گفته می‌شود که...

سلامی: دشمن را در آرزوهایش منجمد می‌کنیم/ ساخت سریال موسی (ع) به کارگردانی حاتمی کیا متوقف نشده است/ 12 سند همکاری، حاصل سفر یک‌روزه رئیسی به مسقط/ چرا بیت رهبری در جماران مستقر نشد و به خیابان جمهوری آمد؟/ محسنی اژه‌ای: وعده‌های وزیر صمت پیگیری شود/ ویزای اربعین حسینی برداشته می‌شود و...

سلامی: دشمن را در آرزوهایش منجمد می‌کنیم

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، روز دوشنبه در سومین اجلاسیه «مجمع جهادگران کشور» در اردوگاه شهید باکری خرمشهر افزود: «هیچ عمل شرورانه دشمن بدون پاسخ نخواهد بود و دشمن را در آرزوهایش منجمد می‌کنیم». وی با اشاره به شهادت مدافع حرم، سرهنگ پاسدار «صیاد خدایی» در اقدام تروریستی ضدانقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی افزود: «ان‌شاءالله انتقام خون این عزیزان سخت خواهد بود و انتقام خون وی گرفته خواهد شد». وی افزود: «امروز جنگ چهره خود را عوض کرده است و برای شکست نخوردن باید دست‌های مردم را بگیریم و کشور را بسازیم؛ امروز حاکمیت و مردم یکی هستند و هیچ چیزی جز پیشرفت و افتخار مردم مدنظر رهبری و نظام نیست». فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به عملیات روانی دشمن برای ناامید کردن مردم گفت: «کشور حصر اقتصادی، فشار حداکثری ممکن و گزینه‌های نظامی دشمن را از روی میز کنار گذاشت و با جنبش تولید و جنبش نرم‌افزاری و تولید، تحریم را فرصتی برای ساختن و خودکفایی تبدیل کرد». سردار سلامی ضمن گرامیداشت سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: «تجربه داریم که تمام فرصت‌های ما از درون تهدیدات و مخاطرات حاصل شده و امروز حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و اعتلای دین و درخشش جوانان در میدان جهاد ممکن است».
ساخت سریال موسی (ع) به کارگردانی حاتمی کیا متوقف نشده است

خبر تعطیلی ساخت سریال تاریخی «موسی (ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا تکذیب شد.روابط عمومی سیما فیلم اعلام کرد، ابراهیم حاتمی‌کیا تاکنون ۳۰ قسمت از این سریال بیش از ۶۰ قسمتی را کامل بازنویسی کرده است.در حال حاضر نه‌تنها این پروژه متوقف نیست که حدود ۲۰۰ نفر در بخش‌های مختلف پشت دوربین و کارگاه‌های مختلف مشغول آماده‌سازی شرایط تولید سریال هستند
12 سند همکاری، حاصل سفر یک‌روزه رئیسی به مسقط

۱۲ سند همکاری میان مقامات ارشد دو کشور ایران و عمان در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل‌ونقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط‌زیست و ورزشی به امضا رسید و در بیانیه مشترک میان دو کشور، بر توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی و همسایگی تأکید شد.
چرا بیت رهبری در جماران مستقر نشد و به خیابان جمهوری آمد؟

علی اکبر ناطق نوری در کتاب خاطرات خود به این پرسش پاسخ می‌دهد که در ادامه می خوانید: یکی از مباحثی که در آغاز مسئولیت جدید مقام معظم رهبری قابل توجه بود، بحث مکان استقرار ایشان بود. پیشنهاد بعضی این بود که آقا به جماران تشریف ببرند و از همان تشکیلات و امکاناتی که حضرت امام داشتند، استفاده کنند. من خودم به دو دلیل معتقد بودم که ایشان به جماران یا منظریه تشریف ببرند. یکی به لحاظ امنیتی بود. زیرا در تمام دوران جنگ شهر، تهران به راحتی بمباران و موشک باران می شد اما جماران پای کوه قرار داشت. لذا پرواز و مانور در آنجا خیلی سخت بود. دوم این که چون رهبری علی الدوام و شب و روز در محل سکونتشان هستند از نظر آب و هوایی هم باید جای مناسبی داشته باشند. البته آقا به جهت عاطفی و احترام نسبت به حضرت امام و احمدآقا، جماران را نپذیرفتند. همچنین اردوگاه شهید باهنر در منظریه تهران را قبول نکردند و فرمودند اولا این قدر بالا و دور از مردم نمی خواهم بروم. ثانیا آموزش و پرورش و فرهنگیان و دانش آموزان دلشان به همین اردوگاه خوش است و من راضی نیستم که حالا این را بگیرم. خودشان فرمودند: در همین منطقه ریاست جمهوری می مانیم چون اینجا مسئولان، مجلس، دولت و قوه قضاییه در دسترس هستند. در ضمن مثل بقیه مردم داخل شهر هستیم و از حیث حفاظت هم منظقه حفاظت شده است و مشکل خاصی ندارد و حفاظت جدیدی هم نمی خواهد.

