گفته می‌شود که...

سازماندهی شبکه‌های اجتماعی برای آشوب‌ در ایران بیش از ۲ هزار شرکت از تعطیلی نجات یافتند گوگل پلی علیه نرم افزارهای ایرانی صادرات ایران به چین رشد ۱۱ درصدی را تجربه کرد حمایت جان بولتون از اغتشاشگران آیا به بانکها اختیارات بیشتری داده می شود؟ خنثی سازی بمب در شیراز بعد از حادثه تروریستی افزایش هزینه وام مسکن کاهش همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

سازماندهی شبکه‌های اجتماعی برای آشوب‌ در ایران

بر اساس پایش توئیتر فقط در بازه زمانی ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۱ بیش از پنجاه هزار کاربر جدید فارسی زبان با هویت‌های جعلی در توئیتر ساخته شده است تا علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند. این در حالی است که پیش از آن ماهانه حداکثر در حدود چهار هزار کاربر فارسی زبان در توئیتر ایجاد می‌شده است. همچنین توئیتر با حداقل ده برابر کردن ظرفیت انتشار پیام برای هر کاربر در ساعت و لغو بسیاری محدودیت‌های دیگر، نهایت سعی خود در کمک به بزرگ‌نمایی و برجسته‌سازی اخبار جعلی و تشدید جنگ ترکیبی علیه جامعه فارسی زبان در سراسر جهان را اعمال کرد. در پرده‌ای دیگر شرکت متا، مالک اینستاگرام و واتساپ نیز مشابه توئیتر، تمام قوانین بین‌المللی و قوانین رسمی خود را در مقطع اغتشاشات ایران زیر پا گذاشت و با اقداماتی از قبیل دستکاری عمدی الگوریتم‌های هوش مصنوعی باعث شد اخبار جعلی، موارد نفرت‌افکنی و اقدامات خشونت‌آمیز با شدت بسیار زیاد برای جامعه ایرانی به صورت هدفمند منتشر شود.


بیش از
۲ هزار شرکت از تعطیلی نجات یافتند

محمد موسوی، معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزیر صمت گفت: با اقدامات وزارت صمت، دولت سیزدهم موفق شد از زمان استقرار تاکنون بیش از ۲ هزار شرکت تعطیل و زیان‌ده را احیا و از زیاندهی و تعطیلی خارج کند. یکی از دستاوردهای یک سال اخیر وزارت صمت افزایش ۵۰ درصدی تولید تراکتور در کشور بوده است به نحوی که به تولید ۳۵ هزار دستگاه تراکتور در سال خواهیم رسید. بر این اساس نه تنها نیاز کشور مرتفع می‌شود بلکه امکان صادرات ۱۰ هزار تراکتور را در سال آینده خواهیم داشت. همچنین در تولید ماشین‌آلات معدنی طی ۶ ماهه اول سال جاری در مقایسه با ۶ ماه نخست سال گذشته بیش از ۱۲۲ درصد افزایش تولید داشته‌ایم که بر این اساس به تولید هزار و ۳۳۲ دستگاه ماشین‌آلات معدنی و راهسازی دست یافته‌ایم.


گوگل پلی علیه نرم افزارهای ایرانی

در حالی گوگل‌پلی اقدام به حذف روبیکا از از گوشی‌ها می‌کند که این پیام‌رسان ایرانی اعلام کرده است، که آپدیت جدیدی منتشر نکرده و دسترسی‌ها را تغییر نداده است. در بیانیه روبیکا «احتمال وجود انگیزه سیاسی» از سوی طرف مقابل مطرح شده است. براساس آمارها و داده کاوی‌ها پس از اتفاقات اخیر جست‌وجو مردم حول روبیکا بیش از سه ‌برابر افزایش یافته است.


صادرات ایران به چین رشد
۱۱ درصدی را تجربه کرد

گمرک چین اعلام کرد مبادلات ایران و چین در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات دو کشور در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار اعلام شده بود. واردات چین از ایران در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی به ۵ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار رسیده که این رقم با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. چین در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱ بالغ بر ۴ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.


