گفته می‌شود که...

سرعت رشد تورم ایران در میان ۱۰ کشور نخست جهان!/قلی‌اف: ما جزوی از خاک ایران بودیم/ورود ۶۰ میلیون دُز واکسن در یک ماه آینده به کشور/۷۰ درصد هواپیما‌های کشور زمین گیر هستند/۱۱ دالان تجاری ایران با کشورهای دوست/جمعیت؛ مسئله اورژانسی کشور!/اذعان رژیم صهیونیستی به دست داشتن در ترور شهید سلیمانی و ...

سرعت رشد تورم ایران در میان ۱۰ کشور نخست جهان!

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد کشور بدون استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از دشواری‌هایی که امروز به آن‌ها دچار شده است، خارج نخواهد شد. غلامحسین شافعی در جلسه اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به آمار‌های تورمی در کشور، انفعال نسبت به‌ضرورت اصلاحات اقتصادی را عامل تشدید این شاخص برشمرد و توضیح داد: آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که نام ایران در فهرست۱۰ کشور با بالاترین سرعت رشد تورم قرار دارد. در صدر این جدول، نام‌هایی همچون ونزوئلا، سودان و زیمبابوه را مشاهده می‌کنیم و ایران نیز همراه این کشور‌ها در میان ۱۰ مورد اول قرار می‌گیرد.
قلی‌اف: ما جزوی از خاک ایران بودیم

رئیس پیشین پارلمان جمهوری باکو در واکنش به مواضع برخی نمایندگان آذربایجان در خصوص ایران، به گوشه‌ای از حقایق تاریخی منطقه اشاره و تأکید کرد: «روس‌ها به ایران یورش آوردند و اینجا (باکو) را اشغال کردند؛ یعنی خاک امپراتوری ایران، حکومت فارس نیست! کمی به مغز و سرتان محکم بزنید. تا سال ۱۹۱۸ به ما آذربایجان نمی‌گفتند، این‌ها در نوشته‌های تاریخی هم هست بروید بخوانید؛ من یک تاریخدان عادی در آذربایجان (باکو) نمی‌بینم. می‌گویند آذری‌های ایران استقلال‌طلب‌اند، ستارخان جنگید تا آذربایجان را مستقل کند! این‌ها همگی دروغ هستند. ستارخان برای برپایی مجلس در ایران به پا خاست؛ اصلاً از این خبرها نبوده است که می‌خواست آذربایجان را مستقل کند. می‌گویند ایران را درهم می‌کوبیم، از این خبرها نیست از این کارها با ایران نمی‌توان کرد. ارتش ایران آنجا ایستاده است و عربستان و امارات از ترس ایران به فکر نزدیک شدن به ایران‌ هستند. ایران ده سال با عراق جنگید؛ پشتیبانی‌هایی که آمریکا و غیره از عراق کردند و با آن‌ همه کمک‌، کاری پیش نبردند؛ ایران تا پایان هم ایستادگی کرد».
آمار ابتلای زائران اربعین به کرونا نگران کننده است

علی زینی‌وند استاندار کرمان: شب گذشته تنها پرواز مستقیم عراق - کرمان بازگشت و نتیجه تست کرونای زائران اربعین نگران کننده بود، زیرا تعداد قابل توجهی از مسافران با تست مثبت بازگشتند. سازمان حج و زیارت فهرست افرادی که در مراسم اربعین شرکت کردند،باید به علوم پزشکی ارائه دهد و از همه تست گرفته شود، مدیران و کارمندانی که کربلا رفتند بدون ارائه تست منفی به محل کار برنگردند. تعطیلی های اخیر و بازگشت زائران اربعین برای ما زنگ خطری برای افزایش شیوع کروناست.

ورود ۶۰ میلیون دُز واکسن در یک ماه آینده به کشور

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر کشورمان اعلام کرد: «از دهم مهرماه تا دهم آبان ماه ۶۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور می‌شود. نوع این واکسن‌ها سینوفارم بوده و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد. بنا بر اعلام صورت گرفته، ورود واکسن فایزر در دستور کار جمعیت هلال‌احمر قرار ندارد
۷۰ درصد هواپیما‌های کشور زمین گیر هستند

مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان این که از حدود ۳۵۰ هواپیما تنها ۱۰۰ هواپیمای فعال در اختیار داریم، اظهار کرد: دولت گذشته به جای تامین قطعه، هواپیمای نو خریداری کرده و این موضوع موجب زمین گیر شدن حدود ۷۰ درصد هواپیما‌های کشور شده است.

