گفته می‌شود که...

سخنگوی وزارت خارجه: چیزی به نام توقف گام‌به‌گام تحریم‌ها مطرح نیست /فهرست تحریم‌هایی که باید غرب و آمریکا بردارند/پیش‌بینی ۶ میلیون متقاضی برای ۴ میلیون مسکن/جزئیاتی از اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند/360 شرکت دولتی خنثی هستند!/دستور ویژه رئیس دستگاه قضا برای بررسی وضعیت بورس/در صورت احیای برجام دلار ۱۸ هزار تومان می‌شود و ...

سخنگوی وزارت خارجه: چیزی به نام توقف گام‌به‌گام تحریم‌ها مطرح نیست

خطیب زاده در نشست خبری اعلام کرد: «در وین بر اساس پیش‌نویس‌هایی که دادیم براى رفع تحریم‌ها مذاکره می‌کنیم، چیزی به نام توقف گام‌به‌گام تحریم‌ها مطرح نیست. طرفی که عضو برجام نیست در جایگاهی نیست که اظهاراتی مطرح کند. آن‌ها بهتر است به تعهدات خود برگردند. نگاه حداقلی غرب در انجام تعهداتشان چیزی نیست که مردم ایران بخواهند، نه تعجیل داریم و نه اجازه می‌دهیم با وقت ما در وین بازی شود».
افشای یکی از پیشنهاد‌های امریکا به عراقچی: تعطیلی غنی‌سازی
۲۰ درصد تنها در ازای آزادسازی یک میلیارد دلار!

رجانیوز نوشت: علی واعظ، مسئول پروژه ایران در گروه بحران، چند شب قبل در یک گفت‌وگوی کلاب‌هاوسی بخشی از پیشنهاد امریکا به عراقچی را برای توافق اعلام کرد. او می‌گوید امریکا در این توافق به دنبال تعطیلی غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران در ازای آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی‌های ایران بوده است! افشا شدن این پیشنهاد ناچیز و عجیب درحالی است که ایران فقط برای رفع تحریم پای میز مذاکرات حاضر شده، اما امریکا درصدد است تا با پیشنهاد‌های حداقلی ایران را به عقب‌نشینی‌های حداکثری وادار کند. واعظ همچنین تصریح می‌کند که در دور جدید گفت‌وگوها، ایران از لحاظ فنی با دست پر به مذاکرات آمده و متنی با جزئیات فراوان برای رفع تحریم به طرف مقابل ارائه کرده است. البته نوع بیان علی واعظ و نحوه روایت او به شکلی است که در نهایت ایران را متهم به عدم انعطاف کرده و سعی در تکمیل پازل مقصرنمایی ایران دارد که البته با وجود سوابق و نوع نگاه او و همکارانش در گروه بحران مسأله عجیبی نیست.

تحریم‌هایی که با قرارداد سوآپ گازی رسماً بی‌اثر شدند

«مجید شاکری» اقتصاددان در توئیتی نوشت: «کسی توجه کرد وزارت نفتى که هفته قبل با ترکمنستان و آذربایجان قرارداد بین‌المللی رسمی و علنی امضا کرد، هم تحریم تگ SDGT داشت هم تگ IFSR؟ و هیچ معافیتی هم از جانب خزانه‌داری برای این قرارداد صادر نشده ولی از اول دی اجرایی می‌شود! تگ SDGT مربوط به تروریسم است و تگ IFSR مربوط به تحریم‌های نظام مالی ایران است».

غرضی: مشکل گرانی داخلی ناشی از رانت‌خواری است نه تحریم‌ها!

