گفته می‌شود که...

سرنوشت نامه تاریخی واعظی به نوبخت/شبکه عربی، خودتان عرضه ندارید سلاح بسازید، به ایران انتقاد می‌کنید؟/چرا اوکراین همان آمریکاست؟/۴ هزار نفر از فرزندان مدیران کشور در خارج از کشور هستند/رَجَز حسینی یک مداح که اینستاگرام را عصبانی کرد/نظر شهاب حسینی در مورد امام حسین/نرخ سود بین بانکی به کانال ۲۰ درصد بازگشت/پاسخ‌ وزیر امور خارجه به سؤالات نمایندگان و ...

سرنوشت نامه تاریخی واعظی به نوبخت
یک سال پس از اعلام ناتوانی دولت قبل از اختصاص بودجه برای پروژه آبرسانی به شهرستان آبیک که در نامه واعظی رئیس دفتر رئیس دولت دوازدهم خطاب به محمدباقر نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه از قول حسن روحانی تصریح شده بود، استاندار قزوین در توئیتی از اقدام دولت سیزدهم برای رفع مشکل آب شرب شهرستان آبیک خبر داد و اعلام کرد: بزودی آب باکیفیت‌ و گوارا در دسترس شهروندان‌ صبور و عزیز آبیک‌ قرار خواهد گرفت. اعلایی در ادامه نوشت: مدیونِ مردمیم‌ و ممنون همه کسانی که برای انجام‌ این خدمت نقش داشته‌اند. به گزارش ایرنا، ورود آب سد طالقان به مخزن آب شرب شهرستان آبیک به‌عنوان تحقق یکی از وعده‌های مهم آیت‌الله رئیسی در آستانه یک‌سالگی دولت سیزدهم در حالی است که رئیس دولت سابق به بهانه خالی بودن خزانه از اجرای آن شانه خالی کرده بود. براساس نامه دفتر رئیس جمهور سابق در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۰ که در پاسخ به نامه‌ محمدباقر نوبخت برای پرداخت مبلغ مورد نیاز برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به آبیک از محل خزانه، صادر شده بود، حسن روحانی خطاب به نوبخت گفته بود:«همه موجودی خزانه براساس درخواست‌های جنابعالی خالی شده است. موجودی وجود ندارد.» این نامه را، هم از جهت تحویل دادن خزانه خالی به دولت سیزدهم و هم از جهت در اولویت بودن تجهیز ساختمان‌های لاکچری نظیر سلام به جای پروژه‌های خدمت‌رسانی به مردم، می‌توان برگی قضاوت‌کننده در تاریخ هشت ساله دولت حسن روحانی دانست.
شبکه عربی، خودتان عرضه ندارید سلاح بسازید، به ایران انتقاد می‌کنید؟
!

مجری شبکه عربی الحوار گفت: «خجالت‌آور است، درحالی‌که ایران فناوری بومی ساخت سلاح دارد، کشورهای عربی در سال 2022 میلادی هنوز به دنبال خرید چند موشک با قیمت‌های چند میلیارد دلاری از آمریکا هستند، موشک‌هایی که در هر جنگی، در چند ثانیه دود خواهند شد. ناراحتید ایران توان هسته‌ای دارد؟ گوارای وجودشان چون با دست خودشان به آن رسیده‌اند! شما هم خودتان سلاح بسازید، ببینید در این برنامه چه خواهم گفت. چطور می‌گویید ایران تحت تسلط آمریکاست؟ این هیاهوی بیهوده عربی را تمام کنید، باید اعتراف کنیم ایران خود را در مقابل آمریکا ثابت کرده است. دو کشور عربی بزرگ تا توانسته‌اند سلاح خریده‌اند؛ اما هنوز حتی از پس یمنی‌ها نتوانسته‌اند بر بیایند، بلکه این آن‌ها هستند که به عمق کشورهای شما رسیده‌اند
چرا اوکراین همان آمریکاست؟
!

