گفته می‌شود که...

سخنگوی دولت: علت گرانی ها مشخص است/ وزیر بهداشت: بیمارستان‌های مجهز مسجد ندارند/ نامه‌ مهم بازرس ویژه رئیس جمهور به وزیر اقتصاد/ همراهی وزیر کار با کارمندان معترض خود/ کوهکن: همین الان انتخابات باشد، رئیسی آرای بیشتری می‌آورد/ مردم وقتی ببینند مسئولان به آنها نزدیکند، مشکلات را تحمل می‌کنند و...

تلاش یک نماینده مجلس برای فراری دادن برادر مجرمش
برادر «فاطمه مقصودی» نماینده بروجرد پس‌از ۲ سال تعقیب‌ وگریز درحالی در یکی از پمپ‌ بنزین‌های شهرستان بروجرد دستگیر شد که جنجال‌سازی این نماینده واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به‌همراه داشت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد، برادر فاطمه مقصودی نماینده اصلاح‌طلب بروجرد یکشنبه شب مورخه 28 فروردین ماه در یکی از پمپ‌ بنزین‌های این شهرستان حین خروج از شهر دستگیر می‌شود. وقتی مأموران نیروی انتظامی این مجرم را هنگام خروج از شهر، داخل ماشین فاطمه مقصودی خواهرش شناسایی می‌کنند قصد دستگیری وی را دارند که با ممانعت و جنجال‌سازی این نماینده مجلس مواجه می‌شوند. «حمیدرضا مقصودی» برادر خانم مقصودی بنابر آنچه که سرپرست دادستانی بروجرد اعلام کرده به جرم کلاهبرداری به 5 سال حبس محکوم شده است و مأموران برای جلب و اجرای حکم در تعقیب وی بوده‌اند که ظاهراً این متهم پس از مدت‌ها متواری بودن، چند شب پیش شناسایی شده ‌است. فاطمه مقصودی نماینده بروجرد در فیلم‌هایی که از لحظه دستگیری این متهم در فضای مجازی پخش شده است تلاش می‌کند مانع اجرای قانون و دستگیری برادر مجرمش توسط ضابطین قضایی شود.
برجام به دست تقدیر سپرده شده؟

جلال خوش چهره، کارشناس سیاسی: آیا سرنوشت برجام به دست تقدیر سپرده شده است؟ دلیل اصلی توقف ملالت‌بار کنونی که بیشترین آسیب آن متوجه کیان اقتصادی و تبعات آن در سطوح سیاسی – اجتماعی ایران است، چرا به نقطه انجماد گذشته بازگشته است؟ تهران و واشنگتن می‌دانند چرا و در مخالفت با چه چیز، مذاکرات وین را متوقف کرده‌اند. این چرایی نزد آنان مکتوم است اما برخلاف اراده مشترک گذشته، نمی‌دانند اکنون و برای چه الزام‌هایی باید توافق کنند.در حال‌حاضر هیچ ایده و ابتکاری که بتواند چشم‌انداز امید بخش تازه‌ای را پس از یازده ماه مذاکرات سخت در وین رقم زند، پیش دست نیست
همراهی وزیر کار با کارمندان معترض خود

