گفته می‌شود که...

سبد صادراتی ایران به ۱۴۳ کشور جهان/وزیرِ متهم در پرونده اقتصادی فرزند/شکایت دستیار سابق مجیدی به فیفا /تفحص از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری/دلایل تنش‌زدایی بن‌سلمان با ایران/آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا از مهرماه و ...


سبد صادراتی ایران به ۱۴۳ کشور جهان

باوجود شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه و محدودیت‌های ناشی از پاندومی کرونا، در سال ۹۹، کشورمان به بیش از ۱۴۳ کشور جهان، صادرات و از ۱۲۳ کشور واردات داشته است. نزدیک به ۵۰ درصد صادرات کشور در سال ۹۹، محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، ۲۰ درصد محصولات معدنی و صنایع معدنی، ۱۸ درصد نیز محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، حدود ۱۰ درصد کالاهای صنعتی و میعانات گازی و صنایع‌دستی که سهمی بیش از یک درصد داشته‌اند.

وزیرِ متهم در پرونده اقتصادی فرزند

پرونده‌ای که حدود یک سال و نیم پیش برای اتهامات اقتصادی «محمدمهدی آخوندی» تشکیل شده بود، حالا با لیست ۲۵ متهم دیگر ازجمله وزیر سابق شهرسازی به دادگاه ارسال شده است. اتهام محمدمهدی آخوندی مشارکت در ارتشاء شبکه‌ای به میزان ۴۲ میلیارد ریال و تحصیل مال نامشروع عنوان شده است. عباس آخوندی وزیر سابق شهرسازی نیز متهم ردیف بیستم آن است و به پذیرش نفوذ پسرش و یکی دیگر از متهمان پرونده متهم شده است.


اعتراف جهانگیری؛ دولت روحانی، دولت اصلاح‌طلبان است

بعد از «بهزاد نبوی»، این بار اسحاقجهانگیری در اپلیکیشن صوتی کلاب هاوس اعتراف کرد که بخش اعظمی از بدنه مدیران دولتی را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند. معاون اول روحانیدر این خصوص اعلام کرده که اصلاح‌طلبان پست‌های کلیدی دولت را اشغال کرده‌اند و نه‌تنها اصلاح‌طلبان شریک دولت روحانی و اعتدال‌گرایان هستند بلکه در وضعیت امروز کشور نیز نقشی محوری را ایفا کرده‌اند. به باور بسیاری از کارشناسان اگرچه تحریم‌ها مشکلاتی برای کشور به وجود آورده است اما عمده مشکلاتی که امروز مردم با پوست و گوشت و استخوان خود لمس می‌کنند به نقص مدیریتی بازمی‌گردد که حالا با اعتراف آقای معاون اول به‌خوبی دیده می‌شود که نقش اصلاح‌طلبان به دلیل اشغال پست‌های دولتی، در مشکلات و معضل‌های اقتصادی کشور، نقش پررنگی است. آنچه از اعترافات کلاب هاوسی جهانگیری می‌توان استنباط کرد، این گفته صحیح منتقدان جریان اصلاحات است که این جریان جایزه ائتلاف با دولت روحانی را به‌خوبی گرفته‌ و در سود پیروزی روحانی شریک شده، اما زمانی که به زیان و هزینه می‌رسد، قصد دارد خود را مبرا از دولتی که پست‌های کلیدی و حساس آن را در دست داشته و دارد، در ذهن افکار عمومی جا بزند تا بلکه کورسوی امیدی برای جلب آرای عموم در انتخابات پیش رو داشته باشد.

