گفته می‌شود که...

سلام اروپا به عصر زغال سنگ/ شکاف ۴۵ درصدی بین عرضه و تقاضای خودرو/ ثبت‌نام مجدد نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیرماه/ مافیای جدید کشور را بشناسید/ شکست زودهنگام طرح رژیم صهیونیستی علیه ایران/ کشتی توقیف شده ایرانی آزاد شد/ بانک مرکزی: نرخ تورم ماهانه کاهش می یابد و...

سلام اروپا به عصر زغال سنگ

برخی کشورهای اروپایی اعلام کردند می خواهند به دلیل کمبود گاز دوباره از زغال سنگ استفاده کنند. به گزارش بیزینس اینسایدر، تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از برنامه خود برای اجرای سیاست اضطراری سهمیه بندی گاز و استفاده دوباره از زغال سنگ به دلیل کمبود عرضه گاز روسیه خبر داده‌اند. طی هفته جاری آلمان، اتریش و هلند اعلام کردند که نیروگاه‌های زغال سنگ سوز می‌تواند به آن ها برای گذر از زمستان پیش رو در سایه بحران کنونی کمبود گاز کمک کند. گزارش ها همچنین حاکی است که در ایتالیا هم نیروگاه‌ها در حال افزایش ذخایر زغال سنگ خود هستند.
نظریه‌پرداز آمریکایی:
آمریکا اوکراین را به ویرانی کشاند

نظریه‌پرداز آمریکایی: «ریشه اصلی بحران اوکراین، تلاش تحت رهبری آمریکا برای تبدیل کردن اوکراین به خاک‌ریز یک کشور غربی در مرزهای روسیه است. طی صحبت‌هایی که در بیش از دو سال و نیم با بازیگران کلیدی روسیه داشته‌ام، هنوز کسی را پیدا نکرده‌ام که عضویت اوکراین در ناتو را چیزی غیر از چالش مستقیم برای منافع روسیه ببیند. اگر جهان غرب سیاست توسعه ناتو به شرق و عضویت اوکراین در این ائتلاف را دنبال نکرده بود، بعید بود امروز جنگی در اوکراین جاری شود؛ ضمن آنکه شبه‌جزیره کریمه هم آلان بخشی از کشور اوکراین بود».
شکاف ۴۵ درصدی بین عرضه و تقاضای خودرو

بازار خودرو طی سه هفته گذشته روند آرام و باثباتی را طی کرده و آن طور که رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران می گوید به دلیل نبود پاسخ گویی به ۴۵ درصد از نیاز بازار، در صورت واردات خودرو قیمت ها می‌شکند. سعید موتمنی افزود: هم اکنون فقط افرادی که نیاز به خودرو دارند، در بازار هستند و خرید و فروش خاصی نداریم و بازار به نوعی راکد است.

ثبت‌نام مجدد نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیرماه

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: بعد از ۱۵ تیر سامانه طرح‌های حمایتی مسکن برای متقاضیان جدید به مدت ۱۵ روز باز می‌شود تا همزمان با اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان پالایش شده، امکان ثبت‌نام از افراد جدید نیز فراهم باشد.
توافق در قطر در گرو واقع بینی غربی ها

وزیر خارجه کشورمان در سفر ترکیه و در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای خود، گریزی بر دور جدید مذاکرات احیای برجام در قطر زد و گفت: «امیدوارم در دور جدید گفت‌وگوهای ایران با طرف‌های مقابل، به‌شرط رفتار واقع‌بینانه آمریکا و سه کشور اروپایی، شاهد رسیدن به نقطه توافق باشیم». امیر عبدالهیان اهداف خود از سفر به ترکیه را نیز این‌گونه برشمرد: «پیش‌نویس پیشنهاد طرف ایرانی درباره سند همکاری‌های جامع و بلندمدت ایران و ترکیه تقدیم چاووش اوغلو می‌شود. توافق کردیم کمیسیون مشترک اقتصادی را در آینده نزدیک برگزار کنیم. اجلاسی برای مقابله با پدیده گردوغبار و مسائل و پیامدهای سوء زیست‌محیطی در تهران برگزار می‌شود. اطمینان داریم ترکیه هیچ‌گاه از حمایت فلسطین و آزادسازی قدس و مسجدالاقصی فاصله نگرفته است. نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی و این‌که صهیونیست‌ها در هر جا که پا گذاشته‌اند، عامل بحران و ناامنی بوده‌اند، حساسیت و ملاحظات خودمان را با صراحت بیان کردیم».
اجاره دلاری به خانه‌های مناطق مرکزی تهران هم رسید