صبح دیروز جمعی از کارمندان وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی در اعتراض به حقوق ناعادلانه در مقابل سایر دستگاه‌ها اقدام به برگزاری تجمع کردند. به گزارش منابع آگاه، در واکنش به این اعتراض، ابتدا دو نفر از معاونان وزیر در بین کارمندان حاضر شدند و پیشنهاد شد تا ادامه تجمع در سالن جلسات برگزار شود. در ادامه وزیر کار نیز با کارمندان خود همراهی کرد و با برگزاری نشست مشترکی در محل آمفی‌تئاتر وزارتخانه، پای سخن و مطالبات ایشان نشست. مسأله تبعیض در حقوق و رفاهیات در بین دستگاه‌های دولتی به‌عنوان محوری‌ترین بخش اعتراض کارمندان وزارت رفاه مطرح شد که عبدالملکی نیز ضمن تصدیق این اعتراض، به موضوع پیگیری اصلاح پرداختی‌ها از سوی رئیس جمهور اشاره کرد. همچنین با پیشنهاد عبدالملکی و موافقت کارکنان، قرار شد برای اولین بار نحوه مدیریت منابع مربوط به رفاهیات کارمندان در اختیار یک کمیته 5 نفره شامل یک نماینده وزیر و 4 نفر از کارکنان قرار گیرد.
کوهکن: همین الان انتخابات باشد، رئیسی آرای بیشتری می‌آورد
محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا: اگر همین الان انتخاباتی برگزار شود، آقای رئیسی نه تنها از سال گذشته رأی کمتری نمی آورد بلکه آرای بالاتری نیز کسب می کند. نتایج نظرسنجی ها نیز همین را می گوید که محبوبیت آقای رئیسی کم نشده است.دولتی که برای سفرهای استانی اش ایام تعطیل را انتخاب می کند، نمی توان به آن «دولت خسته» گفت، این تعبیر برای توصیف دولت قبلی به کار می رفت و برای این مسئله هم ادله وجود داشت
سخنگوی دولت: علت گرانی ها مشخص است
بهادری جهرمی سخنگوی دولت: عوامل گرانی و تورم مشخص است. یکی از آنها حجم نقدینگی‌ ۴ هزار میلیارد تومانی به ارث رسیده از دولت گذشته است که آثار بسیاری در تورم دارد. بودجه امسال هم احکامی دارد که تورم بر جای می‌گذارد.در عین حال احکام متعدد دیگری در همین بودجه وجود دارد که آثار سوء تورمی خواهند داشت و آثار بلندمدت کسری بودجه سابق نیز از دیگر علت‌های تورم و گرانی است که دولت در حال تدبیر و اقدام برای حل آنهاست.در نشست اخیر هیأت دولت، گزارشی در خصوص مسأله گرانی و اقدامات سوداگران و سودجویان ارائه شد که نمونه خاص آن مربوط به بازار میوه و تره‌بار بود و رئیس جمهور هم در واکنش به این گزارش به دستگاه‌های نظارتی دستور داد تا زمینه‌های گرانی اخیر بررسی و عاملان آن شناسایی شوند.
ادعای منابع غربی درباره هشدار ایران به رژیم صهیونیستی

حساب توئیتری «اینتل اسکای» که در زمینه تحلیل خطرات و ریسک‌های بین‌المللی، ردیابی پروازهای جهانی و اخبار ویژه بحران‌های مختلف فعالیت می‌کند، مدعی شد ایران در پیامی با واسطه به رژیم صهیونیستی، درباره بانک اهداف این رژیم که می‌تواند هدف قرار گرفته شود، هشدار داده است.

اینتل اسکای در توئیتی ادعا کرد:‌ «ایران از طریق واسطه‌های اروپایی به اسرائیل پیام داده و تصاویر مکان‌های ذخایر تمام تسلیحات بیولوژیک، شیمیایی و اتمی این رژیم را که می‌تواند در نخستین درگیری نظامی هدف قرار داده شود، ارسال کرده است».

وزیر بهداشت: بیمارستان‌های مجهز مسجد ندارند
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در بیمارستان های بسیار مجهز و بزرگ، حتی یک مسجد هم وجود ندارد و نمازخانه ها در مکان های بسیار نامناسبی در نظر گرفته شده اند و بهبود این وضعیت برای ما یک رسالت است. توسعه فضای معنوی نه تنها برای پزشکان، اساتید و دانشجویان بلکه برای بیماران مهم و موثر است. دکتر عین اللهی گفت: متاسفانه در مجامع علمی، کمتر آثاری از قرآن می بینیم و تصور می کنیم که قرآن حتما باید در نشست های قرآنی قرائت شود. در یکی از سمینارهای علمی برجسته خارج از کشور دیدم که وقتی محقق مصری می خواست سخنان خود را بیان کند ابتدا به قرائت قرآن و پس از تفسیر آن، به سخنرانی پرداخت؛ بنابراین، می توان در سمینارهای بین المللی به بیان آیاتی از قرآن کریم و تفسیر آن پرداخت.
کارگزاران از زیر بارِ اظهارات فائزه هاشمی شانه خالی می کند

روزنامه خراسان نوشت: مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به مواضع اخیر فائزه هاشمی در حمایت از تحریم سپاه گفت: این مواضع، موضع شخصی خانم هاشمی است و موضع حزب کارگزاران نیست.سوال اساسی از دبیر کل و سایر اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران، این است که دقیقا معیار جنبه حقیقی و حقوقی یک اظهار نظر در چیست؟ آیا برچسب حقیقی و شخصی زدن به اظهار نظر آن هم سیاسی یک عضو اصلی این شورا، برای رهایی از فشار افکار عمومی، پاک کردن صورت مساله نیست؟ در خصوص اظهارات مسبوق به سابقه فائزه هاشمی چه تصمیماتی گرفته و چه تدابیر و برنامه ای برای تکرار نشدن جنجال آفرینی های همیشگی این عضو شورای مرکزی حزب سازندگی، توسط حزب در نظر گرفته شده است؟ و ده ها سوال دیگر که سزاوار است نهاد سازندگی به عنوان یک جریان سیاسی درباره آن پاسخگو باشد.
حقیقت‌پور: آمریکا شاید هفته‌آینده پیشنهاد دیگری به ایران بدهد