وحدت؛ حلقه مفقوده دو جریان سیاسی کشور

«ناصر ایمانی» کارشناس مسائل سیاسی معتقد است: «وحدت امر مفیدی است و می‌تواند تأثیرات بسیار ارزشمندی در انتخابات پیش رو داشته باشد». این چهره نزدیک به جریان اصولگرایی می‌گوید: «وقتی در داخل جریان اصول‌گرایی حداقل دو تشکل داریم، این یعنی افتراق و فعلاً مشکلاتی برای ایجاد وحدت وجود دارد. در جریان اصلاحات هم وضع بهتر از جریان اصول‌گرا نیست و آن‌ها به‌شدت دچار تفرقه و تشتت هستند. امیدواری که در جریان اصول‌گرا وجود دارد این است که ممکن است فردی پا به عرصه بگذارد که وحدت روی کاندیدا حاصل شود، در این صورت کار سهل‌تر خواهد شد. تقریباً در ۱۰‌‌سال گذشته به‌غیراز انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی که وحدت در دقیقه‌ ۹۰ حاصل شد، ما در دوره‌های قبل هم شاهد تشتت بودیم و آثار آن این بود که ما متأسفانه به تمرکز آرا نرسیدیم و امکانات جریان اصول‌گرا متوجه به چند نفر شد و این تشتت باعث شد به اهداف خود نرسیم. در آن سال‌ها هم تلاش‌های زیادی شد اما همه هدر رفت».


شکایت دستیار سابق مجیدی به فیفا

شکایت نبوشا میلیشیچ لکیچ دستیار سابق فرهاد مجیدی به فیفا وصول شده و تا زمانی که این پول پرداخت نشود، استقلال حق فعالیت در ۲ پنجره نقل و انتقالاتی را نخواهد داشت. نبوشا میلیشیچ لکیچ دستیار صربستانی فرهاد مجیدی در فصل قبل استقلال بود که پس از زمان کوتاهی حضور در جمع آبی‌پوشان، از این تیم جدا شد. پس از جدایی این مربی و عدم دریافت مطالباتش، لکیچ شکایت خود را به فیفا برد و پس از وصول این شکایت، دردسری تازه برای استقلال به وجود آورده است و اگر باشگاه استقلال پول این مربی را پرداخت نکند، نمی‌تواند در پنجره تابستانی نقل و انتقالات فعالیتی داشته باشد.

تفحص از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری

جمعی از نمایندگان طرح تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات نهاد ریاست جمهوری را تهیه و تدوین کرده‌اند. اخیراً اخباری مبنی بر پرداخت بیست میلیون ریال از سوی رئیس‌جمهور به حساب هر یک از طلبه‌های حوزه‌های علمیه بابت کمک‌هزینه افطار منتشر شده است. با توجه به تعداد طلبه‌های حوزه‌های علمیه کل مبلغ پرداخت شده به حساب طلبه‌های حوزه‌های علمیه مجموعاً چهار هزار میلیارد ریال (۴۰۰ میلیارد تومان) است. این در حالی است که در قانون بودجه ۱۴۰۰ هیچ ردیف بودجه‌ای در این خصوص پیش‌بینی نشده و این نحو پرداخت‌های بدون ضابطه با دستور روحانی در یک سال اخیر چندین بار اتفاق افتاده است.
تشکیل ستاد انتخاباتی رئیسی صحت دارد؟

چند روزی است متنی با عنوان «خبر فوری!» با محتوای قطعی شدن کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی در انتخابات در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.در این خبر شخصی به نام «دکتر شیرمردی» که «رئیس ستاد انتخاباتی آیت‌الله رئیسی» معرفی شده، خبر از حضور حتمی وی در انتخابات داده است. پیگیری‌های رجانیوز حاکی از آن است که اساساً نه چنین شخصی وجود خارجی دارد و نه ستادی برای آقای رئیسی تشکیل شده که چنین شخصی ریاست آن را عهده‌دار شده باشد.
دلایل تنش‌زدایی بن‌سلمان با ایران

روزنامه دیلی‌صباح ترکیه نوشت: «بر کسی مخفی نیست که ریاض، که دولت جو بایدن آن را در یمن تنها گذاشته، به دنبال خروج از انزوا در مسئله یمن است. سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران که با همکاری کشورهای خلیج‌فارس طراحی شده بود، در کشاندن ایران به میز مذاکره شکست خورده است».