نسخه استرالیایی National Review می‌نویسد که سه کنسرسیوم بزرگ فراملی آمریکایی 17 میلیون هکتار زمین کشاورزی اوکراین را از میان کل مساحت 600000 کیلومترمربعی این کشور را خریداری کرده‌اند. برای مقایسه، 16.7 میلیون هکتار زمین کشاورزی در کل ایتالیا وجود دارد؛ بنابراین معلوم شد که سه شرکت آمریکایی زمین کشاورزی مفید بیشتری را در اوکراین نسبت به کل ایتالیا خریداری کرده‌اند. این شرکت‌ها کدم‌اند؟ کارگیل، دوپونت و مونسانتو آلمانی- استرالیایی هستند؛ اما با سرمایه آمریکایی. سهامداران اصلی آن‌ها ونگارد، بلک راک و بلک استون آمریکایی هستند. بلک راک - یک صندوق 10 تریلیون دلاری است، ونگارد 6 تریلیون دلار، بلک استون 881 میلیارد دلار است. این‌ها شرکت‌هایی هستند که قصد به دست گرفتن آینده بشریت را دارند.

۴ هزار نفر از فرزندان مدیران کشور در خارج از کشور هستند

«محمد صالح هاشمی گلپایگانی» دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر با بیان اینکه ۳ الی ۴ هزار فرزند مدیر میانی در طی سال‌های گذشته تاکنون در خارج از کشور هستند، گفت: «چه اصراری است فردی مسئول باشد، درحالی‌که فرزندش در خارج از کشور باشد. یک رقابتی بین مسئولان نیز وجود دارد؛ یعنی نمی‌شود افراد به دنبال تأمین یورو و دلار برای فرزندانشان باشند، اما با صدای بلند استقلال کشور را اعلام کنند. برخی از این مدیران همچنان در حال فعالیت هستند. متأسفانه قانونی در این زمینه نداریم. البته به ما ایراد گرفتند که اگر مدیری فرزندش در یک کشور دیگر است به مدیر چه ارتباطی دارد و چرا باید از وجود یک مدیر توانمند محروم شد. چه بخواهد این مدیر در مسئولیت خود باشد چه نباشد، باید مجلس در این خصوص تصمیم بگیرد که ما هم در این زمینه به مجلس نامه ارسال کرده‌ایم. اقداماتی نیز در این زمینه در صحن مجلس انجام شده بود اما اقدامی که به‌صورت قاطع باشد هنوز صورت نگرفته است
رَجَز حسینی یک مداح که اینستاگرام را عصبانی کرد

اینستاگرام صفحه میثم مطیعی را به دلیل انتشار رجزخوانی درباره نابودی رژیم صهیونیستی مسدود کرد. پیشتر هم اینستاگرام صفحه یک‌میلیونی مطیعی را مسدود کرده بود. در همین حال پویش‌های متعددی در واکنش به مسدود شدن صفحه اینستاگرام مطیعی به دلیل رجز «الله‌اکبر، خامنه‌ای رهبر»، با عنوان #صدای_میثم_مطیعی_هستیم در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است.

نظر شهاب حسینی در مورد امام حسین

بازیگر سرشناس تلویزیون و سینمای کشورمان در خصوص اباعبدالله الحسین (ع) و ضرورت تولید آثار هنری درباره این شخصیت عظیم گفت: «با عشق به امام حسین (ع) می‌توان امیدوار بود که مشیت خداوند بر هدایت آدم قرار گرفته است. اگر چنین شخصیت عظیمی در هر قوم و ملتی وجود داشت، تابه‌حال صدها اثر ارزشمند درباره او تولید شده بود، اما ما هنوز هیچ کار بزرگی درباره این امام بزرگوار انجام نداده‌ایم. امیدوارم اراده‌ای برای این کار مهم شکل بگیرد
نرخ سود بین بانکی به کانال
۲۰ درصد بازگشت
بر اساس اطلاعات منتشره از سوی بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به ۳۰ تیر به ۲۱.۳۱ درصد رسیده بود که بیشترین نرخ سود بین بانکی در سال ۱۴۰۱ بود. این نرخ پس از اعتراض فعالان بازار سرمایه و مدیریت بانک مرکزی از هفته نخست مرداد وارد مدار نزولی شد. نرخ سود بین بانکی در هفته نخست مرداد به ۲۱.۱۳ درصد رسیده بود که نسبت به هفته منتهی به ۳۰ تیرماه ۰.۱۸ درصد کاهش داشت. روند نزولی نرخ سود بین بانکی در دومین هفته مردادماه نیز تداوم داشت؛ و در پایان هفته منتهی به ۱۳ مرداد به ۲۰.۶۴ درصد رسید.

