گفته می‌شود که...

سردار حاجی‌زاده: دستاوردهای پهپادی کشور مرهون تدابیر رهبر معظم انقلاب است/کاهش ۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی دولت در 9 ماه/تعرفه برق حدود یک میلیون مددجو رایگان شد/بدهی ۲ هزار میلیاردی خودروسازان به تایرسازان/سرپرست وزارت رفاه: امید به زندگی در ایران افزایش یافته است/سیاهنمایی؛ سیل جده یا عنوان سیل استهبان/سن بازنشستگی اصلاح می‌شود؟/دوره‌های ایران‌شناسی برای نهادهای اطلاعاتی تل‌آویو و ...

سردار حاجی‌زاده: دستاوردهای پهپادی کشور مرهون تدابیر رهبر معظم انقلاب است

فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص افزایش توان پهپادی کشور گفت: «قدرت پهپادی یک قدرت جدید و تازه متولد شده است و شاخه‌های مختلفی دارد و بسیاری از این بخش‌ها اختراع ایرانی است. موشک‌های زمین به هوای پدافندی با پایه پهپادی، اختراع ایرانی است و از این قبیل موارد فراوان داریم و باید تأکید کنم چه در دقت موشک‌ها، چه در حوزه پدافندی و چه در حوزه راداری و پهپادی، موفقیت را مرهون اجرای دقیق تدابیر مقام معظم رهبری هستیم». سردار حاجی‌زاده افزود: «اگر امروز دشمنان از این قدرت نگران شده‌اند و دعوت به مذاکره می‌کنند و در کنگره دنبال مصوبه‌ای برای محدود کردن ایران هستند، همه این‌ها نتیجه اجرای این تدابیر بوده است». وی خاطرنشان کرد: «واکنش‌های دشمن در این حوزه را ببینید و سخنان آن‌ها را دنبال کنید، ازجمله آمریکایی‌ها که با اشاره به حوزه کوچک پهپادی ایران، می‌گویند این بخش برتری هوایی آن‌ها را بعد از 80 سال از بین برده است. آن‌ها می‌گویند حوزه هوافضا و قدرت پهپادی و موشکی مسئله‌ای مهم‌تر از هسته‌ای است.

کاهش ۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی دولت در 9 ماه

بدهی دولت به بانک مرکزی که در دولت گذشته ۹۴۷ درصد (بیش از ۱۰ برابر رشد) و در دوره مدیریت عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی ۳۲۸ درصد افزایش یافته بود، از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت امسال، ۱۹ درصد معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان کمتر شده است.

تعرفه برق حدود یک میلیون مددجو رایگان شد

سخنگوی صنعت برق گفت: تاکنون نزدیک به ۳۰ درصد از حدود سه میلیون مشترک تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، مشمول تعرفه صفر یا رایگان برق شده‌اند.

بدهی ۲ هزار میلیاردی خودروسازان به تایرسازان

رییس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران اعلام‌کرد: بدهی خودروسازان به تایرسازان در پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسید که این بدهی شامل تراکتورسازی هم می‌شود.

سرپرست وزارت رفاه: امید به زندگی در ایران افزایش یافته است

زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: به برکت انقلاب اسلامی و اتفاقی که در این چهار دهه افتاد، امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۶.۲ سال افزایش یافته که افزایش ۲۱ سال امید به زندگی در تاریخ کشور‌ها و پیشرفت کشورمان دستاورد بزرگی است و تکالیفی را برای مجریان و سیاست‌گذاران ایجاد می‌کند.

سیاهنمایی؛ سیل جده یا عنوان سیل استهبان

روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار در اقدامی عجیب با انتشار عکسی از سیل جده در سال 2009 به‌جای عکس سیل استهبان اقدام به سیاه نمایی از وضعیت کشور نمود. متأسفانه آنچه در این نوع خبررسانی‌ها لحاظ نمی‌گردد تأثیر این اخبار بر روح و روان مردم است. این موضوع را می‌توان از حیث ضعف در قوانین و سازوکارهای مقابله با چنین سیاه نمایی‌ها و تهمت زنی‌هایی دانست که باید در آینده اصلاح گردد.