تشکیل بلوک قدرت در برابر آمریکا

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب معتقد است: «خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نه‌تنها اعتراف به شکست و پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود، بلکه به معنای اعلام آمادگی برای ورود به جنگ‌های جدید در شرق آسیا و شمال اروپا نیز هست. برتری نظامی آمریکا در برابر ائتلاف روسیه و چین که قدرت روزافزونی داشته و یک قدرت هسته‌ای نظیر کره شمالی نیز به آن اضافه شده و احتمالاً ایران نیز به آن‌ها خواهد پیوست، در حال افول است. شاید این نکته راز عقب‌نشینی‌های گسترده آمریکا در برابر ایران در مذاکرات هسته‌ای و احتمال بازگشت این کشور به احیای توافق برجام و عقب‌نشینی یک‌جانبه از افغانستان باشد».
آذری جهرمی کاندیدای انتخابات می شود؟

فضای مجازی پر شده از گمانه‌زنی درباره کاندیداتوری محمد‌ جواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات. منشاء این گمانه نیز توییت حانیه سامعی مشاور وزیر جوان در امور بانوان است که نوشته: «خبر آمد خبری در راه است ... » استفاده او از هشتک آذری جهرمی و نزدیک به موعد ثبت نام نامزدهای انتخاباتی سبب شده که برخی تصور کنند آذری جهرمی نیز نامزد خواهد شد و به این قضیه واکنش نشان دهند. نکته قابل توجه آنکه اکثر کاربران نیز از طرح این احتمال ناراضی بودند؛ چه اصلاح‌طلبان که عملکرد او درباره فیلترینگ را راضی کننده نمی‌دانند و همین حکم اخیر دیوان عدالت اداری به نفع اپراتورهای اختلال کننده در کلاپ هاوس را شاهد می‌آورند و چه افراد با گرایش سیاسی رقیب که ریشه‌ای تر با موضوع برخورد کرده و آذری جهرمی را در قد و قواره ریاست جمهوری نمی‌بینند.
آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا از مهرماه

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: «از مهرماه سال جاری واکسیناسیون فاز ۴ کووید ۱۹ در کشور که واکسیناسیون عمومی است، آغاز می‌شود. تا آن زمان، حجم قابل‌توجهی از واکسن‌های داخلی، در اختیار ما قرار دارد». علیرضا رئیسی افزود: «گروه هدف ما در فاز ۴ حدود ۴۰ میلیون نفر هستند و یکی از اولین کشورهایی هستیم که واکسیناسیون را به پایان می‌رسانیم».
فعال اصولگرا: پزشکیان، عارف و هاشمی هیزم انتخابات هستند

کنعانی مقدم درباره حضور افرادی مثل پزشکیان، عارف و هاشمی در عرصه انتخابات با بیان اینکه همه هیزم انتخابات هستند و فقط می توانند انتخابات را گرم کنند، ‌بیان کرد:‌ در عین حال اصلاح طلبان اعتماد عمومی شان را از دست داده‌اند و باید به دنبال اعتمادسازی بروند. کسی می‌تواند این اعتماد را جلب کند که یک شخصیت کاریزماتیک باشد تا مردم به آن اقبال کنند، در غیر این صورت این افرادی که اکنون مطرح هستند، نمی توانند یک تغییر فاز ایجاد کنند که با این تغییر فاز رای خاکستری به سمت آنها حرکت کند.