فائو: ایران 11 درصد ارزش صادراتی‌اش، غذا وارد می‌کند

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد، ایران را از نظر شاخص امنیت غذایی در رتبه ۷۶ جهان قرار داد و اعلام کرد، ۱۱۹ کشور جهان امنیت غذایی کمتری در مقایسه با ایران دارند. بنا به گزارش فائو، ایران حدود ۱۱ درصد کل ارزش صادرات خود در هر سال، غذا وارد می‌کند.
هشدار پیامکی به متقاضیان نهضت مسکن

اخیرا پیامک‌هایی از طرف برخی افراد سودجو به متقاضیان نهضت ملی مسکن غالبا با محوریت پرداخت آورده ارسال می‌شود که وزارت راه و شهرسازی در این خصوص به متقاضیان هشدار داد، از باز کردن هر گونه پیامک دریافتی از شماره‌های شخصی خودداری کنند. در این اطلاعیه، معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی از هموطنان خواسته با توجه به اینکه در برخی استان‌های کشور پیامک واریز وجه از شماره‌های ناشناس به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ارسال شده که محتمل بر کلاهبرداری از متقاضیان و بروز نارضایتی و عدم اطمینان مردم به دستگاه اجرایی است، مراقب این پیام‌ها باشند.

موسوی تبریزی: روحانی را انتخاب کردیم، چون پوست‌کلفت بود

حجت‌الاسلام موسوی تبریزی از روحانیون فعال اصلاح‌طلب در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، درباره چگونگی حمایت از روحانی در انتخابات سال 1392 ریاست جمهوری، به جلسه‌ای در منزل رئیس‌جمهور دولت اصلاحات اشاره و درباره جزئیات آن توضیح می‌دهد که: «در زمان انتخابات سال 92 و بعد مشخص شدن کاندیدای احراز صلاحیت شده‌. جلسه‌ای مهم و تعیین‌کننده‌ای در منزل آقای خاتمی برگزار شد که بنده نیز در آن جلسه حضور داشتم؛ تقریباً بزرگان اصلاحات همه بودند. بحث حمایت از کاندیدای ریاست‌جمهوری را مطرح کردند و اعضا علی‌رغم اینکه آقای جهانگیری و عارف گزینه‌های ایده‌آل‌تری از روحانی بودند، به این تصمیم رسیدیم که باید از روحانی حمایت کنیم». وی با اشاره به رفاقت قدیمی خود با حسن روحانی، «پوست‌کلفت» بودن را از مزیت‌های وی در نسبت با جهانگیری و خاتمی برشمرده است!
رییس کمیته فقهی بورس: افراد می‌توانند سهام خود را اجاره دهند

مصباحی‌مقدم رییس کمیته فقهی سازمان بورس با اشاره به موضوعاتی که در کمیته فقهی بورس مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار داشت: از مواردی که مورد تصویب کمیته فقهی بورس قرار گرفته تأسیس صندوق وقفه سهام است و در مدتی است که این مشروعیت موضوع بررسی شده و در نهایت مراجع و رهبری با راه اندازی این موافقت کردند و افراد می‌توانند سهام خود را در این صندوق به آستان قدس رضوی وقف کنند.در شرایطی که ارزش سهام وقف شده نزولی باشد آستان قدس رضوی این امکان را دارد که این سهام را تبدیل به احسن کند. رییس کمیته فقهی بورس درباره دیگر موارد تصویب شده در این کمیته گفت: اوراق اجاره مبتنی بر سهام از دیگر موضوعاتی است که در کمیته فقهی به تصویب رسیده و افراد می‌توانند سهام خود را اجاره دهند و امکان برگشت این سهام به کسی که اجاره داده وجود دارد و اجاره گیرنده هم می‌توانند از منافع اجاره این اوراق را دارد.
محسنی اژه‌ای: وعده‌های وزیر صمت پیگیری شود

