سلاح شکاری در این شهرستان اظهار کرد: این فرد با حضور به موقع گشت انتظامی دستگیر شد. فرمانده انتظامی محمودآباد مازندران افزود: متهم در اظهارات خود علت تیراندازی را حالت غیرطبیعی به دلیل مصرف مشروبات الکلی اعلام کرد و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شد.
*
حاج علی خورشیدی از مادحان و پیرغلامان اباعبدا...(ع) پس از طی یک دوره طولانی بیماری بر اثر سکته قلبی در یکی از بیمارستان‌های قم به دیار باقی شتافت. این مداح قمی که از شاگردان برجسته مرحوم مولوی بود از ۵سال پیش به دلیل مشکلات جسمی و سکته با ضعف گسترده عضلانی مواجه بود و به سختی در مجالس از جمله مجالسی که برای تجلیل از وی نیز برگزار شد شرکت می‌کرد. وی یکی از مداحانی بود که با اجرای منحصربه‌فرد در سبک زمینه و پیشخوانی از توانایی خارق‌العاده‌ای در تحریرهای سبک سنتی موسیقی ایرانی نیز بهره می‌برد و مداحی وی کاملا بر اساس معیارهای آوایی ایرانی بود. پیکر پاک این مادح اهل بیت(ع) امروز (چهارشنبه) ساعت ۹ از مسجد امام زین العابدین(ع) در قم تشییع می‌شود.


https://shoma-weekly.ir/yEqfc5