اجاره دلاری آپارتمان های لوکس تهران اتفاق جدیدی نیست، مستاجران این خانه ها معمولا کارمندان سفارتخانه ها و مسافران خارجی هستند که چند ماهی در ایران ساکن هستند اما به تازگی مالکان آپارتمان هایی با متراژ متوسط در محدوده های مرکزی شهر هم علاقه مند شده اند که به صورت دلاری خانه های خود را اجاره دهند.
ضرر
۱۹ میلیارد دلاری روسیه از تحریم صادرات طلا

شب گذشته، آنتونی بلینکن وزارت امور خارجه آمریکا طی مصاحبه‌ای گفت: تحریم صادرات طلای روسیه ۱۹ میلیارد دلار در سال از درآمد‌های کرملین خواهد کاست. بلینکن که به شدت به خاطر عدم کارایی تحریم‌های غرب علیه روسیه تحت فشار است، مدعی شد به زودی تاثیرات این تحریم‌ها خود را نشان خواهد داد. آمریکا، انگلیس، کانادا و ژاپن در نشست گروه G۷ که در آلمان برگزار شده تصمیم گرفتند که واردات طلا از روسیه را تحریم کنند. بلینکن در این مصاحبه گفت: طلا دومین صادرات پردرآمد برای روسیه به شمار می‌رود. این کشور سالانه ۱۹ میلیارد دلار صادرات طلا دارد که بخش قابل توجهی از این صادرات به کشور‌های عضو گروه ۷ G انجام می‌شود؛ بنابراین، تحریم آن باعث می‌گردد که دسترسی دولت روسیه به سالانه ۱۹ میلیارد دلار پول قطع شود.

مافیای جدید کشور را بشناسید

رئیس کمیسیون بهداشت اخیراً از داروخانه‌های زنجیره‌ای که باعث مافیای دارو شده، سخن گفت. طبق اعلام یک منبع موثق، ۷۰ درصد داروخانه‌ها در تهران و ۵۰ درصد در شهرهای بزرگ به‌صورت مافیای زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند. داروخانه‌های زنجیره‌ای هم مشابه همان فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند با این تفاوت که برخلاف آن‌ها، بسیاری‌شان تابلوهای یکرنگ و نام‌های یکسان ندارند درحالی‌که پشت پرده، مدیریت آن‌ها در دست سرمایه‌دارانی است که به حوزه دارو، مکمل‌ها و لوازم‌آرایشی ورود کرده‌اند.