امیرعبدالهیان: به باکو اعلام کرده‌ایم حضور رژیم صهیونیستی را تحمل نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه با حضور در برنامه زنده «نگاه» شبکه یک سیما، به بیان برخی مواضع کشورمان در موضوعاتی همچون مرزهای شمال غرب، رزمایش فاتحان خیبر ارتش در این منطقه و موضوع مذاکره پرداخت. امیرعبداللهیان گفت: «در مباحث ژئوپُلیتیک حساسیت جدی داریم و با صراحت به جمهوری آذربایجان اعلام کردهایم که تغییر مرزها پذیرفتنی نیست. در پشت این تحرکات صهیونیستها قرار دارند و ما تلاش میکنیم، باکو در این تله قرار نگیرد. به باکو اعلام کردهایم که هرگز حضور عناصر رژیم جعلی صهیونیستی را در نزدیکی مرزهای خود تحمل نمی‌کنیم. مداخلات صهیونیستها و تروریستها در این کشور برای ما روشن است و رزمایش ما پیامی به اینها بود. وزیر خارجه در خصوص تداوم مذاکرات وین در دولت رئیسی نیز با اشاره به این‌که مذاکره‌ای که انتهایش قهوهخوری باشد به درد ما نمی‌خورد، افزود: «آمریکایی‌ها از کانال‌های مختلف سعی داشتند در نیویورک با ما ارتباط بگیرند، به واسطهها گفتم که اگر آمریکا نیت جدی دارد، نشانه جدی صادر کند. نشانه هم آن است که حداقل ۱۰ میلیارد دلار از پولهای بلوکهشده را آزاد کند».
مشاور وزیر در نظارت بر فروش اموال بابک زنجانی منصوب شد

وزیر نفت در حکمی، علیرضا ضیغمی را به‌عنوان «مشـاور وزیر در امور محوله از جمله نظارت بر فروش اموال و دارایی‌های بابک زنجانی» منصوب کرد.
اعتراف صریح ترکیه به اشغالگری در سوریه

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: «دوستان در غرب به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که ترکیه نیرویی اشغالگر در سوریه است، اگر روسیه و آمریکا حق ورود به سوریه را دارند، پس ترکیه نیز چنین حقی را برای خود دارد!».

پوست‌اندازی و جوان‌گرایی در حزب کارگزاران!

بعد از استعفای «فرزانه ترکان» از عضویت در حزب کارگزاران و همچنین «یدالله طاهرنژاد» از شورای مرکزی این حزب، ‌حسین مرعشی نیز از شورای مرکزی حزب کارگزاران استعفا داد. محمد عطریانفر با تأیید این خبر، استعفاهای اخیر در حزب کارگزاران را در راستای «پوست‌اندازی» این حزب و واگذاری جایگاه‌های حقوقی به «جوان‌ترها» عنوان کرد! به نظر می‌رسد این نوع استعفاها اولاً به دلیل ناکامی این حزب در به دست گرفتن ارکان قدرت در مجلس، ریاست جمهوری و شوراهای شهر در انتخابات امسال و دو سال پیش بوده است و ثانیاً به دلیل تحلیل این اعضا در ناکامی برای جلب آرای مردم در انتخابات آینده است، وگرنه از ابتدای شکل‌گیری این حزب دولت ساخته از زمان دولت مرحوم هاشمی، کارگزاران به دلیل یکدست بودن اعضایش به حزب خانوادگی مشهور شده است و جابه‌جایی قابل توجه در اعضای ارشد آن مشاهده نشده است.
مسئول امور ایران در دوره اوباما: از ایران شکست خوردیم

«دنیس راس» به نشریه آمریکایی گفت: «ایرانی‌ها به‌وضوح دیگر هراسی از ما ندارند. ما در حقیقت نه در موضوع هسته‌ای و نه در منطقه، دیگر سطحی از بازدارندگی نداریم». وی سیاست‌های اشتباه آمریکا در پیشبرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را نتیجه وضعیت فعلی در برنامه هسته‌ای ایران دانست و گفت: «ایران نوعی از رویکرد فشار حداکثری را در قبال ایالات‌متحده در پیش گرفته و این انتظار وجود دارد که ما قبول خواهیم کرد». فارین پالسی نوشته، کشورهای مهمی که زمانی به ائتلاف تحت رهبری آمریکا پیوسته بودند، هم‌اکنون در حال همکاری با ایران هستند.