پاسخ‌ وزیر امور خارجه به سؤالات نمایندگان

«امیرعبدالهیان» با شرکت در جلسه رسمی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به سؤالات نمایندگان مردم پاسخ داد. وی گفت: «روند انتصابات در وزارت امور خارجه به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی و کاملاً تخصصی، تابع ضوابطی است و مراجع ذیصلاح در خصوص انتصاب یا ابقای افراد در سمت‌های حساس اعلام نظر می‌کنند. موافقت‌نامه همکاری بیست‌ساله با روسیه فعلاً در مرحله بررسی میان دو کشور قرار دارد و در صورت تأیید نهایی حتماً باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. با پیگیری وزارت امور خارجه و در رایزنی‌های فشرده با ترکیه، کارگروه مشترکی بین دو کشور برای رسیدگی به موضوع آب تشکیل شده است که با هم ارتباط دارند. در مدت استقرار دولت جدید، حجم مبادلات تجاری از ۲۷ درصد تا ۵۷۰ درصد افزایش یافته است. همچنین با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت، تعداد رایزن‌های بازرگانی افزایش یافته‌اند. با کشورهای افغانستان و ترکیه رایزنی‌های فشرده و گسترده‌ای برای حفظ حقابه ایران از رودخانه‌های هیرمند و ارس انجام شده است
خودروسازها باید مالیات نقل‌وانتقال خودرو را بدهند

سازمان امور مالیاتی، خودروسازان را مسئول پرداخت مالیات بر اولین نقل و انتقال خودروهای صفر کیلومتر اعلام کرده است. در متن نامه داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی به حسین فرهیدزاده، سرپرست سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آمده است: بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، پرداخت اولین مالیات نقل و انتقال خودرو، بر عهده کارخانجات سازنده و یا وصل کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی و یا واردکنندگان ( نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی ) است. کارخانجات سازنده و یا وصل کننده قطعات پیش ساخته داخلی و واردکنندگان خودرو مکلفند بدون درج در صورتحساب فروش، مالیات یاد شده را به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می‌کند، پرداخت کنند.

ضرب و شتم عزاداران حسینی در کابل

گروهی از طالبان به سقاخانه‌های دشت برچی کابل هجوم بردند و بدون مقدمه مانع توزیع نذر و فعالیت‌های موکب‌های عزاداری مردم افغانستان شده‌اند. گفته می‌شود در پی رفتار خشونت‌آمیز طالبان، چندین نفر از عزاداران حسینی به‌شدت زخمی و مجروح شده‌اند. صبح دیروز نیز شماری از زنان عزادار حسینی به‌منظور شرکت در مراسم سوگواری شهادت امام حسین (ع) و روز عاشورا، از نواحی مختلف شهر مزار شریف با پای پیاده به زیارت سخی در این شهر آمدند، اما باوجود این‌که روز‌های دوشنبه مختص زنان است، آنان اجازه ورود به صحن روضه را نیافتند.
عرضه کنندگان گوشت از پرداخت مالیات معاف شدند

بر اساس اعلام معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی عرضه انواع گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی دام‌های سبک و سنگین و قطعات بدن دام مطابقجزو۴-۵ بند الف ماده قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ مشمول کالاهای معافیت مالیاتی بوده و از پرداخت مالیات و عوارضمعافند.

روزنامه آمریکایی: زمستان در اروپا می‌تواند بهار پوتین باشد

«وال‌استریت ژورنال» درباره طرح کرملین برای افزایش قیمت انرژی، ایجاد آشوب اجتماعی و وادار کردن دولت‌های حامی اوکراین به استعفا، می‌نویسد؛ در ماه‌های آینده، اروپا باید با آسیا برای گاز طبیعی مایع روسیه بجنگد؛ زیرا وضعیت کشورهای اتحادیه اروپا با نزدیک شدن به زمستان، بدتر می‌شود. قیمت بالای انرژی باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که منجر به ناآرامی می‌شود و مردم با کیف پول خالی شروع به رأی دادن می‌کنند. هدف نهایی پوتین به قدرت رساندن دولت‌هایی است که قصد حمایت از اوکراین را ندارند.
کارگران سالی سه کیلو گوشت قرمز هم مصرف نمی‌کنند