شکست زودهنگام طرح رژیم صهیونیستی علیه ایران

روزنامه الکترونیکی رأی‌الیوم گزارش داد که طرح جدید صهیونیست‌ها برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران به‌جای گروه‌های مقاومت، خیلی سریع شکست خورده است. نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خردادماه گذشته مدعی شد که این رژیم در حال اجرای دکترین موسوم به «سر اختاپوس» علیه جمهوری اسلامی ایران است؛ به این معنی که به ادعای بنت، «ما دیگر با شاخک‌ها، یعنی گروه‌های نیابتی ایران بازی نمی‌کنیم. ما با حرکت به سمت سر [اختاپوس]، معادلات جدیدی را رقم زده‌ایم». رأی‌الیوم با انتشار یادداشتی به این ادعای صهیونیست‌ها پرداخت و نوشت، دولت صهیونیستی طی روزهای گذشته با طرح جدید خود، قصد داشت حملات خود را بر روی ایران متمرکز کند و از نظر داخلی و خارجی با تهران وارد جنگ شود و نه‌فقط با گروه‌هایی مانند حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی، الحشد‌الشعبی یا انصارالله. به گزارش این روزنامه، «تحولات نظامی و اطلاعاتی اخیر نشان داد که استفاده از اصطلاحات توسط صهیونیست‌ها، یک چیز است و آنچه واقعاً رخ می‌دهد، یک چیز دیگر. لذا رژیم صهیونیستی تاکنون نه موفق شده است که ایران را هدف قرار دهد نه به گروه‌های مقاومت ضربه‌ای وارد کند؛ بنابراین گزارش، ایران از ده سال پیش تا به امروز، ازنظر نظامی، سیاسی و اقتصادی قدرتمندتر شده است و نیروهای مقاومت نیز ازنظر تسلیحاتی و قدرت، پیشرفت زیادی کرده‌اند و حتی از بسیاری از ارتش‌ها نیز قدرتمندتر شده‌اند؛ زیرا هم موشک‌های نقطه‌زن در اختیار دارند و هم پهپادهای مدرن و پیشرفته. البته نیروی رزمی دارای توانمندی نظامی بالا را هم باید به توانمندی این گروه‌ها افزود».
کشتی توقیف شده ایرانی آزاد شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آزاد شدن یک فروند کشتی تحت پرچم ایران که اخیرا از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته شده بود، خبر داد.علی‌اکبر صفایی در مراسم روز جهانی دریانورد اظهار کرد: لحظاتی پیش به من خبر دادند که کشتی توقیف شده ایرانی آزاد شد و به سمت کشتی‌ که بار آن را دزدیده بود، حرکت کرد. امیدواریم عملیات SOS ادامه یابد و این بار به کشور باز گردد.وی افزود: از زمانی که دزدی دریایی توسط سومالی‌ها آغاز شد، متاسفانه اولین کشتی‌ که مورد سرقت قرار گرفت کشتی متعلق به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود و این مساله سبب شد تا دلهره عجیبی در دریانوردان که هیچ سلاحی برای دفاع از خود در آب‌ها نداشتند، ایجاد شود. اما با وجود امنیتی که در کشور وجود داشت، جلسات متعددی در این زمینه برگزار و نهایتا ضمن آزادسازی کشتی ایرانی ساز و کار بسیار درستی ایجاد شد که با حمایت‌های نیروی دریایی سپاه و ارتش این مشکل برطرف شد.


دست و پنجه نرم کردن عربستانی ها با تورم افسار گسیخته

کارشناسان سعودی در پخش زنده شبکه دولتی خلیجیه عربستان با اشاره به رشد افسارگسیخته کالا و خدمات در این کشور، گفتند: «اجاره‌بهای مسکن در عربستان 100 درصد افزایش داشته است؛ مشکلات مردم طاقت‌فرسا شده و متأسفانه هیچ قانون و نهادی نیست که نظارتی داشته باشد، قیمت‌ها دیوانه‌وار در حال افزایش است».
بانک مرکزی: نرخ تورم ماهانه کاهش می یابد

معاون اقتصادی بانک مرکزی بخش عمده افزایش نرخ تورم در خردادماه امسال را ناشی از تصمیم به حذف ارز ترجیحی و عادلانه سازی یارانه‌ها دانست و گفت: با کاهش آثار این موضوع، نرخ تورم ماهانه در ماه‌های آتی کاهش می‌یابد. قربانی با بیان اینکه نرخ تورم ماهانه محاسبه شده از سوی بانک مرکزی در خرداد ماه امسال ۱۰.۶ درصد است، خاطرنشان کرد: اصولا متوسط نرخ تورم در خرداد طی سال اخیر همواره بالاتر از ماه‌های دیگر سال بوده است، به طوری که در ده سال اخیر متوسط تورم ماهانه خرداد ۲.۵ درصد و این نرخ در سال قبل نیز ۴.۵ درصد بوده است؛ ضمن اینکه در سال جاری تورم به یک پدیده عمومی تبدیل شده است و اکثر کشور‌هایی که تا پیش از این درگیر تورم صفر بودند، به دلیل اثار جنگ روسیه و اوکراین هم اکنون باتورم بالایی را تجربه می‌کنند.