رئیس دستگاه قضا در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به موضوع خودرو در کشور و قول وزارت صنعت به شورای عالی سران قوا مبنی بر افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آن ظرف مدت یک سال، در صورت واگذاری تعیین قیمت خودرو به این وزارتخانه، گفت: «از تعهد داده شده، حدود شش ماه می‌گذرد. وعده‌هایی که وزارت صمت در مورد تولید و قیمت خودرو داد را پیگیری کنید و نگذارید وعده‌هایی که داده‌اند به فراموشی سپرده شود»
بنزین آزاد همچنان
۳۰۰۰ تومان خواهد بود
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی برای تامین بنزین در کشور وجود ندارد اما باید مدیریت مصرف انجام شود. سالاری با بیان اینکه بنزین بدون تغییر قیمت توزیع خواهد شد و تغییری در نحوه توزیع بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت ایجاد نخواهد شد، اظهار کرد: قیمت بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز همچنان ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.
فتوای شبکه العربیه برای مفتی‌های عربستان

شبکه «العربیه» در برنامه‌ای بی‌سابقه، از علمای کشورش خواست به‌هیچ‌وجه طبق نظر ابن تیمیه، پدرخوانده وهابیت، فتوا ندهند. این برنامه موجب عصبانیت و خشم وهابیان و مفتی‌های عربستان شده و حکم به کفر و ارتداد عوامل شبکه العربیه دادند.
سبک زندگی پشت‌بام خوابی را در کشورمان می‌بینیم

اطهاری کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به تبعات اجتماعی معضل اجاره نشینی در کلانشهرها گفت: تبعات اجتماعی به وجود آمده از افزایش نرخ اجاره امروز به عیان در جامعه دیده می‌شود و خشنوت در حال گسترش است و کشوری که وارد اقتصاد دانش بنیان نشود، حذف تمدنی در آن شکل می‌گیرد. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: امروز دیگر مسئولان نمی‌توانند پشت‌بام خوابی را تکذیب کنند چراکه این سبک زندگی را در کشورمان می‌بینیم.

کاهش نرخ باروری در ایران؛ فرصت کمی باقی مانده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: «یک‌سوم بانوان ایرانی یا ازدواج نکرده‌اند یا فرزند ندارند یا دارای یک فرزند هستند! نرخ باروری در ایران نسبت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کمتر و معادل 1.2 است. در سال ۱۴۰۰ در برخی از مناطق کشور این نرخ حتی به زیر یک رسیده و در برخی مناطق 0.6 بوده است. الآن در میانه پنجره جمعیتی هستیم و فرصت اندکی برای افزایش جمعیت باقی مانده است.
افزایش قیمت نفت برای اقتصاد جهان خطرناک‌تر ازتورم است

هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند گفت باقی ماندن قیمت نفت در سطح ۱۱۰ دلار در هر بشکه می‌تواند تهدید بزرگتری از افزایش نرخ تورم برای اقتصاد جهانی باشد. وی در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» در داووس سوئیس گفت: «اگر قیمت نفت در سطح ۱۱۰ دلار (هر بشکه) بماند، شما تنها در مورد تورم صحبت نمی‌کنید، بلکه در مورد تهدید‌های بزرگتری صحبت می‌کنید. شما می‌دانید اینجاست که حرف «ر» (رکود) وارد می‌شود.» وی افزود: «و اگر اقتصاد جهانی به این سمت برود، همه، از جمله تولیدکنندگان نفت باید با عواقب آن و سپس تورم مواجه شوند

دسته‌گل کارآفرین نمونه در آبادان

دیروز بخشی از ساختمان بزرگ متروپل در خیابان امیری آبادان فروریخت و بر اساس اعلام رئیس جمعیت هلال‌احمر، تاکنون شمار کشته‌شدگان این حادثه به ۱۰ نفر رسیده است. بنا بر اعلام رئیس دادگستری خوزستان، مالک و پیمانکار این ساختمان که به جهت فعالیت در ساخت‌وساز ابنیه، در سال 1397 از سوی دولت تدبیر و امید به‌عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شده بود، به همراه ۶ نفرِ دیگر که نیروهای شهرداری و ناظران ساختمان جزو آن‌ها هستند، بازداشت شده‌اند.
امروز، پایان مهلت ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

امروز فرصت یک‌هفته‌ای متقاضیان برای شرکت در نخستین دوره فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به اتمام می رسد. در نخستین دوره فروش خودرو در این سامانه، بازه‌ زمانی یک‌هفته‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان در نظر گرفته‌ شده است و تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر قرعه‌کشی و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم قرعه‌کشی با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود. عرضه خودرو بر اساس این سامانه بسیار متنوع و چند برابر ظرفیت دوره‌های پیشین خواهد بود و خودروسازان موظف‌اند تمام محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت.