رژیم صهیونیستی: حملات سایبری کار ایران است

«هاآرتص» در گزارشی آورد: «اسرائیل در میان موج جدیدی از حملات سایبری قرار دارد. در ۶ ماه گذشته حدود ۸۰ شرکت مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند که به گفته کارشناسان با اهداف ایدئولوژیک انجام‌شده و دلایل اقتصادی نداشته است». این وبگاه خبری در ادامه بابیان آن‌که به‌تازگی حداقل ۴ شرکت صهیونیستی و یک سازمان غیردولتی هدف این حملات سایبری بوده‌اند، مدعی شد: «کارشناسان این حملات را از سوی هکر‌های ایرانی که پیش‌تر نیز حملاتی انجام داده بودند، ارزیابی کرده‌اند». «شای پینسکر» فردی از یک شرکت دفاع سایبری در فلسطین اشغالی، مدعی شده است: «این حملات از سوی مهاجمی ایرانی انجام می‌شود که تظاهر می‌کند روسی است».
نام دریافت‌کنندگان غیرقانونی واکسن، جزء اسناد خصوصی و غیرقابل انتشار است

حناچی: در منطقه اصلی نیز عوامل کارگری پسماند، فضای سبز و رانندگان خودرو سرویس ۷۳ نفر بودند و ۲۵ نفر نیز فاقد رابطه استخدامی منطقه واکسن دریافت کرده‌اند. شهردار پایتخت نظارت نامناسب در مراکز بهداشت را موجب ایجاد این حواشی دانست و گفت: در مجموع انحراف در واکسیناسیون کارکنان شهرداری تهران کمتر از یک درصد است؛ هرچند این مقدار نیز نباید وجود داشت. حناچی با اشاره به اینکه دستورالعمل توزیع دقیق واکسن‌ها در شهرداری امروز ابلاغ می‌شود، گفت: بنابر استعلام وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، نام دریافت‌کنندگان غیرقانونی واکسن، جزو اسناد خصوصی و غیرقابل انتشار است و در سایت "شفاف" به درج کد ملی آن‌ها بسنده می‌شود. شهردار تهران با بیان اینکه تحقیقاتی را با محوریت حراست کل پیگیری کرده‌ایم، افزود: بحث عمده روی یک منطقه شهرداری رخ داده است که با مکاتبه شهردار منطقه با اداره بهداشت شمال غرب فهرستی به ظرفیت ۳۲۵ نفر برای واکسیناسیون اعلام شده بود.

حفاظت از سایت‌های هسته‌ای به سپاه واگذار شد؟

روابط عمومی شورای عالی امنیت ملی به خبر واگذاری سیستم حفاظتی سایت‌های هسته‌ای به ستاد کل نیرو‌های مسلح از سوی شورای عالی امنیت ملی واکنش نشان داد. برخی رسانه‌ها امروز خبری را مبنی بر واگذاری سیستم حفاظتی سایت‌های هسته‌ای به ستاد کل نیرو‌های مسلح از سوی شورای عالی امنیت ملی منتشر کردند.در این خبر آمده است که «با نظر ستاد کل نیروهای مسلح از این پس سپاه پاسداران درباره اقدامات حفاظتی سایت‌های هسته‌ای تصمیم گیری می‌کند، در حالی که پیش از این حفاظت سایت‌ها بر عهده سپاه نبوده است».خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان صحت و سقم این موضوع را از شورای عالی امنیت ملی پیگیری کرد، روابط عمومی این شورا در این رابطه گفت: «شورای عالی امنیت ملی اگر لازم باشد تصمیمات اتخاذ شده خود را اطلاع رسانی کند، از طریق سخنگو و منابع رسمی این شورا‌ها اقدام خواهد کرد