جبهه فرامرزی روسیه برای تهاجم به اوکراین

تصمیم پوتین برای استقرار سامانه موشکی اسکندر-ام با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در خاک بلاروس، احتمال ورود این کشور به جنگ اوکراین را تقویت کرده است. بلاروس از ابتدای جنگ با روسیه همکاری لجستیکی داشته؛ اما هرگز به‌صورت مستقیم در جنگ مشارکت نکرده است. روسیه اوایل خرداد‌ماه سامانه‌های دفاع موشکی پانتسیر و اس-۴۰۰ خود را در مرز میان بلاروس و اوکراین مستقر کرد. لوکاشنکو هم در این بازه زمانی تصمیم به افزایش نیروهای مستقر خود در مرز از ۶۵ هزار نفر به ۸۰ هزار نفر گرفت.

مالیات خانه های خالی به بن‌بست خورد!

ازآنجاکه قانون، وظیفه شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه را بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده بود و این وزارتخانه باید از طریق سامانه املاک و اسکان، این خانه‌ها را به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کرد؛ نادرست بودن کدهای پستی، مشخص نبودن مالک و زمان خالی بودن واحدها که توسط وزارت راه و شهرسازی استخراج شده، موجب گشته تا از یک‌میلیون و ۱۷۰ هزار واحد خالی معرفی شده توسط این وزارتخانه به اداره امور مالیاتی، تنها دریافت اطلاعات ۱۲ هزار واحد خالی به تأیید سازمان مالیاتی کشور برسد. با این توصیف، بر اساس آمارهای سازمان امور مالیاتی، درآمد دولت از مالیات بر خانه‌های خالی در ۲ ماهه نخست سال جاری تنها حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است و این میزان در سال گذشته صفر بوده است. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، کشورمان در سال‌های گذشته حدود 5.2 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه داشته است ولی تأیید این آمار در واقعیت با مشکل نبود زیرساخت‌های جامع اطلاعاتی مواجه است.
حمله سایبری به سه کارخانه فولاد خوزستان، اصفهان و هرمزگان

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: خط تولید شرکت فولاد هم اینک فعال بوده و مختصر اختلالی که به سایت، کانال‌های اطلاع رسانی و سامانه پیامکی این شرکت وارد شده در حال برطرف شدن است.سایت سه کارخانه فولادی کشور در خوزستان، اصفهان و هرمزگان از صبح امروز دوشنبه 6 تیترماه 1401 پس از حمله سایبری با اختلال مواجه شده‌اند. مدیرعامل شرکت صنایع فولاد خوزستان با تأیید این خبر می‌گوید این حمله هیچ خسارتی به مجموعه فولاد خوزستان وارد نکرد. فولاد مبارکه هم اعلام کرد حمله خوشبختانه خسارت جانی نداشته است.

ناو شهید سلیمانی در راه است

فرمانده نیروی دریایی سپاه: به‌زودی ناو شهید سلیمانی که حامل بالگرد است به ناوگان نیروی دریایی سپاه اضافه می‌شود. گذشت آن زمان که ناوشکن بیگانه وارد منطقه می‌شد و یک بوق می‌زد و همه شناورها خبردار می‌ایستادند.

بادیگارد شب عروسی ساعتی ۸۵ هزار تومان!

این روزها اجاره ماشین عروس و گل آرایی آن در شب‌های عروسی به اقدامی تشریفاتی بدل شده است و نرخ‌های بالای اجاره ماشین عروس، گل‌آرایی و حتی در برخی موارد کرایه اسکورت ماشین عروس، شهروندان را در انجام این کار ناتوان کرده است. در سال ۱۳۹۷ هزینه اجاره خودروهای بی ام‌و از ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر بوده است اما امروزه هزینه اجاره خودروهای این برند از ۳ میلیون تومان تا ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر است. هزینه اجاره خودروهای چینی برای شب‌های عروسی روزانه از ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان متغیر است.بادیگارد نیز این روزها به اقدامی تشریفاتی برای شب‌های عروسی افزوده شده است. بررسی ها حاکی از آن است که هزینه استخدام بادیگارد برای ۱۰ ساعت در روز ۸۵۰ هزار تومان است