فعال سیاسی اصولگرا گفت: احیای برجام بستگی به عملکرد آمریکایی ها دارد، آنها باید از زیاده خواهی خود دست بردارند و امروز توپ در زمین آنهاست.مذاکرات وین بعد از توقف موقت، عملا به کما رفت و به نظر نمی رسد در آینده نزدیک شاهد بازگشت دیپلمات ها به وین باشیم. منصور حقیقت پور در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره چرایی طولانی شدن توقف مذاکرات وین گفت: در متن برجام اساسا موضوع تحریم سپاه وجود نداشت که بخواهد حالا تعیین تکلیف شود اما آمریکایی‌ها در این موضوع زیاده طلبی می کنند و حاضر نیستند به متن برجام برگردند. البته به نظر می رسد دو طرف عزم لازم را برای خروج از این بن بست ندارند. وی افزود: ایران درخواست خروج سپاه از لیست گروه های تروریستی آمریکا را دارد و در مقابل آمریکا نیز خود را در دوران 3 دهه گذشته می بیند و فکر می کند همچنان هیمنه و قدرت گذشته را در اختیار دارد، حال آنکه این طور نیست؛ مثال بارزش را در افغانستان دیدیم که چطور نهایتا از آن کشور فرار کردند.
ادعای منابع غربی درباره هشدار ایران به رژیم صهیونیستی

بعد از هشدارهای اخیر مقامات مختلف دولتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران از جمله ریاست‌جمهوری، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه ماجراجویی، منابع غربی مدعی پیام هشدارآمیز تهران به تل‌آویو شدند. حساب توئیتری «اینتل اسکای» - که در زمینه تحلیل خطرات و ریسک‌های بین‌المللی، ردیابی پروازهای جهانی و اخبار ویژه بحران‌های مختلف فعالیت می‌کند - مدعی شد ایران طی پیامی با واسطه به رژیم صهیونیستی، درباره بانک اهداف این رژیم که می‌تواند هدف قرار گرفته شود، هشدار داده است. به گزارش فارس، اینتل اسکای در توئیتی ادعا کرد:‌ «ایران از طریق واسطه‌های اروپایی به اسرائیل پیام داده و تصاویر مکان‌های ذخایر تمام تسلیحات بیولوژیک، شیمیایی و اتمی این رژیم را که می‌تواند در اولین درگیری نظامی هدف قرار داده شود، ارسال کرده است.» این رسانه غربی جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نکرد.
نامه قدردانی
۲۳۰ نماینده مجلس از رهبری بابت «انتصاب هوشمندانه»
۲۳۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب ضمن تشکر از اقدامات تحولی رئیس قوه قضائیه، آمادگی خود را برای حمایت همه‌جانبه از برنامه‌های این قوه اعلام کردند. در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نامه ۲۳۰ نفر از نمایندگان به رهبر معظم انقلاب در حمایت از اقدامات تحولی رئیس قوه قضائیه قرائت شد. نمایندگان در این نامه همچنین با اشاره به رویکرد قوه قضائیه در دوره جدید برای چابک‌سازی، سالم‌سازی، اهتمام به کاهش اطاله دادرسی و افزایش سرمایه اجتماعی، از زحمات جهادی رئیس قوه قضائیه و قضات و کارکنان این دستگاه تشکر و آمادگی خود را برای حمایت از تحقق همه‌جانبه برنامه‌های تحولی این قوه اعلام کرده‌اند.
اختلاف کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا در مذاکرات

رژیم صهیونیستی که تلاش بسیاری در راستای بر هم زدن مذاکرات وین انجام داده، اکنون نیز به‌دلیل هراس از اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کارزاری را برای جلوگیری از خروج این نیروی نظامی از فهرست تروریستی ساختگی امریکا در پیش گرفته است. به گزارش ایرنا، روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز گذشته نوشت که در هفته‌های اخیر اسرائیل یک کارزار فشرده را در امریکا علیه حذف سپاه از فهرست تروریستی در پیش گرفته است. هاآرتص در ادامه مدعی شد: به‌دنبال آن مقامات کاخ سفید، بر خلاف آنهایی که در وزارت خارجه امریکا هستند، نشان دادند که طرف اسرائیل را می‌گیرند و می‌خواهند سپاه پاسداران در فهرست تروریستی باقی بماند.