هشدار مرغداران درباره کاهش جوجه ریزی

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: پس از اصلاح یارانه ها، قیمت نهاده‌هایی که در مرغداری استفاده می شود پنج برابر شده‌ و نیاز به نقدینگی هم به همین نسبت افزایش یافته است، اکنون یک مرغداری 20 هزار تایی، در یک دوره به 1.8 میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد. وی افزود: مرغداران نیاز به نقدینگی دارند و در صورتی که تامین نشود احتمال کاهش جوجه‌ریزی وجود دارد.

امکان وقف سهام به آستان قدس

مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار از تاسیس صندوق وقف سهام خبر داد و اظهار کرد: آستان قدس رضوی تقاضا کرد صندوقی در سازمان بورس تاسیس کند تا کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری هستند، بتوانند سهام خود را وقف کنند. درباره این‌ موضوع با رهبر معظم انقلاب و دیگر مراجع عالی قدر مشورت و با وقف سهام موافقت شد. افرادی که مایل هستند می‌توانند سهام خود را به این صندوق واگذار کنند یا منابع مالی خود را به این صندوق بدهند تا این صندوق سهام خریداری و وقف کند.

بی‌بی‌سی: «سلام فرمانده» زمزمه دهه‌ نودی‌ها شده است

رسانه دستگاه سلطنتی انگلیسی در مطلبی با بررسی موج‌آفرینی سرود سلام فرمانده، اگرچه نتوانسته محبوبیت این سرود را زیر سؤال ببرد؛ اما مدعی شده است: «همان‌طور که آهنگ‌های ساسی مدتی موردتوجه قرار گرفت، سلام فرمانده هم می‌تواند زمزمه بخشی از افراد مذهبی و دهه نودی‌ها شود». در ادامه این تحلیل آمده است: «اما سابقه این نوع ترانه‌ها و سرودها نشان داده که عمدتاً موج‌هایی هستند که بر اساس ذائقه فصلی مخاطبان راه می‌افتد و ممکن است پس از مدتی فروکش کند». این تحلیل در حالی است که همین رسانه قبلاً در خصوص آهنگ مستهجن یک خواننده فارسی‌زبان در فضای مجازی آن را «شکست فرهنگی پس از ۴۲ سال» خوانده بود. بی‌بی‌سی نوشته بود: «این میزان استقبال که گفته می‌شود یک رکورد بی‌سابقه است، از توجه و اقبال نسلی می‌آید که قرار بوده در فضای جمهوری اسلامی پرورش یابد و زندگی کند و به چنین ترانه‌هایی گوش ندهد». این استاندارد دوگانه نشان می‌دهد برای بی‌بی‌سی فارسی، سلام فرمانده که شهر به شهر به‌صورت مردمی خوانده می‌شود، یک موج زودگذر است؛ اما ترانه مستهجنی‌ که تنها در گوشه‌هایی از فضای مجازی دیده شده، نماد شکست فرهنگی حاکمیت تلقی می‌شود.
زمان ثبت نام یارانه تمدید شد

سخنگوی هدفمندی یارانه‌ها دقیقی قبل در برنامه زنده تلویزیونی درباره تمدید ثبت نامه دریافت یارانه گفت: متقاضیانی که تاکنون یارانه نگرفته اند برای ثبت نامه دریافت یارانه تا ساعت ۲۴ چهارشنبه ۴ خرداد امکان ثبت نام آنها فراهم شده است. وی درباره اینکه آیا امکان تمدید مجدد وجود دارد، گفت: طبق بررسی‌ها امکان تمدید وجود دارد، ولی فعلاً تا پایان روز چهارشنبه ۴ خرداد این فرصت مجدداً فراهم شده است. سخنگوی هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای شماره کد ملی‌ها جهت ثبت نام در سه روز پیش روی وجود ندارد و هر سرپرست خانواری که یارانه نمی گرفته یا انصراف داده یا دریافت می کرده ولی در یارانه جدید حذف شده است، می‌تواند برای ثبت نامه به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها به آدرس: https://sso.my.gov.ir/login مراجعه کنند. حسینی ادامه داد: سرپرستان خانوار ابتدا کد یو اس اس دی *۴*۴۳*۸۵۷* کد ملی# را وارد کرده و از دریافت یارانه مطمئن شود. اگر یارانه بگیر نیست به سامانه مذکور مراجعه کند.