۱۱ دالان تجاری ایران با کشورهای دوست

«علیرضا پیمان پاک» رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید: «آیین‌نامه تهاتر کالا با کشور‌های همسایه و هند و چین تدوین شده و ظرف روز‌های آینده ابلاغ خواهد شد که تلاش می‌کنیم از این ابزار برای گسترش تجارت خارجی کشور استفاده کنیم. تقویت صندوق ضمانت صادرات ایران در دستور کار است و از ظرفیت این صندوق در حوزه گشایش ال سی دوجانبه بهره خواهیم گرفت. ۱۴ طرح زیرساختی تعریف شده تا در قالب آن تجارت را گسترش دهیم؛ ضمن اینکه ۱۱ دالان تجاری را میان ایران و سایر کشور‌های دنیا ازجمله روسیه تعریف کرده‌ایم که عملیاتی شدن آن منجر به رونق تجارت دوجانبه خواهد شد؛ ضمن اینکه کنسرسیوم‌های صادراتی نیز تشکیل خواهد شد و گلوگاه‌های پیش روی تجارت هم برطرف خواهد شد».
شمخانی: همسایگان را به هوشیاری فرامی‌خوانیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: «ایران بزرگ و مقتدر همواره خیرخواه همسایگان خود بوده و هرگز تهدیدی را متوجه آنان نکرده است. مشکلات با همکاری و همدلی همه کشورهای منطقه حل‌وفصل خواهد شد. هرگونه نفوذ بیگانگان جز شیطنت و تفرقه ثمری ندارد. همسایگانمان را به هوشیاری در این زمینه و دوری از آنان فرامی‌خوانیم».
حضور سومین محموله ایرانی به لبنان

سایت اطلاع‌رسانی تانکر تراکرز که اخبار مربوط به حمل‌ونقل و ذخیره نفت خام در نقاط مختلف دنیا را دنبال و منتشر می‌کند، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر، اعلام کرد که سومین محموله سوختی ایران به مقصد لبنان وارد خلیج سوئز شده است.

جمعیت؛ مسئله اورژانسی کشور!

انجمن سلامت خانواده ایران به مناسبت هفته جهانی سالمند در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری با اشاره به منفی شدن رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۲۵، برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت اعلام آمادگی کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «تعداد تولدهای کل کشور طی سال ۱۳۹۶ به ۱۳۹۷ بیش از ۱۲۰ هزار تولد کاهش‌یافته است و در ۳۰ سال آینده بیش از ۳۰ درصد از جمعیت ایران در گروه سنی بالای ۶۰ سال قرار خواهند گرفت. در حال حاضر ۱۳ میلیون جوان مجرد در کشور داریم که امکان ازدواج را پیدا نکرده‌اند و به‌طورکلی تمامی این اعداد خبر از تخریب ساختار جمعیت کشور را می‌دهند؛ به‌طوری‌که اگر عاجلاً همه مسئولین کشور، کارشناسان و مدیران وارد میدان نشوند، با بحران جدی جمعیتی روبرو خواهیم شد. متأسفانه زمان و اراده مکفی برای پیاده‌سازی این سیاست‌ها در دولت قبل مدنظر قرار نگرفت. باتوجه ‌به محدودیت زمان ما باور داریم دوره چهار سال حضرت‌عالی فرصت طلایی برای اجرای سیاست‌های جمعیتی می‌باشد».
قیمت بیت‌کوین جهش کرد و به
۴۸ هزار دلار نزدیک شد

قیمت بیت‌کوین، مهم‌ترین رمز ارز جهان، معاملات ماه اکتبر را با جهشی ۸ درصدی آغاز کرد و دوباره به ۴۸ هزار دلار نزدیک شد. امیدواری سرمایه‌گذاران در رمز ارز‌ها به آغاز روند صعودی قیمت‌ها در سه ماهه چهارم، باعث شد تا اولین روز ماه اکتبر روزی پر سود باشد. در پایان معاملات دیشب، بیت‌کوین ۸.۳۰ درصد جهش کرد و به ۴۷،۹۴۳ دلار رسید. اتریوم ۹.۵ درصد جهش کرد و به ۳،۲۹۶ دلار رسید.
برنامه‌های‌مان را در جزئیات هم در اختیار دولت قرار می‌دهیم