طرح شفافیت را طوری نوشتند که شورای نگهبان رد کند
نماینده دوره دهم مجلس گفت: با توجه به اینکه نمایندگان مجلس یازدهم تمایلی به تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان نداشتند، طرحی را مطرح کردند که دولت، قوه قضائیه و... شامل مساله شفافیت شود و با نقض اصول قانون اساسی شورای نگهبان این طرح را عودت دهد.ولی داداشی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس با اشاره به طرح شفافیت قوای سه گانه، گفت: مردم انتظار دارند طرح شفافیت آرا تصویب شود، در مجلس قبلی هم طرح شفافیت نظام تقنینی به جای شفافیت آرا مطرح شده بود که نتیجه مشخصی نداشت.
نامه‌ مهم بازرس ویژه رئیس جمهور به وزیر اقتصاد

نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد در نامه‌ای به وزیر اقتصاد، خواستار انتشار عمومی گزارش حسابرس قانونی و صورت‌های مالی رسیدگی شده شرکت‌های تابعه و وابسته به این وزارتخانه و سازمان‌های دولتی در دو سال آخر دولت دوازدهم شد. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن درویشیان» در نامه‌ خود به «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی نوشت: «مقرر فرمایید گزارش حسابرس قانونی و صورت‌های مالی رسیدگی شده سالانه شرکت‌های تابعه و وابسته به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های وابسته به دولت (غیر از شرکت‌های مرتبط با بخش‌های دفاعی، امنیتی و انرژی هسته‌ای مربوط به سال‌های ۹۸ و ۹۹ که طی نامه شماره ۱۴۸۵۳۰/م مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۴ برای این مرجع ارسال شده)، در سامانه کدال یا یکی دیگر از سامانه‌های معتبر در دسترس عموم قرار گیرد

مردم وقتی ببینند مسئولان به آنها نزدیکند، مشکلات را تحمل می‌کنند
اسماعیل کوثری همچنین به بیان کارکردهای مردمی بودن مسئولان در حل مشکلات جامعه اشاره و تاکید کرد: پرکار، پر تلاش و برنامه ریز بودن و رفتار صادقانه با مردم موضوعی بسیار مهم و وظیفه هر مسئولی است؛ در صورت رعایت اصل صداقت از سوی مسئولان چنانچه در موضوعی مشکلی وجود داشته باشد، قطعاً مردم نیز به کمک مسئولان می‌آیند. مردم وقتی ببینند مسئولان به آنها نزدیک هستند، بسیاری از مشکلات را تحمل می‌کنند اما همان‌طور که در دولت قبل مشاهده کردیم، مردم زمانی که مشاهده کنند، مسئولان تنها در شعار از مردمی بودن می‌گویند اما در عمل کار دیگری می‌کنند، اعتمادشان سلب می‌شود. بنابراین رهبری دقیقاً به همین دلیل تذکر می‌دهند که مسئولان فراموش نکنند و بدانند که همیشه باید خدمتگزار مردم باشند.

اخبار روزانه:
*
«منوچهر مرادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین با انتشار توئیتی در خصوص فعالیت‌های سفارت کشورمان در این کشور نوشت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین از ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ فعالیت مجدد خود را در شهر کی‌یف آغاز کرده است. سفیر کشورمان در اوکراین اضافه کرد: فعالیت سفارت طی روزهای پس از جنگ، چه در داخل اوکراین و چه با استقرار موقت در مولداوی هرگز متوقف نشد و اکنون همکاران ما در محل سفارت در کی‌یف آماده ارائه خدمت به هموطنان عزیز هستند.
*
اصلاح‌طلبان در مسیر انسجام‌بخشی، در حال آماده‌سازی گروه‌های رسانه‌ای خود هستند و قلم‌به‌دستانشان را بار دیگر گرد آورده‌اند. در همین راستا روزنامه هم‌میهن به پشتیبانی و زیر نظر غلامحسین کرباسچی و با حضور برخی اصلاح‌طلبان مثل عباس عبدی، احمد زیدآبادی، افشین امیرشاهی و جواد روح به‌عنوان اعضای شورای سردبیری، کار خود را به‌ زودی آغاز خواهد نمود؛ اقدامی که بی‌ارتباط با انتخابات اسفندماه 1402 نیست.

https://shoma-weekly.ir/fb8WdE