حمایت جان بولتون از اغتشاشگران

با وجود آنکه مردم ایران عزادار حادثه تروریستی اخیر هستند، مقامات ایالات متحده حتی از محکوم کردن اقدام تروریستی داعش نیز سر باز زدند. جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا نیز همزمان با این جنایت در مصاحبه با شبکه سعودی الحدث به موضع‌گیری علیه ایران پرداخت. وی در پاسخ به این سؤال که باید برای حمایت از ناآرامی‌ها در ایران چه کرد، گفت: «امریکا باید با معترضین در ایران همکاری کند و فقط به ارائه خدمات اینترنتی اکتفا نکند. از جمله مشکلات معترضان در ایران این است که متحد نیستند و رهبری واحدی ندارند. این یک حرکت بی‌نظم است. ما باید به کمک آنها بیاییم. غیر از ما کسانی در منطقه هم باید برای کمک بشتابند.» بولتون ادامه داد: «منفعت امریکا در حمایت از معترضین و ایجاد شکاف و اختلاف در جامعه ایرانی است

آیا به بانکها اختیارات بیشتری داده می شود؟

خاندوزی درباره پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تفویض اختیارات بیشتر به بانک‌ها گفت: وزارت اقتصاد در کمتر از ده روز آینده پیشنهاد خود را در این زمینه به شورای پول و اعتبار ارسال خواهد کرد تا بتوانیم با تایید بانک مرکزی، اختیارات بیشتر هم در حوزه نیازهایی که بانک‌های استان دارند و هم در حوزه کاستی های پرسنلی و دریافتی‌های کارکنان شبکه بانکی، تصمیم اتخاذ شود و در سیکل‌های طولانی سازمان اداری استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه قرار نگیرد و به فرآیند توسعه بانک‌ها سرعت داده شود.

خنثی سازی بمب در شیراز بعد از حادثه تروریستی

فرماندار شیراز از خنثی سازی یک بمب در یکی از خیابان های شلوغ و پر رفت و آمد این شهر خبر داد. لطف الله شیبانی اظهار داشت: یک فرد چند شب پیش، قصد بمب‌گذاری در خیابان معالی آباد شیراز را داشت که با هشیاری ماموران انتظامی ناکام ماند. فرماندار شیراز افزود: ماموران انتظامی با اطلاع از قصد فرد بمب گذار، وی را دستگیر و بمب را نیز خنثی کردند. فرد بمب گذار هم اینک برای تحقیقات و بازجویی در اختیار پلیس است و با پایان تحقیقات، هویت بمب‌گذار و جزییات بیشتر اطلاع رسانی می‌شود

افزایش هزینه وام مسکن

هزینه وام مسکن نسبت به هفته قبل با شیب ملایمی افزایشی بوده است و زوج‌های تهرانی برای اخذ این وام باید حدود ۹۲ میلیون تومان پرداخت کنند. زوج‌های تهرانی می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۷۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۵ میلیون و ۲۹۶ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۹۱ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان پرداخت کنند.

کاهش همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

* صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی درباره کاهش همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات برای نهضت ملی مسکن، گفت: نهضت ملی مسکن به مرحله‌ پرداخت وام، نرسیده‌ است. بخشی از شرایط دریافت وام منوط به این است که فرد متقاضی باید آورده‌ای داشته باشد. دلیل اینکه بخشی از افراد نتوانسته‌اند وام خود را دریافت کنند، این بوده هنوز آورده‌ای به همراه نداشته‌اند.نکته مهم دیگر اینکه متناسب با پیشرفت طرح مسکن وام پرداخت می‌شود؛ یعنی هرچقدر طرح پیشرفت بیشتری داشته باشد وام هم به همان تناسب پرداخت می‌شود. از آنجایی که طرح‌ها به‌تازگی آغاز شده است، در ماهها و سال آینده هرچقدر پیشرفت فیزیکی داشته باشد، میزان وام پرداختی بیشتر می‌شود.

https://shoma-weekly.ir/cDQh4y