سن بازنشستگی اصلاح می‌شود؟

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه قوانین بازنشستگی باید اصلاح شوند گفت: یکی از مواردی که باید اصلاح شود، «سن بازنشستگی» است. صندوق بازنشستگی کشوری در حوزه حقوق بازنشستگان تابع کامل سازمان برنامه و قانون بودجه است و پیگیر مطالبات هستیم.

دوره‌های ایران‌شناسی برای نهادهای اطلاعاتی تل‌آویو

وبگاه «۹۷۲» به سرمایه‌گذاری نهادهای رژیم صهیونیستی برای آموزش زبان فارسی و شناختن فرهنگ جامعه ایران به نوجوانان و جوانان صهیونیستی برای جاسوسی از ایران پرداخت و از قول مأمور سابق اطلاعاتی «شین بت» نوشت؛ نیمی از فارغ‌التحصیلان این برنامه در واحدهای اطلاعاتی خدمت می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی: متاسفانه نگاه تامین مالی عمدتا به بانک‌هاست

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که در برنامه توسعه هم باید به باید‌ها و هم نباید‌ها توجه کرد، گفت: موضوع محدودیت منابع مالی هم باید مورد توجه جدی قرار گیرد، متاسفانه نگاه تامین مالی عمدتا به بانک‌ها است بدین معنا که بانک‌ها موظفند برای تامین مالی تسهیلات بانکی بدهند. باید این نگاه فراتر رفته و به دنبال تامین مالی از بازار سرمایه و منابع مالی خارجی هم باشیم و کاری کنیم که منابع مردمی هم به سمت فعالیت‌های اقتصادی رود. باید نگاه جدیدی به نظام تامین مالی در برنامه هفتم توسعه داشت.

عقب‌گرد ترک‌ها و چالش‌های اردوغان

درحالی‌که تنها ۱۰ ماه به برگزاری انتخابات سراسری ترکیه باقی‌مانده، برخی تحلیلگران معتقدند که ترکیه در بحران اقتصادی فرو رفته و میلیون‌ها خانوار محافظه‌کار اسلام‌گرا در چند سال اخیر، از اردوغان و یاران او فاصله گرفته‌اند و این می تواند موجب شکست حزب اردوغان گردد. مصطفی کارا علی اوغلو تحلیلگر مشهور ترک با تأیید این تحلیل در یادداشتی نوشت: «ترکیه در سال ۲۰۰۲ میلادی ازنظر درآمد سرانه در رتبه ۷۳ جهان قرار داشت اما امروز به رتبه ۷۸ پسرفت کرده است! سهم ما در تجارت جهانی ۱.۲ درصد بود، اما اکنون به هشتاد هزارم، کاهش یافته است». بخشی علت این رکود را رویکردهای اردوغان در کنترل‌های اقتصادی دولتی و مواجهه با پدیده‌های سیاسی خصوصاً در منطقه می‌دانند که موجب شده است اقتصاد ترکیه با چالش‌های این روزها مواجه شود.

درآمد ۲۷ درصد آب شرب تولیدی در لوله‌ها گم می‌شود

بر اساس آمارهای وزارت نیرو، تا پایان خردادماه سال جاری از مجموع آب شرب تولیدی در مناطق شهری کشور، ۲۷ درصد از آن آب بدون درآمد بوده است. قابل‌ذکر است آب بدون درآمد شامل هدررفت آب در لوله‌ها، مصارف دستگاه‌های دولتی در معابر شهری، مصارف غیرمجاز مردم و سایر مواردی است که بابت مصرف آن، پولی به وزارت نیرو پرداخت نمی‌شود

فرمول محاسبه کمیسیون مشاوران املاک کشور تغییر کرد

فرمول حق الزحمه مشاوران املاک از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که براساس آن تعیین کمیسیون بنگاه‌های املاک بر مبنای درصدی از قیمت معاملاتی که سبب ذی‌نفع شدن بنگاه‌ها از گرانی مسکن می‌شد، لغو شد. تهران در این کمیسیون به ۱۰۰ بلوک تقسیم شده و متوسط قیمت املاک هر بلوک بر اساس شاخص‌های مختلف برای یک سال تعیین می‌شود.