«محمد غرضی» کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ درباره ارزیابی مذاکرات وین گفت: «دو بی‌اعتماد رو به روی هم نشسته‌اند و بالاجبار باید مذاکره کنند ولی اهداف هرکدام متفاوت است. ایران می‌گوید آن‌ها باید تحریم‌ها را بردارند، آن‌ها هم مسائلی مثل بمب اتمی را مطرح می‌کنند بنابراین بین طرفین مذاکره خیلی فاصله وجود دارد». این فعال سیاسی نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی اضافه می‌کند: «معتقدم کار به نتیجه نرسیده است. جریان آمریکایی نمی‌داند از ایران چه می‌خواهد و نمی‌تواند خواسته‌اش را بیان کند چون آن‌ها تحریم کردند، از این طرف ایران هم مظلوم واقع شده است. مذاکرات به‌جایی نمی‌رسد، دو بی‌اعتماد وقتی رو به روی هم برای مذاکره قرار می‌گیرند، به نتیجه نمی‌رسند. معتقدم با به نتیجه نرسیدن مذاکرات، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. ایران تحت ظلم آمریکایی قرار می‌گیرد باید حکومت مشکل گرانی داخل را حل کند چون مشکل گرانی داخلی ناشی از رانت‌خواری است». بعد از فریب ۸ ساله مردم توسط دولت سابق و جریان اصلاح‌طلب حامی دولت که البته هنوز نیز این خط تحلیلی در رسانه‌های اصلاح‌طلب و چهره‌های مشهور این جریان دنبال می‌شود، این بار غرضی چهره نزدیک به این جریان از اشتباه بزرگ گره زدن اقتصاد به برجام سخن می‌گوید و از این‌که باید به دنبال ریشه‌ها در داخل بود. معلوم نیست دیگر چهره‌های هم‌طیف او کی سرشان به سنگ خواهد خورد تا دست از غرب‌گرایی بی‌حاصل بردارند و به فکر ارائه راهکارهای عملیاتی مبتنی با منافع ملی برای حل مشکلات مردم افتند!
فهرست تحریم‌هایی که باید غرب و آمریکا بردارند

«عمویی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «همه تحریم‌های ذیل کارزار فشار حداکثری، ناسازگار با برجام و با هدف نقض پارگراف ۲۹ آن و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت طراحی شده‌اند. این باید یکی از پایه‌های تصمیم گروه ۱+۴ و آمریکا برای پایبندی به توافق و رفع تحریم‌ها علیه ایران باشد. آن‌ها فهرست این تحریم‌ها را گرفته‌اند».
راه سخت بایدن برای اعمال فشار بیشتر بر ایران

روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال به دشواری‌های پیش روی «جو بایدن» برای همراه کردن دو کشور جهت فشار بر ایران اذعان کرده است. وال‌استریت مدعی شده چین بعدازآنکه تحریم‌ها علیه ایران درنتیجه خروج آمریکا از برجام احیا شد، به تهران برای تثبیت اقتصادش کمک کرد. به نوشته این رسانه، پکن علاوه بر این، به ایران برای دور زدن تحریم‌ها و تجارت کالاهای دیگر از قطعات خودرو گرفته تا ساخت‌وساز ریلی کمک کرده است.
پیش‌بینی
۶ میلیون متقاضی برای ۴ میلیون مسکن

شرکت بازآفرینی شهری ایران پس از حدود یک ماه که با سرپرست اداره می‌شد، مدیر عامل جدید خود را شناخت. قاسمی وزیر راه درمراسم معارفه مدیر عامل این شرکت ضمن اعلام این که بازآفرینی شهری از مزیت طرح نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند پیش‌بینی کرد که ثبت نام متقاضیان در این طرح به پنج تا شش میلیون نفر برسد. این در حالی است که مجموع واحد‌های مسکونی پیش بینی شده در این طرح فقط چهار میلیون واحد است.

جزئیاتی از اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: «اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند از دیروز (15 آذرماه) آغاز شد و در گام نخست بلیط خطوط ریلی، هوایی و برون‌شهری برای واکسن نزده‌ها فروخته نمی‌شود».
کوثری: بالا پایین رفتن دلار حباب است

اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص گرانی نرخ دلار و افت برخی شاخص‌ها پس از پایان مذاکرات، در حالی که دولت گفته‌ بود معیشت مردم را به مذاکره گره نمی‌زنیم، گفت: ببینید این‌ها در اصل یک بازی است در بورس و سایر حوزه‌ها. اصل قضیه این است، مذاکره‌ای که ما می‌کنیم برای این است که تحریم‌ها را برداریم، وگرنه ما مذاکره را با موضوعات داخلی گره نمی‌زنیم.وی در گفت و گو با ایلنا ادامه داد: قطعا و یقیناً طرف مقابل می‌داند، از آنجا که خلاف وعده‌هایی که داده بودند و تعهداتی که داشتند، عمل کردند و ما به تعهدات خودمان در برجام عمل کردیم، اکنون موضع منطقی، موضع جمهوری اسلامی ایران است. در نتیجه ما می‌گوییم باید تمام تحریم‌ها برداشته شود و اگر برداشته نشود، دیگر مذاکره معنا ندارد، لذا اینکه در داخل یک ذره می‌برند بالا و یک ذره می‌آورند پایین، این‌ها حباب است و ان‌شاءالله سیاست دولت این است که جلوی این‌ها گرفته شود و این موارد به آنجا [مذاکره] گره نخورد.