یک خانواده‌ی سه نفره‌ی کارگری اگر یک روز بخواهند غذای گوشتی بخورند، باید کل دستمزد آن روزِ نان‌آور خانواده را برای خرید فقط یک کیلوگرم گوشت قرمز هزینه کنند! کاظم فرج‌اللهی فعال کارگری، به ایلنا می‌گوید:ناتوانی در خرید اقلام غذایی باکیفیت، فقط مختص به حداقل‌بگیران یا کارگران ساده نیست، طبقه‌ی متوسط هم به این حال و روز دچارند.سفره‌ها ناچاراً از اقلام ارزان ولی بی‌کیفیت پر شده و سرانه مصرف گوشت احتمالاً به پایین‌ترین رقم در دهه‌های اخیر سقوط کرده است. وقتی فرزند یک خانواده‌ی کارگری یا حتی خانواده‌ی متوسط، با سیب‌زمینی و سویا و نهایتاً تخم مرغ تغذیه می‌کند، چطور می‌تواند رشد مطلوب داشته باشد و فردای این کشور را بسازد؟!

جانشین پلیس راهور: افزایش کیفیت خودروهای داخل، ادعایی بیش نیست

«سردار تیمور حسینی» در خصوص کیفیت خودروهای تولیدی کشور گفت: «کیفیت خودروهای تولید داخل هیچ تفاوتی با گذشته نکرده و از نظر پلیس کماکان مشکل کیفیت وجود دارد. اگر وزارت صنعت ادعا کرده در حال افزایش کیفیت است، این‌ها داستان و ادعایی بیش نیست و هیچ اتفاقی نیفتاده. رانت و مافیا همچنان با قوت کار خود را پیش می‌برد و به کسی پاسخ‌گو نیست و همچنان شاهد مشکلات کیسه هوا در خودروها هستیم».

تأکید ایران بر خواسته‌ای مشروع خود در مذاکرات

«محمد مرندی» مشاور رسانه‌ای هیئت مذاکره‌کننده ایران گفت: «پیشرفت کلی در مذاکرات وین حاصل شده اما برخی مسائل همچنان نیاز به حل‌وفصل دارد. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در تحمیل خواسته‌ها و تصمیمات خود بر ایران در خصوص توافق هسته‌ای شکست خوردند و موضوع سپاه پاسداران نیز شرطی در مذاکرات نبوده، بلکه رسانه‌های غربی درباره آن بزرگنمایی کرده‌اند
ابراز نگرانی بایدن از مانور چین

رئیس‌جمهور آمریکا گفته از بابت تایوان نگران نیست؛ اما در خصوص اقدامات چین در منطقه نگران است. تنش‌ها در این منطقه پس از سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بالا گرفت. ارتش چین اعلام کرده است به مدت یک ماه در شمال دریای زرد رزمایش برگزار می‌کند. تایوان هم خبر داده که آن‌ها هم رزمایش ۳ روزه دفاع در برابر حمله را انجام می‌دهند.