برخورد عربستان با زائران بهتر شده است

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این‌که حج امسال کم‌مساله بود، از سرنوشت نامعلوم عمره سخن گفت و برخورد ماموران سعودی با حجاج، از جمله ایرانی‌ها را به نسبت گذشته، «بهتر» ارزیابی کرد. حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب که هم‌اینک در شهر مدینه حضور دارد، در روز‌های پایانی حج گزارشی از وضعیت و برنامه‌های ایران در حج امسال ارائه کرد و با اشاره به رویکردی که در ارتباط با توصیه‌های مقام معظم رهبری در پیش گرفته شد، از جمله پرهیز از بازارگردی، گفت: با راه‌اندازی فروشگاه‌ها بزرگ و دیجیتالی در کشور، زائران می‌توانند خرید خود را انجام دهند. در این صورت ارزی هم از کشور خارج نخواهد شد و زائر در سرزمین وحی وقت خود را به زیارت و عبادت اختصاص می‌دهد. او درباره رفتار ماموران سعودی در مکان‌های مختلف با زائران ایرانی، اظهار کرد: عربستان در حرکتی جدید دنبال جذب تعداد زیادی گردشگر است و از برنامه‌های حج و عمره هم به‌عنوان گردشگری مذهبی یاد می‌کند؛ لذا نیاز است برخورد‌های ماموران مناسب‌تر باشد. نواب اضافه کرد: البته تا حفظ کرامت زائر فاصله زیاد است و گاهی اوقات هم با زائران خوب و متین برخورد نمی‌شود،، اما در مجموع نسبت به گذشته بهتر شده است.

قایق های رادارگریز نیروی دریای سپاه

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: «ما بدنه‌های قایق‌هایمان را رادارگریز کردیم. حجم و کیفیت حضور ما در منطقه باعث شده تا دشمن از خلیج‌فارس متواری شود.

حفظ نکردن حریم ها و نقش آن در طلاق

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که درباره عوامل طلاق‌ها مطرح است خیانت‌ها و عدم حفاظت‌ها و حفظ حریم‌ها است که یکی از دلایل آن مسئله حجاب است. مسئله نگهداری حدود بین زن و مرد و نگهداری حدود دین و شرع است که این‌ها بر اساس خانواده و در مرحله بعد به خود خانم‌ها صدمه می‌زند و موجب خشونت‌های عدیده‌ای برای زنان می‌شود.

حدود یک ماه است صادرات تخم مرغ انجام نمی‌شود

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به کاهش شدید مصرف تخم مرغ و افت قیمت این محصول گفت: حدود یکماه است که صادرات تخم مرغ انجام نمی‌شود.

ناصر نبی پور در گفتگو با مهر با اشاره به افت قیمت تخم مرغ گفت: میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری به ۳۲ هزار تومان رسیده و نسبت به هفته گذشته حدود ۵ هزار تومان ارزان شده است.

وی با اشاره به مازاد تولید و کاهش قدرت خرید مردم توضیح داد: وقتی که قیمت یک شانه تخم مرغ درب مرغداری حدود ۷۰ هزار تومان است، در مغازه‌ها نرخ آن به حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد که با توجه به این مساله، قدرت خرید مردم کاهش یافته و بسیاری توان خرید تخم مرغ را مانند گذشته ندارند.

مشکل ما ندانستن راهکار‌ها نیست، برخی سیاست‌ها متناقض است

خاندوزی با اشاره به اهمیت اولویت‌بندی مسایل در برنامه هفتم توسعه گفت: اگر اولویت‌بندی نکنیم، خروجی برنامه مثل پروژه‌های متعدد عمرانی کشور می‌شود که بسیاری نیمه‌کاره و بدون نتیجه مانده است.

وی تصریح کرد: مشکل ما امروز ندانستن راهکار‌ها نیست، بلکه خود سیاست‌گذار به اهداف تدوین شده خودش پایبند نیست و در مواردی سیاست‌ها متناقض است. وزیر اقتصاد تصریح کرد: وقتی بانک یا صندوق‌های بازنشستگی ناتراز است و ما سیاست‌هایی اعمال می‌کنیم که ناترازی‌ها تشدید می‌شود نمی‌توان انتظار داشت آمال و آرزو‌های خوب محقق شود.

https://shoma-weekly.ir/3g4XRg