360 شرکت دولتی خنثی هستند!

«مهرداد بذرپاش» رئیس دیوان محاسبات کل کشور با حضور در کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گزارش دیوان محاسبات کشور از ارزیابی بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را ارائه کرد. وی در بخشی از گزارش خود به وکلای ملت اظهار داشت: «در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، از مجموع ۳۷۷ شرکت مندرج در سال ۱۴۰۱، تعداد ۷ شرکت «پالایش نفت آبادان»، «بازرگانی دولتی ایران»، «ملی گاز ایران»، «پالایش نفت اراک»، «بانک سپه»، «بانک ملی ایران» و «ملی نفت ایران» بیش از ۵۰ درصد هزینه‌ها و بیش از ۵۱ درصد کل درآمدها را به خود اختصاص داده‌اند. افزون بر این، از مجموع ۲۴ شرکت زیان‌ده پیش‌بینی‌شده در سال ۱۴۰۱، تعداد ۵ شرکت به نام‌های «بانک سپه»، «سازمان صداوسیما»، «بانک ملی ایران»، «شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی» و «راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» بیش از ۹۶ درصد از سهم کل زیان شرکت‌ها را دارند. این در حالی است که از مجموع ۱۵۴ شرکت سود ده مندرج در سال ۱۴۰۱، شرکت‌های «ملی نفت ایران»، «ملی گاز ایران»، «بنادر و دریانوردی»، «توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران»، «بانک مرکزی جمهوری اسلامی»، «ملی صنایع پتروشیمی»، «پالایش نفت اراک»، «ارتباطات زیرساخت»، «پخش فرآورده‌های نفتی ایران» و «تهیه و تولید مواد معدنی ایران»، به‌تنهایی بیش از ۹۵ درصد از سودها را از آن خود کرده‌اند».
ایمانی: اصولگراها از جهت تشکلی،یک قدم از اصلاح‌طلبان جلوتر هستند

ناصر ایمانی: با رویه جدید در انتخابات ۹۸ از تمامی احزاب و تشکل‌ها در شهرهای مختلف دعوت به همفکری و همکاری شد و فرد محوری را پیش نبردند و این وضعیت تا حالا ادامه پیدا کرده. اما در جماعت اصلاح‌طلب، شکل‌گیری این فرآیند تاخیر دارد و هنوز به این فرآیند نرسیده‌اند. اصولگراها از جهت تشکلی، یک قدم از اصلاح‌طلبان جلوتر هستند. میان اصلاح‌طلب‌ها هنوز این بحث وجود دارد که نظر خاتمی و موسوی خوئینی‌ها و کروبی چیست؟ اما در میان اصولگرایان این موضوع را کمتر می شنوید.

معاملات فردایی، ابزار تنش‌آفرینی دلالان در بازار ارز

«محسن زنگنه» عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس درخواست کرد: «متأسفانه بانک مرکزی از سال‌های گذشته به بازارهای فردایی همچون سکه یا دلار هرات و تهران رسماً مشروعیت داده بود. بارها تذکر داده‌ایم باید بساط بازار کاذبی همچون فردایی که فقط به شکل کلامی و کاغذی باعث ایجاد نوسانات غیراقتصادی در قیمت دلار می‌شود، برچیده شود. سابقاً به شکل آزمایشی چند روز کانال‌ها و سایت‌های مرتبط با این بازار به‌طور موقت تعطیل و فیلتر شد و بلافاصله پس از این اتفاق، شاهد کاهش نرخ دلار بودیم. دماسنج ذخایر ارزی کشور، سامانه نیما است اما اکنون سبزه‌میدان، چهارراه استانبول و بازار فردایی به معیار تبدیل شده است».
صالح‌آبادی: ازنظر ورود ارز به کشور در شرایط خوبی هستیم

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام این‌که، ازنظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش‌بینی من این است که در آینده نزدیک اوضاع رو به بهبود می‌رود، افزود: «از ابتدای امسال برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما 22.4 میلیارد دلار بوده است. تأمین ارزی که در کشور در خصوص تمام کالاها صورت گرفته ۳۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به کل سال گذشته عرضه ارز افزایش پیدا کرده است».

دستور ویژه رئیس دستگاه قضا برای بررسی وضعیت بورس

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دیروز (15 آذرماه) در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به این که، در حوزه بورس اگر تخلف و جرمی صورت گرفته است به‌هیچ‌وجه قابل‌بخشش و اغماض نیست و شواهد می‌گوید یک روال عادی و متعارف در بورس رقم نمی‌خورد؛ خواستار رسیدگی به این موضوع توسط سازمان بازرسی و دادستان کل کشور شد.