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست مشترک کارگروه کشاورزی دولت سایه که با حضور سرپرست جدید سازمان تعاون روستایی برگزار شد با بیان اینکه اصل نتیجه گرفتن از کارهاست، گفت: تلاش همه ما این باید باشد که دولت را چه در کلیات و چه در جزئیات و بخش‌های میانی کمک کنیم تا با انتخاب‌های درست و اتخاذ سازوکار‌های صحیح، نتیجه‌های لازم در زمان خودش حاصل شود. وی در این باره افزود: وظیفه خودمان می‌دانیم همان‌طور که برنامه‌ها و نکاتی را نسبت به کلیات مسائل کشور تقدیم دولت کردیم، حالا نسبت به بخش‌ها، سازمان‌ها و حتی معاونت‌های دستگاه‌ها برنامه‌هایی که آماده شده است را تقدیم کنیم تا ان‌شاءالله مورد استفاده قرار گیرد. جلیلی با اشاره به اهمیت ارزآوری در بخش‌های مختلف دستگاه‌های دولتی تصریح کرد: رفع ضعف سال‌های گذشته و پیشرفت محسوس، با جهش در معیار‌هایی نظیر ارزآوری محقق خواهد شد؛ بنابراین یک رویکرد این است که برای مثال وزارت کشاورزی بگوید، چون نفت کم فروختیم و بودجه کم دادید نتوانستیم بذر و سم و کود وارد کنیم پس انتظار محصول بیشتر از ما نداشته باشید، اما یک حالت دیگر این است که بگوییم، چون امسال تحریم بودیم یا نخواستیم نفت بفروشیم ارزآوری‌مان باید از محل صادرات محصولات کشاورزی محقق شود. جلیلی با اشاره به اهمیت حمایت دولت از کشاورزان گفت: حمایت از کشاورزان به دنبال احقاق حقوق اساسی آن‌ها به وجود خواهد آمد؛ اگر ۲۵ درصد جمعیت کشور در روستا‌ها ساکن هستند، متناسب با این جمعیت باید حمایت‌ها و هدایت نقدینگی و... صورت بگیرد.

اذعان رژیم صهیونیستی به دست داشتن در ترور شهید سلیمانی

به گزارش ایسنا به نقل از العربی الجدید، تمیر‌هایمن، در گفت‌وگویی گفت: این اطلاعات را ما آماده کردیم و باعث شد که ناو هواپیمابر امریکا به خلیج (فارس) برگردد، چرا که امریکا متوجه شد که سردار سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه جنگی علیه این کشور آغاز خواهد کرد و این مسأله بسیار مهمی بود. امریکا در آن زمان به دلیل وجود داعش در منطقه حضور داشت نه به خاطر وجود ایران، اما اطلاعات ما بعد از آن به ترور سردار سلیمانی کمک کرد. هایمن ترور سردار سلیمانی را مهم‌ترین اتفاق برای امنیت رژیم صهیونیستی توصیف کرد و گفت: اشخاصی که معمولاً دستور به ترور آن‌ها داده می‌شود افرادی هستند که چشم انداز راهبردی و قدرت نافذ دارند و این اشخاص زیاد نیستند. وی در ادامه تأکید کرد که ترور سردار سلیمانی یک شبه انجام نشد بلکه برای این امر مقدمات کاملی چیده شد و برای آن ابتدا زیرساخت‌ها و امکانات لازم فراهم شد. رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی تأکید کرد: اهمیت ژنرال سلیمانی تنها در قدرت و توانایی‌اش در پایان دادن به مسائل طی دو یا سه ساعت در سوریه نیست بلکه وضع کنونی موجود در سوریه را نیز خودش به وجود آورد؛ بنابراین افراد زیادی مثل او وجود ندارند. وی در ادامه مدعی شد که بشاراسد تحرکات ایرانی‌ها را محدود و مقید کرده، زیرا می‌داند که این امر برای حکومتش خطرناک است و می‌داند که این امر علیه منافع روسیه و اسرائیل و حتی خودش است. رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی همچنین حمله نظامی رژیم صهیونیستی به ایران در وقت کنونی را بی‌فایده توصیف کرد و گفت که این امر هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد.