اخبار روزانه:
*صفحه توئیتر عربی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه واکنش نشان داد. به گزارش فارس، صفحه توئیتر عربی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه واکنش نشان داد. ترجمه متن توئیت پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر دفتر حضرت آیت الله خامنه ای به شرح زیر است: «شمر امروز، نخست‌وزیرِ اسرائیل است. ما شمر را لعنت می کنیم، برای اینکه ریشه شمری عمل کردن را در دنیا بکنیم؛ ما یزید و عبیدالله را لعنت می کنیم، برای اینکه با حاکمیت یزیدی، حاکمیت ظلمِ به مؤمنین در دنیا مقابله کنیم
*
در پی اقدام تحریک‌آمیز در اهانت به قرآن مجید و مقدسات اسلامی در شهر هامبورگ، کاردار سفارت آلمان در تهران در غیاب سفیر این کشور، توسط رئیس اداره اول غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ضمن محکومیت شدید این اقدام، تأکید کرد: منتظر واکنش فوری، شدید و صریح آلمان در برخورد با عوامل این اقدام توهین‌آمیز و پیگیری سریع قضایی برای پیشگیری از تکرار چنین اقداماتی هستیم.
*فرمانده انتظامی البرز: به دنبال انتشار فیلم زیر گرفتن یک خانم به وسیله خودرو
۲۰۶ در منطقه رجایی شهر کرج، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار کلانتری ۱۵ رجایی شهر کرج و کارآگاهان اداره مبارزه جرایم جنایی قرار گرفت. بررسی اولیه حاکی از این بود که به دنبال وقوع یک تصادف جزئی بین دو خودرو، درگیری لفظی بین رانندگان ایجاد می‌شود که با بالا گرفتن درگیری راننده یکی از خودروها پیاده می شود و در این حین، راننده ۲۰۶ اقدام به زیر گرفتن او می کند. راننده خودرو و عامل تصادف نیز توسط کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی شناسایی و به پلیس آگاهی هدایت می شود
*وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به اینکه با هدایت های رهبری و مجاهدت دولت، تلاش ها برای رفع مشکلات اقتصادی با جدیت ادامه دارد، گفت: به فضل الهی افق روشنی در انتظار اقتصاد کشور است. خاندوزی در جمع عزاداران حسینی هیات فاطمیون در جوار مرقد مطهر امامزاده یحیی بن زید علیه السلام با بیان اینکه هدایت های رهبر معظم انقلاب و تلاش دولت در ماههای اخیر با شدت و جدیت ادامه دارد، افزود: تردیدی نداشته باشید که با توکل بر خدا، روزهای روشنی در انتظار کشور عزیزمان خواهد بود. وزیر اقتصاد و امور دارایی با تاکید بر اینکه ما از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات مردم دریغ نخواهیم‌کرد، ادامه داد: از شما عزیزان نیز خواهش دارم مسئولان دولت به ویژه رئیس جمهور را از دعاهای خیر خود محروم‌ نکنید تا بر دشمنان خارجی و بدخواهان‌ داخلی فائق آمده و در مسیر خدمت به مردم موفق باشند
.
*بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به همه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اعلام کرد: در راستای اجرای قانون مبارزه با پولشویی، افتتاح هر گونه حساب برای کارکنان اشخاص حقوقی به صورت گروهی ممنوع است. در این بخشنامه آمده است: مشاهده شده برخی مؤسسات اعتباری به درخواست مشتریان حقوقی اقدام به افتتاح حساب سپرده به صورت گروهی با ترک تشریفات مذکور در آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی به نفع اشخاص حقیقی که دارای رابطه استخدامی با شخص حقوقی هستند می‌کنند که این اقدام امکان انجام رویه‌های شناسایی معمول را از مؤسسه اعتباری سلب می‌کند. در این بخشنامه روش جایگزین برای افتتاح حساب سپرده گروهی اشخاص حقوقی، استفاده از روش‌های غیر حضوری و الکترونیکی پیشنهاد شده است
.
*کمیته حقوق بشر سازمان ملل‌متحد، رویکرد اسلام هراسانه فرانسه برای ممنوعیت حجاب برای زنان مسلمان را محکوم کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نهاد مستقر درسازمان ملل طی بیانیه‌ای اعلام کرد؛ فرانسه با منع یک زن مسلمان از استفاده از حجاب در مدارس، معاهده‌ی بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده است
.
*مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌های کشور به منظور بررسی بیشتر در این خصوص تعلیق و تردد در آزادراه‌های کشور با نرخ‌های گذشته خواهد بود.امین کیانی اعلام کرد
: در پی برگزاری نشست ویژه برای بررسی نرخ‌های جدید عوارض آزادراه‌های کشور در ستاد وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر نرخ‌های جدید عوارض آزاد راه‌های کشور به منظور بررسی بیشتر در این خصوص تعلیق و تردد در آزادراه‌های کشور با نرخ‌های گذشته خواهد بود.تردد در آزادراه‌های کشوری به روال قبلی خواهد بود و از اعمال هرگونه افزایش نرخ تا اطلاع ثانوی خودداری خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/E0uop3