ویزای اربعین حسینی برداشته می‌شود

معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین خبر داد: «دولت عراق اعلام کرده برای اربعین ویزا نخواهیم داشت و وزیر کشور عراق هم به‌زودی به تهران سفر خواهد کرد. عراقی‌ها گفته‌اند که در چند روز آینده موافقت خود با حضور محدود بدون ویزای زائران عتبات عالیات از مرز زمینی را نیز اعلام می‌کنند. حضور حدود پنج میلیون زائر ایرانی در مراسم امسال پیش‌بینی می‌شود. مرزهای مهران، خسروی، شلمچه و چذابه برای عبور زائران، آماده می‌شوند».
سفرهای خارجی، مِلاک دهک بندی یارانه هاست؟

ابوحمزه معاون وزیر کاربا تاکید بر اینکه در دهک بندی اخیر سفرهای خارجی ملاک نیست، گفت: سفرهای خارجی مبنای سیاست‌گذاری قرار نگرفته و ملاک حذف یارانه نیست. وی افزود: به‌عنوان‌مثال، یکی از اعضای خانواده، حساب خود را به دیگری واگذار کرده‌اند که شخص دیگری با آن تجارت و یا کسب درآمد می‌کند و یا بعضی‌ها خودرو و دارایی‌ها را قولنامه‌ای خریدوفروش می‌کنند که باید شفاف‌سازی صورت بگیرد و افراد حساب‌های خود را تفکیک کرده و دارایی‌های خود را به‌صورت رسمی منتقل کنند.همچنین اگر فردی، حساب شخصی خود را برای تنخواه شرکتی قرار دهد به دلیل گردش حساب بالا جزو دهک دهم قرار می‌گیرد و یارانه‌اش حذف می‌شود.

اخبار روزانه:
*
المیرا شریفی مقدم که دو ماه پیش، شایعه ممنوع التصویری‌اش رسانه ای شد؛ از صبح امروز روی آنتن تلویزیون است. پس از انتشار شایعه ممنوع التصویری او؛ شریفی مقدم اعلام کرد که برای شرکت در آزمون جامع دکترا مرخصی گرفته است.
* مشاور عبدالرضا رحمانی‌فضلی شایعه سوءقصد به وزیر کشور پیشین دولت یازدهم و دوازدهم را تکذیب کرد. روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر پیشین کشور در دولت یازدهم و دوازدهم، در صفحه توئیتری خود نوشت: شیطنت رسانه‌ای معاندین درباره سوءقصد به عبدالرضا رحمانی‌فضلی به شدت تکذیب شده و ایشان به فعالیت عادی و روزمره خود مشغول هستند
.
* لطفی عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک بازار اجاره را جذاب‌تر از سپرده بانکی دانست و گفت: نرخ سود بانکی
۱۸ درصد است، در حالی سال‌هاست نسبت نرخ رهن با اجاره ماهیانه ۳۰ درصد محاسبه می‌شود؛ بنابراین، موجران ترجیح می‌دهند به جای پول پیش، اجاره‌ی بیشتری بگیرند. این می‌تواند فشار به اقشار اجاره‌نشین را افزایش دهد.
* قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک مهمترین عرصه امروز کشور اقتصاد است. اقتصاد دولتی و بهره‌وری پایین آن به پاشنه آشیل اقتصاد کشور تبدیل شده و این زخم کهنه ای است که سال هاست سایه آن سنگینی می کند. باید توجه داشت که اتفاق مثبتی که در حوزه اقتصادی رخ داده با حضور مردم ممکن شده است. در خصوصی سازی باید بدون راز و با توجه به اهلیت افراد عمل کنیم
. هدف واگذاری ها صرفاً به برداشتن باری از روی دوش دولت محدود شده و این در حالی است که باید به حفظ و ارتقای مجموعه ها توجه کنیم. اگر خصوصی‌سازی منجر به مردمی سازی اقتصاد شود می‌توانیم بگوییم به نقطه مطلوب رسیده‌ایم.
* رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکهبرای خرید هواپیما نیز منتظر مذاکره رفع تحریم‌ها نیستیم و امکان خرید هواپیما وجود دارد،گفت: افزایش ناوگان درخواست به حق مردم است و تقریباً
۱۰۰ فروند هواپیمای زمین‌گیر داریم که باید به چرخه پرواز برگردانیم، البته خرید هواپیما نیز در دستور کار است که می‌تواند به پوشش تقاضا کمک کند.

https://shoma-weekly.ir/SJ8spG