‌اخبار روزانه:
*
قیمت گاز در اتحادیه اروپا به قدری افزایش یافته که معادل رسیدن قیمت نفت به ۱۹۰ دلار در هر بشکه است. به گزارش راشا تودی، آمار‌های ارائه شده از سوی بازار‌های انرژی اروپا حاکی از آن است که قیمت گاز در سطح این اتحادیه در معاملات دیروز به مرز ۱۲۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسیده که معادل ۱۱۵ دلار به ازای هر مگاوات ساعت است. موسسه اس اند پی گلوبال پیش بینی کرده است که طی چند ماه آینده اروپا به جای گاز دوباره به سمت استفاده از نفت روی خواهد آورد.
*مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی گردشگری، آمادگی حوزه‌های علمیه را برای کمک به فرهنگسازی، توسعه و ترویج صنعت گردشگری اعلام کرد. به گزارش ایسنا، در بخشی از این پیام آمده است
: صنعت گردشگری امروزه نه تنها ابزاری برای تسهیل‌گری در سفر، بلکه مهم‌ترین عامل در گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و آشنا شدن با تاریخ و تمدن آن‌هاست. ایران اسلامی با برخورداری از تاریخی چند هزار ساله و فرهنگی اصیل، همواره مورد توجه جهان‌گردان بوده و هست. ثبت ۲۴ اثر تاریخی- فرهنگی و ۲ اثر طبیعی از ایران در میراث جهانی یونسکو مؤید این است که می‌توان با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح از ظرفیت گردشگری کشور به‌خوبی بهره‌مند شد. این میراث گران‌بهای تمدنی در آثار برجای مانده تاریخی، دانشی، فرهنگی، هنری و فنی نمایان است. اعرافی با تبریک روز جهانی گردشگری به همه فعالان این عرصه گفته است: همچنین ضمن آرزوی موفقیت برای این عزیزان، آمادگی حوزه‌های علمیه را، که به گواه تاریخ، سهم گران‌سنگی در شکوفایی علمی و فرهنگی ایران اسلامی داشته و دارند، برای کمک به فرهنگ‌سازی، توسعه و ترویج صنعت گردشگری اعلان می‌کنم.
*دانشگاه علوم پزشکی مشهد: مراجعه مردم به مراکز واکسیناسیون کم است. تا دو برابر میزانی که روزانه واکسن تزریق می‌کنیم، ظرفیت تزریق وجود دارد و باید مردم را برای انجام واکسیناسیون اقناع کرد
*با حکم سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، سید عباس عراقچی به سمت دبیری شورا منصوب شد.سید کمال خرازی در این حکم از عراقچی خواسته است «تا نسبت به بازسازی دبیرخانه و توسعه نقش آن در تبیین سیاست‌های نظام و تنویر افکار عمومی جهانیان و تحقق منافع کشورمان» اقدام کند. عراقچی که در حال حاضر مشاور وزیر امور خارجه نیز هست، پیش از این مسئولیت‌هایی از جمله سفارت در فنلاند و ژاپن، معاونت حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و نیز معاونت سیاسی این وزارتخانه را بر عهده داشته است.خرازی همچنین از محمدباقر خرمشاد، دبیر سابق شورای راهبردی روابط خارجی در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد
.

*نماینده مجلس در توئیتی به پیدا شدن ماینر در سازمان بورس در کنایه ای نوشت: کسی از زیر زمین خانه مسئولان دولت روحانی خبر دارد ؟علیرضا سلیمی در توئیتی با اشاره به کشف ماینر در سازمان بورس نوشت: سازمانبورس یا کارگاه قاچاق برق! پیدا شدنماینر غیر مجاز در سازمان بورس، یک نمونه از تدبیر دولت روحانی بود. آیا کسی از زیر زمین خانه سایر مسئولان دولت روحانی خبر دارد؟

*رئیسجمهور عراق گفت: «امیدوارم در گفتوگوی ایران و عربستان گشایشی به وجود آید و گفت‌وگوها به‌صورت مداوم باشد. گفت‌وگوها پیشرفت خوبی داشته ولی مشکلاتی نیز وجود دارد».

* فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی خبر داد: «مرزبانان هنگ مرزی جکیگور، از قصد قاچاقچیان مبنی بر واردکردن محموله سنگین سلاح به کشور به‌وسیله یک دستگاه خودرو مطلع شدند و آن‌ها را از دستیابی به اهداف شومشان ناکام گذاشتند. در این عملیات ۸۳ قبضه کلت کمری و ۱۶۶ تیغه خشاب مربوطه کشف شد».

https://shoma-weekly.ir/mghIxD