اخبار روزانه:
*
رئیس مجمع نمایندگان تهران گفت: به معاون اول رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کنم که حتما نوار تبلیغاتی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ را گوش دهد و بداند که مردم آن وعده‌ها را فراموش نمی‌کنند.حجت‌الاسلام سید رضا تقوی در گفتگو با مهر در واکنش به اظهارات اخیر جهانگیری، مبنی بر اینکه ریشه مشکلات اقتصادی دولت قبلی است، اظهار داشت: مردم قاضی بسیار خوبی هستند و خوب است برای ارزیابی فعالیت‌های دولت به مردم مراجعه کنیم و از آنان بپرسیم آیا مشکلاتی که وجود دارد، مربوط به دولت فعلی است و یا ریشه مشکلات در دولت گذشته است؟ وی با بیان اینکه بهتر است دولتمردان در اظهارات خود انصاف را رعایت کرده و عدالت داشته باشند، گفت: دولتمردان هشت سال کل کشور را در اختیار داشتند و درست نیست که بعد از هشت سال بگویند که مشکلات کشور به دلیل اقدامات دولت گذشته است و قطعاً همه مردم با این ادعای عجیب دولتمردان مخالف هستند.
*
سردار علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی و فرمانده اسبق بسیج برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد. او در نشست خبری در این رابطه گفت: "بنده در حال بررسی شرایط بودم و به این نتیجه رسیدم که باید در صحنه انتخابات حضور یافت و ان‌شاءالله حضور می‌یابم و حدود ۴۰ برنامه برای حل مشکلات اساسی کشور در حوزه‌های مختلف تدوین کرده‌ایم. نامزد‌ها باید برنامه داشته باشند و ما برنامه‌مان را در اختیار مردم قرار خواهیم داد. سعی دارم وحدت را بین نامزد‌های جبهه انقلاب ایجاد کنیم و همه کنار نامزدی باشیم که مقبولیت بیشتری داشته باشد و اگر تعدد نامزد‌ها منجر به مشارکت بیشتر بشود، باید باشد. "
*صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس با صدور بیانیه‌ای ضمن تشریح برنامه‌ها و سوابق در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد
.

*دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، کارگران را ستون بنیادین شکوفایی تولید و توسعه اقتصادی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: سطح معیشت آنان تاسف انگیز است. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتی به مناسبت روز کارگر، وضعیت معیشتی کارگران را مورد انتقاد قرار داد. رضایی نوشت: کارگران ستون بنیادین شکوفایی تولید و توسعه اقتصادی جامعه اند. سطح معیشت آنان تاسف انگیز است. بهبود توازن دخل و خرج کارگران و ارتقای کیفیت زندگی خانواده آنان، باید در اولویت دولت قرار گیرد.در تصمیم گیری پیرامون کار و معیشت کارگران، نمایندگان واقعی آنان باید حضور داشته باشند.

*معاون دادستان قم با اشاره به حادثه حریق دیروز در شهرک صنعتی شکوهیه قم، گفت: کارخانه‌ای به نام صنایع شیمی مولدان در شهرک شکوهیه قم وجود دارد که در حوزه پتروشیمی فعالیت دارد و صبح دیروز مخزن آن دچار حریق شد و با توجه به اینکه داخل آن میعانات وجود داشت، این میعانات از مخزن خارج شد که سبب گستردگی آتش می‌شود. علی‌اصغر سلطانی با بیان اینکه میزان خسارت در برآوردهای اولیه بیش از ۸۰ میلیارد تومان اعلام شده است، افزود: این کارخانه حدود ۴۸۰ کارگر داشته است. وی اظهار کرد: علت آتش سوزی بر اساس نظر اولیه کارشناسان غیرعمدی بوده، اما بررسی‌های لازم در خصوص این موضوع ادامه دارد.
*رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از شناسایی و دستگیری فردی که در خصوص خرید و فروش انسولین‌های تقلبی در فضای مجازی فعالیت می‌کرد، خبر داد و گفت: از متهم بیش از
۲۰۰ عدد انسولین تقلبی کشف و ضبط شده است. سرهنگ داود معظمی‌گودرزی افزود: شاکی گفته پس از صحبت‌های اولیه مبلغ ۵۰ میلیون ریال برای خرید انسولین برای وی واریز کردم و پس از دریافت داروها با بررسی پزشک مشخص شده انسولین‌ها به هیچ‌عنوان قابل استفاده نیست.


https://shoma-weekly.ir/UTRgBH