جهش قیمت اوراق مسکن

در حالی که تنها وام مسکن قابل دسترس برای عموم خریداران، تسهیلات از محل اوراق است، این ابزار در معاملات دیروز به نرخ‌های نجومی رسید و در بازه قیمتی ۸۴ تا ۸۸ هزار تومان قرار گرفت و سبب شد تا رشد بیش از ۲۰ درصدی نسبت به هفته‌های اخیر که قیمت اوراق تسهیلات مسکن به دامنه ۷۰ هزار تومانی رسیده بود، نشان دهد.

در صورت احیای برجام دلار ۱۸ هزار تومان می‌شود

مجله سرشناس اکونومیست پیش‌بینی کرده است که قیمت دلار به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. مجله سرشناس اکونومیست در ارزیابی شاخص‌های کلان اقتصادی ایران برای سال های آینده (تا سال ۲۰۲۶) پیش بینی کرده است که قیمت دلار آمریکا در یک کاهش ممتد به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. این مجله معروف معتقد است که توافق محدودی بر سر برنامه هسته ای ایران در مذاکرات وین انجام خواهد شد و پس از آن شاهد کاهش قیمت دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی در بازار خواهیم بود، به طوری که دلار آمریکا در سال ۲۰۲۳ به ۱۸ هزار ۵۰۰ تومان خواهد رسید. اکونومیست پیش بینی کرده است که قیمت دلار در سال آینده میلادی ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود و در سال ۲۰۲۳ به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد. اما پس از آن به تدریج افزایش قیمت داشته و در سال ۲۰۲۶ به ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان می رسد. که این پیش‌بینی‌ها با آنچه در فضای داخلی ایران انجام می شود تفاوت‌های اساسی دارد و بر متغیرهای بلندمدت اقتصاد کلان مبتنی است. اعداد پیش بینی شده توسط اکونومیست رُند شده است.

‌اخبار روزانه:

*وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره درگیری اخیر در مرزهای شرقی کشور گفت: درگیری افغانستان با نیروهای مرزی ایران سوء تفاهم بود. وحیدی تاکید کرد: این درگیری براساس سوء تفاهم شکل گرفت که افغانستان متوجه شد اشتباه کرده است. وی ادامه داد: اکنون مساله مهمی در مرز شرقی ما با افغانستان وجود ندارد و وضعیت کاملاً آرام است. کار کشور هیچ گونه وابستگی به طرف مقابل ندارد و بودجه ۱۴۰۱ نیز با فرض ادامه تحریم نوشته شده است.

*رئیس نظام پزشکی گفت: فقط دو درصد پزشکان زندگی لاکچری دارند و حساب جامعه پزشکی را باید از حساب آن دو درصد لاکچری جدا کرد. باقی پزشک‌ها مشکلات و مسائل سایر مردم را دارند. بسیاری از پزشک‌ها زیر خط فقر هستند مانند خیلی از مردم. در میان پزشکان هم مثل سایر اقشار یکی دو درصد متمول و با زندگی لاکچری وجود دارد که نباید کل زندگی پزشکان را به حسا آنها گذاشت.

*سردار فدوی: اما برخی موارد که انجام نشده، این چشم‌اندازها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عدالت یکی از اهداف و چشم اندازهای اسلام، انقلاب اسلامی و نظام ماست و یکی از بیشترین مواردی که در دستورات، بیانات و ابلاغات امامین انقلاب اسلامی وجود دارد، مساله عدالت است. یکی از نشانه های عدالت این است که در جامعه فقر نباشد، یعنی اگر شما فقری را می‌بینید، به این معناست که عدالت هنوز کامل اجرا نشده است؛ برای همین است که امام خامنه‌ای وقتی که درباره توسعه صحبت می‌شود و از عدالت صحبت نمی‌شود، عدالت را جزو شروط‌ الزامی می‌دانند. در فرمول‌های لیبرالی توسعه، موضوع عدالت اصلا مطرح نیست و متاسفانه یکی از عللی که الان گرفتار هستیم این است که بجای اینکه دستورات اسلام را اجرا کنیم، اقتصاد را با دستورات نظریه‌پردازان لیبرال انجام بدهیم که نتیجه‌اش هم می‌شود آنچه الان می‌بینید.

https://shoma-weekly.ir/hW57XD