اخبار روزانه:
*
ظرفیت‌های فروش فوری محصولات ایران خودرو و سایپا در دقایق ابتدایی این طرح تکمیل شد. روز گذشته دو شرکت ایران خودرو و سایپا اقدام به فروش فوری محصولات خود کردند که ایران خودرو با دو خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو پارس و سایپا نیز با ارائه چندین محصول از جمله تیبا و پراید فروش را استارت زدند که با توجه به تفاوت قیمت کارخانه تا بازار این طرح فروش در دقایق ابتدایی تکمیل ظرفیت شد. این اقدام خارج از روال سامانه قرعه کشی خودرو و به عنوان یک گام برای کنار گذاشتن قرعه کشی خودرو مطرح شده است.
*
موسسه IHS مارکت که بخشی از موسسه رتبه‌بندی S&P گلوبال به شمار می‌رود که اعلام کرده که به خاطر کمبود عرضه نفت در بازار جهانی در نیمه دوم امسال احتمالا قیمت به ۱۳۵ دلار در هر بشکه بالا خواهد رفت. در شرایط کنونی هر بشکه نفت برنت با قیمت ۱۱۰ دلار خرید و فروش می‌شود. با این حال، کارشناسان IHS معتقدند در سه ماهه سوم امسال قیمت تا ۱۳۶.۳ دلار افزایش خواهد یافت. این موسسه در گزارش خود آورده به طور کلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ قیمت نفت حول رقم ۱۳۵ دلار در هر بشکه خواهد بود و متوسط قیمت برای سال جاری ۱۲۲ دلار پیش‌بینی می‌شود.

* بررسی‌های میدانی بازار ارز حاکی از این است که در ادامه روند نزولی روزهای اخیر، قیمت دلار امروز (دوشنبه) دوباره به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشت.

* بانک مرکزی اعلام کرد: با شیوه نامه‌ای که امروز از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه و قرار شد تا امروز نهایی و به شبکه بانکی ابلاغ شود، پرداخت وام کمک ودیعه مسکن نیز بزودی عملیاتی می‌شود.
* بر اساس اخبار منتشرشده بلومبرگ، روسیه در پرداخت بدهی دولتی خود به ارز خارجی نکول کرده است. به نقل از اکونومیک، دوره مهلت حدود
۱۰۰ میلیون دلار روسیه از دو کوپن اوراق قرضه یورو در روز یکشنبه منقضی شد. این اولین نکول روسیه از سال ۱۹۱۸ محسوب می‌شود. با این حال، این نکول که در حال حاضر عمدتا نمادین است برای روس‌هایی که بلومبرگ می‌گوید با مشکلات دیگر اقتصادی مواجه هستند، اهمیت چندانی ندارد. هفته گذشته، روسیه برای اولین بار از مکانیزم جدیدی برای پرداخت کوپن یوروباند خود به روبل استفاده کرد. آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه گفت: این مورد به هیچ وجه نکول نیست. به گفته سیلوانوف، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا در حال ایجاد موانع ساختگی برای پرداخت بدهی‌های خارجی روسیه هستند تا برچسب نکول روی آن بگذارند.
*
علی اکبر علیزاده عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس از نامه ۴۰ نماینده به رییس مجلس برای تعیین تکلیف پشت پرده استیضاح وزیر صمت خبر داد. نماینده دامغان در مجلس گفته است: در بین نمایندگان مطرح شده که دو تن از وکلای ملت درخواست های غیرقانونی مبنی بر انتصاب برخی افراد از وزیر صمت دارند و به همین علت برای استیضاح وزیر صنعت معدن تجارت فشار می‌آورند.نمایندگان در این نامه خواستار تعیین تکلیف این موضوع شده اند، وکلای ملت منتظر پیگیری و پاسخ رییس مجلس هستند.

https://shoma-weekly.ir/MlmJLG